چرا باید خودروی خود را گازسوز (CNG) کنیم؟

2016 Ford F-150 / گازسوز كردن خودرو
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

طی چندین سال گذشته استقبال از خودروهای گازسوز بیشتر شده و بسیاری با گازسوز كردن خودرو، گاز طبیعی را به عنوان سوخت اصلی جایگزین بنزین کرده‌اند.

صنعت اکتشاف و استخراج نفت یک صنعت چند میلیارد دلاری در سرتاسر جهان است و امروزه تقریبا تمام انسان‌های روی کره زمین برای زندگی به فرآورده‌های نفتی وابسته هستند. تخمین زده می‌شود که مصرف سوخت در جهان طی 20 سال گذشته افزایش 36 درصدی داشته و در کنار این موضوع، پیش‌بینی می‌شود در طی تنها 3 دهه، 2 میلیارد نفر به جمعیت کره زمین اضافه شوند.

2015 CNG Chevrolet / دوگانه سوز كردن خودرو

همچنین با افزایش قیمت بنزین در کشورهای مختلف از جمله ایران، استفاده از خودروهای بنزینی برای بسیاری از مردم صرف اقتصادی ندارد. در کشور ما که خودروهای برقی و هیبریدی یا پیدا نمی‌شوند و یا اگر پیدا شوند با قیمت‌های فضایی به فروش می‌رسند، تنها جایگزینی که برای بنزین باقی می‌ماند دوگانه سوز كردن خودرو و استفاده از گاز طبیعی فشرده یا سی‌ان‌جی است. ما در این مطلب به دوگانه سوز كردن خودرو و مزایا و معایب خودرو گازسوز نگاهی می‌اندازیم.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

 


گاز CNG چیست؟


سی‌ان‌جی یک سوخت فسیلی تجدیدناپذیر است که از آن می‌توان برای پخت‌وپز، گرمایش و تولید برق استفاده کرد؛ اما یکی دیگر از موارد مصرف این گاز، تامین سوخت مورد نیاز خودرو است. گاز طبیعی، زمانی تولید می‌شود که حیوانات و گیاهان مرده در لایه‌های زیرین زمین برای مدت طولانی (میلیون‌ها سال) تحت فشار و گرمای بسیار زیادی قرار بگیرند.

این گاز هیچ رنگ و بویی ندارد و از مقادیر زیادی متان و چند هیدروکربن دیگر تشکیل شده است. از آنجایی که گاز CNG به راحتی قابل اشتعال است، به یکی از پرمصرف‌ترین منابع انرژی در جهان تبدیل شده است.

 


مزایا و معایب گاز CNG


گاز طبیعی هم مانند تمامی منابع انرژی دیگر، مزایا و معایب مختلفی دارد. در ادامه به مزایا و معایب خودرو گازسوز اشاره می‌کنیم.

 

مزایای خودرو گازسوز

  1. یکی از مزایای خودرو گازسوز، آلودگی اندک آن است. از میان تمامی سوخت‌های فسیلی، گاز طبیعی کمترین آلایندگی را دارد. با گازسوز كردن خودرو می‌توانیم از میزان آلایندگی آن بکاهیم.
  2. دومین مزیت گازسوز كردن خودرو، قیمت کمتر گاز طبیعی نسبت به سایر منابع سوختی مثل بنزین است.
  3. از دیگر مزایای خودروهای گازسوز این است که استفاده از CNG دردسر زیادی ندارد. در حقیقت اگر ما برای پخت‌وپز و یا تولید برق از این گاز استفاده می‌کنیم، می‌توانیم با گازسوز كردن خودرو به راحتی از این گاز برای تامین سوخت خودرو هم استفاده کنیم.
  4. یکی از نگرانی‌های عمده هنگام استفاده از سیلندرهای گاز مایع و یا هر نوع سوختی، احتمال نشت سوخت و آتش‌سوزی است. از آنجایی که گاز طبیعی وزن سبک‌تری از هوا دارد، در صورت نشت، به سرعت در هوا پخش شده و از بین می‌رود.
  5. گاز طبیعی به وفور یافت می‌شود. به عقیده کارشناسان میزان گاز طبیعی که هم اکنون در دسترس بشر قرار دارد از نفت خام نیز بیشتر است.
  6. انتقال این گاز بسیار آسان است. با چندین شبکه لوله می‌توان این گاز را به سادگی به نقاط مختلف انتقال داد.
  7. در مقایسه با دیگر سوخت‌ها مثل گاز پروپان، گاز طبیعی هنگام سوختن، انرژی بیشتری تولید می‌کند.

مزایا و معایب خودروهای گازسوز

 

معایب خودرو گازسوز

  1. با وجود سبک‌تر بودن این گاز از هوا، نمی‌توانیم این حقیقت که این گاز به راحتی قابل اشتعال است را نادیده بگیریم. علاوه بر این از آنجایی که گاز طبیعی بدون بو است، در صورت نشت به سختی می‌توانیم متوجه شویم.
  2. گاز طبیعی یک منبع تجدیدناپذیر بوده و در آینده ممکن است به سختی یافت شود.
  3. بزرگترین ایراد گاز CNG این است که این گاز از خود کربن دی اکسید ساطع می‌کند که برای اتمسفر زمین بسیار سمی است.
  4. گاز طبیعی پیش از آن که برای استفاده توسط مردم آماده شود، ابتدا باید چند اجزا تشکیل دهنده خود را از دست بدهد. به همین دلیل پردازش و آماده‌سازی این گاز به زمان و نیروی کار زیادی نیازمند است.
  5. یکی دیگر از معایب بزرگ گازسوز كردن خودرو، هنگام ذخیره‌سازی آن به چشم می‌آید. از آنجایی که حجم این گاز 4 برابر بنزین است، برای ذخیره کردن آن به هزینه و فضای اضافی نیاز است.

 


تفاوت CNG و LPG


عمده تفاوت CNG و LPG در موارد استفاده آن‌ها است. گاز CNG بیشتر در خودروها و یا لوکوموتیوها کاربرد دارد و در حال حاضر کشوری که بیشترین خودرو و وسیله‌نقلیه گاز سوز در جهان را دارد ایران است. همچنین این گاز در بسیاری از شهرها از طریق لوله به خانه‌ها و ساختمان‌ها ارسال می‌شود؛ اما گاز مایع یا LPG در مناطقی که لوله‌کشی گاز وجود ندارد برای گرمایش، پخت‌وپز و تولید برق مورد مصرف قرار می‌گیرد.

Ford F-150 / گاز سوز دستی

علاوه بر این یخچال‌های گازی و سیستم‌های تهویه هوا نیز از گاز LPG استفاده می‌کنند؛ اما به دلیل خطر آتش‌سوزی از این گاز کمتر در وسایل حمل و نقل استفاده می‌شود.

 

تولید

همچنین بخوانید :

گاز طبیعی پس از گذشت میلیون‌ها سال در اعماق زمین تولید می‌شود. این گاز پس از اکتشاف از زمین خارج شده و هرگونه ناخالصی مثل آب از آن گرفته شده تا آماده استفاده عمومی شود؛ اما LPG زمان پالایش نفت تولید می‌شود. علاوه بر این هنگامی که گاز طبیعی و یا نفت از زمین خارج می‌شوند هم می‌توان از آن‌ها گاز مایع گرفت.

 

قیمت

موضوع مهمی که هنگام مقایسه این دو گاز باید به آن توجه داشت، بحث هزینه است. CNG به طور معمول از LPG ارزان‌تر است؛ اما از آنجایی که پروپان هنگام اشتعال دو برابر گاز طبیعی، انرژی تولید می‌کند از این نظر به صرفه‌تر است. البته این مورد بیشتر به قیمت این دو گاز در مناطق مختلف بستگی دارد.

 

دسترسی

Honda Civic GX CNG / دوگانه سوز خودرو

CNG و LPG هردو به شبکه‌های پخش گسترده‌ای نیاز دارند؛ اما LPG نسبت به گاز طبیعی بیشتر در دسترس است. گاز طبیعی ابتدا باید از محل استخراج از طریق لوله به مناطق پخش منتقل شود و سپس به مناطق مسکونی و شهرها برسد.

 

انرژی تولید شده

گاز مایع نسبت به گاز طبیعی ارزش حرارتی بیشتری دارد. این به آن معناست که گاز مایع نسبت به گاز طبیعی انرژی بیشتری تولید می‌کند.

 


نگاه جهانی به خودروهای گازسوز


در حال حاضر خودروهای گازسوز در بسیاری از کشورهای جهان مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای مثال آلمان از یک سیستم مالیاتی اعتباری برای ترویج استفاده از گاز طبیعی برای وسایل‌نقلیه استفاده می‌کند. اتحادیه اروپا نیز برنامه ویژه‌ای برای دسترسی آسان‌تر مردم به گاز طبیعی در نظر دارد.

به طور کلی تخمین زده می‌شود که در حال حاضر بیش از 20 میلیون خودرو گازسوز در سرتاسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 


چه ماشین هایی برای گازسوز شدن مناسب هستند؟


اختلافات زیادی میان کارشناسان در این زمینه وجود دارد. نکته‌ای که هنگام گازسوز کردن خودرو باید به آن توجه کنید این است که بیشتر فضای صندوق عقب خودرو شما، به‌وسیله یک سیلندر گاز بزرگ اشغال خواهد شد. همچنین این سیلندر باید دم دست باشد تا به راحتی بتوانید آن را پر کنید و یا یک سیلندر دیگر را جایگزینش کنید؛ به همین دلیل خودروهایی که سایز و اندازه کوچکی دارند، مناسب گازسوز شدن نیستند.

مزایای خودرو گازسوز

اما خودروهای بزرگتر که حجم موتور بیشتری هم دارند علاوه بر قدرت، دوام کافی برای حمل یک سیلندر اضافی را هم دارند. نکته مهم بعدی در ارتباط با خودروهای امروزی، کامپیوتر مرکزی آن‌ها است. بسیاری از این کامپیوترها برای بهینه‌سازی عملکرد موتور با بنزین طراحی و ساخته شدند و در صورتی که شما منبع سوخت را با گاز طبیعی جایگزین کنید، ممکن است ماشین به خوبی روز اول کار نکند. از آنجایی که خودروهای قدیمی فاقد این سیستم‌ها هستند، با اطمینان خاطر بیشتری می‌توان آن‌ها را گازسوز کرد.

گازسوز کردن خودرو معایب و مزایای مختلفی دارد. این گاز با وجود تمام معایبش یکی از ارزان‌ترین و در دسترس‌ترین سوخت‌های فسیلی جهان است و می‌توان گفت تا زمانی که سوخت بهتری به جای بنزین پیدا شود، گاز CNG بهترین جایگزین خواهد بود. نظر شما درباره گازسوز کردن خودرو چیست؟ آیا خودروی شما دوگانه سوز است؟ لطفا در پایین همین صفحه، نظرات خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402