مقایسه پردازنده اپل A13 با اسنپدراگون 865

snapdragon 865 / مقایسه پردازنده اپل A13
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

کوالکام امسال توانسته اختلاف خود با پردازنده‌های سری A اپل را به حداقل برساند. با مقایسه پردازنده اپل A13 با اسنپدراگون 865 همراه ما باشید.

کوالکام در اوایل این ماه پردازنده اسنپدراگون 865 خود را در هاوایی معرفی کرد. این پردازنده جدید از نسل پنجم اینترنت همراه پشتیبانی می‌کند و به همین دلیل انتظار می‌رود طی چند سال پیش رو آن را در بسیاری از گوشی‌های هوشمند ببینیم؛ اما این پردازنده یک رقیب سرسخت به نام اپل A13 دارد و بسیاری از کارشناسان مدت‌هاست به دنبال مقایسه پردازنده اپل A13 با جدیدترین پردازنده کوالکام هستند.

از همین رو ما در این مطلب به طور مفصل توانایی‌ها و ویژگی‌های هردو این تراشه‌ها را با استفاده از امتیازاتی که در بنچمارک‌های مختلف به دست آوردند، با یکدیگر مقایسه می‌کنیم تا ببینیم کدام یک از آن‌ها از این رقابت سربلند بیرون می‌آید. با مقایسه اپل A13 و رقیب جدیدش، باید ببینیم کوالکام تا چه حد توانسته اختلاف با اپل را کاهش دهد.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

 


مقایسه پردازنده اپل A13 با اسنپدراگون 865


در این قسمت به مقایسه پردازنده اپل A13 با اسنپدراگون 865 از جنبه‌های مختلف می‌پردازیم.

 

مشخصات فنی

پیش از اینکه کار مقایسه پردازنده اپل A13 و اسنپدراگون 865 را شروع کنیم، بد نیست نگاهی به مشخصات فنی هرکدام از این تراشه‌ها داشته باشیم.

ویژگی هااسنپدراگون 865اپل A13
هسته‌ های پردازندهکریو 585، هشت هسته‌ایشش هسته‌ای
معماری پردازندهیک پردازنده 2.84 گیگاهرتزی (Cortex A77)

سه پردازنده 2.42 گیگاهرتزی (Cortex A77)

چهار پردازنده 1.8 گیگاهرتزی (Cortex A55)

دو پردازنده 2.65 گیگاهرتزی (Lightning)

چهار پردازنده 1.8 گیگاهرتزی (Thunder)

سرعت پردازندهبیش از 2.84 گیگاهرتزبیش از 2.65 گیگاهرتز
فناوری پردازشTSMC’s 7nm FinFETTSMC’s 7nm N7P
پردازنده گرافیکیآدرینو 650پردازنده 4 هسته‌ای طراحی شده توسط اپل
یادگیری ماشین و هوش مصنوعیHexagon 698 DSPموتور عصبی 8 هسته‌ای
پردازنده تصویرSpectra 480پردازنده تصویری طراحی شده توسط اپل
پشتیبانی از دوربینبیش از 200 مگاپیکسلنامعلوم
قابلیت ضبط ویدیو8K با نرخ 30 فریم بر ثانیه | 4K HDR با نرخ 60 فریم بر ثانیه | 4K با نرخ 120 فریم بر ثانیه4K HDR با نرخ 60 فریم بر ثانیه
فناوری شارژشارژ سریع 4 پلاسشارژ سریع
مودممودم 5G کوالکام X55

بیشترین سرعت دانلود 7.5 گیگابایت بر ثانیه

بیشترین سرعت آپلود 3 گیگابایت بر ثانیه

مودم LTE اینتل XMM 7660

بیشترین سرعت دانلود 1.6 گیگابایت بر ثانیه

بیشترین سرعت آپلود 225 مگابایت بر ثانیه

وای‌فایپشتیبانی از نسل ششم وای‌فایپشتیبانی از نسل ششم وای‌فای

 

مقایسه CPU پردازنده اپل و اسنپدراگون

مهمترین بخش مقایسه پردازنده اپل A13 با اسنپدراگون 865، سی‌پی‌یو است. با وجود اینکه همه می‌دانند پردازنده‌های سری A اپل به طور کلی از پردازنده‌های اسنپدراگون کوالکام بهتر هستند، ولی ما در اینجا می‌خواهیم ببینیم دقیقا میان این دو چقدر اختلاف وجود دارد. در ابتدا باید بدانیم که A13 از اسنپدراگون 855 که سال پیش عرضه شد، 50 درصد قدرتمندتر است و به گفته کوالکام اسنپدراگون 865 نسبت به مدل قبلی خود 25 درصد سرعت بیشتری دارد. به این ترتیب می‌توانیم نتیجه بگیریم که کوالکام با اسنپدراگون 865 توانسته اختلافش با پردازنده A13 را تا 25 درصد کاهش دهد.

اما نکته‌ای که باید به آن توجه کنیم این است که در اینجا ما عملکرد تک هسته‌ای این پردازنده‌ها را معیار قرار دادیم، اگر عملکرد چند هسته‌ای را هم حساب کنیم، آن‌ها تقریبا با هم برابر هستند. اگر فرض بگیریم ادعاهای افشاگر معروف یعنی Ice Universe درست هستند، امتیازات اسنپدراگون 865 در گیک‌بنچ به این ترتیب هستند:

snapdragon 865 geekbench/ مقایسه اپل a13

در طرف مقابل A13 در عملکرد تک هسته‌ای، امتیاز 5472 و در عملکرد چند هسته‌ای، امتیاز 13769 را ثبت کرده است. با توجه به این اعداد می‌توانیم نتیجه بگیریم که اسنپدراگون 865 در بحث پردازش تسک‌های سنگین چند رشته‌ای، آنقدرها کم نمی‌آورد؛ اما وقتی حرف از قدرت خام پردازنده و نهایت توان آن به میان می‌آید، A13 همچنان پادشاهی می‌کند؛ به خصوص به لطف دو هسته قدرتمند Lightning آن که از پیشرفته‌ترین و بهترین هسته‌های پردازشی گوشی موبایل هستند.

از مقایسه پردازنده اپل A13 و اسنپدراگون 865 می‌توانیم نتیجه بگیریم که اسنپدراگون 865 نیز پردازنده بسیار عالی و تقریبا همتراز A13 است؛ اما تفاوت اصلی میان این دو در بخش مصرف انرژی است. در ماه سپتامبر زمانی که اپل، آیفون‌های جدید خود را معرفی می‌کرد، این را هم اعلام کرد که تراشه A13 نسبت به مدل قبلی خود، 40 درصد کمتر انرژی مصرف می‌کند و در عین حال از نظر عملکرد نیز 20 درصد بهتر شده است. این موضوع پیشرفت بزرگی برای اپل به حساب می‌آید. به همین دلیل است که این روزها مطالب زیادی در مورد فوق‌العاده بودن عمر باتری سری آیفون 11 مشاهده می‌کنید؛ آن هم در حالی که این گوشی‌ها نسبت به رقبای اندرویدی خود باتری‌های کوچکتری دارند.

apple a13 / مقایسه پردازنده اپل a13

در طرف دیگر کوالکام هنگام رونمایی از اسنپدراگون 865، مانور زیادی روی مصرف انرژی این تراشه خود نداد و فقط گفت این پردازنده نسبت به قبل، 25 درصد کمتر باتری مصرف می‌کند؛ البته به احتمال زیاد همین عدد هم خیلی درست نباشد. در کل به نظر می‌رسد کوالکام بیشتر می‌خواهد روی هسته‌های پردازشی این تراشه تمرکز کند و قصد ندارد تغییرات زیادی به معماری تراشه‌های خود بدهد. این روزها که مصرف باتری گوشی به یکی از فاکتورهای اصلی خریداران تبدیل شده، A13 نسبت به اسنپدراگون 865 هنگام پردازش وظایفی که به انرژی کمی نیاز دارند، عملکرد بسیار بهتری از خود به نمایش می‌گذارد.

 

مقایسه GPU پردازنده اپل و اسنپدراگون

در بحث پردازنده گرافیکی، اپل مدت‌هاست حرف اول را می‌زند و کوالکام این بار و حتی با استفاده از پردازنده گرافیکی آدرینو 650 هم نتوانسته گوی سبقت را از اپل برباید. اپل خودش پردازنده‌های گرافیکی تراشه‌های خود را طراحی می‌کند. این پردازنده‌ها معمولا 4 هسته‌ای هستند؛ اما نکته شگفت‌انگیز پردازنده گرافکی A13 این است که این پردازنده با اینکه 40 درصد انرژی کمتری نسبت به پردازنده گرافیکی اپل A12 مصرف می‌کند، عملکردش 20 درصد بهتر است. موتور متال به توسعه‌دهندگان امکان ساخت بافت‌های پراکنده، Rasterization Rate Maps ،Vertex Amplification را برای بازی‌ها و محتواهایی که گرافیک سنگینی دارند می‌دهد.

مقایسه تراشه اپل a13

در سوی دیگر آدرینو 650 را داریم که عملکرد آن نسبت به قبل 25 درصد بهتر شده و همچنین 35 درصد هم انرژی کمتری طلب می‌کند. این درصدها نشان می‌دهد کوالکام هم در بحث پردازنده گرافیکی پیشرفت زیادی داشته است. همچنین آدرینو 650 دارای قابلیت Elite Gaming است، از نمایشگرهای 144 هرتزی و Desktop Forward Rendering برای اجرای بازی‌های دسکتاپ بر روی گوشی پشتیبانی می‌کند. در مجموع می‌توانیم بگوییم کوالکام در بخش پردازنده گرافیکی، کم‌کم دارد فاصله خودش را با پردازنده اختصاصی اپل کاهش می‌دهد.

apple a13 / مقایسه چیپست اپل a13

با این حال، اگر امتیاز بنچمارک A13 در تست GFX 3.1 Manhattan را مشاهده کنید می‌بینید حدود 120 است؛ در حالی که اسنپدراگون 855 قبلی تنها توانسته بود 71 امتیاز در این تست کسب کند. با توجه به اینکه عملکرد اسنپدراگون 865 نسبت به مدل پیشین 25 درصد بهتر شده، احتمالا در این تست امتیازش زیر 90 باشد که همچنان کمتر از A13 است. گرچه این تنها یک فرضیه است و باید منتظر نتایج بنچمارک‌ها بمانیم.

 

مقایسه تراشه اپل A13 و اسنپدراگون 865 از نظر هوش مصنوعی و یادگیری ماشین

از نظر هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، کوالکام پیشرفت‌های زیادی داشته است؛ ولی اپل هم با عرضه A13 توانسته از این حیث باقدرت ظاهر شود. اسنپدراگون 865 از موتور هوش مصنوعی نسل پنجم بهره می‌برد. این به این معناست که این پردازنده برای مواردی نظیر ترجمه، تشخیص صدا، ردیابی اشیا و غیره مشکلی نخواهد داشت. اپل نیز از A11 به بعد پشتیبانی از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین را به پردازنده‌های خود اضافه کرده است. آن‌ها نام این بخش از پردازنده خود را موتور عصبی (Neural Engine) گذاشته‌اند که در A13 هم شاهد آن هستیم؛ اما بحث اصلی این است که این موتور عصبی چقدر قدرتمند است و آیا توانایی رقابت با Hexagon 698 DSP اسنپدراگون 865 را دارد یا خیر؟

مقایسه اسنپدراگون 865

وقتی صحبت از هوش مصنوعی در اپلیکیشن‌ها و استفاده‌های روزمره به میان می‌آید، اسنپدراگون 865 حرف اول را می‌زند. برای مثال این پردازنده علاوه بر Hexagon 698 DSP، از یک شتاب‌دهنده تنسور (Tensor) هم استفاده می‌کند. این شتاب‌دهنده به شکل هماهنگ همراه با کتابخانه تنسورفلو گوگل فعالیت می‌کند. بسیاری از اپلیکیشن‌های گوگل مثل Recorder و گوگل لنز از این ویژگی استفاده می‌کنند و از این به بعد هم قرار است عملکرد بهتری داشته باشند. علاوه بر این، شتاب‌دهنده تنسور که در اسنپدراگون 865 مورد استفاده قرار گرفته، 4 برابر نسبت به مدل قبلی خود بهتر است و 35 درصد هم کمتر انرژی مصرف می‌کند. برای آنکه درک بهتری از قدرت خارق‌العاده ماژول هوش مصنوعی اسنپدراگون 865 داشته باشید، باید بگوییم که این پردازنده می‌تواند در هر ثانیه 15 تریلیون عملیات مختلف هوش مصنوعی را به راحتی انجام دهد.

snapdragon 865 / مقایسه پردازنده اسنپدراگون 865

حالا نوبت به موتور عصبی هشت هسته‌ای A13 می‌رسد. آنطور که اپل می‌گوید این موتور نسبت به مدل قبلی که در A12 مورد استفاده قرار گرفته بود، 20 درصد سریع‌تر است و 15 درصد هم انرژی کمتری مصرف می‌کند؛ اما وقتی آن را با اسنپدراگون 865 مقایسه کنیم می‌بینیم این موتور در هر ثانیه تنها می‌تواند 1 تریلیون عملیات مربوط به هوش مصنوعی را انجام دهد که 15 برابر کمتر از موتور هوش مصنوعی کوالکام است. تمام این اعداد به ما نشان می‌دهند که کوالکام در بخش هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، فرسنگ‌ها از اپل جلوتر است و A13 نیز نتوانسته این فاصله را کمتر کند.

 

مقایسه پردازنده اپل A13 و اسنپدراگون 865 از نظر قابلیت‌ های دوربین

در بخش دوربین، پردازنده تصویر Spectra 480 اسنپدراگون 865 به اندازه قابل توجهی بهبود پیدا کرده است. این پردازنده اکنون می‌تواند ویدیوها را با کیفیت 8K و با نرخ 30 فریم بر ثانیه ضبط کند و تصاویری با کیفیت بیش از 200 مگاپیکسل بگیرد؛ این اعداد برای یک گوشی موبایل باورکردنی نیست. افزون بر این، می‌توانید ویدیوهای حرکت آهسته با نرخ 960 فریم بر ثانیه را با کیفیت 720p ضبط کنید. تمام این‌ها به لطف فناوری گیگاپیکسل Spectra 480 شدنی است؛ فناوری که به ما این امکان را می‌دهد تا تصاویر با چنین کیفیتی را در عرض چند ثانیه ثبت کنیم.

snapdragon 865 / مقایسه تراشه اسنپدراگون 865

حالا به سراغ A13 اپل می‌رویم. این کمپانی به جز اینکه پردازنده تصویر A13 توسط اپل طراحی شده، اطلاعات زیادی در ارتباط با آن منتشر نکرده است. تنها نکته قابل‌توجهی که در قبال آن به چشم می‌آید این است که اپل بالاخره عکاسی محاسباتی را به کار گرفته که نتایجش خیره‌کننده است. تصاویری که با حالت شب سری آیفون 11 گرفته شده‌اند، وضوح بسیار عالی دارند و جزییات را نیز به خوبی حفظ کرده‌اند؛ به طوری که به راحتی می‌توانند با تصاویری که با بهترین گوشی‌های اندرویدی مثل گوگل پیکسل گرفته شده رقابت کنند.

کاملا مشخص است که پردازنده تصویر ساخت اپل و موتور عصبی تراشه‌های این شرکت، کمک بزرگی به گوشی‌های آیفون کرده‌اند و آن‌ها دیگر در بحث عکاسی چیزی از گوشی‌های اندرویدی کم ندارند. در بخش ضبط ویدیو هم با وجود اینکه A13 نمی‌تواند ویدیوهای 8K ضبط کند، ولی با این وجود می‌تواند ویدیوهای 4K را با فریم ریت 60 و به شکل HDR ثبت نماید.

apple a13 / مقایسه چیپست اسنپدراگون 865

با مقایسه اپل A13 و اسنپدراگون 865 به راحتی متوجه می‌شویم که پردازنده تصویر اسنپدراگون قدرت بیشتری دارد. با این وجود قابلیت‌های دوربین، تنها به پردازنده تصویر بستگی ندارد و پردازنده گرافیکی و CPU نیز در این بخش تاثیرگذار هستند. با توجه به اینکه اپل در این دو مورد آخر حرف اول را می‌زند، همچنان می‌تواند تصاویری با کیفیت و وضوح بالا ثبت کند که از بیشتر گوشی‌های اندرویدی که قابلیت‌ها و ویژگی‌های بیشتری هم دارند بهتر باشند. تا زمانی که کوالکام معماری CPU و پردازنده گرافیکی خود را تغییر ندهد، نمی‌توانیم انتظار ویدیوهایی بدون لرزش و پایدار از گوشی‌های اندروید داشته باشیم.

 

مقایسه چیپست اپل A13 و اسنپدراگون 865 از نظر مودم

آخرین بخشی که باید مقایسه پردازنده اپل A13 و اسنپدراگون 865 را داشته باشیم، قسمت مودم است؛ بخشی که اسنپدراگون به دلیل استفاده از آخرین نسل از اینترنت همراه، آشکارا برنده آن است. همانطور که در جدول بالا هم دیدید، A13 از مودم XMM 7660 اینتل استفاده می‌کند. این مودم از 5G پشتیبانی نمی‌کند و از نسل قبلی یعنی LTE پشتیبانی می‌کند. بنابراین از این نظر، مقایسه پردازنده اپل A13 با اسنپدراگون 865 بی‌معنی است؛ اما با توجه به اینکه اینتل دیگر از کار تولید مودم کناره‌گیری کرده است، اپل از سال آینده چاره‌ای به جز استفاده از مودم‌های کوالکام ندارد. بسیاری هم امیدوارند نسل بعدی آیفون‌ها با پشتیبانی از 5G عرضه شوند؛ ولی تا آن زمان هیچ مودمی به گردپای مودم X55 اسنپدراگون 865 نخواهد رسید.

 


پردازنده اپل A13 و اسنپدراگون 865؛ کدامیک برنده است؟


وقتی تمامی این موارد را کنار هم قرار دهیم و آن‌ها را سبک سنگین کنیم، می‌بینیم اسنپدراگون 865 همچنان از نظر قدرت پردازشی و گرافیکی از اپل A13 ضعیف‌تر است؛ گرچه در بخش‌هایی مثل هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، کوالکام کار بی‌نظیری انجام داده و حداقل یک نسل بین خودش و اپل فاصله انداخته است. بعلاوه مانند هر سال به تعداد پیکسل‌ها و رزولوشن‌هایی که پشتیبانی می‌کند هم افزوده است. تمام این‌ها فارغ از بحث مودم است؛ آن‌ها مدت‌ها است در این زمینه حرف اول را می‌زنند.

snapdragon 865 / مقایسه پردازنده اپل a13 با اسنپدراگون 865

سال گذشته به نظر می‌رسید کوالکام در زمینه تراشه گوشی، فاصله زیادی با اپل دارد؛ ولی حالا می‌بینیم آن‌ها متوجه نقص‌ها و ایرادات پردازنده‌های خود شده‌اند و می‌خواهند با برطرف کردن این مشکلات، به طور جدی با اپل رقابت کنند. باید صبر کنیم و ببینیم اپل با A14 چه می‌کند. پس از مقایسه پردازنده اپل A13 با اسنپدراگون 865، چیزی که مثل روز روشن است این است که اختلاف میان اپل و کوالکام در زمینه پردازنده، روزبه‌روز در حال کاهش است.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
دیدگاه کاربران2 دیدگاه
avatar
Dev
.
21 شهریور 1399، 18:39
پاسخ
0
0
Snapdragon 865 chipsets is best.
avatar
علی علیزاده
.
05 دی 1398، 12:46
پاسخ
0
0
هسته های پردازنده APPLE A13 شش عدد می باشد
avatar
محمد علی‌محمدی
.
05 دی 1398، 14:22
پاسخ
0
0
@علی علیزاده
ممنون اصلاح شد.
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402