ضبط صدای حرفه ای برای آهنگسازی تازه کارها

vocal-recording / ضبط صدا برای آهنگسازی
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

برای ضبط صدای حرفه ای ابتدا باید چندین ابزار سخت افزاری و نرم افزاری را تهیه و سپس آن‌ها را به درستی تنظیم کنیم. در این مقاله با نحوه آهنگسازی آشنا می‌شویم.

هنگام ضبط ترک‌های موسیقی، با استفاده از نمونه‌های صدا و همچنین سازهای مجازی، می‌توانیم ابتکار عمل بسیار زیادی داشته باشیم. با این وجود ممکن است زمانی بخواهید تنوع بیشتری به صداها بدهید و صداهایی که خودتان ضبط کردید را هم به آهنگ اضافه کنید. خوشبختانه بسیاری از نرم افزارهای محیط کار صوتی دیجیتال (Digital Audio Workstation)، قابلیت ضبط ترک را هم در اختیار کاربران قرار می‌دهند و می‌توان با کمک آن‌ها صداهای مختلفی از یک ضربه طبل کوچک گرفته تا ترکی که توسط یک بند کامل نواخته شده را ضبط و مورد استفاده قرار داد.

vocal-recording / ضبط صدای حرفه ای

اگر قبلا کار ضبط صدا برای آهنگسازی انجام داده باشید می‌دانید این کار یکی از مشکل‌ترین مراحل است. ما در این راهنما شما را به شکل قدم به قدم برای ضبط صدای حرفه ای راهنمایی خواهیم کرد؛ از اتصال میکروفون گرفته تا ویرایش و تنظیم صدای ورودی. البته تنها موردی که ما نمی‌توانیم در انجام آن به شما کمک کنیم، خواندن است. همیشه به خاطر داشته باشید که مهمترین فاکتور هنگام ضبط صدا برای آهنگسازی، مهارت خوانندگی خواننده است و در اصل همه چیز به خواننده بستگی دارد. اگر جزو کسانی هستید که به ضبط صدای حرفه ای علاقه دارید، ولی نمی‌دانید باید دقیقا از کجا شروع کنید، در ادامه همراه ما باشید تا علاوه بر معرفی تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری که به آن‌ها نیاز خواهید داشت، فرایند ضبط صدای حرفه ای برای آهنگسازی را نیز به شما توضیح دهیم.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

 


برای ضبط صدای حرفه ای در خانه به چه لوازمی نیاز داریم؟


در ادامه به ابزارهایی می‌پردازیم که برای ضبط صدای حرفه ای در خانه به آن‌ها احتیاح دارید.

 

کارت صدا

یک کارت صدا با همکاری با محیط کار صوتی دیجیتال و همچنین کامپیوتر شما، می‌تواند یک سیستم میدی (Musical Instrument Digital Interface) محور کامل را در اختیارتان قرار دهد. کارت صدا وظیفه دریافت و ارسال صدا از سیستم شما را بر عهده دارد و در حقیقت جعبه‌ای است که شما میکروفون و سازها را به آن متصل می‌کنید تا این جعبه تمامی سیگنال‌ها را به مانیتور و همچنین هدفون شما انتقال دهد.

vocal-recording / ضبط صدای حرفه ای برای آهنگسازی

یک کارت صدا ممکن است خروجی و ورودی میدی هم داشته باشد تا با سازهای قدیمی‌تر، مثل سینث‌سایزر و کیبورد نیز سازگار باشد؛ البته بسیاری از کیبوردهای امروزی به صورت مستقیم و از طریق USB به کامپیوتر متصل می‌شوند. بنابراین ممکن است اصلا به خروجی و ورودی میدی نیازی نداشته باشید.

 

نرم افزار آهنگسازی

وقتی کارت صدا را راه انداختیم، می‌توانیم کار ضبط صدای حرفه ای برای آهنگسازی را با استفاده از هر نرم افزار با کیفیت محیط کار صوتی دیجیتال شروع کنیم. این نرم افزارها در اصل برنامه ضبط صدا برای آهنگسازی بوده و در سیستم عامل‌های مختلف مثل ویندوز، لینوکس و مک قابل استفاده و اکثرشان هم رایگان هستند؛ برای مثال Audacity و گاراژبند از جمله نرم افزارهای آهنگسازی مطرح هستند. با این وجود این برنامه‌ها محدودیت‌های مختلفی دارند و وقتی به مرحله ضبط صداهای اضافی و یا ضبط چندین صدا به طور همزمان برسید، می‌بینید به یک نرم افزار حرفه‌ای که بتواند این موارد را به راحتی و با کیفیت بالا انجام دهد نیاز دارید.

نسخه‌های رایگان این نرم افزارها برای ضبط ساده صداها کافی هستند؛ ولی اگر بخواهید به تمامی قابلیت‌ها و ویژگی‌هایی که برای ضبط صدای حرفه ای نیاز است دست پیدا کنید، باید نسخه کامل و پولی آن‌ها را خریداری کنید. برنامه PreSonus Studio One، برنامه Avid Pro Tools و Apple Logic Pro X از جمله برنامه‌های حرفه‌ای آهنگسازی هستند.

 

میکروفون ضبط صدا

میکروفون‌ها وظیفه تبدیل امواج صدا به سیگنال‌های الکتریکی را بر عهده دارند تا بتوانیم آن‌ها را ضبط کنیم؛ مفهوم ساده‌ای که با استفاده از چند قانون پایه‌ای فیزیک اجرایی شده است. با این حال هنگام کار با میکروفون، متغیرهای زیادی بر نحوه کار آن‌ها تاثیرگذار هستند. هر نوع میکروفون، الگوی متفاوتی برای دریافت صدا دارد. میکروفون‌های چند جهته، صدا را به طور مساوی از جهت‌های مختلف دریافت می‌کنند؛ اما میکروفون تک‌جهته یا جهت‌دار، صدا را بیشتر از روبه‌رو دریافت می‌کند تا از سمت چپ یا راست.

برنامه ضبط صدا برای آهنگسازی

نوع دیگری از میکروفون‌ها نیز، نوع Figure-8 هستند که صدا را از روبه‌رو و پشت سر، به طور مساوی دریافت می‌کنند؛ ولی به صدایی که از کناره‌ها برسد کاری ندارند. علاوه بر این میکروفون‌های هایپرکاردیوئید، صدا را از روبه‌رو و پشت سر دریافت می‌کنند؛ ولی در عقب نسبت به میکروفون‌های Figure-8، بازه شنیداری کوچکتری دارند؛ البته برخی از میکروفون‌ها امکان ترکیب این الگوها را به شما می‌دهند. این الگوها اهمیت زیادی دارند و هنگام استفاده از میکروفون باید بدانید آن میکروفون از چه الگویی پیروی می‌کند و آیا آن الگو مناسب فضا و همچنین کاری که شما می‌خواهید انجام دهید هست یا خیر.

vocal-recording / مهمترین اصول آهنگسازی برای شروع

نکته مهم دیگری که باید هنگام استفاده از میکروفون به آن توجه کنید، نحوه تبدیل امواج صدا به سیگنال‌های الکتریکی است. به طور کلی 3 راه برای انجام این کار وجود دارد: داینامیک، کندانسور و روبان. میکروفون داینامیک از یک کویل و آهنربا بهره می‌برد. این میکروفون‌ها غالبا محکم، بادوام و مقرون‌به‌صرفه هستند و بیشتر برای اجراهای زنده، درام و دیگر سازهایی که صدای بلندی دارند استفاده می‌شوند.

نوع بعدی، میکروفون کندانسور است که در اصل خازنی است و در نتیجه، نیاز به منبع انرژی دارد که این انرژی از طریق سیم تامین می‌شود. این میکروفون‌ها دوام میکروفون‌های داینامیک را ندارند؛ ولی نسبت به صدا حساس‌تر هستند و دقت بیشتری هم دارند. آن‌ها بیشتر از همه برای استفاده در استودیو و ضبط وکال، گیتار و پیانو مناسب هستند.

vocal-recordingf / ضبط صدای حرفه ای

در نهایت نوع آخر، میکروفون روبان است. این میکروفون‌ها از یک لایه نازک فلزی به همراه یک آهنربا تشکیل شده‌اند و به شدت ظریف و شکننده هستند. آن‌ها الگوی Figure-8 را دارند و صدای خروجی‌شان هم نسبتا کم است و برای ضبط صدای حرفه ای به صورت طبیعی و روان طراحی شدند. علاوه بر این برای ضبط صداهای پیچیده مثل صدای سنج و سازهای بادی کاربردی هستند.

 

لوازم جانبی

کار عاقلانه این است که بیشتر بودجه خود را برای خرید میکروفون‌های باکیفیت کنار بگذارید؛ ولی نه آنقدر که برای دیگر وسایل مورد نیاز پولی نداشته باشید. علاوه بر موارد بالا، به لوازم جانبی هم نیاز دارید. پایه میکروفون را می‌توانید به شکل دست دوم و با قیمت اندک خریداری کنید. علاوه بر این به یک گیره برای میکروفون نیاز دارید؛ این گیره مانع لرزش میکروفون می‌شود و بسیار به‌دردبخور است.

برای ضبط صدا برای آهنگسازی با میکروفون کندانسور، حتما از پاپ فیلتر استفاده کنید. اگر پولش را ندارید می‌توانید با استفاده از یک رخت‌آویز و جوراب ساپورت، یکی بسازید؛ گرچه نصب و استفاده از یک پاپ فیلتر، دردسر کمتری دارد.

 


فرایند ضبط صدای حرفه ای در 6 مرحله


در ادامه با 6 مرحله در فرایند ضبط صدای حرفه ای آشنا می‌شویم.

 

راه اندازی تجهیزات

تهجیزات شما هرچقدر هم که ساده باشند، باز هم باید هنگام راه اندازی آن‌ها از مهمترین اصول آهنگسازی برای شروع پیروی کنید. پس ابتدا میکروفون خودتان را به همراه یک پاپ فیلتر بردارید و آن را به ورودی میکروفون متصل کنید. سپس در صورت نیاز، فانتوم پاور را که احتمالا با عنوان 48V برچسب خورده است روشن کنید. روشن کردن این گزینه بسته به تجهیزات شما یا از طریق یک کلید فیزیکی و یا به شکل نرم فزاری صورت می‌پذیرد.

 

تنظیم Gain

اکنون نوبت به تنظیم Gain می‌رسد. اگر قدرت سیگنال ورودی خیلی کم است، باید صدای ضبط ورودی را افزایش دهید که سبب می‌شود صدای نویز پس‌زمینه هم بلندتر شود. صدای نویز، به خصوص وقتی افکت‌های کامپرشن و دیستورشن را هم اضافه کنید، بیشتر خواهد شد. اگر صدای ضبط ورودی یا Gain بیش از حد زیاد باشد، همه‌چیز به هم می‌ریزد. هدروم بین پیک صدا و 0dB باید تقریبا 12dB باشد.

vocal-recording / ضبط صدای حرفه ای

 

تنظیم فاصله

فاصله میان دهان و میکروفون هم یکی از فاکتورهای تاثیرگذار است. اگر فاصله دو متر باشد، آمبیانس اتاق بالا می‌رود و وقتی صدا را بلندتر کنیم، نویز پس‌زمینه نیز کاملا قابل شنیدن خواهد بود. اگر فاصله نیم‌متر باشد، صدایی طبیعی خواهیم داشت که البته کمی هم نویز دارد؛ اما در فاصله چند اینچی به دلیل اثر مجاورت، بیس صدا غنی خواهد شد و نویز نیز خیلی کم می‌شود. باید آنقدر فواصل مختلف را امتحان کنید تا به صدای دلخواه خودتان برسید.

 

حذف صداهای مزاحم

میکروفون‌ها همیشه صداهایی را ضبط می‌کنند که هیچ ارتباطی با وکال ندارد و به همین دلیل است که صدای ضبط شده همیشه از یک فیلتر بالاگذر 75Hz رد می‌شود. می‌توانید این فیلتر را پس از ضبط صدا هم اضافه کنید؛ ولی برخی از میکروفون‌ها، خودشان به طور پیش‌فرض دارای فیلترهای بالاگذر هستند و اگر میکروفون شما هم دارای این فیلترها است، بهتر است از آن استفاده کنید؛ چون در غیر اینصورت اگر بعدا بخواهید به صدا فیلتر اضافه کنید، ممکن است صدا آسیب ببیند.

vocal-recording / ضبط صدا برای آهنگسازی

 

مانیتورینگ صدا

وقتی هنگام پخش بکینگ ترک مشغول ضبط صدا هستید، بهتر است از هدفون استفاده کنید تا بلندگوهای مانیتور صدا را دوباره از طریق میکروفون نشت نکنند. وقتی از طریق محیط کار صوتی دیجیتال کار را بررسی می‌کنید، اگر هنگام صحبت کردن و شنیدن خودتان شاهد تاخیر بودید، سایز بافر را کاهش دهید و هر پلاگینی که ممکن است باعث ایجاد تاخیر در انتقال صدا شود را هم حذف کنید. افزون بر این می‌توانید از ویژگی نظارت مستقیم که بیشتر نرم افزارهای محیط کار صوتی دیجیتال دارند استفاده کنید.

vocal-recording / ضبط صدای حرفه ای برای آهنگسازی

 

کم کردن نویز

وقتی می‌خواهیم صدا را به شکل خلاقانه‌ای پردازش کنیم، در بیشتر اوقات از دیستورشن و کامپرشن استفاده می‌کنیم؛ به همین دلیل نویز صدا به اندازه قابل‌توجهی بالا می‌رود. اگر شما هم با چنین مشکلی مواجه شدید، از یک نویز گیت استفاده کنید یا اینکه به صورت دستی، بخش‌هایی که فقط نویز هستند را حذف کنید. اگر باز هم کافی نبود، از یک ابزار کاهش نویز، مانند ابزاری که در Audacity وجود دارد استفاده کنید.

مهمترین اصول آهنگسازی برای شروع

ضبط صدای حرفه ای برای آهنگسازی کار آسانی نیست ولی اگر به این کار علاقه داشته باشید، می‌توانید با دنبال کردن مراحل بالا و تمرین زیاد در این کار به مهارت زیادی دست پیدا کنید. اگر تجربه‌ای از ضبط صدای حرفه ای در خانه دارید یا به این کار علاقه‌مند هستید، لطفا نظرات خودتان را با ما و دیگر کاربران پلازا به اشتراک بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402