فناوری های جدید در گیمینگ؛ پیشرفت های یک دهه اخیر صنعت بازی

تکنولوژی های جدید در گیمینگ / تکنولوژی جدید در گیمینگ
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

شرکت‌های بازیسازی برای ساخت عناوین خود از فناوری‌های گوناگونی بهره می‌برند. در این مقاله فناوری های جدید در گیمینگ در یک دهه اخیر را بررسی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

صنعت گیمینگ روزبه‌روز در حال رشد است و فناوری‌های راه‌یافته به آن نیز همواره در حال تکامل و به‌روزرسانی شدن هستند. از زمان رونق گرفتن صنعت گیمینگ، فناوری‌های مختلفی در طی زمان به این صنعت راه پیدا کرده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به فناوری هوش مصنوعی (AI) و بسیاری از موارد دیگر اشاره کرد. براساس همین مقوله بر آن شدیم تا فناوری های جدید در گیمینگ در یک دهه اخیر را بررسی کرده و علاوه بر معرفی آن‌ها، اشاره‌ای نیز به روند تحول این فناوری‌ها داشته باشیم. با پلازا همراه باشید تا فناوری های جدید در گیمینگ یک دهه اخیر را با همدیگر مورد مطالعه قرار دهیم.

جدیدترین تکنولوژی ها در گیمینگ / جدیدترین تکنولوژی در گیمینگ

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

 


فناوری های جدید در گیمینگ در یک دهه اخیر


در ادامه به بررسی فناوری های جدید در گیمینگ در یک دهه اخیر می‌پردازیم.

 

فناوری Ray tracing

اولین فناوری که در فهرست فناوری های جدید در گیمینگ می‌خواهیم برای شما معرفی کنیم، ری تریسینگ (Ray tracing) نام دارد که از زمان انتشار کارت‌های گرافیکی کمپانی Nvidia با نام Geforce RTX graphics در سال 2018، صنعت گیمینگ را مورد تحول قرار داده است. این فناوری همانطور که از نام آن مشخص است به دنبال کردن راه‌های عبور پرتوهای نوری جهت ایجاد جلوه‌ای واقعی از کارکرد نور در دنیای فیزیکی گفته می‌شود. از طریق فناوری ری تریسینگ قادر هستیم در بازی‌های ویدیویی از سایه‌های واقعی‌تر، انعکاس‌ها و بسیاری از ویژگی‌های گوناگون دیگر بهره ببریم.

تکنولوژی های جدید در گیمینگ

جا دارد بگوییم علاوه بر کمپانی Nvidia، شرکت‌های AMD و Intel نیز قصد دارند از این فناوری پشتیبانی کنند و مایکروسافت نیز در DirectX 12 خود از ری تریسینگ پشتیبانی می‌کند؛ اما مهمتر از موارد گفته شده، پشتیبانی کنسول‌های نسل بعدی مایکروسافت و سونی از ری ترسینگ است که قدمی بزرگ در راستای ارتقای کیفیت بصری عناوین کنسولی محسوب می‌شود. شکی نیست که با روند پیش رو، تمامی شرکت‌های بازی سازی مهم نیز در بازی‌های خود به مرور از ری تریسینگ بهره برده و قابلیت‌های آن را ارتقا خواهند داد؛ همانطور که اغلب آن‌ها تاکنون چنین کرده‌اند. جا دارد بگوییم مشکلات فنی فناوری Ray tracing در حالت کنونی آن کم نیستند و بازی‌های مختلف نیز هر یک تا حد مشخصی از آن پشتیبانی می‌کنند؛ اما امیدواریم با روند کنونی پیشرفت فناوری ری تریسینگ، به مرور مشکلات گفته شده حل شوند.

 

فناوری Motion capture

همچنین بخوانید :

در فهرست فناوری های جدید در گیمینگ، دومین فناوری که می‌خواهیم برایتان معرفی کنیم Motion capture نام دارد که نسبت به فناوری Ray tracing قدیمی‌تر محسوب می‌شود. فناوری Motion capture عبارت است از پروسه ثبت حرکات انسان جهت خلق کاراکترهایی با جلوه‌های رئالیستی در بازی‌های رایانه‌ای. این فناوری از دهه 90 پا به عرصه گیمینگ نهاده و به تدریج رشد یافته است؛ تا جایی که در دهه اخیر قدم‌های بزرگی در جهت پیشرفت آن برداشته شده است.

جا دارد اشاره کنیم که بازی Hellblade: Senua’s Sacrifice با انتشار خود در سال 2016، اولین عنوانی بود که از سیستم موشن کپچر همزمان در خود استفاده کرد و برای اولین بار در طراحی بصری شخصیت‌ها به حدی از رئالیسم رسید که تا آن زمان دیده نشده بود. از زمان انتشار، این بازی با رشد قدرت محاسبه موتورهای گرافیکی Motion Capture روزبه‌روز پیشرفت کرده و در بازی‌های مختلف شاهد استفاده هر چه بهتر از آن هستیم. علاوه بر این کارکرد، این فناوری در موتورهایی همانند Unreal Engine نیز بهتر شده و دسترسی و کار کردن با آن برای بازیسازان آسان‌تر شده است. همین امر نیز به نوبه خود سبب شده است که در بازی‌های ویدیویی امروزی شاهد تصاویر بسیار خوبی از منظر نزدیکی به واقعیت باشیم.

 

فناوری Adaptive sync

جدیدترین فناوری ها در گیمینگ / جدیدترین فناوری در گیمینگ

سومین فناوری فهرست فناوری های جدید در گیمینگ Adaptive sync نام دارد که نسخه‌های مختلف آن در کمپانی‌های Nvidia و AMD با نام G-Sync و FreeSync مشخص شده‌اند. فناوری Adaptive sync به شما کمک می‌کند با حذف پارگی (Tearing) صفحه نمایش، تجربه گیم‌پلی روان‌تری داشته باشید؛ علی‌الخصوص در عناوین شوتر با ریتم تند که در آن‌ها همواره نیازمند این مورد هستید. جا دارد بگوییم افرادی که تجربه استفاده از صفحه‌نمایش‌های دارای فناوری Adaptive sync را داشته‌اند، آنقدر جلب تفاوت آن شده‌اند که بیان کرده‌اند دیگر هرگز نمی‌توانند از صفحه‌نمایش‌های معمولی برای بازی‌ کردن استفاده کنند.

علاوه بر این‌ها فناوری Adaptive Sync این روزها صرفا مختص مانیتورها نیست. با روی کار آمدن تلویزیون‌های 4K و همچنین ارزان‌تر شدن قیمت آن‌ها به راحتی می‌توانید به جای مانیتور، تلویزیونی بگیرید که از این فناوری پشتیبانی می‌کند. ناگفته نماند که در کنسول ایکس باکس وان ایکس نیز به وسیله فناوری VRR از Adaptive sync می‌توانید در برخی از بازی‌ها بهره‌مند شوید. فناوری Adaptive sync در حیطه بازی‌های آنلاین نیز از جمله مهمترین مزیت‌ها برای گیمرهای کنونی محسوب می‌شود.

 

فناوری Live streaming

جدیدترین تکنولوژی ها در گیمینگ / جدیدترین تکنولوژی در گیمینگ

فناوری Livestream چهارمین موردی است که در فهرست فناوری های جدید در گیمینگ می‌خواهیم برای شما معرفی کنیم. مدت‌ها پیش در سال 2011 بود که شبکه توییچ (Twitch) با روی کار آمدن خود به سرعت میلیون‌ها مخاطب جذب کرد. سرویسی که این شبکه ارائه می‌داد ساده بود: قابلیت استریم (Stream) و تماشای بازی شما توسط افراد دیگر حین تجربه آن. در سال 2014 با خرید توییچ توسط شرکت آمازون، این شبکه روزبه‌روز در حال پیشرفت است؛ تا جایی که آمار کنونی حاکی از رسیدن مخاطبان توییچ به 15 میلیون نفر در روز هستند.

البته استریم کردن بازی‌های ویدیویی، تنها مختص شبکه توییچ نمی‌شود و شبکه‌های دیگری نیز همانند یوتیوب (YouTube) و میکسر (Mixer)، قادر به ارائه سرویس‌های مشابهی هستند. همچنین جا دارد بگوییم قابلیت استریم این روزها به قدری محبوب شده است که پای خود را به کنسول‌ها نیز باز کرده است و در حال حاضر کنسول‌های نسل کنونی به شکلی ساده و آسان از این قابلیت بهره می‌برند. با پیشرفت فناوری استریم و افزایش محبوبیت آن بود که «تماشای بازی‌های ویدیویی» و «مسابقات ورزش‌های الکترونیک» تبدیل به امری عادی شد. در دنیای امروزی این فناوری تا حدی محبوبیت پیدا کرده است که برخی از افراد «استریمر» شدن را به عنوان یک حرفه انتخاب کرده و از این طریق امرار معاش می‌کنند.

 

فناوری Game streaming

فناوری های جدید در گیمینگ / فناوری جدید در گیمینگ

پنجمین فناوری که در فهرست فناوری های جدید در گیمینگ می‌خواهیم برای شما معرفی کنیم Game streaming نام دارد. پیشتر فناوری Live streaming را برایتان معرفی کردیم. تفاوت Game streaming با فناوری گفته شده در آن است که لایو استریمینگ عبارت است از تجربه کردن یک بازی ویدیویی و به اشتراک گذاشتن آن با تماشاگران به صورت آنلاین؛ اما گیم استریمینگ به معنی آن است که شما در حال تجربه بازی ویدیویی باشید که توسط سرور دیگری به غیر از کامپیوتر یا کنسول شما میزبانی می‌شود.

این فناوری که با نام بازی در بستر ابری (Cloud Gaming) نیز شناخته می‌شود، در حقیقت مدت‌ها است که به شکل دیگری وجود دارد؛ اما در سال‌های اخیر است که شکل کنونی‌اش را پیدا کرده و توجه عمومی را به سمت خود جلب کرده است. می‌توان گفت مهمترین سرویس گیم استریمینگ معرفی شده در چند سال اخیر، گوگل استادیا (Google Stadia) است که با ویژگی‌های مختلف و متنوع خود توانسته است سروصدای زیادی به پا کند. این سرویس بنابر تعبیر برخی از منتقدین، یکی از مهمترین جانشینان کنسول‌ها محسوب می‌شود و به احتمال زیاد، رقیب اصلی کنسول‌های نسل بعدی به حساب آید. از طریق سرویس گیم استریم گوگل استادیا خواهید توانست بازی‌های محبوب خود را به شکل آنلاین و از طریق بستر ابری و آن هم با کیفیت 4K HDR تجربه کنید.

 

فناوری AI

جدیدترین تکنولوژی ها در گیمینگ / جدیدترین تکنولوژی در گیمینگ

ششمین و آخرین مورد فهرست فناوری های جدید در گیمینگ فناوری AI است که با نام هوش مصنوعی (Artificial Intelligence) نیز شناخته می‌شود. این فناوری در طی ده سال گذشته پیشرفت‌های زیادی را پشت سر گذاشته و در عرصه‌های مختلفی مشارکت داشته است که بازی‌های ویدیویی نیز بخشی از آن‌ محسوب می‌شوند. هنگامی که از فناوری AI در بازی‌های ویدیویی صحبت می‌کنیم، بحث گسترده‌ای در پیش داریم. احتمالا اولین گمان شما سراغ تعیین نوع رفتار شخصیت‌های غیرقابل بازی (NPC ها) برود؛ یا اگر اهل بازی‌های آنلاین باشید بات‌های هوش مصنوعی را به یاد آورید که در نبود رقیب انسانی، انجام وظایف او را بر عهده می‌گیرند.

از جمله بازی‌هایی که شاید بد نباشد در مورد فناوری هوش مصنوعی آن‌ها صحبت کنیم، بازی وارکرفت 3 (Warcraft III) است که در سال 2002 منتشر شد و قدرت محاسبه هوش مصنوعی را در مدیریت منابع و اداره ساختمان‌ها در برابر رقیب انسانی، به شکل بی‌رحمانه‌ای برایمان یادآوری کرد. شایان ذکر است که در روزگار امروزی، موتورهای هوش مصنوعی قادر هستند بهترین و باهوش‌ترین رقبای انسانی خود را پشت سر گذاشته و استاندارد جدیدی را در قبال این فناوری برایمان معرفی کنند. به طور خلاصه می‌توان گفت دنیای بازی‌های رایانه‌ای بدون فناوری AI تبدیل به دنیایی پر از هرج و مرج و البته شاید بسیار شبیه‌تر به دنیای واقعی نیز می‌شد؛ اما به مراتب لذت آن نیز کمتر می‌بود.

جدیدترین فناوری ها در گیمینگ / جدیدترین فناوری در گیمینگ

فناوری های جدید در گیمینگ یک دهه اخیر را برایتان بررسی کردیم. امیدواریم این مقاله در راستای آشنایی شما با برخی از فناوری‌های استفاده شده در بازی‌های ویدیویی، مفید واقع شده باشد. البته شکی نیست که به غیر از موارد گفته شده، بسیاری از تکنولوژی‌های دیگر نیز وجود دارند که در مقاله‌مان به آن‌ها نپرداختیم و بدون شک در آینده نیز با روند پرشتاب‌تری منتظر معرفی فناوری‌های جدید خواهیم بود. در هر صورت امیدواریم مقاله‌مان کمکتان کند تا درک بهتری از مهمترین فناوری‌های روز دنیا در زمینه بازی‌های ویدیویی پیدا کنید.

نظر شما درباره این فناوری‌ها چیست؟ نظرات خود را می‌توانید از طریق بخش کامنت‌های سایت با ما در میان بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
دیدگاه کاربران1 دیدگاه
avatar
مسی
.
11 دی 1398، 20:18
پاسخ
0
0
به به چه مقاله ای.ممنون جناب محمد امین
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402