پرهزینه ترین بازی های تاریخ ؛ از GTA 5 تا Call of Duty

پرهزینه ترین بازی های تاریخ / پرهزینه ترین بازی دنیا
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

در روزگار کنونی ما، هزینه‌های ساخت یک بازی ویدیویی بسیار بیشتر از قبل شده است. در این مطلب پرهزینه ترین بازی های تاریخ را بررسی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

شکی نیست که برای ساخت بسیاری از بازی‌های ویدیویی خوبی که امروزه شاهد آن‌ها هستیم صدها فرد، هزاران ساعت زمان و همچنین میلیون‌ها دلار دست‌به‌دست هم می‌دهند تا تجربه‌ای ایده‌آل برای ما به عنوان مخاطبان گیمینگ رقم زده شود. همچنین می‌توان گفت صنعت گیمینگ در زمان‌های اخیر نسبت به قبل، تحولات زیاد و همچنین سریعی را پشت سر گذاشته است. از منظر مالی وقتی به عناوینی همانند Super Mario Bros نگاه می‌اندازیم و هزینه‌ای را که سازندگان آن برای ساخت بازی خرج کرده‌اند را با سود مالی بازی مقایسه می‌کنیم، ممکن است شوکه شویم.

بازی پر هزینه تاریخ / بازی پر هزینه

با در نظر داشتن این مقوله و سودهایی که یک بازی ویدیویی در روزگار کنونی ما می‌تواند برای سازندگانش داشته باشد، بسیاری از شرکت‌های بازی‌سازی کنونی دست به ریسک‌های بیشتری زده و هزینه‌های به مراتب زیادتری را خرج ساخت بازی خود و همچنین تبلیغات آن می‌کنند. بر همین اساس در این مقاله قصد داریم پرهزینه ترین بازی های تاریخ را برای شما معرفی کنیم. با پلازا همراه باشید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

  • پرهزینه ترین بازی های تاریخ
    • بازی پرهزینه Max Payne 3
    • بازی پر هزینه Final Fantasy VII
    • بازی پرهزینه Halo 2
    • بازی پر هزینه Dead Space
    • بازی پرهزینه Shadow of The Tomb Raider
    • بازی پر هزینه Destiny
    • بازی پرهزینه Star Citizen
    • بازی پر هزینه Star Wars: The Old Republic
    • بازی پرهزینه Call of Duty: Modern Warfare 2
    • بازی پر هزینه Grand Theft Auto V

 


پرهزینه ترین بازی های تاریخ


در ادامه با 10 عنوان از پرهزینه ترین بازی های تاریخ آشنا می‌شویم.

 

10. بازی پرهزینه Max Payne 3

بازی پر هزینه تاریخ

هزینه ساخت: 105 میلیون دلار

دهمین عنوانی که در فهرست پرهزینه ترین بازی های تاریخ می‌خواهیم برایتان معرفی کنیم، بازی Max Payne 3 است. جا دارد بگوییم سری مکس پین پس از آن‌که سازنده اصلی آن یعنی شرکت رمدی (Remedy Entertainment) تصمیم به تولید عناوین دیگر گرفت، به ظاهر متوقف شده بود؛ اما درست پس از چند مدت با روی کار آمدن شرکت راک استار (Rockstar)، این سری بازی منحصربه‌فرد در سال 2012 دوباره احیا شد.

بازی مکس پین 3 از نظر گیم‌پلی شباهت‌های خود را با عناوین قبلی حفظ کرده بود؛ به ویژه در رابطه با عناصری همانند Bullet-time که در گیم‌پلی بازی‌های مکس پین نقشی اساسی بازی می‌کند. با این وجود می‌توان گفت نسخه سوم از نظر هزینه‌های تولید خود بسیار پرخرج‌تر از بازی‌های قبلی محسوب می‌شود. این روزها کمپانی راک استار بیشتر درگیر عناوین دنیای باز (Open World) خود است و بازی مکس پین 3 را می‌توان خاتمه دوره عمر این سری بازی متفاوت دانست.

 

9. بازی پر هزینه Final Fantasy VII

بازی پرهزینه / بازی های پر هزینه

هزینه ساخت: 114 میلیون دلار

نهمین رتبه فهرست پرهزینه ترین بازی های تاریخ به بازی Final Fantasy VII اختصاص دارد. بازی Final Fantasy VII در زمان انتشار خود از جمله پرسروصداترین عناوین زمان خود محسوب می‌شد. این نسخه اولین بازی فاینال فانتزی است که در قالب CD-ROM عرضه شده است و کمپانی Squaresoft توانسته بود به این نسخه کیفیت سینماتیکی ببخشد که نسخه‌های قبلی فاینال فانتزی (و همچنین اغلب بازی‌های دیگر عرضه شده تا آن زمان) از آن بی‌بهره بودند. ناگفته نماند که بخش مهمی از هزینه 114 میلیون دلاری این بازی بزرگ، صرف تبلیغات آن شد و بازی Final Fantasy VII از جمله عناوینی محسوب می‌شد که به شکل بی‌سابقه‌ای از طریق تلویزیون و در ساعات پرمخاطب تبلیغ گردید. البته ضروری بودن یا نبودن این تبلیغات خود سوال دیگری است که می‌توان در مورد آن تامل کرد.

 

8. بازی پرهزینه Halo 2

پرهزینه ترین بازی های تاریخ / پرهزینه ترین بازی دنیا

هزینه ساخت: 120 میلیون دلار

هشتمین بازی فهرست پرهزینه ترین بازی های جهان، بازی Halo 2 است. اولین نسخه از سری بازی Halo از منظر بازخورد مخاطبان، یک عنوان خوب محسوب می‌شد و از نظر تجاری و میزان فروش نیز به ارقام قابل‌احترامی رسید. از سوی دیگر این بازی برای کنسول ایکس باکس (Xbox) منتشر شده بود؛ کنسولی که هنوز جای خود را میان رقبایش پیدا نکرده بود و برای اثبات خود در بازار کنسول‌ها به زمان نیاز داشت. می‌توان گفت از زمان انتشار بازی Halo 2 بود که این کنسول توانست جای خود را در بازار گیمینگ محکم کند و تغییرات مثبتی را از منظرهای مختلف به ویژه از نظر تجاری برای خود رقم بزند. در همین دوره بود که بازی Halo 2 به عنوان یکی از بزرگترین محصولات عرضه شده در دنیای سرگرمی‌های رسانه‌ای قلمداد می‌شد و با وجود آن‌که مدت زمان زیادی از آن دوره می‌گذرد، این امر سبب نشده است که این بازی تاریخی جایگاه خود را در فهرستمان از دست بدهد.

 

7. بازی پر هزینه Dead Space

پرهزینه ترین بازی های ویدیویی / پرهزینه ترین بازی ویدیویی

هزینه ساخت: 120 میلیون دلار

هفتمین رتبه فهرستمان با عنوان پرهزینه ترین بازی های تاریخ به بازی Dead Space تعلق دارد. شاید بتوان گفت نقطه مشترک اغلب عناوینی که در این فهرست برای شما معرفی می‌کنیم آن باشد که اکثر این بازی‌ها یا دنباله‌های سری بازی‌های تثبیت‌ شده محسوب می‌شوند و یا عناوین آنلاین جاه‌طلبی هستند که به صرف هزینه‌های هنگفت برای راه‌اندازی و نگهداری سرورهای خود‌ نیاز دارند. با این حال بازی Dead Space از جمله عناوینی است که یک استثنا محسوب می‌شود؛ چراکه به خودی‌خود عنوان جدیدی است که در عین حال هیچ حالت آنلاین چند نفره نیز در آن وجود ندارد. کمپانی الکترونیک آرتز برای ساخت بازی Dead Space هزینه‌های زیادی را خرج کرد و می‌توان گفت حداقل در ابتدا این هزینه‌ها نتیجه نیز دادند. البته از سوی دیگر، سری بازی Dead Space با انتشار نسخه‌های بعدی خود متاسفانه به اندازه بازی اول در زمینه بازخوردهای مالی و همچنین رضایت مخاطبان موفق عمل نکرد.

 

6. بازی پرهزینه Shadow of The Tomb Raider

بازی پر هزینه تاریخ / بازی پر هزینه

هزینه ساخت: 125 میلیون دلار

در رتبه ششم فهرست پرهزینه ترین بازی های جهان، بازی Shadow of The Tomb Raider قرار دارد. این بازی اولین عنوان تومب رایدری محسوب می‌شود که سازندگان آن بدون در نظر گرفتن نسخه‌ای جداگانه برای کنسول‌های نسل آخر (Last-gen) بازی را ساخته و پرداخته‌اند. البته احتمالا سازندگان بازی پیش‌بینی نمی‌کرده‌اند که Shadow of the Tomb Raider قرار است تبدیل به پرهزینه‌ترین نسخه سری تومب رایدر شود. به طور کلی می‌توان گفت پس از انتشار نسخه سوم سری Tomb Raider، تمامی عناوینی که آن را دنبال کردند از سوی منتقدین و همچنین مخاطبان اغلب متوسط و یا متوسط رو به بالا قلمداد شده‌اند و Shadow of The Tomb Raider نیز از این قاعده مستثنی نیست. این بازی بر خلاف هزینه هنگفتی که برای ساخت آن خرج شده، تنها حدود 5 میلیون نسخه فروخته است.

 

5. بازی پر هزینه Destiny

پرهزینه ترین بازی های تاریخ / پرهزینه ترین بازی دنیا

هزینه ساخت: 140 میلیون دلار

پنجمین بازی فهرست پرهزینه ترین بازی های جهان Destiny نام دارد. کمپانی بانجی (Bungie) قبل از بازی Halo روی عناوین دیگری نیز کار کرده بود که از جمله آن‌ها می‌توان به سه‌گانه عالی ماراتون (Marathon) اشاره کرد. از سوی دیگر می‌توان گفت برای حدود یک دهه و حتی کمی بیشتر از آن، این کمپانی روی عناوین سری Halo تمرکز کرده بود. نهایتا همانند بسیاری از کمپانی‌های دیگر، بانجی نیز تصمیم به نوآوری گرفته و سری بازی Halo را پشت سر گذاشت. نتیجه این حرکت چند سال بعد و با رونمایی از یک عنوان تیراندازی آنلاین با نام Destiny مشخص شد. بازی Destiny پس از شروع پرفرازونشیب خود به مرور توانست در سراسر جهان میلیون‌ها طرفدار پیدا کند؛ تا جایی که به تدریج بسته‌های الحاقی (Expansion ها) و یک دنباله هم برای آن منتشر شد.

 

4. بازی پرهزینه Star Citizen

بازی های پر هزینه / بازی پرهزینه

هزینه ساخت: 181 میلیون دلار (تاکنون)

چهارمین بازی پر هزینه‌ای که در فهرست پرهزینه‌ ترین بازی های تاریخ می‌خواهیم برایتان معرفی کنیم، Star Citizen نام دارد. بازی Star Citizen از این جهت منحصربه‌فرد است که فارغ از پرهزینه بودن خود، تمامی هزینه‌های لازمش را تاکنون از طریق مخاطبان و گیمرها تامین کرده و گران‌ترین عنوانی محسوب می‌شود که هزینه‌هایش بر دوش مخاطبان بوده و خوشبختانه ساخت آن تا زمان حاضر کنسل نشده است. جا دارد بگوییم بازی Star Citizen تنها از طریق مخاطبان خود، حدود 250 میلیون دلار پول جمع کرده است. ساخت بازی توسط کریس رابرتز (Chris Roberts) هدایت می‌شود. رابرتز تاکنون پروژه‌هایی همانند Wing Commander را در کارنامه خود دارد.

می‌توان گفت بازی Star Citizen از جهات بسیار از جمله پرسروصداترین عناوین سال‌های اخیر و حتی تاریخ گیمینگ محسوب می‌شود. براساس اکثر گزارشات، میزان هزینه‌ای که تاکنون برای این بازی انجام شده است، 181 میلیون دلار محسوب می‌شود و شکی نیست که این رقم تا زمان انتشار بازی بیشتر نیز شده و گمان می‌رود به مرز 250 میلیون دلار هم برسد.

 

3. بازی پر هزینه Star Wars: The Old Republic

بازی پر هزینه تاریخ / بازی پر هزینه

هزینه ساخت: 200 میلیون دلار

سومین عنوانی که در فهرست پرهزینه ترین بازی های تاریخ می‌خواهیم برایتان معرفی کنیم، بازی Star Wars: The Old Republic است. می‌توان گفت در اوایل دهه 2000 برند استار وارز در بازی‌های ویدیویی جایگاه متزلزلی داشت. در آن دوره عناوین جنگ ستارگان به واسطه Prequel یا پیش‌درآمدهایی که برایشان منتشر می‌شد، تازگی خود را در اذهان عمومی حفظ کرده بودند؛ اما از سوی دیگر دقیقا به همین دلیل، به ورطه تکرار نیز افتاده بودند. بر همین اساس چشم بسیاری منتظر یک عنوان جدید بود؛ عنوانی که نهایتا کمپانی بایوویر (BioWare) آن را منتشر کرد و به خواست عمومی مخاطبان پاسخ داد.

این کمپانی که تا آن زمان بیشتر به واسطه بازی‌های نقش‌آفرینی خود به سبک Dungeons & Dragons شناخته می‌شد، با انتشار بازی StarWars: The Old Republic همه را شگفت زده کرد. طولی نکشید که بازی StarWars: The Old Republic تبدیل به عنوان جنگ ستارگان محبوب جدید مخاطبان شده و تاکنون نیز این جایگاه را در میان طرفدارانش حفظ کرده است.

 

2. بازی پرهزینه Call of Duty: Modern Warfare 2

پرهزینه ترین بازی های تاریخ / پرهزینه ترین بازی دنیا

هزینه ساخت: 250 میلیون دلار

همچنین بخوانید :

دومین رتبه در فهرست پرهزینه ترین بازی های تاریخ به بازی Call of Duty: Modern Warfare 2 اختصاص دارد. سری Call of Duty از سال 2003 وارد عرصه گیمینگ شد و بازی Call of Duty 2 از جمله شاخص‌ترین عناوین کنسول ایکس باکس 360 در زمان انتشار خود محسوب می‌شد؛ اما می‌توان گفت این سری بازی شاخص قبل از عرضه چهارمین نسخه اصلی سری، یعنی بازی Modern Warfare به موفقیتی که اکنون به آن رسیده است نرسیده بود.

بازی Modern Warfare تا حدی پیش رفت که اساسا خود تبدیل به یک سری بازی جداگانه شد؛ قضیه‌ای که در مورد سری کال‌آف‌دیوتی تنها در رابطه با بازی‌های بلک آپس (Black Ops) رخ داده است. در مورد دومین نسخه Modern Warfare نیز می‌توان گفت کمپانی اکتیویژن (Activision) به همراه شرکت اینفینیتی وارد (Infinity Ward)، عنوانی را خلق کرده‌اند که هم‌اکنون از منظر بسیاری از افراد یکی از بهترین بازی‌های شوتر اول شخص ده سال اخیر محسوب می‌شود.

 

1. بازی پر هزینه Grand Theft Auto V

بازی پرهزینه / بازی های پر هزینه

هزینه ساخت: 265 میلیون دلار

بالاخره به رتبه اول فهرست پرهزینه ترین بازی های تاریخ رسیدیم و این رتبه به بازی دیگری جز Grand Theft Auto V تعلق ندارد. شاید بعضا با نگاه به درآمد برخی از فیلم‌ها، به رقم‌هایی همانند یک میلیارد دلار توجه کنید و به فکر مقایسه این درآمدها با درآمد بازی‌های رایانه‌ای بیفتید. در این میان جا دارد اشاره کنیم که بازی GTA V تاکنون حدود بیش از 6 میلیارد دلار برای سازندگان خود سوددهی داشته است و بسیاری از افراد آن را پردرآمدترین محصول سرگرمی تمام دوران‌ها قلمداد می‌کنند.

با اذعان حرف‌های گفته شده، کمپانی راک‌استار احتمالا در هزینه گذاشتن برای ساخت و همچنین تبلیغ بازی GTA V و رساندن این هزینه به رقم‌ قابل‌توجهی همانند 265 میلیون دلار با اعتمادبه‌نفس کامل پیش رفته است. البته احتمال دارد خود کارکنان راک‌استار نیز سوددهی بازی خود را تا حد رقم‌هایی که گفته شد پیش‌بینی نکرده بودند. جا دارد اشاره کنیم که بازی GTA V در زمان حال نیز به فروش خود ادامه می‌دهد و هر بار با انتشار دوباره خود، اغلب تبدیل به پرفروش‌ترین بازی برای کنسول مربوطه می‌شود. حتی احتمال دارد نسخه پنجم سری محبوب GTA برای کنسول‌های نسل بعدی (PS5 و XB2) نیز از نو عرضه و بار دیگر به فروش رود.

بازی پرهزینه / بازی های پر هزینه

پرهزینه‌ ترین بازی های تاریخ را برایتان معرفی کردیم. جا دارد اشاره کنیم عناوینی که در این فهرست برای شما معرفی شدند، براساس ارقامی چیده شده‌اند که از طرف سازندگان و یا ناشران بازی‌های مربوطه اعلام شده‌اند. این به آن معنی است که احتمالا بازی‌های دیگری هم می‌توانستند در این فهرست حضور داشته باشند؛ اما به واسطه آن‌که ارقامی، چه از سوی سازندگان و چه از سوی مخاطبان در رابطه با هزینه‌های این بازی‌ها منتشر نشده است، در فهرست مقاله‌مان حضور ندارند. نهایتا لازم است اشاره کنیم که هزینه‌هایی که در عناوین مختلف فهرست به آن‌ها اشاره کرده‌ایم، هم شامل مخارج ساخت و هم شامل مخارج تبلیغات و بازاریابی بازی موردنظر می‌شود و میزان تورم نیز در رابطه با این ارقام در نظر گرفته نشده است. در هر صورت امیدواریم با خواندن مقاله‌مان اطلاعات کافی را در این زمینه دریافت کنید.

نظر شما در رابطه با فهرست پرهزینه ترین بازی های تاریخ چیست؟ نظرات خود را می‌توانید از طریق بخش کامنت‌های سایت با ما در میان بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402