مقایسه خودروی هیبریدی و برقی ؛ مزایا، معایب و طول عمر

خودروی الکتریکی / خودروی هیبریدی
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

خودروی هیبریدی سوخت موردنیاز خود برای حرکت را از ترکیب چند منبع انرژی، تامین می‌کند و اغلب تحت عنوان خودروی برقی شناخته می‌شود. با ما باشید تا با این خودروی دوستدار محیط‌زیست بیشتر آشنا شویم.

یکی از اصلی‌ترین علل آلودگی محیط زیست، آلاینده‌هایی است که توسط انواع وسایل نقلیه عمومی و شخصی وارد هوا می‌شوند؛ اما خودروهای هیبریدی و برقی با هدف کاهش میزان ورود آلاینده‌ها به محیط زیست توسعه یافته‌اند. این خودروها از چندین منبع انرژی تغذیه می‌کنند که این منابع انرژی هیچ‌گونه خطری برای محیط زیست نداشته و به حفظ آن نیز کمک خواهند کرد.

استفاده از خودروهای هیبریدی در مقایسه با خودروهای سنتی از لحاظ سوخت‌گیری کمی محدودیت دارد؛ اما می‌توانید با توجه به شرایط و میزان استفاده روزانه خود از اتومبیلتان نسبت به خرید این نوع خودروها تصمیم‌گیری کنید.

ما در این مقاله خودروی هیبریدی و برقی را معرفی کرده و مزایا و معایب آن‌ها را نیز مورد بررسی قرار می‌دهیم. با ما همراه باشید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

 


خودروی هیبریدی چیست؟


خودروهای هیبریدی، رایج‌ترین وسیله نقلیه به اصطلاح «سبز» موجود در بازار هستند. همانطور که از نام آن پیداست، یک خودروی هیبریدی از دو یا چند منبع مجزای تامین قدرت استفاده می‌کند (معمولا بنزین و برق). یک وسیله نقلیه معمولی ممکن است توسط یک موتور احتراق داخلی استاندارد که قدرت یک موتور الکتریکی را دارد تقویت شود. این امر منجر به تشکیل یک موتور کارآمدتر می‌شود که میزان سوخت مورد نیاز شما را به مقدار قابل توجهی کاهش می‌دهد.

بررسی خودروی هیبریدی / خودروی هیبریدی در ایران

یک خودرو هیبریدی استاندارد مانند سایر وسایل نقلیه سبز، به پریزهای دیواری متصل نمی‌شود. در عوض، سلول سوختی یا باتری آن توسط موتور تامین می‌شود که این فرآیند را عمدتا از طریق انرژی مازادی که در هنگام شروع ترمز تولید می‌شود به انجام می‌رساند. به همین دلیل، خودروهای هیبریدی معمولا برای رانندگی در شهر مناسب هستند نه بزرگراه‌ها.

خودروهای هیبریدی می‌توانند از منابع قدرت مختلفی استفاده کنند که برخی از این منابع عبارتند از زغال سنگ یا سوخت‌های جامد، بنزین، گاز مایع، میدان‌های الکترومغناطیسی، امواج رادیویی، باتری‌های الکتریکی، هیدروژن و یا انرژی خورشیدی.

اصل اساسی درمورد وسایل نقلیه هیبریدی این است که موتورهای مختلف با سرعت‌های مختلف کارایی بهتری دارند. موتور الکتریکی در تولید گشتاور یا قدرت چرخش کارآمدتر است و موتور احتراق نیز برای حفظ سرعت بالا بهتر کار می‌کند.

 

مزایا و معایب خودروی هیبریدی

خودروهای هیبریدی مزایا و معایبی دارند که در این قسمت به برخی از این موارد اشاره خواهیم کرد.

مزایای استفاده از خودروهای هیبریدی عبارتند از:

  •  به دلیل اینکه این خودروها با ترکیبی از گاز و برق کار می‌کنند، آلودگی کمتری نسبت به وسایل نقلیه سنتی دارند.
  • در مقایسه با خودروهای سنتی، هزینه کمتری را برای سوخت خودروهای هیبریدی می‌پردازید.
  • وسایل نقلیه هیبریدی استاندارد، باتری‌های خود را شارژ می‌کنند و خودروهای هیبریدی استاندارد و پلاگین (Plug-In) با موتورهای بنزینی کار می‌کنند؛ بنابراین می‌توانید بدون نگرانی درباره تمام شدن شارژ باتری آن به دوردست‌ها سفر کنید.
  • برخلاف اتومبیل‌های سنتی، در یک خودروی هیبریدی، موتور بنزینی مسئولیت به کار انداختن اتومبیل را ندارد؛ بنابراین موتورهای هیبریدی کوچک‌تر، سبک تر و کارآمدتر هستند.
  • خرید خودروهای هیبریدی می‌تواند شما را برای اخذ تخفیف از سوی دولت استانی خود، واجد شرایط کند.

معایب ماشین هیبریدی / معایب خودروهای هیبریدی

معایب استفاده از خودروهای هیبریدی نیز عبارتند از:

  • از آنجا که هیبریدها علاوه بر برق از سوخت نیز استفاده می‌کنند، باز هم برخی آلاینده‌های مضر را در محیط زیست منتشر می‌کنند.
  • وسایل نقلیه هیبریدی معمولا در زمان خرید، قیمت بالاتری نسبت به وسایل نقلیه سنتی دارند؛ بنابراین در حالی که در درازمدت می‌توانید هزینه بنزین مصرفی خود را پس انداز کنید، اما در ابتدا باید پیش هزینه‌های بالاتری را پرداخت کنید.
  • امکان دارد که اگر بیش از حد تعیین شده برای استفاده از هیبرید که مجاز به مصرف آن هستید از خودروی خود کار بکشید، مصرف سوخت بیشتری داشته باشید (یا اگر به طور منظم به ایستگاه شارژ دسترسی ندارید تا باتری هیبرید پلاگین خود را در حالت فول قرار دهید).
  • اکثر هیبریدها برای اقتصاد طراحی شده‌اند نه عملکرد؛ بنابراین یک هیبرید ممکن است به سرعت شتاب نگیرد و یا همان کارایی را به عنوان یک وسیله نقلیه سنتی ارائه ندهد.

 


خودروی برقی چیست؟


وسایل نقلیه برقی دارای موتور الکتریکی هستند که از باتری‌های قابل شارژ و یا سلول سوخت استفاده می‌کنند. خودروی برقی از هر منبعی که شما بکار بگیرید تغذیه می‌کند؛ اما چگونه می‌توانید یک وسیله نقلیه هیبریدی یا برقی را مجددا سوخت‌گیری کنید؟ پیش از شارژ مجدد چه مسافتی را می‌توانید طی کنید؟

ساخت خودروی الکتریکی / اولین خودروی برقی جهان

برخلاف وسیله نقلیه الکتریکی، شما می‌توانید اتومبیل هیبریدی را مانند یک وسیله نقلیه استاندارد، با رفتن به پمپ بنزین و قرار دادن سوخت در مخزن خود سوخت‌گیری کنید. تنها تفاوت واقعی که شما تجربه می‌کنید این است که چه مقدار بنزین مورد نیاز است و با سوخت‌گیری مجدد چه مسافتی را می‌توانید طی کنید. ‌

همچنین بخوانید :

وسایل نقلیه هیبریدی دارای محدوده‌های طولانی هستند و در هر کجا که هستید به سرعت می‌توانید سوخت‌گیری کنید؛ با فرض اینکه در نزدیکی خود یک پمپ بنزین پیدا کنید.

در مقابل، وسایل نقلیه الکتریکی باید به صورت مرتب شارژ شوند و مدت زمان شارژ آن‌ها یک ساعت به طول می‌انجامد. در اکثر موارد می‌توانید ماشین خود را با یک پریز خروجی استاندارد شارژ کنید و معمولا برای طی کردن مسافت 100 مایلی، مبلغی کمتر از 10 دلار هزینه خواهید کرد. به مسافتی که می‌توانید پیش از نیاز به شارژ مجدد ماشین خود طی کنید، «محدوده وسیله نقلیه» گفته می‌شود.

اکثر وسایل نقلیه برقی معمولا باید در هر 100 الی 300 مایل شارژ شوند و به همین دلیل برای مسافرت‌های طولانی مناسب نیستند.

 

مزایا و معایب خودروی برقی

خودروهای برقی نیز مانند خودروهای هیبریدی دارای مزایا و معایبی هستند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم. وسایل نقلیه برقی تنها از الکتریسیته موجود در باتری‌ها یا سلول سوختی استفاده می‌کنند.

برخی مزایای خودروهای برقی عبارتند از:

  • خودروهای برقی برای سوخت تنها از الکتریسیته استفاده می‌کنند و هیچگونه آلاینده‌ مضری را تولید نمی‌کنند.
  • شارژ وسیله نقلیه برقی شما رایگان نیست؛ اما به طور کلی در مقایسه با سوخت‌گیری با بنزین، هزینه بسیار کمتری دارد.
  • خودروهای برقی، هزینه‌های رایج نگهداری کمتری نسبت به اتومبیل‌های سنتی و هیبریدی دارند؛ برای نمونه نیازی به تعویض روغن ندارند.
  • خرید خودروی الکتریکی می‌تواند شما را برای اخذ تخفیف از سوی دولت استانی خود، واجد شرایط کند.

معایب ماشین الکتریکی / تکنولوژی خودروهای هیبریدی / مشکلات خودروهای الکتریکی

برخی معایب خودروهای برقی نیز عبارتند از:

  • وسایل نقلیه الکتریکی در زمان خرید، قیمت بیشتری نسبت به اتومبیل‌های سنتی و هیبریدی دارند.
  • از آنجا که از نیروی برق استفاده می‌کنند و به پایگاه‌های سوخت‌گیری متکی نیستند، این خودروها معمولا پیش از نیاز به شارژ مجدد قادر نخواهند بود به اندازه وسایل نقلیه سنتی و خودروهای هیبریدی، مسافت قابل توجهی را طی کنند.
  • برخی از خودروهای برقی باید به مدت 12 ساعت (یا شاید بیشتر) در شارژ باشند.
  • اگر می‌خواهید به سفری طولانی بروید، پیدا کردن پایگاه‌های شارژی که بتوانید اتومبیل خود را برای مدتی طولانی در آنجا قرار دهید، کمی دشوار خواهد بود.

 


مصرف سوخت خودروهای هیبریدی و برقی


وسایل نقلیه هیبریدی نسبت به اتومبیل‌های استاندارد از لحاظ مصرف سوخت، مقرون‌به‌صرفه‌تر هستند و کارایی بیشتری دارند. از چشم‌انداز زیست محیطی، وسیله نقلیه الکتریکی با توجه به شبکه نیروی محلی، می‌تواند کمابیش از انرژی هیبریدی کارآمدتر باشد. برای نمونه، اگر شما اتومبیل برقی خود را از یک منبع کامل انرژی خورشیدی مجددا شارژ کنید، وسیله نقلیه الکتریکی شما از لحاظ سوختی نسبت به اتومبیلی که از بنزین استفاده می‌کند، بسیار کارآمدتر و برای محیط زیست نیز بهتر خواهد بود. با این حال، بیشتر افراد اتومبیل‌های خود را در شهرهایی شارژ می‌کنند که از ترکیبی از منابع تجدیدپذیر (مانند انرژی خورشیدی، باد و هسته‌ای) و منابع تجدیدناپذیر مانند (زغال سنگ و بنزین) استفاده می‌کنند.

مشکلات خودروهای الکتریکی / بررسی خودروی الکتریکی / مضرات خودروهای هیبریدی

از چشم‌انداز هزینه‌ای نیز در صورتی که در شهر رانندگی کنید و بتوانید برای شارژ کامل اتومبیل خود 10 ساعت صبر کنید، وسایل نقلیه الکتریکی نسبت به وسایل نقلیه هیبریدی از لحاظ سوختی بسیار کارآمدتر هستند. وسایل نقلیه الکتریکی نسبت به خودروهای هیبریدی معمولا سوخت‌گیری ارزان قیمت‌تری دارند.

 


متوسط طول عمر خودروهای هیبریدی و برقی


برای یک راننده معمولی که از وسیله نقلیه خود به خوبی مراقبت می‌کند، انتظار می‌رود که یک خودروی هیبریدی مانند یک وسیله نقلیه معمولی برای وی کار کند. باتری یک خودروی هیبریدی تقریبا تا 10 سال عمر می‌کند. طول عمر یک وسیله نقلیه الکتریکی نیز بستگی به میزان مراقبت شما دارد. در بسیاری از ایالت‌ها مانند کالیفرنیا به 10 سال پوشش‌دهی باتری نیاز دارند.

تفاوت خودروی هیبریدی و الکتریکی / بررسی خودروی برقی / تفاوت خودروی هیبریدی و برقی

بسیاری از تولیدکنندگان همانطور که برای وسایل نقلیه خود ضمانت‌هایی را ارائه می‌دهند، باتری‌های خود را نیز شامل گارانتی می‌کنند. با پیشرفت فناوری، متوسط طول عمر خودروهای الکتریکی و هیبریدی بیشتر خواهد شد.

در مجموع به این نتیجه می‌رسیم که اگر از خودروهای الکتریکی به خوبی مراقبت شود، عمر مفید باتری می‌تواند حداکثر 160 هزار کیلومتر باشد.

اکنون می‌توانید ویژگی‌های خودروی هیبریدی و برقی را با یکدیگر مقایسه کنید و مزایا و معایب این دو را ارزیابی کنید. شما با توجه به نیاز روزمره خود، می‌توانید برای خرید خودروی هیبریدی یا برقی اقدام کنید. مسلم است که استفاده از این نوع خودروها نسبت به سایر اتومبیل‌های سنتی مقرون‌به‌صرفه‌تر است؛ اما اگر روزانه مسافت زیادی را با اتومبیل خود طی می‌کنید، خرید این نوع خودروها تنها به دلیل دشواری شارژ باتری آن‌ها گزینه خوبی برای شما نخواهد بود. اگر تجربه استفاده از خودروهای برقی و هیبریدی را دارید در بخش ارسال نظرات، تجربه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
دیدگاه کاربران2 دیدگاه
avatar
تور لبنان
.
25 دی 1398، 14:36
پاسخ
0
2
خیلی جالبه هرجور که حساب میکنن ماشین های برقی کم مصرف تر هستن ولی به ایران که میرسن هر 5 سال قیمت باطریو خرج های دیگه از ماشین های غیر برقی گرون تر میشه
avatar
مهدی
.
25 دی 1398، 12:42
پاسخ
0
1
جالب بوداستفاده کردم دقیق توضبح دادید ممنونم
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402