داستان برند اپل ؛ یکه تاز دنیای دیجیتال و فناوری موبایل

apple-inc / شرکت اپل
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

شرکت اپل یک شرکت آمریکایی چند ملیتی است. این شرکت به عنوان یکی از اولین‌های دنیای فناوری در عصر حاضر کار خود را از یک گاراژ آغاز کرده بود. برای آشنایی بیشتر با اپل با ما در ادامه همراه باشید.

همچنین بخوانید :

همه ما آیفون را با اپل و اپل را با استیو جابز می‌شناسیم. درست است که گوشی آیفون در دنیای موبایل بسیار معروف است، اما باید اشاره کنیم که محصولات اپل تنها به آیفون محدود نمی‌شود؛ بلکه می‌توان کامپیوتر رومیزی، لپ تاپ، لوازم الکترونیکی و انواع سرور را نیز نام برد. علاوه بر این‌ها خوب است اشاره کنیم که این شرکت تولید انواع نرم افزارهای کامپیوتری را نیز در کارنامه کاری خود دارد. علاوه بر این شما در حال خواندن داستان برندی هستید که در زمینه تولید چند رسانه‌ای جزو بزرگ‌ترین شرکت‌های دنیا نیز است. بله، این شما و این هم شرکت انقلابی اپل که با تولید محصولاتش توانست دریچه‌های جدیدی را در دنیای فناوری بگشاید.

apple/ جریان سیب شرکت اپل/ سهام شرکت اپل

اپل امروزی را که می‌شناسیم حاصل دستاورد، خلاقیت و بلندپروازی‌های دو جوان به نام‌های استیو جابز و استیو وزنیاک در سال 1976 بود. این شرکت در سال 1977 در کوپرتینو کالیفرنیا ثبت شده است و یکی از دلایلی که گاهی از صفت کوپرتینویی‌ها برای توصیف اپل استفاده می‌شود، همین موضوع است. حالا با ما همراه باشید تا ببینیم که کوپرتینویی‌ها چگونه توانستند انقلاب دیجیتالی را در دنیای کنونی ایجاد کنند.

همچنین بخوانید :

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

  • تاریخچه اپل
    • تاسیس اپل کامپیوتر
    • علت نامگذاری شرکت اپل
  • معرفی محصولات اپل
    • داستان اپل وان
    • اپل 2 ؛ گام آغازین در صنعت کامپیوترهای شخصی
    • الهام گرفتن از زیراکس
    • لیزا
    • مک ؛ کامپیوتری که همه منتظرش بودند
    • سایر محصولات اپل در زمینه کامپیوترهای شخصی
    • تحول دنیای موسیقی با تولد آیپاد و آیتونز
    • آیفون ؛ اولین نسل گوشی هوشمند
  • سخن پایانی

 


تاریخچه اپل


شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید داستان شرکت اپل هم به مانند بسیاری از شرکت‌های فعال در زمینه تکنولوژی از گاراژ یک خانه آغاز شد. وجه اشتراک دیگر اپل با چنین شرکت‌هایی هم بودجه و نیروی کار محدود بود؛ اما با همین امکانات محدود افرادی همچون استیو جابز و استیو وزنیاک، توانستند پایه‌های شرکتی را بنیانگذاری کنند که به یک امپراطوری بزرگ در زمینه فناوری‌های دیجیتال تبدیل شود. شرکتی با خط مشی مشخص و انحصاری که تاکنون محصولات درخشانی را به دنیا عرضه کرده و باعث تحول زندگی مردم شده است. در اینجا هم می‌توانید با 5 عاملی که اپل را به اینجا رسانده است آشنا شوید.

 

تأسیس اپل کامپیوتر

برای بیان تاریخچه اپل تنها کافی است که به محصولات تولید شده‌اش نگاهی بیندازیم. در آغازین گام‌های تأسیس شرکت، باید بگوییم استیو جابز که با استیو وزنیاک در یک کلاب کامپیوتری آشنا شده بود، بعد از این آشنایی دریافتند که هر دویشان یک هدف مشترک دارند و آن هم ساده کردن کامپیوترها بود. آن‌ها می‌خواستند تا هر کسی با هر میزان از سواد بتواند به راحتی از کامیپوتر استفاده کند. همان‌طور که می‌دانید پیش از آن کامپیوترها با اهداف مشخصی فقط در سازمان‌ها استفاده می‌شدند؛ اما آن‌ها در فکر ساخت یک کامپیوتر شخصی بودند.

همچنین بخوانید :

وزنیاک در آن زمان محصول جالبی داشت؛ اما از آنجایی که وی فردی خجالتی و درون‌گرا بود، تمایلی به ایجاد یک تغییر بزرگ نداشت و تنها هدفش نشان دادن این بود که می‌تواند با استفاده از منابع محدود کارهای جالبی انجام دهد. دستاورد وی هم کیبوردی داشت که به تلویزیون وصل می‌شد. درواقع همین ایده پایه ایجاد کامپیوتر اپل وان شده بود. در طرف مقابل استیو جابز فردی جاه‌طلب با رویاهایی بزرگ بود. این پتانسیل‌ها در این افراد می‌توانست در ترکیب با هم جریان موفقیت‌آمیزی را راه بیندازد که چنین هم شد. البته بماند که آن‌ها در این مسیر از افراد دیگری هم کمک گرفتند. بر این اساس آن‌ها توانستند در یکم آوریل سال 1976 (12 فروردین 1355)، شرکت اپل کامپیوتر را تأسیس کنند.

apple-2/ علت نامگذاری شرکت اپل

 

علت نامگذاری شرکت اپل

دلیل نامگذاری شرکت اپل به این نام را سال‌ها بعد استیو وزنیاک در مصاحبه‌ای با مجله بایتز در سال 1984 این‌چنین بیان کرد که ایده این نام به استیو جابز تعلق دارد. او در مصاحبه گفت که جابز علاقه زیادی به باغبانی و پرورش محصولات ارگانیک داشت. به همین دلیل احتمال دارد اپل را به عنوان بازخوردی از طبیعت نامگذاری کرده باشد. وی اشاره کرد که بعد از نام اپل، آن‌ها تلاش کردند تا نام دیگری بر روی این شرکت بگذارند اما موفق نشدند به توافق برسند و در نهایت اپل کامپیوتر با همین نام کار خود را آغاز کرد و ادامه داد. همچنین در کتاب زندگینامه استیو جابز هم به این مسئله اشاره شده است. از آنجایی که جابز فردی کما‌ل‌گرا بود، همه چیز را در نهایت خوبی می‌خواست؛ به همین دلیل نام Apple را که میوه‌ کاملی نیز در طبیعت بود برای شرکت خود برگزید.

 


معرفی محصولات اپل


در این بخش ما معرفی محصولات اپل را از ابتدایی‌ترین تا پیشرفته‌ و انقلابی‌ترین آن‌ها در پیش می‌گیریم. دلیل اشاره به اپل وان هم آغاز فعالیت و اولین تجربه تولید کامپیوتر توسط استیو جابز و دوستانش است. درواقع از اینجا بود که فعالیت رسمی استیو جابز و استیو وزنیاک و گروهی که داشتند، در زمینه کامپیوتر آغاز شد.

 

داستان اپل وان

اولین کامپیوتری که کوپرتینویی‌ها به فروش رساندند درواقع یک برد تنها بود و تعریفی از کامپیوتر را ارائه نمی‌داد. آن‌ها دریافته بودند اگر بتوانند 50 عدد از اپل وان را بفروشند، می‌توانند هزینه‌های خود را بدست آورند. اما برای استیو جابز جوان در آن زمان داستان مدل دیگری رقم می‌خورد؛ چراکه او آینده بلندپروازانه‌تری را تصور می‌کرد. در این راستا آن‌ها توانستند با فروشگاه بایت که در مانتین ویو قرار داشت قراردادی بنویسند و 50 عدد از اپل وان را روانه این فروشگاه کنند.

apple-one / اپل وان / برند اپل

همچنین بخوانید :

اما مدیر فروشگاه عوض شد. با این حال استیو جابز متعهد شد تا نمونه کاملی را به فروشگاه ارائه دهد؛ ولی جریان اینگونه رقم نخورد. درواقع صاحب فروشگاه در نهایت محصول ناقصی را دریافت که تنها یک برد کامپیوتری بود و هیچ کاری نمی‌توانست انجام دهد. همچنین برای استفاده از آن نیاز به دو عدد تبدیل‌کننده بود. بعلاوه از آنجایی که دو محصول کیبورد و نمایشگر نداشتند، امکان انتقال اطلاعات هم میسر نبود. البته که این‌ها بخشی از مشکلات اپل وان بودند. مشکل دیگر این بود که با اضافه شدن کیبورد و نمایشگر، باز هم امکان استفاده و برنامه‌ریزی آن وجود نداشت؛ چراکه جابز و وزنیاک، چیپ حافظه ROM را به فروشگاه ارائه نکردند.

با همه این‌ها، استیو جابز موفق شد بین سال‌های 1976 تا 1977 به میزان 200 عدد از اپل وان را به فروش برساند. این فروش تجربه خوبی را برای اپل نوپا رقم زد که توانست درهای پیشرفت را به سوی گروه جوان باز کند و آن‌ها بتوانند در سال 1977 شرکت اپل را ثبت کنند.

 

همچنین بخوانید :

اپل 2 ؛ گام آغازین در صنعت کامپیوترهای شخصی

در سال 1977 و بعد از اتمام پروژه اپل وان بود که استیو جابز اپل 2 را در نمایشگاه West Caost معرفی کرد. این نسخه از کامپیوتر اپل در نوع خود محصولی آینده‌نگرانه محسوب می‌شد و از گرافیک رنگی برخوردار بود. خوب است بدانید که حافظه آن نیز از نوع نواری بوده، اما بعدها به فلاپی 5.2 اینچی نیز مجهز شد. مشخصه جالب اپل 2 در آن زمان نمایشگر برجسته‌ای با رزولوشن 280×192 پیکسل بود که در آن زمان یک ویژگی قابل توجه محسوب می‌شد. اپل 2 را می‌توان یک اختراع واقعی معرفی کرد. اما باز هم مشکلی وجود داشت و آن قیمت‌گذاری بالا بود. درواقع این محصول با قیمت 1,300 دلار به فروش می‌رسید.

apple-two/ سرگذشت اپل 2

 

همچنین بخوانید :

الهام گرفتن از زیراکس

بعد از اپل 2 بود که استارت رقابت این شرکت با شرکت‌های قدرتمند در این زمینه آغاز شد. یکی از این شرکت‌ها زیراکس بود که در آن سال‌ها با تأسیس یک مرکز تحقیقاتی توانسته بود فناوری‌های نوینی را به دنیا معرفی کند. از طرف دیگر آن‌ها توانسته بودند اپل 2 را طوری طراحی کنند که به عنوان سیستم‌هایی براساس متن، عملکردی مشابه اولین کامپیوترهای شخصی عرضه شده توسط IBM داشتند. اما اهداف جابز فراتر از این حرف‌ها بود؛ وی می‌خواست محصولی را تولید کند تا ملموس‌تر باشد. در این راستا او توانست طی قرارداردی زیراکس را متقاعد کند تا کارمندانش بتوانند به مدت سه روز از Xerox PARC استفاده کنند. در مقابل شرکت زیراکس هم به مبلغ 100 هزار دلار سهم اپل را خرید. این قرارداد برای زیراکس سود بالایی را به همراه داشت.

alto/ تاریخچه اپل

طی دسترسی به Xerox PARC، دستگاهی به نام Alto نظر جابز را جلب کرد. نمایشگر افقی و رابط کاربری گرافیکی از جمله مشخصه‌های Alto محسوب می‌شدند. طی بررسی‌ها حالا استیو جابز به این نتیجه رسیده بود که بهتر است کامپیوترهای تولید شده توسط اپل، تشابه بیشتری به محصول زیراکس داشته باشد.

 

همچنین بخوانید :

لیزا

بعد از اپل 2 نسخه سوم کامپیوتر شخصی اپل با نام اپل 3 عرضه شد. این کامپیوتر با مشکلاتی بعد از معرفی مواجه شد. با همه این‌ها خوب است بدانید که از پردازنده 2 مگاهرتزی و حافظه ROM 4 کیلوبایتی بهره‌مند بود. یک سال بعد IBM کامپیوتر جدیدی را روانه بازار کرد و توانست اپل را شکست دهد. در این زمان بود که اپل مجبور شد تعدادی از کارکنانش را اخراج کند. اما این همه ماجرای رقابت در دنیای کامپیوترهای شخصی نبود؛ چراکه تازه در سال 1982 سروکله شرکت جوان ردموندی، یعنی مایکروسافت در بازار رقابت پیدا شد.

liza-computer/ لیزا کامپیوتر شرکت Apple

این شرکت چند نرم افزار برای کامپیوتر اپل طراحی کرد، اما در همین حین آن‌ها بر روی رابط کاربری کامپیوترهای شخصی IBM هم کار می‌کردند. کامپیوتر لیزا یک سال بعد توسط اپل معرفی شد. هرچند این کامپیوتر را می‌توان نمونه اولیه کامپیوترهای شخصی امروزی نیز معرفی کرد، اما باید بگوییم که لیزا سرعت پایینی داشت و قیمتش بسیار بالا بود و نتوانست فروش موفقی را تجربه کند.

 

مک ؛ کامپیوتری که همه منتظرش بودند

در نهایت در سال 1984 کامپیوتر شخصی مک متولد شد. حالا این محصول از حافظه 128 کیلوبایتی برخوردار بود و با قیمت 2,495 دلار روانه بازار شد. پردازنده هم در این کامپیوتر ارتقا پیدا کرد و فرکانس کاری آن به 8 مگاهرتز ارتقا یافت.

mac / کامپیوتر مک شرکت اپل

اما در سال 1985 مشکلاتی بین جابز و اسکالی که مدیرعامل وقت اپل بود ایجاد شد. این مسائل منجر به این شد تا جابز از اپل استعفا دهد. اوضاع بعد از رفتن جابز چندان برای اپل مساعد نبود. در همین حین هم به دلیل اینکه مایکروسافت در مورد لیزا حقوق بصری را زیر پا گذاشته بود و از امکانات گرافیکی لیزا در ویندوز استفاده کرده بود شکایت کرد. درواقع این استفاده منجر به کاهش فروش نیز شده بود.

در طرف مقال جابز هم شرکت Next را پایه‌گذاری و کامپیوتر جدیدی به همین نام تولید کرد. این در حالی بود که اپل در این فاصله مک IIx را معرفی کرد که در مقابل کامپیوتر شرکت نکست ضعیف‌تر بود. درواقع محصول جدید استیو، محصولی 12 اینچی با اجرای سیستم عامل یونیکس بود.

مایکروسافت و اپل / microsoft-and-apple

 

سایر محصولات اپل در زمینه کامپیوترهای شخصی

در پی تولید کامپیوترهای شخصی، شرکت اپل قصد داشت کامپیوترهای قابل حمل نیز تولید کند. در سال 1991 بود که توانست به این هدف برسد. آی مک محصول انقلابی دیگری از اپل بود که تعریف جدیدی از کامپیوترهای شخصی را با اتصال به اینترنت ارائه می‌داد. در همین حین سیستم عامل مکینتاش هم در رقابت با ویندوز به کار خود ادامه می‌داد و رقابیت بین ویندوز و مک بیشتر و بیشتر می‌شد.

 

تحول دنیای موسیقی با تولد آیپاد و آیتونز

در سال 2001 بعد از آنکه اپل تغییرات زیرساختی را تجربه کرد، استیو جابز با ارائه محصولی انقلابی به خانه خود بازگشت. او توانست آیپاد را با بهره‌مندی از 5 گیگابایت حافظه داخلی به دنیای موسیقی معرفی کند. به طوری که این دستگاه امکان ذخیره 1000 فایل صوتی را داشت. معرفی این دستگاه توانست تحولاتی را نیز در دنیای موسیقی ایجاد کند. حالا دیگر شنوندگان موسیقی مجبور نبودند برای شنیدن یک آهنگ، پول کل آلبوم خواننده‌ای را بپردازند و می‌توانستند تنها همان یک آهنگ را خریداری کنند. در سال 2003 نیز آیتونز به عنوان دیگر محصول مهم اپل معرفی شد که می‌توانید به صورت مفصل از اینجا درباره آیتونز بخوانید.

ipod/ برند اپل / تاریخچه اپل

 

آیفون ؛ اولین نسل گوشی هوشمند

شرکت اپل که همچنان به معرفی نوآوری‌های جدید در عرصه تکنولوژی ادامه می‌داد، در سال 2007 محصول انقلابی دیگری این بار در زمینه گوشی موبایل را معرفی کرد. بله، گوشی‌های آیفون که می‌توان آن‌ها را مهم‌ترین و ابتکاری‌ترین ممحصولات اپل در تمام سال‌های فعالیتش معرفی کرد. درواقع معرفی آیفون نقطه عطفی در دنیای تکنولوزی ایجاد کرد و اپل توانست در این زمینه رقبای قدری همچون نوکیا را شکست دهد.

علاوه‌براین اولین تبلت آيپد در سال 2010 را می‌توان محصول انقلابی دیگری از اپل معرفی کرد. البته این همه ماجرا نبود و هر ساله معرفی سرویس‌ها و خدمات جدید را باید به کارنامه کاری اپل اضافه کرد و نباید خدمات ابری این شرکت را نیز نادیده گرفت.

 


سخن پایانی


با توجه به موارد بیان شده باید بگوییم که می‌توان شرکت اپل را سردمدار بسیاری از فناوری‌ها دانست. ایده‌هایی که همیشه برای اولین بار پا به دنیای فناوری گذاشتند و منجر به تحولات جالبی در این زمینه شدند؛ به طوری که این تغییرات حتی به زندگی عادی مردم هم رسیده است.

علاوه بر محصولات یاد شده در بالا باید اشاره کنیم که محصولاتی همچون مک بوک پرو، اپل واچ و بسیاری دیگر نیز از دستاوردهای انقلابی شرکت اپل هستند که به دلیل زیاد بودن دستاوردهای درخشان کوپرتینویی‌ها در عرصه فناوری، مجال پرداختن به همه آن‌ها وجود نداشت. در اینجا نباید از خدمات تحسین‌برانگیز طراح معروف اپل یعنی جانی آیو هم غافل شویم که همکاری‌اش تا سال 2019 با اپل ادامه داشت. برای آشنایی بیشتر به این مقاله مراجعه کنید. امروزه سهام شرکت اپل سودی بالغ بر 11.5 میلیارد دلار از درآمدی 53.3 میلیارد دلاری دارد. همین موضوع باعث شده است تا ارزش سهام اپل به یک تریلیون دلار ارتقا یابد.

باید اشاره کنیم که اپل هم‌اکنون به عنوان یکی از برترین شرکت‌های دنیا شناخته می‌شود که در دنیای فناوری همچنان یکه تاز است. نظر شما در این باره چیست؟ آیا شما هم از طرفداران اپل هستید یا تنها تحولاتی که در دنیای فناوری ایجاد کرد را تحسین می‌کنید؟

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402