بیوگرافی جیمز کامرون ؛ زندگینامه، فیلم شناسی، جوایز و حقایق جالب

جیمز کامرون
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

جیمز کامرون یکی از موفق‌ترین کارگردانان سینما است که او را با آثاری مانند تایتانیک، آواتار و بیگانگان می‌شناسیم. در این مقاله با بیوگرافی این کارگردان بزرگ آشنا می‌شویم.

جیمز فرانسیس کامرون (James Francis Cameron) متولد 16 آگوست 1954 (25 مرداد 1333) فیلمساز، هنرمند و طرفدار محیط زیست کانادایی است که بیشتر بخاطر ساخت فیلم‌های علمی-تخیلی و حماسی در هالیوود معروف است. جیمز کامرون اولین بار با ساخت فیلم نابودگر (The Terminator) در سال 1984 به رسمیت شناخته شد. از جمله فیلم‌های موفقی که او با بودجه هنگفتی ساخته می‌توان به فیلم تایتانیک (Titanic) محصول سال 1997 و آواتار (Avatar) محصول سال 2009 اشاره کرد.

به‌طور کلی فیلم‌های جیمز کامرون در دنیا بیش از 6 میلیارد دلار فروش داشته است. فیلم‌های آواتار و تایتانیک با فروش 2.78 و 2.19 میلیارد دلاری به ترتیب دومین و سومین فیلم‌های پرفروش دنیا محسوب می‌شوند. او دارای رکورد کارگردانی 2 فیلم از 5 فیلم دنیاست که بیش از 2 میلیارد دلار فروش داشته‌اند. سال 2010 مجله تایمز (Times) کامرون را به عنوان یکی از 100 فرد تاثیرگذار در دنیا انتخاب کرد. در ادامه این مقاله از پلازا با زندگی‌نامه و فیلم‌های این کارگردان بیشتر آشنا خواهیم شد.

در ویدیوی زیر می‌توانید بیوگرافی جیمز کامرون را با زیرنویس فارسی به صورت خلاصه ببینید.

آنچه در ادامه می‌خوانید

زندگینامه جیمز کامرون

  • همسر جیمز کامرون: سوزی آمیس (Suzy Amis)
  • فرزندان جیمز کامرون: جوزفین آرچر، الیزابت رز، کوئین و کلر کامرون
  • پیج رسمی جیمز کامرون: jamescameronofficial

جیمز کامرون در تاریخ 16 آگوست 1954 (25 مرداد 1333) در شهر کپوسکسینگ (Kapuskasing) واقع در انتاریو (Ontario) در کانادا به دنیا آمد. پدر او، فیلیپ کامرون (Philip Cameron)، مهندس برق و مادرش شرلی (Shirley) هنرمند و پرستار است. جیمز بزرگ‌ترین فرد در بین 5 فرزند بود. او ابتدا به دانشکده کالج استنفورد رفت و سپس در سن 17 سالگی به صورت خانوادگی به ایالت کالیفرنیا نقل مکان کردند. همکلاسی‌هایش او را فردی توصیف می‌کردند که طرفدار ورزش نبود، اما علاقه داشت چیزهایی بسازد که یا خیلی بلند هستند یا خیلی عمق دارند.

همچنین بخوانید :

او در سال 1974 ترک تحصیل کرد و به شغل‌های نامرسوم روی آورد. او مدتی راننده تریلی و سرایدار بود و در اوقات فراغتش نویسندگی می‌کرد. علاقه او به صنعت فیلمسازی از دورانی شروع شد که نوشته‌های دانش‌آموزان و تاثیرات آن بر مخاطب را در کتابخانه بررسی می‌کرد. پس از این اتفاق در سال 1977 او محو تماشای فیلم «جنگ ستارگان» (Star Wars) شد و اشتیاقی که دیدن این فیلم در او به وجود آورد باعث شد که از شغل راننده تریلی بودن استعفا دهد تا به صنعت فیلمسازی ورود کند.

زندگی شخصی جیمز کامرون

بیوگرافی جیمز کامرون

جیمز کامرون در طول زندگی خود 5 بار ازدواج کرد. اولین ازدواج او با «شارون ویلیامز» (Sharon Williams) از سال 1978 تا 1984 دوام داشت. کامرون یک سال پس از جدایی، با «گال ان هورد» ازدواج کرد. همسر جیمز کامرون تهیه‌کننده فیلم‌هایش نیز بود. آن‌ها در سال 1989 نیز از یکدیگر جدا شدند. او در همان سال با کارگردانی به نام «کاترین بیگلو» (Kathryn Bigelow) آشنا شد و با او در سال 1989 ازدواج کرد؛ اما 2 سال بعد یعنی در سال 1991 طلاق گرفتند.

او سپس رابطه خود را با بازیگر فیلم نابودگر یعنی «لیندا همیلتون» (Linda Hamilton) آغاز کرد. دخترشان در سال 1993 به دنیا آمد و سپس در سال 1997 ازدواج کردند. سوءظن‌هایی مبنی بر رابطه کامرون با مدل و بازیگری به نام «سوزی امیس» (Suzy Amis) وجود داشت. همین دلیل باعث شد تا 2 سال بعد همیلتون و کامرون از یکدیگر جدا شوند. کامرون در سال 2000 با امیس ازدواج کرد و آن‌ها اکنون یک پسر و دو دختر از این ازدواج دارند.

در سال 1993 سر ضبط فیلم «کرونوس» (Cronos)، کامرون با «گیلرمو دل تورو» (Guillermo del Toro) آشنا شد که رفاقت خیلی نزدیکی نیز با هم پیدا کردند. در سال 1998 پدر گیلرمو در شهری در مکزیک دزدیده شد. کامرون مبلغ یک میلیون دلار پول نقد به دل تورو داد تا بتواند پدرش را نجات دهد.

سایر فعالیت های کامرون

همسر جیمز کامرون

بخاطر فیلم‌های پرتگاه (The Abyss) و تایتانیک (Titanic) و علاقه‌ای که در بچگی نسبت به کشتی‌های غرق شده داشت، کامرون تبدیل به یک متخصص در کشف اعماق دریاها شد. او در سال 2011 به عضویت نشنال جئوگرافی درآمد و با زیردریایی «چالشگر اعماق دریا» (Deepsea Challenger) توانست پس از 19 روز به عمیق‌ترین بخش درازگودال ماریانا (Mariana Trench) برسد. کامرون به مدت سه ساعت مشغول اکتشاف در اعماق دریا بود و تبدیل به اولین فردی شد که تنهایی به این نقطه قدم گذاشته است. او در آنجا گونه‌های جدیدی از خیار دریایی، کرم ماهی مرکب و جانور تک سلولی بزرگ آمیبی را توانست کشف کند.

جیمز کامرون همچنین بنیان‌گذار شرکت‌های لایتستورم اِنترتینمنت (Lightstorm Entertainment)، دیجیتال دومین (Digital Domain) و ارث‌شیپ پروداکشن (Earthship Productions) است. او در کنار فیلمسازی، جهان‌گرد فعالی است و در کشف اعماق دریاها خدمات زیادی انجام داده است. از فعالیت‌های کامرون در این زمینه می‌توان به همکاری در ساخت دوربین‌های فیلمبرداری کنترل از راه دور در زیر دریا اشاره کرد.

حرفه فیلمسازی جیمز کامرون

در ادامه مقاله زندگی نامه جیمز کامرون، زندگی حرفه‌ای او و حضورش در صنعت سینما را بررسی می‌کنیم.

سال‌ های 1978 تا 1983: شروع کار

زندگینامه جیمز کامرون

اولین کارگردانی جیمز کامرون در سال 1978 اتفاق افتاد. او با قرض کردن پول از شرکت‌های دندان پزشکی، یاد گرفت که چگونه کارگردانی، تهیه‌کنندگی و نویسندگی را انجام دهد. سرانجام با کمک دوست خود در سال 1978 فیلم کوتاه علمی-تخیلی «زینو جنسیس» (Xenogenesis) را ساخت. پس از ساخت فیلم گفت که تجربه ساخت این فیلم مانند دکتری بوده که اولین عمل جراحی خود را انجام داده است.

سپس او تصمیم گرفت به عنوان کمک تهیه‌کننده در فیلم «مدرسه راک اند رول» (Rock and Roll High School) حضور پیدا کند. پس از آن به عنوان طراح مدل‌های مینیاتوری در استودیو راجر کورمن (Roger Corman) مشغول به کار شد. سپس او به عنوان کارگردان هنری در فیلم «جنگ ماورای ستارگان» (Battle Beyond the Stars) انتخاب شد. پس از آن در فیلم «فرار از نیویورک» (Escape from New York) به عنوان طراح جلوه‌های ویژه در سال 1981 حضور داشت و بعد از آن به عنوان طراح در فیلم‌های «منظومه وحشت» (Galaxy of Terror) و «اندروید» (Android) حضور پیدا کرد.

کامرون به عنوان طراح جلوه‌های ویژه در فیلم «پیرانا 2: تخم‌ریزی» (Piranha II: The Spawning) در سال 1982 حضور داشت. کارگردان اصلی آقای میلر دریک (Miller Drake) به دلیل اختلاف نظر با همکار خود یعنی «اویدیو اسونیتیس» (Ovidio Assonitis) از پروژه کناره‌گیری کرد و این اتفاق باعث شد تا فرصت خوبی برای جیمز فراهم شود تا خود را به عنوان یک کارگردان در اولین فیلم بلند خودش ثابت کند. البته او بعدها اعلام کرد که کارگردانی آن فیلم به او حس «اولین فیلم» را نمی‌داد؛ زیرا او نیز با اسونیتیس اختلاف نظر داشت. کامرون به علت تب ناشی از سرما خوردگی و فشار کاری در رم، یک شب خواب دید که ربات قاتلی از آینده برای کشتن او فرستاده شده است. همین کابوس باعث شد تا فیلم «نابودگر» (The Terminator) پایه‌گذاری شود.

سال‌ های 1984 تا 1992: دستیابی به موفقیت

زندگی نامه جیمز کامرون

با الهام گرفتن از فیلم (Halloween) محصول سال 1978 و تعدادی فیلم علمی-تخیلی دیگر، جیمز کامرون فیلمنامه «نابودگر» را کامل کرد. او سعی داشت متن فیلمنامه را به استودیو بفروشد تا بتواند خودش کارگردانی آن را بر عهده بگیرد. استودیوهای زیادی تمایل به متن کار نشان دادند، ولی نمی‌توانستند به کارگردان تازه‌کاری مانند او برای ساخت این فیلم اعتماد کنند. سرانجام «گال ان هورد» (Gale Anne Hurd) همکار و بنیان‌گذار استودیو Pacific Western Productions راضی شد تا با قیمت یک دلار فیلمنامه را بخرد به شرطی که خود جیمز کارگردانی آن را برعهده بگیرد.

سپس او توانست رئیس شرکت Hemdale Pictures را راضی کند تا اسپانسر مالی فیلم باشد، کامرون کارگردانی کند و هورد نیز تهیه‌کننده باشد. ابتدا برای نقش اول لنس هندریکسن (Lance Henriksen) را در نظر گرفته بودند، اما کامرون اصرار کرد که «آرنولد شوارتزنگر» (Arnold Schwarzenegger) بخاطر فیزیک بدنی‌ای که دارد برای این نقش مناسب‌تر است. این فیلم برخلاف تصورات، در گیشه فروش بسیار خوبی داشت، درحالی که استودیوهای دیگر فکر می‌کردند مدت کوتاهی بر روی پرده سینما دوام بیاورد. بودجه ساخت فیلم 6.5 میلیون دلار و فروش جهانی آن 75 میلیون دلار بود.

همسر جیمز کامرون

جیمز کامرون سپس دنباله فیلم «بیگانه» را در سال 1986 با نام «بیگانگان» (Aliens) ساخت. این فیلم در گیشه با فروش 130 میلیون دلاری، موفقیت خوبی داشت و در اسکار نیز در 7 بخش کاندید شد. پس از این فیلم، کامرون به همراه هورد تصمیم گرفتند تا فیلم پرتگاه (The Abyss) را بسازند. ایده این فیلم در زمان دبیرستان بخاطر علاقه کامرون به اقیانوس به ذهنش رسیده بود. فیلمبرداری این فیلم برای بازیگران بسیار طاقت‌فرسا و خسته‌کننده بود. کامرون نیز به سخت‌گیری در حین فیلمبرداری بسیار معروف است. این فیلم با بودجه 41 میلیون دلاری ساخته شد و توانست در گیشه 90 میلیون فروش کند و در اسکار نیز در 4 بخش نامزد شود.

اواخر دهه 1980 بود که جیمز کامرون تصمیم گرفت دنباله نابودگر را با نام نابودگر 2: روز رستاخیز (Terminator 2: Judgment Day) بسازد. این فیلم همانطور که حدس زده می‌شد به یکی از پرهزینه‌ترین فیلم‌های کامرون با بودجه 94 میلیون دلاری تبدیل شد. موفقیت این فیلم در گیشه بی‌نظیر بود و با فروش 200 میلیون دلاری در شمال آمریکا و 300 میلیون دلاری در جهان توانست رکوردهای زیادی را جابجا کند. نابودگر 2 در اسکار 4 جایزه را از آن خود کرد.

سال‌ های 1993 تا 2001: موفقیت تایتانیک

فرزندان جیمز کامرون

طی این سال‌ها کامرون برنامه داشت تا دنباله نابودگر را بسازد، اما کمپانی صاحب اثر طی یک ورشکستگی مجبور به فروش امتیاز این عنوان شد. بنابراین کامرون با شوارتزنگر برای فیلم دروغ‌های حقیقی (True Lies) همکاری سوم خود را آغاز کردند. این فیلم با بودجه 100 میلیون دلاری ساخته شد و توانست در گیشه 232 میلیون دلار بفروشد. دروغ‌های حقیقی در اسکار کاندید بهترین جلوه‌های ویژه شد و در گلدن گلوب نیز «جیمی لی کورتیز» (Jamie Lee Curtis) برنده جایزه بهترین بازیگر زن فیلم کمدی/موزیکال شد.

فیلم بزرگ بعدی کامرون، تایتانیک محصول سال 1997 بود که براساس واقعه غرق شدن کشتی در سال 1912 بر اثر برخورد با کوه یخ ساخته شده است. با بودجه 200 میلیون دلاری، تایتانیک یکی از پرهزینه‌ترین فیلم‌هایی‌ بود که تا آن زمان ساخته شده بود. تهیه‌کنندگان بخاطر این بودجه سنگین ریسک زیادی را متحمل شدند. با یک ماه تاخیر در 19 دسامبر 1997 این فیلم منتشر شد و توانست نظر تمامی منتقدین را به خود جلب کند.

فروش آن نیز به حدی بالا بود که تا 12 سال رکورد پرفروش‌ترین فیلم دنیا متعلق به تایتاینک بود تا این‌که در سال 2009 جیمز کامرون با فیلم آواتار رکورد تایتانیک را شکست. این رکوردشکنی فقط متعلق به گیشه نبود. تایتانیک در اسکار نیز کاندید 14 جایزه شد که توانست 11 عدد از این عناوین را از آن خود کند. پس از موفقیت این فیلم، کامرون تا مدت 10 سال در عرصه فیلمسازی کم کار شد. فیلم تایتانیک در فهرست بهترین فیلم‌های عاشقانه به انتخاب پلازا قرار گرفته که از اینجا می‌توانید به آن مقاله هم سری بزنید.

2009: جیمز کامرون و موفقیت آواتار

حقایق زندگی جیمز کامرون

با اینکه فیلمنامه آواتار در سال 1995 نوشته شده بود، اما دلیل صبر کردن جیمز کامرون، پیشرفت تکنولوژی برای فیلمبرداری بود. در سال 2005 کامرون اعلام کرد که دو فیلم را در برنامه دارد؛ «آلیتا: فرشته جنگجو» و آواتار. قرار بود اول آلیتا: فرشته جنگجو ساخته شود، اما در سال 2006 این دو فیلم جای خود را با یکدیگر عوض کردند. بودجه‌ای که برای ساخت آواتار در نظر گرفته بودند مرز 300 میلیون دلار را رد می‌کرد.

آواتار اولین فیلمی بود که با تکنولوژی سه بعدی ساخته شد. تاخیر چند ماهه نیز به بهبود فیلم در بخش‌هایی که مربوط به تکنولوژی سه بعدی بود کمک بسیاری کرد. در تاریخ 18 دسامبر 2009 بود که جیمز کامرون توانست بار دیگر رکوردها را این‌بار با فیلم جدید خود یعنی آواتار جابجا کند. این فیلم در آمریکا و کانادا 749.7 میلیون دلار و در جهان 2.9 میلیارد دلار فروش داشت. این اثر در اسکار کاندید 9 جایزه شد و توانست 3 عنوان از جوایز را از آن خود کند. برای آشنایی بیشتر با فیلم سینمایی آواتار می‌توانید به این مقاله مراجعه کنید.

2011 به بعد

طی این سال‌ها جیمز کامرون کمتر در عرصه فیلمسازی فعال بود و بیشتر به عنوان تهیه‌کننده یا نویسنده حضور داشت. از کارهای شاخص این دوره می‌توان به فیلم «آلیتا: فرشته جنگجو» (Alita: Battle Angel) و «نابودگر: سرنوشت تاریک» (Terminator: Dark Fate) اشاره کرد که در هر دو فیلم به عنوان نویسنده و تهیه‌کننده حضور داشت. در سال 2013 کامرون اعلام کرد که قصد دارد دنباله آواتار را برای انتشار در سال‌های 2016 و 2017 و 2018 برنامه‌ریزی کند، اما این تاریخ به سال‌های 2022، 2024، 2026 و 2028 معوق شد. با این که نسخه‌های 4 و 5 نیز تایید شده، اما کامرون تاکید کرد که انتشار این دو نسخه بستگی به موفقیت نسخه‌های 2 و 3 دارد.

سبک کارگردانی جیمز کامرون

زندگینامه جیمز کامرون

معمولا فیلم‌های جیمز کامرون بر مسائل و تم‌هایی مانند تقابل بین ماشین‌‌آلات هوشمند و انسانیت یا طبیعت، طمع کمپانی‌ها، شخصیت‌های اصلی زن قوی و یک داستان عاشقانه فرعی می‌پردازند. کامرون در مصاحبه‌ای گفته: «همه‌ی فیلم‌های من داستان‌های عاشقانه هستند.»

فیلم‌های آواتار و تایتانیک این کارگردان برای به تصویر کشیدن عاشقان بداقبال معروف هستند. در تایتانیک و پرتگاه، شخصیت‌هایی که در شرایط احساسی پرتنش در دریا حضور دارند را مشاهده می‌کنیم. مجموعه ترمیناتور، تکنولوژی را به شکل دشمنی به تصویر می‌کشد که می‌تواند انسان را نابود کند. در آواتار نیز افراد قبیله به‌عنوان گروهی درست‌کار نشان داده می‌شوند درحالیکه یک جامعه با تکنولوژی پیشرفته را از اساس، شیطانی و پلید درنظر می‌گیریم.

کامرون از نظر منتقدان و هنرمندان

زندگی نامه جیمز کامرون

جیمز کامرون به‌عنوان یکی از خلاق‌ترین و نوآورترین کارگردانان صنعت سینما محسوب می‌شود که البته همکاری با او برای دیگران کار چندان آسانی نیست. جان فرگوسن (John Ferguson)، یکی از منتقدان «رادیو تایم»، جیمز کامرون را «پادشاه فیلم‌های مهیج با تکنولوژی پیشرفته» می‌خواند.

دالین روول (Dalin Rowell)، از بلاگ /Film درباره او گفته است: «او به‌ خاطر آثار خارق‌العاده و فیلمسازی منحصر به فردش شناخته می‌شود. جیمز کامرون در زمینه‌ي کاری‌اش بی‌نظیر است. کامرون با فیلم‌های متفاوت، بلندپروازی زیاد و انرژی نامحدودش، خود را به‌عنوان هنرمندی که حاضر است هرکاری بکند تا تصوراتش به واقعیت تبدیل شوند، در هالیوود ثابت کرده است.»

اندرو گمبل (Andrew Gumbe)، در روزنامه‌ی The Independent می‌گوید: «کار کردن با کامرون مثل یک کابوس است. استودیوهای فیلم‌سازی از عادت کامرون در نادیده گرفتن برنامه‌ریزی‌ها و بودجه‌بندی‌ها وحشت دارند. او به‌خاطر انعطاف‌ناپذیری، رفتارهای زورگویانه و دیکتاتوری‌ و همچنین عصبانیتش سر صحنه، زبانزد است.»

اد هریس (Ed Harris) که در فیلم The Abyss ساخته کامرون بازی کرده بود، می‌گوید که او رفتاری مستبدانه داشت. از طرف دیگر، اورسن اسکات کارد (Orson Scott Card) که رمان The Abyss را نوشت، گفت: «جیمز کامرون آدم‌های اطرافش را بیچاره می‌کند. این نامهربان بودن او، هیچ منفعتی برای فیلم ندارد و باعث نمی‌شود که آدم‌ها بهتر یا سریع‌تر کار کنند.» هریس سال‌ها بعد گفت که جیمز را دوست دارد، او آدم باهوشی است و همیشه دیدن او خوشحال‌کننده است.

حقایق زندگی جیمز کامرون

کیت وینسلت (Kate Winslet) نیز درباره حضورش در تایتانیک به کارگردانی جیمز کامرون گفت که با اینکه کامرون را تحسین می‌کند، حین ضبط فیلم، گاهی واقعا از او می‌ترسید. کیت می‌گوید عصبانیت جیمز کامرون باورکردنی نیست و حاضر نیست دیگر با کامرون کار کند مگر اینکه پول زیادی به او پیشنهاد بدهند. با همه‌ی این‌ها، وینسلت و کامرون در فیلم آواتار 2، دوباره با یکدیگر همکاری کردند.

با همه‌ی این حرف‌ها کامرون به‌عنوان یکی از بهترین کارگردان‌ها شناخته می‌شود. او به جزئیات اهمیت زیادی می‌دهد و تمام انرژی‌اش را وقف کارش می‌کند. او درمقابل انتظار دارد که سایر عوامل نیز تمام تلاششان را برای فیلم انجام بدهند. کامرون دانش زیادی درباره حرفه‌های مختلف سینما دارد. او همیشه به عنوان فردی باهوش شناخته می‌شود. کامرون در سال 2021 یک دوره آنلاین برگزار کرد و در آن به این مسئله اشاره کرد که اگر زمان به عقب برمی‌گشت، سعی می‌کرد رابطه بهتری با بازیگران و همکارانش برقرار کند و به اندازه قبل مستبد نباشد.

آثار کامرون تأثیر بزرگی بر صنعت فیلمسازی هالیوود گذاشتند. فیلم Avengers محصول سال 2012 به کارگردانی جاس ویدون (Joss Whedon) از رویکرد کامرون نسبت به صحنه‌های اکشن الهام گرفته بود. جاس ویدون همچنین مهارت کامرون در خلق شخصیت‌های اصلی زن را تحسین می‌کند و می‌گوید که او «رهبر، معلم و یودا» است. یک کارگردان دیگر، مایکل بی (Michael Bay)، نیز علاقه زیادی به آثار کامرون دارد. کامرون حتی او را ترغیب کرد که برای ساخت فیلم Transformers: Dark of the Moon محصول 2011، از دوربین‌های سه‌بعدی استفاده کند. رویکرد کامرون نسبت به دوربین‌های سه‌بعدی همچنین برای باز لورمن (Baz Luhrmann) در ساخت گتسبی بزرگ محصول 2013 الهام‌بخش بود.

فیلم های جیمز کامرون

در این بخش می‌توانید فهرست فیلم‌هایی که جیمز کامرون در آن‌ها به عنوان کارگردان، نویسنده یا تهیه‌کننده حضور داشته است را مشاهده کنید.

نام فیلمسال انتشارنقشنمره IMDb
Xenogenesis1978کارگردان، نویسنده، تهیه‌کننده5.4/10
Piranha II: The Spawning1981کارگردان و نویسنده3.7/10
The Terminator1984کارگردان و نویسنده8/10
Rambo: First Blood Part II1985نویسنده6.5/10
Aliens1986کارگردان و نویسنده8.3/10
The Abyss1989کارگردان و نویسنده7.6/10
Terminator 2: Judgment Day1991کارگردان، نویسنده، تهیه‌کننده8.5/10
Point Break1991تهیه‌کننده7.3/10
True Lies1994کارگردان، نویسنده، تهیه‌کننده7.2/10
Strange Days1995نویسنده و تهیه‌کننده7.2/10
Titanic1997کارگردان، نویسنده، تهیه‌کننده7.8/10
Solaris2002تهیه‌کننده6.2/10
Ghosts of the Abyss2003کارگردان، نویسنده، تهیه‌کننده6.8/10
Volcanoes of the Deep Sea2004تهیه‌کننده6.9/10
Aliens of the Deep2005کارگردان و تهیه‌کننده6.4/10
Avatar2009کارگردان، نویسنده، تهیه‌کننده7.8/10
Sanctum2011تهیه‌کننده5.9/10
Cirque du Soleil: Worlds Away2012تهیه‌کننده6.8/10
Deepsea Challenge 3D2014تهیه‌کننده6.8/10
The Game Changers2018تهیه‌کننده8/10
Alita: Battle Angel2019نویسنده و تهیه‌کننده7.3/10
Terminator: Dark Fate2019نویسنده و تهیه‌کننده6.3/10
Akashinga: The Brave Ones2020تهیه‌کننده
The Six2021تهیه‌کننده
Avatar: The Way of Water2022کارگردان، نویسنده، تهیه‌کننده
Avatar 32024کارگردان، نویسنده، تهیه‌کننده
Avatar 42026کارگردان، نویسنده، تهیه‌کننده

جوایز و افتخارات جیمز کامرون

جیمز کامرون

تا کنون جیمز کامرون 88 مرتبه نامزد دریافت جوایز مختلف شده و 54 جایزه دریافت کرده است. برنده شدن 3 جایزه اسکار و 4 گلدن گلوب، از مهم‌ترین افتخارات او است. جالب است بدانید که فیلم آواتار او نیز در سه زمینه بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین تدوین نامزد دریافت جایزه اسکار شده بود، اما موفق به دریافت این جوایز نشد. کامرون همچنین نامزدی 6 جایزه بفتا را در کارنامه خود دارد. در جدول زیر می‌توانید جزئیات جوایز اسکار و گلدن گلوبی که جیمز کامرون دریافت کرده را مشاهده کنید.

سالمراسم/جشنوارهجایزهبرای فیلم
1998اسکاربهترین فیلمTitanic
1998اسکاربهترین کارگردانیTitanic
1998اسکاربهترین تدوین‌Titanic
1998گلدن گلوببهترین فیلم درامTitanic
1998گلدن گلوببهترین کارگردانیTitanic
2010گلدن گلوببهترین فیلم درامAvatar
2010گلدن گلوببهترین کارگردانیAvatar

حقایق جالب زندگی جیمز کامرون

پیج رسمی جیمز کامرون

در این قسمت با برخی از نکات جالب و حقایق زندگی جیمز کامرون آشنا خواهیم شد.

  • اولین کارگردانی‌ست که فیلم‌هایی با بودجه 100 میلیون دلاری (نابودگر 2) و 200 میلیون دلاری (تایتانیک) را کارگردانی کرده است.
  • در هنگام فیلمبرداری تایتانیک، یک تیغ را به کامپیوتر ویرایش فیلم چسبانده بود و زیر آن نوشته بود «در هنگام مزخرف بودن فیلم از آن استفاده شود»!
  • اولین همسرش یعنی شارون ویلیامز فقط 1200 دلار از او بابت طلاق گرفت.
  • با آرنولد شوارتزنگر بسیار صمیمی است.

بیوگرافی جیمز کامرون

  • برای فیلم مرد عنکبوتی (2002) فیلمنامه نوشته بود، اما استودیو آن را به دلیل خشونت بالا رد کرد. در عوض فیلمنامه سم ریمی پذیرفته شد.
  • تاکنون با یکی از تهیه‌کننده‌ها و دو تن از بازیگرانش ازدواج کرده است.
  • طرفدار پروپاقرص انیمه‌های ژاپنی است.
  • اصرار دارد که هر بازیگری باید برای نقش‌های فیلمش تست بدهد؛ حتی بازیگران بزرگ و مطرح.
  • مجله‌ای در دهه 1980 ادعا کرد که جیمز کامرون در خانه خود 3 میز داشت. روی یک میز درحال نوشتن فیلمنامه نابودگر 1 بود. روی میز دیگر فیلمنامه رمبو 2 و روی میز سوم فیلمنامه «بیگانگان» را می‌نوشت.
  • او چپ دست است. در فیلم تایتانیک او تصویر رز (کیت وینسلت) را با دست چپ کشید، اما تصویر را چرخاندند تا طوری باشد که انگار دیکاپریو در حال طراحی است.
  • اولین کارگردانی‌ست که دو فیلمش بیش از 1 میلیارد فروش داشته است (تایتانیک و آواتار).

کلام آخر

همسر جیمز کامرون

در این مقاله سعی کردیم تا اطلاعات جامعی از زندگی و فیلم‌های موفقی که توسط جیمز کامرون کارگردانی شده را به شما ارائه دهیم. فیلم آواتار او که در سال 2009 منتشر شد یکی از بزرگ‌ترین موفقیت‌های سینمایی را که آرزوی هر کارگردانی‌ست برای او رقم زد. کامرون اکنون 4 دنباله دیگر از این فیلم را برای ساخت در برنامه دارد. فکر می‌کنید نسخه‌های بعدی آواتار نیز می‌توانند موفقیت نسخه اول خود را تکرار کنند؟ کدامیک از فیلم‌های دیگر این کارگردان را تماشا کرده‌اید؟ آیا آثار او در فهرست فیلم‌های موردعلاقه شما قرار می‌گیرند؟ نظرات خود را در بخش دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402