زندگینامه ساتیا نادلا ؛ مدیر عامل مایکروسافت

Satya Nadella / ساتیا نادلا
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

ساتیا نادلا یکی از موفق‌ترین و محبوب‌ترین مدیران در سطح جهان است که توانسته مایکروسافت را دوباره به جایگاه اصلی خود برگرداند.

ساتیا نادلا مهندس هندی آمریکایی و مدیرعامل مایکروسافت است. او پس از دریافت مدرک مهندسی برق خود از دانشگاه مانیپال هند به آمریکا مهاجرت کرد و در آنجا در موسسات آموزشی برجسته‌ای مثل دانشگاه ویسکانسین و دانشگاه شیکاگو تحصیلاتش را ادامه داد. اما این پیوستنش به مایکروسافت بود که برای همیشه زندگی نادلا را تغییر داد. او در این کمپانی آهسته آهسته به پست‌های بالاتر رسید و پیش از انتخاب به عنوان مدیرعامل، توانست چندین واحد مایکروسافت را مدیریت کند. از بزرگترین دستاوردهای ساتیا نادلا در مایکروسافت، کمک به طراحی و ساخت رایانش ابری بود که توانست مایکروسافت را به عنوان شرکتی پیشرو در این زمینه مطرح کند.

Satya Nadella / زندگینامه ساتیا نادلا

ساتیا نادلا همچنین توانست بخش زیادی از سهام این کمپانی را هم خریداری کند و به یکی از مهم‌ترین سهامداران مایکروسافت تبدیل شود و از جمله افرادی بود که بیشترین حقوق را در این شرکت دریافت می‌کرد. ساتیا نادلا در سال 2014 توانست به عنوان مدیرعامل مایکروسافت انتخاب شود و از آن زمان تاکنون به یکی از شخصیت‌های محبوب و برجسته دنیای فناوری تبدیل شده است. با زندگینامه ساتیا نادلا همراه ما باشید.

نام کاملتاریخ تولدتحصیلاتمحل تولدمحل زندگیسال‌های فعالیتثروت خالص
ساتیا نارایانا نادلا19 آگست 1967

(52 سال)

کارشناسی مهندسی برق از دانشگاه مانیپال

کارشناسی ارشد علوم کامپیوتر از دانشگاه ویسکانسین

کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار از دانشگاه شیکاگو

حیدرآباد، هندبلویو، واشینگتن1992 تا کنون200 میلیون دلار (ژانویه 2020)
آنچه در این مقاله می‌خوانید:

 


سال های اول زندگی ساتیا نادلا مدیرعامل مایکروسافت


ساتیا نادلا در 19 آگست سال 1967 در حیدرآباد هند به دنیا آمد. پدرش بوکاپورام نادلا یوگاندار کارمند اداره خدمات دولت هند و مادرش نیز در دانشگاه استاد زبان سانسکریت بود. ساتیا تحصیلات خود را در مدرسه خصوصی حیدرآباد آغاز کرد. او از سال‌های اولیه زندگی خود علاقه زیادی به کریکت داشت و می‌خواست این ورزش را به طور حرفه‌ای دنبال کند؛ ولی پس از ادامه تحصیل متوجه شد شور و شوقی که برای فناوری و علوم دارد خیلی بیشتر از استعدادش در کریکت است.
Satya Nadella / ثروت ساتیا نادلا
از همین رو او تصمیم گرفت به دانشگاه مانیپال برود و در رشته مهندسی برق شروع به تحصیل کند. ساتیا ناچارا این رشته را انتخاب کرد زیرا این دانشگاه رشته‌ای که مربوط به کامپیوتر باشد را نداشت. او به همین دلیل پس از دریافت مدرک مهندسی برق خود در سال 1988 به آمریکا مهاجرت کرد و در دانشگاه ویسکانسین در رشته علوم کامپیوتر ادامه تحصیل داد و در سال 1990 از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شد.

ساتیا نادلا علاوه بر فناوری، علاقه زیادی به کسب و کار نیز داشت. او به همین دلیل به یکی از بهترین موسسات آموزش کسب و کار در جهان، یعنی مدرسه کسب و کار بوث متعلق به دانشگاه شیکاگو رفت و در رشته مدیریت کسب و کار به ادامه تحصیل پرداخت.

 


زندگی شخصی ساتیا نادلا


ساتیا در سال 1992 با همسرش آنوپاما که دختر یکی از دوستان پدرش بود ازدواج کرد. آن‌ها ابتدا در مدرسه حیدرآباد با یکدیگر همکلاسی بودند و از آن زمان همدیگر را می‌شناختند. ساتیا و آنوپاما صاحب دو دختر و یک پسر هستند و هم اکنون در واشنگتن آمریکا زندگی می‌کنند.

Satya Nadella / درآمد ساتیا نادلا

نادلا علاقه بسیاری به شعرهای هندی و آمریکایی دارد. گذشته از این، او هنوز هم به کریکت علاقه‌مند است و در کنار آن به همراه همسرش از جمله صاحبان باشگاه فوتبال سیاتل ساندرز در ام‌ال‌اس به حساب می‌آید. وی علاوه بر این کتابی به نام نوسازی را هم نوشته و در آن به زندگی خود، سال‌های فعالیتش در مایکروسافت و دیدگاهش در ارتباط با آینده فناوری می‌پردازد. مهمتر اینکه تمامی عواید حاصل از فروش کتاب ساتیا نادلا به سازمان‌های خیریه واگذار شده است.

 


تجربیات شغلی ساتیا نادلا و پیوستن به مایکروسافت


ساتیا نادلا پس از اتمام تحصیلاتش به شرکت مطرح سان مایکروسیستمز پیوست؛ اما تنها مدت کوتاهی در آنجا کار کرد و در سال 1992 به سیلیکون‌ولی و مایکروسافت رفت. در آن زمان هنوز بیل گیتس مدیرعامل مایکروسافت بود و اولین نسخه‌های ویندوز نیز به تازگی منتشر شده بودند. نادلا هنگامی که کارش را در این کمپانی شروع کرد جزو 30 مهاجر هندی بود که در مایکروسافت کار می‌کردند.
تلویزیون تعاملی مایکروسافت و همچنین ویندوز NT اولین پروژه‌های نادلا در مایکروسافت بودند. موضوعی که بیشتر از همه همکاران و مدیران ارشد ساتیا در آن زمان در مایکروسافت را تحت‌تاثیر قرار داده بود این بود که او آخر هفته‌ها از دفتر مایکروسافت در واشینگتن به شیکاگو می‌رفت تا بتواند مدرک مدیریت کسب و کارش را دریافت کند. ساتیا در نهایت در سال 1997 توانست از دانشگاه شیکاگو فارغ‌التحصیل شود و از آن سال به بعد تمام تمرکزش را بر مایکروسافت معطوف کرد.
Satya Nadella / پسر ساتیا نادلا
ساتیا در سال 2000 به عنوان معاون ارشد بخش مایکروسافت bCentral که وظیفه ارائه سرویس‌های آنلاین مانند هاست ایمیل و وبسایت برای کسب و کارهای کوچک را داشت انتخاب شد.
او پس از آن توانست به عنوان معاون ارشد رییس بخش توسعه و تحقیق سرویس‌های آنلاین و همچنین معاون بخش کسب و کار مایکروسافت انتخاب شود. نادلا در سال 2007 به سمت معاون ارشد سرویس‌های آنلاین مایکروسافت ارتقا پیدا کرد. او در این سمت مسئول موتور جستجوگر بینگ و همچنین نسخه‌های اولیه آفیس و ایکس باکس لایو بود. ساتیا حدودا 4 سال در این بخش کار کرد و پس از آن در سال 2011 مهمترین سمت خود در مایکروسافت را بدست آورد و به عنوان مدیرعامل واحد سرور و ابزارهای مایکروسافت که در آن زمان 19 میلیارد دلار ارزش داشت انتخاب شد. وظیفه اصلی این واحد نظارت بر مراکز داده محصولاتی مثل ویندوز سرور و همچنین مایکروسافت‌ اس‌کیوال سرور بود.
Satya Nadella / همسر ساتیا نادلا
ساتیا نادلا در این سمت توانست سرویس‌های مایکروسافت‌ را از حالت سنتی و قدیمی به سرویس‌های ابری تبدیل کند. بیشتر از همه از او به عنوان عامل اصلی در انتقال بانک اطلاعاتی مایکروسافت، ویندوز سرور و ابزارهای توسعه‌دهندگان به مایکروسافت آژور یاد می‌شود. نادلا تنها پس از 2 سال فعالیت در این بخش، توانسته بود درآمد سالیانه آن را از 16.6 میلیارد دلار به 20.3 میلیارد دلار در سال 2013 برساند.
با این همه مایکروسافت‌ در این زمان اوضاع و احوال خوبی نداشت. ویندوز 8 که به تازگی عرضه شده بود یک فاجعه از آب درآمده و ویندوز فون نیز فرسنگ‌ها با اندروید و iOS فاصله داشت. در طرف دیگر بینگ هم به‌هیچ‌وجه توانایی رقابت با گوگل را نداشت. تمامی این مشکلات سبب شدند روز به روز فشار بر روی استیو بالمر بیشتر شود. بالمر در نهایت در آگوست 2013 رسما اعلام کرد از سمت خود به عنوان مدیرعامل مایکروسافت استعفا می‌دهد.
Satya Nadella / ساتیا نادلا مدیرعامل مایکروسافت
مایکروسافت برای انتخاب مدیرعامل جدید، گروهی متشکل از بیل گیتس و خود استیو بالمر تشکیل داد تا هرچه سریع‌تر مدیر بعدی انتخاب شود. در نهایت در فوریه 2014 پس از ماه‌ها شایعه و گمانه‌زنی، ساتیا نادلا با حمایت بیل گیتس و بالمر به عنوان سومین مدیرعامل مایکروسافت‌ انتخاب شد. او مدت کوتاهی پس از انتخابش به عنوان مدیرعامل متن زیر را به تمامی کارکنان مایکروسافت ایمیل کرد:
من 46 سال دارم. 22 سال است که ازدواج کردم و صاحب 3 فرزند هستم. مانند هر فرد دیگری، بسیاری از اعمال و رفتارهای من ریشه در خانواده و همچنین تجربیاتی که در طول زندگی کسب کردم دارند. بسیاری از کسانی که مرا می‌شناسند می‌گویند کنجکاوی و علاقه به یادگیری از جمله ویژگی‌های کلیدی من است. بیشتر کتاب‌هایی که خریداری می‌کنم را نمی‌توانم تمام کنم، بیشتر کلاس‌های درس آنلاینی که در آن‌ها ثبت نام می‌کنم را نمی‌توانم کامل کنم. من از اساس بر این عقیده هستم که اگر انسان همواره در حال یادگیری چیزهای جدید نباشد، نمی‌تواند دستاورد قابل توجه و به‌دردبخوری داشته باشد. بنابراین خانواده، کنجکاوی و عطش یادگیری مواردی هستند که شخصیت من را شکل داده‌اند.
نادلا بلافاصله پس از شروع به کار خود به عنوان مدیرعامل، دست به تغییرات بزرگی در مایکروسافت زد. از جمله این تغییرات ابراز تمایل به همکاری با کمپانی‌هایی بود که تا آن زمان رقیب اصلی مایکروسافت به حساب می‌آمدند؛ مانند اپل، Salesforce، آی‌بی‌ام و دراپ‌باکس. از جمله مهمترین تغییراتی که او ایجاد کرد استفاده از سیستم عامل رقیب یعنی لینوکس در مایکروسافت آژور، عرضه آفیس برای آیپد و انتشار مایکروسافت اوت‌لوک برای آیفون و اندروید بود.
Satya Nadella / سخنان ساتیا نادلا
علاوه بر این مایکروسافت در زمان مدیریت نادلا شرکت‌های زیادی را نیز خریداری کرده است. اولین خرید بزرگ نادلا کمپانی بازی‌سازی سوئدی موجنگ (سازنده ماینکرفت) بود. مایکروسافت این استودیو را در سال 2014 با قیمت 2.5 میلیارد دلار خریداری کرد. نادلا در ادامه زامارین، لینکدین و گیت‌هاب را نیز به شرکت‌های زیر مجموعه مایکروسافت اضافه کرد.
همچنین بخوانید :
مایکروسافت در دوران مدیریت نادلا ویندوز محبوب 10 را روانه بازار کرد و پس از آن اولین لپ‌تاپ خود به نام سرفیس بوک و عینک واقعیت ترکیبی هولولنز را نیز معرفی و به فروش رساند. به طور کلی فلسفه مدیریتی ساتیا نادلا این است که نرم‌افزارها و سرویس‌های مایکروسافت در همه جا در دسترس کاربران قرار داشته باشند؛ حتی در پلتفرم‌هایی به غیر از ویندوز. او حتی در سال 2015 در جریان مراسمی از یک آیفون برای نشان دادن اپلیکیشن‌های مایکروسافت استفاده کرد.
Satya Nadella / بیوگرافی ساتیا نادلا
دوران مدیریت ساتیا نادلا از دید بسیاری از کارشناسان دنیای فناوری موفقیت‌آمیز بوده است. او در سال اول مدیریت خود توانست 14 درصد به ارزش سهام مایکروسافت‌ اضافه کند و در سال 2018 نیز ارزش سهام این کمپانی نسبت به سال اول مدیریت او 3 برابر بیشتر شده بود. نادلا تنها در میان کارشناسان محبوب نیست، بلکه کارکنان مایکروسافت‌ نیز به دلیل شیوه مدیریت وی که بیشتر بر یادگیری و اشتباه کردن تاکید می‌کند، علاقه زیادی به او دارند. در حقیقت در دسامبر سال 2018 وبسایت Comparably به صورت ناشناس از کارکنان شرکت‌های بزرگ در ارتباط با مدیرعاملشان نظرسنجی انجام داد و ساتیا نادلا به عنوان بهترین مدیرعامل یک شرکت بزرگ در آمریکا انتخاب شد. کریگ مینیار مدیرعامل هوم دیپو و ساندار پیچای مدیرعامل گوگل در رتبه‌های بعدی این فهرست قرار گرفتند.
Satya Nadella / مدیرعامل مایکروسافت کیست
مایکروسافت در طی سال‌های مدیریت ساتیا نادلا، پس از مدت‌ها توانست اوضاع را تغییر داده و دوباره به یکی از شرکت‌های پیشرو در فناوری تبدیل شود. آن‌ها هم اکنون پس از آرامکو و اپل، سومین کمپانی ارزشمند در جهان هستند. نادلا در این سال‌ها با همکاری با دیگر کمپانی‌ها و همچنین عرضه محصولات جدید و متنوع توانسته دوباره نام مایکروسافت را به عنوان یکی از کمپانی‌های برجسته جهان مطرح کند.
{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402