کروم بوک چیست؟ و چرا باید آن را بخرید؟

  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

تفاوت لپ تاپ با کروم بوک در چیست؟ اگر بین این دو، دو دل هستید و نمی‌دانید کدام یک بهتر پاسخگوی نیازهای شما خواهند بود، در ادامه با پلازا همراه باشید تا به فرق بین یک لپتاپ و کروم بوک بپردازیم.

وقتی در سال 2011 برای اولین بار سر و کله کروم بوک ها پیدا شد، لپ‌تاپ‌هایی براساس سیستم‌عامل جدید گوگل یعنی کروم بودند که وزن کمی داشتند و قیمتشان هم خیلی بالا نبود. این لپ‌تاپ‌ها بیشتر با اپلیکیشن‌های ابری و تحت وب کار می‌کردند و کمتر مانند ویندوز و مک می‌شد رویشان برنامه نصب کرد. با گذشت یک دهه، کروم‌بوک‌ها حالا شاید خیلی ارزان نباشند اما همچنان تلاش می‌کنند در مقایسه با لپ‌تاپ‌ها، ارزش خرید خود را حفظ کنند. اما یک کروم بوک چیست؟ آیا به آن نیاز داریم؟

فهرست مطالب

کروم بوک چیست؟

می‌توانیم کروم بوک را لپ تاپی بر پایه اینترنت معرفی کنیم که همه برنامه‌هایش بر روی اینترنت اجرا خواهد شد و کارایی بالایی را به ارمغان می‌آورد. پس اگر نیاز شما به یک لپ تاپ به اینترنت محدود می‌شود و برنامه‌هایی را استفاده می‌کنید که نسخه آنلاین آن‌ها هم موجود هستند، انتخاب کروم‌بوک برایتان گزینه مناسبی خواهد بود؛ هرچند که امروزه کاربران لپ تاپ بیش از گذشته از اپلیکیشن‌های روی وب استفاده می‌کنند. برنامه‌هایی مانند نقشه، یوتیوب، ایمیل و غیره مثال‌هایی در این زمینه هستند. البته نسخه آفلاین برنامه‌های اشاره شده هم در کروم‌بوک قابل اجرا است.

ایسر، ایسوس، اچ‌پی، دل، لنوو و حتی سامسونگ از جمله برندهایی هستند که کروم‌بوک‌ها را در اندازه‌های مختلف با طراحی شبیه به نوت‌بوک‌ها تا مدل‌های 2 در 1 عرضه می‌کنند.

همچنین بخوانید :

اکثر کروم‌بوک‌های ارزان، هم اندازه بزرگی دارند و هم قدرت پردازشی کمتری از مدل‌های گران‌تر دارند. این مدل‌ها بیشتر برای کودکان و در مدارس برای اهداف آموزشی کاربرد دارند. کروم‌بوک‌های رده‌بالا مثل پیکسل‌بوک Go خود گوگل، دارای بدنه آلومینیومی، پردازنده‌های سریع اینتل Core و در برخی مدل‌ها نمایشگر 4K و اولد هستند.

مزایای خرید کروم بوک

همانطور که گفتیم، کروم‌بوک‌ها با سیستم‌عامل اختصاصی خودشان یعنی Chrome OS عرضه می‌شوند. این سیستم عامل مبتنی بر لینوکس است و رابط کاربری آن هم مرورگر کروم است. سیستم‌عامل کروم، امکانات پایه‌ای مثل ابزار مدیریت فایل و امکان اجرای برنامه‌ها را دارد ولی شما بیشتر با نسخه تحت وب برنامه‌ها از طریق مرورگر کروم سر و کار خواهید داشت.

شاید در نگاه اول فکر کنید که در این صورت نمی‌توانید از تمام قابلیت‌های نسخه آفلاین برنامه‌ها استفاده کنید یا این که استفاده شما محدود خواهد بود اما اینطور نیست. بسیاری از برنامه‌های محبوب مثل اسپاتیفای و Evernote دارای نسخه تحت وب هستند. در حقیقت به دلیل راحتی استفاده از نسخه‌های تحت وب، بسیاری از کاربران لپ‌تاپ‌ها نیز از همین نسخه‌ها استفاده می‌کنند. اگر شما هم جزو این دسته از کاربران هستید، با خرید یک کروم‌بوک هیچ تفاوت قابل ملاحظه‌ای را احساس نخواهید کرد.

تفاوت لپ تاپ با کروم بوک

از طرف دیگر یک مزیت دیگر کروم‌بوک، دسترسی به گوگل‌پلی است. هر زمان که نسخه تحت وب یک برنامه شما را راضی نکرد، می‌توانید از کروم‌بوک به گوگل‌پلی بروید و نسخه اندروید آن برنامه را دانلود و نصب کنید. البته برخی برنامه‌ها سازگاری خیلی خوبی با یک کروم‌بوک با نمایشگر بزرگ‌تر ندارند و ممکن است در یک پنجره کوچک اندازه گوشی اجرا شوند ولی برخی دیگر امکان اجرا به صورت تمام صفحه را دارند.

علاوه بر برنامه‌های اندروید، کروم‌بوک‌ها از نرم‌افزارهای لینوکس نیز پشتیبانی می‌کنند. اگر واقعا به نسخه دسکتاپ یک برنامه نیاز داشته باشید می‌توانید لینوکس را از تنظیمات دستگاه فعال کنید. البته ممکن است برنامه مدنظر شما نسخه لینوکس نداشته باشد. پس از قبل در وبسایت توسعه‌دهنده از این موضوع مطمئن شوید.

اما در بخش معایت است که فرق لپتاپ و کروم بوک بیشتر خود را نشان می‌دهد. اگر گیمر هستید بهتر است اصلا سراغ کروم‌بوک‌ها نروید. این دستگاه‌ها اصلا برای بازی کردن ساخته نشدند. در بهترین حالت می‌توانید بازی‌های اندروید را روی آن نصب کنید. البته امکان نصب استیم در کروم‌بوک وجود دارد ولی با توجه به قدرت سخت‌افزاری محدود این دستگاه‌ها، بازی‌های خیلی زیادی را نمی‌توانید روی آن دانلود و نصب کنید.
گذشته از گیمینگ، برخی برنامه‌ها و نرم‌افزارها امکان نصب در کروم‌بوک را ندارند. مانند برخی نرم‌افزارهای مجموعه ادوبی و یا هر نرم‌افزاری که به صورت انحصاری برای ویندوز یا مک منتشر شده است. اگر به این برنامه‌ها نیاز دارید یا باید برنامه‌های مشابه آن‌ها برای لینوکس را پیدا کنید یا این که کلا قید خرید کروم‌بوک را بزنید.
تفاوت لپ تاپ با کروم بوک
از دیگر معایت کروم‌بوک که شاید مهمترین تفاوت لپ تاپ با کروم بوک باشد، عملکرد کلی دستگاه است. کروم‌بوک‌ها معمولا عمکلرد سریعی دارند ولی این موضوع به‌خاطر سبک و ساده بودن سیستم‌عامل کروم است. این سیستم‌عامل برخلاف ویندوز در پس‌زمینه سرویس‌ها و پردازش‌های خیلی زیادی ندارد؛ اما با وجود این در برخی مواقع ممکن است حتی در همین سیستم‌عامل نیز از نظر عملکرد به مشکل برخورید.
کروم‌بوک‌های ارزان و رده‌پایین اکثرا از پردازنده‌های ضعیف یا قدیمی استفاده می‌کنند و اصلا قابل مقایسه با بهترین لپ‌تاپ‌های ویندوزی یا مک نیستند. کروم‌بوک‌هایی مثل اچ پی کروم‌بوک X2 11 یا اچ پی کروم‌بوک x360 14c از جمله محصولات رده‌بالایی هستند که با پردازنده‌های 4 هسته و 8 رشته‌ای نسل 11 اینتل یا تراشه‌هایی مثل اسنپدراگون 7c عرضه می‌شوند. این مدل‌ها عملکرد فوق‌العاده سریعی دارند و شارژدهی آن‌ها نیز عالی است.
تفاوت دیگر لپ تاپ با کروم بوک در لوازم جانبی است. برخی اوقات برخی از لوازم جانبی که وارد بازار می‌شوند دارای درایورهای مورد نیاز برای کروم‌بوک‌ها نیستند. شاید سازنده در نهایت درایور را منتشر کند ولی ممکن است هرگز هم درایوری که منتظرش هستید عرضه نشود؛ به همین خاطر است که دارندگان کروم‌بوک در زمینه لوازم جانبی، قدرت انتخاب کمتری نسبت به کاربران ویندوز و مک دارند.
فرق لپتاپ و کروم بوک
یک فرق دیگر لپتاپ و کروم بوک، حافظه محدود است. حافطه داخلی اکثر این دستگاه‌ها بین 16 تا 64 گیگابایت است و تقریبا همه آن‌ها نیز از نوع eMMC هستند. این نوع حافظه سرعت قابل قبولی دارد ولی حجم آن در کروم‌بوک‌ها کم است. زیرا کروم‌بوک‌ها از ابتدا قرار بود که تنها نسخه‌های وب برنامه‌ها را اجرا کنند اما حالا از برنامه‌های اندرویدی و نرم‌افزارهای لینوکس پشتیبانی می‌کنند و شما به حافظه بیشتری نیاز دارید. با این وجود هنوز تولیدکنندگان از همان حافظه‌های اندک مدل‌های قبلی استفاده می‌کنند.

چراباید یک کروم بوک بخریم؟

حالا که با کروم بوک آشنا شدید اگر هنوز هم با وجود اینکه می‌دانید کروم بوک دستگاه خوبی برایتان خواهد بود، اما در مورد تفاوت لپ تاپ با کروم بوک شک دارید، ما در ادامه دلایلی را بیان خواهیم کرد که خرید کروم بوک را توجیه می‌کنند.

  • قیمت: یکی از دلایلی که خرید کروم بوک ها را برای انجام کارهای روزمره توجیه می‌کند، قیمت آن‌ها است. درواقع کاربران می‌توانند این نوع از دستگاه‌ها را با قیمت 200 تا 300 دلار خریداری کنند. البته مدل‌های پریمیوم ممکن است قیمتی تا حدود 500 دلار نیز داشته باشد. اما اگر همه کارهای شما در استفاده از لپ تاپ به استفاده از وب ختم می‌شود، پرداخت چنین هزینه‌هایی مطمئناً مقرون‌به‌صرفه خواهد بود.
  • به روز رسانی خودکار: خوب است بدانید که سیستم عامل کروم بوک، خود سیستم عامل و برنامه‌های پس زمینه را به صورت خودکار آپدیت می‌کند و جای هیچ نگرانی نیست که برنامه آپدیت نشده‌ای داشته باشید. درواقع با داشتن یک کروم بوک همیشه به آخرین نسخه نرم افزارها و سیستم عامل Chrome OS دسترسی دارید.
  • امنیت بالا: همه ما سیستم عامل لینوکس را با امنیت بالایش می‌شناسیم. خبر خوب در مورد کروم‌بوک این است که سیستم عامل این دستکاه براساس لینوکس نوشته شده است. پس از بدافزارهای ویندوز در امان خواهد بود. از طرف دیگر امکان آلوده شدن ویندوز نیز با هیچ فایل .exe وجود نخواهد داشت. درنتیحه نیازی به نصب آنتی ویروس و نرم افزار اضافه دیگری برای حفاظت از کامپیوتر در مقابل ویروس‌ها و بدافزارها نخواهد بود. پس نگهداری راحتی نیز خواهد داشت.
  • سادگی: سادگی استفاده و اجرای برنامه‌ها از دیگر قابلیت‌های کروم‌بوک است. درواقع کاربران با سیستم عاملی که کاربری بسیار ساده‌ای دارد روبه‌رو خواهند بود و انتخاب خوبی را برای افرادی که تنها قصد چک کردن ایمیل‌ها، وبگردی، تحقیق و موارد مشابه را دارند رقم خواهد زد.

سخن پایانی

کروم‌بوک‌ها دستگاه‌های ساده‌ای هستند که از امنیت بالایی برخوردار بوده و در عین حال می‌توانند امکاناتی از مزایای تبلت و لپ تاپ را برای کاربران به ارمغان بیاورند. پس اگر به فضای ذخیره‌سازی زیادی نیاز ندارید و یا قدرت پردازشی بالا را از یک لپ تاپ نمی‌خواهید، انتخاب یک کروم بوک به شما توصیه می‌شود. از نظر شما بزرگترین فرق لپتاپ و کروم بوک در چیست؟ آیا خرید کروم بوک بهتر است یا لپ تاپ؟ خوشحال خواهیم شد، نظرات خود را در این رابطه با ما در میان بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402