داستان شرکت مرسدس بنز ؛ الماس خودرو سازی جهان

شرکت مرسدس بنز
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

شرکت مرسدس بنز یک شرکت آلمانی است که می‌توان آن را نماد ایستادگی و تلاش مستمر در دنیای خودروسازی معرفی کرد. این شرکت امروزه از معتبرترین شرکت‌های دنیا شناخته می‌شود و در ادامه قصد داریم به بررسی تاریخچه آن بپردازیم.

همچنین بخوانید :

وقتی اسم خودروهای لوکس، راحت و ایمن به میان می‌آید، همه نظرها به سمت برندهای آلمانی و البته بریتانیایی در این زمینه جلب می‌شود که تعدادشان بسیار محدود است. در این راستا اگر از علاقه‌مندان خودروهای لوکس، با اصالت و گران‌قیمت در جهان باشید، حتما شرکت مرسدس بنز را به خوبی می‌شناسید؛ شرکتی که در تیره‌ترین دوره تاریخی اروپا کار خود را آغاز کرد و گام به گام با دنیای علم و نوآوری و با تلاش و کوشش خود را بالا کشید تا اینکه به یک غول خودروسازی در جهان تبدیل شد. درواقع بررسی تاریخچه شرکت بنز، حضور مستمر در دنیای خودرو را با قدمتی بیش از یک قرن نشان می‌دهد که تلاش مداوم برای دستیابی به چنین موقعیتی را قابل تحسین می‌سازد.

benz-company/ شرکت مرسدس بنز

امروزه شرکت مرسدس بنز دارای زیر مجموعه‌های متعددی است. در این راستا هم توانسته دستاوردهای بسیاری زیادی را برای دنیای خودرو به ارمغان آورد؛ به‌طوری که به عنوان یکی از باارزش‌ترین برندهای خودروسازی و تولیدکنندگان خودروهای لوکس در دنیا شناخته می‌شود. با ما همراه باشید تا با این غول خودروساز آلمانی بیشتر آشنا شوید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

 


تاریخچه شرکت مرسدس بنز


شرکت آلمانی مرسدس بنز را می‌توان به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های شرکت طراحی و ساخت خودرو یعنی دایملر معرفی کرد. دایملر علاوه بر طراحی و ساخت خودروهای سواری، در زمینه تولید و طراحی خودروهایی همچون کامیون، اتوبوس و همین‌طور موتورهای احتراق داخلی فعال است. گفتنی است که کارخانه اصلی شرکت مرسدس بنز و همین‌طور دفتر مرکزی‌اش در شهر اشتوتگارت آلمان قرار دارد.

 

گوتلیب دایملر و کارل بنز پیش از همکاری

گوتلیب و کارل بنز هر کدام به صورت مستقل در سال 1880 میلادی موتور دور بالا را اختراع کردند و این اختراع باعث پیدایش خطوط حمل و نقل موتوری شد. این در حالی بود که کارل بنز در شهر مانهایم شرکت بنز اند سی (Benz & Cie) و دایملر شرکت موتورسازی دایملر DMG که مخفف Daimler Motoren Geselschaft است را در سال 1890 تأسیس کردند. درواقع هر کدام به صورت مستقل مشغول فعالیت شدند. ناگفته نماند اختراع یاد شده برای همیشه باعث دگرگونی صنعت خودرو شد.

در مورد شرکت دایملر که در سال 1890 تأسیس شد، باید اشاره کنیم که این شرکت توسط افرادی همچون گوتلیب دایملر و ویلهلم مایباخ آغاز به کار کرده بود. آوریل سال 1900 میلادی بود که تاجر و سرمایه‌گذار بزرگ دنیای خودرو امیل یِلینِک اتریشی پیشنهاد ساخت خودرویی را به این شرکت داد. طی قراردادی امیل یِلینِک مبلغی معادل 550 هزار مارک آلمان را به شرکت دایملر داد تا این خودرو را طراحی کنند. درواقع خودروی پیشنهادی وی، خودرویی فراتر از خودروهای آن زمان بود و در نوع خود یک خودروی پیشرفته محسوب می‌شد. با این حساب قرار بود اولین خودروی این شرکت تولید شود که این نقطه از تاریخ، آغاز تولید خودروهای مرسدس را نشان می‌دهد. حالا ببینیم نام مرسدس از کجا آمده است.

 

نام مرسدس از کجا آمده است؟

benz/ تاریخچه بنز

خوب است بدانید مرسدس یک اسم با ریشه اسپانیایی به معنی زیبایی است. یلینک دختری به این نام داشت که در سال 1889 متولد شده بود. وی معتقد بود که به دنیا آمدن مرسدس برایش خوش‌یمن بوده و به همین دلیل علاقه زیادی به وی داشت. درنتیجه نام خودروی خود را مرسدس گذاشت. بعد از اینکه مایباخ موفق به طراحی خودروی پیشنهادی شد، اولین خودروی دایملر-مرسدس نیز تولید شد که موفقیتی چشمگیر برای دایملر به حساب می‌آمد. در این راستا چون شرکت دایملر دستاوردها و موفقیت قابل توجهی از تولید مرسدس را به دست آورد، به همین دلیل سری خودروهای مرسدس را برای همیشه در خودروهای تولیدی خود حفظ کرد.

 

همکاری دایملر و بنز

در سال 1926 میلادی بود که شرکت دایملر با شرکت بنز اند سی ادغام شد و شرکت جدید دایملر-بنز کار خود را آغاز کرد و از آن به بعد کارخانه‌های دو شرکت تولیدات خود را با نام مرسدس-بنز روانه بازار کردند. یکی از دلایل این ادغام شرایط خاص و مشکلاتی بود که در جریان جنگ جهانی اول برای دو شرکت آلمانی ایجاد شده بود. درواقع شرایط اقتصادی در همه جای آلمان دچار مشکل شده بود که ادغام دو شرکت یاد شده یکی از راه‌حل‌های مهم محسوب می‌شد.

daimler-and-benz/ تاریخچه شرکت بنز

هر دو شرکت چه در زمان همکاری با یکدیگر و چه در زمانی که به صورت جدا فعالیت می‌کردند، توانستند موفقیت‌های زیادی را در صنعت خودروسازی کسب کنند. سال 1897 بود که دایملر توانست خودروهایی را تولید کند که موادغذایی را در اطراف شهر پاریس منتقل می‌کرد. این خودروها جایگزین ارابه‌ها شدند.

سال 1997 میلادی نیز شرکت خودروسازی آمریکایی کرایسلر با دایملر بنز ادغام شد و مدیریت مرسدس بنز به کرایسلر انتقال یافت. کرایسلر نیز در سال 2007 خریداری شد. این در حالی است که امروزه مرسدس-بنز به‌عنوان برندی مستقل، زیرمجموعه شرکت دایملر محسوب می‌شود و به همراه آئودی و بی ام و، از سردمداران تولید خودروهای لوکس آلمانی در جهان هستند و به عنوان پرفروش‌ترین برندهای تولیدکننده خودروهای لوکس در دنیا فعالیت می‌کنند.

benz/تاریخچه مرسدس بنز/ لوگوی مرسدس بنز

 

تاریخچه لوگوی مرسدس بنز

خوب است بدانید شرکت‌های مختلفی در دنیا هستند که لوگوی برند خود را در طول تاریخ تغییر داده‌اند. اما مرسدس-بنز از آن دست شرکت‌هایی است که تاکنون لوگوی مشهور و محبوبش را حفظ کرده است و در خودروهای تولیدی‌اش از آن استفاده می‌کند. البته خود این آرم نیز تاریخچه‌ای دارد و بعد از تغییراتی، حالا به شکل ستاره‌ای سه گوش در خودروهای مرسدس بنز استفاده می‌شود. خوب است بدانید ما در مقاله معرفی و بررسی لوگوهای معروف جهان اشاره کرده بودیم که این ستاره سه گوش به سه عنصر زمین، آب و هوا نیز اشاره دارد و اما داستان آن از قرار زیر است.

داستان لوگوی شرکت مرسدس بنز به سال 1909 میلادی باز می‌گردد که پسران گتلیب دایملر به نام‌های پائل و آدولف، کارت پستالی را که در سال 1872 پدرشان برای مادرشان ارسال کرده بود را پیدا کردند. در این کارت پستال دایملر خانه خود را با نماد یک ستاره سه گوش نشان داد و بیان کرد روزی این ستاره روی شرکتش شروع به درخشیدن خواهد کرد. این موضوع باعث شد تا آرم دایملر شکل بگیرد. اما در آغاز این ستاره به رنگ آبی بود و سال 1934 رنگ نقره‌ای را به خود گرفت.

benz-logo-history/ تاریخچه لوگوی شرکت مرسدس بنز

در طرف مقابل پیش از ادغام دایملر و بنز، شرکت بنز برای ماشین‌هایش آرم جداگانه‌ای داشت. آرم یاد شده یک حلقه گیاه بود که در اطراف نام شرکت قرار می‌گرفت. پس از ادغام دایملر و بنز و ایجاد شرکت مرسدس بنز، آرمشان نیز با هم ادغام شد و ستاره دایملر در وسط حلقه بنز قرار گرفت. امروزه نیز تنها از ستاره معروف دایملر به عنوان آرم و لوگوی مرسدس-بنز استفاده می‌شود؛ ستاره‌ای که نشان رسیدن به رویایی بزرگ را تداعی می‌کند.

 


زیرمجموعه های مرسدس بنز


شرکت مرسدس بنز در تاریخی که گذرانده است، تجربه همکاری با شرکت‌های خودروسازی بزرگ را در کارنامه کاری خود دارد؛ همکاری‌هایی که منجر به تولید محصولات جدید شده است و برگی نو را در دفتر دایملر بعد از ادغام با شرکت بنز و آغاز به کار شرکت مرسدس بنز رقم زده است. در ادامه تعدادی از این زیر مجموعه‌ها را معرفی می‌کنیم.

 

مرسدس AMG

شرکت مرسدس AMG در سال 1990 در پی قراردادی با شرکت مرسدس بنز وارد همکاری شد و 9 سال بعد، بخش عمده‌ای از سهامش توسط مرسدس بنز خریداری شد و در نهایت در سال 2005 میلادی نیز به‌طور کامل از آن مرسدس-بنز شد.

mercedes-amg/ مرسدس AMG

 

مرسدس بنز مک لارن

مک لارن یک کمپانی انگلیسی تولید خودروهای لوکس است که گران‌ترین خودروهای جهان را نیز تولید می‌کند. شرکت مرسدس بنز در سال‌های 2003 تا 2009 با این شرکت همکاری داشت و نتیجه این همکاری تولید خودروی SLR بود. این خودرو از تکنولوژی فرمول وان مک لارن مرسدس برخوردار بود. اما در سال 2009 همکاری یاد شده توسط مک لارن متوقف شد و خودروی یاد شده به صورت مستقل توسط مک لارن تولید شد. همچنین مک لارن بعد از آن خودروهای دیگری را نیز روانه بازار کرد که در این میان می‌توان به خودروهایی همچون Mp4-12C و P1 اشاره کرد.

mercedes-mclaren/ محصول مرسدس مکلارن

 

مایباخ؛ برند لوکس معروف مرسدس

مایباخ از زیرمجموعه‌های مرسدس بنز محسوب می‌شود. شرکت خودروسازی مایباخ دستاورد ویلهلم میباخ در سال 1909 بود. وی که در رشته طراحی صنعتی، فیزیک و ریاضیات تحصیل کرده بود، به عنوان یکی از مهندسین برتر دنیا در صنعت خودروسازی شناخته شده است. او در سن 19 سالگی دستیار دایملر شد و با همکاری وی توانست اولین موتور احتراق داخلی دنیا را تولید کند. درواقع همکاری مایباخ با دایملر منجر به تأسیس شرکت دایملر شد که در بالا از آن با نام DMG یاد کرده بودیم. اما بعد از مرگ دایملر، همکاری مایباخ با شرکت وی کم شد.

بعد از آن مایباخ در سایر شاخه‌های صنعت خودرو به فعالیت پرداخت تا اینکه در سال 1960 سهامش را شرکت مرسدس بنز خریداری کرد و تمام فعالیت‌های تجاری‌‎اش به صورت مستقل متوقف شد. بعد از مدتی شرکت مرسدس بنز تولید خودروهای لوکس تحت این برند را آغاز کرد. تا سال 2013 تولید خودروهای لوکس مرسدس-مایباخ ادامه داشت؛ ولی به دلیل فروش اندک، فعالیت خط تولید خودروهایش متوقف شد. اما بعد از آن شرکت مرسدس بنز تصمیمش بر آن شد تا از نام مایباخ برای تولید خودروهای سوپرلوکس استفاده کند. یکی از این دستاوردها مرسدس-مایباخ S600 بود.

سدان لاکچری شرکت مرسدس مایباخ / mercedes maybach

 


وضعیت کنونی شرکت مرسدس بنز


هرچند مجال پرداختن به همه فراز و نشیب‌هایی که شرکت مرسدس بنز از سر گذرانده است در این مقاله نمی‌گنجد، اما می‌توانیم اشاره کنیم که این شرکت از ابتدای تاریخ خود تاکنون، رویکردهای آینده‌نگرانه‌ای را در پیش گرفته و با نگاهی رو به جلو در حرکت است. این شرکت امروزه برنامه‌های مختلفی در زمینه تولید خودروهای هیدروژنی و تمام برقی دارد. محصولات الکترونیکی این شرکت دارای برد بالایی هستند و یک رقیب جدی برای کمپانی‌های بی ام و و تسلا به شمار می‌روند که در این زمینه فعالیت می‌کنند. همچنین خوب است بدانید که این شرکت 6 کمپانی ساخت باتری خودروهای برقی در دنیا را نیز اداره و مدیریت می‌کند. در اینجا نیز می‌توانید در مورد شاسی بلند تمام الکتریکی EQC مرسدس بنز اطلاعاتی را کسب کنید.

benz-electric-car/ خودروی الکتریکی شرکت مرسدس بنز

همین‌طور یکی از جدیدترین محصولات شرکت مرسدس بنز در این زمینه خودروی مفهومی ویژن EQS نام دارد که در نمایشگاه فرانکفورت 2019 معرفی شده بود. این خودرو از موتور الکتریکی بهره‌مند بوده و دارای قدرت 469 اسب بخاری است و شتاب اولیه صفر تا 100 آن 4.5 ثانیه گزارش شده است.

علاوه بر این خوب است بدانید که مرسدس بنز به عنوان تولیدکننده فناوری توربوشارژر پیشرفته در بازار خودروهای بنزینی نیز دارای جایگاه ویژه‌ای است. همچنین این برند مطرح تولید خودروهایی با استهلاک کم و دوام و عملکرد بالا از خودروهای ون، خودروهای لوکس و سدان‌های لاکچری گرفته تا تولید خودروهای برقی و فرمول یک و موتورهای اسپرت را نیز در کارنامه کاری خود دارد.

 


سخن پایانی


شرکت مرسدس بنز از آن دست شرکت‌هایی است که نه تنها اصالت خود را از گذشته تاکنون حفظ کرده است، بلکه همچنان نوآوری‌ها و حرکت رو به جلوی خود را نیز ادامه می‌دهد. درواقع در محصولات این شرکت زبان طراحی مشابهی را در بخش جلوپنجره خودروها مشاهده می‌کنیم که در عین حفظ اصالت سنتی خود، همواره جدیدتر از گذشته نیز خودنمایی می‌کند.

benz-company/ شرکت مرسدس بنز

علاوه بر این دنیای خودرو باید خود را مدیون مرسدس بنز بداند؛ چراکه این شرکت آغازگر بسیاری از تحولات این صنعت بوده و تاکنون دستاوردها و نوآوری‌های زیادی را به دنیای فناوری خودرو عرضه داشته است. بماند که خودروهای تولیدی‌اش از کیفیت و عملکرد بالایی برخوردار هستند. درواقع همه این ویژگی‌ها دست به دست هم داده‌اند تا مرسدس بنز به‌عنوان برترین شرکت فعال در صنعت خودرو شناخته شود و محصولاتش همچنان با اصالت و لوکس باشند. نظر شما در این باره چیست؟ آیا می‌توانید برند با اصالت دیگری را در عرصه خودروسازی معرفی کنید؟ خوشحال خواهیم شد نظرات خود را در این زمینه با ما در میان بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402