آشنایی با استودیوی بازی سازی Platinum Games و بهترین بازی های آن

استودیوی بازی سازی پلاتینیوم گیمز
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

استودیوی بازی سازی پلاتینیوم گیمز با عناوین اکشن و مهم‌تر از آن، خلاقانه خود شناخته می‌شود. در این مطلب به تاریخچه شرکت Platinum Games و بازی‌های آن خواهیم پرداخت.

شرکت ژاپنی پلاتینیوم گیمز یکی از محبوب‌ترین استودیوهای بازی‌سازی در دنیا است که تخصص آن، ساخت بازی‌های اکشن محسوب می‌شود. بازی‌هایی مثل Vanquish ،Bayonetta و Nier Automata از جمله عناوین محبوب ساخته شده توسط این استودیو هستند. بازی‌سازان خلاقی در Platinum Games حضور دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به هیدکی کامیا، خالق Devil May Cry اشاره کرد. اگر از طرفداران بازی‌های استودیو پلاتینوم گیمز هستید و می‌خواهید با تاریخچه و بهترین بازی‌های ساخته شده توسط آن آشنا شوید، در ادامه با ما همراه باشید.

استودیوی بازی سازی Platinum Games

همچنین بخوانید :

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

 


معرفی و تاریخچه استودیوی بازی سازی Platinum Games


استودیوی بازی سازی پلاتینیوم گیمز توسط برخی از کارکنان قدیمی کپکام، مخصوصا آن‌هایی که در استودیوی کلوور (Clover Studio) کار می‌کردند، در سال 2017 تاسیس شد. کلوور یک استودیوی داخلی کپکام بود که با هدف گرد هم آوردن خلاق‌ترین بازی‌سازان برای ساخت عناوین نوآورانه ایجاد شد و در ابتدا از اعضای تیم Viewtiful یعنی توسعه‌دهندگانی که زیر نظر هیدکی کامیا بازی Viewtiful Joe را در 2003 ساختند، تشکیل می‌شد. کلوور کار روی دنباله Viewtiful Joe و برخی اسپین‌آف‌ها را آغاز کرد و در ادامه شاهد برخی آثار شاهکار از این استودیو مانند Okami و God Hand در سال 2006 بودیم که هر دو نوع خود، کم‌نظیر بودند.

هیچ‌کدام از این عناوین فروش موفقی نداشتند و کپکام تصمیم به منحل کردن استودیو گرفت. در این میان، آتسوشی اینابا (Atsushi Inaba)، هیدکی کامیا و شینجی میکامی استودیوی خود را با نام سیدز (SEEDS Inc) در اوایل سال 2006 تاسیس کردند که بعدا با استودیوی تاتسویا مینامی (Tatsuya Minami) با نام ODD Ltd ترکیب شد و استودیوی پلاتینوم گیمز را در اکتبر 2007 تشکیل داد. مینامی یکی از تهیه‌کنندگان بازی در کپکام بود و با اینکه در کلوور کار نمی‌کرد، ولی با این تیم احساس هم‌دردی داشت.

لوگوی استودیو PlatinumGames

تا یک سال بعد خبری از پروژه‌های پلاتینیوم گیمز نبود تا اینکه در 2008 سگا اعلام کرد که چهار بازی برای پلاتینیوم گیمز منتشر خواهد کرد. طبقه گفته مینامی، این باز‌های منحصربه‌فرد و خلاقانه بودند و سگا کار شجاعانه‌ای در انتشار این عناوین ریسک‌دار انجام داد. او همچنین اعلام کرد که همکاری با سگا باعث عرضه این بازی‌ها در غرب شد. این چهار بازی که قرار بود سگا آن‌ها را منتشر کند، عبارت بودند از MadWorld ،Infinite Space ،Bayonetta و Vanquish.

اولین بازی منتشر شده، MadWorld در سال 2009 بود که طراحی منحصربه‌فرد آن از Sin City الهام گرفته شده بود. این بازی از یک لحاظ دیگر هم متفاوت محسوب می‌شد و آن، خشونت زیاد بود که در کنسولی مانند Wii که عناوین آن بیشتر خانواده‌محور هستند، عجیب بود. با اینکه بازی نقدهای مثبتی دریافت کرد، ولی از نظر فروش ناموفق بود. بازی بعدی، Infinite Space نام داشت که یک عنوان نقش‌آفرینی با عناصر استراتژی و شبیه‌سازی فضایی بود. این بازی هم در 2009 عرضه شد و فروش نسبتا موفقی در ژاپن داشت ولی فروش آن در غرب، جالب نبود.

بازی های شرکت پلاتینیوم گیمز

سومین بازی منتشر شده توسط سگا، Bayonetta بود که یک اکشن هک اند اسلش سریع محسوب می‌شود. این بازی توسط هیدکی کامیا که خالق Devil May Cry است، ساخته شد. جالب است بدانید نام تیمی که روی این بازی کار می‌کرد، Team Little Angels بوده که عکس نام تیم Team Little Devils است که روی Devil May Cry کار می‌کرد. این بازی به خاطر نوآوری‌هایش مورد ستایش منتقدین قرار گرفت ولی با اینکه فروش خوبی داشت، استودیوی پلاتینیوم گیمز از این فروش راضی نبود. چهارمین بازی ساخته پلاتینیوم گیمز، Vanquish نام داشت که یک اکشن سوم شخص کاملا متفاوت ساخته شینجی میکامی بود. این بازی هم با نظرات مثبت منتقدین مواجه شد و فروش نسبتا خوبی داشت. میکامی بعد از عرضه Vanquish از پلاتینیوم گیمز جدا شد و استودیوی خود با نام تانگو گیمزورک (Tango Gameworks) را تاسیس کرد. طبق گفته مینامی، میکامی همیشه می‌خواست به صورت مستقل کار کند.

بازی های استودیو Platinum games

در اواخر 2010، پلاتینیوم گیمز در حال مذاکره برای ادامه همکاری با سگا بود و طبق گفته اینابا، سگا ناشری بود که کنترل زیادی در اختیار آن‌ها قرار می‌داد تا عناوین خلاقانه بسازند. این همکاری منجر به انتشار بازی Max Anarchy یا همان Anarchy Reigns در بازارهای غربی شد. این بازی، دنباله‌ای بر Mad World محسوب می‌شد اما سبک گرافیکی آن تغییر پیدا کرده بود. این بازی نقدهای متفاوتی دریافت کرد و از نظر فروش، شکست خورد و تبدیل به آخرین همکاری بین سگا و استودیو پلاتینیوم گیمز شد.

در سال 2011، کوجیما و استودیوی کوجیما پروداکشنز روی یک بازی Metal Gear جدید کار می‌کردند که تمرکز آن روی رایدن بود. آن‌ها نتوانستند کار ساخت بازی را ادامه دهند و کوجیما طی تماسی با مینامی، از او خواست که پلاتینیوم گیمز کار ساخت بازی را انجام دهد، زیرا معتقد بود بهترین استودیو دارای تخصص در زمینه عناوین شمشیربازی است. این بازی بالاخره با نام Metal Gear Rising: Revengeance و کارگردانی کنجی سایتو (Kenji Saito) در سال 2013 عرضه شد و نقدهای مثبتی دریافت کرد. Revengeance از نظر تجاری هم موفق بود و اولین عنوان لایسنس شده پلاتینیوم گیمز هم به حساب می‌آمد.

استودیو Platinum Games

در سال 2013 دومین بازی پلاتینیوم گیمز با نام The Wonderful 101 برای کنسول Wii U عرضه شد و مورد ستایش منتقدین قرار گرفت و یکی از بهترین بازی‌های این کنسول محسوب می‌شد. با وجود این، بازی فروش موفقی نداشت که یکی از دلایل آن، فروش کم کنسول Wii U محسوب می‌شد. همکاری استودیو پلاتینیوم گیمز و نینتندو در سال 2014 و عرضه Bayonetta 2 ادامه پیدا کرد که بحث‌های زیادی پیرامون انحصاری بودن آن برای Wii U به وجود آمد. طبق گفته اینابا، این بازی با همکاری سگا در دست ساخت بود ولی در میانه راه، ساخت بازی لغو شد و بعدها نینتندو پیشنهاد همکاری برای ساخت داد و پروژه را از نظر مالی، تامین کرد. Bayonetta 2 هم هنگام عرضه، مورد تمجید منتقدین قرار گرفت.

این کمپانی بعدها روی بازی‌های لایسنس شده بیشتری کار کرد. The Legend of Korra که بر اساس کارتونی با همین نام است، در سال 2014 با همکاری اکتیویژن عرضه شد و نقدهای مختلفی دریافت کرد. بعد از این بازی، پلاتینیوم گیمز عنوان Transformers: Devastation را ساخت و می‌خواست اثر متفاوتی نسبت به بازی‌های قبلی Transformers باشد. این بازی هنگام عرضه در 2015 نقدهای مثبتی دریافت کرد. سومین بازی لایسنس شده این استودیو، Teenage Mutant Ninja Turtles: Mutants in Manhattan بود که در 2016 عرضه شد. این بازی نقدهای مختلفی دریافت کرد.

معرفی استودیوی بازی سازی Platinum Games

استودیوی پلاتینیوم گیمز بعدا در ساخت بازی‌های Star Fox Zero و Star Fox Guard در سال 2016 با نینتندو همکاری کرد. در مارس 2016، کنیچی ساتو (Kenichi Sato) به عنوان رئیس جدید شرکت پلاتینیوم گیمز بعد از مینامی انتخاب شد. در سال 2017، کامیا و تیمش روی بازی Scalebound برای مایکروسافت کار می‌کردند که مدتی بعد کنسل شد. مدتی بعد از کنسل شدن این بازی، کامیا دیگر به عنوان کارگردان کار نمی‌کرد و نقش نایب رئیس استودیوی پلاتینیوم گیمز را بر عهده داشت. این استودیو بعدا طی یک همکاری با اسکوئر انیکس، بازی Nier: Automata را ساخت که کارگردانی آن، بر عهده خالق Nier یعنی یوکو تارو (Yoko Taro) بود. این بازی مورد ستایش منتقدین قرار گرفت و بیش از 2 میلیون نسخه فروش داشت.

طبق گفته کامیا، تارو استودیوی پلاتینیوم گیمز را بعد از لغو شدن ساخت Scalebound نجات داد. موفقیت Nier: Automata باعث جلب توجه دوباره به شرکت پلاتینیوم گیمز شد و اینابا در ماه می همان سال اعلام کرد که این شرکت روی یک عنوان جدید کار می‌کند. در مراسم  The Game Awards سال 2017 از بازی Bayonetta 3 رونمایی شد که قرار است برای نینتندو سوییچ عرضه شود. در سال 2018، این استودیو طی یک همکاری با DeNA، روی یک بازی اکشن با نام World of Demons برای دستگاه‌ها موبایل کار کرد. یک بازی دیگر به نام Astral Chains هم در سال 2019 برای نینتندو سوییچ عرضه شد و توانست نقدهای مثبتی دریافت کند.

شرکت Platinum Games

در سال 2019 اینابا اعلام کرد که در حال کار روی دو IP جدید هستند که مالکیت آن‌ها در اختیار خود استودیو است و یکی از آن‌ها، عنوان منحصربه‌فردی است. در ژانویه 2020، کمپانی تنسنت (Tencent) سرمایه‌گذاری‌هایی را روی استودیو پلاتینیوم گیمز انجام داد که باعث شد این استودیو بتواند خودش عناوین آینده را منتشر کند. رئیس استودیو پلاتینوم گیمز اعلام کرد که این سرمایه‌گذاری تاثیری روی مالکیت این استودیو نداشته و آن‌ها هنوز هم یک استودیوی بازی‌سازی مستقل هستند.

 


بهترین بازی های Platinum Games


همان‌طور که اشاره کردیم، بازی‌های استودیوی پلاتینیوم گیمز معمولا دارای خلاقیت هستند و تخصص این استودیو، ساخت بازی‌های اکشن و هک اند اسلش است. در این قسمت می‌خواهیم برخی از بهترین بازی‌های پلاتینیوم گیمز را معرفی کنیم.

بازی Nier: Automata

بازی های استودیو پلاتینیوم گیمز

Nier: Automata بازی عجیبی است و سبک‌های مختلفی را شامل می‌شود؛ از هک اند اسلش بگیرید تا ساید اسکرولر و پلتفرمر، همه چیز در آن پیدا می‌شود و گیم‌پلی منحصربه‌فردی را ارائه می‌دهد. داستان‌سرایی بازی هم در نوع خود، عالی و منحصربه‌فرد است و بازیکنان اگر می‌خواهند با داستان Nier Automata به صورت کامل آشنا شوند، باید چندین بار آن را انجام دهند. اگر این موارد برای عالی بودن بازی کافی نیست، آهنگ‌های آن هم یکی از بهترین مواردی است که در بازی‌های مدرن می‌بینیم. با یک بار گوشی دادن به آهنگ A Beautiful Song قطعا نظر شما اگر از مخالفان بازی هستید، عوض می‌شود.

 

مجموعه Bayonetta

بازی های استودیوی Platinum games

Bayonetta یک اثر انقلابی در سبک هک اند اسلش محسوب می‌شود. مبارزات همواره در حال تغییر از خیابان‌ها به دیوارها و پلتفرم‌ها است و کمبوهای بازی واقعا رضایت‌بخش هستند؛ مخصوصا اگر تجهیزات بیشتری به دست آورید. فعال شدن زمان آهسته هنگام جاخالی دادن که با نام Witch Time در این بازی شناخته می‌شود، الهام بخش بازی‌های زیادی مثل DmC Devil May Cry بود. با اینکه داستان این بازی چندان جالب نیست، ولی چیزی از ارزش‌های تجربه اکشن فوق‌العاده جذاب و صحنه‌های حماسی آن کم نمی‌کند. شماره دوم بازی هم توانست موفقیت‌های شماره اول را تکرار کند و تبدیل به یکی از بهترین بازی‌های ویدیویی شود.

 

بازی Astral Chain

بازی های شرکت Platinum games

Astral Chain جدیدترین ساخته استودیو پلاتینیوم گیمز است. اکشن هک اند اسلش این بازی کمی متفاوت از سایر ساخته‌های این استودیو بوده زیرا در آن در نقش یک کارآگاه و با کمک موجوداتی به نام Legion، دشمنان خود را شکست می‌دهید و باید معماهای بازی را حل کنید. آهنگ‌های بازی هم یکی دیگر از نقاط قوت آن محسوب می‌شوند و در کل، این بازی نشان می‌دهد که شرکت پلاتینیوم گیمز هنوز هم توانایی‌های خلاقانه لازم برای ساخت عناوین منحصربه‌فرد را دارد. این بازی به صورت انحصاری برای نینتندو سوییچ عرضه شد که باعث ناراحتی طرفداران این استودیو در سایر پلتفرم‌ها شد.

 

بازی Metal Gear Rising: Revengeance

بازی های استودیوی بازی سازی پلاتینیوم گیمز

Metal Gear Rising: Revengeance یک بازی کاملا متفاوت نسبت به عناوین قبلی مجموعه متال گیر محسوب می‌شود و اکشن خالص، جای خود را به مخفی‌کاری داده است. استفاده از حالت شمشیر این بازی به خاطر دشمنان و موانع جدیدی که همواره وجود دارند، هیچ‌وقت خسته‌کننده نمی‌شود. بازیکنان می‌توانند از سلاح‌های دیگری مانند خنجر و راکت لانچر هم استفاده کنند. گیم پلی بازی یکی از نقاط قوت اصلی آن است که در عین ساده بودن، عمق زیادی دارد و طرفداران بازی‌های اکشن از هر رده‌ای می‌توانند از آن لذت ببرند.

 

بازی Vanquish

بازی های استودیوی پلاتینیوم گیمز

Vanquish یک عنوان شوتر سوم شخص است که هنگام انجام دادن آن، احساس می‌کنید در حال بازی کردن یک عنوان دوبعدی در سبک بولت هل (Bullet Hell) هستید. دشمنان در هر لحظه از تمامی جهات به شما شلیک می‌کنند و مجبور هستید که از توانایی لباس خود استفاده کرده و با کند کردن زمان یا … خود را نجات دهید. استراتژی اصلی شما در این بازی باید زدن به دل دشمن باشد و پناه گرفتن از شلیک‌های آن‌ها، فایده چندانی ندارد. قطعا Vanquish یکی از خلاقانه‌ترین عناوین شوتر سوم شخص است.

استودیوی بازی سازی پلاتینیوم گیمز

به نظر می‌رسد آینده استودیوی بازی سازی پلاتینیوم گیمز درخشان است و در آینده شاهد بازی‌های منحصربه‌فرد و خلاقانه بیشتری از آن‌ها خواهیم بود. یکی از این بازی‌ها، Babylon’s Fall نام دارد که باید ببینیم به چه عنوانی تبدیل خواهد شد. در این مطلب سعی کردیم نگاهی به تاریخچه بازی سازی پلاتینیوم گیمز داشته و بهترین بازی‌های آن‌ها را معرفی کنیم. نظر شما درباره Platinum Games و آینده آن چیست؟ آیا این استودیو می‌تواند به موفقیت‌ها خود ادامه دهد؟ نظرات خود را می‌توانید در پایین صفحه با ما به اشتراک بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
دیدگاه کاربران4 دیدگاه
avatar
بهروز
.
08 بهمن 1398، 00:44
پاسخ
0
0
بازی های جدید پلاتینیوم گیمز دیگه اون کیفیت قبلشو نداره متاسفانه.. من با بازی Metal Gear باهاش آشنا شدم
avatar
مسی
.
07 بهمن 1398، 20:16
پاسخ
0
0
سلام مقاله ی خیلی خوبی بود.البته من این را پیشنهاد داده بودم!خوشحالم که مقالات پیشنهادیم مورد استقبال قرار میگیره!ونکوییش بهترین اثر پلاتینوم گیمز استجناب سردبیر تا حالا مقاله ای راجع به بهترین عناوین با محوریت دایناسور کار نشده است.لطفا ترجمه کنید.تاپ جدیدتر و بهتر پیدا نکردمhttps://www.gamerevolution.com/features/564961-best-dinosaur-games-dino-crisis
avatar
شادی
.
07 بهمن 1398، 00:25
پاسخ
0
0
هر چند شرکت بازی سازی پلاتینیوم گیمز خوبه ولی من لگاز بازی هاش خوشم نمیاد
avatar
علیرضا
.
06 بهمن 1398، 20:36
پاسخ
0
0
استودیوی بازی سازی پلاتینیوم گیمز تو حوزه گیمینگ فعالیتهای خیلی خوبی داشته.
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402