راه حل های خانگی برای سفید کردن دندان

سفید کردن دندان
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

اگر از جمله افرادی هستید که به دنبال سفید کردن دندان های خود هستید، به شما پیشنهاد می‌کنیم با پلازا همراه باشید و 7 راه ساده برای سفید کردن دندان را به صورت طبیعی بخوانید.

سفید کردن دندان برای داشتن لبخندی زیبا بسیار مهم و بااهمیت است. عوامل زیادی در زرد شدن دندان‌ها تاثیرگذار هستند که شما باید تاثیر آن‌ها را به حداقل برسانید. برای سفید کردن دندان ها، روش‌های طبیعی و شیمیایی زیادی وجود دارد. بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند با روش‌های طبیعی دندان‌های خود را سفید کنند. در این مقاله تیم پلازا در تلاش است تا روش‌هایی طبیعی برای سفید کردن دندان را به شما معرفی کند.

روش سفید شدن دندان در خانه

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

 


چه عواملی باعث زرد شدن دندان ها می شود؟


همچنین بخوانید :

برخی از مواد غذایی می‌توانند مینای دندان شما را لکه‌دار کنند. در واقع مینای دندان بیرونی‌ترین قسمت از دندان شما است. علاوه بر زرد شدن مینای دندان، ایجاد پلاک (یک لایه بسیار نازک بر روی دندان‌ها که میلیون‌ها باکتری را در خود جای می‌دهد) روی دندان نیز باعث زرد شدن می‌شود. این دو نوع تغییر رنگ معمولا با استفاده از روش‌های سفید کنندگی و داروهای منظم قابل درمان هستند. زردی دندان می‌تواند دلایل زیر را داشته باشد:

 

رژیم غذایی

برخی از مواد غذایی شامل نوشیدنی‌ها مانند قهوه و سودا وارد مینای دندان می‌شود و باعث ایجاد تغییر رنگی طولانی می‌شود.

 

سیگار کشیدن

روش سفيد كردن دندان در منزل

یکی از مهم‌ترین دلایل زرد شدن دندان‌ها سیگار کشیدن است. اما افراد سیگاری می‌توانند با ترک سیگار و استفاده مرتب از مسواک و رعایت کردن بهداشت دهان و دندان، رنگ زرد دندان‌های خود را بهبود ببخشند.

 

بیماری ها

برخی از شرایط خاص پزشکی و دارویی باعث ایجاد دندان‌هایی زرد رنگ می‌شود. بیمارانی که تحت شیمی درمانی هستند نیز ممکن است دندان‌هایی زرد و لکه‌دار را تجربه کنند. همچنین برخی از انواع داروهای تجویزی مانند داروهای ضد آسم و فشار خون بالا باعث ایجاد زردی دندان می‌شود.

 

بهداشت ضعیف دهان و دندان

بهداشت ضعیف دهان و دندان یکی دیگر از دلایل زردی دندان است. اما حتی با پشتکارترین افراد در مسواک و نخ دندان کشیدن می‌توانند شاهد تغییر رنگ دندان‌های خود باشند. این زردی با افزایش سن رخ می‌دهد و اجتناب‌ناپذیر است.

 

فلوراید

روش سفید شدن

برخلاف تصور عموم، قرار گرفتن در معرض بیش از حد فلوراید نیز باعث زردی دندان به ویژه در کودکان می‌شود. اگر هر یک از دلایل بالا دلیل زردی دندان شما است، ما به شما پیشنهاد می‌کنیم در ادامه با پلازا همراه باشید. در این مقاله هفت روش ساده برای سفید کردن دندان ها به طور طبیعی به شما آموزش داده می‌شود.

 


7 راه ساده برای سفید کردن دندان ها به صورت طبیعی


 

کشیدن روغن روی دندان هایتان

کشیدن روغن روی دندان‌ها یکی از داروهای سنتی مردم هند است که به منظور رعایت بهداشت دهان و دندان و خروج سموم بدن استفاده می‌شود. این عمل شامل چرخش روغن روی دندان‌ها است و باعث از بین بردن باکتری‌ها می‌شود. همچنین پلاک‌های دندان که یکی از مهم‌ترین عوامل زردی دندان است را از بین می‌برد. به طور سنتی، هندی‌ها از روغن آفتابگردان و یا کنجد برای این کار استفاده می‌کنند، اما شما می‌توانید از هر نوع روغنی استفاده کنید.

روغن نارگیل یکی از روغن‌های محبوب است؛ به دلیل اینکه طعم مطلوبی دارد و فواید سلامتی در آن بی‌شمار است. روغن نارگیل همچنین دارای اسیدلوریک است که توانایی کاهش التهاب و از بین بردن باکتری از جمله فواید آن است. چندین مطالعه ثابت کرده است که کشیدن روزانه روغن نارگیل روی دندان‌هایتان می‌تواند باعث کاهش باکتری‌ها و پلاک در دهان و کاهش التهابات لثه شود.

روش سفید شدن دندان

یکی از انواع باکتری‌هایی که در دهان وجود دارد باعث ایجاد پلاک و التهاب لثه می‌شود. تحقیقات صورت گرفته نشان داده است که مالیدن روغن کنجد به دندان‌ها و بزاق دهانتان در کمتر از یک هفته این باکتری را از بین می‌برد. متاسفانه هیچ مطالعه علمی ثابت نکرده است که کشیدن روغن روی دندان‌ها باعث سفید شدن دندان ها می‌شود. با این حال این عمل خطری برای سلامتی ندارد و ارزش امتحان کردن را دارد. بسیاری از افراد ادعا می‌کنند که دندان‌هایشان بعد از کشیدن منظم روغن سفیدتر و روشن‎تر شده است.

برای کشیدن روغن روی دندان‌هایتان کافی است 1 قاشق غذاخوری روغن را در دهان خود قرار دهید و آن را حرکت دهید. روغن نارگیل در دمای اتاق به صورت جامد است؛ بنابراین لازم است که چند ثانیه اجازه دهید تا روغن در دهانتان ذوب شود. روغن را به مدت 15 تا 20 دقیقه در دهان خود نگه دارید. توجه داشته باشید که حتما روغن نارگیل را در دستمال و داخل سطل زباله بیندازید؛ زیرا این روغن می‌تواند به شکل جامد درآمده و باعث گرفتگی لوله‌ها شود. برخلاف بسیاری از روش‌های دیگر برای سفید کردن دندان، روغن نارگیل دندان‌های شما را در معرض اسید یا سایر مواد آسیب‌زای مینای دندان قرار نمی‌دهد و این نتیجه به این معناست که استفاده روزانه از این روش بی‌خطر است.

 

مسواک زدن با جوش شیرین

روش سفید شدن

جوش شیرین دارای خاصیت سفیدکنندگی به صورت طبیعی است؛ به همین دلیل این ماده در تولید خمیردندان‌های صنعتی بسیار محبوب است. این ماده یک حالت سایش خفیف روی دندان‌ها برای پاک کردن لکه‌های سطحی ایجاد می‌کند. بعلاوه اینکه جوش شیرین یک محیط قلیایی در دهان شما ایجاد می‌کند که باعث جلوگیری از رشد باکتری‌ها می‌شود. این روش یک شبه دندان‌های شما را سفید نمی‌کند؛ به مرور زمان شما شاهد تغییراتی در رنگ دندان‌های خود خواهید شد.

علم ثابت نکرده است که مسواک زدن با جوش شیرین باعث سفیدتر شدن دندان‌های شما خواهد شد؛ اما مطالعات متعددی نشان می‌دهد که خمیر دندان حاوی جوش شیرین دارای خاصیت سفیدکنندگی قابل توجهی است. یک مطالعه نشان داده است خمیردندان‌های حاوی جوش شیرین در از بین بردن لکه‌های زرد نسبت به خمیردندان‌های استاندارد قوی‌تر هستند. هرچه غلظت جوش شیرین بالاتر باشد، تاثیر آن بیشتر است.

علاوه بر موارد ذکر شده تحقیقات نشان داده است خمیردندان‌های حاوی جوش شیرین در از بین بردن پلاک‌های دندانی بسیار موثرتر از خمیردندان‌های بدون جوش شیرین هستند. برای بهره‌مندی از این روش 1 قاشق چایخوری جوش شیرین را با 2 قاشق چایخوری آب مخلوط کرده و دندان‌های خود را با این خمیر مسواک بزنید. شما می‌توانید این روش را چندین بار در هفته تکرار کنید.

 

استفاده از هیدروژن پراکسید (آب اکسیژنه)

پراکسید هیدروژن (آب اکسیژنه) یک ماده سفید کننده طبیعی برای از بین بردن باکتری‌ها در دهان محسوب می‌شود. در حقیقت سالیان درازی است که برای ضدعفونی کردن زخم‌ها از پراکسید هیدروژن استفاده شده است؛ زیرا این ماده توانایی از بین بردن باکتری‌ها را دارد. در بسیاری از مواد سفید کننده تجاری از هیدروژن پراکسید استفاده شده است؛ اما شایان ذکر است که غلظت آن در این مواد نسبت به مصرف روزانه شما برای سفید کردن دندان بسیار بالاتر است. متاسفانه هیچ مطالعه‌ایی در مورد اثر شستشو یا مسواک زدن با هیدروژن پراکسید به تنهایی موجود نیست، اما چندین مطالعه در خمیردندان‌های تجاری حاوی پراکسید هیدروژن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.

روش سفيد كردن دندان

در یک مطالعه مشخص شده است که خمیردندان حاوی جوش شیرین و 1 درصد هیدروژن پراکسید منجر به سفید شدن مقدار قابل توجهی از دندان‌های شما می‌شود. همچنین مطالعه‌ای دیگر ثابت کرده است که مسواک زدن با یک خمیردندان تجاری حاوی جوش شیرین و پراکسید هیدروژن دو بار در روز منجر به 62% سفیدی دندان می‌شود. با این حال برخی از سوالات پیرامون ایمنی و بی‌خطر بودن مصرف این ماده است. غلظت‌های بسیار رقیق شده این ماده بی‌خطر هستند؛ در حالی که غلظت‌های زیاد یا استفاده بیش از حد از این ماده می‌تواند باعث تحریک لثه و حساسیت دندان‌ها شود. همچنین این نگرانی وجود دارد که مصرف دوز بالای این سفید کننده خانگی باعث ایجاد سرطان در افراد شود.

مطمئن شوید که برای جلوگیری از عوارض جانبی از یک محلول 1.5٪ یا 3٪ استفاده می‌کنید. یکی از راه‌های استفاده از پراکسید هیدروژن به عنوان دهانشویه دهان قبل از مسواک زدن است. متداول‌ترین غلظت پراکسید هیدروژن در داروخانه یک محلول 3٪ است. به راحتی می‌توانید با مخلوط کردن قطعات مساوی پراکسید و آب این غلظت را به 1.5٪ کاهش دهید. روش دیگر استفاده از پراکسید هیدروژن، مخلوط کردن آن با جوش شیرین برای تهیه خمیر دندان است. 2 قاشق چایخوری پراکسید هیدروژن را با 1 قاشق چایخوری جوش شیرین ترکیب کنید و به آرامی دندان‌های خود را با آن مسواک بزنید. استفاده از این خمیر خانگی را تنها چند بار در هفته محدود کنید؛ زیرا استفاده بیش از حد می‌تواند مینای دندان شما را از بین ببرد.

 

استفاده از سرکه سیب

روش سفید شدن دندان

سرکه سیب قرن‌هاست که به عنوان یک ماده ضدعفونی‌کننده و تمیزکننده طبیعی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اسید استیک که ماده اصلی فعال سرکه سیب است، باکتری‌ها را از بین می‌برد. خاصیت ضد باکتریایی سرکه ویژگی است که آن را برای تمیز کردن دهان و سفیدتر کردن دندان‌های شما مفید می‌کند. یک مطالعه روی دندان‌های گاو نشان داد که سرکه سیب اثر سفید کنندگی دارد. با این حال مشخص شده است که ممکن باعث نرمی دندان‌ها نیز شود.

اسید استیک موجود در سرکه پتانسیل تخریب مینای دندان‌ها را دارد؛ به همین دلیل نباید به صورت روزانه از سرکه سیب برای سفید کردن دندان خود استفاده کنید. همچنین باید مدت زمانی که سرکه سیب در تماس با دندان‌های شما است را محدود کنید. برای استفاده از آن به عنوان دهانشویه، آن را با آب رقیق کرده و چند دقیقه محلول را در دهان خود بچرخانید. حتماً دهان خود را با آب معمولی شستشو دهید.

 

میوه و سبزیجات

دنبال کردن رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزیجات برای بدن بسیار ضروری و لازم است. با ذکر این نکته که خوردن میوه و سبزیجات جایگزین مسواک زدن نیست، اما می‌تواند در حین جویده شدن پلاک دندان را از بین ببرد.

 

توت فرنگی

راه های سفید شدن دندان

سفید کردن دندان به وسیله مخلوط توت فرنگی و جوش شیرین یک داروی بسیار طبیعی است که مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است. طرفداران این روش ادعا می‌کنند که اسید مالیک موجود در توت فرنگی تغییر رنگ در دندان شما را از بین می‌برد، در حالی که جوش شیرین باعث رفع لکه‌ها می‎شود. با این حال علم به طور کامل خاصیت توت فرنگی و آناناس را اثبات نکرده است. برای استفاده از این روش، توت فرنگی تازه بخرید و آن را با جوش شیرین مخلوط و روی دندان‌های خود قرار دهید. اگر تصمیم دارید که از این روش استفاده کنید، استفاده از آن را به چند بار در هفته محدود کنید. توت فرنگی و جوش شیرین تاثیری حداقلی روی مینای دندان دارند؛ اما استفاده بیش از حد می‌تواند به دندان آسیب وارد کند.

 

آناناس

روش سفید شدن دندان در خانه

برخی بر این باور هستند که آناناس می‌تواند دندان‌ها را سفیدتر کند. یک مطالعه نشان داد که خمیردندان حاوی بروملین (آنزیمی که در آناناس وجود دارد) در از بین بردن لکه‌های دندان نسبت به خمیردندان معمولی مؤثرتر است. با این وجود هیچ اثبات علمی وجود ندارد که نشان دهد خوردن آناناس همان اثر را دارد.

 

جلوگیری از لکه های دندان قبل از به وجود آمدن آن ها

در حالی که دندان‌های شما به طور طبیعی زرد می‌شوند، رعایت کردن برخی موارد می‌تواند باعث جلوگیری از لکه‌ها روی دندان شود. قهوه، سودا و انواع توت‌ها می‌توانند دندان‌های شما را رنگی کنند. این حقیقت بدین معنا نیست که باید از خوردن این مواد جلوگیری کنید، بلکه باید مدت زمانی که این مواد با دندان‌هایتان در تماس هستند را محدود کنید.

در صورت امکان از نوشیدنی‌هایی استفاده کنید که بتوانید از نی برای نوشیدن آن‌ها استفاده کنید. همچنین بلافاصله پس از مصرف مواد غذایی یا نوشیدنی‌های رنگی، دندان‌های خود را مسواک بزنید. علاوه بر موارد بالا از سیگار کشیدن و جویدن تنباکو نیز خودداری کنید؛ زیرا هر دو می‌توانند باعث تغییر رنگ دندان‌های شما شوند.

 

مصرف قند را محدود کنید

روش سفيد كردن دندان

اگر به دنبال دندان‌های سفید هستید، میزان مصرف قند خود را کاهش دهید. قند از رشد باکتری‌ها و پلاک دندان پشتیبانی می‌کند. هنگامی که غذای قندی مصرف می‌کنید، حتماً دقایقی بعد دندان‌های خود را مسواک بزنید.

 

کلسیم در رژیم غذایی

برخی از تغییر رنگ‌های دندان به دلیل فرسایش مینای دندان و قرار گرفتن در معرض عاج دندان است. هر اقدامی که بتوانید برای تقویت مینای دندان‌هایتان انجام دهید، به سفید نگه داشتن مروارید دندان‌هایتان کمک می‌کند. غذاهای سرشار از کلسیم مانند شیر، پنیر و کلم بروکلی به حفاظت از دندان‌های شما در برابر فرسایش مینای دندان کمک می‌کنند.

 

مسواک و نخ دندان

راه های سفید شدن دندان

در حالی که برخی از تغییر رنگ‌ها عمدتا به دلیل افزایش سن است، اما این زردی عمدتا به دلیل ایجاد پلاک روی دندان‌ها حاصل می‌شود. استفاده منظم از مسواک و نخ دندان می‌تواند با کاهش باکتری‌های موجود در دهان و جلوگیری از ایجاد پلاک همراه باشد. خمیردندان لکه‌های ایجاد شده روی دندان را از بین می‌برد و نخ دندان باعث از بین رفتن پلاک دندان می‌شود. تمیز کردن منظم دندان می‌تواند دندان‌هایی تمیز و سفید برای شما به همراه داشته باشد.

به نظر شما کدام روش بهترین نتیجه را برای سفید کردن دندان دارد؟ شما کدام روش را به همراهان پلازا پیشنهاد می‌کنید؟ آیا شما از این روش‌های بالا برای سفید کردن دندان های خود استفاده کرده‌اید؟ منتظر نظرات و پیشنهادات شما در این زمینه هستیم.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402