هر آنچه در هنگام خرید میکروفون باید بدانید (راهنمای خرید)

راهنمای خرید میکروفون
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

در صورتی که به دنبال خرید میکروفون هستید، این مطلب را تا انتها مطالعه کنید؛ چراکه سعی کرده‌ایم تا نکاتی جامع و مناسب را در اختیار شما قرار دهیم.

اگر بخواهید یک فیلم کوتاه بسازید و یا پادکست جدیدی تهیه کنید، صدا از اهمیت زیادی برخوردار است. شاید میکروفون داخلی گوشی شما نیز کارتان را راه بیندازد، اما داشتن صدایی عالی واقعا سطح پروژه شما را ارتقا می‌بخشد. اما تصمیم‌گیری در مورد این که چه مدل میکروفونی برای کار شما مناسب است، شاید بسیار سخت باشد.

میکروفون بیسیم

داشتن دانش فنی بسیار بالا شاید اهمیت زیادی نداشته باشد، اما بالاخره کمی باید در مورد ویژگی‌های محصولی که می‌خواهید بخرید اطلاعات داشته باشید؛ چراکه وقتی فروشنده‌ها جنسی را به شما می‌خواهند بفروشند، فرض را بر این می‌گذارند که شما در آن مورد اطلاعات کافی دارید. در این مطلب قصد داریم که اطلاعات خوبی در مورد خرید میکروفون در اختیار شما قرار دهیم. پس با پلازا همراه باشید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

 


میکروفون چیست؟


میکروفون نوعی مبدل است که صدا را تبدیل به سیگنالی الکتریکی می‌کند. میکروفون‌ها در دستگاه‌های مختلفی نظیر تلفن، سمعک، سیستم‌های اعلام هشدار عمومی، مکان‌های کنسرت موسیقی، تولید فیلم و سریال، مهندسی صدای زنده و یا ضبط شده، ضبط صدا، شبکه‌های رادیو و تلویزیونی، کامپیوتر، سیستم‌های تشخیص صدا و موارد بسیار دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

میکروفون استودیویی

 


میکروفون چگونه کار می‌کند؟


پیش از خرید میکروفون بدانید که در ابتدایی‌ترین حالت کارکرد، میکروفون‌ها نوعی مبدل هستند. مبدل نوعی دستگاه الکتریکی است که انرژی را از شکلی به شکل دیگر تبدیل می‌کند. در مورد میکروفون، مبدل، صدا یا انرژی آگوستیک را به سیگنال صوتی یا انرژی الکتریکی تبدیل می‌سازد.

بسیاری از شما قائدتا می‌دانید که صدا ضرورتا نوعی لرزش در فشار هوا است. مولفه‌ای که تمامی میکروفون‌ها مشترکا آن را دارند، دیافراگم نام دارد. هنگامی که امواج صدا به دیافراگم برخورد می‌کنند، به لرزش درمی‌آید و لرزش آن که نشان‌دهنده نوسانات در فشار هوا است، به انرژی الکتریکی تبدیل می‌شود. در سوی دیگر، جریان الکتریکی مورد نظر، به سیگنال صوتی مبدل می‌گردد.

البته، این‌ها توضیحاتی کاملا به زبان ساده هستند که چگونگی کارکرد میکروفون را نشان می‌دهند، اما به عنوان موسیقی‌دان، تهیه‌کننده و یا مهندس صدا، این میزان دانش، برای چگونگی کار کردن با آن‌ها کافی است.

میکروفون خوانندگی

 


تاریخچه اختراع میکروفون


هنگام خرید میکروفون شاید برایتان سوال پیش بیاید که تاریخچه اختراع میکروفون چگونه بوده است. اولین بار که قرار بود برای گروه بزرگی از مردم سخنرانی شود، نیاز به نوعی صدای بلندتر از صدای انسان احساس شد. اولین نمونه‌های بلندگو شبیه به شیپور بودند و در قرن پنجم پیش از میلاد مسیح در یونان مورد استفاده قرار می‌گرفتند. این بلندگوها که شبیه به شیپور بودند، در یک سمت اندازه بزرگ‌تری داشتند که باعث می‌شد صدا بیشتر به گوش برسد. این نوع بلندگوها در یونان برای اجرای نمایش به کار می‌رفت و باعث می‌شد صدای بازیگران به گوش تماشاچیان برسد. در سال 1665 میلادی، فیزیکدانی انگلیسی به نام رابرت هوک نوعی وسیله را ابداع کرد که از دو قوطی تشکیل می‌شد که با یک ریسمان به هم وصل می‌شدند و افراد می‌توانستند از این طریق با یکدیگر صحبت کنند. این وسیله، به تلفن عشاق یا Lovers’ telephone معروف شد.

میکروفون اسپیکر

در سال 1861، یوهان فیلیپ رایس (Johann Philipp Reis)، مخترع آلمانی نوعی فرستنده صدا را ابداع کرد که به تلفن رایس یا Reis telephone معروف شد و از نوعی نوار فلزی تشکیل می‌شد که به یک قسمت لرزشی وصل می‌شد و جریان متناوب را ایجاد می‌کرد. نتایج بهتر در سال 1876 و با نوعی طراحی دستگاه فرستنده مایع به دست آمد که در تلفن‌های اولیه الکساندر گراهام بل و الیشا گری مورد استفاده قرار گرفت. البته این سیستم‌ها، کیفیت صدای بسیار ضعیفی داشتند.

اولین میکروفونی که کارکرد مناسبی داشت، میکروفون کربنی نام گرفت. این وسیله اولین بار به صورت مستقل توسط دیوید ادوارد هیوز (David Edward Hughes) در انگلستان و امیل برلینر (Emile Berliner) و توماس ادیسون (Thomas Edison) در آمریکا ساخته شد.

میکروفون یقه ای

اگرچه ادیسون اولین امتیاز ثبت اختراع را در اواسط 1877 به نام خود ثبت کرد، اما هیوز چند سال قبل، دستگاه خود را در مقابل دیدگان شاهدان بسیار زیادی آزمایش کرده بود. میکروفون کربنی نمونه کاملا مشابه با میکروفون‌های امروزی است و در پیشرفت در حوزه صحبت از راه دور، پخش خبر و همین طور صنایعی نظیر ضبط صدا بسیار تاثیرگذار بود. توماس ادیسون در سال 1886، میکروفون کربنی را به صورت نوعی فرستنده با دکمه کربنی تبدیل کرد. این میکروفون در سال 1910، برای اولین پخش زنده اپرا در مرکز اپرای متروپولیتن نیویورک مورد استفاده قرار گرفت.

در سال 1916، ادوارد کریستوفر ونته (Edward Christopher Wente) از شرکت Western Electric نسل جدیدی از میکروفون‌های خازنی را روانه بازار کرد. مگنتوفون مارکونی-سایکس که در سال 1923 توسط هنری جوزف راوند (Henry Joseph Round) توسعه پیدا کرد، به اولین میکروفون استاندارد استودیوهای بی‌بی‌سی در لندن تبدیل گردید. این مدل بعدها توسط آلن بلوملین (Alan Blumlein) و هربرت هالمن (Herbert Holman) بهینه شد.

همچنین در سال 1923، اولین میکروفون نواری معرفی شد که نمونه دیگری از مدل‌های الکترومغناطیسی به شمار می‌رفت و این گونه به نظر می‌رسد که توسط هری فردیناند اولسون (Harry Ferdinand Olson) توسعه یافته باشد. این میکروفون‌ها به مرور زمان و در سال‌های بعد توسط شرکت‌های مختلفی توسعه یافتند. در این میان، شرکت RCA از همه مهم‌تر بود؛ چراکه پیشرفت‌های زیادی را در حوزه کنترل الگو به وجود آورد و به میکروفون نوعی جهت‌دهی داد. با توجه به پیشرفت‌های حوزه تلویزیون و فیلمسازی، نیاز زیادی به انواعی از میکروفون بود که جهت‌دهی بیشتر و همین طور کیفیت بالایی داشته باشند. شرکت Electro-Voice نوعی میکروفون تفنگی را در سال 1963 به همین منظور ساخته و روانه بازار کرد.

انواع میکروفون

در طول نیمه دوم قرن بیستم میلادی ساخت میکروفون با پیشرفت‌های زیادی همراه شد و توسعه‌های تحقیقاتی جدید مواردی همچون استفاده از فیبر نوری، لیزر و فناوری‌های پیشرفته دیگر در میکروفون را دربرمی‌گیرد.

 


انواع میکروفن


هنگام خرید میکروفون باید بدانید که میکروفون‌ها از نظر نوع تغییر صدا به سیگنال، به انواع مختلفی نظیر خازنی، داینامیک و نواری و همینطور با توجه به ویژگی‌های جهت‌دهی خود تقسیم می‌شوند. گاهی اوقات، برخی دیگر از ویژگی‌ها همچون اندازه دیافراگم، نوع کاربری و یا جهت صدای ورودی به محور ورودی اصلی نیز تعیین‌کننده نوع میکروفون مورد استفاده خواهد بود. در این قسمت از مقاله قصد داریم تا انواع میکروفون را مورد بررسی قرار دهیم تا در خرید میکروفون به شما کمک شود.

 

میکروفون داینامیک

راهنمای خرید میکروفون

میکروفون‌های داینامیک (Dynamic microphone) یکی از مرسوم‌ترین انواع میکروفون‌ها هستند و برای خرید میکروفون می‌توان آن‌ها را در نظر داشت. این هم به خاطر آن است که آن‌ها با قیمتی ارزان‌تر عرضه می‌شوند، برای هر دو موقعیت رویدادهای زنده و استودیویی مناسب هستند و کمی تا قسمتی مقاومت بالاتری در مقایسه با دیگر انواع میکروفون دارند. به عنوان مثال، اگر یک میکروفون خازنی و یک میکروفون داینامیک را در مقابل تعدادی خواننده و نوازنده شیپور که همواره آب دهان آن‌ها روی میکروفون می‌ریزد قرار دهید، مدل داینامیک به دلیل مقاومت بالایش در برابر رطوبت بیشتر دوام می‌آورد.

عموما مدل‌های داینامیک جزئیات زیادی از صدا را همچون مدل خازنی دریافت نمی‌کند و به همین خاطر در مقایسه با رویدادهای زنده، در استودیوها زیاد مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. البته این انواع میکروفون در مقابل سازهایی با صدای بلند همچون گیتار الکتریک، بسیار بهتر عمل می‌کنند؛ چراکه میکروفون‌های خازنی را باید چند قدم دورتر از این سازها قرار داد. این نوع میکروفون همچنین برای گروه‌های موسیقی که دوست دارند صدای زنده کنسرت را در استودیو نیز داشته باشند به کار می‌رود.

 

میکروفون خازنی

میکروفون usb

میکروفون‌های خازنی بسیار محبوب هستند؛ البته نسبت به مدل‌های داینامیک، قیمت بالاتری دارند و شاید خرید میکروفون خازنی چندان به صرفه نباشد. از این‌ها گذشته، استفاده آن‌ها در رویدادهای زنده چندان ساده نیست، مگر اینکه به صورت انحصاری برای چنین موقعیت‌هایی طراحی شده باشند. میکروفون‌های خازنی جزئیات صدای بسیار زیادی را دریافت می‌کنند و به همین دلیل، برای موقعیت‌های صدای پایین‌تر و سطح صدای کمتر مناسب هستند. آن‌ها همچنین به نوع برق مناسبی نیاز دارند که باید حدود 48 ولت باشد؛ در صورتی که مدل‌های داینامیک با هر نوع برقی کار می‌کنند.

میکروفون‌های خازنی برای گرفتن صداهای بالا بسیار عالی هستند و هیچ جزئیاتی را از دست نمی‌دهند؛ هرچند که اگر قرار باشد نفس نوازنده‌ها با میکروفون زیاد برخورد داشته باشد، بهتر است که از نمونه‌های داینامیک استفاده شود. میکروفون‌های خازنی حساس هستند و هرچیزی از قطرات آب گرفته تا صدای ناگهانی ممکن است آن‌ها را خراب کند. کسانی که قصد کار در فضاهای زنده را دارند، بهتر است که از مدل Rode M2 استفاده کنند.

 

میکروفون ریبون یا نواری

میکروفون کوچک

هنگام خرید میکروفون بدانید که میکروفون‌های ریبون یا نواری مدل‌هایی نسبتا گران‌قیمت و مخصوصا حساسی هستند و محبوبیت آن‌ها همچون میکروفون‌های خازنی و یا داینامیک نیست. در استودیوها از چنین مدل‌هایی بسیار زیاد استفاده می‌شود. این مدل‌ها همچون میکروفون‌های داینامیک به برق 48 ولت نیاز ندارند، اما برخلاف آن‌ها، اگر میزان برق بسیار بالایی به آن‌ها وصل شود، ممکن است خراب شوند و در آن صورت به شما ثابت خواهد شد که بسیار حساس هستند.

دلیل نامگذاری این نوع میکروفون‌ها به نواری وجود نوعی نوار فلزی باریک در قسمت میدان مغناطیسی آن‌ها است که باعث می‌شود تا لرزش را دریافت کنند و با استفاده از القای مغناطیسی آن را به یک سیگنال تبدیل می‌سازند. از این نوع میکروفون‌ها برای موقعیت‌های مختلفی همچون ضبط صدای استریو و یا گرفتن صدای یک ساز خاص در اتاقی پر از صدا استفاده می‌شود.

 

میکروفون ذغالی یا کربنی

میکروفون بلوتوثی

میکروفون‌های ذغالی یا کربنی اولین نمونه‌های ساخته شده میکروفون بودند. این نوع میکروفون دارای نوعی کپسول و یا دکمه از جنس ذغال است که بین دو صفحه فلزی قرار می‌گیرد. نوعی ولتاژ در صفحات فلزی شکل می‌گیرد و نوعی جریان را از ذغال عبور می‌دهد. یکی از صفحات که دیافراگم است، در انطباق با امواج صدای رویداد به لرزش درمی‌آید و نوعی فشار متنوع را روی ذغال وارد می‌کند. تغییر فشار باعث تغییر در میزان تماس بین صفحات می‌شود و این مسئله تغییر، میزان مقاومت الکتریکی صفحات را به دنبال دارد. تغییر در مقاومت نوعی تغییر را در جریان ایجاد شده در میکروفون به وجود می‌آورد و در نهایت باعث شکل گرفتن سیگنال الکتریکی می‌شود.

 

میکروفون پیزوالکتریکی یا کریستالی

میکروفون اسپیکر

در میکروفون‌های پیزوالکتریکی یا کریستالی از قابلیت برخی مواد استفاده می‌شود که اگر در معرض فشار قرار گیرند، می‌توانند نوعی ولتاژ ایجاد کنند. میکروفون‌های کریستالی در قدیم برای دستگاه‌هایی نظیر ضبط صوت خانگی مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

 

میکروفون فیبر نوری

میکروفون اسپیکر

میکروفون فیبر نوری به جای تشخیص تغییر در میدان مغناطیسی که در میکروفون‌های مرسوم دیگر اتفاق می‌افتد، با تشخیص تغییرات در شدت نور، می‌تواند به تبدیل امواج صوتی به سیگنال الکتریکی بپردازد.

در طول کارکرد، نور از منبع لیزر و به وسیله فیبر نوری انتقال می‌یابد و سطح دیافراگم بازتابی را روشن می‌کند. لرزش‌های صدایی دیافراگم شدت بازتاب نور از دیافراگم را در مسیرهای خاص تنظیم می‌کند. نور تنظیم شده در ادامه، از طریق یک فیبر نوری دیگر روی سنسور شناسایی تصویر بازتاب می‌یابد که طی این فرآیند نور تنظیم شده برای ضبط صدا و یا انتقال آن، به صورت صدای آنالوگ و یا دیجیتال درمی‌آید. میکروفون‌های فیبر نوری بالاترین میزان فرکانس و محدوده پویایی را در اختیار دارند و همچون برخی از بهترین انواع میکروفون‌های مرسوم هستند.

 

میکروفون لیزری

انواع میکروفون

میکروفون‌های لیزری در فیلم‌های سینمایی به عنوان ابزار جاسوسی به نمایش درمی‌آیند؛ چراکه قابلیت گرفتن صدا از فاصله را دارند. نوعی پرتو لیزری روی سطح صاف یا پنجره‌ای که تحت تاثیر صدا قرار گرفته پرتاب می‌شود. لرزش سطح مورد نظر، زاویه پرتو بازتاب شده را تغییر می‌دهد و حرکت نقطه لیزری که بازگشته شناسایی و سپس به سیگنال صوتی تبدیل می‌شود.

در این مطلب به بررسی مواردی پرداختیم که هنگام خرید میکروفون به درد شما می‌خورند. ابتدا میکروفون را تعریف کردیم و در ادامه به تاریخچه آن پرداختیم و در انتها انواع این دستگاه را نیز معرفی کردیم. امیدواریم که توانسته باشیم در خرید میکروفون به شما کمک کنیم.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402