بهترین فیلم حماسی دنیا ؛ از گلادیاتور تا شوالیه تاریکی

بهترین فیلم حماسی دنیا / فیلم های حماسی
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

آیا از آن دسته مخاطبان سینما هستید که به فیلم حماسی علاقه دارند؟ دیدن یک فیلم در ژانر حماسی مخاطب را تحت تاثیر قرار می‌دهد و احساس گریختن از یک مهلکه را در او برمی‌انگیزد. در ادامه مقاله پیش رو قصد داریم تا فیلم های حماسی را به شما معرفی کنیم.

مهم‌ترین خصوصیات فیلم های حماسی بلندپروازی‌ها و سکانس‌های نفس‌گیر است. بهترین فیلمهای سینمایی حماسی آن‌هایی هستند که در هر قاب تصاویری تاثیرگذار و احساسی را به مخاطب خود ارائه می‌دهند. ساخت فیلم های حماسی کاری دشوار است. این آثار را می‌توان به دو دسته تاریخی و فانتزی تقسیم کرد. فیلم های تاریخی مخاطبان خود را به گذشته دور برده و در مرکز نبردهایی مهم و حساس قرار می‌دهند. فیلم های حماسی فانتزی نیز از دنیاهای زیر آب گرفته تا سیارات دوردست را به عنوان زیربنای داستانی نمادین انتخاب می‌کنند. همه این آثار در یک ویژگی مشترکند و آن انسانی بودن آن‌ها است. در این مقاله پلازا به معرفی برترین فیلم های حماسی جهان پرداخته‌ایم.

در ویدیوی زیر «نحوه ساختن یک نبرد حماسی» را تماشا کنید:

فهرست مطالب:

برترین فیلم های حماسی جهان

در تهیه فهرستی از بهترین فیلمهای سینمایی حماسی سعی کرده‌ایم تا به معیارهایی چون هزینه ساخت و تاثیرگذاری آثار توجه کرده و تا جای ممکن فهرستی متنوع ارائه دهیم. در ادامه به برترین فیلم های حماسی جهان می‌پردازیم. به نظر شما بهترین فیلم حماسی دنیا کدام عنوان است؟

1. فیلم شوالیه تاریکی (The Dark Knight) ؛ بهترین فیلم حماسی دنیا

بهترین فیلم های حماسی / بهترین فیلم های حماسی تخیلی

  • سال ساخت: 2008
  • امتیاز IMDb: نمره 9
  • ژانر: ابرقهرمانی
  • کارگردان: کریستوفر نولان (Christopher Nolan)

دومین قسمت از سه گانه بتمن کریستوفر نولان یکی از بهترین فیلم های حماسی تاریخ است. این اثر مبارزه بتمن با مشهورترین دشمن خود، جوکر را به تصویر کشیده و در این میان تحلیل عمیقی از سرمایه‌داری و انسانیت را ارائه می‌دهد. کریستین بیل، مایکل کین، هیث لجر، گری اولدمن، ارون اکهارت و مگی جیلنهال هسته اصلی بازیگران این فیلم را تشکیل می‌دهند. نولان در ساخت شوالیه تاریکی الهامات فراوانی از کتاب‌های The Killing Joke و The Long Halloween گرفته بود.

شوالیه تاریکی یکی از موفق‌ترین فیلم‌های قرن بیست‌ویکم است. این اثر از فیلم های حماسی هالیوود در هنگام عرضه تحسین منتقدان و مخاطبان را برانگیخت. آن‌ها این اثر را یکی از بهترین فیلم های ابرقهرمانی تاریخ می‌دانستند. از نقاط قوت فیلم می‌توان به سکانس‌های اکشن، موسیقی، فیلمنامه، جلوه‌های ویژه، کارگردانی و بازیگری بی‌نظیر هیث لجر فقید اشاره کرد. شوالیه تاریکی موفق به کسب دو جایزه اسکار برای بهترین صداپردازی و بهترین نقش مکمل مرد شد.

2. فیلم خوب، بد، زشت (The Good, The Bad and The Ugly) ؛ از فیلمهای سینمایی حماسی

فیلم های حماسی هندی / فیلم حماسی تاریخی

  • سال ساخت: 1966
  • امتیاز IMDb: نمره 8.8
  • ژانر: وسترن اسپاگتی
  • کارگردان: سرجیو لئونه (Sergio Leone)

سرجیو لئونه کارگردانی برخی از جذاب‌ترین فیلم‌های تاریخ را بر عهده داشته است. او یک تنه ژانر وسترن اسپاگتی را به محبوبیت رساند. مشهورترین اثر این کارگردان ایتالیایی خوب، بد، زشت است. این فیلم با بازیگری کلینت ایستوود، لی وان کلیف و الی والاچ براساس داستانی از لئونه و لوچیانو وینچینزونی ساخته شده است. ساخت موسیقی جاودانه این فیلم بر عهده انیو موریکونه بود.

خوب، بد، زشت دستاورد تکنیکی بزرگی برای لئونه بود. از ویژگی‌های برجسته این فیلم حماسی تاریخی می‌توان به لانگ شات‌ها و کلوزآپ‌های متعدد و استفاده خلاقانه از خشونت و سکانس‌های اکشن اشاره کرد. داستان این اثر بر سه هفت‌تیرکش و تلاش‌های آن‌ها در دستیابی به گنجی هنگفت در میان جنگ داخلی آمریکا تمرکز دارد. خوب، بد، زشت سومین و آخرین قسمت از سه گانه دلار لئونه محسوب می‌شود. این فیلم سکوی پرتاب کلینت ایستوود به شهرت بود. این اثر در حال حاضر به عنوان یکی از بهترین فیلم های حماسی تاریخ شناخته می‌شود.

3. فیلم فارست گامپ (Forrest Gump) ؛ از لیست برترین فیلم حماسی

فیلم حماسی / فیلم حماسی اکشن

  • سال ساخت: 1994
  • امتیاز IMDb: نمره 8.8
  • ژانر: درام، عاشقانه، کمدی
  • کارگردان: رابرت زمکیس (Robert Zemeckis)

این اثر از برترین فیلم های حماسی از رمانی به همین نام اثر وینستون گروم اقتباس شد. این اثر جوایز گوناگونی از جمله جایزه اسکار بهترین فیلم و بفتا را از آن خود کرد و در فهرست ملی ثبت فیلم ایالات متحده نگهداری می‌شود. فارست گامپ به جهت مفاهیم عمیقی که از ذات انسان به مخاطبان ارائه می‌دهد یک فیلم حماسی شناخته می‌شود. داستان درباره مردی به نام فارست گامپ است که علیرغم داشتان ناتوانی‌های جسمی، بر تمام ناکامی‌های خود غلبه می‌کند و می‌تواند به افتخار برسد.

4. فیلم ارباب حلقه‌ ها (The Lord of Rings) ؛ از فیلم های حماسی فانتزی

فیلم های حماسی هالیوود / فیلم حماسی

  • سال ساخت: 2001
  • امتیاز IMDb: نمره 8.8
  • ژانر: فانتزی، ماجراجویی
  • کارگردان: پیتر جکسون (Peter Jackson)

فیلم‌های سه گانه ارباب حلقه‌ها بدون شک از بهترین فیلم های حماسی تخیلی ساخته شده در طول تاریخ سینما هستند. همان‌طور که احتمالا می‌دانید این آثار براساس کتاب‌های بی‌نظیر و جاویدان جی. آر. آر. تالکین ساخته شده‌اند. پیتر جکسون وظیفه کارگردانی هر سه قسمت از این سه گانه را بر عهده داشته است. از جمله بازیگران این فیلم‌ها می‌توان به ویگو مورتنسن، یان مک‌کلن، لیو تایلر، الیجا وود، کریستوفر لی، کیت بلانشت، اورلاندو بلوم و اندی سرکیس اشاره کرد.

فیلم‌های ارباب حلقه‌ها در دنیایی فانتزی به نام سرزمین میانه روایت می‌شوند. این آثار ماجرای هابیتی به نام فرودو بگینز و همراهان او در سفری برای نابودی حلقه‌ای خطرناک را به تصویر می‌کشند. داستان عمیق و بی‌نظیر، شخصیت‌های فوق‌العاده، موسیقی فراموش نشدنی و جلوه‌های ویژه نفس‌گیر همگی منجر به خلق آثاری ماندگار شده‌اند. جکسون هر سه قسمت این سه گانه را به صورت همزمان در کمتر از یک سال فیلم‌برداری کرده است. سری ارباب حلقه‌ها از مهم‌ترین، بزرگ‌ترین و تاثیرگذارترین فیلم های حماسی تاریخ هستند. این آثار علاوه بر موفقیت هنری، از منظر تجاری نیز سودآوری فراوانی داشته و در مجموع حدود 3 میلیارد دلار فروش داشته‌اند. فیلم‌های ارباب حلقه‌ها در مجموع برنده 17 جایزه در مراسم اسکار شده‌اند.

5. فیلم میان ستاره ای (Interstellar)

بهترین فیلم های حماسی تخیلی

  • سال ساخت: 2014
  • امتیاز IMDb: نمره 8.7
  • ژانر: علمی-تخیلی، ماجراجویی
  • کارگردان: کریستوفر نولان (Christopher Nolan)

فیلم حماسی میان‌ ستاره‌ای یا در میان ستارگان به کارگردانی کریستوفر نولان ساخته شد و فیلمنامه آن را خود نولان به همراه برادرش جاناتان نوشت. متیو مک‌کانهی، ان هتوی، جسیکا چستین و بیل اروین از بازیگران این اثر هستند. این فیلم نظرات مثبتی از جانب منتقدان دریافت کرد و فروش خوبی نیز در گیشه داشت‌. هانس زیمر آهنگسازی میان ستاره‌ای را انجام داد و چنان موفق در این زمینه عمل کرد که موسیقی فیلم همچنان زبانزد است. در میان ستارگان توانست جایزه اسکار بهترین جلوه‌های ویژه شود و همچنین نامزد 4 جایزه دیگر نیز شد.

داستان این عنوان درباره آینده است که در آن یک عامل باکتریایی منجر به نابودی بخش عظیمی از محصولات کشاورزی شده است. در این زمان مردی به نام کوپر برای راندن سفینه‌ای فضایی جهت یافتن یک مکان جدید به غیر از زمین برای زندگی، انتخاب می‌شود. کوپر رفته‌رفته در فضا پی به رازهای دیگری می‌برد و سعی در نجات زمین و خصوصا فرزندانش که در آن هستند، دارد.

6. فیلم هفت سامورایی (Seven Samurai) ؛ از برترین فیلم های حماسی جهان

فیلم حماسی اکشن / بهترین فیلم های حماسی

  • سال ساخت: 1954
  • امتیاز IMDb: نمره 8.6
  • ژانر: درام، سامورایی
  • کارگردان: آکیرا کوروساوا (Akira Kurosawa)

اگر فهرستی از بزرگ‌ترین کارگردانان تاریخ تهیه کنیم، یکی از نام‌های پیش‌فرض در آن آکیرا کوروساوا خواهد بود. این کارگردان مولف ژاپنی برخی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین فیلم‌های تاریخ را پدید آورده است. یکی از مشهورترین آثار کوروساوا فیلم رزمی و حماسی هفت سامورایی است. داستان این فیلم در اواخر قرن شانزدهم دنبال شده و بر مبارزه گروهی از سامورایی‌ها با دزدان محلی تمرکز دارد. از جمله بازیگران این اثر می‌توان به توشیهیرو میفونه و تاکاشی شیمورا اشاره کرد.

هفت سامورایی از زمان ساخت خود به صورت پیوسته به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ شناخته شده است. تاثیرات این اثر بر فیلم‌های پس از آن کاملا واضح است. این فیلم در زمان عرضه خود توانست به یکی از پرفروش‌ترین آثار ژاپنی بدل شود. منتقدان هفت سامورایی را شاهکار بی‌بدیل کوروساوا دانسته و داستان عمیق، شخصیت‌های به‌یادماندنی و سکانس‌های اکشن حیرت‌آور را از نقاط قوت آن می‌دانند. هفت سامورایی یکی از بهترین فیلم های حماسی تاریخ سینما بوده و مشاهده آن بر تمامی عاشقان این هنر واجب است.

7. فیلم جنگ ستارگان 4 – امیدی تازه (Star Wars Episode IV – A New Hope)

بهترین فیلم های حماسی تاریخی / بهترین فیلم های حماسی تخیلی

  • سال ساخت: 1977
  • امتیاز IMDb: نمره 8.6
  • ژانر: اپرای فضایی
  • کارگردان: جرج لوکاس ( George Lucas)

بدون شک یکی از بزرگ‌ترین پدیده‌های فرهنگی قرن گذشته جنگ ستارگان است. این فیلم حماسی تخیلی با موفقیت بی‌نظیر خود صنعتی به خصوص از بازی‌های کامپیوتری، سریال‌های تلویزیونی، عروسک‌ها و شهربازی‌ها را پدید آورد. جنگ ستارگان داستان ماجراجوی جوانی به نام لوک اسکای‌واکر را در فضایی دوردست روایت می‌کرد. از جمله بازیگران این فیلم می‌توان به مارک همیل، هریسون فورد، کری فیشر و الک گینس اشاره کرد.

جورج لوکاس ایده ساخت جهان جنگ ستارگان را از خواندن کتاب‌های مصور Flash Gordon به دست آورده بود. جنگ ستارگان در زمان عرضه خود به سرعت به اثری موفق تبدیل شد. منتقدان آن را فیلمی جذاب دانسته و جلوه‌های ویژه آن را انقلابی توصیف می‌کردند. جنگ ستارگان با فروشی نزدیک به یک میلیارد دلار توانست به یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ تبدیل شود. این اثر موفق به کسب هفت جایزه اسکار شد. محبوبیت فراوان دنیای جنگ ستارگان آن را به یکی از پردوام‌ترین فیلم های حماسی فانتزی تاریخ تبدیل کرده است. آخرین اثر ساخته شده در این دنیا سریال زیبای The Mandalorian بود که توانست به موفقیت بسیار خوبی دست یابد. برای آشنایی با این سریال می‌توانید به این مقاله مراجعه کنید.

8. فیلم نجات سرباز رایان (Saving Private Ryan) ؛ بهترین فیلم حماسی دنیا در ژانر جنگی

فیلم حماسی تخیلی / فیلم حماسی تاریخی

  • سال ساخت: 1998
  • امتیاز IMDb: نمره 8.6
  • ژانر: جنگی
  • کارگردان: استیون اسپیلبرگ (Steven Spielberg)

استیون اسپیلبرگ یکی از مهم‌ترین کارگردانان هالیوود است. او در طول دوران کاری خود آثار تاثیرگذار و مهم متعددی را پدید آورده است. یکی از مهم‌ترین آثار این کارگردان فیلم حماسی جنگی نجات سرباز رایان است. این عنوان براساس فیلمنامه‌ای از رابرت رودت ساخته شده و به ماجرای نبرد نورماندی در جنگ جهانی دوم می‌پردازد. یکی از برجسته‌ترین نقاط قوت نجات سرباز رایان به تصویر کشیدن جنگ به صورتی واقع‌گرایانه است. نیم ساعت ابتدایی این فیلم حماسی جنگی را می‌توان از تنش‌زاترین دقایق در تاریخ سینما دانست.

تام هنکس، تام سایزمور، بری پپر، جیووانی ریبیسی و وین دیزل تیم بازیگری اصلی این اثر را تشکیل می‌دهند. فیلم داستان جوخه‌ای به رهبری کاپیتان جان میلر را در جستجو به دنبال سربازی به نام جیمز فرنسیس رایان روایت می‌کند. نجات سرباز رایان با استقبال مثبت منتقدان و مخاطبان روبرو شد. آن‌ها واقع‌گرایی، نقش‌آفرینی بازیگران، فیلم‌برداری، موسیقی، فیلمنامه و کارگردانی آن را تحسین می‌کردند. این اثر با فروش نزدیک به نیم میلیارد دلاری یکی از محبوب‌ترین فیلم های حماسی تاریخ است. نجات سرباز رایان در فصل جوایز نیز موفق ظاهر شد و توانست پنج جایزه اسکار از جمله بهترین کارگردانی را به دست آورد.

9. فیلم اینک آخرالزمان (Apocalypse Now)

بهترین فیلم های حماسی جدید / فیلم حماسی اکشن

  • سال ساخت: 1979
  • امتیاز IMDb: نمره 8.5
  • ژانر: جنگی، روانشناختی
  • کارگردان: فرانسیس فورد کوپولا (Francis Ford Coppola)

دیگر کمتر کسی پیدا می‌شود که فرانسیس فورد کوپولا را نشناسد. این کارگردان بزرگ آمریکایی مسئول ساخت برخی از بهترین فیلم های تاریخ چون The Godfather بوده است. کوپولا پس از عرضه دومین قسمت پدرخوانده، تصمیم به ساخت اثری حماسی با الهام از رمان مشهور جوزف کانرد به نام قلب تاریکی گرفت؛ این فیلم Apocalypse Now نام گرفت. از بازیگران این اثر از فیلمهای سینمایی حماسی می‌توان به مارلون براندو، رابرت دووال و مارتین شین اشاره کرد.

اینک آخرالزمان داستان گروهبان بنجامین ال ویلارد را در جنگ ویتنام دنبال می‌کرد. ویلارد ماموریتی سری با هدف به قتل رساندن ژنرال کورتز را بر عهده دارد. کورتز افسر خائن ارتش آمریکاست که به جرم قتل تحت تعقیب است. کوپولا در این فیلم به مفاهیم انسانی و جنجالی مهمی پرداخته و جنگ و سیاست‌های آمریکا را زیر ذره‌بین می‌برد. اینک آخرالزمان از منظر تجاری اثری موفق بود و توانست فروش 150 میلیون دلاری را تجربه کند. این اثر برنده دو جایزه در مراسم اسکار شد.

10. فیلم گلادیاتور (Gladiator) ؛ از برترین فیلم های حماسی جهان

بهترین فیلم های حماسی تخیلی / بهترین فیلم های حماسی

  • سال ساخت: 2000
  • امتیاز IMDb: نمره 8.5
  • ژانر: درام، تاریخی
  • کارگردان: ریدلی اسکات (Ridley Scott)

ریدلی اسکات یکی از منعطف‌ترین و پرکارترین کارگردانان تاریخ است. او در طول دوران حرفه‌ای خود آثار تاثیرگذار و بزرگی چون Blade Runner و Thelma and Louise را خلق کرده است. شاید بتوان بهترین اثر اسکات را شاهکار تاریخی او، گلادیاتور دانست. این فیلم حماسی جنگی براساس داستانی از دیوید فرنزونی، جان لوگن و ویلیام نیکلسن ساخته شده است. از جمله بازیگران گلادیاتور می‌توان به راسل کرو، واکین فینیکس، کانی نیلسن و ریچارد هریس اشاره کرد.

گلادیاتور یکی از فیلم های حماسی تاریخی است. این اثر داستان مکسیموس دسیموس مریدیوس، یکی از ژنرال‌های ارشد رومی و مقابله او با کومودوس، فرزند شرور و بی‌رحم امپراطور مارکوس آریلیوس را دنبال می‌کند. لوگن و دیگر نویسندگان فیلم داستان آن را با الهام از کتاب Those About to Die‌ اثر دنیل منیکس نگاشتند. گلادیاتور در زمان عرضه به موفقیت تجاری و هنری بسیار خوبی دست یافت. منتقدان هنرنمایی بازیگران، کارگردانی اسکات، جلوه‌های ویژه، فیلمنامه،‌ سکانس‌های اکشن و موسیقی آن را تحسین کردند. گلادیاتور در مراسم اسکار موفق به کسب پنج جایزه از جمله بهترین فیلم،‌ بهترین بازیگر نقش اول مرد و بهترین جلوه‌های ویژه شد. بسیاری این اثر را تاثیرگذارترین فیلم حماسی مدرن می‌دانند.

11. فیلم بیگانه ها (Aliens)

فیلم های حماسی / فیلم حماسی

  • سال ساخت: 1986
  • امتیاز IMDb: نمره 8.4
  • ژانر: اکشن، علمی تخیلی
  • کارگردان: جیمز کامرون (James Cameron)

از فیلم های حماسی دیگری که باید از آن‌ یاد کنیم، فیلم علمی تخیلی بیگانگان است. بیگانه.ها 1986 به کارگردانی جیمز کامرون دنباله‌ای بر فیلمی با همین نام اثر 1979 است و دومین فیلم از این سری فیلم محسوب می‌شود. این اثر نمره 98 درصد را از راتن تومیتوز و 84% را از متاکریتیک دریافت کرد و جوایز گوناگونی را نیز از آن خود کرد. داستان بیگانه‌ها 57 سال پس از زمانی است که الن ریپلی با بیگانگان روبه‌رو شده و در خوابی مصنوعی فرو رفته است. هیچکس نمی‌تواند داستان او را درباره موجودات فضایی باور کند تا اینکه اداره‌ای به نام کمپانی گروهی را برای فهمیدن صحت ماجرا به فضا می‌فرستد.

12. فیلم شجاع دل (Braveheart)

بهترین فیلم های حماسی جدید / بهترین فیلم های حماسی تخیلی

  • سال ساخت: 1995
  • امتیاز IMDb: نمره 8.4
  • ژانر: تاریخی، جنگی
  • کارگردان: مل گیبسون (Mel Gibson)

Braveheart اثری با محوریت نخستین جنگ آزادی‌خواهان اسکاتلند علیه شاه ادوارد اول انگستان است. این فیلم به کارگردانی مل گیبسون داستان ویلیام والاس و تلاش‌های او در راه مبارزه با پادشاهی مستبد انگلستان را روایت می‌کند. در این اثر علاوه بر گیبسون بازیگرانی چون سوفی مارسیو و پاتریک مک‌گوهان نیز حضور دارند. داستان این فیلم با الهام از یکی از اشعار حماسی اسکاتلند نگاشته شده است.

این فیلم حماسی جنگی در زمان عرضه خود توانست موفقیت هنری و تجاری بسیار خوبی به دست آورد. منتقدان هنرنمایی بازیگران، کارگردانی گیبسون، سکانس‌های نبرد و موسیقی زیبای آن را از بهترین ویژگی‌های آن می‌دانستند. با این حال این اثر عاری از مشکل نبود و بسیاری اطلاعات تاریخی اشتباه آن را توهین‌آمیز خواندند. Braveheart موفق به کسب پنج جایزه بهترین فیلم، بهترین کارگردان، بهترین فیلم‌برداری، بهترین گریم و بهترین صداپردازی در مراسم اسکار شد.

13. فیلم حرامزاده‌ های لعنتی (Inglourious Basterds)

فیلم حماسی تاریخی

  • سال ساخت: 2009
  • امتیاز IMDb: نمره 8.4
  • ژانر: جنگی، اکشن
  • کارگردان: کوئنتین تارانتینو (Quentin Tarantino)

فیلم حماسی اکشن حرامزاده‌های لعنتی یا پست‌فطرت‌های بی‌شرم به کارگردانی و نویسندگی کوئنتین تارانتینو ساخته شده است. این اثر در مراسم‌های اسکار، گلدن گلوب، کن، منتقدین آستین و سان دیگو شرکت کرد و توانست نامزد و برنده جوایز مختلف شود. کریستوف والتس برای ایفای نقش در این فیلم توانست برنده اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد، جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر نقش دوم مرد و جایزه کن بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شود. منتقدان نسبت به این اثر رضایت داشتند و آن را از جهات مختلف تحسین کردند.

حرامزاده‌های لعنتی در پنج فصل روایت می‌شود. این اثر داستان چند سرباز یهودی را روایت می‌کند که به صورت مخفیانه برای پایان جنگ و شکست نازی‌ها به ماموریتی می‌روند. در این میان یک زن نیز قصد دارند انتقام مرگ خانواده‌اش را از سربازی آلمانی بگیرند.

14. فیلم لارنس عربی (Lawrence of Arabia) ؛ بهترین فیلم حماسی دنیا

فیلم حماسی تخیلی / فیلم حماسی تاریخی

  • سال ساخت: 1962
  • امتیاز IMDb: نمره 8.3
  • ژانر: درام، تاریخی
  • کارگردان: دیوید لین (David Lean)

لورنس عربستان از بهترین فیلمهای حماسی جهان به کارگردانی دیوید لین است. بازیگران مشهوری چون پیتر اوتول و الک گینس در این اثر به ایفای نقش پرداخته‌اند. این فیلم براساس زندگی باستان‌شناس و دیپلمات انگلیسی، توماس ادوارد لورنس ساخته شده است. وظیفه نگارش فیلمنامه این اثر بر عهده رابرت بولت و مایکل ویلسون بوده است.

لورنس عربستان، از فیلمهای سینمایی حماسی، به تجربیات شخصیت اصلی در حکومت عثمانی و سرزمین‌های حجاز و شام در جریان جنگ جهانی اول می‌پردازد. تمرکز اصلی فیلم بر نبردهای دمشق و عقبه است. این اثر به مفاهیمی چون تضاد خشونت جنگ و ذات ظریف انسان، وفاداری،‌ هویت و دوستی می‌پردازد. لورنس عربستان توانست موفق به کسب 10 نامزدی در مراسم اسکار شده و هفت جایزه از جمله بهترین فیلم و بهترین کارگردانی را از آن خود کند. این اثر از منظر تجاری نیز موفقیت خوبی به حساب می‌آمد. لورنس عربستان یکی از تاثیرگذارترین و مهم‌ترین فیلم های حماسی تاریخ است.

15. فیلم اودیسه فضایی (2001: A Space Odyssey)

بهترین فیلم های حماسی جنگی / فیلم حماسی اکشن

  • سال ساخت: 1968
  • امتیاز IMDb: نمره 8.3
  • ژانر: علمی تخیلی
  • کارگردان: استنلی کوبریک (Stanley Kubrick)

استنلی کوبریک یکی از بزرگ‌ترین کارگردانان تاریخ سینما است. او در طول دوران کاری خود آثار مهم و جاودانه زیادی چون Doctor Strangelove و The Shining را ساخته است. با این حال شاید بتوان تاثیرگذارترین فیلم کوبریک را اودیسه فضایی دانست. این فیلم که براساس داستان کوتاهی از آرتور سی کلارک ساخته شده، داستان سفر گروهی از فضانوردان به سیاره مشتری را دنبال می‌کند. این اثر ماندگار به مسائل مهمی چون هستی‌گرایی، تکامل بشریت، فناوری، هوش مصنوعی و بیگانگان می‌پردازد.

اودیسه فضایی تاثیری واضح بر فیلم‌های علمی تخیلی و به کل سینما داشت. این اثر بیش از هر چیزی با به تصویر کشیدن علمی سفر در فضا، جلوه‌های ویژه انقلابی و مفاهیم عمیق شناخته می‌شود. کوبریک در ساخت این فیلم حماسی استفاده از دیالوگ و صدا را به حداقل رسانده و اثری کاملا متفاوت با فیلم‌های معمول ارائه می‌دهد. این اثر در طول تاریخ مخاطبان خود را به دو دسته تقسیم کرده است؛ بسیاری آن را نگاهی تاریک و آخرالزمانی به آینده بشریت و دیگران آن را گرم و امیدوارکننده می‌دانند. اودیسه فضایی یکی از تاثیرگذارترین فیلم های حماسی تاریخ است. همچنین برای آشنایی با بهترین فیلم های فضایی تاریخ سینما می‌توانید به این مقاله مراجعه کنید.

16. فیلم بازگشت جدای (Return of the Jedi)

بهترین فیلم های حماسی تاریخی / بهترین فیلم های حماسی

  • سال ساخت: 1983
  • امتیاز IMDb: نمره 8.3
  • ژانر: اکشن، ماجراجویی، فانتزی
  • کارگردان: ریچارد مارکوند (Richard Marquand)

بازگشت جدای از بهترین فیلم های حماسی تاریخ سینما به کارگردانی ریچارد مارکوند است که سومین فیلم سه‌گانه اصلی جنگ ستارگان (Star Wars) و ششمین فیلم حماسه اسکای‌واکر محسوب می‌شود‌‌‌‌. این اثر بودجه‌ای 42 میلیون دلاری داشت و توانست فروشی بالغ بر 475 میلیون دلار داشته باشد و پرفروش‌ترین فیلم 1983 شود. همچنین منتقدان نظر مثبتی به این فیلم داشتند و جنبه‌های مختلف آن از جمله صحنه‌های اکشن و جلوه‌های ویژه آن را پسندیدند. بازگشت جدای در دنباله فیلم امپراتوری ضربه می‌زند (The Empire Strikes Back) ساخته شد.

داستان اثر از این بهترین فیلم های حماسی تخیلی درباره زمانی است که لوک اسکای‌واکر قصد دارد تا پدرش را به سوی روشنی بیاورد و او را از سوی تاریک دور کند. در همین زمان شاهد نقشه کشیدن شورشیان برای از بین بردن دومین ستاره مرگ هستیم.

17. فیلم برباد رفته (Gone with the Wind) ؛ از برترین فیلم های حماسی جهان

فیلم های حماسی ایرانی / فیلم حماسی

  • سال ساخت: 1939
  • امتیاز IMDb: نمره 8.2
  • ژانر: تاریخی، عاشقانه
  • کارگردان: ویکتور فلمینگ (Victor Fleming)

بر باد رفته یکی از فیلم های عاشقانه حماسی است. این اثر که در کشورمان نیز محبوبیت فراوانی دارد، در سال 1939 به کارگردانی ویکتور فلمینگ و نویسندگی سیدنی هاوارد ساخته شد. هاوارد فیلمنامه این اثر را با الهام از کتاب جذاب مارگارت میچل به همین نام نگاشت. داستان بر باد رفته در زمان جنگ داخلی آمریکا جریان و بر اسکارلت اوهارا تمرکز داشت. اسکارلت فرزند یکی از کارخانه‌داران قدرتمند در جنوب آمریکا بود. از جمله بازیگران فیلم می‌توان به ویوین لی و کلارک گیبل اشاره کرد.

بر باد رفته در زمان عرضه با استقبال خوبی از جانب منتقدان روبرو شد. با این حال برخی مدت زمان طولانی آن را خسته‌کننده می‌دانستند. از برجسته‌ترین نقاط قوت این اثر نقش‌آفرینی بازیگران آن بود. بر باد رفته موفق به کسب 10 جایزه اسکار شد. این فیلم حماسی تاریخی از منظر تجاری نیز بسیار موفق بود و پرفروش‌ترین فیلم تاریخ در زمان عرضه خود شد. این اثر یکی از تاثیرگذارترین فیلم های حماسی تاریخ است. برای آشنایی بیشتر با فیلم بر باد رفته می‌توانید به این مطلب هم سری بزنید.

18. فیلم ۱۹۱۷ (1917)

فیلم حماسی اکشن

  • سال ساخت: 2019
  • امتیاز IMDb: نمره 8.2
  • ژانر: جنگی، اکشن
  • کارگردان: سم مندس (Sam Mendes)

یکی دیگر از بهترین فیلم های حماسی که باید به شما معرفی کنیم، فیلم 1917 است. این اثر به کارگردانی و نویسندگی سم مندس براساس خاطرات پدربزرگش ساخته شد. همچنین کریستی ویلسون-کرنز در نوشتن فیلمنامه به مندس کمک کرد. جرج مکای، دین-چارلز چپمن، مارک استرانگ، اندرو اسکات، ریچارد مدن، کالین فرث و بندیکت کامبربچ ستارگان این اثر هستند و فیلم با تحسین زیادی از منتقدان روبه‌رو شد. بنیاد فیلم آمریکا 1917 را جز 10 فیلم برتر 2019 معرفی کرد. همچنین این فیلم دو جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم درام و بهترین کارگردانی را از آن خود کرد و در مراسم اسکار سه جایزه بهترین فیلم‌برداری، بهترین جلوه‌های ویژه و بهترین میکس صدا را از آن خود کرد. نکته بعدی که درباره فیلم 1917 باید بگوییم، موفقیت آن در گیشه است. این اثر موفق شد که در مقابل بودجه خود به سود فراوانی دست یابد.

داستان حول محور دو سرباز در زمان جنگ جهانی اول می‌گردد که باید ماموریتی غیرممکن را به سرانجام برسانند. آنها باید پیامی را به گردانی 1600 نفره برسانند که وارد کمین مرگبار دشمن نشوند. اما این دو نفر وقت بسیار کمی دارند.

19. فیلم بن-هور (Ben-Hur) ؛ از فیلمهای سینمایی حماسی

بهترین فیلم های حماسی / فیلم حماسی تاریخی

  • سال ساخت: 1959
  • امتیاز IMDb: نمره 8.1
  • ژانر: مذهبی
  • کارگردان: ویلیام وایلر (William Wyler)

دومین برداشت سینمایی از داستان بن هور با الهام از رمان مشهور لو والاس و به کارگردانی ویلیام وایلر ساخته شد. از بازیگران این فیلم می‌توان به چارلتون هستون و جک هاوکینز اشاره کرد. بن هور در زمان ساخت خود پرهزینه‌ترین فیلم تاریخ بود. این فیلم داستان بن هور، یکی از شاهزادگان و تاجران پولدار یهودی در آن زمان را دنبال می‌کند.

بن هور برخی از جالب‌ترین رکوردهای سینما را به خود اختصاص داده است. سکانس مسابقه آن یکی از مشهورترین سکانس‌های ساخته شده در تاریخ سینما است. موسیقی و سکانس‌های مبارزه این اثر نیز یکی از بهترین‌ها در نوع خود هستند. بن هور پس از عرضه توانست از منظر تجاری و هنری عملکرد بسیار خوبی داشته باشد. این فیلم برنده 11 جایزه در مراسم اسکار شد. بن هور یکی از بهترین فیلم های حماسی جنگی تاریخ است.

همچنین بخوانید :

20. فیلم تلماسه (Dune)

بهترین فیلم های حماسی جهان / فیلم حماسی

  • سال ساخت: 2021
  • امتیاز IMDb: نمره 8
  • ژانر: علمی تخیلی، ماجراجویی
  • کارگردان: دنی ویلنو (Denis Villeneuve)

تلماسه از جمله بهترین فیلم های حماسی جهانبه کارگردانی دنی ویلنو است که در ژانر علمی تخیلی و ماجراجویی ساخته شده و فیلمنامه آن اقتباسی از رمانی به همین نام اثر فرانک هربرت (Frank Herbert) است. این فیلم نقدهای مثبتی از منتقدان دریافت کرد و فروش خوبی داشت. داستان فیلم حماسی جنگی تلماسه در آینده ای دور اتفاق می‌افتد. سیاره ای به نام آراکیس وجود دارد که در آن بر سر ماده‌ای حیاتی نزاع به وجود می‌آید. در این بین پسری برگزیده به نام پل آتریدیز باید از خانواده خود محافظت کند.

21. فیلم ده فرمان (The Ten Commandments)

فیلم های حماسی هالیوود / فیلم حماسی تاریخی

  • سال ساخت: 1956
  • امتیاز IMDb: نمره 7.9
  • ژانر: درام، مذهبی
  • کارگردان: سیسیل بی. دمیل (Cecil B. DeMille)

فیلم ده فرمان، یکی دیگر از فیلمهای سینمایی حماسی، براساس رمان Prince of Egypt نوشته دوروثی کلارک ویلسون (Dorothy Clarke Wilson)، رمان Pillar of Fire نوشته جوزف هولت اینگراهام (Joseph Holt Ingraham) و رمان On Eagle’s Wings نوشته ای. ای. ساتون (A. E. Southon) ساخته شده است. این عنوان از فیلم های سینمایی حماسی برتر قصه‌ای از انجیل درباره زندگی موسی را به تصویر می‌کشد. فیلم 10 فرمان در میان 7 نامزدی جایزه اسکارش، جایزه بهترین جلوه‌های ویژه را گرفته است و یکی از برترین فیلم‌های تاریخ سینما محسوب می‌شود.

22. فیلم ببر خیزان، اژدهای پنهان (Crouching Tiger, Hidden Dragon)

فیلم های حماسی تاریخی / فیلم حماسی اکشن

  • سال ساخت: 2000
  • امتیاز IMDb: نمره 7.9
  • ژانر: اکشن، ماجراجویی
  • کارگردان: انگ لی (Ang Lee)

این اثر از فیلم های حماسی تخیلی در سبک رزمی و ووشیا ساخته شد. فیلم محصول مشترک کشورهای چین، تایوان، هنگ کنگ و آمریکا است که در سال 2000 ساخته شد و یک دنباله دیگر نیز دارد که در سال 2016 منتشر شد. ببر خیزان، اژدهای پنهان از رمانی چینی به همین نام اقتباس شد و توانست جوایز گوناگونی از جمله اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان، جوایز بفتا و گلدن گلوب را از آن خود کند. داستان این اثر درباره استاد لی است که از دوست خود، زنی با نام یو شولین، می‌خواهد که شمشیرش را به دست فرمانده یو برساند. اما شمشیر به دست زنی دیگر دزدیده شده و جستجو آغاز می‌شود.

23. فیلم آرآرآر (RRR)

فیلم های حماسی هالیوود / بهترین فیلم های حماسی

  • سال ساخت: 2022
  • امتیاز IMDb: نمره 7.8
  • ژانر: اکشن، ماجراجویی، درام
  • کارگردان: اس. اس. راجامولی (S. S. Rajamouli)

فیلم حماسی اکشن آر‌آر‌آر اثر بعدی است که آن را در این لیست قرار می‌دهیم. این فیلم تلوگو هندی به کارگردانی و نویسندگی اس. اس. راجامولی ساخته شد. این اثر با بودجه 550 کروری خود، گران‌ترین فیلم هندی لقب گرفت و توانست 1200 کرور فروش داشته و سومین فیلم پرفروش هندی تاریخ سینما شود. علاوه بر آن منتقدان از جنبه‌های مختلف این اثر از جمله کارگردان، اجرا، موسیقی و صحنه‌های اکشن تعریف کردند. همچنین موسیقی فیلم آر‌آرآر اولین موسیقی هندی است که در رقابت جوایز اسکار حضور دارد.

داستان این اثر از فیلم های حماسی هندی درباره یک انقلابی نترس و یک افسر در نیروی بریتانیا است که زمان دوستی عمیقی بین آنها در جریان بود. حال این دو باری دیگر قصد دارند تا بر علیه ظلم برخیزند.

24. فیلم آپوکالیپتو (Apocalypto)

فیلم حماسی تخیلی / فیلم حماسی اکشن

  • سال ساخت: 2006
  • امتیاز IMDb: نمره 7.8
  • ژانر: تاریخی، ماجراجویی
  • کارگردان: مل گیبسون

یکی دیگر از آثار مل گیبسون در لیست بهترین فیلم های حماسی فیلم آپوکالیپتو محسوب می‌شود که فیلمنامه‌اش را نیز به همراه فرهاد صفی‌نیا، فیلمنامه‌نویس ایرانی-آمریکایی نوشته است. داستان این عنوان از برترین فیلم های حماسی جهان درباره سفر یک قهرمان جوان است؛ یک شکارچی از آمریکای میانه و هم قبیله‌ای‌هایش که اسیر گروهی خشن می‌شوند. فیلم Apocalypto به فروشی بیشتر از 120 میلیون دلار رسید و اکثر منتقدان آن را پسندیدند. البته نقدهایی نیز به بازنمایی تمدن مایا و صحت تاریخی آن وجود داشت.

25. فیلم آواتار (Avatar) ؛ از برترین فیلم های حماسی جهان

فیلمهای سینمایی حماسی / بهترین فیلم های حماسی

  • سال ساخت: 2009
  • امتیاز IMDb: نمره 7.8
  • ژانر: علمی تخیلی
  • کارگردان: جیمز کامرون (James Cameron)

یکی از بهترین فیلم های حماسی تخیلی قطعا فیلم آواتار است که داستان آن در نیمه قرن بیست و دوم می‌گذرد؛ زمانی که انسان‌ها برای استخراج یک ماده ارزشمند، سعی دارند یک قمر قابل سکونت به نام پاندورا را اشغال کنند. این عنوان از فیلمهای سینمایی حماسی در زمان اکرانش با فروش 2.847 میلیارد دلاری تبدیل به پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینما شد. فیلم آواتار برای 9 جایزه اسکار نامزد شده بود و در نهایت جوایز بهترین طراحی صحنه، بهترین فیلمبرداری و بهترین جلوه‌های ویژه را گرفت. قسمت دوم این سری با نام Avatar: The Way of Water در سال 2022 عرضه خواهد شد و انتظار می‌رود از بهترین فیلم های حماسی جدید باشد.

26. فیلم آخرین سامورایی (The Last Samurai)

بهترین فیلم های حماسی تخیلی / فیلم حماسی اکشن

  • سال ساخت: 2003
  • امتیاز IMDb: نمره 7.8
  • ژانر: اکشن، درام
  • کارگردان: ادوارد زوئیک (Edward Zwick)

از بهترین فیلم های حماسی جنگی باید به آخرین سامورایی اثر ادوارد زوئیک و نویسندگی جان لوگان (John Logan) اشاره کنیم. این اثر بودجه‌ای 140میلیونی داشت و توانست فروشی 456 میلیون دلاری داشته باشد و در گیشه موفق شود. ابن فیلم نقدهای مثبت زیادی از منتقدان دریافت کرد که از بازیگری، آهنگسازی و جاوه‌های ویژه آن تقدیر کردند. آخرین سامورایی نامزد 4 جایزه اسکار و سه گلدن‌گلوب نیز شده است.

داستان این اثر از بهترین فیلم های حماسی درباره کاپتان نیتن الگرن است که به ارتش یاد می‌دهد تا در مقابل ساموراییان شورشی به پا خیزند. اما وقتی به دست سامورایی‌ها اسیر می‌شود، نظرش تغییر می‌کند.

27. فیلم در جبهه غرب خبری نیست (All Quiet on the Western Front)

بهترین فیلم های حماسی جدید / بهترین فیلم های حماسی

  • سال ساخت: 2022
  • امتیاز IMDb: نمره 7.8
  • ژانر: اکشن، درام، جنگی
  • کارگردان: ادوارد برگر (Edward Berger)

در سال 2022 ادوارد برگر موفق به ساخت یکی از بهترین فیلم های حماسی تاریخی یعنی در جبهه غرب خبری نیست، شد. این فیلم جنگی براساس رمانی به همین نام اثر اریش ماریا رمارک (Erich Maria Remarque) ساخته شد و به روایت زمان جنگ جهانی اول در کشور آلمان می‌پردازد. این اثر از نظر منتقدان یکی از بهترین فیلم‌های 2022 بود که توانست تحسین آنها را در زمینه لحن و وفاداری به داستان اصلی برانگیزد. علاوه بر آن این فیلم نه نامزدی اسکار و چهارده نامزدی بفته نیز برای بازی در این فیلم دریافت کرد.

همچنین بخوانید :

داستان این اثر درباره مردی جوان و دوستانش است که با تصویری بسیار ایده‌آل گرانه که مقامات برای آنان طراحی کرده‌اند، به جنگ می‌روند اما پس از دیدن چهره واقعی جنگ تمام عقاید آنها تغییر می‌کند. اگر قصد دانلود بهترین فیلم های حماسی جدید را دارید، فیلم در جبهه غرب خبری نیست را فراموش نکنید.

28. فیلم دانکرک (Dunkirk)

فیلم حماسی تاریخی جنگی / فیلم حماسی اکشن

  • سال ساخت: 2017
  • امتیاز IMDb: نمره 7.8
  • ژانر: جنگی، اکشن
  • کارگردان: کریستوفر نولان (Christopher Nolan)

دانکرک نیز از جمله بهترین فیلم های حماسی تاریخ سینما محسوب می‌شود که به نویسندگی، تهیه‌کنندگی و کارگردانی کریستوفر نولان ساخته شد و مورد توجه قرار گرفت. این فیلم نامزد هشت جایزه اسکار شد و سه تای آن را به خانه برد. داستان این فیلم حماسی تاریخی جنگی در زمان جنگ جهانی دوم اتفاق می‌افتد و تخلیه نیروهای بریتانیا، فرانسه و بلژیک از شهر دانکرک در فرانسه را نشان می‌دهد.

29. فیلم حماسی قاتلان ماه گل (Killers of the Flower Moon)

بهترین فیلم های حماسی

  • سال ساخت: 2023
  • امتیاز IMDb: نمره 7.8
  • ژانر: درام جنایی، وسترن
  • کارگردان: مارتین اسکورسیزی (Martin Scorsese)

فیلم حماسی تاریخی قاتلان ماه گل یا قاتلان ماه کامل عنوان بعدی این لیست است که از جدیدترین عناوین آن نیز محسوب می‌شود. این فیلم به کارگردانی و نویسندگی مارتین اسکورسیزی ساخته شده و اریک راث نیز در نوشتن فیلمنامه به او کمک کرد. فیلم از روی کتابی تحت همین عنوان اثر دیوید گرن ساخته شده است. این فیلم بازیگرانی همچون لئوناردو دی‌کاپریو، رابرت دنیرو و لیلی گلداستون دارد و منتقدان از آن بسیار تعریف کردند. قاتلان ماه کامل برنده جایزهٔ بهترین فیلم در هیئت ملی بازبینی فیلم شد و همچنین توانست جز ده فیلم برتر انستیتوی فیلم آمریکا شود. اگرچه قاتلان ماه کامل فروش گیشه‌ای موفقی نسبت به گیشه خود نداشته اما جز تحسین‌شده‌ترین فیلم‌های 2023 است.

داستان این فیلم حول محور قتل‌های زنجیره‌ای است که در دهه 1920 میلادی در قبیله اوسیج که متشکل از سرخپوست‌هاست، رخ می‌دهد. داستان مربوط به زمانی است که اعضای این قبیله در زمین‌های خود نفت کشف می‌کنند و قصد استفاده از آن را دارند اما زیاده‌خواهی سفیدپوست‌ها برایشان گران تمام می‌شود.

30. فیلم سرزمین موعود (The Promised Land)

فیلم حماسی

  • سال ساخت: 2023
  • امتیاز IMDb: نمره 7.8
  • ژانر: وسترن، مهیج، بیوگرافی
  • کارگردان: نیکولای آرسل (Nikolaj Arcel)

سرزمین موعود جز بهترین فیلم های حماسی تخیلی نیست و به سراغ تاریخی حقیقی می‌رود. این اثر به کارگردانی و نویسندگی نیکولای آرسل ساخته شد و آندرس توماس جنسن نیز در نوشتن فیلمنامه به او کمک کرد. این اثر از روی کتاب کاپیتان و آن باربارا (The Captain and Ann Barbara) به قلم آیدا جسن اقتباس شده و جز نامزدهای جایزه شیرطلایی در فستیوال ونیز بود. داستان این اثر حول محور زندگی سربازی فقیر می‌گردد که برای تلاش و ثروتمند شدن به سرزمینی جدید می‌آید اما می‌فهمد که شخص دیگری نیز ادعای مالکیت بر روی زمین‌های او دارد.

26. فیلم سقوط شاهین سیاه (Black Hawk Down)

فیلم های حماسی هالیوود / فیلم حماسی تاریخی

  • سال ساخت: 2001
  • امتیاز IMDb: نمره 7.7
  • ژانر: اکشن، جنگی
  • کارگردان: ریدلی اسکات (Ridley Scott)

سقوط شاهین سیاه یک فیلم سینمایی حماسی ای به کارگردانی ریدلی اسکات است و داستان واقعی نبرد موگادیشو بین آمریکایی‌ها و سومالیایی‌ها را به تصویر می‌کشد. این اثر بخشی از تاریخ این کشورها را نشان می‌دهد و توانست نظرات مثبتی از منتقدان دریافت کند. سقوط شاهین سیاه برنده دو جایزه اسکار بهترین تدوین و موسیقی شد و به روایت داستان کاپیتان مایک استیل فرمانده یک تیم 100 نفره از رنجرهای آمریکایی را بیان می‌کند که به موگادیشو می‌روند تا دو تن از فرماندهان رتبه بالا سومالی را دستگیر کنند.

27. فیلم پونین سلوان 1 (Ponniyin Selvan: I)

فیلم حماسی تاریخی / بهترین فیلم های حماسی

  • سال ساخت: 2022
  • امتیاز IMDb: نمره 7.7
  • ژانر: اکشن، درام
  • کارگردان: مانی راتنام (Mani Ratnam)

پونین سلوان 1 از جمله بهترین فیلم های حماسی جدید به کارگردانی مانی راتنام است که از رمانی هندی به همین نام اثر کالکی کریشنامورتی (Kalki Krishnamurthy) اقتباس شد. این اثر به زمان هندی تامیلی ساخته شاد و آیشواریا رای ستاره سینمای هند در آن حضور داشت. پونین سلوان نامزد و برنده جوایز مختلفی شد و منتقدان آن را مورد تحسین قرار دادند تا جایی که قسمت دوم آن نیز در سال 2023 ساخته شد. داستان این فیلم حماسی تاریخی جنگی درباره ولیعهد است که شخص مورد اعتماد خود را به ماموریتی می‌فرستد تا از حقیقت سر در بیاورد و جلوی خیانت را بگیرد.

28. فیلم خط باریک سرخ (Th۴e Thin Red Line) ؛ از فیلمهای سینمایی حماسی

فیلم های حماسی هالیوود / فیلم حماسی اکشن

  • سال ساخت: 1998
  • امتیاز IMDb: نمره 7.6
  • ژانر: جنگی
  • کارگردان: ترنس مالیک (Terrence Malick)

ویژگی مشترک تمامی آثار ترنس مالیک را می‌توان شاعرانگی ظریف آن‌ها دانست. یکی از مشهورترین فیلم‌های این کارگردان بزرگ، فیلم حماسی The Thin Red Line است. این عنوان از فیلمهای سینمایی حماسی جنگی دومین اثری است که با الهام از کتابی به همین نام نوشته جیمز جونز ساخته می‌شود. مالیک در این اثر برداشت خود از نبرد کوه آستن را به تصویر می‌کشد. این نبرد یکی از مهم‌ترین درگیری‌ها در جنگ جهانی دوم بود. The Thin Red Line بر سربازان جوخه سی تمرکز می‌کند. شان پن، جیم کاویزل، نیک نولت، الیاس کوتیاس و بن چاپلین بازیگران اصلی این اثر هستند.

این اثر نخستین فیلم مالیک پس از غیبتی 20 ساله بود. وظیفه ساخت موسیقی این فیلم حماسی جنگی بر عهده هانس زیمر بود. The Thin Red Line از منظر هنری موفقیت خوبی به دست آورد. این اثر در مراسم اسکار موفق به کسب هفت نامزدی در رشته‌هایی چون بهترین کارگردانی،‌ بهترین فیلم و بهترین فیلمنامه اقتباسی شد.

29. فیلم ماموریت (The Mission)

 فیلم سینمایی حماسی ای / فیلم حماسی تاریخی

  • سال ساخت: 1986
  • امتیاز IMDb: نمره 7.4
  • ژانر: درام تاریخی، ماجراجویی
  • کارگردان: رولند جافه (Roland Joffé)

یکی از بهترین فیلم های حماسی که می‌توانیم به شما معرفی کنیم، فیلم ماموریت است. این اثر که موسیقی آن هنوز هم جز موسیقی‌‌های برتر جهان است، توانست نامزدی جایزه بهترین موسیقی فیلم را برای انیو موریکونه به ارمغان بیاورد. فیلم ماموریت برنده نخل طلای کن و اسکار بهترین فیلم‌برداری نیز شد و جز برترین آثار دینی دنیا است. این فیلم حماسی به روایت داستان یسوعیان اسپانیایی می‌پردازد که سعی دارند تا از روستایی دورافتاده که در خطر سقوط و افتادن اهلی آن به دست پرتغالی‌ها برای برده داری است، محافظت کنند.

30. فیلم ناخدا و فرمانده: آخر دنیا  (Master and Commander: The Far Side of the World)

لیست بهترین فیلم های حماسی / بهترین فیلم های حماسی

  • سال ساخت: 2003
  • امتیاز IMDb: نمره 7.4
  • ژانر: تاریخی، درام، جنگی
  • کارگردان: پیتر ویر (Peter Weir)

یکی از فیلم‌هایی که می‌تواند عنوان بهترین فیلم حماسی جنگی را بگیرد، فیلم آمریکایی ناخدا و فرمانده: آخر دنیا محسوب می‌شود. داستان آن در دوره جنگ‌های ناپلئونی روایت می‌شود. این فیلم حماسی شمشیری جایزه بفتای بهترین کارگردانی و جوایز اسکار بهترین بهترین فیلمبرداری و بهترین تدوین صدا را گرفته است. در سال 2021 اعلام شد که فیلمی به عنوان پیش درآمد این اثر در دست ساخت است که می‌تواند عنوان بهترین فیلم حماسی جدید را به خودش اختصاص دهد.

31. فیلم آخرین دوئل (The Last Duel)

فیلم حماسی اکشن / فیلم حماسی تاریخی

  • سال ساخت: 2021
  • امتیاز IMDb: نمره
  • ژانر: درام، اکشن
  • کارگردان: ریدلی اسکات (Ridley Scott)

آخرین دوئل از جمله بهترین فیلم های حماسی تاریخی است که به کارگردانب ریدلی اسکات و نویسندگی نیکول هولوفسنر (Nicole Holofcener)، بن افلک (Ben Affleck) و مت دیمون (Matt Damon) ساخته شود. این اثر موفق شد تا نظرات مثبت مخاطبان منتقدان را به خوا جلب کند. داستان این فیلم حماسی اکشن درباره دو دوست و شوالیه است که همسر یکی از آنها دیگری را متهم به تعرض می‌کند. حال این دو دوست قدیمی رو در روی هم در میدان مبارزه ایستاده و باهم دوئل می‌کنند.

32. فیلم کینگ کونگ (King Kong) ؛ از فهرست بهترین فیلم حماسی دنیا

فیلم های حماسی هالیوود / بهترین فیلم های حماسی

  • سال ساخت: 2005
  • امتیاز IMDb: نمره 7.2
  • ژانر: هیولایی، ماجراجویی
  • کارگردان: پیتر جکسون

فیلم King Kong، از لیست بهترین فیلم حماسی دنیا، بازسازی فیلمی قدیمی به همین نام محصول سال 1933 است و در ادامه فیلم دیگری محصول سال 1976 ساخته شده است. داستان این فیلم حماسی هالیوودی درباره فیلمسازی بلندپرواز است که برای ساخت فیلم با همکارانش به جزیره‌ای اسرارآمیز می‌روند و در آنجا با گوریل غول‌پیکری به نام کونگ مواجه می‌شوند. فیلم کینگ کونگ با فروش 562.3 میلیون دلاری، پنجمین فیلم پرفروش سال 2005 بود و سه جایزه اسکار بهترین تدوین صدا، بهترین صداگذاری و بهترین جلوه‌های ویژه را گرفته است.

33. فیلم کلئوپاترا (Cleopatra) ؛ از لیست بهترین فیلم حماسی دنیا

فیلم های حماسی ایرانی / بهترین فیلم های حماسی

  • سال ساخت: 1963
  • امتیاز IMDb: نمره 7
  • ژانر: درام، تاریخی
  • کارگردان: جوزف ال. منکیه‌ویچ (Joseph L. Mankiewicz)

کلئوپاترا نیز در میان فیلم های حماسی تاریخی قرار می‌گیرد که در واقع اقتباسی از کتاب The Life and Times of Cleopatra است. همانطور که از نام فیلم مشخص است، داستان آن درباره ملکه جوان مصر، کلئوپاترا و بلندپروازی‌های او است. اکثر منتقدان این فیلم حماسی آمریکایی را دوست داشتند و این عنوان با فروشی بیشتر از 57 میلیون دلار، تبدیل به پرفروش‌ترین فیلم سال 1963 شد. در سی و ششمین مراسم اسکار، فیلم Cleopatra در 9 رشته نامزد شد و چهار جایزه اسکار بهترین طراحی صحنه، بهترین فیلمبرداری، بهترین جلوه‌های تصویری و بهترین طراحی لباس را گرفت.

34. فیلم آخرین پادشاهی: هفت پادشاه باید بمیرند (The Last Kingdom: Seven Kings Must Die)

فیلم های حماسی 2023 / فیلم حماسی تاریخی

  • سال ساخت: 2023
  • امتیاز IMDb: نمره 6.9
  • ژانر: تاریخی، درام
  • کارگردان: ادوارد بازالگت (Edward Bazalgette)

فیلم آخرین پادشاهی: هفت پادشاه باید بمیرند یکی از فیلم های حماسی 2023 به کارگردانی ادوارد بازالگت است که مارتا هیلیر (Martha Hillier) نویسندگی آن را برعهده داشت. این اثر برگفته شده از داستان ساکسون‌ها و در ادامه سریال آخرین پادشاهی ساخته و از نتفلیکس پخش شد. داستان این فیلم حماسی جدید پس از مرگ شاه ادوارد اتفتق می‌افتد و درگیری‌های مدعیان قدرت را نشان می‌دهد. از سوی دیگر تلاش اوترد و یارانش پایه‌های ساخت انگلیس را بنا می‌نهند.

35. فیلم دار و دسته‌ های نیویورکی (Gangs of New York)

بهترین فیلم های حماسی تاریخی / فیلم حماسی اکشن

  • سال ساخت: 2002
  • امتیاز IMDb: نمره 6.2
  • ژانر: درام، تاریخی
  • کارگردان: مارتین اسکورسیزی (Martin Scorsese)

فیلم حماسی تخیلی دارودسته‌های نیویورکی اثری به ‌کارگردانی مارتین اسکورسیزی و براساس کتابی با همین عنوان اثر هربرت آزبری (Herbert Asbury) است. این فیلم با بودجه‌ای 97 میلیون دلاری حدودا 194 میلیون دلار فروش داشت و در نزد منتقدان لثری محبوب بود. علاوه بر آن دارودسته‌های نیویورکی ده نامزدی اسکار نیز کسب کرد.

همچنین بخوانید :

داستان این اثر از فیلم های حماسی هالیوود درباره مردی به نام آمستردام است که قصد گرفتن انتقام مرگ پدرش را از رئیس خلافکاری دارد. او در همین حین درگیر جنگ داخلی می‌شود.

کلام آخر

در این مقاله با معرفی فیلم های حماسی همراه شما بودیم و سعی کردیم بهترین‌های این ژانر در جهان را به شما معرفی کنید. این آثار به منظور دادن روحیه و برانگیختن احساسات شور انگیز در مخاطبان ساخته می‌شوند. شما چه فیلم هایی را در این ژانر تماشا کرده‌اید؟ فکر می‌کنید لازمه یک فیلم حماسی خوب چه می‌تواند باشد. لطفا نظرات خود را در قسمت دیدگاه‌ پلازا با ما و سایر مخاطبان به اشتراک بگذارید. از همراهی شما متشکریم.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
دیدگاه کاربران5 دیدگاه
avatar
Xxx
.
17 خرداد 1402، 13:43
پاسخ
2
1
اکثرا آشغال
avatar
مهربان
.
15 خرداد 1402، 19:50
پاسخ
0
1
همه فیلها خوب ولی. رستگاری در شائوشینگ و اسب جنگی و فهرست شیندلر جاشون خالیه تو این لیست
avatar
مهدی
.
15 اسفند 1401، 23:05
پاسخ
0
3
فارست گامپ عالی ولی تو لیست فیلم حماسی؟؟؟
avatar
Gonuk
.
15 اسفند 1401، 01:52
پاسخ
1
0
در کل خوب بود ولی rrrنباید تو این لیست باشه و جلوتر از اواتار
avatar
عباس
.
01 آذر 1401، 22:15
پاسخ
1
0
نسبتا توَضیحات مفیدی بود
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402