روش های پایین آوردن تب در خانه + بهترین تب سنج های بازار

درمان خانگی تب
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

پایین آوردن تب یکی از کارهای ضروری است که در این روزها به دلیل شیوع ویروس کرونا از اهمیت بالایی برخوردار است. در این مقاله روش‌های پایین آوردن تب در خانه را به شما آموزش می‌دهیم.

شیوه‌های مختلف و کارآمدی برای پایین آوردن تب وجود دارند که از هر کدام می‌توان با توجه به میزان تب فرد استفاده کرد. آموختن شیوه‌های پایین آوردن تب بسیار حائز اهمیت هستند؛ زیرا در این روزها با شیوع بیماری‌های مختلف از جمله ویروس کرونا، تب کردن می‌تواند یکی از علائم اولیه ابتلا به بیماری باشد و باید پیش از آنکه تبدیل به یک مشکل جدی شود، آن را رفع کرد. اگرچه تب‌ها معمولا بی‌‌خطر هستند و با انجام برخی کارهای ساده رفع می‌شوند، اما در برخی مواقع نیز میزان تب بالا منجر به آسیب‌های جبران‌ناپذیری می‌گردد.

دلایل تب

اما در چه حالتی می‌توانیم بگوییم یک فرد واقعا تب دارد؟ تب اغلب در مواردی اتفاق می‌افتد که بدن ما در تلاش برای مبارزه با عفونت‌ها باشد. در این حالت، دمای داخلی بدن به عنوان یک مکانیسم دفاعی بالا می‌رود و سعی می‌کند آن را به اندازه کافی داغ کند تا میکروب‌های تهاجمی زنده نمانند. در این حالت است که انسان دچار تب می‌شود. تب بسیار بالا یا ثابت گاهی اوقات نیاز به مراقبت پزشکی دارد، اگرچه اغلب تب‌ها فقط به درمان‌های خانگی احتیاج دارند.

عفونت، شایع‌ترین علت تب است. در حقیقت ایجاد تب، راه‌حل بدن برای مقابله با عفونت است. برخی از دلایل دیگر می‌توانند شامل شرایط التهابی، سرطان‌های خاص، واکنش به داروها یا واکسن‌ها باشند. با این وجود روش‌های بسیاری برای پایین آوردن تب در خانه وجود دارد. در ادامه این مقاله علل و نشانه‌های تب را با جزییات بیشتری مورد بررسی قرار می‌دهیم و برخی تب‌سنج‌های مناسب برای مصرف خانگی را نیز به شما معرفی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

 


علائم تب


میانگین دمای بدن در حدود 98.6 درجه فارنهایت (37 درجه سانتی‌گراد) است. با این حال، درجه حرارت بدن به طور طبیعی در طول روز به ویژه با انجام فعالیت بدنی، دائما در حال تغییر و نوسان است. تب در درجه پایین، زمانی که دمای بدن فرد به 100 تا 102 درجه فارنهایت (37.8 تا 39 درجه سانتی‌گراد) برسد، بروز پیدا می‌کند. تب درجه بالا نیز هنگامی رخ می‌دهد که دمای بدن فرد بیش از 104 درجه فارنهایت (40 درجه سانتی‌گراد) باشد.

تب ویروسی

گذشته از دمای بالاتر بدن، فرد مبتلا به تب نیز ممکن است علائم زیر را داشته باشد:

  • تعریق
  • تب و لرز
  • سر درد
  • دردهای عضلانی
  • کاهش اشتها
  •  خستگی
  • احساس ضعف و بی‌حالی

تب‌های بسیار بالا ممکن است گاهی باعث تشنج شوند که به آن اصطلاحا «تشنج ناشی از تب» (Febrile seizure) گفته می‌شود. این نوع تب بیشتر در کودکان بین 6 ماه تا 5 سال مشاهده شده است.

برخی علائم تشنج ناشی از تب عبارتند از:

  • پرش‌‌های بدنی
  • سفتی در بازوها یا پاها
  • تشنج
  • از دست دادن هوشیاری
  • مشکلات تنفسی
  • استفراغ

درمان تب و لرز

تشنج ناشی از تب فقط چند دقیقه طول می‌کشد و معمولا هیچ مشکل جدی برای سلامتی ایجاد نمی‌کند. با این حال، کودکی که دچار تشنج ناشی از تب شده است، در آینده نیز احتمال دارد مجددا به آن گرفتار شود.

 


روش های خانگی برای پایین آوردن تب بزرگسالان


چندین کار ساده وجود دارد که یک فرد بالغ می‌تواند در هنگام تب انجام دهد تا علائم تب خود را پایین آورد. در ادامه به روش‌های خانگی برای پایین آوردن تب می‌پردازیم.

 

نوشیدن مکرر مایعات

در هنگام تب، بدن برای جبران درجه حرارت بالا باید میزان آب بیشتری مصرف کند که این امر می‌تواند منجر به کم آبی بدن فرد شود. نوشیدن آب یا آبمیوه‌های طبیعی می‌تواند به پایین آوردن تب کمک بسیاری کند.

 

استراحت کردن

مبارزه با عفونت، انرژی زیادی از فرد بیمار می‌گیرد. افراد باید تا حد ممکن استراحت کنند تا به بدن خود در جهت بهبودی سریع‌تر کمک کنند.

 

 دوش آب گرم

بسیاری از افراد گمان می‌کنند که در هنگام تب باید دوش آب سرد بگیرند. اما انجام این کار می‌تواند باعث تب و لرز شود و حتی دمای بدن را نیز افزایش دهد. در عوض، افراد می‌توانند با آب گرم یا ولرم استحمام کنند تا به بدن خود در جهت خنک شدن و کاهش دما کمک کنند. حمام همچنین می‌تواند به تسکین درد عضلات نیز کمک شایانی کند.

درمان تب

 

استفاده از داروهای بدون نسخه

استفاده از دارو معمولا برای پایین آوردن تب لازم نیست. با این حال، برخی از داروهای بدون نسخه می‌توانند به کاهش تب کمک کرده و احساس راحتی بیشتری در فرد ایجاد کنند. این داروها عبارتند از:

  • ایبوپروفن (Ibuprofen)
  • استامینوفن (Acetaminophen)
  • ناپروکسن (Naproxen)

 

پوشیدن لباس کمتر

داشتن تب می‌تواند باعث شود فرد یک دقیقه احساس گرما و دقیقه‌ای دیگر احساس سرما کند. پوشیدن بیش از حد لباس می‌تواند گرما را در برابر بدن محصور کند و در نتیجه دمای بدن را افزایش دهد. هنگامی که تب دارید، سعی کنید از لباس‌های کمتری استفاده کنید و تنها در صورتی که احساس سرما یا لرز کردید، لباس بیشتری بپوشید.

 


روش های خانگی برای پایین آوردن تب کودکان و نوزادان


درمان تب در کودکان بسیار شبیه به بزرگسالان است. با این حال، چند تفاوت ظریف وجود دارد. برای پایین آوردن تب کودکان نیز می‌توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید.

 

نوشیدن مکرر مایعات

مانند بزرگسالان، کودکان مبتلا به تب نیز به نوشیدن فراوان مایعات احتیاج دارند. با این حال، ممکن است نوشیدن آب فراوان برای یک کودک کمی مشکل باشد.

برخی از گزینه‌های جذاب برای جایگزین کردن به جای نوشیدن آب عبارتند از:

  • سوپ گرم
  • بستنی
  • ژله‌های طعم‌دار
  • آب میوه رقیق

تب عفونی

 

استراحت کردن

کودکان ممکن است پس از مصرف داروهای بدون نسخه احساس بهبودی بیشتری داشته باشند. در نتیجه ممکن است پس از مصرف دارو انرژی و بازیگوشی بیشتری نیز داشته باشند. با این وجود، تا زمانی که اطمینان حاصل نکردید که فرزندتان بهبودی کامل پیدا کرده است، سعی کنید میزان فعالیت‌هایش را کنترل کنید.

اگر کودکتان نتوانست بخوابد یا استراحت کند، در این صورت می‌توانید از راهکارهایی مانند پخش موسیقی ملایم یا خواندن قصه برای کمک به خواب فرزندتان استفاده کنید.

 

دوش آب گرم

بعید است کودکان در هنگام بیماری از حمام کردن استقبال کنند. گزینه دیگر برای شما این است که یک دستمال گرم را روی پیشانی کودک قرار دهید تا به تسکین تب او کمک کند. به این نکته مهم نیز توجه داشته باشید که هرگز نباید برای پایین آوردن تب فرزند خود از استعمال الکل بر روی پوست استفاده کنید. الکل در هنگام جذب به پوست کودک، بسیار خطرناک است.

پایین آوردن تب

 

مصرف داروهای بدون نسخه

همانند بزرگسالان، معمولا برای کودک مبتلا به تب نیز احتیاجی به مصرف دارو نیست. با این وجود، مصرف داروهای بدون نسخه می‌تواند به پایین آوردن تب کودک و بهبودی سریع او کمک کند. یکی از داروهای مناسب برای کودکان در تمام سنین، استامینوفن است که با نام تجاری Tylenol در دسترس است.

تولید کنندگان Tylenol اظهار دارند که مصرف این دارو حتی برای شیرخواران نیز مناسب است. با این حال، سازمان غذا و دارو (FDA) مصرف استامینوفن را در کودکان زیر 2 سال توصیه نمی‌کند. افرادی که مایل به درمان تب نوزادان هستند نیز می‌توانند درباره نوع و میزان مصرف داروهای مختلف با پزشک متخصص مشورت کنند.

برخی از داروها برای کودکان زیر سنین مشخص مناسب نیستند. این موارد شامل آسپرین است که برای افراد زیر 16 سال مناسب نیست و ایبوپروفن که برای کودکان زیر 3 ماه یا کودکانی که وزن آن‌ها زیر 5 کیلوگرم است به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. ایبوپروفن همچنین برای کودکان مبتلا به آسم نیز مناسب نیست و ممکن است منجر به عود بیماری آن‌ها شود.

پایین آوردن تب با سیب زمینی

 


کارهایی که نباید در هنگام داشتن تب انجام دهید


کودکان معمولا بیشتر از بزرگسالان دچار تب می‌شوند. اگر فرزند شما تب دارد اما هنوز بازی می‌کند و مانند قبل فعالیت و جنب و جوش دارد، نیازی به انجام اقدامات مختلف برای کاهش درجه حرارت بدن و تب او نیست. اما والدین گاهی اوقات به دلیل ترس و نگرانی ممکن است کارهای خطرناکی انجام دهند که ممکن است برای سلامت کودک بسیار مضر باشند. در ادامه به این اقدامات پرداخته‌ایم.

 

استعمال الکل

این داروی قدیمی برای کاهش تب، ایده بسیار بد و خطرناکی است. اگر کسی به شما توصیه کرد که برای کاهش درجه حرارت بدن خود یا کودکتان از الکل استفاده کنید و آن را بر روی سطح پوست بمالید، به هیچ وجه این کار را نکنید؛ زیرا استفاده از الکل نه تنها موثر نیست، بلکه می‌تواند باعث مسمومیت و یا حساسیت‌های پوستی شود.

تب ویروسی

 

حمام با آب سرد

همانطور که گفتیم، دوش گرفتن در هنگام تب داشتن فقط در صورتی مفید است که با آب گرم یا ولرم انجام شود. حمام با آب سرد ممکن است به طور موقت در پایین آوردن تب شما موثر باشد، اما به سرعت باعث لرز خواهد شد و در واقع باعث افزایش دمای مرکزی بدن شما می‌شود.

 

تغییر دوز داروهای مصرفی

مصرف بیش از حد دارو برای پایین آوردن تب یا مصرف همزمان دو نوع داروی مختلف، نه تنها موجب بهبودی نمی‌شود، بلکه برای بدن خطرناک و مشکل‌ساز نیز هست. انجام این کار می‌تواند به اندام‌های داخلی بدن شما آسیب برساند و بر خلاف تصور نیز موجب کاهش سریع‌تر دمای بدنتان نمی‌شود.

از آنجا که مصرف بیش از حد استامینوفن (Tylenol) یکی از شایع‌ترین دلایلی است که باعث آوردن کودکان به بخش اورژانس بیمارستان می‌شود، از این رو پزشکان توصیه می‌کنند که داروهای کاهش تب و میزان دوز مصرفی آن‌ها را بدون مشورت با پزشک تغییر ندهید، زمان مصرف آخرین دارو را یادداشت کنید، از مصرف ناآگاهانه انواع داروهای قوی‌تر خودداری کنید و آن‌ها را دور از دسترس اطفال نگه دارید.

پایین آوردن تب با سیب زمینی

بررسی مواد تشکیل دهنده دارویی که مصرف می‌کنید نیز بسیار مهم است؛ زیرا ممکن است بدن شما نسبت به یکی از ترکیبات موجود در دارویی که مصرف می‌کنید حساسیت داشته باشد. اگر از یکی از داروهای ذکر شده یا سایر داروها برای پایین آوردن تب خود استفاده کردید، هرگز به طور همزمان داروی دیگری را با آن مصرف نکنید.

 


زمان مراجعه به پزشک


اگر خود و یا کودکتان تب بسیار بالا و یا مداوم دارید و مصرف دارو نیز در پایین آوردن تب شما موثر نبود، باید حتما به پزشک مراجعه کنید. همچنین اگر تب با یک یا چند مورد از علائم زیر همراه باشد، باید حتما با پزشک مشورت کنید.

  • درد در ناحیه گردن
  • حساسیت به نور
  • خارش پوست
  • وجود جوش بر روی پوست
  • خشکی بدن
  • تشنج یا حملات ناگهانی

وجود این علائم در فرد ممکن است نشان‌دهنده یک بیماری عفونی جدی مانند مننژیت (Meningitis) باشد.

پایین آوردن تب

درمان و مراجعه به پزشک برای کودکان و نوزادان از اهمیت بیشتری برخوردار است؛ زیرا سیستم ایمنی بدن کودکان ضعیف‌تر از بزرگسالان است. با این حال والدین باید به دنبال معالجه پزشکی برای کودکی باشند که علائم زیر را دارا هستند.

  • کودکی که کمتر از 3 ماه سن دارد و میزان تب او 100.4 درجه فارنهایت (38 درجه سانتیگراد) یا بالاتر است.
  • کودکی که 3 الی 6 ماهه است و تب 102.2 درجه فارنهایت (39 درجه سانتیگراد) یا بالاتر دارد.
  • کودکی که بیش از 5 روز است که تب دارد و بهبود پیدا نمی‌کند.
  • کودکی که دارای علائم کمبود آب بدن، مانند چشمان فرو رفته و کمبود اشک در هنگام گریه است.
  • کودکی که غذا نمی‌خورد و عموما بی‌حال و کسل است.

 


بهترین تب سنج های موجود در بازار


تب‌سنج‌های بسیاری در بازار موجود هستند که با استفاده از آن‌ها به سادگی می‌توانید میزان تب خود را بدون نیاز به مراجعه به پزشک اندازه بگیرید که این کار درنهایت می‌تواند برای پایین آوردن تب مفید باشد. در ادامه برخی از تب‌سنج‌های کاربردی موجود در بازار را به شما معرفی خواهیم کرد.

 

 تب سنج امرن MC343

دقیق ترین تب سنج

Вход на сайт казино через рабочее зеркало Вавада . Вы попадете на официальный сайт Vavada casino, где можно регистрироваться.

دماسنج امرن MC343 نمونه‌ای ساده و کاربردی یک تب‌سنج خانگی است که از طریق تماس دستگاه با سطح پوست میزان حرارت بدن اندازه‌گیری می‌شود و سپس در صفحه LCD موجود بر روی دستگاه، نمایش داده می‌شود. این مدل تب‌سنج دارای حافظه است و می‌تواند تاریخچه میزان حرارت بدن شما را در حافظه خود ذخیره کند. این دستگاه به وسیله باتری ساعتی کار می‌کند و استفاده از آن بسیار آسان است. قیمت این تب‌سنج دیجیتالی حدود 80 هزار تومان است.

 

تب سنج دیجیتالی چیکو C449

بهترین تب سنج

تب‌‌‌سنج دیجیتایی چیکو برای اندازه‌گیری میزان حرارت نقاط مختلف بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای اندازه‌گیری میزان حرارت بدن باید سر این تب‌سنج را در زیر زبان یا زیر بغل خود قرار دهید و پس از گذشت حدود یک دقیقه، تب‌سنج به صدا در می‌آید و میزان دمای بدن شما بر روی صفحه‌ نمایشگر دستگاه، نشان داده می‌شود. این تب‌سنج می‌تواند دمای بین 32 تا 42 درجه سانتی‌گراد را اندازه‌گیری کند. قیمت این تب‌سنج حدود 120 هزار تومان است.

 

تب سنج دیجیتال اسمارت پلاس

دقیق ترین تب سنج

تب سنج دیجیتال عروسکی برای اندازه‌گیری میزان تب کودکان طراحی شده است و به خاطر شکل ظاهری جذاب آن می‌توانید به راحتی و بدون مشکل تب کودک خود را اندازه‌گیری کنید. این تب‌سنج تمام قابلیت‌های یک تب‌سنج خوب را دارا است و استفاده از آن نیز بسیار ساده است. قیمت این تب‌سنج دیجیتالی مخصوص کودکان حدود 40 هزار تومان است.

 

تب سنج دیجیتالی مکسی مد BIG SCREEN

بهترین تب سنج

برای اندازه‌گیری درجه حرارت بدن خود باید سر این تب‌سنج را زیر زبان یا زیر بغل خود قرار دهید و پس از چندین ثانیه میزان تب شما بر روی صفحه نمایش این تب‌سنج نمایش داده می‌شود. تب‌سنج دیجیتالی مکسی مد با استفاده از باتری کار می‌کند و در زمان ضعیف شدن باتری، دستگاه به شما هشداری برای تعویض باتری می‌دهد. آخرین اندازه‌‌گیری‌های میزان حرارت بدنتان نیز به طور خوکار در این دستگاه ذخیره می‌شود. قیمت این تب‌سنج دیجیتالی حدود 50 هزار تومان است.

 

تب سنج دیجیتالی نوردایتالیا TD-21

دقیق ترین تب سنج

این تب‌سنج دیجیتالی نیز قابلیت‌های سایر تب‌سنج‌های معرفی شده در این فهرست را ارائه می‌دهد و برای اندازه‌گیری میزان دمای بدن بسیار مناسب و دقیق است. کار با این دستگاه بسیار ساده است و برای اندازه‌گیری میزان تب باید آن را بر روی زبان یا زیر بغل قرار دهید و پس از گذشت چند ثانیه میزان تب را مشاهده کنید. این دستگاه نیز دارای حافظه‌ است و می‌تواند میزان حرارت بدن شما را ذخیره کند. قیمت این تب‌سنج دیجیتالی حدود 70 هراز تومان است.

ما در این مقاله شیوه‌های مختلف پایین آوردن تب در خانه را به شما آموزش دادیم. هنگامی که درجه حرارت بدن شما افزایش پیدا می‌کند، نشانه‌هایی مانند خستگی، بی‌‌اشتهایی، استفراغ، تعریق و دردهای عضلانی را به همراه دارد. با استفاده از روش‌های خانگی ذکر شده در این مقاله می‌توانید به سادگی بدون نیاز به مراجعه به پزشک برای پایین آوردن تب خود اقدام کنید. تب معمولا عوارض جانبی خاصی به دنبال ندارد و اغلب با استفاده از داروهای بدون نسخه و استراحت رفع می‌شود. در مواقعی که تب شما بسیار شدید باشد و پس از گذشت چندین روز و با مصرف دارو نیز بهبود پیدا نکردید، باید به پزشک مراجعه کنید؛ زیرا در برخی مواقع این تب‌های طولانی می‌توانند بسیار خطرناک باشند.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402