خواص سیب ؛ میوه ای شفابخش برای درمان بیماری ها

خواص سیب / فواید سیب
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

درباره خواص سیب چه می‌دانید؟ سیب یک میوه شفابخش و معجزه‌آسا است که برای درمان بیماری‌ها بسیار موثر است. در این مقاله قصد داریم خواص سیب را مورد بررسی قرار دهیم.

خواص سیب بی‌شمار است و این میوه به عنوان یک داروی طبیعی برای درمان و پیشگیری از بیماری‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. سیب یکی از محبوب‌ترین و خوشمزه‌ترین میوه‌های دنیا است و در رنگ‌های مختلفی چون زرد، قرمز و سبز کاشت می‌شود. یک ضرب‌المثل قدیمی درباره سیب وجود دارد که می‌گوید: «سیب دکتر را از شما دور نگه می‌دارد». این ضرب‌المثل قدیمی نیز اشاره به خواص سیب و شگفتی‌های آن دارد. اگرچه خوردن سیب تمام بیماری‌ها را از بین نمی‌برد، اما برای سلامت عمومی بدن بسیار مفید است و می‌تواند از بسیاری از بیماری‌ها پیشگیری و برخی از آن‌ها را نیز درمان کند.

خواص سیب زرد در طب سنتی

سیب میوه‌ای است که از طریق درخت سیب کاشته می‌شود. پوست سیب نازک اما محکم است و گوشت داخلی آن ضخیم و آبدار است و وقتی که رسیده شود، نرم و ترد است. هسته داخلی سیب، دانه‌ها را نگه می‌دارد که در صورت مصرف بیش از حد، می‌تواند برای سلامتی شما مضر باشد. مواد مغذی سیب در درون و پوست آن است که منبعی غنی از آنتوسیانین‌ها (Anthocyanins) و تانن‌ها (Tannins) محسوب می‌شود. سیب همچنین حاوی آنتی اکسیدان‌ها، ویتامین، فیبر رژیم غذایی و طیف وسیعی از مواد مغذی دیگر است و به دلیل دارا بودن این مواد مغذی است که می‌تواند برای پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

 


تاریخچه سیب


به دلیل تنوع ژنتیکی در آسیای میانه، این منطقه به طور کلی به عنوان مرکز و مبدا سیب در نظر گرفته می‌شود. سیب در اصل عضو خانواده گل سرخ در جونغارستان (منطقه‌ای در شمال باختری چین) است. سیب در قزاقستان و چین به عنوان یک میوه وحشی مصرف می‌شد و بسیار محبوب بود. این میوه سپس به آسیا، مدیترانه و خاورمیانه نیز راه پیدا کرد و به دلیل طعم و خواص بی‌نظیر، خیلی زود در میان مردم شناخته و مصرف شد.

خواص سیب برای زنان

اروپایی‌ها سهام سیب را به ویرجینیا و جنوب غربی آوردند. جان چاپمن (John Chapman) که در سال‌های بعد با نام اپل سید (Appleseed) شناخته شد، درختان سیب را در سراسر اوهایو، ایندیانا و ایلینوی می‌کاشت. با گذشت زمان، مردم حقایق مختلفی را درباره خواص سیب کشف کردند و این امر منجر به شکوفایی صنعت واردات و صادرات سیب شد.

تقریباً در سراسر جهان حدود 8000 نوع سیب پرورش داده می‌شود. فقط در ایالات متحده، حدود 90٪ از کشت میوه‌ها را تشکیل می‌دهد و برای صنعت و اقتصاد آنان بسیار سودآور است. علاوه بر منافع اقتصادی، خواص سیب نیز باعث شده است تا به عنوان یک داروی طبیعی و موثر مورد استفاده قرار گیرد.

 


مواد مغذی موجود در سیب


سیب حاوی بسیاری از مواد مغذی، ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری است و عاری از هرگونه چربی، سدیم و کلسترول مضر است. آنتی اکسیدان‌ها، پتاسیم، فیبر رژیم غذایی، ویتامین C و ویتامین B برخی از مواد مغذی موجود در سیب هستند. برخی دیگر از مواد مغذی مهم موجود در سیب شامل کلسیم، ویتامین K، آهن، مس، فسفر و منیزیم می‌شوند.

خواص سیب زرد در طب سنتی

در جدول زیر میزان مواد مغذی موجود در یک سیب خام متوسط ​​با وزن حدود 182 گرم نشان داده شده است.

مواد مغذیمقدار در یک سیبنیاز روزانه بزرگسالان
انرژی (کالری)94.61800-3000
کربوهیدرات (گرم)25.1، از جمله 18.9 گرم شکر130
فیبر (گرم)4.422.4-33.6
کلسیم (میلی‌گرم)10.91000-1300
فسفر (میلی‌گرم)20700
منیزیم (میلی‌گرم)9.1320-420
پتاسیم (میلی‌گرم)1954700
ویتامین C (میلی‌گرم)8.3775-90
فولات (میکروگرم)5.46400
کولین6.19425-550
بتا کاروتن (میلی‌گرم)49.1اطلاعاتی وجود ندارد
لوتئین و زاکزانتین (میلی‌گرم)52.8اطلاعاتی وجود ندارد
ویتامین K (میلی‌گرم)490-120

سیب همچنین مقادیری از آهن، ویتامین A و ویتامین E مورد نیاز بدن را تأمین می‌کند. به طور کلی و با توجه به خواص سیب، این میوه به عنوان «میوه سلامت» شناخته می‌شود و مصرف یک عدد از آن در روز توصیه می‌شود.

فیبر می‌تواند عمل هضم را آهسته کند؛ بنابراین بعد از خوردن سیب احساس سیری می‌کنید و این امر به شما کمک می‌کند تا از پرخوری پرهیز کنید. خوردن غذاهای سرشار از فیبر می‌تواند ریفلاکس اسید معده را کاهش دهد. فیبر موجود در سیب همچنین می‌تواند به اسهال و یبوست نیز کمک کند. برخی مطالعات نشان می‌دهند که فیبر موجود در پوست سیب از  آسیب‌های قلبی جلوگیری می‌کند.

 


خواص سیب


همانطور که گفتیم سیب سرشار از فیبر، ویتامین‌ها و موادمعدنی است که همه این موارد برای حفظ سلامتی بدن بسیار مفید هستند. سیب همچنین دارای مجموعه‌ای از آنتی اکسیدان‌‌ها است. در ادامه این بخش به خواص سیب برای سلامتی و درمان بیماری‌ها اشاره می‌کنیم.

 

حفظ سلامت عصبی و جلوگیری از بیماری آلزایمز

یک مطالعه آزمایشگاهی در سال 2019 به این نتیجه رسید که کوئرستین به دلیل خاصیت جلوگیری از ایجاد گونه‌های واکنشی عصبی مختلف، دارای اثر محافظت نورونی است. سلول‌های عصبی به زنده ماندن و عملکرد خود کمک می‌کنند؛ بنابراین ممکن است در جلوگیری از کاهش نورون مربوط به سن موثر باشند.

آنتی اکسیدان‌های فراوان موجود در سیب از سلول‌های مغزی در برابر استرس اکسیداتیو (Oxidative stress) محافظت می‌کنند. استرس اکسیداتیو می‌تواند باعث آلزایمر و سایر اختلالات عصبی شود؛ بنابراین کاهش آن با کاهش این اختلالات همراه خواهد بود.

خواص سیب پخته

 

همچنین بخوانید :

جلوگیری از سکته مغزی

محققان به این نتیجه رسیده‌اند که مصرف سیب می‌تواند خطر سکته مغزی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد و افرادی که به طور مرتب سیب مصرف می‌کنند، از این خطر مصون هستند. یک بررسی در سال 2017 نشان داد افرادی که فیبر بیشتری مصرف می‌کنند، کمتر از افراد دیگر در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی و سکته مغزی قرار دارند.

یک سیب متوسط ​​با وزن حدود 182 گرم، دارای 4.4 گرم فیبر است. این مقدار تقریبا بین 13 الی 20 درصد از نیاز روزانه بزرگسالان را با توجه به سن و جنسیت آنان تامین می‌کند.

 

کاهش کلسترول

یک مطالعه در سال 2013 نشان داد که خوردن سیب خام باعث کاهش کلسترول در بدن افراد سالم می‌شود؛ اما نوشیدن آب سیب چنین تاثیری ندارد. بنابراین محققان نتیجه می‌گیرند که فیبر موجود در خود سیب است که به کاهش کلسترول کمک می‌کند.

خواص سیب قرمز

 

سلامت قلب

سیب حاوی فیبر، ویتامین C، آنتی اکسیدان‌ها و پتاسیم است که هر یک از آن‌ها می‌توانند به حفظ سلامت قلب کمک کنند.

  •  فیبر به مدیریت فشار خون کمک می‌کند و می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش دهد.
  • ویتامین C یک آنتی اکسیدان است که در کنار سایر آنتی اکسیدان‌های دیگر می‌تواند در محافظت از سلامت قلب نقش مهمی داشته باشد.
  • پتاسیم به جریان خون کمک می‌کند و خطر فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد.

بنابراین سیب به دلیل دارا بودن این مواد مغذی که هر یک از آن‌ها دارای خاصیت محافظت از قلب هستند، می‌تواند به پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی کمک بسیاری کند.

 

جلوگیری از ابتلا به بیماری دیابت

کنترل قند خون برای افرادی که مبتلا به دیابت هستند ضروری است. پلی‌فنول‌های (Polyphenols) موجود در سیب با کاهش جذب کربوهیدرات‌ها توسط بدن ارتباط مستقیم دارند. برخی تحقیقات با تمرکز بر روی سرکه سیب نشان داده‌اند که سرکه سیب می‌تواند نوسانات قند خون را کاهش دهد که این امر یک عامل مهم برای کنترل دیابت محسوب می‌شود. پلی‌فنول‌ها همچنین میزان جذب گلوکز در دستگاه گوارش را کاهش داده و باعث آزاد شدن انسولین از لوزالمعده می‌شوند و میزان قند خون را متعادل می‌سازد.

انجمن دیابت آمریکا، خوردن یک سیب شیرین را برای برطرف کردن نیاز قندی بدن توصیه می‌کند. یک سیب متوسط ​​حاوی 25.1 گرم کربوهیدرات است که 18.9 گرم آن شکر است. با این وجود، فیبر و سایر مواد مغذی مورد نیاز بدن را نیز فراهم می‌کند و این به معنای آن است که بیماران دیابتی می‌توانند از سیب به عنوان یک میان وعده شیرین بی‌ضرر استفاده کنند. برای آشنایی بیشتر با بیماری دیابت می‌توانید به این مقاله هم سری بزنید.

فواید خوردن سیب ناشتا

 

جلوگیری از سرطان

محققان با انجام برخی تحقیقات درباره خواص سیب به این نتیجه رسیده‌اند که این میوه در بهبود و درمان انواع مختلف سرطان‌ها به ویژه سرطان پوست، سینه و روده بزرگ بسیار موثر است. مصرف منظم یک یا چند سیب در روز ممکن است خطر ابتلا به سرطان ریه و روده را نیز کاهش دهد.

 

کاهش وزن و چاقی

آب زیاد و فیبر موجود در سیب باعث افزایش احساس سیری می‌شود و در نتیجه اشتها و پرخوری را کاهش می‌دهد. مطالعات انجام شده در سال 2019 نشان دادند که سیب حاوی ترکیبات فعال زیستی است که می‌توانند به پیشرفت باکتری‌های سالم روده کمک کنند و این امر ممکن است به لاغری و سلامت افراد مبتلا به چاقی کمک کند.

خواص سیب پخته

 

بهبود سلامت روده

سیب سرشار از فیبر محلول است. یک سیب بزرگ می‌تواند 20 درصد از نیاز روزانه بدن به فیبر را تامین کند. فیبر همچنین می‌تواند به روند هضم غذا کمک کند. مصرف منظم سیب باعث تنظیم عملکرد روده و جلوگیری از یبوست، اسهال، سندرم روده تحریک پذیر (IBS) و سایر اختلالات معده می‌شود. سیب باعث تحریک سوخت و ساز بدن در دستگاه گوارش شده و باکتری‌های مفیدی را در روده به وجود می‌آورد. این اثر پروبیوتیک با به حداکثر رساندن جذب مواد مغذی و از بین بردن باکتری‌ها و سموم مضر در بدن، منجر به بهبود سلامتی می‌شود.

 

بهبود سلامت دهان و دندان

خوردن سیب به تمیز کردن دندان‌ها و لثه‌ها کمک می‌کند. هنگامی که سیب می‌خورید، فیبر موجود در آن دندان‌ها را تمیز کرده و خاصیت ضد باکتریایی آن نیز باکتری‌ها و ویروس‌های موجود در دهان را نابود می‌کند. خواص سیب همچنین موجب ترشح بزاق دهان می‌شود که باعث کاهش توانایی باکتری‌ها در تکثیر و رشد در دهان شما می‌گردد.

خواص سیب و دارچین / خواص سیب پخته

 

تسکین دهنده علائم آسم

سیب دارای خاصیت ضد التهابی فوق‌العاده‌ای است و برای درمان طبیعی بیماری آسم بسیار موثر و مفید است. کوئرستین موجود در پوست سیب به کاهش التهاب و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.

 

بهبود سلامت استخوان ها

ترکیباتی مانند کائمپرفرول (Kaempferol)، کوئرستین (Quercetin) و میریستین (Myricetin) موجود در سیب می‌توانند در بهبود شرایط التهابی مانند ورم مفاصل و نقرس بسیار موثر باشند. بنابراین سیب برای افرادی که از روماتیسم رنج می‌برند نیز بسیار مفید است؛ زیرا روند بهبود بیماری آنان را تسریع می‌کند.

 

مراقبت از پوست و مو

آنتی اکسیدان‌های قدرتمند موجود در سیب با اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد که مستقیما با پیری زودرس، ایجاد چین و چروک و لکه‌های پوستی در ارتباط است مقابله می‌کنند. سیب همچنین گردش خون را افزایش می‌دهد و این امر منجر به جوان‌سازی و شادابی پوست می‌شود و سلول‌های آسیب دیده را ترمیم کرده و از ایجاد آکنه بر روی پوست نیز جلوگیری می‌کند.

ذخایر اسید اسکوربیک (Ascorbic acid) موجود در سیب نیز به تشکیل کلاژن کمک می‌کند که این امر برای سلامت پوست بسیار مفید است. شستن پوست سر با آب سیب می‌تواند به جلوگیری از ایجاد شوره سر کمک کرده و ریشه مو را نیز تقویت می‌کند.

خواص سیب قرمز قبل از خواب / خواص سیب زرد در طب سنتی

 


رژیم سیب برای لاغری


رژیم لاغری سیب یک برنامه رژیم غذایی 5 روزه است که در آن بخش عمده‌ای از وعده‌های غذایی شما را سیب تشکیل می‌دهد. در روز اول رژیم برای صبحانه، نهار و شام فقط می‌توانید سیب بخورید. در روز دوم رژیم می‌توانید در صبحانه، نهار و شام خود علاوه بر سیب، سبزیجات نیز میل کنید. در روز 3 تا روز 5 رژیم نیز علاوه بر خوردن سیب می‌توانید میوه، آب میوه‌های تازه، اسموتی سبزیجات، پروتئین‌ها و لبنیات را نیز در هر وعده اصلی غذایی خود مصرف کنید. با این رژیم می‌توانید در 5 روز تقریبا 3 کیلوگرم وزن کم کنید. خواص سیب در این رژیم لاغری بسیار به کمکتان می‌آیند و از ضعیف شدن بدن شما نیز جلوگیری می‌کنند.

خواص سیب برای لاغری / فواید خوردن سیب ناشتا

 


عوارض جانبی مصرف سیب


سیب در بعضی موارد ممکن است دارای عوارض جانبی باشد که در این قسمت به برخی از عوارض جانبی آن اشاره خواهیم کرد.

  • مسمومیت: دانه سیب حاوی سیانور است که ترکیب شیمیایی سمی خطرناک محسوب می‌شود. این دانه‌ها نباید به صورت خوراکی مصرف شوند، اما می‌توان از آن‌ها برای کاربردهای موضعی استفاده کرد.
  • بارداری و شیردهی: مادران باردار و شیرده باید از مصرف چای سیب خودداری کنند؛ زیرا این چای می‌تواند به رشد جنین آسیب برساند.
  • آلرژی: سیب در برخی موارد نادر ممکن است در افراد واکنش آلرژیک ایجاد کند.
  • تداخل دارویی: سیب ممکن است با برخی داروهای خاص سازگاری نداشته باشد. در چنین مواردی قبل از افزودن سیب به رژیم غذایی خود، باید با پزشک معالجتان مشورت کنید.

توجه داشته باشید که این عوارض در برخی مواقع نادر اتفاق می‌افتند و مصرف سیب عموما هیچگونه ضرری به همراه ندارد.

خواص سیب پخته / خواص سیب سبز

ما در این مقاله خواص سیب را به طور کامل مورد بررسی قرار دادیم. سیب به عنوان «میوه سلامت» شناخته می‌شود و برای پیشگیری و درمان بیماری‌های مختلف بسیار مفید است. خواص سیب بی‌شمار است و کاربردهای سلامتی زیادی دارد. با مصرف سیب می‌توانید سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کرده و خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف را به طرز چشمگیری کاهش دهید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
دیدگاه کاربران1 دیدگاه
avatar
رضا
.
20 اسفند 1398، 10:59
پاسخ
0
0
خیلی خوب بود از مطالبش استفاده کردم
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402