تاریخچه پلی استیشن ؛ از پی اس وان و فوتبال 99 تا پی اس 4 و جی تی ای

تاریخچه پلی استیشن
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

پلی‌استیشن کنسول دوست‌داشتنی کمپانی سونی است که 25 سال مهمان خانه‌های ما بوده و خاطرات بسیاری را برای ما تداعی می‌کند. امروز تصمیم داریم مروری بر تاریخچه پلی استیشن داشته باشیم.

انواع مختلف پلی استیشن هرکدام در زمان خود بهترین بودند؛ برای مثال پی‌اس وان (PS One) که انقلابی در صنعت بازی‌های ویدیویی به وجود آورد تا پلی استیشن 4 که پای خود را فراتر از استانداردهای معمول گذاشته است. در ادامه این مقاله انواع مدل پلی استیشن را به همراه بازی‌های محبوب هر یک بررسی خواهیم کرد، پس با تاریخچه پلی استیشن همراه پلازا باشید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

 


تاریخچه پلی استیشن


کمپانی سونی در سال 1373 (1994 میلادی) از برند پلی‌استیشن رونمایی کرد. اولین محصول این کمپانی با نام پلی استیشن وان یا پی‌اس وان (PS One) انقلابی در صنعت کنسول‌های بازی برپا کرد و به محبوبیت زیادی نیز دست یافت.

تاریخچه پلی استیشن / نواع مدل های پلی استیشن / انواع مدل پلی استیشن / انواع مختلف پلی استیشن

سونی پس از آن سه نسل دیگر این کنسول را روانه بازار کرد که هرکدام با امکاناتی فوق‌العاده توانستند موفقیت‌های پلی‌استیشن وان را تکرار کنند. برای مثال در سالیان اخیر رقابت بین سونی و مایکروسافت در زمینه کنسول‌های بازی تنگاتنگ است؛ اما سونی با محصولات پلی استیشن گوی سبقت را از کنسول ایکس‌باکس ربوده و سهم بیشتری از بازار را از آن خود کرده است. البته برند پلی‌استیشن محصولات دیگری از قبیل گوشی هوشمند، کنسول بازی دستی و انواع دسته‌های بازی را نیز تولید می‌کند.

 


انواع مدل های پلی استیشن


در ادامه 4 نسل از انواع مختلف پلی استیشن را مورد بررسی قرار می‌دهیم و ویژگی‌ها و امکانات هر یک را نیز مرور خواهیم کرد.

 

پلی‌استیشن وان

تاریخچه پلی استیشن / نواع مدل های پلی استیشن / انواع مدل پلی استیشن / انواع مختلف پلی استیشن

پلی‌وان یا پلی استیشن یک، اولین محصول بازی‌های ویدیویی محسوب می‌شود که بیش از 100 میلیون دستگاه از آن به فروش رفته است. این دستگاه جزو کنسول‌های نسل پنجم بازی‌های ویدیویی به شمار می‌رود که به نوعی برای رقابت با سِگا ساترن و نینتندو 64 طراحی شده بود. در حقیقت ایده تولید این کنسول در زمان همکاری با شرکت نینتندو به ذهن مهندسین برند پلی‌استیشن رسید.

پلی‌وان مجهز به پردازشگر تک هسته‌ای است که با 2 مگابایت رام به علاوه 1 مگابایت رام گرافیکی، قابلیت پردازش 360 هزار پلیگان در ثانیه را دارد. این کنسول همچنین اولین دستگاهی بود که از کامپکت دیسک (سی‌دی) پشتیبانی می‌کرد؛ برای همین امکان اجرای بازی‌های 3 بعدی در آن وجود داشت.

البته این دستگاه فاقد حافظه داخلی بود و کاربران برای ذخیره‌سازی اطلاعات مجبور به استفاده از مموری کارت‌ بودند. همچنین دسته‌های اصلی این محصول در ابتدا خیلی ساده و بدون شوک بودند که البته کمپانی سونی در سال 1997 دسته‌های دوآل شوک را برای این کنسول عرضه کرد. از بازی‌های معروف پلی‌استیشن وان می‌توان به کراش، فوتبال 99، تِکن، رزیدنت اویل، تامب رایدر، Metal Gear، سایلنت هیل، پپسی مَن و گرن توریسمو اشاره کرد.

پیشنهاد می‌شود برای تنوع در ظاهر دسته بازی از روکش دسته بازی پلی استیشن استفاده کنید.

 پلی استیشن 2

تاریخچه پلی استیشن / نواع مدل های پلی استیشن / انواع مدل پلی استیشن / انواع مختلف پلی استیشن

پلی استیشن 2 در سال 2000 میلادی (1379 شمسی) عرضه شد و عنوان پرفروش‌ترین کنسول آن دوران را به خود اختصاص داد. سونی در عرض 12 سال موفق به فروش 155 میلیون دستگاه از این محصول شد. این دستگاه به عنوان نسل ششم از کنسول‌های بازی‌های ویدیویی با محصولات دیگری نظیر سگا دریم‌کست (Dreamcast)، نینتندو گیم‌کیوب (Nintendo GameCube) و مایکروسافت ایکس‌باکس رقابت می‌کرد.

این کنسول مجهز به پردازشگر نوع اموشن انجین (Emotion Engine) کمپانی سونی است که با 32 مگابایت رام سیستم و 4 مگابایت رام گرافیکی، عملکرد خوبی را برای کاربران به ارمغان می‌آورد. اگرچه پلی استیشن 2 اولین کنسول ویدیویی بود که از دی‌وی‌دی (DVD) پشتیبانی می‌کرد، اما قابلیت اجرای بازی‌های پلی استیشن وان را نیز داشت که در زمان خود تکنولوژی بسیار مدرنی محسوب می‌شد.

تاریخچه پلی استیشن / نواع مدل های پلی استیشن / انواع مدل پلی استیشن / انواع مختلف پلی استیشن

همچنین بخوانید :

علاوه بر این امکان تماشای فیلم‌های DVD با این دستگاه امکان‌پذیر بود و به لطف پشتیبانی از پورت یو‌اس‌بی (USB)، قابلیت اتصال دوربین پلی‌استیشن آی (EyeToy Camera) را نیز در اختیار کاربران قرار می‌داد. این کنسول دارای 8 مگابایت حافظه ذخیره‌سازی است، ولی قابلیت نصب هارد درایو 40‌گیگابایتی را نیز دارد؛ اما با این حال اکثر کاربران برای ذخیره بازی‌ها همچنان از مموری کارت استفاده می‌کردند.

سونی همچنین این کنسول را با نسل جدید دسته‌های دوآل شوک (2 Dual Shock) بلک ادیشن روانه بازار کرد که نسبت به نسل قبل از کیفیت و ظاهر بهتری برخوردار بودند. از بازی‌های محبوب این کنسول می‌توان به جی‌تی‌ای 3 (GTA) / وایس سیتی/ سن آندرس، Devil May Cry، گادآف‌وار، گرن‌توریسمو و سری بازی‌های نید فور اسپید اشاره کرد.

انواع مدل های پلی استیشن

کمپانی سونی در سال 2004 نسخه باریکی از پلی استیشن 2 را با نام پلی استیشن اسلیم لاین معرفی کرد؛ اگرچه این کنسول از لحاظ ظاهری کوچک‌تر از مدل دیگر است، اما از نظر نرم‌افزاری با قرار دادن پورت اترنت تقویت شده است. برخی از مردم این محصول را بهترین مدل در تاریخچه پلی استیشن قلمداد می‌کنند.

پیشنهاد می‌شود برای مراقبت از کنسول و دسته بازی از کیف کنسول پلی استیشن استفاده کنید.

پلی استیشن 3

انواع مدل های پلی استیشن

کمپانی سونی از پلی استیشن 3 در سال 2006 میلادی (1385 شمسی) رونمایی کرد. این کنسول با قیمت 600 دلاری، گران‌ترین محصول در میان رقبای خود نظیر نینتندو وی (Wii) و ایکس‌باکس 360 محسوب می‌شد. سونی موفق شد 80 میلیون نسخه از این دستگاه را در سراسر جهان به فروش برساند. نکته جالب در مورد پلی استیشن 3 پشتیبانی از فرمت بلو ری (Blue Ray) است؛ در حالیکه در آن زمان دستگاه‌های پخش‌ بلو ری قیمتی به مراتب بالاتر از این کنسول داشتند.

سونی برای تولید قلب تپنده این کنسول با شرکت آی‌بی‌ام (IBM) و توشیبا همکاری کرد. ثمره این همکاری یک پردازشگر 7 هسته‌ای با فرکانس 3.2 گیگاهرتز بود که در کنار کارت گرافیکی انویدیا RSX عملکرد خوبی را برای این کنسول به ارمغان می‌آورد. پلی استیشن 3 همچنین مجهز به کارت گرافیک 256 مگابایتی است و اولین کنسول بازی ویدیویی به شمار می‌رفت که از پورت اچ‌دی‌ام‌آی (HDMI) و کیفیت 1080 نیز پشتیبانی می‌کرد.

سونی در ابتدا برای کاهش هزینه ساخت پلی استیشن 3 از پردازشگر نسل قبلی در آن استفاده می‌کرد؛ به همین دلیل بازی‌های پلی استیشن 2 نیز در نسخه‌های نخست این کنسول اجرا می‌شد. اما با گذشت زمان سونی از ادامه این کار صرف‌نظر کرد.

انواع مختلف پلی استیشن

این نسل از کنسول‌های پلی استیشن مجهز به 20 گیگابایت حافظه داخلی است و قابلیت اتصال به وای‌فای را نیز دارد. در حقیقت پس از معرفی این محصول، از شبکه پلی استیشن نیز رونمایی شد. با استفاده از این شبکه امکان دانلود بازی و تماشای ویدیو در نت‌فلیکس و یوتیوب نیز در اختیار کاربران قرار گرفت.

علاوه بر این سونی همراه با این کنسول از نسل جدید دسته‌های دوآل شوک (Dual Shock 3) رونمایی کرد که مجهز به تکنولوژی وایرلس و سنسورهای شناسایی حرکت بود. این کمپانی همچنین با تقلید از کنسول Wii، کینکت اختصاصی خود موسوم به PlayStation Move را در سال 2010 برای نسل سوم کنسول تولید کرد و به نوعی تحول بزرگی در تاریخچه پلی استیشن را رقم زد.

از بازی‌های محبوب این کنسول می‌توان به GTA V / IV، رستگاری سرخپوست مرده (Red Dead Redemption) و گادآف وار 3 اشاره کرد. کمپانی سونی طبق همان سنت دیرینه در سال 2009 میلادی (1388 شمسی) نسخه اسلیم پلی استیشن 3 را نیز معرفی کرد که در کنار تغییرات ظاهری، مجهز به پردازنده نسل جدید 45 نانومتری بود. نسخه اسلیم این کنسول همچنین برق کمتری مصرف کرده و به نسبت نسخه اورجینال کمتر داغ می‌شد. کمپانی سازنده همچنین دکمه پاور را از پشت محصول حذف کرده و فونت لوگو پلی استیشن را تغییر داد.

تاریخچه پلی استیشن

کمپانی سونی 3 سال بعد، از نسخه سوپر‌اسلیم پلی استیشن 3 نیز رونمایی کرد که یکی از عجیب‌ترین محصولات در تاریخچه پلی استیشن به شمار می‌رود. در این محصول مکان قرارگیری دیسک بازی از جلوی کنسول حذف شده و به صورت کشویی در بالای دستگاه قرار گرفته است. این مدل نه تنها از نسخه قبلی باریک‌تر بوده، بلکه حدود 2 کیلوگرم نیز سبک‌تر است.

پیشنهاد می‌شود برای شارژ دسته بازی از پایه شارژ دسته پلی استیشناستفاده کنید.

پلی استیشن 4

انواع مدل های پلی استیشن

کمپانی سونی نسل هشتم کنسول بازی خود را با نام پلی استیشن 4 در سال 2013 میلادی (1392 شمسی) معرفی کرد. این کنسول در 24 ساعت اول به تعداد 1 میلیون نسخه در بازار فروخته شد و با توپ پر به جنگ رقیبانی نظیر ایکس‌باکس وان و نینتندو Wii U رفت.

این کنسول اولین محصولی است که بر پایه مدل گرافیکی x86 ساخته شده است. در حقیقت پلی استیشن 4 مجهز به یک پردازنده 8 هسته‌ای ADM x.86-64 است که پیشتر نمونه آن را در کامپیوترهای مخصوص بازی دیده‌ایم. این پردازنده با فرکانس 1.6 گیگاهرتز در کنار 8 گیگابایت حافظه داخلی GDDR، عملکرد فوق‌العاده گرافیکی را برای کاربران به ارمغان می‌آورد.

انواع مدل پلی استیشن

قابلیت اشتراک‌گذاری و آپلود ویدیویی قسمتی از بازی نیز در اختیار کاربران این کنسول وجود دارد. در حقیقت کاربران می‌توانند از طریق فشردن دکمه مخصوص اشتراک‌گذاری روی دسته‌های دوآل شوک‌ نسل چهارم،  به راحتی این کار را انجام دهند. کمپانی سونی همچنین پورت میکروفون و هدفون را روی دسته‌های این کنسول تعبیه کرده است.

بازی‌های GTA، آنچارتد 4، فیفا 20 و PES 20 را می‌توان به عنوان محبوب‌ترین بازی‌های این کنسول در نظر گرفت. کمپانی سونی طبق عادت، سری اسلیم کنسول پلی استیشن 4 را نیز تولید کرد. برخلاف مدل اصلی که لبه‌های گردی دارد، این نسخه زاویه‌دار طراحی شده و از لحاظ نرم‌افزاری مجهز به وا‌ی‌فای 5 گیگاهرتز، بلوتوث 4.0 و پورت USB 3.1 است. این کنسول به نسبت نسخه اورجینال عملکرد بهتر و روان‌تری دارد، اما عدم استفاده از پورت اپتیکال PS4 S/PDIF تنها نکته منفی در نسخه اسلیم به شمار می‌رود.

انواع مختلف پلی استیشن

کمپانی سونی همچنین یک نسخه تکامل‌یافته به نام پلی استیشن 4 پرو (PlayStation 4 Pro) را روانه بازار کرد. این محصول برخلاف مدل‌های پیشین محدود به تغییر ظاهری نیست، بلکه از لحاظ مشخصات فنی بسیار تقویت شده است. در حقیقت پردازنده گرافیکی این نسخه 2 برابر قوی‌تر از مدل اورجینال است و قابلیت اجرای بازی در فرمت 4K را را دارد. به طور حتم این محصول قدرتمند‌ترین کنسول بازی در تاریخچه پلی استیشن به شمار می‌رود که پای خود را فراتر از استانداردهای روز گذاشته و گرافیک فوق‌العاده‌ای برای عاشقان دنیای بازی‌های ویدیویی به ارمغان می‌آورد.

کنسول‌های PS4 تا اندازه‌ای معروف و محبوب شده‌اند که لوازم جانبی متعددی برای آن عرضه شده است. یکی از این لوازم‌های جانبی اسکین PS4 است که به کنسول پلی استیشن 4 جلوه‌ای بی‌نظیر و جذاب می‌بخشد.


سخن پایانی


 تاریخچه پلی استیشن همواره با معرفی تکنولوژی‌های فوق مدرن عجین شده است. بهتر است بگوییم که پلی استیشن همواره جلوتر از زمان حال خود حرکت می‌کند و یک قدم جلوتر از دیگر رقیبان است. البته کنسول جدید این کمپانی به نام پلی استیشن 5 نیز امسال معرفی خواهد شد و از اینجا می‌توانید بیشتر با آن آشنا شوید. باید دید سونی در این محصول چه سورپرایزی برای کاربران در نظر گرفته است.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402