کتاب عیدی دهیم؛ معرفی بهترین کتاب ها برای عیدی دادن

عیدی دادن
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

نوروز 99 در حال نزدیک شدن است و امسال هم مانند سال‌های دیگر رسم زیبای عیدی دادن کتاب را نباید فراموش کنیم. تصمیم داریم در این مقاله به معرفی بهترین کتاب ها برای عیدی دادن بپردازیم.

تعطیلات نوروز با رسوم زیبا و هیجان‌انگیزش در حال نزدیک شدن است. بی‌شک یکی از هیجان‌انگیزترین رسوم نوروز، عیدی دادن و عیدی گرفتن است؛ رسمی که هم برای کوچکترها و هم برای بزرگترها لذت خاصی دارد. همانطور که در چند سال گذشته شاهد کمپین‌های اجتماعی زیادی در خصوص هدیه دادن کتاب در نوروز باستانی بودیم، امسال هم به علت شیوع ویروس کرونا و توصیه مکرر پزشکان کشور درباره عدم استفاده از اسکناس، این موضوع اهمیت بیشتری پیدا کرده است. در این مطلب قصد داریم به معرفی بهترین کتاب‌ها برای عیدی دادن بپردازیم و درباره فواید کتاب به عنوان یک هدیه ارزشمند صحبت کنیم. با پلازا همراه باشید.

عیدی دادن . کتاب عیدی دهیم

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

  • چرا کتاب گزینه مناسبی برای عیدی دادن است؟
  • معرفی 10 کتاب در موضوعات مختلف برای عیدی دادن
    • کتاب آوای وحش – داستان کلاسیک
    • کتاب سقوط – داستان فلسفی
    • کتاب هنر ظریف رهایی از دغدغه –  کتاب روانشناسی و موفقیت
    • کتاب اشتباه در ستاره های بخت ما – داستان عاشقانه
    • کتاب دختری در قطار – داستان معمایی پلیسی
    • کتاب آرتمیس – داستان علمی تخیلی
    • کتاب کتاب مرگ کسب و کار من است – داستان تاریخی
    • کتاب مرد صد ساله ای که از پنجره فرار کرد و ناپدید شد – داستان طنز
    • کتاب کجا ممکن است پیدایش کنم –  مجموعه داستان های کوتاه
    • کتاب بار دیگر شهری که دوست می داشتم – داستان ایرانی

 


چرا کتاب گزینه مناسبی برای عیدی دادن است؟


در روزهایی که همه مردم با دنیای مجازی و انواع و اقسام گجت‌ها و وسایل الکترونیک احاطه شدند، کتاب‌ها مورد بی‌توجهی قرار گرفتند؛ صفحاتی خواندنی که با خلق دنیای متفاوت و جذاب ما را از استرس‌ها و دغدغه‌های امروزی جدا کرده و راهی سفری شگفت‌انگیز و خارق‌العاده می‌کنند. دلایل زیادی وجود دارد که کتاب‌ها را به عنوان گزینه‌هایی مناسب برای هدیه دادن بدانیم. در ادامه قصد داریم به این سوال مهم جواب دهیم که چرا برای عیدی دادن در نوروز، کتاب‌ها بهترین گزینه هستند.

عیدی دادن در نوروز

 

کتاب ها آدم های بهتری می سازند

کتاب خواندن علاوه بر سرگرمی، در رشد و نمو شخصیت و افکار انسان‌ها نقش بسیار موثری دارند. همچنین کتاب‌ها با معرفی نظریات، پیشنهادات و افکار مختلف درباره موضوعات گوناگون به اشخاص فرصتی برای فکر کردن می‌دهند. آن‌ها با آموزش موضوعاتی چون شکیبایی، شجاعت، قناعت، نظم و سایر فضایل اخلاقی تاثیرات زیادی در ذهنیت و خط فکری خوانندگان دارند؛ بنابراین می‌توان گفت با عیدی دادن کتاب شما برای اشخاص زندگی بهتر و موفق‌تری آرزو خواهید کرد.

 

کتاب ها برای همیشه در کنار ما باقی می مانند

به جرئت می‌توان از کتاب‌ها به عنوان وفادارترین دوستان زندگی یاد کرد. آن‌ها در هر زمان در دسترس ما هستند و به آسانی قادرند مرهمی برای تنهایی و لحظات تلخ ما باشند. کتاب‌ها همیشه با آغوش گرم از ما استقبال می‌کنند و ما را همانطور که هستیم می‌پذیرند. عیدی دادن کتاب همان هدیه کردن دوستی جاودان به افراد است که باعث رشد و پیشرفت کسانی می‌شود که دوستشان داریم.

کتاب عیدی دهیم

 

کتاب ها موجب رشد خلاقیت در افراد می شوند

خواندن کتاب‌های مفید به صورت روزانه باعث ظهور خلاقیت در زندگی افراد می‌شود. کتاب به ما ایده‌ها و فکرهایی نو و بدیع هدیه می‌دهد تا بتوانیم آن‌ها را در زندگی خود به کار ببندیم و در راه موفقیت قدم بگذاریم.

 

با عیدی دادن کتاب به دیگران، دنیای بزرگی را به آنها هدیه می کنیم

هدیه دادن کتاب در واقع همانند آن است که دنیایی را که در صفحات کاغذی جا داده‌ایم به صورت رایگان، به دیگران هدیه کنیم. شما با کتاب افراد را بدون دردسر و خرج کردن پول زیاد به سفرهایی دور و دراز و هیجان‌انگیز می‌برید؛ بدون اینکه نیاز به پاسپورت و هواپیما داشته باشید.

در نوروز کتاب بخوانیم . عیدی دادن

 

خرید کتاب، کسی را ورشکست نمی کند

در چند سال اخیر قیمت کتاب در کشورمان رشد زیادی داشته است؛ ولی با این حال، هنوز هم می‌شود کتاب‌هایی پیدا کرد که علاوه بر قیمت مناسب، محتوای بسیار خوبی دارند. علاوه بر این موضوع، کتاب‌های صوتی و پویا که با قیمت مناسب در بازار عرضه می‌شوند، گزینه خوبی برای عیدی دادن هستند.

 


معرفی 10 کتاب در موضوعات مختلف برای عیدی دادن


در ادامه به معرفی بهترین کتاب ها برای عیدی دادن خواهیم پرداخت.

 

آوای وحش – داستان کلاسیک

آوای وحش . جک لندن . عیدی چی بدیم

داستان‌های کلاسیک طرفداران خاص خود را دارند. پیشنهاد ما برای دوستداران رمان‌های کلاسیک کتابی کم حجم و زیبا به نام آوای وحش از نویسنده سرشناس آمریکایی، جک لندن است. قرار است در سال 2020 فیلمی با اقتباس از این کتاب زیبا روی پرده سینماها برود. داستان کتاب درباره باک، سگی درشت هیکل است که به عنوان یک حیوان خانگی زندگی آسوده و راحتی را می‌گذراند. تا این که یک روز از محیط زندگی راحتش جدا می‌شود و به آلاسکا برده می‌شود تا به عنوان سگی سورتمه کش خدمت کند. سایت آمازون در خصوص این کتاب چنین می‌نویسد: «تجربه‌ای هیجان‌انگیز و ماندگار». از دیگر کتاب‌ها و داستان‌های بخش کلاسیک این مطلب، ما گتسبی بزرگ، مزرعه حیوانات و کشتن مرغ مینا را پیشنهاد می‌کنیم.

 

سقوط – داستان فلسفی

سقوط . آلبر کامو . عیدی دادن در نوروز

آلبر کامو، نویسنده پر آوازه فرانسوی است که شاهکارهای ادبی بسیاری خلق کرده و برنده جایزه نوبل نیز شده است. رمان سقوط از کامو یک رمان فلسفی زیباست که از دید بسیاری یکی از برترین آثار کامو به حساب می‌آید. داستان کتاب درباره مردی است به نام ژان باپتیست کلامنس که در یک کافه شروع به شرح دادن زندگی پر فراز و نشیب خود برای شخص ثالثی می‌کند. در واقع کامو در این رمان، سقوط انسان از قله‌های موفقیت به نازلترین جایگاه‌ها را به تصویر می‌کشد. سایت شرکت Barnes & Noble این کتاب را «پژوهشی گزنده درباره بی‌اخلاقی‌های مدرن» توصیف کرد و خواندن آن را به تمامی دوستداران رمان‌های فلسفی پیشنهاد کرده است. از دیگر پیشنهادات ما برای عیدی دادن به علاقمندان به فلسفه، کتاب‌های بوف کور، طاعون و بار هستی است.

 

هنر ظریف رهایی از دغدغه –  کتاب روانشناسی و موفقیت

هنر ظریف رهایی از دغدغه . مارک منسن . کتاب عیدی دهیم

کتاب هنر ظریف رهایی از دغدغه یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های سال 98 است که در بازار کتاب سر و صداهای زیادی به پا کرد. مارک منسن نویسنده این کتاب کارآفرین و وبلاگ نویس مشهور آمریکایی است که کتاب‌های زیادی در زمینه خودپروری نوشته است. این کتاب درباره پذیرفتن خود واقعی‌مان است. نویسنده کتاب با بیان این موضوع که انسان کامل وجود ندارد، اظهار دارد که باید دست از فرار برداریم و خودمان را پیدا کنیم. سایت مشهور Goodreads این کتاب ارزشمند را چنین توصیف می‌کند: «سرشار از داستان‌هایی سرگرم‌کننده و شوخی‌هایی گزنده و بی‌رحمانه». از دیگر گزینه‌های مناسب برای عیدی دادن به علاقه‌مندان حوزه روانشناسی و موفقیت، ما کتاب‌های عادت‌های اتمی، هنر خوب زیستن و چگونه از تنهایی لذت ببریم را پیشنهاد می‌کنیم.

 

کتاب اشتباه در ستاره های بخت ما – داستان عاشقانه

اشتباه در بخت ستاره ها ما . جان گرین . کتاب عیدی دهیم

همچنین بخوانید :

جان گرین نویسنده موفق آمریکایی که رما‌ن‌های پرفروش زیادی را به چاپ رسانده است، در سال 2012 کتاب The Fault in Our Stars را روانه بازار کرد. این کتاب یک روایت عاشقانه و زیبا بین دختری به نام گریس و پسری به نام آگوستوس است. گریس که به سرطان مبتلا است، همیشه با خطر و ترس از کار افتادن ریه‌هایش زندگی کرده است. او زندگی شاد و امیدی برای ادامه دادن ندارد تا اینکه در یکی از جلسات گروهی با پسری به نام آگوستوس آشنا می‌شود که زندگی گریس را به طرز شیرینی دگرگون می‌کند.

این کتاب آنقدر محبوب و پرفروش بود که دنیای هالیوود به سرعت دست به کار شد و فیلمی با اقتباس از این کتاب با بازی شیلین وودلی و انسل الگورت در سال 2014 ساخت. پیشنهادات دیگر ما برای عیدی دادن به دوستداران داستان‌های عاشقانه عبارتند از آئورا، پروژه رزی و دختری که رهایش کردی اثر جوجو مویز.

 

دختری در قطار – داستان معمایی پلیسی

دختری درقطار . پائولا هاوکینز . عیدی دادن

برای دوستداران رمان‌های جنایی هم پیشنهاد بسیار خوبی داریم: کتاب دختری در قطار که 26 هفته پیاپی در فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک تایمز قرار داشت. این کتاب نوشته پائولا هاوکینز، برنده جایزه بهترین کتاب معمایی گودریدز در سال 2015 است و آنقدر محبوب بود که فیلمی به همین نام در سال 2016 بر اساس همین کتاب ساخته شد. داستان کتاب درباره زنی است به نام ریچل که دائم‌الخمر و شکست خورده است. او هر روز با قطار به یک مقصد می‌رود و روز خود را با زل زدن به خانه‌های اطراف قطار سپری می‌کند. تا اینکه روزی از پنجره قطار اتفاق عجیبی را مشاهده می‌کند. روزنامه بوستون گلوب این کتاب را «داستانی بسیار جذاب» توصیف کرد. از دیگر پیشنهادات ما برای عیدی دادن به علاقه‌مندان رمان‌های پلیسی و معمایی، کتاب‌های خشکسالی، اعترافات و مرد گچی است.

 

آرتمیس – داستان علمی تخیلی

آرتمیس. اندی وییر . کتاب عیدی بدیم

ژانر علمی تخیلی نیز از پرطرفدارترین ژانرها در بین نوجوانان است. آرتمیس نوشته اندی وییر، نویسنده اهل ایالات متحده است که برای نخستین بار در سال 2017 وارد بازار نشر شد و با استقبال خوب خوانندگان روبه‌رو گشت. این کتاب که برنده جایزه بهترین کتاب علمی تخیلی گودریدز در سال 2017 شد، درباره زندگی در شهری خیالی به نام آرتمیس، تنها شهر روی ماه است. جَز باشارا که یک تبهکار است، وارد بازی قدرت در این شهر می‌شود و باید راهی برای زنده ماندن بیابد. نشریه معروف Library Journal این کتاب را چنین توصیف می‌کند: «داستانی هوشمندانه، لحظات فوق‌العاده خنده‌دار و مسائل علمی بسیار جالب». از دیگر پیشنهادات ما در این ژانر کتاب‌های پسر زرین، شهر و شهر و کتاب نابغه (مری لو) است.

 

مرگ کسب و کار من است – داستان تاریخی

مرگ کسب و کار من است . روبر مرل . عیدی دادن در نوروز

ما در این مطلب دوستداران تاریخ را فراموش نکردیم و اگر قصد دارید برای عیدی دادن به علاقه‌مندان تاریخ کتابی تهیه کنید، کتاب مرگ کسب و کار من است بهترین گزینه است. این کتاب ارزشمند با مقدمه فوق‌العاده از احمد شاملو، نوشته روبر مرل نویسنده الجزایری در سال 1952 به چاپ رسید. داستان کتاب به یکی از هولناکترین وقایع تاریخ یعنی فاجعه هولوکاست و نسل کشی یهودیان می‌پردازد و زندگینامه یکی از فرماندهان اردوگاه‌های مرگ به نام رودلف هوس است. این داستان هولناک بارها و بارها مورد تحسین منتقدان قرار گرفته و فیلمی در سال 1977 بر اساس همین رمان ساخته شده است. کتاب‌های راه آهن زیرزمینی، انتخاب سوفی و مادمازل شنل از دیگر پیشنهادات ما در حوزه تاریخ است.

 

کتاب مرد صد ساله ای که از پنجره فرار کرد و ناپدید شد – داستان طنز

پیرمرد صد ساله‌ ای که از پنجره بیرون پرید و ناپدید شد. یوناس یوناسن

یکی از کتاب‌هایی که در چند سال گذشته سر و صداهای زیادی به پا کرده، کتاب مرد صد ساله‌ای که از پنجره فرار کرد و ناپدید شد اثر یوناس یوناسن است. این کتاب طنز درباره پیرمردی به نام آلن است که در روز تولد صد سالگی‌اش از پنجره اتاقش در خانه سالمندان فرار می‌کند و با فرارش باعث وقوع اتفاقات جالب و بامزه‌ای می‌شود. در طول کتاب فلش بک‌هایی به زندگی آلن در سال‌های گذشته می‌زنیم و شاهد داستان‌های عجیب و خنده‌داری هستیم که ساعاتی شیرین را به ما هدیه می‌دهند. روزنامه بریتانیایی Telegraph درباره این کتاب چنین می‌نویسد: «هجویه‌ای درخشان بر نقص‌های بشر». در سال 2013 نیز فیلمی با اقتباس از همین کتاب ساخته شد. کتاب‌های اتحادیه ابلهان و دختری که پادشاه را نجات داد از دیگر گزینه‌های مناسب برای عیدی دادن هستند.

 

کجا ممکن است پیدایش کنم –  مجموعه داستان های کوتاه

کجا ممکن است پیدایش کنم . هاروکی موراکامی

ما برای دوستداران داستان‌های کوتاه نیز پیشنهادی مخصوص داریم. مجموعه داستان‌های کوتاه کجا ممکن است پیدایش کنم اثر نویسنده معروف ژاپنی هاروکی موراکامی گزینه مناسبی برای عیدی دادن به علاقه‌مندان داستان کوتاه است. این کتاب مجموعه‌ای از 5 داستان کوتاه به نام‌های «فاجعه معدن در نیویورک»، «کجا ممکن است پیدایش کنم»، «سگ کوچک آن زن در زمین»، «راه دیگری برای مردن» و «خواب» است که سبکی فانتزی و مینیمال دارند. داستان‌های ماشین تحریر اثر تام هنکس و بهترین داستان‌های کوتاه چخوف از دیگر پیشنهادات ما در این بخش هستند.

 

بار دیگر شهری که دوست می داشتم – داستان ایرانی

بار دیگر شهری که دوست می داشتم . نادر ابراهیمی . کتاب عیدی دهیم

ما در پلازا پیشنهادی ویژه برای دوستداران داستان و رمان‌های فارسی داریم؛ کتابی از نویسنده دوست‌داشتنی کشورمان، نادر ابراهیمی. کتاب بار دیگر شهری که دوست می‌داشتم، شامل سه داستان مجزا و نامه‌هایی از جانب معشوق به دختر خان یعنی هلیا است؛ در واقع کتاب شرحی است از داستان عاشقانه بین این دو نفر. این کتاب بی‌شک یکی از زیباترین داستان‌های ایرانی معاصر محسوب می‌شود که گزینه مناسبی نیز برای عیدی دادن است. از دیگر پیشنهادات ما می‌توان به کتاب‌های سمفونی مردگان، پراگ در تبعید و خون خورده اشاره کرد.

 


کلام آخر


در پایان باید گفت که رسم خوب عیدی دادن را با هدیه کردن کتاب می‌توانیم به زیبایی هر چه تمام‌تر برگزار کنیم. با اینکار علاوه بر بالا بردن سرانه مطالعه کشور، به کسانی که دوستشان داریم بهترین هدیه و دوستی دانا عیدی خواهیم داد که ممکن است زندگی‌شان را عوض کند. امسال هم با در نظر گرفتن کتاب‌ها به عنوان عیدی به استقبال سال جدید برویم، به امید اینکه سال نو سالی پر برکت و سرشار از آگاهی برای تمامی اقشار جامعه باشد. در پایین همین صفحه و در قسمت نظرات از کتاب‌های پیشنهادی خودتان برای عیدی دادن در نوروز 99 بگویید. کدام یک از کتاب‌های فهرست بالا را خوانده‌اید و کدام کتاب را پیشنهاد می‌کنید؟

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
دیدگاه کاربران2 دیدگاه
avatar
مونا جلالی
.
27 اسفند 1398، 21:37
پاسخ
0
1
من پارسال شازده کوچولو و گزیده شعرهای پاپلو نرودا رو به دوستام عیدی دادم. حیف امسال دیگه دوستام رو نمی‌بینم؛ وگرنه واقعا بهترین عیدی کتابه ?
avatar
اعظم بجاری
.
27 اسفند 1398، 09:58
پاسخ
0
1
مطلب خیلی خوبی بود، من همشو پیشنهاد می دم :دی البته بستگی داره به چه کسی بخوایم هدیه بدیم
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402