معرفی و بررسی بازی Street Fighter V؛ داستان، گیم پلی و نمرات منتقدین

بازی street fighter v برای ps4
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

بازی Street Fighter V یکی از محبوب‌ترین و کم‌نظیرترین عناوین سبک مبارزه‌ای است. در ادامه می‌خواهیم نگاهی به داستان، گیم‌پلی، سیستم مورد نیاز و نظرات و نمرات منتقدین به بازی مبارز خیابانی 5 داشته باشیم.

بازی Street Fighter V یک عنوان مبارزه‌ای ساخته شده توسط کپکام است که پنجمین نسخه از این مجموعه محبوب مبارزه‌ای محسوب می‌شود و برای پلی استیشن 4 و ویندوز در سال 2016 منتشر شده است. این عنوان قرار بود برای لینوکس هم عرضه شود که این اتفاق نیفتاد. این بازی درست مانند عناوین قبلی مجموعه، دارای سیستم گیم‌پلی ساید اسکرولینگ مبارزه‌ای بوده و ویژگی‌های جدیدی به خود اضافه کرده است. کپکام انتظار داشت که بازی مبارز خیابانی 5 تا آخر سال مالی 2016 حدود 2 میلیون نسخه فروش داشته باشد که این اتفاق نیفتاد و تا مدت مشخص شده توانست تنها 1.4 میلیون نسخه فروش داشته باشد. تا شهریور سال 1398، این بازی توانسته 3.9 میلیون نسخه فروخته و تبدیل به سومین بازی پرفروش در این مجموعه شود.

یک نسخه بروزرسانی شده از بازی مبارز خیابانی ۵ با عنوان Street Fighter V: Arcade Edition در ژانویه 2018 منتشر و با استقبال خوبی مواجه شد. این نسخه از بازی، رابط کاربری و محتوای عنوان اصلی را بهبود داده و حالت‌های سینگل پلیر و حالت بسیار محبوب آرکید را اضافه کرد. بروزرسانی دیگری از این عنوان مبارزه‌ای با نام Street Fighter V: Champion Edition هم در 14 فوریه 2020 منتشر شد که تمام مبارزان، میادین مبارزه و بیشتر لباس‌های عرضه شده در فصل چهارم بازی را در خود دارد. در این مطلب می‌خواهیم نگاهی به داستان، گیم‌پلی و نمرات منتقدین به بازی مبارز خیابانی ۵ داشته باشیم.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

 


داستان بازی Street Fighter V


داستان بازی مبارز خیابانی 5 بین وقایع Street Fighter IV و Street Fighter III رخ می‌دهد. سال‌ها بعد از اینکه چارلی نش (Charlie Nash) خودش را برای متوقف کردن ام بایسون (M. Bison) فدا کرد، در یک مقبره بیدار شده و یک زن جوان با نام هلن به او می‌گوید که یک آیتم را از دوست قدیمی خود، گایل (Guile) که به او در نابود کردن بایسون کمک می‌کند، به دست آورد. در این حین، سازمان شادالو (Shadaloo) با ارسال هفت ماهواره به مدار که «ماه‌های سیاه» نامیده می‌شوند، عملیات زنجیرها (Operation C.H.A.I.N.S) را آغاز می‌کند. هدف آن‌ها، ایجاد وحشت و ناامیدی  و استفاده از آن برای شکست‌ناپذیر کردن بایسون و نیروهایش است. حال مبارزان باید این عملیات را متوقف کرده و ماه‌های سیاه را به طور کامل از کار بیندازند.

داستان بازی بازی مبارز خیابانی 5

 


گیم پلی بازی مبارز خیابانی 5


بازی Street Fighter V سنت گیم‌پلی مبارزه‌ای 2 بعدی عناوین قبل از خود را ادامه می‌دهد که در آن، دو مبارز با حملات مختلف و توانایی‌های مختلف، سعی می‌کنند رقیب خود را شکست دهند. این بازی دارای اکس گیج (EX gauge) است که در بازی Street Fighter III معرفی شده بود که با انجام حملات موفق، پر شده و می‌توان از آن برای انجام حرکات ویژه یا انجام کمبوهایی با عنوان Critical Arts استفاده کرد؛ البته حملات تمرکزی (Focus Attacks) که در نسخه قبلی وجود دارد، در این بازی حذف شده است.

گیم پلی بازی مبارز خیابانی ۵

از موارد جدیدی که به بازی مبارز خیابانی 5 اضافه شده است، وی گیج (V-Gauge) است که با ضربه خوردن بازیکن پر می‌شود و سه تکنیک جدید با نام‌های V-Skill ،V-Reversal و V-Trigger را اضافه می‌کند. V-Skill حملات ویژه‌ای هستند که مخصوص هر یک از مبارزان است؛ برای مثال ریو می‌تواند حملات را دفع کند یا بایسون می‌تواند پرتابه‌ها را برگرداند. برخی از این حرکات زمانی که با موفقیت انجام شوند، باعث پر شدن نوار V-Gauge می‌شوند. V-Reversal به بازیکنان اجازه می‌دهد تا بخشی از وی گیج را مصرف کرده و یک ضدحمله انجام دهند. در نهایت هم V-Trigger از تمام نوار وی گیج استفاده کرده و به بازیکنان اجازه می‌دهد تا یک مهارت منحصربه‌فرد مانند افزایش میزان آسیب‌رسانی توپ‌های انرژی ریو را اجرا کنند. علاوه بر این‌ها، نوار بیهوشی (Stun Meter) که از زمان Street Fighter III در این مجموعه قرار دارد، در زیر نوار سلامتی مشاهده می‌شود. این نوار با دریافت ضربات پیاپی پر شده و وقتی به صورت کامل پر می‌شود، بازیکن برای مدتی بیهوش می‌شود.

 


سیستم مورد نیاز بازی Street Fighter V


در زیر می‌توانیم حداقل سیستم مورد نیاز و سیستم پیشنهادی برای اجرای بازی Street Fighter V را مشاهده کنید.

 

همچنین بخوانید :

حداقل سیستم مورد نیاز

  • ویندوز: Windows 7 64-bit
  • پردازنده: Intel Core i3-4160 با سرعت 3.6 گیگاهرتز
  • رم: 6 گیگابایت
  • کارت گرافیک: انویدیا جیفورس جی‌تی‌ایکس 480، 570، 670 یا بهتر
  • دایرکت ایکس: نسخه 11

سیستم مورد نیاز بازی مبارز خیابانی ۵

سیستم پیشنهادی

  • ویندوز: WINDOWS® 7, 8, 8.1, 10 (نسخه 64 بیتی)
  • پردازنده Intel Core i5-4690K با سرعت 3.5 گیگاهرتز یا AMD FX 9370
  • رم: 8 گیگابایت
  • کارت گرافیک: انویدیا جیفورس جی‌تی‌ایکس 960 یا ADM Radeon R7 370
  • دایرکت ایکس: نسخه 11

 


بررسی و نمرات منتقدین بازی مبارز خیابانی ۵


نسخه PS4 بازی مبارز خیابانی 5 نقدهای نسبتا مثبتی را دریافت کرد و در سایت متاکریتیک، امتیاز 77 را از 80 نقد دارد. نسخه رایانه‌های شخصی این بازی، نمرات متوسطی را دریافت کرد و دارای امتیاز 74 بر اساس 33 نقد است. منتقدین گرافیک و گیم‌پلی بازی Street Fighter V را ستودند؛ اما نبود محتوای بخش تک‌نفره، شخصیت‌ها و عملکرد نامناسب بخش آنلاین هنگام عرضه بازی، با انتقاداتی مواجه شد. در ادامه می‌خواهیم نگاهی به نظرات و نمرات منتقدین برخی از سایت‌ها به بازی مبارز خیابانی 5 داشته باشیم.

بررسی بازی street fighter v

 

GamesBeat: نمره 90

کسانی که با Street Fighter IV وارد حوزه بازی‌های مبارزه‌ای شده‌اند احتمالا نخواهند این حرف را بشنوند؛ ولی از نظر طراحی، بازی مبارز خیابانی 5 عنوان بسیار بهتری است. کپکام بسیاری از مواردی را که من درباره طراحی Street Fighter IV دوست نداشتم را اصلاح کرده است. بسیاری از آن مشکلات باعث به وجود آمدن عادات بازی بدی می‌شد که به نظر می‌رسد کپکام قدم‌های کوچکی برای تکامل بازی برمی‌دارد و در نتیجه، سعی در تکامل نحوه انجام دادن یک بازی مبارزه‌ای توسط طرفداران دارد.

 

Push Square: نمره 90

گیم‌پلی بازی مبارز خیابانی ۵ جزو بهترین‌هایی است که در گیمینگ دیده‌ایم. شخصیت‌ها واقعا از هم متمایز بوده، نحوه ارائه بازی فوق‌العاده است و نت‌کد بازی تحسین‌برانگیز است. نبود حالت‌های تک‌نفره بازی هنگام عرضه آن به نوعی باعث کاهش درخشش آن می‌شود و تنها عاملی است که باعث می‌شود این عنوان به جایگاه واقعی خود دست پیدا نکند. با وجود این، با داشتن بخش درگیرکننده شبکه مبارزان کپکام (Capcom Fighters Network)، این عنوان یک بخش آنلاین فوق‌العاده را فراهم کرده است که می‌توان در آن تکنیک‌های مختلف را بررسی، بازیکنان محبوب خود را تعقیب و شکست‌های دوستان خود را تماشا کرد و یا صرفا زمانی که منتظر رقیب خود در این بازی مبارزه‌ای عمیق و گیرا هستیم، به تماشای مسابقات پرداخت.

 

Digital Spy: نمره 80

درست مانند ریو و ماموریت پایان‌ناپذیر او برای تبدیل شدن به بهترین مبارز دنیا، بازی Street Fighter V هم یک محصول در حال پیشرفت با مسیر درازی در پیش روی خود است و بر همین اساس، سفری است که قطعا خود را باید برای آن آماده کنید.

نقد بازی street fighter v

 

EGM: نمره 80

بازی Street Fighter V مسیر را برای آینده مجموعه بازی‌های افسانه‌ای کپکام هموار می‌کند؛ اما درعین حال، محصولی است که وابسته به بروزرسانی‌های عرضه‌شونده در آینده است تا احساس کنیم یک بازی کامل است. با وجود این، وقتی این بروزرسانی‌ها ارائه شدند، قطعا این عنوان به یک بازی خاص تبدیل خواهد شد.

 

IGN: نمره 80

این بازی دارای شخصیت‌های مختلف و فوق‌العاده‌ بوده، تاکید واضحی روی اساس بازی کردن دارد، تجربه آنلاین بسیار عالی را در اختیار بازیکنان رقابتی قرار می‌دهد و همه این کارها را در حالی انجام می‌دهد که بسیار زیبا به نظر می‌رسد. بازی مبارز خیابانی 5 صرفا از نظر مکانیزم‌ها و ویژگی‌های رقابتی، تقریبا بی‌همتا است؛ اما از نظر محتوای کلی، هنوز راه درازی برای رسیدن به بازی‌های مبارزه‌ای دیگر، از جمله نسخه قبلی خود دارد.

 

Game Informer: نمره 73

گیم پلی بازی Street Fighter V عالی بوده و هر حالت آن را که بازی می‌کنید، شاهد مکانیزم‌های فوق‌العاده خواهید بود. متاسفانه محتوای این بازی در حد کافی نیست و چندین مورد مختلف را که از یک بازی در این سبک انتظار داریم را حذف کرده است. امری ناراحت‌کننده است که ساختار بازی چنین مشکلاتی دارد؛ زیرا خود گیم‌پلی آن سرگرم کننده است.

نقد بازی street fighter v

 

Gamespot: نمره 70

کسانی که مشتاق تجربه این عنوان هستند، شاهد یکی از بهترین موتورهای مبارزه‌ای موجود در بازار خواهند بود که دارای شخصیت‌های عالی و سبک‌های مبارزه متعادل هوشمندانه است که آن را چالش‌برانگیز و سرگرم‌کننده می‌کنند. با وجود این، در حال حاضر، برای کسانی غیر از رقابت‌طلبان حرفه‌ای، بازی Street Fighter V صرفا نمایش کوچکی از چیزی است که قرار است در آینده ارائه شود.

 

Polygon: نمره 65

ما شکی نداریم که بازی Street Fighter V تبدیل به چیزی بسیار بیشتر از وضعیت کنونی خود خواهد شد و این امر احتمالا چندان طول نکشد. مهم‌ترین عناصر اصلی یک بازی مبارزه‌ای قوی را در این بازی شاهد هستیم و آن‌ها صحنه را برای عنوانی که می‌تواند این سبک را سال‌ها ادامه دهد، آماده می‌کنند. با وجود این، برای تمام کسان دیگر به غیر از طرفداران دوآتشه این عنوان، کپکام هنوز دلایل کافی برای خرید آن ارائه نداده است.

 

Giant Bomb: نمره 60

من احساسات مثبت و منفی شدیدی نسبت به بازی مبارز خیابانی 5 دارم. شخصا نبود محتوای تک‌نفره برای من مشکل چندان جدی نیست و مطمئن هستم که افراد دیگری هم با من هم‌عقیده هستند و تنها مشتاق بخش‌های رقابتی محلی و آنلاین بازی هستند؛ اما تعداد حالت‌ها و ویژگی‌های زیادی هستند که در بازی حضور ندارند یا به جای اینکه هنگام عرضه در بازی قرار می‌گرفتند، قرار است بعدا به آن اضافه شوند. با وحود این، نمی‌خواهم این حقیقت را انکار کنم که زمان فوق‌العاده‌ای را با بازی کردن بازی Street Fighter V سپری کرده‌ام.

بررسی بازی street fighter v

 

We Got This Covered: نمره 50

بازی مبارز خیابانی 5 لذت‌بخش‌ترین عنوان مبارزه‌ای است که من در 20 سال سابقه گیمینگ خود تجربه کرده‌ام. به همین دلیل است که بسته کلی بازی ناامیدکننده است. به جای دریافت یک بسته کامل و پر از محتوا، ما با سطحی‌ترین نسخه بازی روبه‌رو هستیم که حتی اساسی‌ترین موارد مورد نیاز این سبک را ندارد. گیم‌پلی بازی با داشتن بهبودهای مختلف در پیشرفت طبیعی آن، فوق‌العاده است؛ اما راه‌های بسیار کمی برای تجربه آن دارید.

 

بی‌شک بازی مبارز خیابانی 5 یکی از عناوین برتر سبک مبارزه‌ای محسوب می‌شود. این بازی با اینکه در ابتدا به صورت ناقص عرضه شده بود، ولی با مرور زمان و دریافت بروزرسانی‌های مختلف، تکمیل‌تر شده و توانست تجربه بی‌نظیری را در میان سایر عناوین این سبک ارائه کند. در این مطلب نگاهی به داستان، گیم پلی و نمرات و نقدهای منتقدین به بازی Street Fighter V داشتیم. نظر شما درباره این بازی چیست؟ آیا با نظرات منتقدین موافق هستید؟ دیدگاه‌های خود را می‌توانید در پایین همین صفحه با ما به اشتراک بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402