تاثیر ورزش بر افسردگی و اضطراب

تاثیر ورزش بر افسردگی / ورزش ضد اضطراب
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

ورزش می‌تواند سلامت روان شما را بهبود بخشد و باعث کاهش اختلالات سلامتی مانند اضطراب و افسردگی شود. تاثیر ورزش بر افسردگی توسط بسیاری از محققان تاکید شده است.

ورزش یکی از مهمترین اصول زندگی سالم است. ورزش کردن تاثیر بسزایی در کاهش اختلالات سلامتی در بدن دارد و می‌تواند اضطراب و افسردگی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. به طور کل نمی‌توان تاثیر ورزش بر افسردگی را نادیده گرفت. ورزش به صورت فردی و گروهی دارای مزایای بیشماری است، اما محققان افراد را بیشتر به ورزش‌های گروهی تشویق می‌کنند. طبق تحقیقات صورت گرفته 150 دقیقه ورزش در هفته می‌تواند به میزان قابل توجهی اضطراب و افسردگی را کاهش دهد. اطلاعات بدست آمده از تحقیقات فراوان در این زمینه، نقش و تاثیر ورزش بر افسردگی را بسیار مهم و قابل توجه می‌دانند. در این مقاله به تاثیر ورزش بر افسردگی خواهیم پرداخت. با پلازا همراه باشید.

ورزش ضد افسردگی / ورزش مبارزه با افسردگی

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

 


آیا ورزش در کاهش افسردگی و اضطراب موثر است؟


ورزش های ضد افسردگی / بهترین ورزش ها برای درمان افسردگی

  • محققان می گویند ورزش به مدت 150 دقیقه در هفته می‌تواند به کاهش اختلالات سلامت روان مانند اضطراب و افسردگی کمک کند.
  • محققان بر این باور هستند که افرادی که در خارج از خانه ورزش می‌کنند از مزایای بیشتری نسبت به افرادی که در داخل خانه ورزش می‌کنند، برخوردار هستند.
  • آن‌ها همچنین بیان کرده‌اند ورزش‌های تیمی مانند ورزش‌های فردی دارای مزایای سلامتی زیادی هستند.

مت نرگر 6 ساله بود که برای اولین بار ورزش را امتحان کرد و مانند خیلی از جوانان بسیار پرتلاش بود. او ساعت‌ها قبل از شروع اولین بازی فوتبال خود در مجتمع سرپوشیده نیوجرسی گریست. فکر حضور در مجتمع و بازی با بچه‌های دیگر باعث اضطراب بیش از حد و ایجاد حالت تهوع و ترس در او شده بود. اما در انتها او توانست به ترس خود پیروز شود و اوقات خوبی را سپری کند. نرگر که هم اکنون به عنوان نویسنده فعالیت می‌کند، می‌گوید:

پیوند تیمی و یادگیری نحوه کار با دیگران در رشد من در بزرگسالی بسیار مهم بود. ورزش به من کمک کرد تا برخی از موانع حاصل از اضطراب را از بین ببرم.

دانشمندان بر این باورند که ورزش بدنی چه به صورت انفرادی و چه در محیط تیمی نه تنها به بدن ما کمک می‌کند تا عملکرد بهتری داشته باشد، بلکه می‌تواند به طور موثری با اضطراب و افسردگی مبارزه کند. به همین دلیل تاثیر ورزش بر افسردگی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

 

سلامت روان بهتر با ورزش منظم

محققان جامعه شناس ورزشی از دانشگاه استرالیا جنوبی و دانشکده پزشکی MSH هامبورگ در آلمان مطالعه‌ای را منتشر کردند که می‌گوید ورزش می‌تواند افراد را از مبتلا شدن به اختلالات جدی سلامت روان محافظت کند. در این مطالعه میزان اضطراب و افسردگی در بین 682 ورزشکار تفریحی آلمانی تحت شرایط مختلف به همراه مقادیر مشابه ورزش مورد بررسی قرار گرفت. محققان همچنین عواملی مانند تنظیم فضای داخلی در مقابل فضای بیرون و همچنین ورزش تیمی را در مقایسه با ورزش‌های فردی ارزیابی کردند.

ورزشکارانی که دستورالعمل‌های مربوط به سازمان بهداشت جهانی WHO را رعایت کردند، به طور کلی سلامت روان بهتری نسبت به افرادی که ورزش در برنامه روزانه آن‌ها وجود نداشت را تجربه کردند. دستورالعمل‌های مورد تایید وزارت بهداشت جهانی 150 دقیقه فعالیت بدنی متوسط در هفته را برای بزرگسالان بین 18 تا 64 سال توصیه می‌کنند.

دکتر ورنون بی ویلیامز مدیر عصب شناسی ورزشی در مرکز پزشکی سیدرز-ساینای واقع در لس‌آنجلس می‌گوید:

حتی کمترین میزان ورزش در روز نیز می‌تواند تاثیرات شگفت‌انگیزی در سلامت افراد داشته باشد.

او همچنین خاطر نشان کرد اگرچه داروها نیز نقش بسیار مهمی در سلامت روان و مدیریت بیماری دارند، اما نباید محدودیت استفاده از آن‌ها را فراموش کرد. امروزه مصرف داروهای بدون نسخه و مواد مخدر بسیار افزایش یافته است؛ اما جامعه باید در تلاش باشد تا بتواند با روش‌های دیگری کیفیت را به زندگی افراد بازگرداند.

 


تاثیر ورزش بر افسردگی و اضطراب


بهترین ورزش ضد افسردگی / ورزش یوگا برای افسردگی

تشخیص این موضوع که اشکال مختلف ورزش به روش‌های مختلف بر سلامت روان تاثیر می‌گذارند بسیار مهم است. در واقع دانستن عواملی که می‌تواند باعث کاهش افسردگی و اضطراب باشد بسیار ضروری و تاثیرگذار است. تا به این لحظه اثبات کافی در مورد مقدار بهینه یا مقادیر فعالیت لازم برای سلامت روانی مثبت وجود ندارد.

محققان دریافته‌اند افرادی که از معیارهای WHO در ورزش‌های روزانه خود استفاده نمی‌کنند، دارای افسردگی بالاتری هستند؛ هرچند در داخل خانه یا در بیرون از خانه به صورت فردی یا جداگانه در حال ورزش باشند.

توماس پلنت، استاد روانپزشکی و علوم رفتاری در دانشگاه استنفورد در کالیفرنیا بیان می‌کند:

افراد از تمرینات گروهی فواید بیشتری نسبت به تمرینات فردی تجربه می‌کنند.به طور معمول ورزش گروهی شما را پر انرژی می‌کند، در حالی که تمرینات فردی بیشتر باعث کاهش استرس و بالا بردن تمرکز می‌شود.

محققان همچنین دریافته‌اند که کمترین امتیاز برای اضطراب و افسردگی در بین ورزشکاران تیمی در داخل سالن‌ها است.

 

بیش از اندازه ورزش نکنید

رابطه ورزش و افسردگی / چه ورزشی برای افسردگی مفید است

مطالعات نشان می‌دهد افرادی که دارای فعالیت بدنی بسیار شدید نیز هستند، اغلب افسردگی دارند. اعتدال در ورزش کلید اصلی است. بعضی از افراد تمایل دارند که روزانه بسیار شدید و در مدت زمان زیادی ورزش کنند؛ اما باید بدانید که این امر باعث افزایش استرس در بدن می‌شود. به عنوان مثال پرتقال برای بدن عالی است؛ زیرا دارای ویتامین است و انرژی زیادی را برای بدن به همراه دارد. اما هیچ پزشکی توصیه به خوردن روزانه 20 عدد پرتقال نمی‌کند. اعتدال و تعادل در همه چیز مهم و ضروری است.

اگر نمی‌توانید 150 دقیقه در هفته ورزش کنید، پس بهترین راه حل چیست؟ در نظر داشته باشید که هر اندازه که می‌توانید ورزش کنید؛ زیرا حتی مقدار کمی ورزش بهتر از نداشتن تحرک به طور کل است و با همان مقدار کم هم می‌توان شاهد تاثیر ورزش بر افسردگی و اضطراب بود. نگاه کردن به زندگی اجداد اولیه به ما کمک می‌کند تا متوجه شویم چرا ورزش باعث تقویت سلامت روان در ما می‌شود. قبل از اولین شهرک‌های انسانی حدود 10000 سال پیش، بشر به طور متوسط روزانه 13 مایل را طی می‌کرده است. وقتی فعالیت بدنی بالایی داشته باشیم، مغز عملکرد بهتری خواهد داشت. 30 دقیقه ورزش در طول روز باعث بهبود میزان خلق و خو در بدن بدون داشتن عوارض جانبی می‌شود.

 

زمانی که ورزش نمی کنید

قطع و متوقف کردن ورزش حتی برای یک ورزشکار تفریحی نیز می‌تواند دارای اثراتی باشد. آرین آرپینار که در دو ماراتن دویده و در مسابقات فوتبال بازی کرده است، از زندگی شخصی خود می‌گوید. بعد از جدایی از همسر سابق خود اضطراب و افسردگی وارد زندگی او شده بود. همچنین او به دلیل مصدومیت قادر به بازی کردن در فوتبال و دو نبود. اما توانست با شروع ورزش بر آسیب روانی وارد شده بر خود پیروز شود. در واقع او می‌گوید:

ماه‌هایی که به تمرین و توانبخشی گذشت، باعث بهبود سلامت روان در من شد. من یکی از بزرگترین طرفداران ورزش بدنی و تاثیر آن بر سلامت روان هستم.

 

ورزش نمی تواند همه مشکلات را حل کند

درمان افسردگي با ورزش / ایروبیک و افسردگی

بعضی از اختلالات روانشناختی مانند اختلال دو قطبی و اسکیزوفرنی نمی‌توانند با دویدن و تنیس بازی کردن از بین بروند. تاثیر ورزش بر افسردگی و اضطراب بر کسی پوشیده نیست، اما به این معنی نیست که ورزش توانایی کاهش دیگر اختلالات را نیز دارد.

همچنین به یاد داشته باشید که برای کاهش افسردگی و اضطراب علاوه بر ورزش باید رژیم غذایی سالمی را دنبال کنید. حتی اگر توانایی 10 دقیقه ورزش در روز را دارید، حتما آن را در برنامه روزانه خود قرار دهید. در نظر داشته باشید که هر حرکتی برای بدن به عنوان ورزش محسوب می‌شود. بدن شما تفاوت‌ها را تشخیص نمی‌دهد. درست کردن تختخواب و بیرون بردن زباله‌ها برای بدن شما مانند حرکات کششی و دمبل زدن است.

آیا شما ورزش را در برنامه روزانه خود قرار داده‌اید؟ آیا در هفته 150 دقیقه ورزش می‌کنید؟ آیا تاثیری در میزان افسردگی و اضطراب خود با ورزش کردن مشاهده کرده‌اید؟ نظرات خود را درباره تاثیر ورزش بر افسردگی و اضطراب با ما در میان بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402