10 روش برای کنترل خشم ؛ از نفس عمیق تا خندیدن

کنترل خشم چیست
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

در دنیای پرتنش امروزی کنترل خشم یکی از مهارت‌های لازم در زندگی است. در این مقاله با جدیدترین و در عین حال ساده‌ترین روش های کنترل خشم به صورت طبیعی آشنا می‌شویم.

استرس و اضطراب جزیی از زندگی مدرن این روزهای بسیاری از افراد است. عصبانیت و خشم نتیجه استرس و اضطراب است. یکی از مهمترین مهارت‌های لازم در زندگی روزمره امروزی کنترل خشم است. روش‌های طبیعی زیادی برای کنترل خشم وجود دارند. در این مقاله سعی داریم تا با یکدیگر راه های کنترل خشم را مرور کنیم. با تیم تحریریه پلازا همراه باشید.

 


10 روش برای کنترل خشم


منتظر ماندن در صف‌های طولانی و عبور از ترافیکی بی‌پایان می‌تواند بسیار سخت و دشوار باشد. این در حالی است که حس عصبانیت از ناراحتی‌های روزمره یک پاسخ طبیعی بدن در مقابل استرس است، اما ماندن در این ناراحتی در مدت زمانی طولانی بسیار مخرب است. بر کسی پنهان نیست که عصبانیت و طغیان خشم می‌تواند به روابط شخصی و حرفه‌ای شما آسیب زیادی وارد کند. در واقع باید بدانید که خشم و عصبانیت بر رفاه و آسایش شما تاثیر زیادی می‌گذارد.

احساس نا امیدی دائمی می‌تواند منجر به واکنش‌های جسمی و عاطفی از جمله فشارخون بالا و اضطراب در بدن شود. اما خبر خوب این است که شما می‌توانید عصبانیت خود را به طور سازنده مدیریت کنید. یک مطالعه معتبر در سال 2010 نشان می‌دهد که کنترل خشم با روش‌های سالم می‌تواند خطر مبتلا شدن به بیماری‌های قلبی را در افراد کاهش دهد.

 

1. نفس عمیق بکشید

در لحظه عصبانیت و گرم شدن بدن به راحتی از نفس کشیدن خود غافل می‌شوید. نفس کشیدن نادرست شما را در حالت برانگیختگی نگه می‌دارد. برای مقابله با این موضوع سعی کنید که نفس‌های کنترل شده خود را مدیریت کنید و از شکم خود نفس‌های عمیقی را آغاز کنید. این حرکت به شما اجازه می‌دهد فورا خود را آرام کنید.

شما همچنین می‌توانید این تمرین تنفس را به صورت نشسته روی صندلی یا مکانی راحت انجام دهید. با این حرکت به گردن و شانه‌های خود اجازه می‌دهید تا کاملا آرام شوند. از بینی نفس بکشید و سعی کنید شکم خود را از هوا پر کنید. سپس هوا را از دهان خود خارج کنید. برای کسب آرامش هر چه بیشتر و توانایی کنترل خشم سعی کنید این تمرین را 3 بار در روز به مدت 5 تا 10 دقیقه یا در صورت لزوم انجام دهید.

 

2. یک عبارت آرامبخش را تکرار کنید

این تمرین کمک می‌کند تا احساسات سخت و دشوار از جمله عصبانیت و ناامیدی برای شما آسانتر شوند. در زمان‌هایی که احساس خشم به سراغ شما می‌آید، سعی کنید با خود تکرار کنید که همه چیز خوب است. در صورت تمایل می‌توانید این عبارت را با صدای بلند برای خود تکرار کنید. به خاطر داشته باشید که قبل از شروع یک کار استرس‌زا یا یک جلسه چالش‌برانگیز یک فهرست برای یادآوری عبارات مورد نظر خود به همراه داشته باشید.

 

3. خود را در محیط دیگری تجسم کنید

کتاب کنترل خشم / مهارت کنترل خشم

برای کنترل خشم و عصبانیت بهتر است خودتان را در یک محیط شاد تجسم کنید. هنگام کنترل خشم سعی کنید یک تصویر ذهنی زیبا برای خود ایجاد کنید تا بدن و مغز شما آرام شود. به مکانی واقعی یا خیالی فکر کنید تا احساس شادی، آرامش و امنیت در شما تقویت شود. این مکان می‌تواند سفری به کوه‌ها یا به ساحلی عجیب و دوست‌داشتنی باشد که دوست دارید روزی آن را ببینید. روی جزییات متمرکز شوید. بوها، مناظر و صداها را برای خود تجسم کنید. به صدای نفس‌های خود گوش دهید و نسبت به آن‌ها آگاه باشید تا زمانی که احساس کنید اضطراب در حال از بین رفتن است.

 

4. با دقت بدن خود را به حرکت در بیاورید

کتاب کنترل خشم / کنترل خشم و عصبانیت

در بعضی از زمان‌ها نشستن هنوز اضطراب را شما را کاهش نداده است. حرکت دادن دقیق و منظم بدن با یوگا و سایر تمرینات آرامبخش می‌تواند تنش و استرس را در عضلات شما آزاد کند. زمانی که با یک وضعیت استرس‌زا روبرو شدید، سعی کنید پیاده‌روی کنید یا حتی برخی رقص‌های سبک و آسان انجام دهید تا ذهن خود را از استرس دور نگه دارید.

 

5. روزهای آینده خود را تجسم کنید

راههای کنترل خشم در برابر کودکان

استرس زیاد در زندگی می‌تواند درک شما را از وقایع پیچیده و سخت‌تر کند. ممکن است احساس کنید دنیا مکانی سخت برای رسیدن به آرزوهایتان است. در زمانی دیگر که احساس خشم کردید، سعی کنید آینده و آرزوهای خود را تصور کنید. هر شخصی در زندگی روزهای خوب و بد را با یکدیگر تجربه می‌کند، اما به خاطر داشته باشید که فردا شروع یک روز جدید خواهد بود.

 

6. ناامیدی های خود را بیان کنید

ذکر برای کنترل خشم / راههای کنترل خشم از دیدگاه روانشناسی

هیچکس علاقه‌ای به دیدن عصبانیت شما ندارد، اما این موضوع بدین معنی نیست که شما نمی‌توانید از نا امیدی‌ها و مشکلات خود با دیگران صحبت کنید. برای کنترل هرچه بهتر خشم، بهتر است با یک دوست معتمد یا یکی از اعضای خانواده خود صحبت کنید.

 

7. خشم خود را با طنز از بین ببرید

روش های کنترل خشم

پیدا کردن موضوعی طنزآمیز به شما کمک می‌کند تا در لحظه عصبانیت، خشم خود را کنترل کنید. این جمله به این معنی نیست که شما باید به مشکلات خود بخندید، اما با نگاهی شادتر و ساده‌تر می‌توانید به کنترل خشم خود کمک کنید. موضوعاتی کوچک می‌توانند در لحظه بسیار مهم ظاهر شوند، اما با این نگاه می‌توان بی‌ارزش بودن آن‌ها را درک کرد.

 

8. محیط اطراف خود را تغییر دهید

با ترک کردن محیط استرس‌زا به خودتان کمک کنید. اگر خانه شما بسیار به هم ریخته است و حالت استرس‌زایی را در شما ایجاد می‌کند، بهتر است محیط را ترک کنید و مقداری پیاده‌روی یا رانندگی کنید تا حالتان بهتر شود. سپس زمانی که خشم و استرس خود را کنترل کردید، بهتر می‌توانید به ادامه امور خود بپردازید.

محرک‌ها را بشناسید و گزینه‌های دیگری را برای خود پیدا کنید. اگر رفت‌وآمدهای روزانه شما را تبدیل به یک توپ عصبی محرک می‌کند، سعی کنید یک مسیر جایگزین برای خود پیدا کنید. اگر در محیط کار همکاری دارید که صدایش بسیار بلند است، برای کنترل هرچه بیشتر خشم خود سعی کنید از هدفون استفاده کنید.

در واقع ایده اصلی، پیدا کردن عواملی است که عصبانیت شما را تحریک می‌کنند. بعد از مشخص شدن این عوامل سعی کنید آن‌ها را از بین ببرید یا اگر این کار امکان‌پذیر نیست، از ‌راه‌های جایگزین استفاده کنید. اگر نمی‌دانید که عصبانیت شما از کدام شرایط موجود سرچشمه می‌گیرد، سعی کنید دفعه بعد که عصبانی می‌شوید به خودتان یادآوری کنید که علت عصبانیت شما چیست. این یادآوری به شما کمک می‌کند تا عامل عصبانیت که می‌تواند شخصی خاص، کاری خاص و شرایط خاصی است را برای کنترل خشم خود پیدا کنید.

 

9. روی داشته های خود تمرکز کنید

ممکن است در تمام لحظات احساس بدبختی همراه شما باشد، اما به خاطر داشته باشید که باید روی داشته‌های خود تمرکز کنید و بابت آن‌ها قدردان باشید. موقعیت‌های خوب و موفقیت‌آمیز زندگی را برای خودتان مرور کنید. اگر توانایی مرور موفقیت‌های خود را ندارید، می‌توانید تصور کنید که اوضاع می‌توانست بسیار بدتر بوده باشد.

 

10. از یک متخصص کمک بگیرید

داروی کنترل خشم / راهای کنترل خشم

کاملا طبیعی است که هر انسانی در بعضی لحظات زندگی خود احساس خشم و عصبانیت را تجربه کند. اما اگر جز افرادی هستید که دائما عصبی می‌شوید، شاید زمان آن رسیده است که برای کنترل خشم خود از یک متخصص کمک بگیرید. اگر احساس عصبانیت روی روابط شما و زندگی خصوصی شما تاثیر منفی گذاشته است، به شما توصیه می‌کنیم که با یک متخصص در این زمینه صحبت کنید.

 

آیا شما از روش‌های بالا برای کنترل خشم استفاده می‌کنید؟ به نظر شما کدام روش بسیار موثر است؟ آیا تا به حال از فردی متخصص برای کنترل خشم خود کمک خواسته‌اید؟ آیا روش‌های دیگری برای کنترل خشم پیشنهاد می‌دهید؟ منتظر نظرات شما در این زمینه هستیم.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402