کارهایی که کسب و کارهای کوچک برای عبور از بحران کرونا باید انجام دهند

Small-Businesses/ بحران کرونا
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

بحران کرونا مدتی است که کسب و کارهای زیادی را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار داده است. ما در این مقاله تلاش کردیم تا راهکارهایی هرچند مختصر را برای عبور بهتر از این بحران به کسب و کارهای کوچک پیشنهاد دهیم.

ویروس کرونا در ماه‌های پایانی سال 2019 پدیدار و در اولین ماه‌های 2020 شیوعش رفته‌رفته آغاز شد. به دنبال شیوع بیشتر ویروس کرونا در سراسر جهان و تعطیلی کسب و کار هایی که وجودشان چندان اضطراری نیست، بسیاری از مدیران و کارمندان به حضور در خانه و دورکاری مجبور شده‌اند. البته این همه ماجرا نیست و بسیاری از کسب و کارها به دلیل عدم الزامی بودنشان تعطیل شده‌اند. از آنجایی که کسب و کارهای کوچک هم می‌توانند نقش مهمی در اقتصاد جامعه داشته باشند، آن‌ها نیز هم‌اکنون بر وضعیت بیکاری دامن زده‌اند.

این در حالی است که در طرف مقابل رفتار بسیاری از مشتریان نیز با به وجود آمدن بحران کرونا متفاوت شده است. کسب و کارهای زیادی هستند که رکود فروش را تجربه می‌کنند و حالا با کاهش تقاضا روبه‌رو هستند. حتی یک سری از کسب و کارهای اینترنتی هم از کاهش تقاضا برای کالاهایشان گله‌مند هستند.

cornavirus/ مقابه با بحران کرونا

از مهم‌ترین بخش‌های آسیب دیده در کسب و کارها با بروز بحران کرونا حوزه‌های گردشگری، تاکسی‌های اینترنتی، هتل‌ها و تالارها و رستوران‌ها و همه مشاغلی که با این حوزه‌ها در ارتباط هستند را می‌توان نام برد. به هر حال کرونا به عنوان یک مهمان ناخوانده اتفاق غیر قابل پیش‌بینی را با خود به همراه داشت که در دنیای کسب و کار بی‌سابقه بوده است. حالا برای مقابله با بحران کرونا کسب و کارها باید تلاش کنند تا راهکاری برای عبور از آن و هماهنگ شدن بهتر با اوضاع و شرایط حال حاضر دنیا پیدا کنند. ما در این مقاله راهکارهایی را در این زمینه برای کسب و کارهای کوچک بیان خواهیم کرد.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

 


کارهایی که کسب و کارها برای عبور از بحران کرونا باید انجام دهند


همیشه بحران‌ها مخصوصا آن دسته از بحران‌هایی که قابل پیش‌بینی نیستند، می‌توانند ضربه‌های بزرگی را به ساختار اقتصادی کسب و کارهای مختلف وارد کنند. در این میان شاید کسب و کارهایی که دامنه کاری‌شان وسیع‌تر است و سرمایه بیشتری در اختیار دارند، روزهای ساده‌تری را در مقابله با بحران کرونا پشت سر بگذارند. اما در طرف دیگر کسب و کارهای کوچک با سرمایه محدودتر معمولا با خطر بیشتری مواجه هستند و صاحبانشان باید بتوانند راهکاری را برای حل این مشکل بیابند. چند کاری که آن‌ها می‌توانند انجام دهند عبارت‌اند از:

 

مدیریت هزینه ها

Secure-liquidity/ مدیریت هزینه ها بحران کرونا

در این شرایط بحرانی داشتن درآمد برای برخی از مشاغل و کسب و کارها به رویا تبدیل شده است؛ البته برای سایر کسب و کارها هم ممکن است درآمدزایی به سختی صورت بگیرد. با این حال مدیران و صاحبان کسب و کار باید در این شرایط جهت عبور سالم‌تر از بحران کرونا هزینه‌های خود را مدیریت کنند و از کارهای غیرضروری هزینه‌بردار خودداری کنند. اگرچه دولت ممکن است تسهیلاتی در نظر گرفته باشد، اما با این حال این کسب و کارها باید مدیریت نقدینگی را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهند.

درواقع صاحبان کسب و کارها باید به یاد داشته باشند در صورتی که نتوانند به خوبی در این شرایط مدیریت را در پیش بگیرند، بعد از بحران نیز با چالش‌هایی حتی بزرگ‌تر نیز روبه‌رو خواهند بود. در این شرایط یکی از کارهای مثبتی که مدیران کسب و کار می‌توانند انجام دهند حفظ روحیه نیروی انسانی است تا بتوانند آن‌ها را همچنان حفظ کنند و بعد از بحران بدون مشکل به کارها ادامه دهند.

 

مدیریت نیروی کار

management/ مقابله با بحران کرونا

همان‌طور که در انتهای بخش قبلی بیان کردیم مدیریت نقدینگی تنها راهکار برای عبور از بحران کرونا نیست؛ بلکه صاحبان کسب و کار باید بتوانند در این شرایط نیروی انسانی را هم مدیریت کنند. در این شرایط آن‌ها می‌توانند ابتدا برای چند هفته و بعد چند ماه برنامه‌ریزی‌هایی داشته باشند. کارمندان باید در این شرایط احساس کنند که مورد پشتیبانی و حمایت قرار می‌گیرند. اگر شما هم یکی از صاحبان کسب و کار هستید، سعی کنید که تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌های جدید را به اطلاع همه کارمندان برسانید. همچنین باید به یاد داشته باشید که در این شرایط استخدام نیروی جدید به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. همین‌طور باید توجه داشته باشید که تیم در این شرایط بیشتر از هر چیزی به رهبری نیاز خواهد داشت. در اینجا می‌توانید اطلاعات خوبی در مورد تفاوت رهبری و مدیریت به دست آوردید.

 

فراهم کردن شرایط دورکاری

/ مقابله با بحران کرونا /work-at-home

بسیاری از کارمندان امروزه در شرایط بحران کرونا موظف به انجام دورکاری و کار در خانه هستند. در این شرایط بهتر است مدیران کسب و کارها دیدی جدید به این مقوله داشته باشند و بتوانند بسترهای مورد نیاز را جهت ایجاد هماهنگی‌های بیشتر فراهم کنند. علاوه بر این در این شرایط که کارمندان به یکدیگر و مدیرانشان دسترسی ندارند، باید راه‌های ارتباطی با یکدیگر داشته باشند تا بتوانند از وظایف خود آگاه شوند.

در کنار همه این‌ها باید آموزش‌هایی را نیز برای کارمندان دورکار جهت افزایش بهره‌وری در نظر گرفت؛ چراکه بسیاری از کارمندان با رویه‌های مربوط به دورکاری ناآشنا هستند. پس در اینجا مدیریت این دسته از نیروی انسانی کسب و کار اهمیت بالایی دارد. همچنین توسعه فناوری و تشویق کارمندان به استفاده از فناوری‌ها و سرویس‌های ابری دیگر راهکاری است که می‌تواند تجربه محل کار فیزیکی را برای کارمندان تا اندازه‌ای فراهم کند.

 

پیدا کردن راه هایی برای توسعه و بهبود خدمات

BUSINESS/ مقابله با بحران کرونا

اگر دارای کسب و کاری هستید و به دلیل کند شدن انجام کارها در بخش‌های مختلف، زمان اضافه در اختیار دارید، خوب است این زمان را به کارهایی اختصاص دهید که همیشه در شرایط عادی فرصتی برای پرداختن به آن‌ها نداشتید. اگر دورکاری و قرنطینه منجر شده که زمان بیشتری در اختیار داشته باشید، می‌توانید از این زمان برای تحقیق و توسعه کسب و کار خود استفاده کنید. قطعا در وضعیت فعلی زمان خوبی برای برنامه‌ریزی کارهایی که در آینده قرار است انجام دهید، خواهید داشت.

اگر بتوانید راهکارهای خلاقانه‌ای برای افزایش فروش داشته باشید، در این شرایط بحرانی برد از آن شما خواهد بود. مثلا برخی از کسب و کارها به مشتریانشان که محصولی را خریداری می‌کنند، اطمینان می‌دهند صفر تا صد رسیدن بسته به دستشان بهداشتی است. البته ناگفته نماند همه بسته‌های پستی توسط اداره پست ضدعفونی خواهند شد. همچنین اگر از آن دسته از کسب و کارهایی هستید که با پیک محصولی را به صورت محلی به فروش می‌رسانید، می‌توانید پدهایی را نیز به بسته‌های ارسالی بچسبانند تا مشتری با استفاده از آن‌ها بسته را ضدعفونی کند. در این صورت مشتریان در می‌یابند که از سوی کسب و کار شما مورد احترام واقع شده‌اند و این احساس ارزشمندی، باعث خواهد شد تا میزان وفاداری‌شان نیز بیشتر شود. در این مقاله هم می‌توانید اطلاعات بیشتری در مورد رضایت مشتری به دست آورید.

reasearch/ بحران کرونا

 


سخن پایانی ؛ کسب تجربه


به عنوان صاحبان کسب و کار تلاش کنید در این شرایط از مسئولیت‌های اجتماعی غافل نشوید. درواقع حضور در کنار مردم علاوه بر انجام دادن مسئولیت اجتماعی، به صورت نامحسوس باعث خواهد شد که مشتریانی بالقوه برای کسب و کارتان پیدا کنید. با توجه به اینکه بحران کرونا به صورت غیر قابل پیش‌بینی و به سرعت سراسر جهان را فراگرفت، کسب و کارها می‌توانند به آن به عنوان یک تجربه هم نگاه کنند تا در آینده بتوانند برای چنین مسائل پیش‌بینی نشده‌ای راهکارهای مشخصی داشته باشند و با تغییر سریع برنامه‌های خود در شرایط بحرانی پویایی‌شان را حفظ کنند.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402