چرا فیلم های ترسناک را دوست داریم؟ فواید و اثرات مخرب فیلم های ترسناک

اثرات مخرب فیلم های ترسناک
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

دلیل محبوبیت فیلم‌های ترسناک چیست؟ آیا اطلاعاتی از فواید و اثرات مخرب فیلم های ترسناک دارید؟ برای پاسخ به این سوالات در این مقاله از پلازا همراه ما باشید.

فیلم ترسناک همانطور که از نامش پیداست، سعی در بیدار کردن احساس ترس در بینندگان دارد. فیلم‌های ترسناک در ابتدا تحت تاثیر ادبیات و آثار نویسندگانی همچون ادگار آلن پو و برام استوکر بودند. در حال حاضر بیشتر از یک قرن است که ژانر وحشت به سینما وارد شده است. فیلم‌های ترسناک عموما سعی دارند تا کابوس‌ها و ترس‌های بینندگان را تحریک کنند. داستان آن‌ها اغلب شامل موجودی شیطانی می‌شود که وارد دنیای شخصیت‌های فیلم شده است. از المان‌های رایج این آثار می‌توانیم به ارواح، فرازمینی‌ها، خون‌آشام‌ها، گرگینه‌ها، شیاطین، دلقک‌های منحوس، جادوگرهای شیطانی، هیولاها، زامبی‌ها و قاتلان سریالی اشاره کنیم.

در حالی که برخی افراد از فیلم‌های ترسناک بیزارند، عده‌ای دیگر عاشقانه این ژانر را دوست دارند و همواره فیلم‌هایی از این دست را دنبال می‌کنند. اما دلیل این موضوع چیست؟ آیا دلایلی علمی پشت این علاقه یا نفرت وجود دارد؟ از طرف دیگر برخی افراد ژانر وحشت را مفید می‌دانند؛ در حالی که عده‌ای بر اثرات مخرب فیلم های ترسناک تاکید دارند. در این مقاله همه این موارد را پوشش داده‌ایم؛ پس اگر از طرفداران این ژانر هستید یا می‌خواهید درباره اثرات مخرب فیلم های ترسناک بدانید، با پلازا همراه باشید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

 


چرا فیلم های ترسناک را دوست داریم؟


به نظر می‌رسد که در رابطه با فیلم‌های ترسناک همیشه دو گروه وجود دارند: گروه اول عاشق این فیلم‌ها هستند و گروه دوم هنگامی که به صحنه‌های ترسناک فیلم می‌رسند، زیر پتو پنهان می‌شوند. دلیل این موضوع یا ذاتی و یا برگرفته از عوامل محیطی است. در ادامه به دو دلیل اصلی علاقه افراد به فیلم‌های ترسناک خواهیم پرداخت.

 

خصلت های ذاتی

اثر فیلم های ترسناک

فرقی نمی‌کند یک شیر یا یک هیولا در حال تعقیب شخصیت اصلی فیلم باشد؛ در هر حال احساس ترس از جای مشخصی در مغز به نام «آمیگدال» یا «بادامه» نشات می‌گیرد. نقش اصلی آمیگدال درک احساسات و مهمتر از آن ایجاد پاسخ به آن‌هاست. این درواقع همان زمانی‌ست که هورمون‌هایی مانند اپی‌نفرین، آدرنالین و کورتیزول در بدن ترشح می‌شوند و در نتیجه ضربان قلب و فشار خون بالا می‌رود.

به نظر می‌رسد که بعضی از افراد تحمل بیشتری در مقابل اضطراب و احساس ترس دارند. واکنش این افراد به این احساسات سریع‌تر است و در نتیجه با سرعت بیشتری نسبت به افراد دیگر دوباره آرام می‌شوند. به همین دلیل این افراد ممکن است علاقه و حتی نیاز بیشتری برای تجربه موقعیت‌های پرتنش، سخت و پرشور داشته باشند؛ تجربه‌هایی مانند چتربازی سقوط آزاد و حتی غذاهای تند و آتشین.

 

عوامل محیطی

اثرات فیلم های ترسناک

تا اینجا دلیلی که به آن اشاره کردیم مربوط به ذات افراد می‌شد. اما دلایل دیگری هم وجود دارند که از عوامل محیطی تاثیر گرفته‌اند. به عنوان مثال وقتی صحبت از احساس ترس می‌شود ممکن است تفاوت‌هایی بین مردان و زنان وجود داشته باشد؛ البته این تفاوت‌ها صرفا ربطی به زیست زنانگی و مردانگی افراد ندارند، بلکه تحت تاثیر کلیشه‌های جوامع هستند. بر اساس تحقیقات، مردان بیشتر از زنان از فیلم‌های ترسناک لذت می‌برند؛ چراکه در جامعه از مردان عموما با صفاتی مانند نترس و سرسخت یاد می‌شود.

علاوه بر این، تجربه‌های کودکی افراد هم در این زمینه به شدت تاثیرگذار هستند. مواردی مانند فقر، مورد بی‌توجهی قرار گرفتن و اعتیاد می‌توانند بر قسمت آمیگدال مغز تاثیر بگذارند و در طول زمان آن را حساس و حساس‌تر کنند. از طرف دیگر تجربه‌های مثبت مرتبط با ترس در زمان کودکی باعث می‌شوند که احساس ترس برای افراد همراه با سرگرمی و لذت باشد.

 


اثرات مخرب فیلم های ترسناک


سری فیلم‌های The Conjuring از نمونه‌های موفق آثار ترسناک هستند که طرفداران زیادی هم دارند. به نظر می‌رسد که افراد از تماشای اینگونه فیلم‌ها لذت فراوانی می‌برند. با این حال نمی‌توان از اثرات مخرب فیلم های ترسناک چشم پوشی کرد. در ادامه با اثرات دیدن فیلم های ترسناک آشنا می‌شویم.

 

مشکلات سلامتی

برای علاقه‌مندان فیلم‌های ترسناک، خصوصا نسل جوان، تماشای این آثار از ضروریات زندگی آن‌ها محسوب می‌شود. با این حال یکی از اثرات مخرب فیلم های ترسناک برای آن‌ها می‌تواند سکته قلبی باشد که برای سلامت عمومی بدن به شدت خطرناک است.

اثرات دیدن فیلم های ترسناک

اما دقیقا چه اتفاقی باعث سکته قلبی در زمان تماشای فیلم ترسناک می‌شود؟ رجیس فرناندز، متخصص قلب در میو کلینیک واقع در آریزونای آمریکا می‌گوید که هنگام تماشای فیلم‌های ترسناک و زمانی که شیاطین در این آثار ظاهر می‌شوند، ضربان قلب حدود 70٪ بالا می‌رود و در نتیجه آدرنالین که می‌تواند موجب سکته قلبی، غش یا حمله عصبی شود، در بدن افراد ترشح می‌شود.

 

اختلالات روانی

یکی دیگر از اثرات مخرب فیلم های ترسناک ممکن است اختلال روانی، خصوصا در کودکان باشد. برای سلامت ذهنی کودکان، فیلم‌های ترسناک خطرناک هستند. به عنوان مثال یک تحقیق در سال 1999 نشان داد که 52٪ از کودکانی که فیلم ترسناک دیده بودند مشکلاتی در خوابیدن، اشتها و سلامت ذهنی داشتند.

اثرات منفی فیلم های ترسناک

در دوران کودکی مشکلات خواب متاثر از تماشای فیلم‌های ترسناک می‌توانند منجر به یک ضربه روحی شوند. یک مطالعه علمی که توسط دکتر جوآن کنتور و دکتر کریستن هریسون نوشته شده است اذعان دارد که بچه‌هایی که سن کمتری دارند بیشتر در معرض احساس وحشت و تاثیرات آن خواهند بود.

این کودکان باید با مشکلات دنیای واقعی مواجه شوند. گاهی آن‌ها از اینکه کنترلشان را از دست بدهند می‌ترسند و بعد از تماشای یک فیلم ترسناک احساساتی غیرواقعی دارند. هنوز برای کودکان در این سن سخت است تا بین فضای یک فیلم و دنیای واقعی تفاوت قائل شوند و به همین دلیل متاسفانه اثرات مخرب فیلم های ترسناک بر آن‌ها بیشتر و پررنگ‌تر خواهد بود.

 

اثرات مخرب فیلم های ترسناک بر جامعه

از دیگر اثرات مخرب فیلم های ترسناک می‌توانیم به تاثیر آن‌ها بر جامعه و شهروندان اشاره کنیم. این مورد ممکن است تحت تاثیر همان مشکلات جسمی یا ذهنی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم باشد. ترکیب آن‌ها می‌تواند موجب عملی خشونت‌بار یا تروریستی در جامعه شود. اختلالات روانی که فرد دارد ممکن است او را برای انجام یک عمل خشونت‌آمیز تشویق کنند.

عوارض دیدن فیلم های ترسناک

همچنین بخوانید :

درواقع این افراد با تماشای فیلم‌های ترسناک می‌توانند بر محیط اطرافشان تاثیری منفی بگذارند. شخصیت‌ها و داستان فیلم موجب می‌شوند که این افراد نسبت به آدم‌های دور و برشان احساسی از تنفر و بیزاری پیدا کنند. این تنفری که در افراد بیشتر و بیشتر می‌شود، درواقع تروریسم Vigilnate نام دارد. Vigilante terrorism نوعی از خشونت در برابر شهروندان دیگر جامعه است که در حقیقت شخصیت‌های فیلمی ترسناک، انگیزه آن را به وجود آورده‌اند. این افراد همه خشمشان را بر دنیای اطراف خودشان خالی می‌کنند و به همین دلیل تاثیرات آن‌ها بر جامعه از دیگر اثرات مخرب فیلم های ترسناک به شمار می‌آید.

 


فواید فیلم های ترسناک


شاید شما هم از طرفداران فیلم‌های ترسناک باشید و تعداد زیادی از این آثار را دیده باشید. در قسمت قبل به اثرات مخرب فیلم های ترسناک اشاره کردیم، اما با این حال به نظر می‌رسد که این اثرات منفی فقط در برخی افراد مانند کودکان یا کسانی که مشکلات قلبی و روحی دارند بروز پیدا می‌کنند. در این قسمت به برخی از فواید فیلم های ترسناک اشاره می‌کنیم.

 

سوزاندن کالری

عوارض تماشای فیلم های ترسناک

زمانی که شما مضطرب هستید، ضربان قلبتان بالاتر می‌رود و این به معنای آن است که بدن شما دارد سخت کار می‌کند. در نتیجه در حالی که روی مبل خانه‌تان نشسته‌اید می‌توانید تا 200 کالری بسوزانید.

 

ترشح دوپامین و سروتونین در بدن

عواقب دیدن فیلم های ترسناک

زمانی که شخصیت اصلی فیلم از مهلکه فرار می‌کند، خیال شما هم راحت می‌شود و درواقع این یک واکنش شیمیایی است. مغز شما در واکنش به این فیلم‌ها هورمون‌هایی مانند دوپامین و سروتونین ترشح می‌کند. در حقیقت همین هم دلیل حال خوب شما بعد از هر هیجانی است. فرقی ندارد این هیجان ناشی از یک فیلم ترسناک باشد یا سوار ترن هوایی شدن.

 

رفع استرس

دیدن فیلم های ترسناک چه عواقبی دارد

بعد از یک روز پراسترس، یک فیلم ترسناک به طور عجیبی می‌تواند آرامش‌بخش باشد. درحالی که ما باید با شخصیت اصلی فیلم همدردی داشته باشیم، اما گاهی هم با آن موجوداتی که موجب همه ضرب و شتم‌های فیلم شده‌اند همدردی می‌کنیم. این موضوع باعث می‌شود که به طور غیرمستقیم همه آزردگی‌هایی که در طول فیلم برایمان پیش آمده رفع شوند و در نتیجه آرام شویم.

 

تقویت سیستم ایمنی

عواقب دیدن فیلم های ترسناک برای نوجوانان

گزارشات حاکی از این هستند که فیلم‌های ترسناک می‌توانند فعالیت گلبول‌های سفید را در بدن افزایش دهند؛ همان گلبول‌هایی که با عفونت‌ها در بدن می‌جنگند.

 

افزایش فعالیت مغز

فواید فیلم های ترسناک

یکی از ویژگی‌های اصلی فیلم‌های ترسناک، رمز و راز موجود در آن‌هاست. در حالی که داریم فیلمی ترسناک را تماشا می‌کنیم، به ایده‌ها و سوالاتی درباره داستان فیلم هم فکر می‌کنیم. این تمرینی فوق‌العاده برای مغز ما محسوب می‌شود.

 

مواجهه با ترس هایمان

فواید دیدن فیلم های ترسناک

همه ما در دنیای واقعی از یک چیز به خصوص می‌ترسیم و احتمالا درباره آن فیلم ترسناکی هم قبلا ساخته شده است. فیلم‌هایی که درباره چیزهای ترسناک هستند به ما این فرصت را می‌دهند تا در محیطی امن با ترس‌هایمان روبرو شویم. هرچه به ترس‌هایمان نزدیک‌تر شویم، احتمال غلبه بر آن‌ها هم بیشتر می‌شود.

 

کمک به حل مسئله

اثرات مخرب فیلم های ترسناک

بعد از تماشای فیلم ترسناکی مانند It و دیدن مبارزه چند کودک در برابر موجودی شیطانی، احتمالا روبرو شدن با یک عنکبوت در آشپزخانه برای شما ساده‌تر خواهد شد. فیلم‌های ترسناک فقط ما را نمی‌ترسانند، بلکه راه‌های مختلفی را برای حل مسئله به ما نشان می‌دهند. در نتیجه زمانی که مشکلی برایمان پیش بیاید، احتمالا برای پیدا کردن یک راه حل آماده‌تر خواهیم بود.

 

احساس نزدیکی بیشتر به آنهایی که دوستشان داریم

اثر فیلم های ترسناک

قطعا تماشای فیلم‌های ترسناک به صورت گروهی و در حالی که دست‌های یکدیگر را از ترس گرفته‌اید لذت‌بخش‌تر است. فیلم‌های ترسناک روابط بین دوستان و خانواده را قوی‌تر می‌کنند؛ چراکه با تماشای آن‌ها علاوه بر اینکه همه در کنار یکدیگر می‌ترسید، از یکدیگر حمایت هم می‌کنید.

 


کلام آخر


طبیعتا فیلم‌های ترسناک را باید در شرایطی منطقی و با افرادی مناسب تماشا کنیم. قطعا این فیلم‌ها برای کودکان مناسب نیستند. از طرف دیگر استرس ناشی از این آثار می‌تواند برای افرادی که به بیماری‌های خاصی مانند بیماری‌های قلبی دچار هستند یا افرادی که در وضعیت روحی مناسبی قرار ندارند مضر و مخرب باشد.

اثرات فیلم های ترسناک

در این مقاله بعد از اینکه به دلایل محبوبیت ژانر ترسناک پرداختیم، اثرات مخرب فیلم های ترسناک را نیز برشمردیم. در انتها هم فواید این آثار را مرور کردیم. آیا شما هم از طرفداران ژانر ترسناک هستید؟ به نظر شما دلیل علاقه‌تان به فیلم‌های ترسناک چیست؟ همچنین می‌توانید در قسمت نظرات از بهترین فیلم‌های ترسناکی که تماشا کرده‌اید برای ما و دیگر مخاطبان عزیر پلازا بنویسید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
دیدگاه کاربران3 دیدگاه
avatar
غزل
.
17 خرداد 1400، 21:27
پاسخ
0
0
منم طرفدار فیلم های در ژانر ترس هستم و واقعا از فیلم های ترسناک خوشم میاد?
avatar
مژده
.
16 خرداد 1399، 23:46
پاسخ
1
0
چه چرت و پرتایی. کجای فیلم ترسمک آرامش بخشه. حتی‌اونایی هم فیلم ترسناک دوس دارن هم ممکنه شب از ترس نتونن بخوابن. هر چیزی رو که نباید ترجمه کنید باید اول از لحاظ منطقی بودن چکش کنید بعدا بذارید توی محتواتون
avatar
اعظم بجاری
.
17 خرداد 1399، 19:21
پاسخ
0
3
@مژده
چه موافق باشیم چه نباشیم، بالاخره یکی از ژانرهای مهم در فیلم، فیلم ترسناک هستش و دلیل نمیشه چون عده ای دوست ندارن ازش فیلمی ساخته نشه، مطلبی نوشته نشه یا کسی حرفی نزنه. به جای این می شد این مطلب رو با حوصله بیشتر و به دور از قضاوت بخونید تا در موردش بیشتر بدونید
avatar
معین نسیم دوست
.
17 خرداد 1399، 17:40
پاسخ
0
0
@مژده
این نظر شخصی شماست و برای خودتون محترم. محتوا هم از نظر علمی بررسی و ثابت شده هست.
avatar
عاطفه
.
25 فروردین 1399، 00:15
پاسخ
1
0
مرسی از مقاله ی کامل و جالبتون به خصوص که من یکی طرفدارهای پروپا قرص فیلم های ترسناک هستم الان دلیلش رو بیشتر و بهتر درک میکنم.
avatar
مونا جلالی
.
25 فروردین 1399، 08:50
پاسخ
0
0
@عاطفه
ممنون از همراهیتون دوست عزیز
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402