ارتباط اینترنت 5G و ویروس کرونا ؛ عجیب ترین شایعه حال حاضر دنیا

ارتباط اینترنت 5G و ویروس کرونا
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

با همه‌گیری یک پدیده جهانی، شاهد خلق شایعاتی دیوانه‌وار، دور از ذهن و حتی خنده‌دار خواهیم بود. در این مطلب سعی می‌کنیم به عجیب‌ترین بحث داغ این روزها یعنی رابطه اینترنت 5G و ویروس کرونا بپردازیم.

پاندمی‌ها همیشه با غریب‌ترین شایعات همراه بوده‌اند. عمده مردم در این زمان‌ها به همکاری، کمک به یکدیگر، یاری به مقامات رسمی برای مقابله با ویروس و تلاش در راستای برقراری نظم و انضباط در جامعه مشغول می‌شوند. در طرف دیگر افرادی هستند که به شکلی دیوانه‌وار و عجیب به جمع‌آوری و انبار اقلام معمول زندگی چون دستمال کاغذی و وسایل بهداشتی می‌پردازند. در این بین گسترش شایعات خنده‌داری چون ارتباط اینترنت 5G و ویروس کرونا را می‌توان گل سرسبد این اتفاقات دانست. در ادامه به این شایعه بی‌اساس می‌پردازیم.

اینترنت 5G و ویروس کرونا

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

 


شایعه رابطه بین اینترنت 5G و ویروس کرونا از کجا آغاز شد؟


همچون بسیاری از تئوری‌های توطئه در عصر مدرن، ریشه این شایعات را می‌توان در اینترنت یافت. بر اساس آمار وب‌سایت نیویورک تایمز، 487 گروه در شبکه اجتماعی فیسبوک، 84 اکانت اینستاگرام، 52 حساب توییتر و انبوهی از منابع دیگر را می‌توان مسئول گسترش شایعه رابطه اینترنت 5G و ویروس کرونا دانست. بیش از نیم میلیون نفر حساب‌های ذکر شده را دنبال می‌کنند. در ماه گذشته، شاهد افزایش قابل توجه میزان بازدید از ویدیوهایی که در شبکه اجتماعی یوتیوب به این مسئله می‌پردازند، بوده‌ایم. در کنار این مسائل، مصاحبه‌ای جنجالی در یک روزنامه نروژی نیز بر این شایعه دامن زد.

اینترنت 5G و ویروس کرونا

امروز این شایعه به موضوع بحثی داغ در بیش از 30 کشور از جمله سوییس، اوروگوئه و ژاپن تبدیل گشته است. سیاست‌مداران کشورهایی چون انگلستان مسئولین پخش این شایعه را شدیدا محکوم کرده‌اند. این مسئله نتیجه تفکرات چندین و چند ساله معترضان اینترنت 5G است. ویروس کرونا را می‌توان جدیدترین و قدرتمندترین سلاح در اختیار این افراد دانست. در این میان حمایت غیر مستقیم و ناآگاهانه مشاهیری چون وودی هرلسون و جان کیوسک از این جنبش نیز مزید بر علت شده است. این دو در حساب‌های شخصی خود در شبکه‌های اجتماعی، به شکلی سطحی به رابطه بین 5G و ویروس کرونا پرداخته‌اند. هر دوی این افراد پس از مشاهده آثار مخرب و خطرناک سخنان خود و این تئوری، عذرخواهی کردند. با این وجود چنین اقداماتی زمینه را برای اتفاقات خطرناکی چون تخریب برج‌ها و اموال عمومی فراهم خواهد کرد.

 


پیامدهای شایعه رابطه بین اینترنت 5G و ویروس کرونا


اینترنت 5G و ویروس کرونا

بدون شک بزرگ‌ترین قربانیان این شایعه شرکت‌های ارائه دهنده خدمات تلفن همراه هستند. در دو ماه گذشته بیش از 20 برج مخابراتی در انگلستان تخریب شده‌اند. کمپانی‌های بزرگی چون EE، شرکت O2 و Vodafone نامه‌ای جهت برخورد با این عمل معترضان به گسترش 5G منتشر کرده و از پیامدهای گسترده اعمال آن‌ها سخن گفته‌اند. آن‌ها برج‌های نابود شده را راه ارتباطی الزامی بین مردم و خدمات اورژانسی عنوان کرده‌اند. این حملات اکثرا در شهرهای بلفست، لیورپول و بیرمنگام انجام شده‌اند.

این کمپانی‌ها در همکاری با دولت انگلستان بر شمار نیروهای امنیتی برج‌های خود افزوده و نگرانی خود از عدم امنیت کارمندانشان را ابراز کرده‌اند. برخی از فعالان این جنبش سکوت و عدم شفافیت اطلاعات منتشر شده از جانب چین را مدرکی مبنی بر مخرب بودن این امواج می‌دانند. دلیل این امر موافقت بوریس جانسون، نخست‌وزیر وقت انگلستان، با شرکت هواوی مبنی بر نصب زیرساخت‌های مورد نیاز اینترنت 5G در خاک این کشور است. با این وجود، معتقدان به وجود رابطه بین اینترنت 5G و ویروس کرونا از کارهای خود دست نکشیده و به پخش اطلاعات نادرست و بی‌اساس و تخریب برج‌های بیشتر ادامه ‌داده‌اند. این در حالی است که هیچ مدرک علمی مبنی بر صحت این شایعه وجود ندارد.

 


آیا مدرکی از ارتباط بین اینترنت 5G و ویروس کرونا وجود دارد؟


اینترنت 5G و ویروس کرونا

دولت بریتانیا برای پاسخ به این سوال و بی‌اعتبار ساختن شایعه مورد بحث، بیانیه‌ای صادر کرده و وجود هر گونه مدرک از رابطه بین اینترنت 5G و ویروس کرونا را رد کرده است. آن‌ها این نظریه را مهملاتی خطرناک عنوان کرده‌اند. از طرفی تمامی مخالفان اصلی اینترنت 5G نیز این شایعه را قبول ندارند. آن‌ها پاندمی ویروس کرونا را سیاستی از جانب دولتمردان برای پنهان‌سازی مرگبار بودن امواج موبایل می‌دانند. لازم به ذکر نیست که برای این ادعا نیز کوچک‌ترین مدرک علمی وجود ندارد.

عده‌ای دیگر نیز ادعای عجیب پخش شدن این ویروس از طریق امواج 5G را ترویج می‌دهند. بر اساس تحقیقات کمیسیون جهانی محافظت در مقابل امواج رادیویی، اینترنت 5G ضرری برای سلامتی انسان‌ها به همراه ندارد. این شبکه از طریق فرکانس‌های رادیویی بر طیف الکترومغناطیسی کار کرده و به عبارت دیگر توانایی انتقال یک ویروس را دارا نیست. باید توجه کنید که اینترنت 5G در حال حاضر تنها در مراحل ابتدایی توسعه خود قرار داشته و حتی اگر از توانایی انتقال یک ویروس مرگبار برخوردار بود، به هیچ عنوان امکان راه‌اندازی یک پاندمیک جهانی را نداشت. در این حالت تنها کشورهای اندکی چون انگلستان و آمریکا با این ویروس درگیر می‌شدند.

 


آیا اینترنت 5G خطرناک است؟


اینترنت 5G و ویروس کرونا

پاسخ به این سوال منفی است. روابط شبکه‌ای توسط امواج رادیویی در انتهای طیف الکترومغناطیسی منتقل شده و تشعشعاتی غیر یونی از خود ساطع می‌کنند. این بدین معنی است که چنین امواجی به هیچ وجه توانایی صدمه رساندن به DNA ما را نخواهند داشت. البته همچنان در امنیت امواج میلی‌متری 5G شک و شبهه‌هایی وجود دارد، اما حداکثر ضرر آن‌ها را می‌توان حرارت بالایشان دانست.

بر اساس گفته‌های یکی از اساتید دانشگاه پنسیلوانیا در وبسایت Live Science، این امواج در سطوح بالا منجر به سوختگی‌ها و دیگر صدمات حرارتی خواهند شد. البته احتمال وقوع چنین اتفاقاتی تنها در مجاورت برج‌های پخش‌کننده فرکانس‌ها وجود دارد. لازم به ذکر است که سازمان بهداشت جهانی نیز امنیت این شبکه را تایید کرده است.

در این مطلب به شایعه داغ وجود رابطه بین اینترنت 5G و ویروس کرونا پرداختیم. نظر شما در مورد این ادعا و موارد مشابه چیست؟ آیا شما از مخالفان شبکه 5G هستید؟

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402