معرفی انواع صفحه نمایش گوشی موبایل و مقایسه فناوری آن ها

صفحه نمایش موبایل
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

امروزه کیفیت صفحه نمایش موبایل یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها برای خرید یک گوشی هوشمند است. در این مقاله قصد داریم تا با مقایسه انواع صفحه‌های گوشی، مزایا و معایب هر یک را مشخص کنیم. با پلازا همراه باشید.

شاید یکی از مهم‌ترین قطعات بکار رفته در گوشی‌های همراه، صفحه نمایش آن باشد. در گذشته بین کیفیت صفحه نمایش هر دستگاه رقابت آنچنانی وجود نداشت؛ اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی، انواع مختلفی از صفحه‌های نمایش اختراع شده که هر یک ویژگی‌های جذاب و خارق‌العاده خود را دارند. این ویژگی می‌تواند با مهم‌ترین عضو بدن یعنی چشم‌ها و بینایی رابطه مستقیم داشته باشد؛ ممکن است باعث خستگی چشم، قرمزی، سوزش و یا حتی ضعیف شدن آن شود. جدا از تاثیر آن روی بدن، صفحه نمایش اولین نقطه در گوشی همراه است که بیشترین میزان استفاده از باتری گوشی را دارد و ضعف آن می‌تواند باعث مصرف بیش‌از حد باتری و داغ شدن صفحه نمایش شود. اما امروزه صفحه‌های نمایش با پیشرفت خود، تا حد زیادی جلوی این قضیه را گرفته‌اند. در این مقاله قصد داریم تا تمامی ابعاد صفحه‌های نمایش مانند TFT، IPS، AMOLED و Super AMOLED را مورد بررسی قرار دهیم.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

 

 


انواع صفحه نمایش موبایل


در این بخش به معرفی انواع صفحه نمایش موبایل می‌پردازیم. بطور کلی دو مدل صفحه نمایش داریم؛ LCD و LED.

صفحه نمایش LCD

همانطور که می‌دانید در ابتدا از تکنولوژی LCD برای ساخت صفحه نمایش موبایل استفاده ‌می‌شد و سپس با پیشرفت تکنولوژی، LED نیز به بازار آمد. صفحه نمایش LCD تکنولوژی جدیدی بود که جایگزین صفحه نمایش‌های CRT شده بود و اکنون سال‌هاست که در تلویزیون استفاده می‌شود. واژه LCD مخفف شده عبارت Liquid Crystal Display به دلیل ارزان بودن بین سازنده‌ها محبوب شد اما معایب خاص خود مانند کیفیت پایین هم داشت. صفحه نمایش LCD خود به دو بخش مجزا تقسیم می‌شود: صفحه نمایش TFT و صفحه نمایش IPS.

صفحه نمایش TFT

واژه TFT مخفف عبارت Thin Film Transistor است که ارزان‌ترین صفحه نمایش موبایل موجود در بازار است. این لغت به معنای ترانزیستور لایه نازک است و به گونه‌ای طراحی شده که پیکسل‌ها به صورت افقی و عمودی در کنار هم قرار بگیرند. صفحه نمایش‌های TFT به صورتی ساخته شده‌اند که هر پیکسل به یک خازن و یک ترانزیستور متصل است. بنابراین هر پیکسل به صورت جداگانه و مجزا از بقیه پیکسل‌ها روشن می‌شود که نتیجه آن کیفیت نور دهی بهتر نسبت به صفحه نمایش‌های قدیمی است و البته به همین دلیل مصرف باتری موبایل در گوشی‌هایی که از این تکنولوژی استفاده می‌کند بیشتر است.

همچنین بخوانید :

از دیگر معایب آن می‌توان به این نکته اشاره کرد که اگر از کناره‌ها به صفحه TFT نگاه کنید، صفحه نمایش تیره رنگ به نظر می‌آید. این صفحه نمایش در زیر نور آفتاب نیز کیفیت بسیار پایینی دارد. با تمام این تفاصیل، صفحه نمایش TFT به دلیل ارزان بودن در گوشی‌های سطح پایین و یا تقلبی بکار می‌رود.

صفحه نمایش IPS

این نوع صفحه نمایش بین گوشی‌های هوشمند بسیار محبوب است و بیشتر بکار می‌رود. IPS مخفف In-Place Switching است و اگر بخواهیم آن را با صفحه TFT مقایسه کنیم، به دلیل وضوح بالا، کیفیت رنگ ثابت و عالی، زاویه دید بیشتر و مصرف انرژی کمتر، برتری و محبوبیت بیشتری در برابر TFT دارد. هزینه این تکنولوژی بسیار بالاست و به همین دلیل فقط در گوشی‌های رده بالا از پنل IPS استفاده می‌شود.

از اصلی‌ترین نقاط ضعف صفحه نمایش IPS می‌توان به عدم توانایی در تولید رنگ مشکی عمیق و با کیفیت اشاره کرد؛ بطوری که رنگ تولید شده بیشتر به خاکستری شباهت دارد. همه پیکسل‌های موجود در این تکنولوژی تا زمانی که دستگاه روشن است، به نوعی نور پس‌زمینه دارند، و حتی پیکسل‌های مشکی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. این باعث می‌شود کنتراست و نمایش رنگ مشکی در صفحه نمایش‌های IPS تا حدی دچار مشکل شوند.

صفحه نمایش LED

اکنون نوبت به صفحه نمایش LED می‌رسد که هزینه ساخت بالاتری دارد اما از کیفیت رنگ و نور بالاتر و مصرف باتری پایین‌تری برخوردار است. صفحه نمایش های LED یا Light-Emitting Diodes مدت زیادی نیست که وارد بازار شده‌اند اما سرعت محبوبیت آن بالا بود و خیلی سریع به انواع مختلف تقسیم شد. صفحه نمایش OLED که مخفف عبارت Organic Light-Emitting Diodes است، همان صفحه نمایش های LED هستند که تغییراتی در تکنولوژی ساخت آنها ایجاد شده.

در تکنولوژی صفحه نمایش موبایل OLED یک لایه از ماده‌ ارگانیکی (پایه کربن) بین دو صفحه‌ی رسانا (آند و کاتد) و بین دو صفحه‌ی نازک شیشه‌ای قرار می‌گیرد. وقتی که جریان از دو صفحه‌ی رسانا عبور کند، نور منتشر می‌شود.

صفحه نمایش‌های OLED نسبت به صفحه نمایش‌های LCD مزایای بسیاری دارند. کیفیت رنگ فوق‌العاده، سرعت رفلکس بسیار بالا، زاویه دید بازتر، روشنایی بیشتر و وزن و ضخامت بسیار پایین‌تر از جمله برتری‌های این نوع صفحه نمایش موبایل محسوب می‌شود. درحال حاضر گوشی‌های میان‌رده و پرچم‌دار سامسونگ از تکنولوژی OLED استفاده می‌کند که AMOLED نام دارد. گوشی‌های گران‌قیمت‌تر و جدیدتر نیز از تکنولوژی Super AMOLED استفاده می‌کنند.

صفحه نمایش AMOLED

AMOLED مخفف واژه‌ Active-Matrix Organic Light Emitting Diode است. این تکنولوژی مزایای اصلی تکنولوژی OLED‌ را دارد با این تفاوت که مصرف انرژی پایین‌تر و زمان واکنش بالاتری دارد. این صفحه نمایش‌های AMOLED دارای این توانایی هستند که پیکسل‌های خود را خاموش کرده تا نهایت رنگ سیاه را بتوانند به کاربر نشان دهند. صفحه نمایش‌های AMOLED دارای وزن کمتر، اندازه نازک‌تر، ظرافت رنگ عالی، روشنایی تصویر بیشتر و عمر باتری بالاتر هستند که در کنار این ویژگی‌ها از قیمت بالاتری نیز برخوردار است.

صفحه نمایش Super AMOLED

صفحه نمایش Super AMOLED بطور اختصاصی توسط شرکت سامسونگ ساخت و توسعه داده شده است و شرکت‌های دیگر نظیر اپل نیز از این تکنولوژی تحت لیسانس سامسونگ استفاده می‌کنند. Super AMOLED از نظر ظاهری تفاوتی با AMOLED ندارد و تفاوت طراحی آن در اصل در سنسور لمس و تاچ صفحه نمایش است. در این نوع به جای اینکه از یک لایه لمسی جداگانه استفاده شود، سنسور لمسی درون خود صفحه نمایش طراحی شده است. با این حساب حسگر لمسی بسیار هوشمندتر و عملکرد آن بسیار سریع‌تر از قبل می‌شود.

 


مقایسه صفحه نمایش گوشی ها و تفاوت آن ها


در این قسمت به مقایسه صفحه نمایش موبایل ها و تفاوت آن‌ها می‌پردازیم.

تفاوت صفحه نمایش TFT با IPS

همچنین بخوانید :
اگر تا این قسمت از مقاله با ما همراه بودید پس جواب این سوال تا حدی برایتان روشن است. صفحه نمایش TFT مصرف برق و باتری بالایی دارد و در زیر نور خورشید کیفیت پایینی را از خود ارائه می‌دهد. زاویه دید در این صفحه نمایش نیز بسیار محدود است؛ بطوری که اگر از طرفین به صفحه نگاه کنید، رنگ آن تیره خواهد بود.

از سمت دیگر، صفحه نمایش IPS مصرف باتری پایین و کیفیت رنگ و وضوح بالاتری دارد. این نوع صفحه نمایش زاویه دید بازتری را به مخاطب ارائه می‌دهد که می‌توان پیشگام در عرصه تکنولوژی دانست. تنها ضعف بزرگ صفحه نمایش IPS، ضعف در تولید رنگ مشکی عمیق است.

تفاوت صفحه نمایش TFT با AMOLED

صفحه نمایش TFT از جنس LCD است که مصرف باتری بالایی دارد. جدا از این قضیه، کیفیت وضوح آن نیز در مقایسه با AMOLED بسیار پایین است؛ مخصوصا اگر در محیطی خارج از خانه و در زیر نور خورشید بخواهید از آن استفاده کنید.

در طرف دیگر قضیه، AMOLED از وضوح بالا، کیفیت رنگ برتر، مصرف باتری پایین‌تر و انعکاس بالاتری برخوردار است که می‌توان آن را بی‌نقص قلمداد کرد. تنها نکته منفی می‌تواند هزینه بالای آن باشد که به دلیل تکنولوژی خاصی که دارد، در گوشی‌های گران قیمت از آن استفاده می‌شود.

تفاوت صفحه نمایش IPS با AMOLED

این دو صفحه نمایش تفاوت چندانی با هم ندارند و حتی می‌توان گفت که از نظر کیفیت با هم برابرند. تنها ضعفی که صفحه نمایش IPS در برابر صفحه نمایش AMOLED دارد عدم توانایی در ارائه رنگ مشکی با کیفیت است. البته این ضعف به طراحی اصلی صفحه‌های LCD برمیگردد که در بخش IPS درمورد آن توضیح مفصل دادیم. از ویژگی‌های خاص AMOLED می‌توان به خمیده بودن آن نیز اشاره کرد.

تفاوت صفحه نمایش AMOLED با Super AMOLED

این دو صفحه نمایش نیز با یکدیگر تفاوت آنچنانی در ظاهر ندارند. صفحه نمایش Super AMOLED توسط سامسونگ توسعه یافته و اکنون گوشی‌های iPhone X، iPhone XS و iPhone XS Max تحت لیسانس سامسونگ از این تکنولوژی استفاده می‌کنند. تفاوت اصلی این دو صفحه نمایش در میزان حساسیت سنسور لمس است که Super AMOLED در این زمینه پیشرفته‌تر و قوی‌تر ظاهر شده.

 


بهترین صفحه نمایش گوشی


با توجه به مقایسه‌ای که در بخش قبلی انجام شد، اکنون می‌توان به راحتی به این سوال که بهترین صفحه نمایش گوشی کدام است پاسخ داد.

در مقایسه اولیه می‌توان گفت که صفحه نمایش‌های LED نسبت به صفحه نمایش‌های LCD مزایای بیشتری دارند. رنگ با کیفیت، سرعت واکنش بالا، زاویه دید وسیع‌تر، روشنایی بیشتر، وزن و ضخامت بسیار پایین‌تر از جمله برتری‌های این نوع صفحه نمایش محسوب می‌شود.

در بین صفحه‌ نمایش‌های LED نیز اکنون می‌توان با قاطعیت گفت که تکنولوژی Super AMOLED پیشتاز این رقابت است. زاویه دید وسیع، کیفیت رنگ بالا، مصرف پایین باتری و آسیب پایین به بینایی از جمله ویژگی‌هایی‌ست که صفحه نمایش Super AMOLED را برترین صفحه نمایش موبایل محسوب می‌کند.

 


سخن پایانی


بطور کلی در این مقاله سعی کردیم انواع تکنولوژی LCD و LED را توضیح دهیم و در کنار آن به مزایا و معایب هرکدام نیز اشاره کنیم. در ادامه صفحه‌ نمایش‌های ساخته شده با استفاده از این دو تکنولوژی مانند IPS و AMOLED را نیز شرح دادیم و مزایا و معایب هرکدام را نیز بیان کردیم. در آخر نیز مقایسه‌ای بین هرکدام از صفحه نمایش‌های گوشی داشتیم تا بهترین صفحه نمایش گوشی را مشخص کنیم.

نظر شما در مورد این مقایسه چیست؟ آیا موافق هستید که صفحه نمایش Super AMOLED پیشتاز این عرصه است؟ نظرات خود را با ما در بخش کامنت‌ها در میان بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402