راهنمای خرید کابل HDMI ؛ در هنگام خرید کابل HDMI به این نکات توجه کنید

خرید کابل hdmi برای کامپیوتر
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

لوازم جانبی بی‌شماری برای کامپیوتر و لپ تاپ تاکنون ساخته شده‌اند. کابل HDMI یکی از این لوازم جانبی است که استفاده‌های بسیار زیادی نیز دارد. در ادامه راهنمای مفصلی برای خرید کابل HDMI در اختیار شما عزیزان قرار می‌گیرد.

از بهترین تجربه‌های ما، بازی کردن بازی‌هایی مثل Call Of Duty و فیفا بر روی تلویزیون بزرگ خانه بوده است. این تجربه لذت بخش به لطف وجود یکی از لوازم جانبی کامپیوتر، یعنی کابل HDMI به دست آمده است. اگر قصد خرید یکی از این کابل‌ها را دارید و یا قصد دارید با انواع آن و ویژگی‌های هر کدام آشنا شوید، در ادامه یک راهنمای کامل در مورد خرید کابل HDMI گردآوری شده است که دعوت می‌کنیم آن را تا انتها بخوانید.

آنچه در ادامه می‌خوانید:

 


کابل HDMI چیست؟


HDMI Cable /انواع کابل hdmi

کابل HDMI که عبارت انگلیسی آن سرواژه کلمات High-Definition Multimedia Interface است، برای اتصال تجهیزات مختلفی از جمله لپ تاپ، ویدیو پروژکتور، تلویزیون و کنسول‌های گیمینگ به یکدیگر است. این کابل‌ها هم صدا و هم تصاویر را منتقل می‌کنند و هیچ راه حل جایگزینی برای انتقال صدا یا تصویر به صورت جداگانه وجود ندارد. پورت‌های HDMI معمولا بر روی کناره و یا پشت دستگاه‌های مختلف اعم از تلویزیون و لپ تاپ تعبیه شده‌اند و از لحاظ ظاهری تا حدودی شبیه به درگاه USB هستند، با این تفاوت که کاملا مستطیل شکل نیستند.

کابل HDMI دی نت مدل P08 طول 1.5 متر

کابل HDMI دی نت مدل P08 طول 1.5 مترD-Net P08 HDMI Cable 1.5M

رابطHDMI

اگر بر روی دستگاه شما تعداد زیادی پورت HDMI وجود داشته باشد، نام‌هایی مثل HDMI 1، عبارت HDMI 2 و یا Input 1، عبارت Input 2 و… بر روی آن‌ها حک شده است. در برخی موارد در دفترچه راهنما به جای پورت و کابل عبارات Male و Female درج شده که Female به معنای پورت ورودی و Male به معنای اتصال دهنده یا سر کابل است که به درون پورت وارد می‌شود. جالب است بدانید که کابل‌های HDMI بعد از ورود ویدیوهایی با کیفیت HD باب شدند. به عبارتی برای انتقال تصاویری که کیفیت بالایی دارند، باید از کابل HDMI استفاده کنید.

کابل‌های HDMI در طول‌های مختلف و مشخصی ساخته می‌شوند. این کابل‌ها در طول‌های نیم، 1، 2، 3، 5، 7.5، 10 و 15 متری موجود هستند. معمولا از کابل‌های با طول کمتر از 5 متر برای استفاده‌های معمولی و خانگی استفاده می‌شود. اگر از تلویزیون‌های دیواری استفاده می‌کنید، بهتر است به فکر خرید کابل‌های بلندتری باشید. البته لازم به ذکر است که قیمت کابل‌های بلندتر، بیشتر نیز خواهد بود.

HDMI Cable /تفاوت کابل های hdmi

البته کابل‌هایی با طول بیش از 15 و حتی بیش از 20 متر نیز وجود دارند که برای استفاده‌های بسیار خاص طراحی شده‌اند. اگر قصدتان خرید کابل HDMI بلند است، بهتر است سر کیسه را کمی شل کنید و یک جنس مطمئن و با کیفیت را انتخاب کنید. این کابل‌های بسیار بلند مستعد خرابی‌های بسیاری هستند که نیاز است در کیفیت محصول خریداری شده‌تان دقت لازم را داشته باشید.

 


انواع کابل HDMI


بر خلاف تصور عموم، کابل‌های HDMI انواع مختلفی دارند. تفاوت کابل‌های HDMI در کیفیت تصاویر انتقالی و فاکتورهای مختلف دیگری است. در خرید کابل HDMI به استفاده‌هایی که قرار است از این کابل بکنید خوب فکر کنید و بهترین کابل HDMI را انتخاب کنید. برای کامل‌تر شدن راهنمای خرید کابل HDMI در ادامه به انواع این کابل و ویژگی‌های هرکدام اشاره می‌کنیم.

 

کابل HDMI استاندارد

اولین نوع از انواع کابل HDMI، کابل‌های Standard نام دارند که قادر به انتقال تصاویر با کیفیت‌های HD و Full HD هستند. این نوع از انواع کابل HDMI مناسب استفاده‌های خانگی و مناسب برای تلویزیون و پخش‌کننده‌هایی است که کیفیت تصویر آن‌ها بالاتر از 1080p نمی‌رود.

HDMI Cable /مقایسه کابل های hdmi

 

کابل HDMI استاندارد با اترنت

نوع بعدی کابل HDMI، کابل Standard with Ethernet نام دارد. استفاده از این کابل قابلیت انتقال سیگنال‌های اترنت را از طریق کابل HDMI به ما می‌دهد. علاوه بر استفاده‌های معمول، با خرید کابل HDMI مدل Standard with Ethernet می‌توانید دو دستگاه را از طریق اینترنت شبکه کنید و نیاز به استفاده از یک کابل دیگر نداشته باشید. البته این ویژگی زمانی کار می‌کند که هر دو دستگاه قابلیت Ethernet Channel-enabled را فعال کرده باشند.

 

کابل Standard Automotive

کاربرد کابل HDMI از نوع Standard Automotive بیشتر در وسایل جانبی و خودرو است. این کابل می‌تواند ویدیوهای HD شما در پخش‌ کننده‌های شخصی‌تان و یا دوربین‌های فیلم برداری را منتقل کند.

 

کابل اچ‌دی‌ام‌آی High Speed

تفاوت بین کابل های HDMI قبلی و کابل High Speed، در کیفیت تصاویر انتقال یافته است. این نوع کابل HDMI می‌تواند تصاویر 4K Ultra HD را منتقل کند و از آخرین پیشرفت‌ها در زمینه کیفیت عکس (مثل تصاویر HDR) پشتیبانی می‌کند.

 

کابل High speed با اترنت

با مقایسه کابل های HDMI تا به اینجا، احتمالا از نام کابل‌ها می‌توانید کارکرد آن‌ها را نیز حدس بزنید. با خرید کابل HDMI از نوع High speed with Ethernet می‌توانیم دو دستگاه را از طریق اترنت به هم متصل کنیم. این نوع کابل، استفاده‌های معمول کابل HDMI را با سرعت زیاد و کیفیت بسیار مناسب فراهم می‌کند. همانطور که گفتیم یک کاربرد کابل HDMI از نوع Ethernet، اتصال دو دستگاه و شبکه کردن آن‌ها بدون استفاده از یک کابل دیگر است که High speed with Ethernet نیز این قابلیت را دارد.

HDMI Cable /کاربرد کابل های hdmi

 

کابل اچ‌دی‌ام‌آی Premium High Speed

این نوع از انواع کابل های HDMI برای انتقال تصاویر بسیار باکیفیت و با سرعت بسیار بالاست. برای انتقال HDR و با محیط رنگی و ویدیوهای 4K Ultra HD با نرخ فریم‌های بالا مثل 60 فریم بر ثانیه می‌توانید کاملا به این کابل اعتماد کنید. این نوع کابل HDMI با برچسب‌های احراز هویت ضد جعل شناسایی می‌شوند. ویژگی اترنت باعث می‌شود دو دستگاه بتوانند سیگنال های اترنت را از طریق کابل HDMI منتقل کنند.

 

کابل اچ‌دی‌ام‌آی Ultra High Speed

با خرید کابل HDMI از نوع Ultra High Speed شما تمام وسایل لازم برای انتقال تصاویر با کیفیت با پهنای باند زیاد را در اختیار خواهید داشت. شما می‌توانید ویدیوهای 4K را بدون کم حجم شدن آن‌ها و با پهنای باند 48 گیگابیت بر ثانیه منقل کنید. این نوع کابل انتقال داده را با کمترین EMI یا تداخل الکترومغناطیسی انجام می‌دهد که باعث کاهش تداخل دستگاه بی‌سیم کنار هم می‌شود. این کابل تمام قابلیت‌های اترنت را نیز به همراه خود دارد.

کابل تبدیل Mini HDMI به HDMI کی نت پلاس طول 1.8 متر

کابل تبدیل Mini HDMI به HDMI کی نت پلاس طول 1.8 مترK-NET Plus Mini HDMI to HDMI Converter cable 1.8M

رابطMini HDMI

 


انتخاب یک کابل HDMI مناسب


برای خرید کابل HDMI مناسب باید به دستگاهی که قصد اتصال کابل به آن دارید نگاهی بیندازید و با ویژگی‌های موردنظرتان بهترین کابل HDMI را انتخاب کنید. به عنوان مثال اگر می‌خواهید تصاویر با کیفیتی را با وضوح 1080p منتقل کنید، اول این که تلویزیون یا نمایشگر شما باید قابلیت پخش تصاویر 1080p را داشته باشد. کابل انتخابی شما باید قطعا از نوع High speed و یا استاندارد باشد. توجه کنید که حتی اگر تلویزیون شما قادر به وضوح تصویر 1080p باشد، اما دستگاه تغذیه کننده شما تا 720p را پشتیبانی کند، آن گاه تلویزیون نیز تصاویر 720p نشان می‌دهد؛ پس دوطرفه بودن پشتیبانی کیفیت بسیار مهم است.

HDMI Cable /راهنمای خرید کابل hdmi

در فرایند تکمیل کابل‌های HDMI، استانداردهای مختلف و جدیدی به این مجموعه اضافه شد که تفاوت آن‌ها عمدتا در کیفیت تصاویر انتقال داده بود. به طور مثال در بین استانداردهای مختلف، تنها استانداردهای HDMI 2 و HDMI 2.1 قادر به هدایت رسانه‌هایی با کیفیت بالای 4K هستند. در ادامه تمام استانداردهای HDMI را مشاهده می‌کنید:

  • HDMI 1.0
  • HDMI 1.1
  • HDMI 1.2
  • HDMI 1.3
  • HDMI 1.4
  • HDMI 2.0 – 4K – Ultra High Definiton
  • HDMI 2.1 – 4K – Ultra High Definition

اگر قصد دارید فیلم‌های با کیفیت 4K Ultra HD و تصاویر HDR را منتقل کنید باید حتما کابل HDMI از نوع High speed خریداری کنید. اگر قصد دارید یک کابل با اصالت بخرید و از اصل بودن آن مطمئن باشید، Premium High Speed را انتخاب کنید که یک برچسب اصالت نیز دارد! این نکته نیز حائز اهمیت است که کابل‌های HDMI از نظر ابعاد سوکت به سه دسته تقسیم بندی می‌شوند. جدول زیر مقایسه‌ای بین این سه نوع کابل HDMI است.

مورد مقایسه / نوع کابلکابل HDMI معمولی یا Regularکابل HDMI مینیکابل HDMI میکرو
نام کابلType-AType-CType-D
موارد استفادهتجهیزات سینمایی و تئاتردستگاه‌های مختلف مثل دوربین‌های DSLR

لپ‌تاپ‌ها و تبلت‌های استاندارد

دوربین‌های دیجیتال

تبلت‌های کوچک و اولترابوک

ابعاد سوکت14 در 4.55 میلی‌متر10.42 در 2.42 میلی‌متر6.4 در 2.8 میلی‌متر
تعداد پین19 پین19 پین19 پین

کابل HDMI اکس پی پروداکت طول 5 متر

کابل HDMI اکس پی پروداکت طول 5 مترXP Product HDMI cable 5M

رابطHDMI

 


اصطلاحات مربوط به کابل HDMI


اگر قصد خرید کابل HDMI را دارید، بهتر است با اصطلاحاتی که پیرامون این محصول وجود دارد آشنا شوید. در ادامه به چند اصطلاح رایج در مورد کابل‌های HDMI اشاره می‌کنیم.

  • HDMI ARC: کانال بازگشت صدا یا Audio Return Channel، این روزها در اکثر تلویزیون‌ها وجود دارد و می‌تواند یک راه‌حل عالی برای اتصال سیستم سینمای خانگی و گیرنده‌های AV باشد. در حقیقت این ویژگی به شما قابلیت انتقال فقط صدا را از تلویزیون به دستگاه گیرنده می‌دهد؛ این در حالی است که همه تلویزیون‌ها از صداهای چند کاناله پشتیبانی نمی‌کنند. مثلا برخی از مدل‌ها از صدای دور تا دور 5.1 پشتیبانی نمی‌کنند.

  • HDMI CEC: کنترل الکترونیکی مصرف کننده یا Consumer Electronics Control یک ویژگی بسیار کم استفاده در انواع کابل های HDMI است. وجود این قابلیت به شما امکان می‌دهد که چند دستگاه مختلف مثل تلویزیون و پخش کننده DVD را از طریق یک ریموت کنترل و به واسطه یک کابل HDMI به همدیگر متصل کنید.
  • کابل‌های MHL: اتصال پیشرفته موبایلی یا Mobile High Definition Link، یک قابلیت مربوط به تلویزیون‌ها است. این قابلیت به شما اجازه اتصال بین گوشی‌های تلفن همراه و تلویزیون را با استفاده از کابل HDMI می‌دهد. در حقیقت کابل HDMI می‌تواند برای شما به عنوان یک USB عمل کند و علاوه بر انتقال فیلم‌ها و تصاویر، گوشی شما را نیز شارژ کند.

HDMI Cable/خرید کابل hdmi

  • HDMI 1.4: اکثر تلویزیون‌ها دارای HDMI 1.4 به عنوان استاندارد خود هستند. این نوع HDMI می‌تواند تلویزیون‌های با کیفیت HD و تصاویر بلوری سه بعدی را منتقل کند. البته این نوع تصاویر با کابل‌های HDMI 1.3 نیز منتقل می‌شوند، اما HDMI 1.4 آن‌ها را به بهترین نحو منتقل می‌کند.
  • HDMI 2.0/2.1: با ظهور تلویزیون‌های 4K با کیفیت تصویر بسیار بالا (UHD)، استاندارد جدید HDMI 2.0 به استانداردهای موجود اضافه شد. HDMI 2.0 نسبت به نسخه‌های قبلی قادر بود رزولوشن 4K UHD و نرخ فریم 60 فریم در ثانیه را منتقل کند. رفته رفته HDMI 2.1 نیز به بازار آمد و از مزایای آن می‌توان به پشتیبانی از وضوح بالاتر، نرخ فریم بالاتر و تصاویر HDR اشاره کرد.

کابل‌های HDMI دارای انواع مختلفی هستند که در بالا به آن‌ها و ویژگی‌های هرکدام اشاره شد. اگر ویژگی دیگری مدنظر شماست و یا نکته ارزشمندی برای خرید کابل HDMI در ذهن خود دارید، با ما در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید. در ضمن برای خرید انواع کابل HDMI از برندهای مختلف می توانید به فروشگاه اینترنتی پلازا مراجعه کنید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402