راهنمای خرید کابل شبکه (Lan) ؛ انواع و قیمت

Ethernet cable / خرید کابل شبکه
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

خرید کابل شبکه مناسب می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر کیفیت و سرعت اینترنت خانه یا محل کار شما داشته باشد. از همین رو انتخاب گزینه مناسب اهمیت بسیار زیادی دارد.

کابل شبکه یک کاربرد مهم دارد و آن هم اتصال دستگاه‌های مختلف به یک شبکه مثل اینترنت است. اما اگر شما هم یک بار با هدف خرید کابل شبکه به بازار مراجعه کرده باشید، می‌دانید که این کابل‌ها مانند هم نیستند و در دسته‌بندی‌های مختلفی به فروش می‌رسند. این دسته‌بندی‌ها مانند دیگر دسته‌بندی‌هایی که امروزه در قبال بخش‌های گوناگون یک شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرند می‌توانند برای کاربران گیج‌کننده باشند.

مورد دیگری که در هنگام خرید کابل شبکه باید به آن توجه داشته باشید، UTP یا STP بودن آن است. در هنگام پیاده سازی شبکه های کامپیوتری بیشتر از کابل های Twisted Pair استفاده می شود. کابل های STP برای شبکه های کامپیوتری توسعه یافته و برای مناطقی با تداخل بالا انتخاب مناسبی به شمار می روند. کابل های STP از سیم های رنگی تشکیل شده که به دور یکدیگر پیچیده شده و جفت ها را تشکیل می دهند. معمولا کابل های Twisted Pair شیلددار از چهار جفت سیم رنگارنگ که با روکش آلومینیومی و یک غلاف پلاستیکی پیچیده شده اند، بوجود آمده اند.عدم استفاده از شیلد در کابل های UTP سبب شده تا این کابل ها برای محیط هایی که دارای تداخل الکتریکی و نویز زیادی هستند، مناسب نباشند. همچنین از لحاظ قیمتی کابل UTP نسبت به کابل STP مقرون به صرفه تر است.

اگر به دنبال خرید کابل شبکه هستید و مطمئن نیستید کدام نوع را باید انتخاب کنید، در ادامه همراه پلازا باشید.

آنچه در ادامه می‌خوانید:


راهنمای خرید کابل شبکه ؛ چطور بهترین کابل را انتخاب کنیم


برای خرید کابل Ethernet باید به چندین نکته توجه داشته باشیم. آسان‌ترین راه برای انتخاب و خرید کابل شبکه مناسب این است که کابلی را خریداری کنید که پاسخگوی نیازها و انتظارات شما باشد. اما این به چه معنی است؟ برای انتخاب کابل بهتر است ابتدا سرعت اینترنت خانه را در نظر بگیرید. اگر سرعت شما در حد گیگابایت است، خرید کابل شبکه قدیمی به اندازه زیادی از سرعت شما می‌کاهد. اگر سرعت کمتری دارید مثلا بین 10 تا 20 مگابیت بر ثانیه، یک کابل Cat 5 یا جدیدتر کارتان را راه می‌اندازد و نیازی نیست به سراغ کابل‌هایی بروید که از سرعت 1 گیگابیت بر ثانیه پشتیبانی می‌کنند.

Ethernet cable / خرید کابل lan

مورد بعدی که باید در نظر بگیرید سرعت داخل شبکه است. این مورد برای بیشتر کاربران خانگی اهمیت زیادی ندارد؛ ولی اگر به صورت مداوم فایل‌های حجیم را بین کامپیوترهای داخل شبکه انتقال می‌دهید یا محتوای ویدیویی با کیفیت بالا در شبکه پخش می‌کنید، یک کابل اترنت باکیفیت تاثیر قابل توجهی بر سرعت انتقال داده‌های درون شبکه خواهد گذاشت. اما اگر این مورد برایتان مهم نیست و فقط در اینترنت فعالیت می‌کنید، نیازی به یک شبکه داخلی با سرعت بالا ندارید.

Ethernet cable / خرید کابل لن

نکته آخر مودم شما است. بسیاری از روترهای موجود در بازار حداکثر از سرعت اترنت 100 مگابیت بر ثانیه پشتیبانی می‌کنند؛ در نتیجه اگر یک کابل جدیدتر از Cat 5 را به آن‌ها وصل کنید، هیچ تاثیری بر روی سرعت شما نخواهد داشت و فقط هزینه اضافی پرداخت کرده‌اید. حتی بهترین و گرانقیمت‌ترین روترهای خانگی نیز ندرتا از سرعتی بالای گیگابیت پشتیبانی می‌کنند؛ به همین دلیل خرید کابل شبکه مثل Cat 7 یا Cat 7a فایده‌ای ندارد.

با توجه به مواردی که در بالا برای خرید کابل شبکه به آن‌ها اشاره کردیم، Cat 6 احتمالا کابلی است که بهتر از همه مناسب شما باشد. حتی کابل Cat 5e نیز برای بسیاری از کاربران خانگی کافی است.

 


کت (Cat) به چه معنی است؟


وقتی برای خرید کابل شبکه دست به کار شوید می‌بینید این کابل‌ها تقریبا همیشه تحت عنوان Cat-5 یا Cat 6e شناخته می‌شوند. کت (Cat) عبارت کوتاه شده Category انگلیسی است و عددی که پس از آن می‌آید اشاره به استانداردی دارد که آن کابل از آن پشتیبانی می‌کند. به طور کلی هرچقدر این عدد بزرگتر باشد کابل از سرعت و فرکانس بالاتری پشتیبانی می‌کند. مانند دیگر فناوری‌ها، در اینجا هم کابل‌های جدیدتر از پهنای باند بیشتر پشتیبانی می‌کنند که نتیجه آن افزایش سرعت دانلود و اتصال سریع‌تر به اینترنت است.

Ethernet cable / خرید کابل اترنت

البته این نکته را هم باید مدنظر داشته باشید که هرچقدر کابل اترنت طول بیشتری داشته باشد، بر روی سرعت آن تاثیر منفی می‌گذارد. از همین رو کابل‌هایی که برای استفاده شخصی عرضه می‌شوند به ندرت طولی فراتر از 100 متر دارند. در جدول زیر می‌توانید تمامی کابل‌های شبکه و قابلیت‌های هرکدام را مشاهده کنید.

دسته‌بندیلایه محافظتی در برابر تداخل الکترومغناطیسینهایت سرعت انتقال (در حدفاصل 100 متری)نهایت پهنای باند
کت 3 (Cat 3)ندارد10 مگابیت بر ثانیه16 مگاهرتز
کت 5 (Cat 5)ندارد10/100 مگابیت بر ثانیه100 مگاهرتز
کت 5 ای (Cat 5e)ندارد1000 مگابیت بر ثانیه / 1 گیگابیت بر ثانیه100 مگاهرتز
کت 6 (Cat 6)در دو نسخه با لایه محافظتی و بدون آن عرضه می‌شود1000 مگابیت بر ثانیه / 1 گیگابیت بر ثانیه250 مگاهرتز
کت 6 آ (Cat 6a)دارد10000 مگابیت بر ثانیه / 10 گیگابیت بر ثانیه500 مگاهرتز
کت 7 (Cat 7)دارد10000 مگابیت بر ثانیه / 10 گیگابیت بر ثانیه600 مگاهرتز
کت 7 آ (Cat 7a)دارد10000 مگابیت بر ثانیه / 10 گیگابیت بر ثانیه1000 مگاهرتز

 


انواع مختلف کابل LAN


در ادامه به انواع مختلف کابل شبکه اشاره می‌کنیم.

کابل شبکه کت 3 و کت 5

هردو کابل کت 3 و کت 5 دیگر منسوخ شده و کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته کابل‌های کت 5 هنوز هم مورد استفاده قرار می‌گیرند. ولی اگر می‌خواهید کابل جدید خریداری کنید، بهتر است از هر دوی آن‌ها دوری کنید؛ چون سرعت کمی دارند و دیگر تولید نمی‌شوند.

کابل شبکه کت 5 ای

حرف e در Cat 5e به معنی Enhanced یا بهبود یافته است. میان کابل‌های کت 5 و کت 5 ای هیچ تفاوتی از نظر ظاهری وجود ندارد، اما تولیدکنندگان کابل‌های Cat 5e را با پیروی از استانداردهای سخت‌گیرانه‌تری تولید می‌کنند تا هنگام انتقال داده‌ها از انتقال سیگنال‌های ناخواسته بین کانال‌های ارتباطی جلوگیری به عمل بیاورند. کابل کت 5 ای به دلیل هزینه تولید اندک و سرعت بالاتر نسبت به کابل کت 5 در حال حاضر محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین کابل موجود در بازار است.

کابل لن کت 6

Ethernet cable / خرید کابل ethernet

کابل‌های کت 6 به نسبت کت 5 و کت 5 ای از پنهای باند بیشتری پشتیبانی می‌کنند. این کابل‌ها همچنین استحکام بیشتری دارند و اغلب با فویل یا یک لایه محافظتی بافته شده پوشانده شدند. این لایه محافظتی از سیم‌های داخل کابل که به دور یکدیگر پیچیده شدند محافظت می‌کنند تا از انتقال سیگنال‌های ناخواسته و همچنین نویز جلوگیری به عمل آید. علاوه بر این کابل‌های کت 6 از نظر تئوری از سرعتی بیش از 10 گیگابیت بر ثانیه پشتیبانی می‌کنند، اما به شرطی که طول کابل از 55 متر بیشتر نباشد. کابل‌های کت 6 به دلیل سرعت بیشتر با قیمت بیشتری نسبت به کابل‌های کت 5 و کت 5 ای به فروش می‌رسند.

همچنین بخوانید :

کابل شبکه کت 6 آ

حرف a در Cat 6a به معنی Augmented یا تقویت شده است. پهنای باند کابل‌هایی که از این استاندارد پیروی می‌کنند دو برابر کابل‌های کت 6 است. از ویژگی‌های مهم این کابل‌ها این است که اگر طولشان زیاد باشد، سرعت انتقال داده‌ها با کاهش قابل ملاحظه‌ای مواجه نمی‌شود. کابل‌های کت 6 آ همچنین دارای لایه محافظتی هستند. این لایه آنقدر ضخیم است که کاملا مانع انتقال سیگنال‌های ناخواسته و یا نویز می‌شود؛ به همین دلیل آن‌ها به نسبت کت 6 حجیم‌تر و کمتر قابل انعطاف هستند.

کابل شبکه کت 7

Ethernet cable / راهنمای خرید کابل شبکه

کابل‌های کت 7 با استفاده از جدیدترین فناوری‌های اترنت ساخته می‌شوند و از همین رو سرعت انتقال و پهنای باند بیشتری را پشتیبانی می‌کنند. به همین دلیل است که قیمت زیادی به نسبت سایر کابل‌های شبکه دارند؛ البته اگر به دنبال کابلی باشید که چنین سرعت و عملکردی به شما ارائه دهد، نباید انتظار قیمت کمی را داشته باشید. کت 7 در فاصله 15 متری می‌تواند به سرعتی بیش از 100 گیگابیت بر ثانیه دست پیدا کند و از همین رو انتخاب بسیار خوبی برای اتصال روتر یا مودم به دستگاه شما است. این کابل‌ها نیز با لایه محافظتی عرضه می‌شوند و از رابط GigaGate45 برای اتصال استفاده می‌کنند که با درگاه‌های معمولی اترنت هم سازگار است.

کابل شبکه کت 7 آ

کت 7 آ در حال حاضر بهترین کابل شبکه‌ای است که می‌توانید خریداری کنید، اما این نوع کابل به شکل گسترده قابل دسترسی نیست و از نظر تجهیزات سخت‌افزاری شبکه نیز گزینه‌های محدودی هستند که از این کابل پشتیبانی می‌کنند. افزون بر این سرعت انتقال آن با کت 7 یکی است، ولی در عوض پهنای باند بیشتری دارد که حدود 50 درصد بیشتر است. این پهنای باند بیشتر ممکن است در برخی شرایط مفید باشد، ولی نه آنقدری که بتوان قیمت گزاف آن را توجیه کرد.

کابل شبکه کت 8

کت 8 یک فناوری نوظهور است و به همین دلیل بعید است محصولات مرتبط به آن را در بازار پیدا کنید. استانداردی که این کابل از آن پیروی می‌کند وعده پهنای باند 2 هزار مگاهرتزی و سرعتی بیش از 40 گیگابیت بر ثانیه را در حدفاصل 30 متر می‌دهد. این پهنای باند نیاز به لایه محافظتی دارد و به همین دلیل است که هرگز یک کابل کت 8 بدون لایه محافظتی را مشاهده نخواهید کرد.

Ethernet cable / راهنمای خرید کابل lan

افزون بر این کابل کت 8 از دو رابط پشتیبانی می‌کند؛ در نتیجه با استفاده از آن تنها می‌توانید از 3 کابل متصل به یکدیگر با طول حداکثری 30 متر استفاده کنید. کابل‌های قدیمی‌تر مثل کت 6 ای از چهار رابط و در نتیجه 5 کابل متصل به یکدیگر با طول حداکثری 100 متر پشتیبانی می‌کنند. محدودیت کت 8 فاصله حداکثری به این دلیل اعمال شده که این کابل بتواند سرعت 40 گیگابیت بر ثانیه و دیگر ملزومات مربوط به توان مورد نیاز خود را تامین کند. با این همه کابل‌های کت 8 قیمت زیادی دارند و یک کابل 1 متری کت 8 با قیمت 16 دلار به فروش می‌رسد.

بهترین کابل شبکه های موجود در بازار ایران

کابل شبکه Cat 7 یوگرین مدل NW107-11268 طول 1 متر

کابل شبکه NW107-11268 محصولی از شرکت یوگرین است که از استاندارد کت 7 پیروی می‌کند. پهنای باند این کابل 600 مگاهرتز و سرعت انتقال داده‌ها نیز 10 گیگابیت بر ثانیه است. این کابل دارای لایه محافظتی آلومینیومی است که از آن در برابر نویز و دیگر سیگنال‌های ناخواسته محافظت می‌کند.

کابل شبکه اورجینال Cat 6 یونیتک مدل Y-C811ABL طول 3 متر

کابل شبکه Y-C811ABL محصول یونیتک است و در دسته کابل‌های کت 6 قرار می‌گیرد. این کابل از پهنای باند 250 مگاهرتز پشتیبانی می‌کند و با رابط‌های RJ45 که با پوشش طلا پوشیده شدند به روتر یا دستگاه شما متصل می‌شود. سرعت انتقال این کابل 1000 مگابیت بر ثانیه بوده که برای استفاده خانگی کاملا مناسب است.

کابل شبکه Cat 5e دی نت طول 3 متر

این کابل محصول شرکت دی نت است و از استاندارد کت 5 ای پشتیبانی می‌کند. سرعت انتقال داده‌ها در این کابل 1 گیگابیت بر ثانیه و پهنای باندی که به شما ارائه می‌دهد نیز 100 مگاهرتز است.

کابل شبکه فلت هویت مدل HV-CAT6 طول 3 متر

هویت یکی از شرکت‌های مطرح در زمینه تولید تجهیزات و لوازم دنیای فناوری و همچنین کالاهای دیجیتال است. کابل HV-CAT6 این کمپانی با پیروی از استاندارد کت 6 ساخته شده است؛ به این معنی که این کابل می‌تواند پهنای باند 250 مگاهرتز و سرعت 1 گیگابیت بر ثانیه را در اختیار شما بگذارد.

کابل شبکه Cat 6 دی نت طول 5 متر

این کابل یکی دیگر از محصولات دی نت است و از استاندارد کت 6 پشتیبانی می‌کند و قادر است اطلاعات را با سرعت 10 گیگابیت بر ثانیه انتقال دهد. پهنای باند این کابل نیز 250 مگاهرتز است و از همین رو برای مصارف خانگی و اتصال کامپیوتر، کنسول بازی یا پرینتر به شبکه کاربرد دارد.

در مجموع برای خرید کابل شبکه مهمترین نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید سرعت اینترنت دریافتی از سوی شرکت ارائه دهنده اینترنت است. اگر سرعت اینترنت شما محدود است، خرید کابل‌های جدیدتر و گرانقیمت‌تر هیچ تاثیری بر سرعت اینترنت شما ندارد و با این کار فقط هزینه اضافی خواهید داشت. اما از سوی دیگر اگر کابلی که مورد استفاده قرار می‌دهید پاسخگوی سرعت ارائه شده از سوی شرکت ارائه دهنده اینترنت نیست، حتما خرید یک کابل جدیدتر با پهنای باند و سرعت بیشتر را در نظر داشته باشید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402