دلایل کار نکردن موس کامپیوتر (آموزش رفع مشکلات ماوس)

رفع مشکل ماوس
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

چرا موس کامپیوتر کار نمی‌کند؟ تقریبا همه افرادی که زمان زیادی با کامپیوتر کار می‌کنند با کارنکردن موس مواجه شده‌‌اند و این موقعیت را تجربه کرده‌اند. به این ترتیب آموختن روش‌های رفع مشکلات موس برای همه ضروری به نظر می‌رسد.

ماوس پر کاربردترین وسیله جانبی کامپیوتر است و درست و روان کار کردن آن در راحتی کاربر و افزایش کیفیت کار او تاثیر مستقیم دارد. در بعضی کارها مانند طراحی و گیمینگ کار نکردن موس و خراب شدن آن به منزله توقف نسبی کار است. موقعیت، زمانی بغرنج می‌شود که در عمق کار هستید و علت کار نکردن موس کامپیوتر خود را نمی‌دانید. مراجعه سریع به متخصص یا خریداری یک ماوس جدید با هر بار خراب شدن موس راه حل‌های منطقی به نظر نمی‌رسند. پس به منظور پیشگیری از قرار گرفتن در این وضعیت، بهتر است با روش‌های رفع مشکل موس آشنا شوید. برای این کار با پلازا همراه باشید.

آنچه در ادامه می‌خوانید:

ماوس گیمینگ ریزر مدل Viper

ماوس گیمینگ ریزر مدل ViperRazer Viper Gaming Mouse

نوع اتصالبا سیم
نوع رابطUSB
دقت حسگر16000,DPI

دلایل کار نکردن موس و خرابی موس

اولین اقدام در تعمیر موس خراب، تعیین سخت افزاری یا نرم افزاری بودن این مشکل است. برای بررسی سخت افزاری این موضوع، تنها کاری که شما باید انجام دهید اتصال موس (Mouse) به یک رایانه‌ (PC) دیگر و بررسی کار کردن موس یا عدم کار کردن آن است.در صورتی که رایانه‌ دیگری در دسترس شما نیست، می‌توانید با اتصال موس‌های دیگر به رایانه‌تان از صحت کارکرد آن و یا وجود مشکل مشابه در ویندوزتان مطمئن شوید. در صورتی که موس‌ جدید در محیط ویندوز به خوبی کار کرد؛ بدیهی است خرابی موس مربوط به مشکل سخت‌افزاری است و شما باید ماوستان را تعویض کنید

کار نکردن موس کامپیوتر معمولا دو حالت عمده دارد است : امکان دارد که موس کلا کار نکند و توسط کامپیوتر شناسایی نشود یا اینکه خرابی موس ناشی حرکات پرشی و  روان نبود آن باشد. بنابراین در این نوشتار، تصمیم گرفته‌ایم تا راه‌حل‌های را برای مقابله با هر کدام از این شرایط مطرح کنیم.

ماوس گیمینگ ریزر مدل Deathadder Essential

ماوس گیمینگ ریزر مدل Deathadder EssentialRazer Deathadder Essential Gaming Mouse

نوع اتصالبا سیم
نوع رابطUSB
دقت حسگر6400,DPI

نکته مهم: در صورتی که در حال حاضر موس کامپیوتر کار نمی کند ویا کلیک چپ موس شما غیر فعال است باید این را در نظر داشت که در طول مدت این آموزش، زمان‌ سختی را سپری خواهید کرد؛ چرا که ماوس کار نمی‌کند و شما مجبورید تمامی مراحل ذکر شده در آینده را به‌صورت کاملاً دقیق فقط با صفحه کلید خود انجام دهید. روی مثبت قضیه این است که این شرایط باعث بهبود کار کردن شما با صفحه کلید و کمتر کردن وابستگی شما به ماوس خواهد شد و تجربه آن در آینده در شرایطی مشابه با این موضوع، به کمک شما خواهد آمد.

کار نکردن موس یا عدم شناسایی آن در کامپیوتر

رفع مشکلات موس

دلایل بسیار زیادی می‌تواند موجب کار نکردن موس یا عدم شناسایی آن در کامپیوتر شوند که چندتا از معمول‌ترین آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

قفل شدن کامپیوتر

رفع مشکلات موس

علت کار نکردن موس کامپیوتر می‌تواند ناشی از هنگ کردن یا قفل شدن کامپیوتر باشد. با فشردن دکمه Num Lock روی صفحه کلید مطمئن شوید که کامپیوتر شما هنگ نکرده‌است. وقتی چندبار پشت سر هم کلید Num Lock را فشار دهید، چراغ کوچک روی صفحه کلید باید خاموش و روشن شود. اگر این نشانگر تغییری نکرد یعنی کامپیوتر هنگ کرده‌است و تمام سخت افزارهای متصل به آن از جمله ماوس از کار افتاده‌اند. و برای رفع مشکل موس باید کامپیوتر را Restart کنید.

ماوس بی سیم هویت مدل MS 622GT

ماوس بی سیم هویت مدل MS 622GTHavit MS 622GT Wireless Mouse

نوع اتصالبی سیم
نوع رابطدانگل وایرلس
دقت حسگر800,1200,1600,DPI

اگر بر روی کیبورد چراغ کوچک دکمه Num Lock وجود ندارد، کلید‌های Ctrl+Alt+Del را همزمان فشار دهید با این کار یک صفحه آبی رنگ باید ظاهر شود. اگر این صفحه آبی برای شما به نمایش درنیامد یعنی کامپیوتر هنگ کرده و باید برای رفع مشکل موس آن‌را خاموش و روشن کنید.

خرابی موس به علت تداخل سخت افزاری

با توجه به اینکه سخت افزارهای مختلف یک کامپیوتر می‌توانند برخی مواقع موجب اخلال در کار یکدیگر شوند پس شاید خراب شدن موس شما ناشی از نصب یک سخت افزار جدید باشد. برای بررسی صحت این قضیه، عضو جدید را موقتا حذف کنید.

موس به درستی به کامپیوتر متصل نشده‌است

رفع مشکل موس

علت دیگر کار نکردن موس می‌تواند عدم اتصال درست آن به کامپیوتر باشد. اگر از یک موس باسیم مجهز به درگاه USB استفاده می‌کنید، آن را از درگاه فعلی جدا کنید و به یک پورت دیگر لپ تاپ خود وصل کنید. اگر از یک هاب USB استفاده می‌کنید، برای رفع مشکل موس آن‌را از هاب جدا کنید و مستقیما به یکی از پورت‌های خود کامپیوتر وصل کنید. اگر موس شما از نوع PS2 است مطمئن شوید که آن را به پورت PS/2 ماوس وصل کرده‌اید و نه پورت PS2 کیبورد. اگر موس شما جدید نیست و درگذشته به درستی کار می‌کرد، برای تعمیر موس خراب خود ابتدا کامپیوتر را خاموش کنید سپس موس PS2 را جدا کرده و دوباره ماوس را وصل کنید.

ماوس گیمینگ هویت مدل HV-MS72

ماوس گیمینگ هویت مدل HV-MS72HAVIT HV-MS72 Gaming Mouse

نوع اتصالبا سیم
نوع رابطUSB
دقت حسگر800 – 1200,DPI

برای رفع مشکل موس بی‌سیم ابتدا باید از شاٰرژ بودن باتری‌های آن مطمئن شد. چراغ کوچک پشت ماوس معمولا نشانگر وضعیت باتری‌ها است. درصورت ضعیف بودن نور LED پشت موس اقدام به تعویض باتری‌‌ها کنید. اینکه چرا لپ تاپ موس را نمی شناسد شاید به این دلیل است که موس و دانگل آن در محدوده فرکانسی هم نیستند و یا ممکن است چیزی بین موس و دانگل قرار داد و مانع برقراری ارتباط این دو با هم می‌شود.

خرابی موس به علت درایور معیوب

در صورتی که کلیک چپ موس شما در ویندوز هیچ کاری را انجام نمی‌دهد و به‌طور کامل غیر فعال شده است، احتمال وجود مشکل در درایور مربوط به آن بسیار زیاد است. چرا که درایورهای معیوب قادر به ایجاد مشکلاتی اساسی در کارکرد ویندوز هستند. از این رو برای رفع مشکلات موس در قسمت سرچ ویندوز مدیریت دستگاه (Device Manage) را تایپ کرده و بر روی آن کلیک کنید.

در نهایت پنجره مدیریت دستگاه (Device Manage) ظاهر خواهد شد که شما در اینجا قادرید تمامی درایورهای سیستم را به‌طور کامل مشاهده کنید. در پنجره ظاهر شده مطابق تصویر زیر به قسمت Mice and other pointing devices option رفته و آن را گسترش دهید. حال در قسمت گسترش داده شده بر روی درایور مربوط به ماوس که در اینجا تحت عنوان HID-compliant mouse option است کلیک راست کرده و Update driver software را انتخاب می‌کنیم.

رفع مشکلات موس

سپس در پنجره باز شده، گزینه Search automatically for updated driver software را انتخاب و در نهایت ویندوز به‌صورت خودکار به جستجوی جدیدترین آپدیت درایور مورد نظر پرداخته و آن را به‌روزرسانی می‌کند.

در صورتی که بعد از پایان این کار،  کماکان خرابی موس وجود داشته باشد، برای رفع مشکل موس مجدداً به مدیریت دستگاه رفته و همانند مرحله قبل در قسمت مربوط به درایور ماوس (HID-compliant mouse) کلیک راست کرده و با انتخاب Uninstall درایور مورد نظر را حذف نمایید.پس از انجام این کار، ماوس را از رایانه جدا کرده و سیستم خود را مجدداً راه‌اندازی کنید. پس از راه‌اندازی مجدد ویندوز، ماوس را به رایانه متصل کنید تا درایور موس به‌صورت خودکار مجدداً نصب شود. این مرحله به احتمال بسیار زیاد باعث رفع مشکلات موس شما خواهد شد. در صورتی که خرابی موس همچنان ادامه داشت، قطعاً این مشکل نرم افزاری نیست و مرتبط با سخت‌افزار است و تعمیر موس خراب امکان‌پذیر نیست.

ماوس ای فورتک مدل OP-760

ماوس ای فورتک مدل OP-760A4tech OP-760 Mouse

نوع اتصالبا سیم
نوع رابطUSB
دقت حسگر1000,DPI

استفاده از درایور اختصاصی شرکت سازنده موس

رفع مشکلات موس

در بیشتر مواقع درایور پیش‌فرض موس خود ویندوز برای شناسایی ماوس کافی است. اما اگر این طور نبود و با مشکل کار نکردن موس مواجه هستید، به وب‌سایت شرکت سازنده موس مراجعه کنید و درایور اختصاصی آن‌را دانلود کنید. چنان‌چه از قبل از درایور اختصاصی ماوس استفاده می‌کنید، برای رفع مشکلات موس بد نیست که آن‌را به‌روزرسانی کنید.

خرابی موس و پورت USB معیوب

تولیدکنندگان مادربورد و کامپیوتر مرتبا درایور قطعات سخت‌افزاری خود از جمله درایور پورت USB را به‌روز ‌می‌کنند. اگر مدت طولانی است که پورت‌های USB کامپیوتر خود را آپدیت نکرده‌اید بهتر است برای تعمیر موس خراب خود حتما آن‌ها را به روز رسانی کنید. چراکه عدم شناسایی و کار نکردن ماوس می‌تواند ناشی از درایور قدیمی پورت USB باشد.

همانطور که گفته‌شد درایور معیوب پورت USB می‌تواند دلیل کارنکردن موس کامپیوتر باشد. برای حذف و نصب مجدد آن ابتدا وارد Device Manager شده و گزینه Universal Serial Bus controllers را پیدا کنید. آن را باز کنید بر روی هر یک از درایورهای موجود کلیک راست کرده و سپس گزینه Uninstall Device را انتخاب کنید. بعد از هر بار Uninstall یک درایور بهتر است کامپیوتر خود را Restart کرده. وقتی ویندوز دوباره بالا بیاید به‌صورت خودکار پورت‌‌های USB کامپیوتر را شناسایی می‌کند و اقدام به نصب مجدد آن‌ها می‌کند و احتمالا مشکلات موس شما رفع خواهد شد.

کار نکردن موس

روان کار نکردن موس و خرابی موس

اگر وقتی که موس را حرکت می‌دهید نشانگر آن بر روی صفحه نمایش خیلی تند یا کند تکان می‌خورد یا اینکه نشان‌گر ماوس حرکات پرشی دارد و روانی قبل را ندارد، نکاتی را که در ادامه بیان می‌شود بررسی کنید شاید یکی از آن‌ها موجب تعمیر موس خراب شما شود.

ماوس ای فورتک مدل OP-730D

ماوس ای فورتک مدل OP-730DA4tech OP-730D Mouse

نوع اتصالبا سیم
نوع رابطUSB
دقت حسگر1000,DPI

رفع مشکل موس با راه اندازی مجدد ویندوز

خراب شدن موس

در اکثر مواقع ساده‌ترین راه حل معمولاً بهترین راه حل ممکن است. ابتدا در مواجهه با مشکل کار نکردن ماوس در ویندوز بهترین کار راه‌اندازی مجدد ویندوز است. تنها کاری که باید انجام دهید خاموش و روشن کردن مجدد رایانه است. در اکثر مواقع، در طول فرایند راه‌اندازی مجدد ویندوز، بسیاری از مشکلات درایورها و حتی برنامه‌های راه‌انداز ویندوز که دچار مشکل شده‌اند، به‌طور خودکار برطرف می‌شود.

خراب شدن موس به علت تمیز نبودن آن

آخرین باری را که ماوس کامپیوتر را تمیز کردید به خاطر دارید؟ گرد و خاک محیط، موی حیوان خانگی، دست و یا سطح نوچ و چسبنده همگی می‌توانند علت کار نکردن ماوس کامپیوتر باشند. فرقی نمی‌کند موس شما نوری است یا لیزی شاید علت خراب شدن اسکرول ماوس گرد و غبار و دیگر آلودگی‌های به دام افتاده در بین درزها است. به یاد داشته‌باشید برای تمیز کردن تجهیرات الکترونیکی از اسپری‌های مخصوص آن استفاده کنید و هرگز از مواد شیمایی استفاده نکنید. با استفاده از اسپری مخصوص اطراف سنسور نوری یا لیزری موجود در کف را تمیز کنید به نحوی که هرگونه گرد و غبار، مو و یا هر چیزی که سطح سنسور را پوشانده‌است پاک شود.

ماوس تسکو مدل TM 286

ماوس تسکو مدل TM 286TSCO TM 286 Mouse

نوع اتصالبا سیم
نوع رابطUSB
دقت حسگر800,1200,DPI

اگر از ماوس نوری مکانیکی (موس غلتک‌ دار) استفاده می‌کنید باز هم کثیف بودن آن باعث می‌شود که با مشکل خراب شدن غلتک موس مواجه شوید. برای تمیز کردن توپی زیر موس، ابتدا باید درپوش کف ماوس را بردارید. برای انجام این کار ، کف ماوس را بررسی کنید تا ببینید که در چه جهتی باید پوشش را بچرخانید. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید ، قاب ماوس باید در خلاف جهت عقربه های ساعت حرکت کند. دو انگشت را روی قاب ماوس قرار دهید ، به سمت پایین فشار دهید و در جهت فلش بچرخید.

کار نکردن موس

هنگامی که کاور حدود یک اینچ چرخید ، ماوس را به حالت طبیعی خود بچرخانید ، کف ماوس را با یک دست بپوشانید و غلتک موس در کف دست شما خواهد افتاد. با استفاده از یک گوش‌ پاک‌کن کمی مرطوب حفره کف ماوس را تمیز کنید. توپی موس را با یک دستمال تمیز برای از بین بردن هرگونه آلودگی احتمالی پاک کنید.

رفع مشکلات موس با اجرای برنامه رفع مشکل ویندوز

در سیستم عامل ویندوز، به‌طور پیش‌فرض برنامه‌ای تحت عنوان رفع مشکل سخت‌افزاری ویندوز (Windows Hardware Troubleshooter) در دسترس کاربران قرار گرفته‌ است که می‌توانید با اجرای آن به‌طور خودکار بسیاری از مشکلات مربوط به سخت افراهای متصل به ویندوز از قبیل موس، پرینتر، صفحه کلید، صفحه نمایش، اسکنر و … را برطرف سازید.

برای راه‌اندازی این برنامه ابتدا به کنترل پنل (Control Panel) ویندوز رفته و سپس مطابق شکل زیر، System and Security را انتخاب کنید.

رفع مشکلات موس

 

بعد از این قسمت، مطابق شکل زیر گزینه Troubleshoot common computer problems را که در قسمت Security and Maintenance قرار دارد را انتخاب کنید.

رفع مشکلات موس

حال در پنجره باز شده، Configure a device option را در زیر مجموعه Hardware and Sound انتخاب نمایید. ویندوز به‌صورت خودکار ایرادهای سیستم را جستجو کرده و در صورت پیدا کردن مشکلی، آن را به‌صورت خودکار رفع می‌کند که امل رفع مشکلات موس نیز می‌شود. علاوه بر این در صورتی که به هر دلیلی ویندوز قادر به برطرف کردن مشکل پیدا شده نباشد، در نهایت طی پیغامی دلیل آن را به شما توضیح خواهد داد.

خرابی موس

 

نکته: در صورتی که در نهایت برنامه برطرف کردن مشکل ویندوز پیغامی به شما نداده است، قطعاً مشکلی در رابطه با درایورهای شما در ویندوز وجود ندارد. به این نتیجه نهایی اطمینان کامل داشته باشید؛ چراکه این عیب‌یابی عمدتاً تغییرات ایجاد شده در سخت افزار سیستم را نمایش می‌دهد و به احتمال بسیار زیاد، مشکل کار نکردن موس کامپیوتر از تغییرات سخت افزاری علی‌الخصوص قطعات درونی رایانه شما نخواهد بود.

تعمیر موس خراب با پاک کردن و نصب مجدد برنامه آنتی ویروس

در بعضی مواقع آنتی ویروس‌ها (Antivirus) مخصوصا برنامه‌های ضد کی‌لاگر (Anti-Keylogger) مشکلاتی را بر روی عملکرد ماوس‌ها ایجاد می‌کنند. برای جلوگیری از مشکل به وجود آمده توسط این برنامه‌ها، ابتدا آنها را از قسمت حذف برنامه‌ها در کنترل پنل ویندوز پاک (Uninstall) کرده و رایانه خود را مجدداً راه‌اندازی کنید.

ماوس تسکو مدل TM 278

ماوس تسکو مدل TM 278TSCO TM 278 Mouse

نوع اتصالبا سیم
نوع رابطUSB
دقت حسگر800 – 1200,DPI

اگر مشکل کار نکردن موس در ویندوز شما برطرف گردید، حال می‌توانید دوباره برنامه ضد ویروس خود را نصب نمایید. در بیشتر مواقع بعد از نصب مجدد این برنامه‌ها این مشکلات دوباره رخ نخواهد داد، اما اگر مجدداً شاهد خراب شدن موس خود شدید، پیشنهاد می‌شود تا از آنتی ویروس‌های سایر شرکت‌های سازنده به‌جای آنتی‌ویروس فعلی خود استفاده کنید.

تعمیر موس خراب با رجیستر مجدد برنامه‌های ویندوز

تاکنون مشکل کار نکردن ماوس بیشتر کاربران، با رجیستر دوباره (Re-registering) برنامه‌های ویندوز برطرف گردیده است. خیلی از برنامه‌های ویندوز قادر به ایجاد مشکلاتی در رجیستر سایر برنامه‌های ویندوز هستند که ممکن است منجر به خراب شدن موس شود. به منظور برطرف‌ کردن این مشکلات، ابتدا با فشار دادن دکمه‌های «R» + «Windows» پنجره Run ویندوز خود را باز کنید. سپس در پنجره ظاهر شده دقیقاً واژه powershell را نوشته و تایید را بزنید.

در پنجره جدید باز شده متن زیر را کپی کرده و  جایگذاری کنید:

{“Get-AppXPackage -AllUsers | Foreach {Add-AppxPackage -DisableDevelopmentMode -Register “$($_.InstallLocation)\AppXManifest.xml

برنامه Powershell به‌‌طور کاملاً خودکار مجدداً تمامی برنامه‌های موجود در ویندوز را رجیستر می‌کند. در صورتی که در این مرحله با پیغام خطا مواجه شدید، آن را نادیده بگیرید.

 

خرابی موس

خرابی موس به علت وجود فایل‌های آسیب دیده در سیستم

این احتمال وجود دارد که خرابی موس ناشی از مشکل به وجود آمده در فایل‌های اصلی سیستم و یا به‌روزرسانی اخیر ویندوز باشد. از این رو شرکت مایکروسافت راهنمایی جداگانه به منظور برطرف سازی مشکلات مربوط به فایل‌های خراب سیستم و همچنین چگونگی اصلاح آنها برای کاربران منتشر کرده است. این فایل راهنما را می‌توانید در اینجا مطالعه کنید. علاوه بر این با مطالعه این فایل راهنما شما قادر خواهید بود تمامی مشکلات مربوط به فایل‌های خراب سیستم و همچنین به‌روز رسانی‌های ناتمام ویندوز را اصلاح کنید.

ماوس بی سیم رپو مدل M10 پلاس

ماوس بی سیم رپو مدل M10 پلاسRapoo M10 Plus Wireless Mouse

نوع اتصالبی سیم
نوع رابطدانگل وایرلس
دقت حسگر1000,DPI

رفع مشکلات موس با پاک کردن به‌روزرسانی‌های اخیر ویندوز

اگر خرابی موس و یا مشکل کلیک چپ موس شما دقیقاً بعد از آخرین به‌روزرسانی ویندوزتان به وجود آمده است و قادر به برطرف سازی آن با راه‌های مطرح شده در بالا نبوده‎‌اید، شما می‌توانید به منظور رفع مشکلات موس، آخرین به‌روزرسانی ویندوزتان را به‌صورت دستی پاک نمایید. به همین منظور مطابق شکل زیر ابتدا به کنترل پنل ویندوز رفته و بعد از آن System and Security را انتخاب نمایید. در پنجره باز شده در قسمت Windows Update، گزینه مشاهده به‌روزرسانی‌های نصب شده ویندوز (View installed updates) را انتخاب کنید.

تعمیر موس خراب

در این قسمت شما قادرید لیست تمامی به‌روزرسانی‌های ویندوز را به ترتیب زمان آپدیت‌ها از بالا به پایین مشاهده کنید. در اینجا روز و ساعت به‌روزرسانی‌ها را مشاهده کنید و مطابق شکل زیر به‌روزرسانی‌هایی که بعد از آن شاهد ایجاد مشکل کلیک چپ در ویندوزتان بودید را حذف کنید.

تعمیر موس خراب

 

خرابی موس به علت دکمه‌های درگیر صفحه کلید

رفع مشکلات موس

در صورتی که با فشردن کلیک چپ، اعمالی عجیب نظیر انتخاب چندین آیکون (Icon) برنامه و یا جابه‌جایی آنها و … در محیط ویندوز رخ می‌دهد، خرابی موس احتمالا ناشی از  گیر کردن و یا درگیر بودن دکمه‌ای بر روی کیبورد  مانند دکمه‌های «Space» ،«Shift» و «Ctrl» زیاد است. برای اطمینان از این مسئله یک‌بار به‌طور کامل تمامی کلیدهای صفحه کلیدتان را فشار دهید.

ماوس تسکو مدل TM 295

ماوس تسکو مدل TM 295TSCO TM 295 Mouse

نوع اتصالبا سیم
نوع رابطUSB
دقت حسگر800,1200,1600,DPI

تعمیر موس خراب با خاموش کردن صفحه لمسی

در صورتی که شما از لپ‌تاپ (Laptop) استفاده می‌کنید و علاوه بر صفحه لمسی (Touchpad) موس جداگانه‌ای نیز به کار می‌برید، پیشنهاد می‌شود که صفحه لمسی لپ‌ تاپ خود را خاموش کنید.

این احتمال نیز وجود دارد که علت کار نکردن موس تداخل فرمان‌های صفحه لمسی و ماوس با هم‌دیگر است. از این رو شما می‌توانید با دکمه‌ای که معمولاً در نزدیکی صفحه لمسی لپ‌تاپ‌ها وجود دارد آن را خاموش کنید. (روش‌های خاموش کردن صفحه لمسی در لپ‌تاپ های گوناگون متفاوت است، ولی در تمامی لپ‌تاپ‌ها شما قادر به خاموش کردن صفحه لمسی هستید.)

 

رفع مشکلات موس

 

رفع مشکلات موس با حذف جدیدترین برنامه‌های نصب شده در ویندوز

 

این امکان نیز وجود دارد که نصب یک برنامه جدید موجب خراب شدن موس کامپیوتر شده‌است. از این‌رو حذف کردن برنامه‌هایی که دقیقاً بعد از نصب آنها دچار این نقص شده‌اید شاید در رفع مشکلات موس موثر باشند. همچنین شما می‌توانید با حذف هر برنامه به‌صورت جداگانه، برنامه‌ای را که سبب خرابی موس شده‌است را شناسایی کنید.

ماوس گیمینگ رپو مدل VT300S

ماوس گیمینگ رپو مدل VT300SRapoo VT300S Gaming Mouse

نوع اتصالبا سیم
نوع رابطUSB
دقت حسگر50 – 16000,CPI

راه حل نهایی کار نکردن ماوس

اگر کماکان با کار نکردن موس مواجه هستید نیز مطمئنید که مشکل نرم افزاری است و ماوس شما به درستی کار می‌کند، سه راه حل کلی دیگر برای تعمیر موس خراب خود در پیش روی شماست:

  1. برگرداندن تنظیمات رایانه‌تان به قبل از ایجاد این مشکل (Restore PC)؛
  2. بازیابی تمامی تنظیمات ویندوز به حالت اولیه بدون پاک شدن فایل‌های شخصی‌تان (Reset Windows settings)؛
  3. نصب مجدد ویندوز و پاک شدن تمامی تنظیمات و فایل‌های درون درایو مربوط به ویندوز (Reinstall Windows).

اولین توصیه ما به شما قبل از انجام هر کدام از این موارد ذکر شده، پشتیبان‌گیری از فایل‌های شخصی‌تان است. سپس پیشنهاد می‌کنیم به ترتیب راه اول، دوم و در نهایت روش سوم را امتحان کنید تا در نهایت نصب مجدد ویندوز سبب رفع مشکلات موس شود.

تعمیر موس خراب

 

خرید موس مناسب

همه ما وقتی قصد خرید یک لپ تاپ یا اسمبل کردن PC را داریم، کلی مقاله می‌خوانیم، از افراد متخصص در این حوزه پرس‌وجو می‌کنیم، به نکاتی از قبیل CPU، پردازنده گرافیکی، رم، اندازه نمایشگر و حتی وزن لپ تاپ نیز دقت می‌کنیم تا مناسب‌ترین انتخاب را با توجه به نیاز و بودجه خود داشته باشیم و ریسک خراب شدن رو به حداقل برسانیم.

پس چرا در رابطه با خرید موس که کلید کار با کامپیوتر یا لپ تاپ است چنین رویکردی نداشته باشیم؟ خرید ماوس خوب از یک برند معتبر احتمال کار نکردن و خرابی موس و دردسرهای تعمیر موس خراب را کاهش می‌دهد. برند ریز یک برند بسیار با کیفیت اما گران است که زمینه اصلی فعالیت آن گیمینگ است. حسگرهای موس ریز از درجه حساسیت بالایی برخوردار هستند و اگر  اهل بازی‌های کامپیوتری باشید حتما می‌دانید که این موضوع اهمیت بسیار بالایی دارد. دوام و راحتی از دیگر ویژگی‌های موس ریز است.

تسکو ، رپو و ای فورتک و هویت همگی از برندهای نام آشنا در زمینه تولید لوازم جانبی کامپیوتر هستند. موس های هر چهار شرکت در کنار قیمت مناسب از طراحی و دوام خوبی برخوردار است و برای انجام کارهای روزانه و معمولی انتخاب بسیار هوشمندانه‌ای است.

رفع مشکلات موس

همان‌قدر که خرید یک ماوس خوب و با کیفیت مهم است، اینکه آن را از چه فروشگاهی بخریم نیز حائز اهمیت است. فروشگاه اینترنتی پلازا محصولات اصل و با گارانتی معتبر را در اختیار مخاطبین قرار می‌دهد. در ویترین کالاهای دیجیتال پلازا محصولاتی همچون: موبایل، تبلت، لپ تاپ، کامپیوتر، دوربین و لوازم جانبی الکترونیک (هدفون، هدست، اسپیکر، کیف و کاور، کابل، شارژر، پاوربانک) از برندهای معتبری همچون اپل، سامسونگ، ال جی، سونی، شیائومی، هواوی، هوکو، هویت، تسکو، انرجایزر، ریزر، بلودی، لاجیتک، بیاند و غیره موجود و قابل خرید است.

جمع بندی

خراب شدن موس و کارنکردن آن از جمله مشکلات بسیار آزار دهنده در حین بازی، طراحی و یا کلا کار با کامپیوتر است. بهترین راه حل این است که خودتان بتوانید مشکل ماوس را برطرف کنید. ممکن است ده‌ها دلیل برای کار نکردن موس و یا به‌‌طور کامل از کارافتادن کلیک چپ در ویندوز شما وجود داشته باشد. شایع‌ترین علل خرابی موس را مورد بررسی قرار دادیم و سعی کردیم که راه حل‌هایی برای رفع مشکلات موس در این مقاله بیان کنیم. به نظر شما کدامیک از راه حل‌های بالا موثرتر است؟ اگر ترفند دیگری را برای تعمیر موس خراب سراغ دارید،زیر همین پست ما را از آن آگاه کنید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
دیدگاه کاربران3 دیدگاه
avatar
نغعفنعففع
.
16 خرداد 1401، 15:18
پاسخ
0
0
بنعفعغفف
avatar
.
.
05 خرداد 1401، 16:35
پاسخ
0
0
سلام من درایو usbموس را حذف کردم و موس بعد از Uninstallدرایو دیگه کار نمیکنه باید چه کار کنم؟
avatar
صدرا
.
26 مهر 1399، 17:40
پاسخ
1
0
سلاماگه کلا کار نکرد این روش ها باید موس رو تعویض کنیم؟
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402