فیلترینگ اینستاگرام حقیقت دارد؟ حجاب اجباری در اینستاگرام چطور؟

دستور فیلترینگ اینستاگرام
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

فیلترینگ اینستاگرام همواره یکی از موضوعات داغ فضای مجازی بوده است. امروز قصد داریم، صحت و سقم دستور فیلترینگ اینستاگرام و قانون حجاب اجباری در این شبکه اجتماعی را مورد بررسی قرار دهیم.

اینستاگرام کاربران زیادی در کشور دارد؛ به گونه‌ای که برخی از افراد تمام تبلیغات مربوط به کسب و کار خود را در این شبکه اجتماعی منتشر می‌کنند. اما چند روزی است که بحث فیلترینگ و حجاب اجباری در اینستاگرام در جراید و فضای مجازی به راه افتاده که واکنش بسیاری از مردم را در پی داشته است.

حجاب اجباری در اینستاگرام

ما هم مثل شما نمی‌دانیم که این اخبار تا چه حد واقعیت دارد، برای همین تصمیم گرفتیم تا با نگاهی موشکافانه رسانه‌های خبری کشور را مورد بررسی قرار دهیم تا از درستی یا دروغ بودن فیلترینگ اینستاگرام باخبر شویم.

آنچه در ادامه می‌خوانید:

 


فیلترینگ اینستاگرام در ایران


علیرغم اینکه همواره گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر فیلترینگ اینستاگرام در ایران شنیده می‌شود، اما این موضوع تاکنون هرگز به مرحله اجرایی نرسیده یا توسط مقام‌های مربوطه تکذیب شده است. تلاش برای فیلترینگ اینستاگرام در مجلس یازدهم با جدیت پیگیری می‌شود؛ به گونه‌ای که در اوایل اردیبهشت سال 1399 نیز 400 نفر از طلاب در نامه‌ای به سید ابراهیم رییسی، رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران خواستار برخورد با شخص محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و ابوالحسن فیروز آبادی، دبیر شورای فضای مجازی شدند.

دستور فیلترینگ اینستاگرام

آن‌ها در این نامه خواستار جایگزینی اینترنت ملی و استفاده از پیامرسان‌های داخلی شدند، البته دستگاه‌های دولتی همواره بر این امر تاکید کرده‌اند که با راه‌اندازی شبکه ملی اینترنت، تغییری در استفاده از شبکه‌های اجتماعی برون مرزی مانند اینستاگرام ایجاد نخواهد شد.

محمد جواد آذری جهرمی از طریق ارتباط اینترنتی در ویژه برنامه باغ رمضان خطاب به حجت الاسلام زائری، مجری برنامه گفت:

فشارها برای فیلترینگ اینستاگرام زیاد است اما فعلاً تصمیم بر آن است که فعالیت آن ادامه داشته باشد، در عین حال هر چیزی در شرایط مختلف امکان‌پذیر است.

به نظر می‌رسد که اختلافات بر سر موضوع فیلترینگ در آینده‌ای نه چندان دور بین احزاب داخلی کشور تشدید خواهد شد.

 


حجاب اجباری در اینستاگرام ؛ از شایعه تا واقعیت


حجاب اجباری در اینستاگرام

چند روزی است که خبری مبنی بر اجباری شدن حجاب در اینستاگرام در فضای مجازی پخش شده است که واکنش بسیاری از کاربران را در پی داشت. سرهنگ رامین پاشایی، معاونت اجتماعی پلیس فتا در خصوص هنجارشکنی برخی از کاربران اینستاگرام گفت:

در رابطه با کشف حجاب در فضای مجازی، به علت اینکه زیر مجموعه ناهنجاری‌ها قرار می‌گیرد، تخلف محسوب می‌شود.

همچنین بخوانید :

به گفته ایشان در رابطه با این قانون هیچ تفاوتی بین افراد مشهور و عادی وجود نخواهد داشت؛ به عبارت دیگر تمام افراد با تعداد فالوور زیاد یا کم مشمول این قانون خواهند شد و در صورت عدم رعایت حجاب مجازات خواهند شد. ایشان اذعان کردند که تخلفات فضای مجازی عموماً به مباحث کلاهبرداری، هتک حرمت، فیشینگ و جرایم اخلاقی مربوط می‌شوند، اما گونه‌های دیگری از جرایم نیز در این فضا رخ می‌دهد.

فیلترینگ اینستاگرام در ترکیه

ایشان همچنین متذکر شدند که در تخلفات فضای مجازی تفاوتی با جرایم دنیای واقعی وجود ندارد و آن چیزی که باعث تشویش اذهان عمومی می‌شود، پلیس با جدیت با آن برخورد خواهد کرد. پیشتر  نیز رئیس پلیس فتا، تورج کاظمی در رابطه با انتشار عکس با پوشش نامناسب گفته بود:

تشخیص جرم بودن یا نبودن این اقدام بر عهده مراجع قضایی است. پلیس با توجه به وظیفه خود مستندات را به مقام قضایی مربوطه تحویل داده و در صورت تشخیص جرم، با مجرمان برخورد خواهد کرد.

 


کدام کشورها اینستاگرام و دیگر شبکه های اجتماعی را فیلتر کرده اند؟


پلتفرم اینستاگرام به دلیل راحتی استفاده و تعداد کاربران بالا، یکی از محبوب‌ترین اپلیکیشن‌های فضای مجازی در کشور محسوب می‌شود. همانطور که پیشتر به آن اشاره کردیم، مبحث فیلترینگ اینستاگرام در ایران بارها توسط احزاب و اشخاص سیاسی کشور مطرح شده است، اما این برنامه همچنان به فعالیت خود در ایران ادامه می‌دهد.

فیلترینگ اینستاگرام در چین

نکته جالب این است که سانسور یا مسدودسازی اینستاگرام در کشورهای دیگری نیز انجام می‌شود. برای مثال فیلترینگ اینستاگرام در چین یا کره شمالی به صورت کامل اجرا می‌گردد. ناگفته نماند که اینستاگرام در ترکیه نیز در جریان برخی اتفاقات سیاسی فیلتر می‌شود.

به طور کلی می‌توان گفت که 20% کاربران به صورت کاملاً آزاد از اینترنت استفاده می‌کنند و بیشتر دولت‌های جهان به روی محتوای منتشر شده در فضای مجازی، خصوصاً اینستاگرام نظارت می‌کنند.

 


کدام کشورهای دنیا شبکه‌های اجتماعی را فیلتر کرده اند؟


اگرچه هر کدام از پلتفرم‌های فضای مجازی قوانین سخت گیرانه‌ای برای فعالیت کاربران در نظر گرفته‌اند، اما انتشار محتوایی خلاف قوانین برخی از کشورها در آن امکان‌پذیر است. فضای مجازی به مردم، کمپانی‌ها و دولت‌ها در اشتراک‌گذاری عقاید و تبلیغات بسیار کمک کننده است.

فیلترینگ اینستاگرام در ایران

در عین حال فضای مجازی همانند هر ابزار دیگری در معرض مطالب غیر اخلاقی و خلاف عرف جامعه نیز قرار دارد. برای مثال سازمان‌هایی وجود دارند که از شبکه‌های اجتماعی برای گسترش پروپاگاندا و عقاید خود استفاده می‌کنند. به طور کلی کشورهایی که در ادامه معرفی خواهیم کرد، بیشترین میزان سانسور و فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی را دارند.

 

کره شمالی

مردم کشور کره شمالی تنها به 30 وبسایت داخلی کشور دسترسی دارند و شبکه‌های اجتماعی نظیر فیسبوک، یوتیوب و توییتر به طور رسمی در این کشور فیلتر شده‌اند. در حقیقت فقط اشخاص یا ارگان‌های حکومتی و نظامی کره شمالی اجازه استفاده از اینترنت جهانی را دارند.

 

جمهوری اریتره

جمهوری اریتره کشوری در شرق قاره آفریقا و در همسایگی سودان است که فضای بسیار امنیتی دارد. استفاده از پهنای باند وای‌فای در این کشور ممنوع است و دسترسی مردم به اینترنت تنها از طریق مودم‌های کم سرعت Dial-up امکان پذیر است؛ به عبارت دیگر تنها 1% مردم این کشور می‌توانند از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنند.

 

چین

دستور فیلترینگ اینستاگرام

برخی از مردم سانسور اینترنتی کشور چین را به اصطلاح «فایروال بزرگ» نامگذاری کرده‌اند. فیلترینگ اینستاگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی در چین به علت قوانین و مقررات سختگیرانه دولتی است. در حقیقت دولت چین IPهای مربوط به کاربران شبکه‌های اجتماعی موجود در کشور را مسدود کرده و برخی از محتوای اینترنتی را حذف می‌کند.

به طور کلی کشور چین دستور فیلترینگ اینستاگرام، گوگل، فیسبوک، توییتر و  وبسایت‌هایی نظیر ویکی‌پدیای چینی را در طی سالیان اخیر به نهاد‌های مربوطه ابلاغ کرده است؛ به گونه‌ای که استفاده از چنین پلتفرم‌هایی برای مردم چین تخلف محسوب می‌شود.

 

عربستان سعودی

دولت عربستان سعودی بسیاری از کتاب‌ها، مجلات، روزنامه‌ها و فیلم‌های منتشر شده در اینترنت را سانسور می‌کند. به عبارت دیگر دسترسی مردم به حدود نیم میلیون وبسایت غیر مجاز است. شبکه‌های مجازی مانند فیسبوک و توییتر در این کشور فیلتر نیستند و سازمان‌های داخلی برای رسیدگی و تولید محتوا در یوتیوب نیز فعالیت می‌کنند.

 

بنگلادش

دولت بنگلادش در سال 2015، فیسبوک و شبکه‌های اجتماعی دیگر را به مدت 22 روز فیلتر کرد. مقام‌های کشور بنگلادش همچنین 18 هزار وبسایت غیر اخلاقی را برای مبارزه با محتوای مستهجن فیلتر کرده‌اند.

 

سوریه

حجاب اجباری در اینستاگرام

شرایط جنگی در سوریه باعث شده است که وضعیت اینترنت در این کشور بسیار بی‌ثبات باشد. مقامات دولتی این کشور اکثر شبکه‌های اجتماعی که محتوای سیاسی در آن‌ها منتشر می‌شود را مسدود کرده‌اند. پیام‌رسان‌های اینترنتی و پلتفرم‌های ویدیویی نیز به شدت تحت کنترل نهادهای نظارتی هستند.

 

تونس

شرایط فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی قبل از وقوع انقلاب در کشور تونس به شدت تحت تاثیر سانسور بود. دولت این کشور دسترسی کاربران به محتوای اینترنتی را محدود نمی‌کند، اما ناشران محتوا نظیر مجلات و صاحبان وبلاگ را به شکل جدی کنترل می‌کند. علاوه بر این شرکت‌های ارایه‌دهنده سرویس‌های اینترنتی باید مشخصات کاربران از قبیل نام، آدرس محل سکونت و اطلاعات شخصی را در اختیار دولت بگذارند.

 

ویتنام

حزب کمونیست کشور ویتنام دسترسی مردم به وبسایت‌هایی نظیر گوگل، یاهو و مایکروسافت MSN را بسیار محدود کرده است. به طور کلی وبسایت‌های مخالف دولت و نهادهای حقوق بشری در این کشور فیلتر هستند. علاوه بر این، استفاده از شبکه اجتماعی فیسبوک نیز در این کشور تخلف محسوب می‌شود.

 

میانمار

آشوب و درگیری در کشور میانمار باعث شده است که مقامات دولتی محدودیت‌های بسیاری در استفاده از ایمیل، شبکه‌های اجتماعی و به طور کل تمام وبسایت‌های اینترنتی اعمال کنند. کافی‌نت‌ها موظف هستند که تمام اطلاعات شخصی مراجعه‌کنندگان را ذخیره کرده و در صورت لزوم در اختیار نهادهای مربوطه بگذارند.

به طور کل کشورهای دیگری نظیر کوبا، مصر، جزایر موریس، پاکستان، اتیوپی، الجزایر و اوگاندا نیز محدودیت‌هایی در باب استفاده از شبکه‌های اجتماعی نظیر فیسبوک، توییتر و یوتیوب اعمال کرده‌اند.

 


سخن پایانی


چند صباحی است که موضوع فیلترینگ اینستاگرام دوباره در خبرگزاری‌های کشور مطرح شده تا جایی که محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات آن را تکذیب کرده است. به نظر شما فیلترینگ اینستاگرام چه تبعاتی برای کاربران اینترنتی خواهد داشت؟ آیا مشکل محتوای غیراخلاقی موجود در فضای مجازی، صرفاً با مسدود کردن آن حل خواهد شد؟ قانون حجاب اجباری در فضای مجازی چطور؟ نظرات خود در این زمینه را در پایین همین صفحه با ما به اشتراک بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402