اندروید 11 بتا ؛ آشنایی با ویژگی های تازه جدیدترین نسخه اندروید

android 11 / اندروید 11 بتا
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

اندروید 11 بتا در نهایت عرضه شد. نوتیفیکیشن‌های گروهی، کنترل‌های جدید فایل‌های رسانه‌ای و پنجره حبابی اپ‌های پیام رسان از ویژگی‌های مهم این نسخه هستند.

گوگل بالاخره پس از چند روز تاخیر نسخه بتا اندروید 11 را در اختیار عموم قرار داده است. نسخه جدید این سیستم عامل با تغییرات انقلابی و گسترده‌ای همراه نبوده، اما با این وجود چندین ویژگی جدید را به اندروید 11 بتا اضافه می‌کند که می‌توانند برای بسیاری از کاربران کاربردی باشند. تغییرات این نسخه شامل مواردی مثل تغییر نحوه مدیریت نوتیفیکیشن‌ها و همچنین تغییراتی در رابط کاربری می‌شود.

نکته‌ای که باید به خاطر داشته باشیم این است که اندروید 11 تازه وارد مرحله بتا عمومی شده و بنابراین بدون باگ و ایراد نیست. علاوه بر این پیش از اینکه نسخه اصلی در پاییز منتشر شود به احتمال زیاد چندین ویژگی جدید به آن افزوده خواهد شد. اما حالا که فرصت تجربه اندروید 11 نسخه بتا فراهم شده باید ببینیم شاهد چه تغییراتی در این نسخه هستیم و این تغییرات تا چه اندازه می‌توانند تاثیر مثبتی بر روی تجربه کاربری اندروید بگذارند.

آنچه در ادامه می‌خوانید:

  • تغییرات جدید اندروید 11 بتا
    • تغییرات نوتیفیکیشن ها در نسخه بتا اندروید 11
    • منو پاور جدید در اندروید 11 بتا
    • صفحه خانه و عملکرد چند وظیفه ای (Multitasking)
    • دسترسی ها

 


تغییرات جدید اندروید 11 بتا


در این نسخه شاهد تغییرات زیادی نیستیم، ولی این به این معنا نیست که گوگل هیچ چیز جدیدی به اندروید 11 اضافه نکرده است. در اندروید 11 بتا چند ویژگی کاربردی وجود دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

 

تغییرات نوتیفیکیشن ها در نسخه بتا اندروید 11

بزرگترین تغییری که در اندروید 11 بتا با آن روبه‌رو خواهید شد در قسمت نوتیفیکیشن‌ها خواهد بود. گوگل دوباره دست به تغییرات اساسی در سیستم نوتیفیکیشن‌های سیستم عامل خود زده است. اما فکر نکنید که این موضوع خیلی بد است؛ چراکه این تغییرات سبب شدند نحوه نمایش نوتیفیکیشن‌های اندروید از iOS بهتر شود. در اندروید 11 بتا نوتیفیکیشن‌ها در گروه‌های متفاوت دسته‌بندی شدند. مثلا پیام‌هایی که از اپلیکیشن‌های پیام‌رسان مورد علاقه خود دریافت می‌کنید در یک بخش جداگانه در بالای صفحه قرار گرفتند و نوتیفیکیشن‌های دیگر در بخش دیگری هستند.

android 11 / اندروید 11 بتا

افزون بر این حالا سیستم عامل به شما اجازه می‌دهد به شکل بهتری مکالمات خود در این پیام‌رسان‌ها را مدیریت کنید. می‌توانید به این مکالمات اولویت بدهید تا در صفحه قفل گوشی نیز در یک بخش جداگانه نشان داده شوند. به طور کلی نوتیفیکیشن‌ها به سه بخش مکالمات، نوتیفیکیشن‌های هشدار دهنده و نوتیفکیشن‌های بی‌صدا تقسیم شدند. در بخش مکالمات همانطور که گفتیم می‌توانید چت‌هایتان از هر برنامه پیام‌رسان پشتیبانی شده مثل اندروید مسنجر، پیام‌رسان فیسبوک، واتساپ و غیره را مشاهده کنید.

ارسال پیام در اندروید 11 بتا نیز از قبل آسان‌تر شده است. حالا می‌توانید برای ارسال پیام در پیام‌رسان‌ها از پنجره‌های حباب مانندی استفاده کنید تا دیگر نیازی نباشد وارد خود برنامه شوید. تقریبا مانند سیستم چت پیام‌رسان فیسبوک است، با این تفاوت که اکنون برنامه‌های دیگر هم از این سیستم چت حبابی پشتیبانی می‌کنند. به این ترتیب کاربرانی که از چندین پیام‌رسان استفاده می‌کنند، می‌توانند به شکل راحت‌تر و سریع‌تری با مخاطبین خود ارتباط برقرار کنند.

android 11 / نسخه بتا اندروید 11

مورد بعدی امکان اولویت بندی نوتیفیکیشن چت‌ها است. می‌توانید با نگه‌داشتن انگشتتان روی نوتیفیکیشن یک مکالمه از بین گزینه‌های در اولویت (Priority)، هشدار (Alerting) و بی‌صدا (Silent) یکی را انتخاب کنید. اگر هشدار را انتخاب کنید، نوتیفیکیشن آن مکالمه درست مانند سایر نوتیفیکیشن‌ها عمل می‌کند و اگر بی‌صدا را انتخاب کنید نوتیفیکیشن بدون صدا خواهد بود، ولی می‌توانید آن را در بخش نوتیفیکیشن مکالمات ببینید. اگر گزینه در اولویت را هم انتخاب کنید، نوتیفیکیشن در نوار وضعیت و صفحه قفل گوشی در یک نوار رنگی جداگانه نشان داده می‌شود و حتی اگر حالت مزاحم نشوید هم فعال باشد، با صدا اجرا می‌شود.

android 11 / نسخه بتا اندروید 11

آخرین موردی که در قسمت نوتیفیکیشن دچار تغییر شده دکمه‌های کنترل پخش صدا و فیلم است. این کنترل‌ها اکنون به پنل تنظیمات سریع منتقل شدند و نه تنها به شما اجازه کنترل محتوای رسانه‌ای موردنظرتان را می‌دهند، بلکه با استفاده از آن‌ها می‌توانید بلندی صدا و حتی خروجی آن را هم مشخص کنید تا مثلا وقتی یک هدفون روی سر دارید ولی می‌خواهید صدای یک فایل به خصوص از بلندگوهای گوشی پخش شود، به راحتی بلندگو را انتخاب کنید.

 

منو پاور جدید در اندروید 11 بتا

دکمه پاور در اندروید 11 بتا دیگر تنها برای روشن و خاموش کردن دستگاه کاربرد ندارد. حالا با فشار دادن این دکمه به تعداد زیادی مورد اضافی مثل گوگل‌پی و تنظیمات خانه هوشمند دسترسی خواهید داشت. در بالای منو پاور یک دکمه هشدار برای مواقع اورژانسی در کنار دکمه خاموش کردن گوشی و یک دکمه برای ریستارت کردن آن قرار گرفته است. درست در قسمت زیرین این دکمه‌ها می‌توانید روش‌های پرداخت خود در گوگل‌پی را مشاهده و مدیریت کنید.

در بخش پایینی به دستگاه‌های متصل به گوگل هوم دسترسی دارید. همچنین می‌توانید مواردی که در منو پاور وجود دارد را به دلخواه خود حذف کنید یا مورد جدیدی به آن‌ها اضافه کنید. می‌توانید با نگه‌داشتن انگشتتان روی کنترل‌هایی که در این منو هستند به تنظیمات اضافی آن‌ها دست پیدا کنید. مثلا نور لامپ هوشمند اطاقتان را کم و زیاد کنید یا درجه دمای ترموستات را تغییر بدهید.

android 11 / اندروید 11 بتا

اینکه گوگل بالاخره در این نسخه تصمیم گرفته به کاربر کنترل بیشتری بر دستگاه‌های متصل به خانه هوشمند بدهد از جمله تغییرات مثبت نسخه بتا اندروید 11 به حساب می‌آید. به نظر می‌آید آن‌ها در نهایت متوجه این موضوع شدند که با وجود اینکه کنترل‌های صوتی در جای خود بسیار به درد بخور هستند، ولی اگر کاربری هم بخواهد از آن‌ها کمک بگیرد تمایلی ندارد در همه حال از این کنترل‌ها استفاده کنند. اپل مدت‌ها است در کنترل سنتر iOS امکان دسترسی سریع و آسان به تنظیمات خانه هوشمند را فراهم کرده و حالا گوگل هم با افزودن این تنظیمات در منو پاور، با شرکت رقیب خود همگام شده است.

 

صفحه خانه و عملکرد چند وظیفه ای (Multitasking)

صفحه خانه به اندازه زیادی در نسخه بتا اندروید 11 دست نخورده باقی مانده است. به استثنا اینکه اکنون وقتی برنامه‌ای را از قسمت پایینی صفحه که همیشه چند برنامه ثابت در آنجا قرار دارند حذف کنید، گوگل به شکل هوشمند برنامه‌ای که احساس می‌کند بیشتر از همه به آن نیاز دارید را در این قسمت جایگزین می‌کند.

android 11 / نسخه بتا اندروید 11

در صفحه عملکرد چند وظیفه‌ای یا بخشی که برنامه‌هایی که اخیرا مورد استفاده قرار گرفتند را مشاهده می‌کنید هم شاهد اضافه شدن 3 دکمه جدید هستیم. دکمه اول دکمه اسکرین‌شات است که با فشردن آن می‌توانید از صفحه برنامه‌ای که انتخاب کردید اسکرین‌شات بگیرید. دکمه بعدی دکمه انتخاب یا Select که با استفاده از هوش مصنوعی آن قسمتی از متن را که شاید بخواهید کپی کنید برایتان انتخاب (هایلایت) می‌کند. دکمه آخر نیز دکمه اشتراک‌گذاری است. دکمه اسکرین‌شات می‌تواند خیلی به‌دردبخور باشد، ولی دو دکمه دیگر بعید است خیلی از سوی کاربران مورد استفاده قرار بگیرند.

 

دسترسی ها

گوگل دوباره در اندروید 11 دست به ایراد تغییراتی در بخش دسترسی برنامه‌ها زده، ولی این تغییرات به گستردگی تغییراتی که در نسخه‌های قبل شاهدشان بودیم نیستند. شاید بزرگترین تغییری که در اینجا روی داده این است که اکنون می‌توانید دسترسی‌های یک برنامه که خیلی از آن استفاده نمی‌کنید را ریست کنید. بعد از اینکه دسترسی برنامه را ریست کردید اگر خواستید از آن برنامه استفاده کنید، دوباره باید دسترسی‌هایی که نیاز است را به برنامه بدهید.

android 11 / اندروید 11 بتا

همچنین بخوانید :

گوگل همچنین ویژگی دسترسی یک‌باره اپل را هم به این نسخه اضافه کرده است. با کمک این ویژگی می‌توانید تنها و تنها برای یک بار یک دسترسی خاص را به برنامه‌ای بدهید.

علاوه بر این موارد ویژگی‌های دیگری هم در اندروید 11 بتا وجود دارند که آن‌ها را در پیش‌نمایش‌هایی که قبلا در اختیار توسعه دهندگان قرار گرفته بود دیده بودیم. مثل امکان ضبط صفحه نمایش که جزو مهمترین ویژگی‌های جدید نسخه بتا اندروید 11 است یا امکان دسترسی سریع به تاریخچه نوتیفیکیشن‌ها تا بتوانید نوتیفیکیشن‌هایی که اتفاقی حذف کردید را پیدا کنید.

android 11 / نسخه بتا اندروید 11

اندروید 11 بتا به طور کلی از چند جهت به اندازه قابل توجهی نسبت به اندروید 10 بهبود پیدا کرده است. برخی از تغییراتی که در این نسخه شاهد آن هستیم تغییرات بدی نیستند، ولی بعید است تعداد زیادی از کاربران از آن‌ها استفاده کنند. از طرف دیگر ویژگی‌های جدیدی که به این نسخه افزوده شده به شکل قابل ملاحظه‌ای تجربه استفاده از اندروید را بهبود می‌بخشند.

علاوه بر این هنوز مشخص نیست شرکت‌هایی مثل سامسونگ چگونه با این تغییرات برخورد خواهند کرد؛ زیرا وقتی نسخه بتا اندروید 11 را در گوگل پیکسل نصب می‌کنید، زمانی که نسخه اصلی منتشر شود کم و بیش با همان چیزی که در نسخه بتا دیدید مواجه خواهید شد. اما سایر شرکت‌ها دست به تغییرات گسترده‌ای در رابط کاربری اندروید می‌زنند که ممکن است تا حد زیادی با نسخه اصلی متفاوت باشد. نسخه اصلی قرار است در ماه آگوست یا سپتامبر (شهریور یا مهر) در دسترس کاربران قرار بگیرد.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402