معرفی دسته بازی PS5؛ تاریخچه و مقایسه با دسته بازی دوال شاک 4

  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

یکی از مهم‌ترین بخش‌های کنسول نسل بعدی سونی، دسته بازی PS5 است. در این مطلب به تمامی جزییات و اطلاعات منتشر شده از دسته PS5 پرداخته و نگاهی به تاریخچه دسته دوال شاک خواهیم داشت.

کنسول‌های سونی همواره به همراه بهترین دسته‌های بازی عرضه شده‌اند. با این حال، این دسته‌ها عاری از اشکال نبوده و از محدودیت‌های مشخصی رنج می‌بردند. یکی از بزرگ‌ترین مشکلات دسته دوال شاک 4 را می‌توان جنس ضعیف آنالوگ‌ها و کلیدهای بامپر L2 و R2 دانست. معرفی دسته بازی پلی استیشن 5 و انتشار تصاویر ظاهر آن، بسیاری از علاقه‌مندان به دنیای سرگرمی را هیجان‌زده کرد. هیبت آینده‌نگرانه و قابلیت‌های هیجان‌انگیز این دسته، نخستین رگه‌ها از نسل بعد کنسول‌های بازی را به مخاطبان نشان دادند. در این مقاله با تمامی ویژگی‌های دسته پلی استیشن 5 آشنا می‌شویم.

آنچه در ادامه می‌خوانید:

 


مروری بر تاریخچه دسته‌ های دوال شاک


دوال شاک یا همان شوک دوگانه به نوعی نماد کنسول‌های پلی استیشن است. سونی با طراحی و عرضه این دسته‌ها، روش تعامل بازیکنان با بازی‌ها را متحول کرد و از همین طریق اعتبار زیادی نیز برای خودش به دست آورد. در ادامه چهار نسل مختلف از دسته‌های دوال شاک را به صورت مختصر معرفی می‌کنیم. 

 

دسته بازی دوال شاک

دسته دوال شاک / دسته بازی پلی استیشن 5

سونی اولین کنسول پلی استیشن را در سال 1994 عرضه کرد و اولین دسته دوال شاک هم همراه همین کنسول وارد بازار شد. یکی از ویژگی‌های بارز این دسته، علاوه بر طراحی متفاوت آن، وجود دکمه‌هایی بود که اشکال هندسی روی آن‌ها دیده می‌شدند. بعدها همین مثلث، دایره، ضربدر و مربع به هویت دسته‌های دوال شاک تبدیل شدند و به نوعی نماد اصلی کنسول پلی استیشن را تشکیل دادند. نسخه‌های اولیه دسته دوال شاک فاقد جوی‌ استیک بودند، اما در نسخه‌های جدید که در سال 1996 منتشر شدند شاهد دو جوی استیک یا همان آنالوگ بودیم که با استفاده از آن‌ها، بازیکنان می‌توانستند با دقت بالاتری به کنترل بازی‌ها بپردازند.

 

دسته بازی دوال شاک 2

دسته دوال شاک / دسته ps5

پرفروش‌ترین کنسول تاریخ یعنی پلی استیشن 2 در سال 2000 عرضه شد و کنترلر اصلی آن با نام دوال شاک 2 نیز به همراه همین کنسول در دسترس بازیکن‌ها قرار گرفت. این کنترلر از نظر ظاهری تفاوت بسیار کمی با نسخه اولیه دوال شاک داشت. شاید مهمترین تغییر آن مربوط به رنگش بود که از خاکستری به مشکی تغییر پیدا کرد. وزن این دسته اندکی کمتر از نسخه قبلی بود و دکمه‌های آن به گونه‌ای طراحی شده بودند که نسبت به فشار حساس‌تر باشند. به طور کلی می‌توان گفت که دسته دوال شاک 2 همان ظاهر نسخه قبلی را حفظ کرد و تنها شاهد بهبود عملکرد آن بودیم.

 

دسته بازی دوال شاک 3

دسته دوال شاک / طرح نهایی دسته ps5

کنسول نسل هفتمی سونی یعنی پلی استیشن 3 در سال 2006 به بازار آمد. دسته‌های دوال شاک 3 که همراه این کنسول عرضه شدند، یک پیشرفت بزرگ در حوزه طراحی کنترلر بازی بودند. مهمترین ویژگی آن‌ها قابلیت اتصال بی‌سیم به کنسول بود که با استقبال زیادی از سوی گیمرها مواجه شد. در این دسته‌ها، حساسیت جوی استیک‌ها بسیار بیشتر شده و همچنین عملکرد دکمه‌ها نیز تا حدی بهبود یافته بود. در قسمت جلویی دستگاه چهار چراغ کوچک وجود داشتند که موقع بازی چند نفره، شماره بازیکنان را تعیین می‌کردند.

برای شارژ باتری این دسته هم یک درگاه میکرو USB در قسمت جلوی دسته تعبیه شده بود. یکی دیگر از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این دسته وجود سنسورهای حرکتی در داخل آن بود که باعث می‌شد بازیکن‌ها بتوانند با حرکت دادن دسته، کارهای خاصی را در بعضی از بازی‌ها انجام دهند. یکی از نکات جالب درباره دسته دوال شاک 3 این است که این دسته ابتدا با نام Sixaxis منتشر شده و فاقد قابلیت لرزش بود. دلیل این امر هم اختلافات سونی با شرکت سازنده این تکنولوژی بود که این اختلافات در سال 2007 برطرف شدند و مجددا قابلیت لرزش به دوال شاک 3 بازگشت.

 

دسته بازی دوال شاک 4

دسته دوال شاک / عکس دسته بازی ps5

کنسول فعلی سونی یعنی پلی استیشن 4 در سال 2013 به همراه دسته دوال شاک 4 منتشر شد. این دسته نسبت به نسخه‌های قبلی از طراحی متفاوتی بهره می‌برد و همچنین ویژگی‌های جدیدی را به نمایش می‌گذاشت. وجود یک صفحه لمسی در قسمت بالایی دسته باعث شده بود تا امکانات بیشتری به آن اضافه شوند. همچنین کلیدهای Start و Select که در سه نسخه قبلی وجود داشتند در دوال شاک 4 حذف شدند و جای خودشان را به سه کلید جدید دادند. طراحی ظاهری این دسته به گونه‌ای بود که راحت‌تر در دست بازیکنان قرار می‌گرفت و استفاده طولانی مدت از آن باعث خستگی نمی‌شد. وجود چراغ در قسمت جلویی دسته و همچنین یک بلندگوی کوچک روی آن، از دیگر ویژگی‌های جدید دسته بازی دوال شاک 4 محسوب می‌شوند. برای شارژ باتری این دسته هم یک درگاه میکرو USB در قسمت جلوی آن قرار گرفته است. 

 


معرفی دوال سنس (DualSence)،‌ دسته بازی PS5


قیمت دسته پلی استیشن 5

همانطور که گفتیم، سونی تصمیم گرفت تا دسته بازی پلی استیشن 5 را با نام متفاوتی عرضه کند. این کمپانی معتقد است که دوال سنس نسبت به دسته‌های دوال شاک هوشمندتر است و می‌تواند ارتباط بهتری با گیمر برقرار کند. در واقع، دسته پی اس 5 قرار است احساس بیشتری را به بازیکن منتقل سازد و به غرق شدن او در اتمسفر بازی کمک کند.

یکی از مهمترین ویژگی‌های دسته PS5 پشتیبانی از قابلیت Haptic Feedback است که باعث می‌شود لرزش‌های این دسته بسیار دقیق‌تر از نسخه قبلی باشند. برای مثال وقتی مشغول تجربه یک بازی اتومبیلرانی هستید، با وارد شدن اتومبیل شما به یک جاده خاکی، دسته PS5 شروع به لرزیدن می‌کند. حالا اگر وارد یک جاده گلی شوید، نوع لرزش دسته متفاوت خواهد بود. در واقع با توجه به هر وضعیتی که در بازی رخ می‌دهد، لرزش دسته PS5 به شما کمک می‌کند تا درک بهتری از موقعیت داشته باشید.

ویژگی مهم بعدی دسته دوال سنس مربوط به دو کلید L2 و R2 می‌شود که جزو دکمه‌های پرکاربرد در دسته‌های پلی استیشن هستند. این دو دکمه حالا به شکلی طراحی شده‌اند که در هر بازی به گونه متفاوتی عمل می‌کنند. برای مثال وقتی در یک بازی تیراندازی مشغول هدف‌گیری و شلیک با استفاده از دکمه‌های L2 و R2 هستید، با توجه به اسلحه‌ای که انتخاب کرده‌اید، میزان فشاری که باید به این دکمه‌های دسته جدید PS5 وارد کنید متفاوت خواهد بود. حالا اگر بخواهید با یک کمان به سمت دشمنان تیر پرتاب کنید، نوع فشار دادن دکمه‌ها دقیقا شبیه حالت کشیدن زه کمان خواهد بود.

دسته پی اس 5

سونی اعلام کرده که باتری دسته بازی PS5 مدت بیشتری دوام می‌آورد. برای شارژ باتری یک درگاه USB-C در قسمت جلوی دسته قرار گرفته که با سرعت بیشتری نسبت به نسخه قبلی، دسته بازی پلی استیشن 5 را شارژ می‌کند. بدنه دوال سنس به صورت دو رنگ طراحی شده است. همچنین در اطراف صفحه لمسی شاهد نوارهای نورانی هستیم که هم ظاهر زیبایی به دسته PS5 بخشیده‌اند و هم کارایی‌های خاص خودشان را در بازی‌ها خواهند داشت.

در دسته بازی PS5 جای دکمه Share با یک دکمه جدید به نام Create تغییر کرده است. همان‌طور که می‌دانید از دکمه Share برای تهیه عکس و فیلم از بازی‌ها و به اشتراک گذاری آن‌ها با سایر بازیکنان استفاده می‌شد. حالا دکمه Create قرار است همین کار را به شکل خلاقانه‌تری انجام دهد. یعنی بازیکنان می‌توانند پس از تهیه تصاویر و ویدیو از بازی‌های خود، تغییرات زیادی روی آن‌ها اعمال کنند و در واقع محتوای کامل‌تری را خلق سازند و سپس آن را به اشتراک بگذارند.

دسته بازی پلی استیشن 5

دسته بازی پلی استیشن 5 از نظر ارگونومی پیشرفت‌های زیادی داشته و به گونه‌ای طراحی شده است که با دست گیمرها مطابقت داشته باشد. سونی برای آنکه به بهترین طراحی ممکن دست پیدا کند، تحقیقات زیادی را روی شکل دست‌های افراد در سنین مختلف انجام داده و در نهایت به این طراحی جدید رسیده است. همچنین پایه‌هایی مخصوص شارژ دسته PS5 عرضه خواهند شد. با توجه به تمامی این موارد، باید انتظار افزایش قیمت دسته PS5 نسبت به دوال شاک 4، دست کم در زمان عرضه، را داشته باشیم.

 


مقایسه دسته بازی پلی استیشن 5 با دوال شاک 4


دسته ی ps5

یکی از جذاب‌ترین بحث‌های پیرامون کنسول جدید سونی، دسته PS5 است. اگر از علاقه‌مندان به دنیای بازی باشید، قطعا از اهمیت دسته در تجربه مناسب یک اثر خبر دارید. در روزهای گذشته جف کیلی، یکی از مهم‌ترین اشخاص رسانه‌ای دنیای بازی‌های ویدئویی، یک بررسی تصویری از دسته بازی پلی استیشن 5 منتشر کرده است. کیلی در رونمایی از دسته PS5 که به صورت زنده در یوتیوب انجام شد، بخشی از رویداد Summer Game Fest این خبرنگار و مجری مهم دنیای بازی، به تحلیل و نمایش تمامی جزییات دسته بازی PS5 و مقایسه آن با دوال شاک 4 پرداخته است. طبق سخنان کیلی، دسته ی PS5 حس و حالی متفاوت با تمامی کنترلرهای پیشین دنیای بازی خواهد داشت. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های دسته های PS5 را می‌توان قابلیت Adaptive Triggers دانست؛ قابلیتی که حساسیتی هوشمند و متغیر به کلید‌های L2 و R2 بخشیده و می‌تواند در انتقال حس و حال موقعیت‌های مختلف بازی‌ها مورد استفاده قرار بگیرد. در واقع، چنین ویژگی‌هایی منجر به توسعه هنر بازی و جذابیت آن‌ها می‌شوند. اگر نگاهی به عکس دسته PS5 بیندازید، به وسواس و توجه سونی در خلق محصولی جدید و نسل بعدی پی خواهید برد.

کیلی در ادامه از وزن بیشتر و اندازه بزرگ‌تر دسته کنسول بازی PS5 نسبت به دوال شاک 4 صحبت می‌کند. با این حال، به نظر می‌رسد که دسته بازی PS5 خوش‌دست‌تر و راحت‌تر از نمونه‌های قبلی باشد. کیلی از بازی Astro’s Playroom برای آزمایش قابلیت های دسته PS5 استفاده کرد؛ اثری که به صورت رایگان در اختیار تمامی خریداران کنسول پلی استیشن 5 قرار خواهد گرفت. شاید بتوان هیجان‌انگیزترین موارد از مشخصات دسته PS5 را قابلیت لرزش هپتیک و بلندگوهای داخلی باکیفیت دانست؛ قابلیت‌هایی بر تجربه مخاطب از بازی تاثیر مستقیم گذاشته و راه را برای ساخت بازی‌های خلاقانه هموار می‌کنند. برای مثال، با رسیدن به یک منطقه شنی و مواجه شدن با باد تند، بلندگوی داخلی با تولید صدایی با کیفیت و عمیق، فضاسازی اثر را تقویت خواهد کرد. لرزش هپتیک نیز به وضوح تفاوت راه رفتن بر یک سطح شنی و یک سطح صاف را به کاربر القا می‌نماید.

دسته های ps5

طبق سخنان اعضای ارشد سونی، نسخه محدود بازی Astro’s Playroom به همراه دسته بازی پلی استیشن 5 و کنسول جدید، مدت‌هاست که در اختیار بازی‌سازان انحصاری این کمپانی قرار گرفته‌اند. در نتیجه، احتمال استفاده استودیوهای قدرتمند و دوست‌داشتنی چون ناتی داگ، اینسامنیاک، ساکر پانچ، مدیا مولکول و سانتا مونیکا از قابلیت‌های جذاب دسته بازی PS5 بسیار زیاد است. این‌طور که به نظر می‌رسد، سونی تصمیم به گشودن درهای جدیدی به روی بازی‌سازان گرفته و این کار را از طریق قرار دادن حافظه SSD فوق سریع و قابلیت‌های خلاقانه دسته بازی پلی استیشن 5 انجام داده است. به عبارت دیگر، می‌توانیم انتظار تحول و گسترش طراحی مراحل بازی‌های ویدیویی را، بیش از همیشه، داشته باشیم.

 


سخن پایانی


مشخصات دسته ps5

در این مطلب با تمامی مشخصات طرح نهایی دسته PS5 آشنا شدیم؛ فناوری جدید سونی که تاثیری مثبت در توسعه و رشد صنعت بازی خواهد داشت. با نگاه به عکس دسته بازی PS5 به ظاهر نسل بعدی آن پی خواهید برد. نظر شما در مورد کنسول جدید سونی و دسته آن چیست؟ قیمت دسته پلی استیشن 5 در ایران را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟ نظراتتان را در پایین صفحه با ما به اشتراک بگذارید. همچنین می توانید برای شارژ دسته بازی از پایه شارژ ps4 و برای تزیین و حفاظت از آن از محافظ دسته ps4 استفاده کنید.

899x519 (950x548)
38.94 KB
899x519 (950x548)
38.94 KB
{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402