داستان شرکت آمازون ؛ Amazon به دلیل نقض تحریم‌ها جریمه شد!

تاریخچه برند آمازون / شرکت آمازون
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

همه ما با فروشگاه آمازون آشنایی داریم و از آن دیدن کرده‌ایم؛ اما آیا از تاریخچه این شرکت چیزی می‌دانید؟ در ادامه همراه ما باشید تا به تاریخچه شرکت آمازون بپردازیم.

وزارت خزانه‌داری آمریکا به تازگی شرکت آمازون (Amazon) را به دلیل نقض تحریم‌های ایالات متحده 134,523 دلار جریمه کرد! طبق گفته‌های مقالامات دولتی، آمازون با استفاده از واسطه‌هایی، کالاهای فروشگاه خود را به کشورهای تحت تحریم آمریکا نظیر ایران، سوریه، کره شمالی، شبه جزیره کریمه، کوبا و سودان ارسال می‌کرده است. البته رقم پایین جریمه نشان از آن دارد که شرکت آمازون در فرایند بررسی با خزانه‌داری آمریکا همکاری و خودافشایی کرده است.

با این حال، یکی از محبوب‌ترین غول‌های خرید آنلاین در ایالات متحده که امکان ارسال کالا به قسمت‌های دیگر دنیا را نیز برای کاربران فراهم آورده، فروشگاه آمازون است؛ اما شرکت آمازون چگونه به این جایگاه دست یافت؟ در ادامه سری مقاله‌های برند استوری، در این مطلب تاریخچه شرکت آمازون و رشد و تکامل آن را با هم مرور می‌کنیم.

آنچه در ادامه می‌خوانید:

  • تاریخچه شرکت آمازون
    • انتخاب نام برند آمازون
    • تاسیس فروشگاه آمازون
    • عرضه اولیه سهام
    • خرید آسان و گسترش محصولات
    • سال‌های 2000 تا 2005
    • سال‌های 2005 تا 2010
    • از سال 2010 تا امروز

 


تاریخچه شرکت آمازون


همه ما با برند آمازون آشنا هستیم، اما ممکن است تاریخچه سایت آمازون و نحوه رسیدن آن به موفقیت کنونی‌اش را ندانیم. در این مقاله تاریخچه کوتاه و مختصری از راه دراز موفقیت شرکت آمازون را برایتان شرح می‌دهیم.

 

انتخاب نام برند آمازون

تاریخچه آمازون

جف بیزوس نام شرکت آمازون را از درون کلمه‌های موجود در دیکشنری انتخاب کرد. «آمازون» به معنای «عجیب و متفاوت» است و با مفهومی که او از فروشگاه اینترنتی خود تصور می‌کرد همخوانی داشت؛ پس «آمازون» به عنوان نام شرکت انتخاب شد. علاوه بر این آمازون بزرگترین رودخانه جهان است و بیزوس نیز قصد داشت فروشگاه آنلاین خود را به بزرگترین فروشگاه کتاب در دنیا تبدیل کند. بعلاوه انتخاب نامی که با حرف A آغاز می‌شود می‌توانست نام کمپانی را در ابتدای فهرستی که به ترتیب حروف الفبا مرتب شده است، قرار دهد.

بیزوس در 5 ژوئیه 1995 (15 خرداد 1374) شرکت را در ایالت واشنگتن با نام «کادابرا» تاسیس کرد. چند ماه بعد از اینکه وکیلی نام آن را به اشتباه «کاداور»، به معنی جسد، تلفظ کرد، بیزوس نام این شرکت را به آمازون تغییر داد. از 19 ژوئن سال 2000 (30 خرداد 1379) لوگوی شرکت آمازون تغییر خاصی کرد و فلشی منحنی به آن اضافه شد که از حرف A در Amazon به سمت حرف Z اشاره می‌کرد. این تغییر نشان دهنده این امر بود که شرکت آمازون می‌تواند هر کالایی را به شما ارائه کند.

بیزوس تاسیس برندی بزرگ و معروف را در نظر داشت. او در یکی از مصاحبه‌های خود اظهار داشت:

هر چیزی در برند ما نیز می‌تواند با گذشت زمان کپی شود. مک دونالد نیز کپی شد، اما هنوز هم شرکتی بزرگ با ارزش میلیون‌ها دلار است. خیلی چیزها به اسم برند بستگی دارد. اسم برند در دنیای آنلاین بسیار مهم‌تر از دنیای واقعی است.

 

تاسیس فروشگاه آمازون

شرکت آمازون

شرکت آمازون در نتیجه چیزی که جف بیزوس، موسس این شرکت، از آن به عنوان «ساختار به حداقل رسانی پشیمانی» یاد می‌کرد تاسیس شد. این عنوان عجیب بیانگر تلاش‌های او برای مقابله با احساس پشیمانی‌ای بود که به خاطر زودتر شرکت نکردن در تجارت‌های اینترنتی داشت. در سال 1994 بیزوس از مقام نائب رئیس شرکت D. E. Shaw & Co. استعفا داد و به سیاتل رفت تا تجارتی را آغاز کند که بعدها به تاسیس شرکت آمازون منجر شد.

پس از آنکه بیزوس گزارشی در رابطه با رشد سالانه 2300% تجارت‌های اینترنتی خواند، فهرستی شامل 20 کالا با قابلیت فروش آنلاین تهیه کرد و آن را به 5 کالا شامل دیسک‌های فشرده، اقلام سخت‌افزاری و نرم‌افزاری کامپیوتر، ویدیو و کتاب کاهش داد. او نهایتا تصمیم گرفت که به خاطر بازار بزرگ و جهانی کتاب، قیمت پایین آن و وجود انواع و سبک‌های مختلف بصورت آنلاین کتاب بفروشد. بیزوس شرکت آمازون را با سرمایه اولیه 10,000 دلاری از حساب شخصی خود و در گاراژ خانه‌اش در خیابان «بلویو» ایالت واشنگتن تاسیس کرد. والدین جف تقریبا در ابتدای کار این شرکت حدود 250,000 دلار در آن سرمایه‌گذاری کردند.

 

عرضه اولیه سهام

تاریخچه سایت آمازون

در ماه جولای سال 1995 آمازون کار خود را به عنوان فروشگاه آنلاین کتاب آغاز کرد. اولین کتابی که در آمازون فروخته شد کتاب «مفاهیم سیال و آنالوگ‌های خلاق: مدل‌های رایانه‌ای مکانیسم‌های اساسی اندیشه» از داگلاس هوفشتاتر بود.

همچنین بخوانید :

در طول دو هفته اول کار، شرکت آمازون به تمام 50 ایالت آمریکا و 45 کشور مختلف کتاب فروخت. در طی دو ماه فروش این شرکت به 20,000 دلار در هفته رسید. در ماه می سال 1997 سهام برند آمازون عمومی شده و در آن زمان هر سهم با قیمت 18 دلار به فروش رسید و ارزش شرکت را به 300 میلیون دلار رساند.

 

خرید آسان و گسترش محصولات

در 11 ژوئن 1998 (21 خرداد 1377) آمازون تصمیم گرفت سی‌دی و دی‌وی‌دی را نیز در کنار کتاب به فروش برساند. قسمت موزیک این شرکت 125,000 عنوان موسیقی را شامل می‌شد که این میزان از یک فروشگاه معمولی عرضه موزیک بسیار بیشتر بود. علاوه بر این به کاربران امکان گوش دادن به کلیپ‌های موسیقی را می‌داد و انواع دیگر موزیک را با توجه به انتخاب‌هایشان به آن‌ها پیشنهاد می‌داد. در 28 سپتامبر سال 1999 (6 مهر 1378) فروشگاه آمازون امکان خرید آنلاین تنها با یک کلیک را برای کاربران فراهم آورد. این تکنولوژی به کاربران امکان خرید بیشتر و به شرکت اجازه جمع‌آوری اطلاعات آنان را می‌داد.

در سپتامبر همان سال شرکت آمازون تصمیم به همکاری با فروشندگان دیگر گرفت. ابن فروشندگان در ابتدا کتاب‌های کمیاب و مناسب برای کلکسیونرها را می‌فروختند و بعدها کالاهای دست دوم را نیز برای فروش به کالاهای خود اضافه کردند. این اقدام معاملات برند آمازون را به مقدار زیادی افزایش داد. در چهار ماه اول پس از این اقدام، 250,000 نفر از این سرویس شرکت برای خرید خود استفاده کردند.

 

سال‌های 2000 تا 2005

برند آمازون

طبق اطلاعات منابع، شرکت آمازون به مدت 4 تا 5 سال انتظار سود نداشت و رشد نسبتا آرام این شرکت موجب شکایت سهامداران شده بود. حباب دات-کام که در ابتدای قرن 21 موجب رشد بسیاری از شرکت‌ها و نابودی بسیاری از شرکت‌های آنلاین در بازار بورس شده بود، بر آمازون تاثیر مهلکی نداشت، اما موجب بیکاری 15% از کارمندان این شرکت شد. شرکت آمازون بالاخره در سه ماهه پایانی سال 2001 به اولین سود خود با درآمدی بیش از 1 میلیارد دلار رسید.

در 7 نوامبر سال 2002 (16 آبان 1381) این شرکت همکاری خود را با چندین کمپانی بزرگ لباس آغاز کرده و محصولات بیش از 400 برند پوشاک را به کاربران خود ارائه داد. حالا شرکت آمازون لوازم الکترونیک آشپزخانه، اسباب‌بازی و حتی مجله را در کنار کتاب به کاربران خود ارائه می‌داد. در 10 ژوئن 2003 (20 خرداد 1382) آمازون وارد تجارت وب هاستینگ شد و با اعطای مجوز پلتفرم خود به سایت‌هایی همچون Borders.com و Target.com به درآمد بیشتری دست یافت. 15 سال بعد خدمات وب و سرویس ابری این شرکت به یکی از بزرگترین بخش‌های درآمدزایی آن تبدیل شدند.

در آگوست سال 2004 شرکت آمازون 75 میلیون دلار را صرف خرید شرکت Joyo، بزرگترین فروشگاه آنلاین کتاب و لوازم الکترونیک در چین می‌کند، اما این شرکت که به آمازون چین تغییر نام یافته بود، با رقبای بزرگی همچون Alibaba روبرو شده و تنها 0.7% خریدهای آنلاین را به خود اختصاص می‌دهد.

 

سال‌های 2005 تا 2010

فروشگاه آمازون

در 2 فوریه سال 2005 (14 بهمن 1383) شرکت آمازون پیشنهاد خریدی به نام آمازون پرایم را معرفی می‌کند که کاربران می‌توانند تنها با پرداخت 79 دلار هر سفارش خود را تنها طی 2 روز دریافت کنند. حالا با بیش از 100 میلیون عضو در دنیا، پرایم یکی از ارزشمندترین سرمایه‌های شرکت آمازون محسوب می‌شود.

در 19 نوامبر سال 2007 (28 آبان 1386) آمازون از محصول کتابخوان خود به نام کیندل رونمایی می‌کند. این کتابخوان به کاربران امکان دانلود کتاب، مجله و روزنامه را داده و شروع قیمت آن از 399 دلار بوده است. در 21 دسامبر همان سال (30 آذر 1386) این کمپانی دفتر جدید خود را در سیاتل قرار داده و 40,000 کارمند خود را در فضایی با مساحت بیش از 8 میلیون فوت مربع جای می‌دهد.

در 31 ژانویه سال 2008 (11 بهمن 1386) آمازون با پرداخت 300 میلیون دلار بخش کتاب‌های صوتی خود به نام Audible را راه‌اندازی کرد. این بخش شامل 80,000 برنامه مختلف در ایالات متحده و اروپا می‌شود. این اقدام تنها دو ماه پس از رونمایی از کتابخوان کیندل صورت می‌گیرد. این سرویس در حال حاضر 41% بازار کتاب‌های صوتی را دربر می‌گیرد. البته این بخش با پیشرفت گوشی‌های هوشمند و امکان استریمینگ در گوشی‌ها و سیستم‌های صوتی خودروها افزایش یافته است.

برخلاف تلاش‌های صورت گرفته برای داشتن سهم قابل توجهی در خرید آنلاین کفش، این شرکت موفق به شکست Zappos.com نشد؛ در نتیجه شرکت آنلاین پخش کفش Zappos را با قیمت 900 میلیون دلار خریداری کرد. بعد از این معامله برند آمازون به Zappos اجازه داد تا همچنان در ایالت نوادا باقی‌مانده و تحت مدیریت نائب رئیس خود به کارش ادامه دهد.

 

از سال 2010 تا امروز

تاریخچه آمازون

در سال 2011 شرکت آمازون اولین گوشی هوشمند خود به نام Fire Phone را به بازار عرضه کرد. این گوشی برای مقاصد استریم کردن فایل‌های چندرسانه‌ای بود، اما این اقدام با شکست مواجه شده و به شرکت ضرری برابر با 170 میلیون دلار رساند. تولید این محصول سال بعد متوقف شد. در آگوست همان سال این کمپانی، شرکت Twitch را با قیمتی در حدود 970 میلیون دلار خریداری کرد. این سایت که در زمینه استریم بازی فعالیت می‌کرد برای پیوستن به قسمت تولید بازی خریداری شد.

همچنین بخوانید :

در ماه ژوئن سال 2017 فروشگاه آمازون اعلام کرد که شرکت Whole Foods، فروشگاه زنجیره‌ای خرده ‌فروشی و عمده ‌فروشی مواد غذایی با بیش از 400 مغازه را با قیمتی برابر با 400 میلیون دلار خریداری کرده است. این حرکت از نظر کارشناسان اقدامی برای افزایش دارایی‌های فیزیکی کمپانی و همچنین به چالش کشیدن شرکت Walmart ارزیابی شد. در 8 آگوست 2018 (17 مرداد 1397) طبق مقاله مجله Bloomberg Businessweek، این فروشگاه حدود 43% خرید آنلاین در ایالات متحده را به خود اختصاص می‌داد. پیش بینی‌ها در آن زمان بر این بود که این میزان تا پایان سال 2018 به 49% درصد رسیده و دو سوم درآمد این سایت از ایالات متحده باشد.

در همین سال شرکت آمازون اعلام کرد که دفاتر دیگری را در لانگ آیلند نیویورک و آرلینگتون ویرجینیا تاسیس خواهد کرد. هر دو دفتر سرمایه‌ای 2.5 میلیارد دلاری دریافت کرده و هر یک بیش از 25,000 نفر را استخدام خواهند کرد. این تصمیم با مخالفت‌هایی روبرو شد و شرکت آمازون ساخت دفتر نیویورک را متوقف کرد. تا ژوئیه سال 2019 شرکت آمازون 647,500 کارمند داشته و دارای املاکی با مساحت 288,4 میلیون فوت مربع است.

برند آمازون

در این مقاله به تاریخچه یکی از بزرگترین فروشگاه‌های آنلاین، یعنی شرکت آمازون پرداختیم. فروشگاه اینترنتی پلازا نیز همواره سعی دارد با الگو گرفتن از فروشگاه های اینترنتی بزرگی چون آمازون در جهت رفاه و رضایت کاربران و مشتریان خود قدم بردارد.  شما چه چیزهایی از تاریخچه سایت آمازون را نمی‌دانستید و برایتان جدید بود؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402