کمدین هایی با نقش های جدی ؛ این 10 نفر ما را شگفت زده کردند!

کمدین هایی با نقش های جدی
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

اغلب بازیگران آثار طنز وقتی در قالب نقش‌های کمدی قرار می‌گیرند، دیگر از آن قالب بیرون نمی‌آیند و خود را تکرار می‌کنند. اما اینجا می‌خواهیم کمدین هایی با نقش های جدی را برایتان معرفی کنیم.

نه تنها در ایران، بلکه در تمام دنیا وقتی بازیگران کمدی در قالب نقش‌های طنز قرار می‌گیرند، دیگر این سبک از بازی را سال‌ها ادامه می‌دهند و از قالب کمیک خود خارج نمی‌شوند. اما در این بین هم در ایران و هم در خارج از ایران کسانی هستند که پس از سال‌ها بازی در نقش‌های کمدی و ماندگار، به یکباره با نقشی کاملا جدی و متفاوت توانایی‌های خود را در ایفای چنین نقش‌هایی اثبات کرده‌اند و حتی برای این تغییر ناگهانی برنده جوایز مختلفی شده‌اند. در این مطلب می‌خواهیم به سراغ بازیگران معروف کمدی ایرانی برویم و در واقع کمدین هایی با نقش های جدی را برایتان معرفی کنیم تا بدانید بازیگران طناز ایرانی کدام نقش‌های غیر کمدی را بازی کرده‌اند و آیا توانسته‌اند از پس این نقش‌ها بربیایند یا خیر. پس با پلازا همراه باشید تا با کمدین هایی با نقش های جدی آشنا شوید.

کمدین هایی با نقش های جدی

آنچه در ادامه می‌خوانید:

 


معرفی کمدین هایی با نقش های جدی


در ادامه این مطلب به مهم‌ترین بازیگران کمدی و نقش های جدی آنها اشاره می‌کنیم. در انتهای مطلب هم می‌توانید در نظرسنجی کمدین هایی با نقش های جدی شرکت کنید.

 

امیر جعفری

کمدین هایی با نقش های جدی

  • آثار جدی: میوه ممنوعه، زیر هشت، تعبیر وارونه یک رویا، شهرزاد، پستچی سه بار در نمی‌زند، کیفر، نفوذی و…

امیر جعفری از همان روزهایی که با تکیه کلام «خوب چیزیه آقا، خووب» در بدون شرح و در کنار آقای کاووسی دیده شد، خودش را به عنوان بازیگری توانمند در عرصه کمدی اثبات کرد. همکاری او با مهدی مظلومی و سایر آثار کمدی ادامه پیدا کرد و کم کم با «کمربندها را ببندیم» و «من یک مستاجرم» به جایی رسید که او را در هر کاری می‌دیدیم متوجه می‌شدیم سریال یا فیلم مذکور اثری کمدی است.

اما در سال 1386 حسن فتحی با ریسکی بزرگ ناگهان امیر جعفری را با گریمی متفاوت در نقش پسر حاج یونس فتوحی در درامی جذاب در کنار علی نصیریان قرار داد تا همه با دیدن آن با وجه دیگر بازیگری امیر جعفری شوکه شوند. این نقش و موفقیت جعفری در آن، سرآغاز نقش های جدی و حتی خشن و منفی همچون عطا در سریال زیر هشت و ابی بن‌بست در کیفر بود. حالا دیگر با وجود بازی‌های درخشان کمدی، کارگردان‌ها با خیال راحت نقش‌های جدی فیلم و سریال‌های خود را به امیر جعفری می‌سپارند.

 

مهران مدیری

کمدین هایی با نقش های جدی

  • آثار جدی: همیشه پای یک زن در میان است، پل چوبی، قلب یخی 3، ساعت پنج عصر و درخت گردو

شاید به ندرت بتوان هنرمندی مثل مهران مدیری پیدا کرد که در طول سی سال فعالیتش در عرصه کمدی، کماکان محبوب و در اوج باشد. او در تمام این سال‌ها، با وجود فراز و فرودهای بسیار، مهم‌ترین کمدی‌های تاریخ ایران را ساخته و بازی کرده است و به هیچ وجه نمی‌توان با دیدن اکت‌های او نخندید. مدیری با اینکه به جز آثار خود، در فیلم و سریال‌های کمی بازی کرده است، اما نقش های جدی خوبی در کارنامه او دیده می‌شود که نشان می‌دهد اگر فیلمنامه و شخصیت‌پردازی اثر خوب باشد، می‌توان در ایفای کاراکترهای جدی به او اعتماد کرد.

اولین بازی نسبتا جدی و متفاوت مدیری پس از محبوبیت به عنوان یک کمدین درجه یک، ایفای نقش او در «همیشه پای یک زن در میان است» به کارگردانی کمال تبریزی بود. او در ادامه در نقش یک استاد دانشگاه در «پل چوبی» یک بازی متفاوت و بسیار دور از نقش‌های همیشگی‌اش به نمایش گذاشت. ایفای نقش یک پلیس نیروی انتظامی در «قلب یخی 3» و بازی در نقش یک پزشک در «درخت گردو» اثر محمدحسین مهدویان از دیگر آثاری است که مهران مدیری در آنها نقشی کاملا جدی دارد. اما شاید درخشانترین بازی او در نقشی جدی، بازی‌اش در نقش یک بازجوی وزارت اطلاعات در فیلم خودش «ساعت پنج عصر» است که با گریم و لحن متفاوت به شدت ترسناک به نظر می‌آید. از اینجا می‌توانید بیوگرافی کامل مهران مدیری را بخوانید.

 

محسن تنابنده

کمدین هایی با نقش های جدی

  • آثار جدی: استشهادی برای خدا، هفت دقیقه تا پاییز، ندارها، لامپ 100، محمد رسول الله، فراری، شکستن همزمان بیست استخوان، سه کام حبس و عنکبوت

محسن تنابنده را واقعا می‌توان یک بازیگر خارق‌العاده نامید. او که علاوه بر بازیگری، در نویسندگی و حتی کارگردانی خود را بسیار زبردست نشان داده، پس از بازی در چندین اثر سینمایی و ایفای نقش‌هایی جدی، با نقش‌های کمدی و به خصوص با شاه نقش کارنامه‌اش نقی معمولی خود را به عنوان یک کمدین درجه یک به مردم معرفی کرد. تنابنده در کنار بازی در آثار طنز، نقش‌های جدی فوق‌العاده‌ای هم خلق کرده است. بازی‌های او در «ندارها»، «لامپ صد»، «فراری»، «هفت دقیقه تا پاییز» و «محمد رسول الله» از این دسته‌اند! جدیدترین آثار محسن تنابنده دو فیلم «سه کام حبس» و «عنکبوت» هستند که در هر دو ایفاگر نقش‌هایی کاملا جدی است و باید منتظر ماند و دید او این نقش‌ها را چگونه خلق کرده است. بیوگرافی محسن تنابنده را در این مطلب بخوانید.

 

رضا عطاران

کمدین هایی با نقش های جدی

  • آثار جدی: اسب حیوان نجیبی است، بی‌خود و بی‌جهت، استراحت مطلق، دهلیز، آبنبات چوبی

رضا عطاران سوپراستار گیشه سینمای کمدی و خالق تعدادی از ماندگارترین نقش‌ها و آثار کمدی در سینما و تلویزیون هم با ورود به دنیای نقش‌های جدی توانست طعم سیمرغ بلورین و جوایز مختلف را بچشد. عطاران برای اولین بار در فیلم عبدالرضا کاهانی به نام «اسب حیوان نجیبی است»، نقش یک مامور نیرو انتظامی قلابی را به طرز خیره‌کننده و باورپذیری ارائه داد. با اینکه این عنوان یک فیلم با رگه‌هایی از کمدی بود، اما بازی عطاران در آن کاملا کنترل شده و خارج از قالب تیپ‌های معمولی بود که در سایر آثار ایفا کرده بود.

این همکاری آنقدر درخشان بود و مورد توجه قرار گرفت که کاهانی نقش اول دو فیلم بعدی خودش را هم به عطاران سپرد تا با یک رضا عطاران عصبی و تلخ روبه‌رو شویم. دهلیز متفاوت‌ترین فیلم رضا عطاران در کارنامه‌اش محسوب می‌شود. او در این فیلم در نقش یک معلم آرام و درونگرا که مرتکب قتل غیرعمد شده و حالا در انتظار اعدام است، عالی بازی کرد.

 

سعید آقاخانی

کمدین هایی با نقش های جدی

  • آثار جدی: خداحافظی طولانی، آباجان، پیلوت، کامیون، یک کیلو و بیست و یک گرم و خون شد

سعید آقاخانی نیز از آن دسته از بازیگرانی است که با ساعت خوش و مهران مدیری کارش را شروع کرد. او سال‌ها در سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی نقش‌های کمدی ایفا می‌کرد و بعد خودش شروع به ساخت سریال‌های کمدی در تلویزیون کرد. اما چند سال قبل فرزاد موتمن در فیلم «خداحافظی طولانی» برای اولین بار از آقاخانی در نقش یک کارگر راه‌آهن استفاده کرد و همین نقش جدی علاوه بر توجه ویژه منتقدان و مخاطبان سینما، شروع کار آقاخانی در آثار جدی سینمای ایران بود. البته او قبلا به عنوان اولین اثر سینمایی خود، فیلم متفاوت و تلخ «لامپ صد» را با بازی تماشایی محسن تنابنده هم ساخته بود تا توانایی‌های خود را در خارج از عرصه کمدی بیشتر از پیش به رخ بکشد.

پس از «خداحافظی طولانی»، کارگردان‌های دیگر هم برای نقش‌های جدی فیلم‌هایشان سراغ آقاخانی آمدند. جدیدترین اثر این کمدین، فیلم متفاوت «خون شد» به کارگردانی مسعود کیمیایی است که آقاخانی در آن کاملا در قالب قهرمان‌های دنیای کیمیایی فرو رفته و بازی درخشانی به نمایش گذاشته است.

 

جواد عزتی

کمدین هایی با نقش های جدی

  • آثار جدی: طلا و مس، ماجرای نیمروز، فرشته‌ها با هم می‌آیند، ماجرای نیمروز (رد خون)، تنگه ابوقریب، لاتاری، جان‌دار، آتابای و شنای پروانه

در لیست کمدین هایی با نقش های جدی، جواد عزتی را می‌توان به معنای واقعی کلمه مرد هزارچهره نامید. او در هر فیلم یا سریالی که ظاهر می‌شود، ابعاد جدیدی از توانمندی‌های خود را ارائه می‌کند و تمام سینما دوستان معتقدند سینما و تلویزیون ایران، چندین جایزه به ویژه سیمرغ بلورین به وی بدهکار است. عزتی که کشف سعید آقاخانی است و سال‌ها قبل کارش را با بازی در نقش‌های کوتاه سریال‌های کمدی تلویزیون شروع کرد، پس از بازی در آثار مهران مدیری بیش از پیش دیده شد.

او به موازات بازی در آثار کمدی، برای اولین بار در فیلم سینمایی «طلا و مس» در نقش یک روحانی شوخ‌طبع ظاهر شد و خیلی‌ها بازی متفاوتش را پسندیدند. سکوی پرتاب جواد عزتی، سریال «قهوه تلخ» و نقش ماندگار بابا اتی بود. این شخصیت آنقدر دیده و محبوب شد که هیچ‌کس فکرش را نمی‌کرد عزتی بتواند از زیر سایه این نقش بیرون بیاید، اما او با حضور در فیلم‌های «ماجرای نیمروز 1 و 2»، «تنگه ابوقریب»، «لاتاری»، «جان‌دار» و «شنای پروانه» آنقدر وجه‌های متفاوتی از بازی خود ارائه داد که حالا با قاطعیت می‌توان جواد عزتی را یکی از چند مرد هزارچهره سینمای ایران نامید.

 

مجید صالحی

کمدین هایی با نقش های جدی

  • آثار جدی: استراحت مطلق، مدینه، چراغ‌های ناتمام، شاه‌کش و صحنه‌زنی

مجید صالحی در میان کمدین هایی با نقش های جدی جزو آخرین بازیگرانی است که حضورش در فیلم‌های جدی استارت خورده و کارگردان‌ها نقش‌های جدی را به او پیشنهاد می‌کنند. شروع این کار باز هم به عبدالرضا کاهانی برمی‌گردد؛ کارگردانی که انگار قسم خورده برای تمام کمدین‌های ایران یک نقش جدی و متفاوت کنار بگذارد!

در استراحت مطلق، مجید صالحی کاملا از قالب شوخ و بامزه و طنز خود درآمد و نقش یک کارگر عصبی را بازی کرد. بازی او در این فیلم بسیار مورد توجه قرار گرفت و همین زمینه‌ساز خلق کاراکترهای کاملا جدی در آثاری چون «مدینه»، «چراغ‌های ناتمام» و «شاه‌کش» شد. صالحی در مدینه نقش یک معتاد در آستانه ترک اعتیاد و در شاه‌کش نقش یک مامور پلیس را بازی کرد. جدیدترین فیلم او، همکاری‌اش با بهرام افشاری در «صحنه‌زنی» است که اولین تصاویرش به تازگی منتشر شده و نشان از گریم و بازی متفاوت صالحی در این کار دارد.

 

احمد مهران فر

کمدین هایی با نقش های جدی

  • آثار جدی: استشهادی برای خدا، درباره الی، بی‌خود ‌و ‌بی‌جهت، دربند، هفت‌ماهگی، ماجرای نیمروز و راه رفتن روی سیم

احمد مهران فر همچون مهران مدیری و محسن تنابنده کار خود را با بازی در نقش‌های جدی آغاز کرد، اما بعدها به واسطه خلق تیپ‌های ماندگار مثل «ارسطو عامل»، «صولت خنجری» و چند کاراکتر بامزه کمدی، به عنوان یک کمدین مطرح شناخته می‌شود. او در میان نقش‌های کمدی، چند باری حضور در آثار جدی را هم تجربه کرده است، اما اوج کارش حضور در فیلم محمدحسین مهدویان و بازی در نقش فرمانده عملیات دستگیری موسی خیابانی بود. مهرانفر در این فیلم کاراکتر رحیم را با فرسنگ‌ها فاصله نسبت به سایر نقش‌هایش ایفا کرد و برای این نقش از نظر خیلی‌ها مستحق دریافت سیمرغ بود. احمد مهران‌فر علاوه بر شخصیت رحیم، نقش‌های جدی خوبی در کارنامه دارد که نشان می‌دهد در میان کمدین هایی با نقش های جدی جزو توانمندترین‌هاست.

 

محسن کیایی

کمدین هایی با نقش های جدی

  • آثار جدی: سد معبر، آستیگمات، جشن دلتنگی، ماجرای نیمروز؛ رد خون و هم‌گناه

محسن کیایی هم از همان ابتدای ورودش به دنیای سینما و تلویزیون، با نقش‌هایی کمدی دیده شد. او در اغلب این فیلم‌ها که به کارگردانی برادرش مصطفی کیایی ساخته می‌شدند، ایفاگر شخصیت خنگی بود که در کنار نقش اول فیلم در موقعیت‌های کمیک قرار می‌گرفت. اما برای اولین بار در سد معبر، محسن قرایی بود که این ریسک را پذیرفت و یکی از مهم‌ترین نقش‌های فیلمش را به محسن کیایی سپرد. کیایی در «سد معبر»کاملا در خدمت فیلم بود و همین سبب حضور این بازیگر در «ماجرای نیمروز؛ رد خون» شد. شخصیت افشین گوهری، مامور اطلاعاتی که همسرش عضو مجاهدین خلق شده است از متفاوت‌ترین نقش‌های کارنامه محسن کیایی است و باعث شد با قاطعیت او را در میان کمدین هایی با نقش های جدی قرار بدهیم.

 

مهران غفوریان

کمدین هایی با نقش های جدی

  • آثار جدی: ارادتمند؛ نازنین بهاره تینا و سریال قورباغه

مهران غفوریان را شاید به سختی بتوان در لیست کمدین هایی با نقش های جدی قرار داد؛ چراکه فعلا از روی بدشانسی، هنوز بازی‌های جدی او دیده نشده است و مشخص نیست آیا توانسته از آن قالب بامزه همیشگی خارج شود یا خیر. مهران غفوریان اولین بازی متفاوت و جدی خود را در فیلم بحث‌برانگیز «ارادتمند؛ نازنین بهاره تینا» ایفا کرده است که این فیلم چندین سال است توقیف شده و وزارت ارشاد به هیچ طریقی راضی به نمایش و اکران یا حتی توزیعش در شبکه نمایش خانگی نمی‌شود.

دومین نقش جدی مهران غفوریان هم مربوط به سریال پر سر و صدای «قورباغه» به کارگردانی هومن سیدی است که فیلمبرداری آن به تازگی تمام شده است و در آن غفوریان یکی از نقش‌های اصلی را در کنار نوید محمدزاده، صابر ابر، هومن سیدی و سحر دولتشاهی برعهده داشت. باید منتظر بمانیم و ببینیم او در میان چنین ترکیبی از بازیگران چه غافلگیری برایمان رو کرده است. برای آشنایی بیشتر با سریال قورباغه به این مقاله مراجعه کنید.

 


کلام آخر


در فهرستی که تحت عنوان کمدین هایی با نقش های جدی برایتان معرفی کرده‌ایم، بازیگر زن وجود ندارد. این به دلیل عدم توانایی بازیگران کمدی زن نیست، بلکه به این دلیل است که اساسا در ایران بازیگر کمدی زن به آن معنا وجود ندارد و فقط برخی از بازیگران همچون شقایق دهقان و بهنوش بختیاری در آثار کمدی درخشیده‌اند که آنها هم جز یکی دو دفعه معدود در نقشی جدی ایفای نقش نکرده‌اند.

علاوه بر موارد مذکور، اکبر عبدی، سیروس گرجستانی، محمد کاسبی، علیرضا خمسه و بهرام افشاری هم هستند که در کنار بازی های کمدی، در آثار جدی هم حضور پیدا کردند. در انتهای این گزارش از شما مخاطبان عزیز پلازا می‌خواهیم نظرات خود را درباره این مطلب و سایر مطالب با ما در میان بگذارید. شما در میان کمدین هایی با نقش های جدی بازی کدام بازیگر کمدی را در نقش های جدی می‌پسندید؟

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402