مکان های دیدنی ایران که قبل از مرگ باید ببینید!

جاهای دیدنی ایران روی نقشه
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

ایران یکی از ثروتمندترین کشورها از نظر جاذبه‌های طبیعی و تاریخی است. با پلازا همراه باشید تا با 20 مورد از مکان های دیدنی ایران آشنا شویم.

طبیعت بی نظیر و بسیار متنوع و آثار تاریخی غنی، ایران را به یک هدف بسیار جذاب برای گردشگری تبدیل کرده است. این تنوع آنقدر بالاست که انتخاب مکان های دیدنی ایران جهت سفر و بازدید کاری دشوار است. در اینجا قصد داریم 20 مورد از جاذبه های گردشگری ایران را معرفی کنیم که بازدید از آنها بسیار لذت بخش و خاطره انگیز خواهد بود. با پلازا همراه باشید.

همچنین بخوانید :

آنچه در ادامه می‌خوانید:

 


مکان های دیدنی ایران که قبل از مرگ باید ببینید!


در ادامه به 20 مورد از مکان های دیدنی ایران اشاره می‌کنیم. این مکان‌ها از جنبه تاریخی یا طبیعی (یا هر دو) بسیار جذاب و باارزش هستند و احتمالا پس از خواندن این مقاله برای بازدید از آنها وسوسه خواهید شد!

 

1- تخت جمشید | استان فارس

مکان های دیدنی ایران

هنگامی ‌که صحبت از مکان های دیدنی ایران می‌شود، تخت جمشید از اولین مکان‌هایی است که به ذهن خطور می‌کند. تخت جمشید یکی از پایتخت‌های باشکوه امپراتوری هخامنشی (550-330 پیش از میلاد مسیح) بوده و به نوعی گهواره تمدن ایرانی است. این شهر باستانی در 60 کیلومتری شمال شرقی شیراز و در نزدیکی مرودشت قرار دارد. تخت جمشید یکی از مکان های تفریحی ایران در فصل بهار برای پادشاهان هخامنشی بوده که در آن نوروز را جشن می‌گرفته‌اند. همچنین در نزدیکی تخت جمشید نقش رستم قرار دارد که آرامگاه پادشاهان بزرگ هخامنشی، نقش برجسته‌های پیروزی‌های پادشاهان ساسانی و کعبه زرتشت در آن قرار دارد. اگر به دنبال بازدید از جاذبه های دیدنی ایران هستید، تخت جمشید برای شروع عالی است.

 

2- دره ستارگان | جزیره قشم

جاذبه های دیدنی ایران

یکی از مکان های تفریحی ایران که کمتر دیده اید جزیره قشم در خلیج فارس است که طبیعت بکر و اسرار آمیزی را در خود نهفته دارد. اما اگر بخواهیم به یک مورد از جاذبه‌های قشم اشاره کنیم، آن مورد دره ستارگان است. خاک و ماسه، صخره‌هایی با اشکال مرموز از جمله حیوانات، چهره و دست خلق کرده‌اند. دره ستارگان که در جزیره قشم استان هرمزگان واقع شده یکی از جاهای دیدنی ایران در زمستان و سایر فصول است که می‌تواند تجربه‌ای متفاوت برای شما رقم بزند.

 

3- چغازنبیل | استان خوزستان

جا های دیدنی ایران

یکی دیگر از مکان های دیدنی ایران چغازنبیل است که قدمت آن به قرن 13 پیش از میلاد می‌رسد. چغازنبیل یک نیایشگاه باستانی بسیار باارزش و استثنائی در ایران و حتی جهان محسوب می‌شود. این معبد قدیمی‌ترین ساختمان مذهبی ایران نیز خوانده شده و اولین بنای تاریخی ایران است که در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت. معبد چغازنبیل توسط اونتاش گال پادشاه ایلام باستان در نزدیکی شهر شوش ساخته شده است. اگر به دنبال بازدید از جاذبه های گردشگری ایران هستید و بر آثار تاریخی ارج می‌نهید، به سختی می‌توان مکانی بهتر از چغازنبیل یافت.

 

4- قلعه بابک | آذربایجان شرقی

مکان های تفریحی ایران

دژ بابک که در بالای کوهی بلند در زمان ساسانیان ساخته شده، از جمله مکان های دیدنی ایران است که علاوه بر جاذبه تاریخی، از نظر طبیعی نیز بسیار چشم نواز است. چشم اندازهای زیبای طبیعی و ارزش تاریخی قلعه بابک، گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. قلعه بابک نام خود را از بابک خرمدین گرفته که در دوران حمله اعراب مسلمان به ایران، پایگاه خرمدینان بوده است. اگر به دنبال بازدید از جاذبه های گردشگری ایران در تابستان هستید، قلعه بابک یک انتخاب عالی است. لازم به ذکر است که قلعه بابک در استان آذربایجان شرقی واقع شده است.

 

5- مسجد نصیرالملک | استان فارس

مسجد نصیرالملک یکی از مساجد معروف شیراز است که در نزدیکی شاهچراغ و در دوران قاجار بنا شده است. از آنجا که در ساخت این مسجد از شیشه‌های رنگی استفاده شده است این بنا به مسجد صورتی نیز شناخته می‌شود. این مسجد از نظر معماری و تزئینات همچون یک نگین در معماری دوران قاجار می‌درخشد و حتی زیباترین مسجد ایران خوانده شده است. در خارج از ایران، جاذبه های گردشگری ایران همراه با عکس مسجد نصیرالملک و شیشه‌های رنگارنگ آن معرفی می‌شوند که نشان از شهرت جهانی این مسجد دارد. شهر شیراز یکی از بهترین مکان های تفریحی ایران در فصل بهار و به ویژه اردیبهشت است. هنگام بازدید از شیراز، حتما مسجد نصیرالملک را در فهرست مکان‌های مورد بازدید خود قرار دهید. همچنین بد نیست قبل از بازدید، راهنمای سفر به شیراز را مطالعه کنید.

 

6- تالاب انزلی | استان گیلان

مکان های تفریحی ایران

تالاب انزلی با مساحت حدود بیست هزار هکتار در استان گیلان واقع شده و یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌های جانوران ایران محسوب می‌شود. این تالاب جزایر زیبایی را در خود جای داده است و شهرهای زیبای بندرانزلی و آبکنار را نیز در ساحل خود دارد. ده‌ها گونه پرنده مهاجر و بومی ‌و ده‌ها گونه ماهی، اکوسیستم بی‌نظیری را برای این منطقه به ارمغان آورده‌اند. زیبایی بی‌مانند تالاب‌ها و از جمله تالاب انزلی مرهون گیاهانی است که در سطح آب و سواحل آن به چشم می‌خورد. تالاب انزلی را به راحتی می‌توان یکی از بهترین مکان های تفریحی ایران و حتی یکی از زیباترین مناظر آبی دنیا دانست. برای آشنایی بیشتر با جاذبه های گردشگری گیلان به این مقاله مراجعه کنید.

 

7- جاده چالوس | استان البرز و مازندران

جاذبه های گردشگری ایران

جاده چالوس یا کندوان مسیری است که اهالی پایتخت برای مسافرت به شمال از آن عبور می‌کنند و به همین دلیل شهرت زیادی دارد. اما خود این جاده پر پیچ و خم و طولانی، با مناظر طبیعی زیبا و چشمه‌ها و منابع آبی خود یکی از زیباترین جاده‌های دنیا خوانده می‌شود. این جاده رشته کوه‌های البرز را می‌پیماید که این مسئله به لطف تونل‌ها و پل‌های طولانی متعدد میسر شده است. جاده چالوس از کرج تا چالوس در استان مازندران ادامه داشته و یکی از مهم‌ترین جاذبه های گردشگری ایران در تابستان برای اهالی کرج و تهران محسوب می‌شود. اگر برای بازدید از جاهای دیدنی شمال ایران عازم سفر هستید، عبور از این جاده بسیار هیجان انگیز خواهد بود. همچنین روستای تاریخی و بسیار زیبای بیابانک که در مسیر جاده چالوس واقع شده یکی از مکان های تفریحی ایران در پاییز است.

 

8- میدان نقش جهان | استان اصفهان

دیدنی های ایران زمین

میدان نقش جهان اصفهان در زمان شاه عباس صفوی و جانشینانش محل برگزاری جشن‌های سلطنتی، بازی چوگان، رژه ارتش و مراسم گوناگون و البته محل تجمع و گردش و خرید مردم بوده است. شاردن جهانگرد فرانسوی در دوران صفوی، نقش جهان را زیباترین میدان دنیا لقب داده است. این میدان همچنین یکی از نخستین بناهای ایرانی است که به عنوان میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

میدان نقش جهان از جمله باشکوه‌ترین مکان های دیدنی ایران بوده و یک میدان مستطیلی با درازای 560 و پهنای 160 متری است. در چهار طرف میدان نقش جهان کاخ عالی قاپو، مسجد امام، مسجد شیخ لطف الله و سردر قیصریه (ورودی اصلی بازار اصفهان) قرار دارد. شهر اصفهان که خود را پایتخت فرهنگی ایران می‌داند، محل بنای بسیاری از جا های دیدنی ایران است که میدان نقش جهان از جمله زیباترین آنها به شمار می‌رود. قبل از سفر به اصفهان، این راهنما را مطالعه کنید.

 

9- سازه های آبی تاریخی شوشتر | استان خوزستان

عکس دیدنی های ایران

سیستم آبی تاریخی شوشتر یک مجموعه از 13 بنای تاریخی است که در رابطه با هم کار می‌کنند و از دوران هخامنشیان تا ساسانیان جهت بهره گیری از آب احداث شده‌اند. این بناها مشتمل بر پل، سد، آسیاب، آبشار، کانال و تونل‌های هدایت آب هستند. مادام ژان دیولافوآ، باستان شناس مشهور فرانسوی این مجموعه را بزرگ‌ترین مجموعه صنعتی پیش از انقلاب صنعتی خوانده است. این آثار که با فاصله کمی از هم در نزدیکی شهر شوشتر واقع شده‌اند، به صورت یک مجموعه و با عنوان سیستم آبی تاریخی شوشتر، دهمین بنای ایرانی است که در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده‌اند. آبشارها و آسیاب‌های آبی بزرگ‌ترین و جذاب‌ترین بناهای این مجموعه هستند. اگر به دنبال علامت زدن جاهای دیدنی ایران روی نقشه هستید تا در اولین فرصت از آنها بازدید کنید، سیستم آبی تاریخی شوشتر یکی از بهترین مکان های دیدنی ایران است که نباید از دستش بدهید.

 

10- پل های تاریخی اصفهان

جاهای دیدنی ایران برای مسافرت

سی و سه پل، پل خواجو و چندین پل تاریخی دیگر که عمدتا در دوران صفویه بر روی زاینده رود ساخته شده‌اند، از شاهکارهای معماری و پل سازی ایران هستند که عظمت و شکوه دوران صفوی را به رخ می‌کشند. یکی از معروف‌ترین این پل‌ها سی و سه پل است که 33 دهانه، 295 متر طول و 14 متر عرض داشته و به دستور شاه عباس صفوی و توسط سردار الله وردی خان ساخته شده است. در شرق سی و سه پل، پل خواجو قرار دارد که معماری، تزئینات کاشیکاری و نقاشی‌های بسیار زیبایی دارد و دارای 24 دهانه است. پل جویی که در میان دو پل مذکور قرار دارد، پل شهرستان که قدیمی‌ترین پل بر روی زاینده رود است و از دوران ساسانیان بازمانده است و پل مارنان از جمله دیگر پل‌های تاریخی و جذاب اصفهان به شمار می‌آیند.

 

11- خانه های تاریخی کاشان

جاهای دیدنی ایران در زمستان

کاشان از جمله شهرهای تاریخی ایران است که در استان اصفهان قرار دارد و فاصله آن تا تهران 240 کیلومتر است. این شهر از خانه‌های تاریخی معروفی برخوردار است که با معماری بی نظیر و فوق‌العاده خود یکی از دیدنی های ایران زمین برای توریست‌ها محسوب می‌شوند. شما در خانه‌های تاریخی کاشان سقف‌هایی با طراحی بسیار زیبا، نقاشی‌های باشکوه و حیاط‌های مجلل مملو از درختان انار را خواهید دید. کاشان یکی از مکان های تفریحی ایران در فصل بهار و به خصوص اردیبهشت است که علت آن مناسب بودن آب و هوا و برگزاری مراسم گلاب گیری در اردیبهشت است. اگر قصد بازدید از مکان های دیدنی ایران را دارید و به معماری ارج می‌نهید، از شهر کاشان و خانه‌های تاریخی آن بازدید کنید.

 

12- آرامگاه شیخ صفی‌الدین اردبیلی

جاهای دیدنی ایران روی نقشه

همچنین بخوانید :

یکی دیگر از مکان های دیدنی ایران که در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است، آرامگاه شیخ صفی‌الدین اردبیلی جد شاهان صفویه است. این مکان تاریخی در شهر اردبیل واقع شده و مقبره‌های شاه اسماعیل صفوی و برخی دیگر از مسئولان این حکومت نیز در آن قرار دارد. از بخش‌های مختلف این مجموعه می‌توان از چینی خانه، مسجد، جنت سرا، خانقاه، چله خانه، شهیدگاه و چراغ خانه نام برد. بقعه شیخ صفی‌الدین ده‌ها اثر نفیس در رشته‌های مختلف هنری را در خود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به عالی‌ترین کاشی کاری، گچ‌بری کتیبه‌های زیبا و باشکوه، خوشنویسی خطاطان بزرگ عهد صفوی، نقره کاری، طلاکاری و نقاشی اشاره کرد. اگر به دنبال بازدید از جا های دیدنی ایران هستید، آرامگاه شیخ صفی‌الدین اردبیلی را فراموش نکنید.

 

13- برج های کبوترخانه

بهترین مکان های تفریحی ایران

کبوترخانه یا برج کبوتر به سازه‌هایی می‌گویند که برای لانه گزینی پرندگان و به خصوص کبوترها در ایران (و برخی نقاط دیگر دنیا) ساخته می‌شوند. کاربرد عمده این برج‌ها علاوه بر توجه و احترام به کبوترها و پرندگان، جمع آوری و استفاده از مدفوع پرندگان برای استفاده در کشاورزی، دباغی، چرم سازی و تولید باروت بوده است. در گذشته این برج‌ها در شهرهای مختلف ایران وجود داشتند و تا چهارده هزار لانه را در خود جای می‌دادند. ارگ شیخ بهایی در نجف آباد اصفهان یکی از برج‌های کبوتر معروف مربوط به دوره صفویه است. همچنین شهرستان میبد یزد که یکی از جاذبه های دشگری ایران در پاییز محسوب می‌شود، یک برج کبوترخانه معروف مربوط به دوران قاجاریه دارد. هنگام مسافرت و بازدید از مکان های دیدنی ایران، کبوترخانه‌ها را از یاد نبرید.

 

14- زیارتگاه چک چک | استان یزد

مکان های تفریحی ایران در پاییز

چَک‌چَک که پیرسبز نیز نامیده می‌شود، یکی از زیارتگاه‌های مهم زرتشتیان به شمار می‌آید. این زیارتگاه در استان یزد و میان کوه‌های اردکان و انجیره واقع شده و یکی دیگر از مکان های دیدنی ایران محسوب می‌شود. نام چک چک احتمالا از صدای قطره‌های آبی که از صخره‌ای در این محل می‌چکد گرفته شده است. آب مورد نیاز چک چک از منبع مذکور تامین می‌شود. هرچند زیارتگاه‌های زرتشتی دیگری نیز در یزد وجود دارند، اما بازدید از این زیارتگاه می‌تواند تجربه‌ای متفاوت را برای شما رقم بزند.

 

15- قلعه رودخان | استان گیلان

مکان های تفریحی ایران در فصل بهار

قلعه رودخان یکی از بهترین جاهای دیدنی ایران برای مسافرت است که هم برای دوستداران طبیعت و هم برای دوستداران تاریخ تجربه‌ای به‌یادماندنی فراهم می‌سازد. این قلعه بنایی مربوط به دوران ساسانی بوده که بر فراز ارتفاعات جنگلی شهرستان فومن در گیلان بنا شده است. اگر می‌خواهید از مکان های دیدنی مختلف ایران بازدید کرده و یک مجموعه عکس دیدنی های ایران را داشته باشید، حتما از قلعه رودخان بازدید کنید و از مناظر شگفت انگیز آن که با قلعه تاریخی رودخان ‌ترکیب شده‌اند عکسبرداری کنید.

 

16- غار کتله خور | استان زنجان

مکان های تفریحی ایران که کمتر دیده اید

غار کَتَله‌خور مکانی زیبا در استان زنجان است که تا دهه سی خورشیدی کشف نشده باقی مانده بود. این غار سه بخش فرهنگی، تفریحی و ورزشی دارد که بخش ورزشی آن مخصوص غارنوردان و صخره نوردان است. بخش مذکور حدود 4 کیلومتر است و انتهای آن هنوز کشف نشده است. بخش تفریحی نیز که مورد بازدید عموم قرار می‌گیرد حدود 2 کیلومتر طول دارد. غار کتله خور از نظر کیفیت بلورها و قندیل‌ها، زیبایی و تعدد طبقات یکی از جذاب‌ترین غارهای آهکی جهان و از جمله بهترین مکان های دیدنی ایران است.

 

17- آرامگاه حافظ | استان فارس

جاذبه های گردشگری ایران همراه با عکس

حافظیه یا آرامگاه حافظ جایگاه خاکسپاری یکی از تحسین شده‌ترین شاعران ایران زمین، حافظ شیرازی است. در صورت علاقه به این شاعر بزرگ، بازدید از حافظیه بسیار خاطره انگیز و لذت بخش خواهد بود. آرامگاه‌های شاعران و دانشمندان ایران یکی از شایسته‌ترین مکان های دیدنی ایران برای بازدید هستند که آرامگاه حافظ یک مورد از آنها است.

 

18- جزیره هرمز

جاذبه های گردشگری ایران همراه با عکس

هرمز جزیره‌ای کوچک در خلیج فارس و 16 کیلومتری بندرعباس است. از این جزیره به دلیل موقعیت راهبردی آن در تنگه هرمز، بیشتر در بحث‌های سیاسی و نظامی ‌می‌شنویم. اما این جزیره دارای یک محیط آرام و طبیعت رویایی است که آن را به یکی از مکان های دیدنی ایران تبدیل می‌کند. سطوح این جزیره از رنگ‌های زیبایی چون قرمز، زرد و نارنجی تشکیل شده که در ‌ترکیب با آبی خلیج فارس به یک مکان رویایی برای دوستداران زمین شناسی و طبیعت تبدیل می‌شود. دره رنگین کمان شناخته شده‌ترین جاذبه جزیره هرمز محسوب می‌شود. برای آشنایی بیشتر با جزیره‌های دیدنی ایران این مقاله را مطالعه کنید.

 

19- دشت لوت

جاذبه های گردشگری ایران در تابستان

دشت لوت نخستین جاذبه طبیعی ایران است که در یونسکو ثبت شده و یکی از گرم‌ترین نقاط زمین محسوب می‌شود. این دشت همچنین بیست و هفتمین بیابان بزرگ دنیا است. دشت لوت دارای ویژگی‌های طبیعی جالب زیادی است که باعث شده به عنوان یکی از مکان های دیدنی ایران مورد توجه گردشگران ایرانی و خارجی قرار بگیرد. آرامش و سکوت بیابان و آسمان پرستاره بیابان لوت با کمتر مکان دیگری قابل مقایسه است.

 

20- بیستون و طاق بستان | استان کرمانشاه

جاذبه های گردشگری ایران در پاییز

بیستون و طاق بستان دو اثر تاریخی با فاصله‌ای نزدیک در استان کرمانشاه هستند که از برجسته‌ترین جاذبه های گردشگری ایران محسوب می‌شوند. طاق بستان یک بنای تاریخی باارزش مربوط به دوران ساسانی است که در آن چند صحنه تاریخی از جمله تاج گذاری خسرو پرویز و برخی دیگر از شاهان ساسانی و همچنین کتیبه‌ها و مراسم دیگری در آن حک شده است. طبیعت زیبا و سرسبز این مکان، جذابیت آن را دو چندان کرده است. بیستون نیز نام منطقه تاریخی معروفی در استان کرمانشاه است که تقریبا از تمامی ‌دوران تاریخی و از جمله هخامنشیان و ساسانیان آثاری در آن دیده می‌شود.

مکان های دیدنی ایران

بیست مکان معرفی شده در این مقاله جذابیت‌های متفاوتی دارند که هر فرد بنا به سلیقه خود می‌تواند مکان مورد علاقه خود را انتخاب کند. همچنین این مکان‌ها تنها بخشی از مکان های دیدنی ایران هستند. کدام جاذبه‌های گردشگری مورد علاقه شما در فهرست بالا قرار نداشت؟ در بخش دیدگاه‌ها آنها را برای ما معرفی کنید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402