انتظاراتی که از بازی Bioshock 4 داریم + اخبار و تاریخ انتشار

گیم پلی بازی BioShock 4
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

بالاخره پس از مدت‌ها، کمپانی 2K گیمز اعلام کرد که بازی Bioshock 4 در دست ساخت است. با ما همراه باشید تا اطلاعاتمان از این بازی و همچنین انتظاراتی که از آن داریم را مرور کنیم.

طرفداران مجموعه بایوشاک به روند سه ساله برای عرضه نسخه جدید این مجموعه عادت داشتند، اما حالا هفت سال از انتشار آخرین بازی سری می‌گذرد و هنوز خبری از شماره چهارم نیست. چندی پیش کمپانی 2K گیمز هواداران را از بی‌خبری کامل درآورد و اعلام کرد که بازی Bioshock 4 در حال ساخته شدن است. البته هنوز اطلاعات زیادی درباره این بازی وجود ندارد، اما در ادامه هر آنچه که در مورد بازی بایوشاک 4 می‌دانیم را مرور خواهیم کرد. ضمنا 5 مورد از چیزهایی که دوست داریم در این بازی ببینیم را بیان می‌کنیم. با پلازا همراه باشید.

آنچه در ادامه می‌خوانید:

 


مروری اجمالی بر بازی های مجموعه بایوشاک


بازی بایوشاک 4

بایوشاک یکی از مهمترین مجموعه‌ها در دنیای گیم است. اگر به گیم‌پلی بازی‌های این مجموعه نگاه کنیم، آن را پر از نوآوری خواهیم یافت. اما بایوشاک‌ها به خاطر روایت داستان عمیق و شگفت‌انگیزشان نزد بازیکن‌ها تا این حد مقدس شده‌اند. کن لوین، خالق این مجموعه، موفق شد یک گونه جدید در سبک شوتر اول شخص به وجود آورد و از آن برای تعریف کردن یک قصه فانتزی بهره بگیرد.

او و تیمش در استودیوی ایرشنال گیمز (Irrational Games) با همکاری کمپانی 2K اولین بازی این مجموعه را در سال 2007 منتشر کردند. این بازی به زیبایی هر چه تمام‌تر، المان‌های سبک تیراندازی اول شخص را با نقش‌آفرینی ترکیب می‌کرد و آزادی عمل بی‌سابقه‌ای در نحوه انجام مبارزات به بازیکن‌ها می‌داد. داستان بازی هم که در شهر زیر آبی رپچر اتفاق می‌افتاد، به قدری متفاوت و فلسفی بود که بعد از گذشت سال‌های طولانی، هنوز هم از آن به عنوان یکی از بهترین داستان‌ها در تاریخ بازی‌های ویدیویی یاد می‌شود.

بازی دوم مجموعه در سال 2010 عرضه شد و یک بار دیگر گیمرها را با خود به یک سفر هیجان‌انگیز به رپچر برد، اما این بار آنها را در لباس دشمنان بازی اول (بیگ ددی‌ها) قرار داد. این بازی یک محتوای دانلودی کوچک به اسم BioShock 2: Minerva’s Den هم داشت که در همان سال منتشر شد. اما شماره سوم این فرانچایز که با نام BioShock Infinite عرضه شد، اگرچه از لحاظ تم و داستان با دو بازی اول مرتبط بود، ولی در یک مکان کاملا جدید اتفاق می‌افتاد.

این بار به جای آنکه به دنیای زیر آب سفر کنیم، وارد شهر کلمبیا که در آسمان‌ها معلق بود می‌شدیم. از همان لحظه‌ای که اولین تریلر بازی Bioshock Infinite به نمایش درآمد، همه بازیکن‌ها مات و مبهوت تغییرات زیاد بازی بودند، به طوری که کسی باورش نمی‌شد این یک بایوشاک باشد. اما این بازی هم چیزی جز یک شاهکار تمام عیار نبود و باعث شد محبوبیت بایوشاک نزد گیمرها بیشتر از گذشته شود. BioShock Infinite هم یک محتوای دانلود به اسم Burial at Sea داشت که در دو قسمت منتشر شد.

گیم پلی بازی BioShock 4

سه شماره اول مجموعه بایوشاک در کل 34 میلیون نسخه فروختند و این سری را به یکی از پرفروش‌ترین فرانچایزهای صنعت بازی تبدیل کردند. اما فروش خوب مجموعه بایوشاک، آنقدر که به نفع کمپانی 2K شد، برای ایرشنال گیمز خیری نداشت و همین موضوع کی لوین را مجبور کرد تا استودیو را کوچکتر کند و با یک نام جدید (Ghost Story Games) به فعالیتش ادامه دهد. کمپانی 2K اواخر سال 2019 بود که اعلام کرد نسخه جدید بازی BioShock به وسیله یک استودیوی دیگر به اسم کلاد چمبر (Cloud Chamber) در حال ساخته شدن است. در ادامه درباره این بازی بیشتر صحبت می‌کنیم.

 


چه اطلاعاتی از بازی Bioshock 4 در دست داریم؟


گیم پلی بازی Bioshock infinite 4

با اینکه خبر ساخت نسخه جدید بازی BioShock تایید شده، اما هنوز نمی‌دانیم که این بازی در چه تاریخی منتشر می‌شود. شرکت 2K اعلام کرده که بازی Bioshock 4 توسط استودیوی تازه تاسیس کلاد چمبر به سرپرستی خانم کِلی گیلمور ساخته می‌شود. این شرکت همچنین اعضای این استودیو را داستان‌سرایانی نامید که می‌خواهند با خلق تجربه‌های منحصربه‌فرد و سرگرم‌کننده، مرزهای سرگرمی را جابه‌جا کنند. اگرچه این ادعای بزرگی به نظر می‌رسد، اما در عمل هم اگر چیزی جز این برای نسخه جدید بازی BioShock اتفاق بیفتد، مورد قبول طرفداران سختگیر این سری واقع نخواهد شد.

همان‌طور که گفتیم، کن لوین در حال حاضر مشغول کار در یک استودیوی کوچک‌تر (باز هم زیر نظر 2K گیمز) است و در روند ساخت بایوشاک جدید هیچ دخالتی ندارد. همین موضوع هم باعث شده که طرفداران، نگرانی‌های زیادی درباره گیم پلی بازی BioShock 4 و داستان آن داشته باشند. البته کمپانی 2K با اطمینان خاصی می‌گوید که بازی‌سازان کلاد چمبر کارشان را به خوبی بلدند و با الهام از نسخه‌های گذشته، یک بازی جذاب دیگر را ارائه خواهند کرد. ما هم امیدواریم همین اتفاق بیفتد. بر اساس اطلاعات تایید نشده، ساخت نسخه جدید مجموعه بایوشاک از سال 2015 کلید خورد، اما یک سال بعد روند توسعه را متوقف کردند. به این ترتیب مراحل ساخت بازی BioShock 4 از سال 2017 آغاز شد و تا امروز هم ادامه دارد. با توجه به این زمان نسبتا طولانی، انتظارات هم از استودیوی کلاد چمبر بیشتر خواهد شد.

نسخه جدید بازی BioShock

پایان‌بندی بازی BioShock Infinite و مخصوصا محتوای اضافی Burial at Sea به گونه‌ای بود که حدس زدن درباره داستان بازی BioShock 4 را خیلی دشوار می‌کند. اما به هر حال بعید است که این بازی، دنباله مستقیم Infinite باشد. احتمالا در شماره چهارم، شاهد شخصیت‌ها و لوکیشن‌های متفاوتی خواهیم بود. با توجه به فانوس‌های دریایی متعددی که در پایان بازی Infinite دیدیم، حتی این احتمال وجود دارد که وارد یک بُعد و دنیای کاملا متفاوت شویم. در ضمن در وبسایت استودیوی کلاد چمبر هم یک فانوس دریایی دیده می‌شود که می‌تواند سرنخی درباره داستان بازی باشد.

همچنین بخوانید :

هنوز معلوم نیست که چه زمانی به اطلاعات بیشتری از بازی BioShock 4 دسترسی خواهیم داشت. احتمالا در یکی از رویدادهای صنعت بازی در سال 2020 یا 2021 این اتفاق رخ می‌دهد. رونمایی ناگهانی از این بازی با نمایش یک تریلر می‌تواند برای گیمرها جذاب باشد؛ مخصوصا اگر بخش‌هایی از گیم پلی بازی BioShock 4 را در این تریلر ببینیم. در ادامه با ما همراه باشید تا انتظاراتمان از نسخه جدید مجموعه بایوشاک را با هم مرور کنیم.

 


5 انتظاری که از بازی بایوشاک 4 داریم


به عنوان گیمرهایی که تمام نسخه‌های مجموعه بایوشاک را تجربه کرده‌ایم، این حق را برای خودمان قائل هستیم که یک فهرست از چیزهایی که مایلیم در بازی بایوشاک 4 ببینیم درست کنیم. در این فهرست به 5 مورد اشاره می‌کنیم که از نظر ما، وجود آنها در نسخه جدید این مجموعه می‌تواند به جذابیت آن کمک کند.

 

بازگشت به شهر رپچر

تریلر بازی Bioshock Infinite

اگرچه در شماره سوم مجموعه بایوشاک، داستان بازی از شهر رپچر فاصله گرفت و به شهر آسمانی کلمبیا منتقل شد، اما همچنان پیوندهای خود با دنیای زیر آبی رپچر را حفظ کرد. رپچر جایی بود که ما را با دنیای بایوشاک آشنا کرد. حتی اگر بخواهیم تعداد بسته‌های الحاقی منتشر شده برای این مجموعه را محاسبه کنیم، بیش از 80 درصد بازی‌های بایوشاک در رپچر اتفاق افتاده‌اند. حتی دو بسته الحاقی بازی BioShock Infinite نیز روایت کننده داستانی در شهر رپچر بودند. هنوز هم مکان‌های زیادی از این شهر بزرگ و عجیب هستند که به آنها سر نزده‌ایم و می‌توانند لوکیشن مناسبی برای خلق یک قصه جذاب دیگر باشند. علاوه بر این، با توجه به پیشرفت‌های گرافیکی بازی‌ها در سال‌های اخیر و همچنین تکنولوژی‌های جدیدی که در زمینه شبیه‌سازی آب معرفی شده‌اند، دنیای زیر آبی رپچر می‌تواند زیباتر از همیشه به نمایش گذاشته شود.

 

طراحی مراحل بازتر (Open World)

یکی از چیزهایی که همیشه دوست داشتیم در بازی‌های بایوشاک بتوانیم تجربه‌اش کنیم، امکان گشت و گذار آزادانه در محیط‌های بازی بود. محیط‌های رپچر و حتی کلمبیا به قدری زیبا و اسرارآمیز بودند که همیشه می‌خواستیم گوشه و کنار آنها را برای پیدا کردن یک آیتم باارزش یا نشانه‌ای از سرگذشت ساکنانشان جستجو کنیم. وقتی قابلیت آویزان شدن از چنگک‌ها و جابه‌جایی با آنها در بازی BioShock Infinite رونمایی شد، گیمرها امیدوار شدند که بالاخره می‌توانند آزادانه به محیط‌های مختلف بازی بروند، اما باز هم این اتفاق رخ نداد. همیشه یا مشغول قدم زدن در راهروهای تنگ و تاریک بودیم یا آنقدر دشمن روی سرمان می‌ریخت که فرصتی برای گشت و گذار در محیط باقی نمی‌ماند. امیدواریم این فرصت در بازی بعدی برای گیمرها مهیا شود.

 

وجود دشمنان کاریزماتیک بیشتر

بازی Bioshock 4

یکی از مواردی که باعث می‌شود خیلی از گیمرها هنوز هم دو نسخه اول بایوشاک را به شماره سوم آن ترجیح بدهند، وجود دشمنانی مثل «بیگ ددی‌ها» است. این موجودات غول‌پیکر که وظیفه‌ای جز محافظت از «خواهر کوچولوها» نداشتند، دارای پس‌زمینه شخصیتی کاملا تعریف شده‌ای بودند. به گونه‌ای که کاملا می‌دانستیم چرا تا وقتی که به آنها حمله نکنیم یا مزاحم خواهر کوچولوها نشویم، کاری به کارمان ندارند. آنها مثل دشمنان سایر بازی‌های شوتر نبودند که به چیزی جز حمله کردن به گیمر فکر نکنند؛ همین موضوع هم باعث می‌شد که بیگ ددی‌ها روح داشته باشند و به نماد مجموعه بایوشاک تبدیل شوند. امیدواریم در بازی بایوشاک 4 هم شاهد حضور دشمنانی شبیه بیگ ددی‌ باشیم.

 

وجود پیچش های داستانی غافلگیرکننده

مشخصه اصلی بازی‌های بایوشاک، علاوه بر محیط‌های منحصربه‌فردی که داشتند، وجود قصه‌ای بود که بارها و بارها بازیکنان را غافلگیر می‌کرد. انتظار داریم که در بازی Bioshock 4 هم شاهد روایت چنین قصه‌ای باشیم. داستان این بازی باید شامل اتفاقات شوکه کننده‌ای باشد تا طرفداران را راضی نگه دارد. برای مثال ببینیم که شخصیت اصلی بازی یک زن است و بعدا متوجه شویم که او یکی از همان خواهر کوچولوهاست که بزرگ شده و می‌خواهد از رپچر فرار کند. یا شاهد بازگشت «اندرو رایان» باشیم و در ادامه متوجه شویم که او در واقع برادر اندرو است. مواردی شبیه به این می‌توانند جذابیت داستان بازی را افزایش دهند.

 

قدرت ها و سلاح های عجیب تر

بازی Bioshock 4

لذت‌بخش‌ترین کاری که در بازی‌های بایوشاک تجربه کرده‌ایم، استفاده از قدرت‌های عجیب و غریب شخصیت اصلی برای نابود کردن دشمنان است. استفاده کردن از پلاسمیدها و ترکیب آنها با سلاح‌های مختلف باعث می‌شد تا تنوع گیم‌پلی بازی بسیار بیشتر شود. برای مثال می‌توانستیم دشمنان را با نیروی الکتریسیته برای مدت کوتاهی بی‌حرکت نگه داریم و سپس با مسلسل به آنها شلیک کنیم. وجود این قدرت‌های جادویی و استفاده کردن از آنها در مبارزات بازی یکی از فراموش‌نشدنی‌ترین تجربیات گیمری ما بود. به همین خاطر امیدواریم در بازی بایوشاک 4 هم شاهد وجود قدرت‌ها و سلاح‌های بیشتر و متفاوت‌تری باشیم.

نظر شما درباره بازی‌های مجموعه بایوشاک چیست؟ چه انتظاری از بازی Bioshock 4 دارید؟ لطفا دیدگاه‌های خود را در همین رابطه با ما و مخاطبان پلازا به اشتراک بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402