DNS چیست؟ چرا و چگونه تنظیمات DNS را تغییر دهیم؟

چگونه DNS را تغییر دهیم
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

DNS یا «نظام نام‌گذاری دامنه» سرویسی است که وظیفه یافتن وب سایت مورد نظر کاربر را برعهده دارد. در اینجا با بررسی Dns و کاربردهای آن آشنا می‌شوید که پیشنهاد میشود در ادامه مقاله مربوط به بررسی Dns باما همراه باشید.

اگر بدنبال یک مقاله جامع در زمینه معرفی Dns هستید باید بدانید که در این مطلب به موارد خوبی از دی ان اس اشاره شده است که اگر جزو افرادی هستید که هیچ اطلاعاتی از این مورد ندارید و قصد دارید با آن بطور کامل آشنا شوید پیشنهاد میشود باما همراه باشید که در ادامه تنظیمات و مواردی که باید از دی ان اس بدانید را برای شما عزیزان بازگو نموده ایم. لازم به ذکر است بدانید که بررسی Dns از زوایای مختلفی انجام گرفته که میتواند نیاز کاربران بسیاری را پوشش دهد پس باما همراه باشید.

در ابتدای توضیحات مربوط به معرفی Dns به آن اشاره شد که دی ان اس بطور کلی چه چیزی است اما اگر قصد دارید به اطلاعات بیشتری از معرفی Dns دسترسی داشته باشید پیشنهاد میشود در ادامه مقاله مربوط به معرفی Dns با پلازا همراه باشید.

در دنیای اینترنت، آدرس واقعی وب سایت‌ها چیزی نیست که ما در نوار آدرس مرورگر تایپ می‌کنیم. در واقع از نظر کامپیوترها نشانی هر وب سایت دنباله‌ای از اعداد است. برای سرورها، روترها و دیگر ابزارهای الکترونیکی که دسترسی به اینترنت را امکان پذیر می‌سازند، این آدرس‌های عددی تنها آدرس‌های قابل فهم هستند. اما اگر ما به عنوان یک انسان بخواهیم این آدرس‌ها را به خاطر بسپاریم یا در نوار آدرس مرورگر تایپ کنیم، کار دشواری خواهیم داشت. اینجاست که DNS یا «نظام نام‌گذاری دامنه» وارد می‌شود. در این مقاله می‌توانید با DNS، تنظیمات DNS و کاربردهای آن بیشتر آشنا شوید. همچنین در ادامه مراحل تغییر DNS در ویندوز 10 را با هم در پلازا مرور خواهیم کرد. شما عزیزان میتوانید در ادامه مقاله معرفی Dns به نکات خوبی دست پیدا کنید.

آنچه در ادامه می‌خوانید:

DNS چیست؟ | معرفی Dns

باما در بررسی Dns همراه باشید که در ادامه قصد داریم شمارا با ای پی و اعدادی که شاید در تنظیمات دی ان اس برایتان یک موضوع مبهم بوده است را معرفی کنیم که در این زمینه با دانستن این موارد میتوانید تنظیمات مربوط به اینترنت های مختلف را مدیریت کنید که البته این موارد بیشتر در مواقعی کاربرد دارد که قصد دارید اطلاعاتی را از آن استخراج کنید اما در زمینه های دیگری که در ادامه بازگو خواهد شد نیز مورد استفاده قرار میگیرد.

تنظیمات DNS

در ابتدای توضیحات باید بدانید که کاربرد Dns چیست و در چه زمینه هایی میتوان از آن استفاده نمود. در واقع کاربرد دی ان اس را میتوان در تنظیمات اینترنت خلاصه بندی نمود که در این زمینه زیرشاخه و تنظیمات بسیاری وجود دارد که با دانستن آنها میتوانید به طیف وسیعی از تنظیمات اینترنت مودم یا اینترنت همراه دسترسی داشته باشید که در ادامه اطلاعات بیشتری در این زمینه مطرح خواهد شد.

ما به عنوان کاربر اینترنت هنگام بازدید از وب سایت ها، یک آدرس قابل فهم و واضح را تایپ می‌کنیم. اما همان طور که اشاره شد، کامپیوترها تنها آدرس‌های عددی وب سایت‌ها که آدرس آی پی نامیده می‌شود را به رسمیت می‌شناسند (مانند 10.10.10.1) و مثلا Plaza.ir برای آنها قابل فهم نیست. پس چگونه کاربر بدون نیاز به تایپ کردن آدرس عددی می‌تواند از وب سایت‌ها بازدید کند؟ پاسخ این است: با کمک DNS. در واقع به لطف Domain Name System هر وب سایت می‌تواند یک آدرس قابل فهم برای ما داشته باشد. دی ان اس نشانی وارد شده در نوار آدرس را بررسی کرده و آدرس آی پی متناظر با آن را برمی‌گرداند.

به بیان دیگر، دی ان اس شبیه یک دفترچه تلفن بزرگ است که علاوه بر آدرس تمام وب سایت‌های دنیا، آدرس عددی متناظر با هریک را نیز در خود دارد. بدون DNS کاربران مجبور بودند آدرس‌های عددی برای هر وب سایت وارد کنند. بنابراین می‌توان گفت DNS یک مسئله بغرنج را برای ما انسان‌ها حل کرده است. در ادامه مقاله معرفی Dns باما همراه باشید.

تغییر تنظیمات DNS

شبکه خانگی شما به طور معمول از DNS Server ارائه شده توسط شرکت ارائه دهنده اینترنت (ISP) استفاده می‌کند. پس از آنکه مرورگر شما نام دامنه (آدرس تایپ شده) را ارسال می‌کند، DNS Server به یک سلسله تعامل نسبتا پیچیده با دیگر سرورها می‌پردازد تا آدرس آی پی متناظر با آدرس تایپ شده را پس از بررسی و تایید کامل، برگرداند. اگر آدرس تایپ شده قبلا زیاد مورد استفاده قرار گرفته باشد، ممکن است DNS Server اطلاعات آن را برای دسترسی سریع‌تر ذخیره (Cached) کرده باشد. پس از آنکه آدرس آی پی مشخص شد، کامپیوتر می‌تواند صفحه وب سایت را برای شما نمایش دهد.

اگر تا به حال با سوال Dns server چیست؟ برخورد کرده اید اما پاسخ آنرا نمیدانید باما همراه باشید. در واقع دی ان اس سرور به ارائه دهنده اینترنت شما گفته میشود که امروزه شرکت های بسیاری در این زمینه نظیر مخابرات ، رایتل ، همراه اول ، ایرانسل و… فعالیت دارند. روند داد و ستد دی ان اس سرور برای بارگذاری یا دریافت فایل از اینترنت بکارگرفته میشود که یک درخواست از سمت شما به ارائه دهنده اینترنت و سپس سایت مرجع ارسال میوشد تا بتوانید آنرا مشاهده کنید. البته این نقل و انتقالات با سرعت بالایی انجام میگیرد که اگر سرعت اینترنت خوبی داشته باشید در بارگذاری صفحات وب با سرعت بیشتری همراه خواهید بود. اگر بدنبال تغییر دی ان اس برای عبور از فیلترینگ هستید در ادامه مقاله معرفی Dns باما همراه باشید.

تغییر DNS برای عبور از فیلتر | بررسی Dns

تغییر dns در ویندوز 10

در کشور ما درخواست‌های کاربران برای بازدید از یک وب سایت، ابتدا به ISP، سپس به NSP (شرکت ارتباطات زیرساخت) و پس از آن به دی ان اس گوگل (یا سرویس‌های مشابه) فرستاده می‌شود. اما می‌توان با تغییر تنظیمات DNS server مستقیما از دی ان اس گوگل استفاده کرد. بدین ترتیب ممکن است بتوانید به برخی از وب سایت‌های فیلتر شده دسترسی یابید. اما این تنظیمات DNS ممکن است تنها توسط خود ISP امکان پذیر باشد و خود شما قادر به انجام آن نباشید. همچنین احتمالا سرعت اینترنت شما به دلیل عدم استفاده از کش ISP و نیز دور بودن سرورهای گوگل کاهش خواهد یافت.

برای اینکه بدانید چگونه dns را فعال کنیم؟ باما همراه باشید. این مورد معمولا در اینترنت های همراه با یکبار خاموش و روشن نمودن گوشی به صورت خودکار پیاده سازی میوشد که تنها کافی است آیکون مربوط به اینترنت را روشن کنید تا بتوانید از ان استفاده نمایید. در اینترنت های خانگی شما باید اطلاعاتی که از ارائه دهنده اینترنت در قالب یوزرنیم و پسورد دریافت نموده اید را برای مودم خود کانفینگ کنید تا با آدرس دهی بتوانید اینترنت خودرا برقرار نمایید.

حال شاید این سوال برای شما پیش بیاید که اصلی ترین وظیفه dns چیست؟ در پاسخ به این سوال باید بدانید که دی ان اس یک رابط میان شما و اینترنتی است که قصد دارید به آن متصل شوید. دی ان اس تنظیمات مربوط به گوشی یا کامپیوتر یا هرچیز دیگری را آماده سازی میکند تا بدون مشکل بتواند با اینترنت ارائه دهنده سرویس ارتباط داشته باشد. نظر شما در مورد معرفی Dns چیست باما همراه باشید.

حتما تا به حال متوجه شده‌اید که گاهی پس از وارد کردن آدرس یک وب سایت مسدود، به وب سایتی خاص (مثلا پیوندها) وارد می‌شوید. این یکی از ساده‌ترین روش‌های فیلتر کردن وب سایت‌ها است. در این روش، دی ان اس در قبال دریافت آدرس برخی وب سایت‌ها (مثلا Facebook.com)، به جای آدرس آی پی متناظر با آن، آدرس آی پی وب سایت پیوندها را برمی‌گرداند. اینجاست که تغییر DNS برای عبور از فیلتر مطرح می‌شود. اگر شما بتوانید تنظیمات DNS خود را تغییر دهید، ممکن است بتوانید به وب سایت‌هایی که با این روش مسدود شده‌اند دسترسی یابید. البته این روش ابتدایی دیگر چندان مورد استفاده نیست و روش‌های بسیار پیچیده و پیشرفته‌تری برای مسدود کردن وب سایت‌ها در ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

مشکلات در DNS

تغییر dns برای عبور از فیلتر

با توجه به کاربرد فراوان DNS، وجود هرگونه مشکل در سیستم DNS می‌تواند فعالیت شما را به عنوان کاربر اینترنت مختل کند. به زبان ساده، اگر DNS ارائه شده توسط شرکت ارائه دهنده اینترنت از سرعت پایینی برخوردار باشد یا به خوبی برای ذخیره کردن (Caching) تنظیم نشده باشد، ممکن است سرعت اینترنت شما کاهش یابد. این مشکل به خصوص زمانی خود را بیشتر نشان می‌دهد که بخواهید یک صفحه که حاوی مطالبی از وب سایت‌های متعدد (مانند صفحات حاوی تبلیغات) باشد را نمایش دهید. استفاده از DNS server‌ هایی که بازدهی بالاتری دارند، می‌تواند سرعت اینترنت شما را در هنگام وبگردی افزایش دهد.

برخی شرکت‌ها سرویس‌های DNS همراه با افزونه‌های مناسب برای کسب و کارها ارائه می‌دهند. به عنوان نمونه، این سرویس‌ها قادر به شناسایی وب سایت‌های مخرب در سطح DNS هستند و کمک می‌کنند چنین وب سایت‌هایی به مرورگر کاربر نرسند. این سرویس‌ها همچنین قادر به شناسایی و فیلتر کردن وب سایت‌های مستهجن و دیگر وب سایت‌های نامناسب برای محل کار هستند. در یک مورد مشابه دیگر، سیستم‌های کنترل والدین مبتنی بر DNS به والدین کمک می‌کنند از دسترسی کودکان خود به وب سایت‌های نامناسب (بر روی همه دستگاه‌ها) جلوگیری کنند.

تغییر DNS

پیشتر اشاره شد که DNS server ممکن است درخواست‌های محبوب را در کش ذخیره کند تا بتواند سریع‌تر به آنها پاسخ دهد. کامپیوتر شما نیز یک حافظه کش DNS داخلی دارد که در صورت روبرو شدن با مشکل، ممکن است در بازدید از برخی وب سایت‌های مشخص با دشواری روبرو شوید. در این صورت نیازی به تغییر DNS Server ندارید و تنها کافی است کش DNS داخلی را پاک کنید. بدین منظور باید فرمان ipconfig /flushdns را در خط فرمان ویندوز اجرا کنید.

جز در صورتی که از یک VPN استفاده کنید، DNS server‌ متعلق به ISP شما قادر است URL‌های درخواستی شما را مشاهده کند. این مسئله غیرقابل اجتناب است؛ ISP می‌داند شما به کدام وب سایت‌ها مراجعه می‌کنید، هرچند احتمالا برایش اهمیتی ندارد.

برخی از شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت راهی برای کسب درآمد از سرویس DNS خود پیدا کرده‌اند. هنگامی که شما یک آدرس اشتباهی را در مرورگر وارد می‌کنید، آنها شما را به یک صفحه منتقل می‌کنند که وب سایت‌های مشابه با آدرس وارد شده را نمایش می‌دهد. اما این صفحه همچنین تبلیغاتی را نیز برای شما نمایش می‌دهد. به عنوان نمونه در تصویر زیر کاربر آدرس اشتباه funnycatpiktures.com را وارد کرده و به این صفحه منتقل شده است.

تنظیمات dns server

اینکه شرکت ارائه دهنده اینترنت این تبلیغات را نمایش دهد چندان مهم نیست. اما مسئله حریم خصوصی و امنیت بسیار بااهمیت است. شما تمام تلاش خود را برای حفظ امنیت انجام داده‌اید، اما ISP با ارسال آدرس درخواستی شما به یک موتور جستجو، این امنیت را دچار خدشه کرده است. برخی کاربران خواستار خصوصی ماندن جستجوهای خود هستند. به همین خاطر است که موتورهای جستجو چون DuckDuckGo و StartPage که تاریخچه جستجو را ذخیره نمی‌کنند مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اگر جزو افرادی هستید که با مشکلات بسیاری در این زمینه همراه هستید پیشنهاد میشود به سراغ Dns خصوصی بروید. در واقع دی ان اس های خصوصی یک کابل مجزا و خلوت از ارائه دهنده سرویس برای شما خواهد بود که در این میان متوانید از اینترنت های رادیویی یا وایرلس استفاده کنید. البته طی سال های اخیر شرکت های ارائه دهنده اینترنت نظیر مخابرات از کابل نوری استفاده کرده اند که این مورد سبب افزایش سرعت شده است اما بازهم کاربران بسیاری در این زمینه مشکلاتی را در اختیار دارند که به آنها پیشنهاد میشود به سراغ Dns خصوصی بروند.

وقتی DNS مورد حمله هکرها قرار می گیرد

تنظیمات dns server

احتمالا تا به حال اصطلاح فیشینگ را شنیده‌اید؛ وب سایت‌های جعلی که شبیه به وب سایت‌های اصلی طراحی شده‌اند تا اعتماد شما را جلب کنند. کاربرانی که در دام این وب سایت‌ها می‌افتند اطلاعات حیاتی همچون پسوردها یا اطلاعات کارت بانکی خود را ناخواسته در اختیار این تبهکاران قرار می‌دهند. پیشتر در مطلبی به جدیدترین روش‌های کلاهبرداری در اینستاگرام پرداخته بودیم.

همچنین بخوانید :

یکی از روش‌های مقابله با فیشینگ این است که همواره به نوار آدرس دقت کنیم که آدرس وب سایت اصلی در آن درج شده باشد. گاهی آدرس وب سایت‌های فیشینگ به راحتی قابل تشخیص است و با وب سایت اصلی تفاوت فاحشی دارد. مثلا در تصویر زیر یک وب سایت با آدرس bestastroukusa.com را می‌بینید که نسخه تقلبی وب سایت LinkedIn است. اما گاهی آنها تلاش بیشتری برای فریب شما به خرج می‌دهند؛ مثلا با وب سایت‌هایی چون microsfot.com که تفاوت اندکی با وب سایت اصلی دارد یا وب سایت‌هایی با آدرس بسیار طولانی که دامنه وب سایت را مخفی می‌سازد. اما با همه اینها اگر با چشمان تیزبین به نوار آدرس دقت کنید، قادر به تشخیص این وب سایت‌ها خواهید بود.

تغییر dns برای عبور از فیلتر

ولی ماجرا به همین جا ختم نمی‌شود. در سطح بعدی، ممکن است این افراد به DNS نفوذ کرده و اطلاعات جعلی به آن بدهند که این امر عموما با دستکاری حافظه کش آن صورت می‌پذیرد. در این صورت کاربر آدرس درست را تایپ می‌کند، اما DNS که قبلا آلوده شده، آدرس آی پی وب سایت جعلی را برمی‌گرداند و نوار آدرس همچنان آدرس وب سایت اصلی را نمایش می‌دهد! در اینجا تنها اگر کلاهبرداران کار خود را در کپی کردن وب سایت اصلی خوب انجام نداده باشند، امکان تشخیص جعلی بودن آن وجود دارد.

حمله مشابه دیگر که DNS hijacking یا ربودن دی ان اس نام دارد، بر روی کامپیوتر داخلی شما روی می‌دهد. بدافزاری که روی سیستم شما وجود دارد به تنظیمات TCP/IP دسترسی پیدا کرده و به طور ساده DNS شما را به یک DNS که توسط هکرها کنترل می‌شود تغییر می‌دهد. البته این حمله تنها زمانی روی می‌دهد که بدافزار بتواند از سد نرم افزار آنتی ویروس شما گذر کند؛ اما همواره اندک افرادی هستند که از هیچ آنتی ویروسی بر روی کامپیوتر خود استفاده نمی‌کنند.

 

بهترین DNS سرورها کدامند؟

تنظیمات DNS

حمله به DNS و دیگر مشکلات زمانی روی می‌دهد که ISP شما چندان اهمیتی به امنیت DNS ندهد. رهایی از این مشکل و تهدیدها به سادگی و با تغییر DNS به یک سرویس که برای امنیت و حریم خصوصی DNS ارزش قائل است امکان پذیر است. سرویس Google Public DNS از حدود 10 سال پیش در دسترس است. این سرویس دارای آدرس‌های آی پی رند 8.8.8.8 و 8.8.4.4 بوده و گوگل امن بودن اتصال، محافظت در برابر حملات و نیز سرعت بالا را در آنها تضمین کرده است.

سرویس دیگر متعلق به OpenDNS است که در سال 2005 آغاز به کار کرده است. آدرس آی پی این دی ان اس‌ها مانند گوگل رند نیست، اما سرویس‌های متنوعی را ارائه می‌دهند. علاوه بر دی ان اس‌های امن و خصوصی، این سرویس همچنین سرورهای موسوم به FamilyShield را در اختیار کاربران قرار می‌دهد که محتوای نامناسب را فیلتر می‌کند. بعلاوه این شرکت سرویس‌های پولی برای کنترل والدین ارائه می‌کند که اختیارات بیشتری به والدین می‌دهد. کمپانی مادر این مجموعه، سیسکو است که شرکت‌ها را با Cisco Umbrella (سرویس امنیتی و دی ان اس) تجهیز می‌کند.

تنظیمات DNS

Cloudflare احتمالا یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های اینترنتی است که تا به حال نام آن را نشنیده‌اید. سرورهای این شرکت در سرتاسر جهان پراکنده شده‌اند و به ارائه سرویس‌های امنیتی برای وب سایت‌ها جهت مقابله با حملات محروم‌سازی از سرویس (DDoS) و سرویس‌های مشابه می‌پردازند. این شرکت اخیرا دی ان اس‌های امن را با آدرس‌های آی پی بسیار رند 1.1.1.1 و 1.0.0.1 در دسترس قرار داده است. در رویدادی دیگر، این شرکت طرحی را برای اپلیکیشن موبایل 1.1.1.1 آغاز کرد تا آن را جایگزین سرویس وی پی ان سازد.

به جز این سه مورد مذکور، سرویس‌های دی ان اس رایگان، عمومی و امن دیگری نیز وجود دارند، اما این سه شرکت بسیار مناسب هستند. در واقع تعداد ارائه دهندگان این سرویس در حال کاهش است. سال گذشته، سیمنتک غول نرم افزارهای امنیتی، سرویس Norton ConnectSafe خود را متوقف کرد و به جای آن کاربران را به OpenDNS سوق داد.

اگر با موردی برخورد کرده اید که بدانید Ns در dns یعنی چه با پلازا همراه باشید. ان اس مخفف نیم سرور است که یکی از بخش های مربوط به دی ان اس را پوشش میدهد. این بخش برای اتصال مستقیم به سایت یا منبعی است که قصد دارید از طریق آن داده های شما اجرا شود. بطور مثال اگر با هاست میزبانی آشنا داشته باشید برای اینکه دامین بتواند به قالب سایت شما متصل شود باید نیم سرور های ارائه دهنده هاست میزبانی را برای دامین خود ست کنید که بعد از آن بدون مشکل میتوانید به داده های خود دسترسی داشته باشید. اگر در این زمینه سوال یا مشکلی دارید میتوانید در نظرات باما همراه باشید.

بطور کلی Dns به زبان ساده به تنظیماتی گفته میشود که سیستم کاربر را برای دریافت اینترنت بدون مشکل آماده سازی میکند. یعنی با استفاده از دی ان اس نیازی به کارمند یا شخصی نخواهید داشت که بتواند اینترنت شمارا فعالسازی کند. پیشنهاد میشود باما در ادامه مقاله معرفی Dns همراه باشید.


آموزش تغییر DNS در ویندوز 10 و معرفی Dns و تنظیمات


در بخش‌های پیش توضیحاتی درباره DNS و کاربردهای آن داده شد. اما چگونه DNS را تغییر دهیم؟ در ادامه به معرفی روش‌ها و مراحل تغییر DNS در ویندوز 10 می‌پردازیم. اما پیش از آن باید بدانید که همواره ISP شما اولین جایی است که درخواست شما را دریافت می‌کند. بنابراین تغییر DNS با اجازه ISP امکان پذیر است. در ادامه مقاله بررسی Dns با پلازا همراه باشید که قصد داریم به نکات بیشتری در مورد بررسی Dns بپردازیم.

 

تغییر تنظیمات DNS با استفاده از بخش تنظیمات کنترل پنل

1- وارد Control Panel شوید و به ‌ترتیب به بخش‌های Network and Internet و Network and Sharing Center مراجعه کنید.

2- در قسمت چپ صفحه بر روی Change adapter settings کلیک کنید.

تغییر dns برای عبور از فیلتر

3- روی رابط شبکه‌ای که شما را به اینترنت متصل می‌کند کلیک راست کرده و گزینه Properties را انتخاب کنید.

تغییر DNS

4- گزینه (Internet Protocol Version 4 (TCP/IPv4 را انتخاب و سپس بر روی Properties کلیک کنید.

تغییر dns در ویندوز 10

5- گزینه Use the following DNS server addresses را انتخاب کنید.

6- آدرس‌های DNS اصلی (Preferred) و جایگزین (Alternate) مورد نظر خود را وارد کنید.

تنظیمات DNS

می‌توانید از سرویس‌های زیر استفاده کنید:

  • کلاود فلیر: 1.1.1.1 و  1.0.0.1
  • گوگل: 8.8.8.8 و  8.8.4.4
  • اپن دی ان اس: 208.67.222.222 و 208.67.220.220

7- (اختیاری) در صورت تمایل بر روی Advanced کلیک کنید و از آنجا (تب DNS) آدرس‌های DNS را وارد کنید.

8- در نهایت روی OK کلیک کنید تا پنجره تنظیمات DNS بسته شود. در اینجا دستگاه شما به صورت خودکار از تنظیمات DNS جدید استفاده خواهد کرد.

در ادامه بررسی Dns باما همراه باشید که با اطلاعات خوبی در مورد بررسی Dns و تنظیمات آن اشاره شده است.

تغییر تنظیمات DNS با استفاده از بخش Settings

1- بخش Settings و سپس Network & Internet را باز کنید.

2- بسته به نوع اتصال، بر روی Ethernet یا Wi-Fi کلیک کنید.

3- کانکشن مورد استفاده را انتخاب کنید.

تغییر تنظیمات DNS

4- در بخش IP settings بر روی Edit کلیک کنید.

چگونه DNS را تغییر دهیم

5- از منوی کشویی Edit IP settings استفاده و گزینه Manual را انتخاب کنید.

6- گزینه IPv4 را فعال کنید.

7- آدرس‌های DNS اصلی (Preferred) و جایگزین (Alternate) مورد نظر خود را وارد کنید.

تغییر dns در ویندوز 10

در صورت تمایل از سرویس‌های زیر استفاده کنید:

  • کلاود فلیر: 1.1.1.1 و  1.0.0.1
  • گوگل: 8.8.8.8 و  8.8.4.4
  • اپن دی ان اس: 208.67.222.222 و 208.67.220.220

شما عزیزان میتوانید نظر خودرا نسبت به بررسی Dns برای ما ارسال کنید که نظرات شما در مورد مقاله بررسی Dns بطور کامل مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

8- جهت ذخیره تنظیمات DNS بر روی Save کلیک کنید. بدین ترتیب تنظیمات DNS جدید مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

 

تغییر DNS در ویندوز 10 از طریق خط فرمان

در ادامه میتوانید به تنظیمات مربوط به بررسی Dns دسترسی داشته باشید.

1- منوی استارت را باز کرده و Command Prompt را جستجو کنید.

2- بر روی اولین نتیجه جستجو کلیک راست و گزینه Run as administrator را انتخاب کنید.

3- فرمان netsh را اجرا کنید.

4- برای شناسایی نام کارت شبکه خود فرمان زیر را اجرا کنید:

interface show interface

5- برای تعیین آدرس DNS اصلی فرمان زیر را اجرا کنید. فراموش نکنید که به جای ADAPTER-NAME نام کارت شبکه خود که در مرحله قبل مشاهده کردید و به جای حروف ایکس آدرس آی پی DNS مورد نظر را تایپ کنید.

interface ip set dns name=”ADAPTER-NAME” source=”static” address=”X.X.X.X”

به عنوان نمونه به دستور زیر توجه کنید:

interface ip set dns name=”Ethernet1″ source=”static” address=”1.1.1.1″

تغییر dns در ویندوز 10

6- برای تعیین آدرس DNS جایگزین دستور زیر را اجرا کنید:

interface ip add dns name=”ADAPTER-NAME” addr=”X.X.X.X” index=2

در اینجا نیز به جای ADAPTER-NAME نام کارت شبکه و به جای حروف ایکس آدرس آی پی DNS مورد نظر را تایپ کنید.

به نمونه زیر دقت کنید:

interface ip add dns name=”Ethernet1″ addr=”1.0.0.1″ index=2

تنظیمات DNS

7- (اختیاری) در صورت تمایل می‌توانید آدرس‌های بیشتری اضافه کنید. بدین منظور دستور مرحله قبل را اجرا کنید. اما هر بار به رقم index یکی اضافه کنید. مثلا برای اضافه کردن سومین آدرس از دستور زیر استفاده کنید:

name=”Ethernet1″ addr=”8.8.8.8″ index=3

پس از اجرای مراحل بالا در خط فرمان، ویندوز 10 تنظیمات DNS جدید را مورد استفاده قرار خواهد داد.

تغییر DNS

در پایان، امید است که با مطالعه این مقاله به یک درک کلی از DNS دست یافته باشید و بتوانید به تغییر تنظیمات DNS در ویندوز 10 دست بزنید. اگر در مورد هاستینگ و تنظیمات DNS باز نیاز به کمک دارید می توانید از تیم وب هاست تالک کمک بگیرید. لطفا در بخش دیدگاه‌ها تجربیات و سوالات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

اگر بدنبال بهترین dns server برای ایران هستید باید بدانید که این مورد بیشتر برای افرادی بکار میرود که بطور مداوم با اینترنت پرسرعت سروکار دارند و یا گیمرهایی که قصد دارند با پینگ پایین به بازی های اینترنتی بپردازند. در چنین شرایطی با پرداخت هزینه بیشتر میتوانید به دی ان اس سرور اختصاصی دسترسی پیدا کنید که بی شک میتواند کیفیت بهتری را نسبت به اینترنت های اشتراکی در اختیار شما قرار دهد.

سخن پایانی

مقاله ای تحت عنوان معرفی Dns و هرآنچه که از دی ان اس باید بدانید را در بررسی Dns از دست ندهید. در اختیار شما عزیزان قرار گرفته است که در این زمینه به بخش های مختلفی از دی ان اس اشاره شد. اگر در این زمینه با سوال یا مشکلی همراه هستید میتوانید سوالات خودرا در نظرات برای ما به اشتراک بگذارید تا پاسخ آنرا توسط کارشناسان پلازا دریافت کنید. لازم به ذکر است بدانید که اگر به آموزش های این چنینی نیاز دارید میتوانید آموزش مربوط را در نظرات برای ما ارسال کنید تا در آینده اطلاعات خوبی از ان در اختیار شما قرار گیرد. شما عزیزان میتوانید نظر خودرا نسبت به این مقاله برای ما ارسال کنید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402