چگونه یک طبیعت گرد حرفه ای شویم؟ وسایل طبیعت گردی و نکات ضروری

چگونه طبیعت گردی کنیم
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

طبیعت گردی یکی از راه‌های ارتباط انسان با محیط زنده اطرافش است. البته برای برقراری این ارتباط لازم است که طبیعت گرد نکاتی را به یاد داشته باشد.

جدا شدن از شلوغی شهر و سرگرمی‌های روزمره آن می‌تواند به شناخت و درک بهتر از خودمان کمک زیادی کند. طبیعت گردی یا همان بوم گردی که چند سالی است بین مسافران شهرت یافته است، یکی از راه‌های جالب برای به چالش کشیدن توانایی‌های فردی به حساب می‌آید. بسیاری از افراد نمی‌دانند که طبیعت گردی چیست و یا طبیعت گرد کیست؟ درک آنها از طبیعت گردی این است که در هتلی اقامت خواهند داشت که ازقضا منظره رو به طبیعت نیز دارد. طبیعت گردی فراتر از این حرف‌ها است و هدف آن معامله دو سر برد هم برای انسان و هم برای طبیعت است. در ادامه به توضیحات بیشتر و اینکه چگونه طبیعت گردی کنیم می‌پردازیم. با پلازا همراه باشید.

آنچه در ادامه می‌خوانید:

 


طبیعت گردی چیست؟


طبیعت گرد

طبیعت گردی یا اصطلاح رایج‌تر آن بوم گردی را می‌توان یکی از روش‌های مسافرت یا گردشگری دانست. همان‌طور که از اسم آن هم پیدا است مقصد مسافران طبیعت و مناطق بکر است که اغلب دست‌نخورده مانده‌اند. افرادی که روش طبیعت گردی را برای سفر کردن انتخاب می‌کنند اغلب دوستدار محیط زیست و آدم‌های منعطفی هستند که می‌توانند خودشان را با شرایط مختلف وقف دهند. طبیعت گردان سبک سفر می‌کنند و اغلب ابزار طبیعت گردی شان ساده و سازگار با محیط زیست است.

یک طبیعت گرد حرفه‌ای قدر طبیعت بکر را می‌داند و برای همین از آسیب رساندن به آن هنگام سفرش جلوگیری می‌کند؛ مانند نریختن زباله در طبیعت، سالم نگه‌داشتن شاخ و برگ درختان، آسیب وارد نکردن به حیوانات و محل زندگی‌شان در آن منطقه و غیره. می‌توان گفت افراد با این روش سفر سعی دارند اثری از خود هنگام سفر در طبیعت به جای نگذارند یا به عبارت دیگر با یک تیر دو نشان بزنند، هم از مناظر زیبا لذت ببرند و هم بی‌اثر (اثر منفی) در آن منطقه باشند.

کوهنوردی در طبیعت گردی یک مثال ساده و بارز از چگونگی سفر طبیعت گردان است. اگر به روش سفر کردن آنها توجه کنید خواهید دید که اغلب آنها از وسایلی استفاده می‌کنند که علاوه بر مختصر و مفید بودن، به وسیله خود طبیعت نیز تکمیل می‌شود. به عنوان مثال قمقمه‌ای که مدام از آب شیرین آبشارها پر می‌شود، شارژهای خورشیدی که برای شارژ نگه‌داشتن تلفن و دیگر وسایل الکترونیکی استفاده می‌شوند و غیره.

 


وسایل طبیعت گردی


طبیعت گردی چیست

طبیعت گردی حرفه‌ای علاوه بر مهارت، نیاز به وسایل نیز دارد. البته باید گفت که وسایل طبیعت گردی بسته به نوع مکان و مدت زمان اقامت در آن مکان متفاوت است. به عنوان مثال شما برای کوهنوردی یک‌روزه وسایل کمپینگ و چادر مسافرتی را همراه خود نمی‌آورید. لوازمی که در ادامه به شما معرفی خواهند شد وسایل کلی هستند که در اغلب طبیعت گردی‌ها استفاده می‌شوند. این وسایل برای سفرهای بیش از یک روز کاربرد دارند و بسته به نوع مکان و زمان می‌توان آنها را کم یا زیاد کرد.

 

کفش

می‌توان کفش را مهم‌ترین ابزار طبیعت گردی دانست که در صورت اشتباه انتخاب کردن آن با مشکل جدی روبه‌رو خواهید بود. بسته به مکانی که به آن سفر می‌کنید باید وزن، اندازه و کفی کفشتان متناسب باشد.

 

لباس

لباس‌های پر زرق‌وبرق را فراموش کنید. هنگام طبیعت گردی بهترین گزینه برای لباس، داشتن یک لباس اندازه (نه خیلی گشاد و نه خیلی تنگ) با رنگ‌های طیف خنثی و طبیعی است. جنس لباس‌ها بهتر است به گونه‌ای باشد که زود خشک شود و زمان زیادی خیس باقی نماند. داشتن یکدست لباس اضافی برای مواقعی که دمای هوا تغییر می‌کند نیز مناسب است.

 

کوله پشتی

بسیاری هنگام بستن کوله‌پشتی، طوری رفتار می‌کنند که انگار قرار است برای همیشه راهی سفر باشند. کوله‌پشتی شما باید سبک، مختصر و مفید باشد. شما قطعاً در بوم گردی به اتو مو نیاز پیدا نمی‌کنید. دقت داشته باشید که جنس کوله‌پشتی‌تان ضدآب باشد تا وسایل داخل آن خیس و خراب نشوند.

 

زیرانداز

در بازار زیراندازهای مناسب با اندازه‌ها و ضخامت‌های گوناگونی وجود دارد. کار زیرانداز هنگام سفر خشک و تمیز نگه‌داشتن محل نشستن و خوابیدن شما است، بنابراین نرم و ضخیم بودن آن در اولویت نیست. علاوه بر ضدآب بودن بهتر است طول زیرانداز هم‌اندازه یا بیشتر از قد شما، عرض آن هم یک و نیم الی دو برابر عرض شانه‌هایتان باشد.

 

کیسه زباله

از ملزومات طبیعت گردی تمیز بودن و سالم نگه‌داشتن محیط زیست است. می‌توانید کیسه زباله را با حلقه به کوله‌پشتی‌تان وصل کنید و آشغال‌هایی که در مسیر تولید می‌کنید و یا حتی می‌بینید را در آن جمع‌آوری کنید.

وسایل طبیعت گردی

 

نقشه راه

داشتن راهنما (تور لیدر) و نقشه راه بهترین گزینه برای جلوگیری از گم‌شدن (به خصوص اگر برای اولین بار به چنین سفرهایی می‌روید) است. با اینکه امروزه گوشی‌های هوشمند کار را راحت کردند، اما بهتر است که یک نسخه غیر الکترونیکی از مسیر را نیز همراه خود داشته باشید. داشتن قطب‌نما برای سفرهای ماجراجویانه نیز توصیه می‌شود.

 

جعبه کمک های اولیه

از قدیم به ما گفته‌اند که حادثه خبر نمی‌کند. احتمال اینکه شما یا دوستانتان در طبیعت آسیب ببینید و تا رسیدن به مرکز درمانی اوضاع وخیم‌تر شود هست. بنابراین داشتن یک کیف کمک‌های اولیه عقلانی به نظر می‌رسد. یخ فوری، بتادین، باند، چسب زخم، وسایل ضدعفونی‌کننده و… ازجمله وسایلی هستند که هنگام بوم گردی می‌توانند کاربردی باشند.

 

چراغ قوه و وسایل روشنایی

به همراه داشتن فندک، کبریت یا آتشزنه می‌تواند ساخت آتش در طبیعت را برای شما آسان کند. به همراه داشتن چراغ‌قوه نیز از ضروریات است؛ زیرا در همه مکان‌ها آتش کاربرد ندارد و چه‌بسا خطرناک نیز باشد.

 

بطری آب

قمقمه‌های یک لیتری برای خود تهیه کنید و همیشه آنها را پرآب نگه دارید. هنگام پیاده‌روی و طبیعت گردی بدن آب بیشتری از دست می‌دهد؛ بنابراین باید مدام آب مصرف کنید.

 

غذا خشک

داشتن میان وعده‌های مقوی و خشک می‌تواند شما را تا زمان خوردن وعده اصلی سرپا نگه دارد. غذاهای غیر خشک به هیچ‌وجه بد نیستند، اما احتمال له شدن و خراب شدن آنها در کوله‌پشتی زیاد است.

 

وسایل شخصی

اگر دارو خاصی مصرف می‌کنید یا لوازمی دارید که نبود آنها زندگی روزمره‌تان را مختل می‌کند، مانند لوازم بهداشت فردی، بهتر است آنها را همراه خود داشته باشید.

 


برای طبیعت گردی کجا برویم بهتر است؟


ابزار طبیعت گردی

با جستجوی عکس‌های سفر در اینترنت این حس به آدم القا می‌شود که برای سفرهای بوم گردی لازم است که مکانی دور و ناشناخته برویم. درحالی‌که می‌توان سفر را از مناطق اطراف محل زندگی‌مان نیز شروع کرد. قطعاً کوه، دشت، ساحل و یا جنگلی در نزدیکی محل زندگی‌مان وجود دارد که ما از آن بی‌اطلاع هستیم. می‌توانیم عادت بوم گردی‌مان را از همان نقطه شروع کنیم و آهسته و پیوسته آن را گسترش دهیم. لازم نیست که به عنوان اولین تجربه طبیعت گردی حتماً به جای مشهور و دوری برویم.

 


نکات ضروری هنگام طبیعت گردی


همچنین بخوانید :

نکاتی که در ادامه پیشنهاد خواهند شد، نکاتی هستند که رعایت آنها در اغلب بوم گردی‌ها لازم است و سفر را برای مسافر (به خصوص مسافر تازه‌کار) راحت‌تر می‌کنند. بسته به نوع مکان و زمان می‌توان این نکات را کم یا زیاد کرد.

چگونه طبیعت گردی کنیم

  • سعی کنید تا حد امکان سبک سفر کنید و وزن کوله‌پشتی‌تان از 20 کیلو بیشتر نشود. هرچه وزن کوله‌پشتی‌تان بیشتر باشد شما زودتر خسته می‌شوید.
  • شجاعت صفت بسیار خوبی است، ولی نه مواقعی که منجر به حرکات خودسرانه در طبیعت یا حیات‌وحش بشود. اگر با گروه سفر می‌کنید، همیشه به حرف راهنما گوش دهید و بدون اطلاع حداقل یکی از اعضای گروه کاری را انجام ندهید.
همچنین بخوانید :
  • برای آتش درست کردن از شاخ و برگ جدید درختان استفاده نکنید. این کار آسیب به درختان است. به جای آن از شاخ و برگ‌های خشکیده که روی زمین افتاده‌اند استفاده کنید.
  • همیشه هرکجا که توانستید قمقمه‌تان را از آب پر کنید.
  • قبل از عکس گرفتن از افراد محلی به خصوص از کودکان، از آنها یا فرد بزرگ‌تر آنها اجازه بگیرید. بعضی از آنها معتقدند که با عکس گرفتن روح آنها برای همیشه داخل عکس محبوس می‌ماند (مردم روستایی آسیای شرق). هر قوم و مکان سلیقه و اعتقادات خاص خودشان را دارند که به عنوان مسافر باید به آنها احترام بگذارید.

برای طبیعت گردی کجا بریم

  • سعی کنید با افراد محلی گرم بگیرید یا اگر به زبان شما صحبت نمی‌کنند، سعی کنید حداقل چند کلمه از زبانشان را بیاموزید. با این کار ارتباط بهتری با آنها خواهید داشت.
  • از افراد محلی به خصوص روستاهای دورافتاده خرید کنید. شاید به نظرتان برسد که این افراد قیمت‌ها را به خاطر مسافران بالا بردند و یا جنسی که به شما می‌فروشند ارزش این قیمت را ندارد. اما به خاطر داشته باشید که بسیاری از روستاییان ممکن است شغل اصلی‌شان (دام پروری، کشاورزی و…) در آن سال با مشکل مواجه شده باشد و اکنون تنها منبع درآمدشان همین است. لازم به ذکر است که این حرف برای مراکز مشهور و پر رفت‌وآمد گردشگری صدق نمی‌کند.
  • اطلاعات فرهنگی و تاریخی‌تان را درباره آن منطقه بالا ببرید. این اطلاعات به ارتباط گیری بهتر شما با آن مکان و مردمانش کمک می‌کند.

طبیعت گرد کیست

  • برای سفرهای بلندمدت همیشه مدارک شناسایی و کپی آنها در یک کیسه ضدآب همراهتان باشد. عکس آنها را نیز به ایمیلتان ارسال کنید تا همیشه آنها را در دسترس داشته باشید.
  • هنگام انتخاب غذا بهتر است جسورانه عمل کنید و غذاهای محلی آنجا را بچشید. اما اگر به هر دلیلی حال خوشی ندارید، غذای ساده و آشنایی را انتخاب کنید که هضم آن راحت باشد.
  • کتاب در سفر می‌تواند شیرین جلوه کند، اما در حقیقت فقط بار اضافه است؛ بنابراین از آوردن آنها امتناع کنید. به جای این کار می‌توانید از کتاب‌های گویا استفاده کنید، هرچند هنگام سفر آنقدر سرگرمی وجود دارد که عملاً وقت شنیدن کتاب وجود ندارد.
  • در طبیعت آشغال نریزید و تا حد امکان آشغال‌های موجود سر راهتان را نیز بردارید.
  • نقشه کامل گوگل مپ را به صورت آفلاین و قبل از شروع سفرتان دانلود کنید.

کوهنوردی در طبیعت گردی

  • داشتن پاور بانک‌های خورشیدی برای سفرهای طولانی بسیار مقرون ‌به صرفه است.
  • پیشنهاد کمک دهید. هنگام ساکن شدن در محل موردنظر و یا چادر زدن، به دیگران نیز کمک کنید، فکر نکنید که دیگران موظفند مانند هتل به شما خدمات‌رسانی کنند.
  • چرخه طبیعت را برهم نزنید. کشتن مار، سوسک و امثال اینها ممکن است در آن لحظه به شما آرامش خاطر نسبی دهد، ولی واقعیت این است که تا شما کاری به آنها و محل زندگی‌شان نداشته باشید، آنها نیز آسیبی به شما نخواند زد.
  • علاوه بر داشتن جعبه کمک‌های اولیه، اطلاعات امدادی خودتان را نیز بالا ببرید. این اطلاعات به خصوص اگر تنها سفر می‌کنید بسیار ضروری هستند.
  • این سه کلمه را به خاطر داشته باشید: بازیافت، بازیافت، بازیافت. این حرف فقط به معنای بازیافت زباله‌ها نیست، بلکه استفاده مجدد از وسایل را نیز شامل می‌شود. امروزه به لطف اینترنت ویدیوهای آموزشی زیادی برای استفاده مجدد از وسایل دورریز ساخته‌شده است. این کار علاوه بر صرفه‌جویی در خرج و مخارج سفرتان به محیط زیست نیز کمک می‌کند.

 


کلام آخر


طبیعت گردی چیست

طبیعت گردی را می‌توان یکی از بهترین راه‌های مسافرت برای انسان‌ها دانست؛ البته برای آن دسته از انسان‌هایی که چالش و محیط زیست را دوست دارند و می‌توانند از سختی‌های موجود در مسیر چیزهای خوبی را بیاموزند. اگر قرار باشد که معنای طبیعت گرد را به طور خلاصه بیان کنیم، باید گفت به افرادی گفته می‌شود که ماجراجویی و محیط زیست را دوست دارند و از تجمل‌گرایی به خصوص در سفر دوری می‌کنند.

همچنین بخوانید :

می‌توان بوم گردی را یکی از بهترین روش‌های شناخت سنت و فرهنگ یک منطقه دانست؛ البته به شرطی که مسافر سختگیر نباشد و نسبت به مشکلات احتمالی پیش‌رو انعطاف به خرج دهد. لازم به ذکر است که در شرایط کرونایی فعلی مسافرت و طبیعت گردی هرچند که بسیار وسوسه‌آمیز به نظر می‌رسند، اما کار درستی نیست.

شاید بسیاری از افراد را می‌شناسید که به سفر رفتند، اما خوب است بدانید که افراد زیادی هم هستند که از ابتدای شروع کرونا این کار را انجام ندادند. می‌توان گفت که افراد دسته دوم یک دوستدار محیط زیست به معنای واقعی کلمه هستند؛ زیرا حتی فکر آسیب رساندن احتمالی از جانب آنها به دیگران به شدت آنها را اذیت خواهد کرد، به‌طوری‌که از انجام دادن آن صرف‌نظر می‌کنند. بنابراین لطفاً تا حد امکان از سفرهای غیرضروری خودداری کنید.

برای طبیعت گردی کجا بریم

در این مقاله سعی شد که به صورت مختصر و مفید به مقوله طبیعت گردی و عوامل مرتبط با آن اشاره شود. نظر شما در این باره چیست؟ شما می‌توانید نظرات یا انتقاداتتان را با ما در قسمت کامنت‌ها به اشتراک بگذارید. خوشحال می‌شویم که به کامل شدن این مطلب کمک کنید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402