داستان برند جیپ ؛ خودرویی که در جنگ جهانی اول زاده شد!

تاریخچه برند جیپ
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

برند جیپ یک از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین برندها در صنعت خودروسازی است. با ما همراه باشید تا تاریخچه و محصولات مختلف این برند را بررسی کنیم.

مطمئنا تاکنون نام شرکت خودروسازی جیپ (Jeep) را شنیده‌اید. این خودرو که معروف به ماشین گذرنده از جاده‌های سخت و طاقت‌فرسا است، اولین بار در جنگ جهانی دوم پا به عرصه خودروسازی گذاشت که تا به امروز طرفداران زیادی را در سرتاسر جهان به سمت خود جذب کرده است. درباره این برند معروف چه می‌دانید؟ داستان برند جیپ را در این مقاله از پلازا بخوانید.

برند لباس جیپ / جیپ هامر / کفش برند جیپ

همچنین بخوانید :

آنچه در ادامه می‌خوانید:

 


تاریخچه برند جیپ و موسس آن


جیپ از قدیمی‌ترین خودروهای ایالات متحده آمریکا محسوب می‌شود. نام این برند از عبارت General Purpose یا به اختصار GP گرفته شده است که در جنگ جهانی دوم به عنوان جایگزینی برای اسب و موتور سیکلت ساخته شد. جیپ این خودروی گذرنده از مناطق صعب‌العبور، برای اولین بار توسط شرکت خودروساز آمریکایی به نام بنتام (American Bantam Car) واقع در پنسیلوانیا تولید شد. اما پس از مدتی طی یک قرارداد، این برند محبوب به شرکت‌هایی نظیر ویلیس اورلند (Willys-Overland) و فورد (Ford) واگذار شد.

برند جیپ / Jeep Brand

 


محصولات برند جیپ


همانطور که در ابتدا گفتیم اولین بار خودروی معروف جیپ در اواسط جنگ جهانی دوم توسط شرکت آمریکایی بنتام تولید شد و این سرآغازی بر تولید و پیشرفت این برند در صنعت خودروسازی بود. پس از آن برند جیپ توسعه یافت و برای اولین بار شروع به ساخت خودروهایی کرد که نه فقط برای مقاصد جنگی، بلکه برای استفاده عموم نیز به کار روند که در نهایت منجر به تولید خودرویی بنام CJ-2A و پس از آن جیپ رنگلر شد.

شرکت جیپ / محصولات جیپ

از جمله دیگر محصولات این شرکت می‌توان به واگن استیشن، پیکاپ، جیپستر، جیپ واگونیر، چروکی از نسل XJ از زیر مجموعه مدل‌های نیمه شاسی SUV، گرند چروکی اس آر تی به منظور استفاده در جاده‌های شهری و چروکی تراک هاوک اسب بخار 707 اشاره کرد. اما در نهایت آخرین و جدیدترین نسل برند جیپ، خودرو گرند چروکی (Grand Cherokee) نام دارد که تا پایان سال 2020 میلادی معرفی خواهد شد. این خودرو دوگانه سوز که قطعا محبوبیت زیادی بین هواداران خود پیدا خواهد کرد، مجهز به سیستم موتور برقی است که به منظور استفاده در مسافت‌های کوتاه کاربرد دارد.

برند Jeep / شرکت Jeep

 


نکات جالب و خواندنی درباره سرگذشت برند جیپ


در ادامه به حقایقی جالب درباره برند Jeep می‌پردازیم.

 

زندگی غیرنظامی خودروی جیپ

خودروی غیر نظامی جیپ، CJ-2A نام دارد که برگرفته از دو حرف اول Civilian Jeep است. تولید این خودرو به مدت چهار دهه ادامه پیدا کرد. اما در نهایت مدل CJ جایش با مدل Wrangler عوض شد و مدل رنگلر نیز همچنان تولید می‌شود.

پس از ساخت خودروهای جیپ توسط شرکت ویلیس، این برند پس از مدتی مستقل شد. از جمله مدل‌های چشمگیر و محبوب آن می‌توان به واگن استیشن (سال 1946)، خودروی پیکاپ (سال 1947) و یک مبدل کوچک به نام جیپستر (Jeepster) که بیشتر شبیه به ماشین‌های قدیمی است، اشاره کرد.

در نهایت جیپ همانند شرکت آمریکایی بنتام، شرکت ویلیس را نیز رها کرد. در سال 1953 ویلیس توسط شرکت دیگری به نام کایزر (Kaiser) خریداری شد. پیش از آن، این شرکت تولید کننده یکی از وسایل نقلیه مهم در جنگ جهانی به نام Liberty Ship بود. در سال 1963 کایزر نام خود را به کایزر-جیپ (Kaiser Jeep) تغییر داد و در همان سال نیز جیپ واگونیر که مشابه مدل CJ بود تولید شد.

جیپ واگونیر / شرکت خودروسازی جیپ

 

کمپانی AMC و Chrysler

در سال 1963 شرکت AMC، کایزر جیپ را خریداری کرد تا آن نیز به جمع کمپانی‌های تاریخ این برند بپیوندد. در این دوران برند جیپ پیشرفت چشمگیری کرد، اما باقی خودروهای شرکت AMC، عمدتا به دلیل پیش بینی نادرست، مشکلات اقتصادی و مشکلات کیفیتی کم کم رو به افول رفتند. بنابراین در سال 1987 شرکت Chrysler (کرایسلر)، AMC را خریداری کرد.

در دهه 1980 شاهد عرضه دو محصول محبوب و پرطرفدار از برند جیپ هستیم. اولین خودرو Cherokee از نسل XJ بود که در سال 1984 عرضه شد. این مدل اولین خودروی تمام مدرن از خانواده اس یو وی‌ها بود که به سرعت در بین طرفداران خود محبوبیت پیدا کرد.

جیپ چروکی / تاریخچه برند جیپ

پس از مدتی بدلیل قدیمی شدن برند جیپ در بین طرفداران خود، این برند به فکر جایگزینی برای مدل CJ افتاد. همین مسئله باعث شد نسل اول جیپ رنگلر (Jeep Wrangler) که از لحاظ ظاهری از مدل‌های قبلی خود بسیار جمع و جورتر بود و از لحاظ کیفیتی نیز توانایی قابل توجهی در گذر از جاده‌های صعب‌العبور داشت، به بازار عرضه شود.

معرفی برند جیپ / ماشین های برند جیپ

 

اس یو وی ها مدل های محبوب برند جیپ

در دهه 1990 میلادی شاهد علاقه بسیار مردم به خودروهای SUV هستیم. همزمان با وارد شدن برند جیپ به بازار در سال 1992 اولین نسل گرند چروکی (Grand Cherokee) که جایگزینی برای گرندهای قدیمی واگن محسوب می‌شد، عرضه شد.

جیپ گرند چروکی / داستان برند جیپ

همچنین بخوانید :

در اواخر دهه 1990 همزمان با پدیدار شدن مشکلات اقتصادی کرایسلر (Chrysler) در نهایت این شرکت مجبور به ادغام با شرکت دیگری به نام Daimler AG شد که نتیجه آن متمرکز شدن روی تولید خودروهای مدل SUV و وانت‌ها (Truck) بود. اما این تصمیم در نهایت به افت کیفیت کلی خودرو و هزینه سوخت پایین خودروها منجر شد. در همین سال‌ها جیپ اولین نسل خودروی خود را که به منظور استفاده در جاده طراحی شده بود به نام گرند چروکی اس آر تی (Grand Cherokee SRT) وارد بازار کرد.

اما مشکلات کرایسلر تمامی نداشت و به دنبال رکود اقتصادی که گریبان گیر دایلمر آگ شده بود، شرکت کرایسلر که در آستانه ورشکستگی بود مدتی بعد توسط شرکت فیات (Fiat) خریداری شد. طی نمایشگاهی که در سال 2017 در شهر نیویورک برگزار شد، جیپ از خودرویی به نام گرند چروکی تراک هاوک اسب بخار 707 (707 Horsepower Grand Cherokee) رونمایی کرد.

صاحب شرکت جیپ / جیپ ساخت کدام کشور است

 


برند Jeep در ایران و جهان


شرکت خودروسازی جیپ همچنان محبوبیت خود را در بین طرفداران خود در سراسر دنیا حفظ کرده است و در حال حاضر نیز محصولات این برند معروف تحت مجوزی توسط تولیدکنندگان مختلف در تمام جهان از جمله Mahindra در هند، EBRO در اسپانیا و موارد زیادی در آمریکای جنوبی به بازار عرضه می‌شوند. همچنین بین سال‌های 1953 تا 1998 بیش از 30 مدل از این برند محبوب در ژاپن ساخته شد. در ایران نیز از دهه شصت به بعد مدل‌های جیپ رنگلر (Jeep Wrangler)، رنگید (Renegade) و گلدن ایگل (Golden Eagle) وارد شدند و محبوبیت زیادی بین جوانان ایرانی پیدا کردند.

جیپ گلدن ایگل / جیپ برند کدام کشور است

در این مطلب نگاهی ویژه به تاریخچه برند جیپ و محصولات آن انداختیم. از آغاز جنگ جهانی دوم تا به امروز کمپانی‌های بسیاری با این برند معروف همکاری کرده‌اند، اما شرکت Jeep به طور مستقل توانست محبوبیت خود را در بین طرفدارانش حفظ کند. نظر شما درباره این برند معروف چیست؟ کدام یک از ماشین های برند جیپ را خریداری کرده‌اید؟ می‌توانید نظرات خود را در پایین صفحه با ما به اشتراک بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402