بیوگرافی لیلا حاتمی ؛ بانوی موفق سینمای ایران

لیلا حاتمی
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

لیلا حاتمی یکی از حرفه‌ای‌ترین و بهترین بازیگران زن سینمای ایران محسوب می‌شود که تا کنون ستاره آثار متعددی بوده و جوایز مختلفی را برنده شده است. در ادامه مقاله پیش‌رو با بیوگرافی لیلا حاتمی همراه شما هستیم.

لیلا حاتمی هنرپیشه زن حرفه‌ای سینمای ایران متولد سال 1351 است. او بازیگری را به واسطه والدین بازیگر خود از سال 1362 و با به تصویر کشیدن کودکی کمال‌الملک در فیلمی به همین نام در سینما آغاز کرد. خانم حاتمی تا کنون موفق به کسب جوایزی همچون جوایز جشنواره فیلم فجر، جوایز جشنواره بین‌المللی فیلم برلین و جوایز جشنواره بین‌المللی فیلم کارلووی واری شده است. این هنرپیشه از سوی دولت فرانسه در سال 1391 صاحب نشان لژیون دونور شد و همچنین از اعضای آکادمی اسکار محسوب می‌شود. لیلا حاتمی مسلط به 4 زبان خارجی از جمله انگلیسی، آلمانی، فرانسوی و ایتالیایی است. در ادامه مقاله پیش‌رو پلازا با بیوگرافی لیلا حاتمی همراه شما هستیم.

 

فهرست مطالب:

اطلاعات شخصی لیلا حاتمی

  • نام و نام خانوادگی: لیلا حاتمی
  • تاریخ تولد: 9 مهر 1351
  • محل تولد لیلا حاتمی: تهران
  • میزان تحصیلات: رشته ریاضی (دیپلم)، رشته مهندسی برق دانشگاه پلی‌تکنیک تهران (نیمه کاره رها کرد)، ادبیات فرانسه دانشگاه لوزان سوئیس (نیمه کاره رها کرد)
  • سن لیلا حاتمی: 50 سال
  • قد لیلا حاتمی: 166 سانتی‌متر
  • وضعیت تاهل: متاهل (علی مصفا از سال 1377)
  • صفحه اینستاگرام لیلا حاتمی: هیچ صفحه‌ای در اینستاگرام ندارد.

بیوگرافی لیلا حاتمی

در این بخش از زندگی نامه لیلا حاتمی، درباره سال‌های ابتدایی زندگی حاتمی، خانواده و همچنین ازدواج او با علی مصفا صحبت می‌کنیم.

دوران کودکی و نوجوانی

لیلا حاتمی در تاریخ 9 مهر سال 1351 در تهران به دنیا آمده است. او در یک خانواده هنری متولد شده و علاقه به هنر از همان ابتدای کودکی در وجودش نهادینه بود. اگر نمی‌دانید پدر لیلا حاتمی کیست، باید بگوییم که پدر او علی حاتمی کارگردان، تهیه کننده و فیلمنامه نویس معروف سینمای ایران است که در سال 1375 بر اثر سرطان در گذشت. مادر او نیز زری خوشکام، که با نام زهرا حاتمی نیز شناخته می‌شود، از بازیگران محبوب دهه 50 سینمای ایران بوده که در آثار سینمایی به یاد ماندنی، ایفای نقش کرده است.

بیوگرافی لیلا حاتمی / اطلاعات شخصی لیلا حاتمی

لیلا تنها فرزند علی حاتمی و زری خوشکام است که راه پدر و مادر خود را در پیش گرفت و وارد دنیای هنر شد. او در دبیرستان در رشته ریاضی فیزیک تحصیل کرد و پس از آن برای ادامه تحصیل به شهر لوزان سوئیس رفت و در دانشگاه پلی‌تکنیک فدرال لوزان در رشته مهندسی برق شروع به تحصیل کرد. وی پس از 2 سال، از ادامه تحصیل در این رشته انصراف داد و بعد از آن به دانشگاه لوزان سوئیس رفت و در آنجا ادبیات فرانسه خواند. پس از مدتی به علت بیماری پدرش، تحصیلات خود را نیمه کاره رها کرد و به ایران بازگشت.

زندگی خصوصی لیلا حاتمی

ماشین لیلا حاتمی / علت جدایی لیلا حاتمی از شوهرش

در این بخش از بیوگرافی لیلا حاتمی به زندگی شخصی او می‌پردازیم و عکس لیلا حاتمی و همسرش و فرزندانش را مشاهده می‌کنیم. لیلا حاتمی و علی مصفا در سال 1375 و در هنگام فیلمبرداری فیلم لیلا با یکدیگر آشنا شده و به هم علاقه‌مند شدند. همسر لیلا حاتمی، علی مصفا، یکی از بازیگران برجسته و پرطرفدار ایرانی است که جوایز متعددی برنده شده. این زوج در سال 1377 با یکدیگر ازدواج کردند و حاصل این ازدواج دو فرزند به نام‌های مانی و عسل است. مانی متولد سال 1385 و عسل متولد 1387 است. بنابراین در پاسخ به سوال «فرزندان لیلا حاتمی چند ساله اند؟» باید بگوییم که فرزندان لیلا حاتمی 17 و 15 ساله هستند. عکس جدید از فرزندان لیلا حاتمی را نیز می‌توانید در پایین ببینید.

پدر لیلا حاتمی کیست

لیلا حاتمی و همسرش در فیلم‌های بسیاری با یکدیگر همبازی شدند و آثار مشترک جذابی دارند. خبر جدایی لیلا حاتمی و علی مصفا که مدت‌هه پیش منتشر شد نیز حسابی طرفداران این زوج محبوب را ناراحت کرده بود و همه دوست داشتند بدانند علت جدایی لیلا حاتمی از شوهرش چیست؟ اما آن‌ها این خبر را تکذیب کردند و خانم حاتمی اعلام کرد که این شایعه فقط بخاطر سفر آنها به خارج از کشور برای یکی از پروژه‌های آقای مصفا به وجود آمده است. علی مصفا در سال 1382 فیلم سینمایی «سیمای زنی در دوردست» و در سال 1390 نیز فیلم «پله آخر» را کارگردانی کرد و لیلا حاتمی نیز در هر دو فیلم به عنوان بازیگر نقش اول زن حضور دارد. از آثار مشترک این زوج می‌توانیم به فیلم‌هایی چون لیلا (1375)، میکس (1378)، سریال کیف انگلیسی (1378)، آسمان محبوب (1388)، چیزهایی هست که نمی‌دانی (1389)، پله آخر (1390)، در دنیای تو ساعت چند است (1392)، حکایت دریا (1395)، خوک (1396) و مردی بدون سایه (1397) اشاره کنیم.

زندگی شغلی لیلا حاتمی

حالا که با بیوگرافی لیلا حاتمی و زندگی شخصی او بیشتر آشنا شدیم، در این بخش درباره زندگی حرفه‌ای او صحبت می‌کنیم و از نحوه ورودش به دنیای بازیگری و همچنین درخشش او در این عرصه می‌گوییم.

ورود به عرصه هنر و بازیگری

لیلا حاتمی و همسرش / زندگی شغلی لیلا حاتمی

اولین تجربه بازیگری لیلا حاتمی در سال 1362 یعنی در سن 12 سالگی و با حضور در فیلم سینمایی کمال‌الملک به کارگردانی پدرش رقم خورد. او در این فیلم، نقش کودکی کمال‌الملک را ایفا کرد و برای اولین بار در مقابل دوربین قرار گرفت و پس از آن به بازیگری علاقه‌مند شد. دومین تجربه بازیگری حاتمی به سال 1370 و فیلم سینمایی دلشدگان بازمی‌گردد که اثر دیگری از پدرش علی حاتمی بود و در آن فیلم نیز نقش کوتاهی را بر عهده داشت.

درخشش در دنیای بازیگری

قد لیلا حاتمی / تئاترهای لیلا حاتمی

در ادامه بیوگرافی لیلا حاتمی باید بگوییم که او 5 سال بعد یعنی در سال 1375 برای اولین بار در فیلمی که پدرش کارگردان آن نبود به ایفای نقش پرداخت و بسیار خوش درخشید. او در فیلم «لیلا» به کارگردانی داریوش مهرجویی به عنوان بازیگر اصلی حضور پیدا کرد و با علی مصفا همبازی شد. این فیلم در واقع نقطه عطف کاری لیلا حاتمی محسوب می‌شود که به واسطه آن به خوبی شناخته شد و به شهرت و محبوبیت نسبی رسید.

این هنرمند در پانزدهمین دوره جشنواره فیلم فجر برای بازی در فیلم لیلا، دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول زن را دریافت کرد و مورد توجه فیلمسازان و منتقدان قرار گرفت. پس از آن نیز در سال 1377 در فیلم عاشقانه «شیدا» به کارگردانی کمال تبریزی بازی کرد و با پارسا پیروزفر همبازی شد.

لیلا حاتمی در سال 1378 نیز برای بار دوم در مقابل دوربین داریوش مهرجویی قرار گرفت و در فیلم «میکس» به ایفای نقش پرداخت. او در این فیلم افتخار همبازی شدن با زنده یاد خسرو شکیبایی را پیدا کرد و باری دیگر با علی مصفا همکار شد. پس از آن، مسیر بازیگری برای حاتمی هموار گردید و در فیلم‌های بسیاری به ایفای نقش پرداخت و به تدریج به یکی از بازیگران محبوب و مطرح سینمای ایران تبدیل شد.

عکس لیلا حاتمی و همسرش و فرزندانش / فیلم های لیلا حاتمی

لیلا حاتمی پس از بازی در چندین فیلم سینمایی موفق و ماندگار، در سال 1378 در سریال تلویزیونی «کیف انگلیسی» به کارگردانی سید ضیاءالدین دری به ایفای نقش پرداخت و این سریال، اولین تجربه حضور او در تلویزیون بود. جالب است بدانید که همسر لیلا حاتمی در فیلم کیف انگلیسی نیز در کنار او بود. حاتمی در این اثر مجددا با علی مصفا همبازی شد و به عنوان بازیگر اصلی این سریال در کنار هنرمندان دیگری از جمله محمدرضا شریفی‌نیا، مرحوم سیروس گرجستانی و فرهاد اصلانی شروع به بازی کرد. این بازیگر توانا برای بازی در سریال کیف انگلیسی، در سومین جشنواره سیما برنده جایزه بهترین بازیگر زن فیلم و سریال شد.

در ادامه بیوگرافی لیلا حاتمی باید بگوییم او پس از پایان سریال کیف انگلیسی در چندین فیلم سینمایی دیگر به عنوان بازیگر اصلی زن حضور پیدا کرد و به یکی از ستاره‌های محبوب و پرطرفدار سینمای ایران تبدیل شد. از بهترین و ماندگارترین آثار سینمایی این هنرمند دوست داشتنی می‌توانیم به فیلم سینمایی ارتفاع پست (1380) به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا و فیلم جدایی نادر از سیمین (1389) ساخته اصغر فرهادی اشاره کنیم. فیلم جدایی نادر از سیمین در سطح داخلی و بین‌المللی بسیار خوش درخشید و در مجموع بیش از 52 جایزه جهانی بدست آورد. لیلا حاتمی نیز دو جایزه خرس نقره‌ای و جایزه فیپرشی بهترین بازیگر نقش اول زن را برای بازی در فیلم جدایی دریافت کرد.

لیلا حاتمی در سال های اخیر

بسیاری از بازیگران حرفه‌ای از مرحله‌ای به بعد تصمیم به گزیده‌کاری می‌گیرند و خانم حاتمی نیز از این قاعده مستثنی نیست‌. او علیرغم اینکه به گفته خودش نسبت به همسرش راحت‌تر نقش‌ها را قبول می‌کند. در دهه 90 آثاری همچون نارنجی‌پوش، در دنیای تو ساعت چند است؟، رگ خواب، بمب؛ یک عاشقانه، ما همه با هم هستیم و تصور را در کارنامه‌ کاری خود داشت که اکثر آنها با تحسین روبه‌رو شدند‌. فیلم تصور او نیز در سال 1402 اکران شد. همچنین دو فیلم پیر پسر و زمانی برای ابدیت او نیز باید اکران شوند.

از دهه 90 به بعد این بازیگر را در دو سریال شبکه نمایش خانگی نهنگ آبی و شبکه مخفی زنان نیز دیدیم‌. او در نهنگ آبی نقش آناهیتا را داشت و ایفاگر نقش دلبرجان تاجرباشی در شبکه مخفی زنان بود.

لیلا حاتمی و داوری جشنواره های بین المللی

اینستاگرام لیلا حاتمی / فیلم های لیلا حاتمی

در ادامه بیوگرافی لیلا حاتمی باید بگوییم او در سال 2014 و در بخش اصلی شصت و هفتمین دوره جشنواره فیلم کن به عنوان یکی از اعضای هیئت داوران انتخاب شد و در این جشنواره بزرگ حضور پیدا کرد. او در جشنواره کن، جایزه بهترین فیلم را به ماتئو گارونه (Matteo Garrone) فیلمساز محبوب ایتالیایی برای فیلم «واقعیت» اهدا کرد و در این فستیوال بسیار خوش درخشید.

لیلا حاتمی در جشنواره ونیز / تئاترهای لیلا حاتمی

این هنرمند محبوب در سال 2022 باری دیگر به عنوان داور یک جشنواره بین المللی معتبر انتخاب شد. لیلا حاتمی در جشنواره ونیز در کنار هنرمندانی همچون جولیان مور (Julianne Moore) بازیگر آمریکایی و کازوئو ایشی‌گورو (Kazuo Ishiguro) نویسنده مشهور انگلیسی به عنوان داور حضور دارد.

البته حاتمی علاوه بر جشنواره کن و ونیز، تا کنون در جشنواره‌های خارجی متعددی به عنوان داور و نماینده ایران حضور پیدا کرده که لیست کامل این جشنواره‌ها به شرح زیر است:

  • جشنواره فیلم کوتاه دبی – سال 2001
  • جشنواره فیلم کارلووی واری – سال 2006
  • جشنواره فیلم مراکش – سال 2011
  • جشنواره فیلم دوویل – سال 2011
  • جشنواره فیلم رم – سال 2012
  • جشنواره فیلم کاستندورف – 2012
  • جشنواره فیلم پرتقال طلایی ترکیه – سال 2013
  • جشنواره فیلم وزول فرانسه (رئیس هیئت داوران) – سال 2022

فیلم های لیلا حاتمی

فیلم های لیلا حاتمی

سال انتشارنام فیلمنقشکارگردان
1362کمال‌الملککودکی کمال‌الملکعلی حاتمی
1370دلشدگانلیلاعلی حاتمی
1375لیلالیلاداریوش مهرجویی
1376جهان پهلوان تختیدستیار دوم کارگردانعلی حاتمی
1377شیداشیدا فاطمیکمال تبریزی
1378میکسخانم سلیمیداریوش مهرجویی
1380آب و آتشمریمفریدون جیرانی
1380مربای شیرینمادر جلالمرضیه برومند
1380ایستگاه متروکمهتابعلیرضا رئیسیان
1380ارتفاع پستنرگسابراهیم حاتمی‌کیا
1382سیمای زنی در دوردستزن جوانعلی مصفا
1383سالاد فصللیلافریدون جیرانی
1383حکمفروزندهمسعود کیمیایی
1384شاعر زباله‌هازن جوانمحمد احمدی
1386هر شب تنهاییعطیهرسول صدرعاملی
1386بی پولیشکوهحمید نعمت‌الله
1387شیرینزنی میان حضارعباس کیارستمی
1388چهل سالگینگارعلیرضا رئیسیان
1388پرسه در مهرویابهرام توکلی
1388آسمان محبوبزنداریوش مهرجویی
1389چیزهایی هست که نمی‌دانیدکترفردین صاحب‌الزمانی
1389سعادت آبادیاسیمازیار میری
1389جدایی نادر از سیمینسیمیناصغر فرهادی
1390پله آخرلیلیعلی مصفا
1390نارنجی‌پوشنهال نهاوندیداریوش مهرجویی
1391سر به مهرصباهادی مقدم‌دوست
1391آشنایی با لیلالیلاعادل یراقی
1393در دنیای تو ساعت چند است؟گلی ابتهاجصفی یزدانیان
1393دوران عاشقیبیتا تمدنعلیرضا رئیسیان
1394منآذر میرزاییسهیل بیرقی
1395رگ خوابمیناحمید نعمت‌الله
1395حکایت دریاپروانهبهمن فرمان‌آرا
1396بمب؛ یک عاشقانهمیتراپیمان معادی
1396خوکشیوا مهاجرمانی حقیقی
1397مردی بدون سایهسایه تمدنعلیرضا رئیسیان
1398ما همه با هم هستیمخانم مژدهیکمال تبریزی
1398مسیر بادمریم مجدلیهترنس مالیک
1398قاتل و وحشیزیباحمید نعمت‌الله
1399نبودننامشخصعلی مصفا
1400پیر پسرنامشخصاکتای براهنی
1401تصورزن مسافرعلی بهراد
1401زمانی برای ابدیتنامشخصمهدی نوروزیان

سریال های لیلا حاتمی

سریال های لیلا حاتمی

سال پخشنام سریالنقشکارگردان
1367هزاردستانآمینه اقدسعلی حاتمی
1379کیف انگلیسیمستانهسید ضیاءالدین دری
1386پریدختپریدختسامان مقدم
1397نهنگ آبیآناهیتا کاشففریدون جیرانی
1401شبکه مخفی زناندلبرجان تاجرباشیافشین هاشمی

فیلم های مستند لیلا حاتمی

سالنام فیلمنقشکارگردان
1376فریب شعرطراح صحنهعلی مصفا
1381در جستجوی شهرزادگویندهصفی یزدانیان
1388مهرجویی: کارنامه چهل سالهبازیگرمانی حقیقی
1388برگزیده آثار مسعود کیمیاییمصاحبه‌شوندهنیما حسنی‌نسب
1389قالی ایرونی ماگویندهمسعود بخشی
1392از ایران: یک جداییبازیگرآزاده موسوی و کوروش عطائی

فیلم های کوتاه خانم حاتمی

سالنام فیلمنقشکارگردان
1380هم‌سایهطراح صحنه / لباس / مسئول تدارکاتعلی مصفا
1384قایق‌های منراویصفی یزدانیان

آثار کودک و نوجوان خانم حاتمی

سالنام اثرنقشکارگردان
1362برنامه بچه‌ها بیدار، بچه‌ها هوشیاربازیگرمرضیه برومند
1366برنامه زیر گنبد کبودبازیگربهرام شاه محمدلو و ایرج طهماسب
1396انیمیشن آخرین داستانگویندهاشکان رهگذر

معرفی بهترین فیلم های خانم حاتمی

در این بخش بیوگرافی لیلا حاتمی به برجسته‌ترین فیلم‌های این بازیگر می‌پردازیم.

1. فیلم لیلا

خبر جدایی لیلا حاتمی و علی مصفا / فیلم های لیلا حاتمی

  • سال ساخت: 1375
  • کارگردان: داریوش مهرجویی
  • بازیگران: لیلا حاتمی، علی مصفا، جمیله شیخی، محمدرضا شریفی‌نیا و شقایق فراهانی

فیلم لیلا یکی از آثار ماندگار حاتمی است که سومین تجربه جدی او در بازیگری محسوب می‌شود. او در این فیلم، به عنوان بازیگر نقش اول زن حضور دارد و همین نقش موجب شهرت او در عرصه بازیگری شد. این هنرمند در فیلم لیلا نقش زنی به نام لیلا را بازی می‌کند که نازا بوده و بر خلاف میل باطنی خود برای همسرش زن می‌گیرد. این فیلم در زمان اکران با استقبال خوبی از سوی مخاطبان مواجه شد و موفقیت بزرگی برای لیلا حاتمی به ارمغان آورد.

2. فیلم ارتفاع پست

اسم فرزندان لیلا حاتمی / فیلم های لیلا حاتمی

  • سال ساخت: 1380
  • کارگردان: ابراهیم حاتمی‌کیا
  • بازیگران: حمید فرخ‌نژاد، لیلا حاتمی، گوهر خیراندیش، شهرام قائدی و امیر آقایی

فیلم ارتفاع پست نیز یکی دیگر از بهترین فیلم های لیلا حاتمی است که در زمان اکران توانست توجه مخاطبان بسیاری را به خود جلب کند. این فیلم در جشنواره‌های مختلف، جوایز متعددی دریافت کرد و یکی از فیلم‌های موفق و ماندگار دهه 80 به حساب می‌آید که در آن با حمید فرخ‌نژاد همبازی شد. حاتمی در این فیلم نقش زنی به نام نرگس را ایفا می‌کند که به همراه همسر خود قاسم سوار هواپیما می‌شوند و قصد دزدیدن آن را دارند اما…

3. فیلم بی پولی

عکس جدید از فرزندان لیلا حاتمی / فیلم های لیلا حاتمی

  • سال ساخت: 1386
  • کارگردان: حمید نعمت‌الله
  • بازیگران: لیلا حاتمی، بهرام رادان، رضا رشیدپور، حبیب رضایی، امیر جعفری و سیامک انصاری

فیلم بی‌پولی نیز یکی از فیلم‌های طنز لیلا حاتمی است که در آن با بهرام رادان همبازی شد و اثری جذاب را در کنار یکدیگر خلق کردند. او برای بازی در این فیلم برنده جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن از سوی جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران شد و در زمان اکران نیز با استقبال خوبی مواجه شد. حاتمی در این فیلم نقش زنی به نام شکوه را بازی می‌کند که همسرش پس از مدتی بی‌کار می‌شود و بعد از آن با مشکلات مالی بسیاری مواجه می‌شوند.

4. جدایی نادر از سیمین

فیلم های لیلا حاتمی

  • سال ساخت: 1389
  • کارگردان: اصغر فرهادی
  • بازیگران: پیمان معادی، لیلا حاتمی، شهاب حسینی و ساره بیات

فیلم جدایی نادر از سیمین قطعا بهترین فیلم لیلا حاتمی در طول دوره فعالیت هنری‌اش در سینما محسوب می‌شود که در سطح داخلی و بین‌المللی جوایز بسیاری دریافت کرده است. این فیلم در کل دنیا 19.681.680 دلار فروش داشت و بسیار خوش درخشید. حاتمی در این فیلم نقش زنی به نام سیمین را ایفا می‌کند که در حال جدایی از همسرش نادر است، اما در این میان اتفاقی می‌افتد که همه برنامه‌های او را به هم می‌ریزد.

5. فیلم من

بیوگرافی لیلا حاتمی / فیلم های لیلا حاتمی

  • سال ساخت: 1394
  • کارگردان: سهیل بیرقی
  • بازیگران: لیلا حاتمی، امیر جدیدی، بهنوش بختیاری، علیرضا استادی

یکی دیگر از آثار برتر حاتمی، فیلم من است. این فیلم در جشنواره‌های مختلف داخلی و خارجی نامزد دریافت جایزه شد و توانست افتخارات زیادی کسب کند. فیلم من با استقبال خوبی از سوی مخاطبان نیز مواجه شد و در گیشه‌ها عملکرد خوبی داشت. این فیلم که در ژانر درام اجتماعی ساخته شده، درباره آذر است که از راه خلاف امرار معاش می‌کند.

6. فیلم رگ خواب

فرزندان لیلا حاتمی / فیلم های لیلا حاتمی

  • سال ساخت: 1395
  • کارگردان: حمید نعمت‌الله
  • بازیگران: لیلا حاتمی، کوروش تهامی و الهام کردا

فیلم رگ خواب نیز یکی دیگر از فیلم های حاتمی در ژانر عاشقانه است که در زمان اکران با استقبال خوبی از سوی مخاطبان مواجه شد. او برای بازی در این فیلم چندین جایزه ارزشمند دریافت کرد و مورد توجه منتقدان قرار گرفت. لیلا حاتمی در فیلم رگ خواب نقش زنی به نام مینا را بازی می‌کند که به تازگی از همسرش جدا شده و عاشق مردی به نام کامران می‌شود، اما این عشق فرجام خوشی ندارد.

معرفی بهترین سریال های لیلا حاتمی

این بازیگر مجموعا دو سریال برجسته دارد که در ادامه این قسمت بیوگرافی لیلا حاتمی مروری بر آنها خواهیم داشت.

سریال کیف انگلیسی

سریال های لیلا حاتمی

  • سال ساخت: 1379
  • کارگردان: سید ضیاءالدین دری
  • بازیگران: علی مصفا، لیلا حاتمی، محمدرضا شریفی‌نیا، سیروس گرجستانی و فرهاد اصلانی

کیف انگلیسی به کارگردانی سید ضیاءالدین دری در ژانر تاریخی ساخته شد و طرفداران زیادی داشت. لیلا حاتمی در این اثر نقش مستانه را در آن ایفا می‌کرد. داستان این اثر در دوران معروف به دهه طلایی آزادی اتفاق می‌افتد و داستان سیاستمداری به نام منصور ادیبان است که با حمایت‌های دختری اصیل‌زاده به نام مستانه وارد مجلس می‌شود اما به عشق او بی‌توجه است تا اینکه خیلی دیر می‌شود.

سریال پریدخت

تئاترهای لیلا حاتمی

  • سال ساخت: 1386
  • کارگردان: سامان مقدم
  • بازیگران: لیلا حاتمی، علی مصفا، داریوش ارجمند، کامبیز دیرباز و شاهرخ استخری

سریال پریدخت نیز یکی از بهترین آثار تلویزیونی حاتمی محسوب می‌شود که در ژانر عاشقانه ساخته شده و در محرم سال 1386 از شبکه دوم سیما به نمایش درآمد. او در این سریال نقش دختری به نام پریدخت را بازی می‌کند که دختر یکی از تجار معروف و سرشناس شهر است. پریدخت دو خواستگار به نام‌های نادر و نصرت دارد که هر دو به شدت عاشق او هستند و پریدخت نیز عاشق نصرت است اما…

جوایز و افتخارات لیلا حاتمی

بیوگرافی لیلا حاتمی / جوایز و افتخارات لیلا حاتمی

لیلا حاتمی در طول فعالیت هنری خود در سینما و تلویزیون ایران، جوایز ارزنده فراوانی کسب کرده و در سطح داخلی و بین‌المللی بسیار خوش درخشیده است. این هنرمند محبوب در مجموع 21 جایزه مهم کسب کرده و 28 مرتبه برای دریافت جایزه نامزد شده است که آمار بسیار خوبی برای یک بازیگر خانم محسوب می‌شود.

در سال 1391 نیز نشانه شوالیه ادب و هنر فرانسه توسط وزیر فرهنگ و ارتباطات این کشور به لیلا حاتمی اهدا شد و این نشان، افتخار دیگری برای این بانوی موفق و محبوب سینمای ایران بود. نشان شوالیه به دلیل خلاقیت هنری یا ادبی و یا به خاطر مشارکت در درخشش هنر و ادب، در فرانسه و در جهان به هنرمندان اعطا می‌شود و بدین وسیله از آنان تقدیر به عمل می‌آورند. لیلا حاتمی نیز یکی از زنان پرافتخار ایرانی است که موفق به دریافت نشان شوالیه شد.

در این بخش بیوگرافی لیلا حاتمی و جدول زیر می‌توانید لیست کامل جوایز لیلا حاتمی را مشاهده کنید.

سالنام فیلمجشنوارهعنوان جایزه
1376لیلاجشن دنیای تصویربهترین بازیگر زن
1380آب و آتشجشن بزرگ سینمای ایرانبهترین بازیگر نقش اول زن
1380آب و آتشجشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایرانبهترین بازیگر نقش اول زن
1380سریال کیف انگلیسیسومین جشنواره سیمابهترین بازیگر زن فیلم و سریال
1380ایستگاه متروکبیست و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم مونترآلبهترین بازیگر زن
1386هر شب تنهاییجشنواره بین‌المللی زیمبابوهبهترین بازیگر نقش اول زن
1387بی پولیجشنواره فیلم فجربهترین بازیگر نقش اول زن
1388بی پولیجشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایرانبهترین بازیگر نقش اول زن
1389جدایی نادر از سیمینشصت و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم برلینخرس نقره‌ای بهترین بازیگر زن
1389جدایی نادر از سیمینبیست و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم پام اسپرینگزجایزه فیپرشی بهترین بازیگر نقش اول زن
1390پله آخرچهل و هفتمین جشنواره بین‌المللی کارلووی واریبهترین بازیگر زن
1391آشنایی با لیلاششمین دوره جشنواره فیلم‌های ایرانی سانفرانسیسکوبهترین بازیگر نقش اول زن
1391سر به مهرجایزه پروین
1395منجشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایرانبهترین بازیگر نقش اول زن
1395رگ خوابجشن بزرگ سینمای ایرانبهترین بازیگر زن
1395مناولین جشن روزنامه سینمابهترین بازیگر زن
1395منششمین جشنواره فیلم‌های ایرانی استرالیابهترین بازیگر زن
1396رگ خوابجشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایرانبهترین بازیگر زن
1396رگ خوابجشن بزرگ سینمای ایرانبهترین بازیگر نقش اول زن
1397رگ خوابجشن دنیای تصویربهترین بازیگر زن
1397رگ خوابهفتمین جشنواره فیلم‌های ایرانی استرالیابهترین بازیگر زن

حواشی لیلا حاتمی

این بازیگر اخلاق آرام و متینی دارد و تا کنون برخورد بدی از او دیده نشده است. حتی او صفحه مجازی‌ای در اینستاگرام نیز ندارد. در ادامه به حواشی پیرامون خانم حاتمی می‌پردازیم.

حاتمی در جشنواره کن 2014 با لباسی پوشیده ظاهر شد و نماینده برازنده‌ای از کشور ایران بود و لباس او به عنوان یکی از ده پوشش برتر مراسم اختتامیه جشنواره کن اعلام شد. اما پوشش او از نظر مسئولین ایرانی مناسب نبوده و حواشی زیادی را به دنبال داشت.

علاوه بر حواشی مربوط به لباس لیلا حاتمی یکی دیگر از حاشیه‌های جشنواره کن 2014، دست دادن و روبوسی کردن این بازیگر با آقای ژیل ژاکوب دبیر و رئیس جشنواره کن بود. این حرکت از سوی وزارت ارشاد اسلامی به شدت مورد انتقاد قرار گرفت و حواشی بسیاری را برای لیلا حاتمی به دنبال داشت. پس از این جنجال‌ها، ژیل ژاکوب در پاسخ به حواشی اخیر در توییتر خود نوشت:

 این جنجال‌ها بی‌اساس است؛ چون این مسئله در فرهنگ غرب کاملا عادی است. این من بودم که برای بوسیدن خانم حاتمی پیش‌قدم شدم و در آن لحظه، او برای من نماینده سینمای ایران بود.

حقایق پنهان لیلا حاتمی

در این بخش بیوگرافی لیلا حاتمی با چند حقیقت درباره خانم حاتمی همراه شما هستیم.

  • او در خانواده‌ای هنر دوست و هنرمند به دنیا آمد. مادرش از بازیگران محبوب و پدرش کارگردان، تهیه کننده و فیلمنامه نویس مشهور ایرانی بود.
  • او اولین نقش خود را از فیلم کمال‌ الملک و با نقش کودکی کمال‌ الملک شروع کرد.
  • خانم حاتمی باوجود داشتن شرایط تحصیلات اما بخاطر اتفاقات مختلف تحصیلات خود را نیمه کاره رها کرد.
  • او در سال 1376 با فیلم لیلا توجهات گسترده‌ای را دریافت کرد.
  • خانم حاتمی و آقای مصطفی قبل از فیلم لیلا باهم آشنا شدند و این بازیگر معتقد است که آقای مهرجویی اول آنها را بهم علاقمند کرد و سپس فیلمش را ساخت.
  • او در سال 1389 در لیست زیباترین زنان خاورمیانه رتبه چهارم را به خود اختصاص داد.
  • این بازیگر در مصاحبه خود گفت که دوست دارد الگو باشد، زیرا پیش از آن بسیاری را الگوی خود قرار داده بود.
  • این بازیگر بخاطر تسلط خود به زبان تا کنون چندین بار کتاب ترجمه کرده است.
  • لیلا حاتمی بخشی از کودکی خود را در فرانسه گذرانده و این کشور نیز مهد تولید عطر است. این هنرمند علاقه زیادی به عطر و رایحه‌های مختلف دارد و به همین دلیل با شرکت عطرسازی پارفوم (Parfum) واقع در فرانسه همکاری کرده و عطر مخصوص خود را با نام «عطر تهران لیلا حاتمی» در دو رایحه زنانه و مردانه تولید کرد.

آلبوم عکس های لیلا حاتمی

کلام آخر

ما در این مقاله بیوگرافی لیلا حاتمی از زمان کودکی تا به امروز را مورد بررسی قرار دادیم و عکس لیلا حاتمی در سنین مختلف را دیدیم. این بانوی موفق و بی‌حاشیه سینما و تلویزیون ایران تا کنون افتخارات زیادی در زمینه‌های داخلی و بین‌المللی بدست آورده و یکی از زنان موفق ایرانی به حساب می‌آید. شما با کدامیک از فیلم های لیلا حاتمی خاطره دارید؟ فراموش نکنید نظراتتان را در بخش‌ دیدگاه‌های پلازا با ما به اشتراک بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402