راهنمای خرید مینی کامپیوتر (کامپیوتر کوچک) + قیمت در بازار ایران

mini pc buying guide / خرید مینی کامپیوتر
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

خرید مینی کامپیوتر می‌تواند یک راه حل عالی برای کسانی باشد که فضای اندکی دارند و اندازه لپ‌تاپ و کامپیوترهای رومیزی معمولی برایشان دست و پا گیر است.

بهترین مینی کامپیوتر ها قدرت پردازش بسیار زیادی را در یک فضای اندک به شما ارائه می‌دهند، به طوری که ناخودآگاه به یاد روزهایی می‌افتید که با کامپیوترهای رومیزی بزرگ سر و کله می‌زدید. این روزها شما می‌توانید تقریبا تمامی قابلیت‌ها و توان پردازشی کامپیوترهای روز را در یک کامپیوتر کوچک که هم اندازه یک سینی کوچک است در اختیار داشته باشید. مینی کامپیوتر ها می‌توانند بسیاری از وظایفی که از یک کامپیوتر انتظار می‌رود را به راحتی انجام دهند؛ از گشت و گذار در محیط وب گرفته تا گیمینگ و واقعیت مجازی. آن‌ها آنقدر کوچک هستند که شما بیشترشان را می‌توانید پشت یک مانیتور پنهان کنید یا درون کوله پشتی خود قرار دهید.

به همین دلیل این کامپیوترها برای کسانی که اولویت اولشان اندازه و قابل حمل بودن سیستم است می‌توانند گزینه ایده‌آلی باشند. در ادامه همراه پلازا باشید تا در این راهنمای خرید کامپیوتر کوچک با نکاتی که پیش از خرید مینی کامپیوتر باید به آنها توجه کنید آشنا شویم.

آنچه در ادامه می‌خوانید:

 


مینی کامپیوتر چیست؟


عبارت میکروکامپیوتر یا کامپیوتر کوچک ابتدا در دهه 70 میلادی مورد استفاده قرار گرفت. در آن زمان اندازه کوچکتر کامپیوترهای شخصی در مقایسه با کامپیوترهای صنعتی و غول پیکر زمان خود سبب شده بود که برای اشاره به آن سیستم‌ها از عبارت کامپیوتر کوچک یا مینی کیس استفاده شود. اما اگر اکنون و پس از گذشت 40 سال به این کامپیوترهای کوچک نگاه کنیم تازه متوجه می‌شویم که در طول این سال‌ها این سیستم‌ها تا چه اندازه دستخوش تغییر و تحول شدند.

mini pc buying guide / مینی کامپیوتر

به خصوص در طول یک دهه گذشته شاهد سرعت گرفتن روند تولید کامپیوترهای کوچک رومیزی بوده‌ایم. البته هنوز هم می‌توانیم به راحتی کامپیوترهای رومیزی با کیس‌های بزرگ و قدرت پردازشی بی‌رقیب همراه با چندین کارت گرافیک و درایو را پیدا کنیم، اما در دهه 2000 و با انقلابی که با معرفی فرم فاکتور کوچک (SFF) در حوزه کامپیوترهای رومیزی شکل گرفت، از اندازه بسیاری از سیستم‌های دسکتاپ کاسته شده، به طوری که در برخی مواقع یک کامپیوتر کامل در یک فضای کوچک که تنها کمی از یک فلش USB بزرگتر است قرار گرفته است.

دلیل این امر به اندازه زیادی به گرافیک و دیگر ویژگی‌های مهم کامپیوتر بستگی دارد که در گذشته هرکدام از آن‌ها نیاز به یک تراشه یا کارت مجزا داشتند، اما امروزه اکثر آن‌ها توسط پردازنده مرکزی انجام می‌شوند. در نتیجه امروزه شاهد عرضه مدل‌های مختلفی از مینی کامپیوتر هستیم. کوچکترین آن‌ها که در دسته‌بندی Stick Class قرار می‌گیرند، ابتدا در سال 2015 توسط اینتل و با معرفی Compute Stick وارد بازار شدند و پس از آن شرکت‌هایی مثل لنوو و ایسوس نیز مدل‌های ساخت خود را روانه بازار کردند.

mini pc buying guide / کامپیوتر کوچک

با این همه و با وجود فناوری پیشرفته‌ای که در ساخت این مینی کامپیوترها به کار می‌رود آن‌ها تنها برای نمایش محتوا و یا استفاده از برنامه‌های فوق‌العاده ساده و کم حجم کاربرد دارند. متاسفانه این کامپیوترها پس از اینکه ابتدا توسط اینتل در سال 2015 معرفی شدند دیگر پیشرفت چندانی نداشتند و به نوعی درجا زدند. آن‌ها هنوز هم به فروش می‌رسند، ولی نتوانستند تاثیر قابل توجهی در بازار داشته باشند.

 


راهنمای خرید مینی کامپیوتر ؛ نکاتی که پیش از خرید باید بدانیم


مانند کامپیوترهای معمولی، هنگام خرید مینی کامپیوتر ها نیز باید به مشخصات و ویژگی‌های آن‌ها توجه داشته باشید؛ زیرا این کامپیوترها به دلیل اندازه کوچک خود ممکن است فاقد برخی از قابلیت‌هایی که به دنبالش هستید باشند.

 

خرید مینی کامپیوتر آماده یا کامپیوتری که نیاز به پیکربندی دارد؟

تمامی مینی کامپیوتر ها آماده استفاده نیستند و در حقیقت بیشترشان پیش از شروع به کار نیاز به پیکربندی دارند. برای مثال در کیت‌های NUC اینتل، مینی کامیپوترهای شاتل و Zotac شما دقیقا همان چیزی را دریافت می‌کنید که در کیس جا می‌شود. یک مادربورد کوچک که در برخی مواقع پردازنده با آن ادغام شده و در دیگر موارد از یک پردازنده سوکتی استفاده شده است. همچنین در بیشتر مدل‌ها قابلیت اتصال بی‌سیم نیز به طور پیش‌فرض وجود دارد.

شما برای آن که مینی کامپیوتر خود را کامل کنید، باید یک حافظه به همراه ماژول‌های رم را خریداری کنید و همچنین سیستم‌عامل را نیز نصب کنید. از طرف دیگر برخی از مدل‌ها نیز قابل خریداری هستند که همراه با حافظه، رم و سیستم عامل ویندوز نصب شده (مینی کامپیوتر ویندوزی) روی سیستم به دست خریدار می‌رسند. اگر بخواهید خودتان این قطعات را تامین کنید پس باید هزینه خرید آن‌ها را نیز به هزینه‌ای که برای خرید مینی کامپیوتر می‌کنید اضافه کنید.

mini pc buying guide / مینی کیس

همچنین قطعاتی که باید خریداری کنید اندازه کوچکی دارند و معمولا هم اندازه قطعات لپ‌تاپ هستند تا کامپیوترهای دسکتاپ. بسیاری از مینی کامپیوتر ها از رم DDR4 و ماژول SO-DIMMs استفاده می‌کنند. اما در بحث فرم فاکتور حافظه تنوع بیشتری وجود دارد. بسته به مینی کامپیوتری که مدنظر دارید، باید به دنبال یک حافظه 2.5 اینچی یا SSD های M.2 باشید.

 

گرافیک مجمع یا جداگانه؟

مینی کامپیوتر ها به این دلیل اندازه کوچکی دارند که برای بحث گرافیک از گرافیک مجمع پردازنده استفاده می‌کنند. در این کامپیوترها خبری از پردازنده گرافیکی نیست و به همین دلیل تنها می‌توانید برای پخش ویدیو یا برنامه‌های بهره‌وری از آن‌ها استفاده کنید.

با این وجود مدل‌های معدودی هم قابل خریداری هستند که در میان بهترین Mini PC های بازار هستند و از پردازنده‌های گرافیکی جداگانه قابل حمل که در لپ‌تاپ‌های گیمینگ مورد استفاده قرار می‌گیرند پشتیبانی می‌کنند. مانند مینی کامپیوتر های مدل Zbox Magnus کمپانی Zotac که دارای کارت گرافیک اختصاصی جی‌فورس هستند و به اندازه‌ای قدرتمند هستند که می‌توانند بازی‌های سنگین را در رزولوشن 1080p اجرا کنند. یکی از مدل‌های مینی کامپیوترهای این کمپانی که در سال 2019 وارد بازار شد حتی از گرافیک Quadro انویدیا و پردازنده‌های Xeon اینتل نیز پشتیبانی می‌کند.

 

اتصالات کامپیوتر کوچک

برخی از مینی کیس ها دارای کیت‌های نصبی هستند که به شما اجازه می‌دهند آن‌ها را به یک مانیتور LCD متصل کنید. اگر فضای کمی دارید، هنگام خرید مینی کامپیوتر به این قابلیت نیز توجه داشته باشید. البته پنل پشت مانیتور را هم فراموش نکنید. برای آنکه از این قابلیت استفاده کنید درگاه‌های مانیتور شما باید از استاندارد VESA پیروی کند.

mini pc buying guide / راهنمای خرید مینی کامپیوتر

همچنین به دنبال وای‌فای 802.11 نیز باشید. البته بیشتر مینی کامپیوتر ها از این ویژگی پشتیبانی می‌کنند، ولی بهتر است شما این مورد را چک کنید تا بعدا نیازی به خرید کارت وای‌فای نداشته باشید؛ زیرا برخی مدل‌ها به طور پیش‌فرض وای‌فای ندارند.

 

قدرت پردازنده مینی کیس

در حال حاضر در بازار می‌توانید مدل‌های مختلف پردازنده مینی کامپیوتر را پیدا کنید. مثلا سری اتم و سلرون اینتل که برای ارسال ایمیل و استفاده از اینترنت مناسب هستند یا مدل‌های Core i5 و Core i7 که قابلیت پردازش محتوای رسانه‌ای و رندرینگ را دارند.

نکته‌ای که اهمیت زیادی دارد این است که حتما باید مشخص کنید به دنبال پردازنده کوچک (مدل‌های مورد استفاده در لپ‌تاپ‌ها) یا پردازنده دسکتاپ هستید. چون هنگام خرید مینی کامپیوتر اندازه همیشه نمی‌تواند نوع پردازنده را مشخص کند. از آنجایی که بیشتر مینی کیس ها از پردازنده‌های اینتل استفاده می‌کنند، شما به راحتی می‌توانید نوع پردازنده را از بخش مشخصات تشخیص دهید. آن دسته از پردازنده‌های اینتل که در انتهای شماره مدلشان دارای حرف T یا K یا هیچ حرفی هستند، معمولا پردازنده‌های دستکاپ و آن دسته از پردازنده‌هایی که دارای حرف U یا Y هستند، پردازنده‌های لپ‌تاپ هستند.

mini pc buying guide / راهنمای خرید کامپیوتر کوچک

از آنجایی که نسل و مدل این پردازنده‌ها یکی است معمولا مدل‌های دستکاپ به دلیل هسته‌های بیشتر قدرت پردازشی بالاتری نسبت به پردازنده‌های لپ‌تاپ دارند. مثلا پردازنده Core i5 دستکاپ قدرت بیشتری نسبت به پردازنده Core i5 لپ‌تاپ در اختیار شما قرار می‌دهد.

اگر شما قصد استفاده سنگین از مینی کامپیوتر خود را دارید، مثلا می‌خواهید فرمت ویدیوها و عکس‌های زیادی را تبدیل کنید، نیاز به قدرت پردازشی بالای پردازنده‌های دسکتاپ خواهید داشت. به دلیل اهمیت بالای پردازنده این قطعه تاثیر مستقیمی روی قیمت مینی کیس دارد؛ بنابراین پیش از خرید باید نوع استفاده خودتان را مشخص کنید و بسته به همان استفاده به سراغ پردازنده متناسب با نیازتان بروید.

به طور کلی برای استفاده اداری سبک یک پردازنده لپ‌تاپ یا پردازنده دسکتاپ Core i3 یا پنتیوم کارتان را راه می‌اندازد. ولی برای استفاده سنگین‌تر باید به سراغ پردازنده‌های دستکاپ Core i5 یا Core i7 بروید.

 


بهترین مینی کامپیوتر های موجود در بازار


اکنون و پس از آشنایی با مدل‌های مختلف و نکات مهم در خرید مینی کامپیوتر نوبت به معرفی چند نمونه از کامپیوترهای کوچک در بازار می‌رسد.

 

مینی کامپیوتر اچ پی Z2 Mini G4

mini pc buying guide / کامپیوتر کوچک اینتل

پردازنده: Xeon E-2176G | حافظه: 1 ترابایت HDD و 256 گیگابایت SSD | قیمت: 17 میلیون تومان

مینی کامپیوتر Z2 Mini G4 جز بهترین کامپیوترهای کوچک است که در اندازه‌ای کوچکتر از برخی از کتاب‌ها به فروش می‌رسد. ظاهر جذاب آن و دسترسی آسانی که به قطعات داخلی می‌دهد از جمله مزیت‌های این سیستم است. اما مهمترین ویژگی که می‌تواند شما را به خرید آن ترغیب کند پردازنده قدرتمند و گرافیک بالای آن است. این مینی کامپیوتر با پردازنده شش هسته‌ای Xeon E-2176G اینتل، 32 گیگابایت رم و گرافیک Quadro P1000 انویدیا به سادگی می‌تواند هنگام استفاده روزمره شما را همراهی کند و همچنین هنگام استفاده از برنامه‌های طراحی و مهندسی نیز شما را نا امید نخواهد کرد.

 

مینی کامپیوتر ایسوس TS10-B003D

mini pc buying guide / بهترین مینی کامپیوتر

پردازنده: Atom X5-Z8350 | حافظه: 32 گیگابایت eMMC | قیمت: 3 میلیون تومان

مینی کامپیوتر ارزان ایسوس TS10-B003D از پردازنده X5-Z8350 چهار هسته‌ای اینتل در کنار 2 گیگابایت رم DDR3 بهره می‌برد. با نگاهی به پردازنده قدیمی و مقدار رم این مینی کیس می‌بینیم این مدل با وجود قیمت مناسب عمر زیادی دارد و نمی‌تواند گزینه مناسبی برای پردازش‌های سنگین و نیمه‌سنگین امروزی باشد.

با این وجود اگر قصد استفاده سبک از مینی کامپیوتر خود را دارید و اندازه و قیمت نیز اهمیت زیادی برایتان دارد، می‌توانید به TS10-B003D نیم نگاهی داشته باشید.

 

کامپیوتر کوچک اینتل NUC10i7FNH

mini pc buying guide / بهترین Mini PC

پردازنده: Core i7-10710U | حافظه: 1 ترابایت HDD و 120 گیگابایت SSD | قیمت: 20 میلیون تومان

مینی کامپیوتر اینتل Core i7-10710U با پردازنده شش هسته‌ای نسل دهم اینتل و 8 گیگابایت رم DDR4 یکی دیگر از از انواع بهترین کامپیوترهای کوچک بازار است و می‌تواند یک گزینه مناسب برای افرادی باشد که به دنبال استفاده سنگین و نیمه سنگین از سیستم خود هستند. این کامپیوتر کوچک اینتل حتی می‌تواند جایگزین مناسبی برای کامپیوتر دسکتاپ نیز باشد، به شرطی که محدودیت درگاه و همچنین پردازنده گرافیکی خیلی برایتان مهم نباشد.

 

مینی کامپیوتر Raspberry Pi 4 Model B

mini pc buying guide / مینی کامپیوتر ویندوزی

پردازنده: ARM Cortex A72 | حافظه: بدون حافظه داخلی | قیمت: 2 میلیون تومان

Raspberry Pi با محصولات خود توانست موج جدیدی در زمینه فناوری‌های به اصطلاح خودت انجام بده (DIY) ایجاد کند و جدیدترین محصول آن‌ها نیز با پردازنده قدرتمندتر، پشتیبانی از 4K و قطعات بهبود یافته قصد دارد ادامه دهنده همین راه باشد. این مدل جدید ارزش خرید فوق‌العاده بالایی دارد و به شما امکان انجام وظایف ساده تا سنگین را می‌دهد.

اگر به دنبال آزمون و خطا هستید و می‌خواهید با کامپیوتر خود دست به ابتکارات جدیدی بزنید، Raspberry Pi 4 Model B بهترین گزینه برای شما است.

 

مینی کامپیوتر ایسوس PB60

mini pc buying guide / مینی کامپیوتر ارزان

پردازنده: Core i5-8400T | حافظه: 1 ترابایت HDD | قیمت: 13 میلیون تومان

یکی از گزینه‌های مطرح میان‌رده در بازار مینی کامپیوتر ایسوس PB60 است. این مینی کامپیوتر ایسوس از پردازنده شش هسته‌ای نسل هشتم اینتل در کنار 8 گیگابایت رم DDR4 بهره می‌برد و از وای‌فای و بلوتوث نسخه 5.0 نیز پشتیبانی می‌کند. با توجه به میزان رم و قدرت پردازنده شما می‌توانید از این کامپیوتر استفاده سبک و نیمه سنگین داشته باشید. مینی کامپیوتر ایسوس PB60 با توجه به مشخصات خود در بین گزینه‌های میان‌رده یک انتخاب کاربردی و مناسب به شمار می‌آید.

هنگام خرید مینی کامپیوتر و مشاهده گزینه‌های مختلف می‌بینید این کامپیوترها در بازه قیمتی متفاوتی بسته به نوع پردازنده به فروش می‌رسند. اگر بخواهید در میان آن‌ها گزینه مناسب خودتان را پیدا کنید، ابتدا باید بدانید به دنبال چه نوع کامپیوتر و با چه میزان قدرت پردازش می‌گردید. علاوه بر این باید بحث اندازه را هم در نظر بگیرید. مینی کامپیوتر ها خود اندازه کوچکی دارند، ولی در میان آن‌ها نیز فرم فاکتورهای متفاوتی وجود دارد و بعضی از آن‌ها همانطور که گفتیم اندازه یک فلش USB هستند. افزون بر این در زمان خرید مینی کامپیوتر حتما به قابل ارتقا بودن و درگاه‌های اتصال نیز توجه کنید تا بتوانید در آینده آن را ارتقا دهید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402