بررسی رابط کاربری MIUI 12 گوشی شیائومی

MIUI-12 / رابط کاربری MIUI 12
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

رابط کاربری MIUI 12 شیائومی از قابلیت‌ها و ویژگی‌های جالب و منحصربه‌فردی بهره برده و طراحی منسجم و جذابی دارد. در ادامه به بررسی ویژگی‌ها و قابلیت‌های جدید این رابط کاربری خواهیم پرداخت.

کمپانی شیائومی روند رو به رشد خود در سال 2020 را با موفقیت طی می‌کند. این شرکت چینی با معرفی و عرضه سری گوشی‌های Mi 10، تمرکز خود را به جای بازار گوشی‌های اقتصادی به گوشی‌های پیشرفته و رده‌بالا منعطف کرده است. این تغییر در نگرش و عملکرد به اندازه‌ای خوب و موفق انجام شد که می‌توان گفت در حال حاضر گوشی شیائومی Mi 10 Pro یکی از برترین گوشی‌های اندرویدی موجود در بازار است. در ادامه ویدیو «ویژگی های جدید MIUI 12 » را مشاهده خواهید کرد.

 

در راستای طی کردن سیر موفقیت، شیائومی در به روزرسانی نرم‌افزار نیز حضوری پررنگ داشت و حدود شش ماه پیش رابط کاربری MIUI 12 را با ویژگی‌های جدید رونمایی و عرضه کرد. با وجود آنکه آپدیت رابط کاربری MIUI 12 بر پایه اندروید 10 است، اما شیائومی این به‌روزرسانی را برای گوشی‌های Mi 10 و Mi 10 Pro براساس اندروید 11 انجام داده است. در این نوشتار قصد داریم به بررسی رابط کاربری MIUI 12 شیائومی پرداخته و ویژگی‌های جدید آن را با هم مرور کنیم. با پلازا همراه باشید.

آنچه در ادامه می‌خوانید:

 


بررسی رابط کاربری MIUI 12 گوشی شیائومی


miui 12 / لیست گوشی های دریافت کننده رابط کاربری MIUI 12

شیائومی بزرگ‌ترین تولیدکننده گوشی هوشمند در هند محسوب شده و حدود 100 میلیون کاربر MIUI در هند دارد، این در حالی است که تعداد کاربران MIUI در سراسر جهان به 400 میلیون نفر می‌رسد که این خود گویای محبوبیت این رابط کاربری است.

MIUI 12 تنها شش ماه بعد از انتشار نسخه یازدهم این رابط کاربری معرفی شد، اما با وجود این زمان کم، تغییرات مثبت و تحولات بزرگی را در نسخه دوازدهم شاهد هستیم. نسخه پایدار این رابط کاربری از چندی پیش برای گوشی‌های شیائومی، پوکو و ردمی که در 15 ماه اخیر به بازار آمده‌اند، منتشر شده است، اما در هفته‌ها و ماه‌های آتی شاهد انتشار آن برای گوشی‌های قدیمی‌تر نیز خواهیم بود.

در رابط کاربری MIUI 12 شاهد انیمیشن‌های روان و المان‌های بصری مدرن هستیم و در مجموع با یک رابط کاربری منسجم‌تر سروکار خواهیم داشت. به طور کل می‌توان گفت رابط کاربری MIUI 12 شیائومی به جایگاهی رسیده است که بتواند با رابط کاربری‌های سامسونگ و  وان پلاس رقابت جدی داشته باشد. در ادامه به تعدادی از ویژگی‌های جذاب و جدید این رابط کاربری اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

 

امنیت و حریم خصوصی

MIUI 12/ دانلود رابط کاربری miui 12

تا پیش از این شیائومی داده‌های مرورگر کاربران خود را حتی در حالت ناشناس یا همان Incognito جمع‌آوری می‌کرد که این امر موجب نارضایتی کاربران شده بود. در همین راستا کمپانی شیائومی ویژگی جدیدی به رابط کاربری MIUI 12 اضافه کرد که طی آن کاربر می‌تواند جمع‌آوری داده‌های مرورگر خود را کنترل کند. علاوه بر بهبود قابلیت حریم شخصی، امنیت این رابط کاربری نیز ارتقا یافته و کاربر می‌تواند به آسانی ببیند که کدام اپلیکیشن‌ها به مجوزها دسترسی دارند.

در بخش حریم خصوصی دو تب Stats و Manage مشاهده می‌شود. در بخش Stats یک دید کلی از تمام اپلیکیشن‌هایی که در طول روز مجوزهای کلیدی برای دسترسی به قسمت‌های مختلف گوشی نظیر داده لوکیشن، تاریخچه تماس، ضبط صدا و حافظه دریافت کرده‌اند را به کاربر می‌دهد. البته کاربر می‌تواند با زدن دکمه All apps نگاه دقیق‌تری به تمام برنامه‌هایی که در طول روز باز کرده و یا آن‌دسته از اپلیکیشن‌هایی که به صورت خودکار در پس‌زمینه اجرا می‌شوند نیز داشته باشد. این در حالی است که تب Manage جزئیات مربوط به برنامه‌هایی که به مجوزهای خاص و مشخص دسترسی دارند را به کاربر نمایش می‌دهد.

رابط کاربری می یو آی 12 /MIUI-12

این قسمت به گونه‌ای طراحی شده است که می‌توان برای گوشی تعریف کرد هر گاه یک برنامه به بخش‌های لوکیشن، عکس‌ها و ضبط صدا دسترسی پیدا می‌کند، این امر به شکل نوتفیکیشنی در نوار وضعیت (استاتوس بار) به کاربر اطلاع داده شود.

کمپانی شیائومی در بحث امنیت در رابط کاربری MIUI 12 تنها به این موارد اکتفا نکرده و روی امنیت قسمت به اشتراک‌گذاری تصاویر نیز مانور داده است. در واقع با اضافه شدن آپشن Secure sharing لوکیشن و متادیتای تصاویر قبل از به اشتراک‌گذاری به صورت خودکار پاک می‌شوند. علاوه براین واترمارک Secure sharing روی تصاویر به اشتراک‌گذاری شده در وی‌چت نشان می‌دهد که متادیتای عکس حذف شده است. این در حالی است که به احتمال زیاد این قابلیت در نسخه گلوبال رابط کاربری MIUI 12 وجود نخواهد داشت. با این حال می‌توان گفت که شیائومی در بحث حریم خصوصی و امنیت گوشی تغییرات بزرگ و محسوسی روی رابط کاربری MIUI 12 اعمال کرده است که یک موفقیت بزرگ برای این کمپانی چینی محسوب می‌شود.

 

کنترل سنتر

MIUI-12/ رابط کاربری miui 12 برای نوت ۸

یکی از تغییرات جدیدی که در رابط کاربری MIUI 12 شاهد هستیم، حضور یک کنترل سنتر است. همانطور که حدس زدید و از نام آیتم هم مشخص است، در این قسمت با یک کنترل سنتر بسیار مشابه آنچه در iOS شاهد هستیم، سروکار خواهیم داشت. در این قسمت کاربر می‌تواند با سوایپ کردن به پایین هوم اسکرین، کنترل سنتر را باز کرده و در آنجا به مجموعه‌ای از گزینه‌ها، اسلایدر تنظیم روشنایی و آپشن‌هایی نظیر روشن کردن وای‌فای، بلوتوث و دیتای سلولار دسترسی داشته باشد.

اگرچه نحوه طراحی و قابلیت‌های ارائه شده در این کنترل سنتر دقیقا مشابه iOS است، اما در کنترل سنتر گوشی‌های شیائومی می‌توان چیدمان تنظیمات سریع را تغییر داد. همچنین از آنجا که کنترل سنتر فضای زیادی از صفحه را اشغال می‌کند، در نتیجه نوتفیکیشن‌ها در یک صفحه مجزا باز می‌شوند. برای دسترسی به پنجره نوتفیکیشن‌ها کافی است از بالای صفحه نمایش به سمت پایین سوایپ کنید. با این حال یکی از ایراداتی که می‌توان از آن گرفت، حذف گزینه‌های کنترلی از پنل نوتفیکیشن‌ها است.

نکته مثبتی که در این قسمت وجود دارد این است که چنانچه از نوع طراحی و کارایی پنل جدید نوتفیکیشن خوشتان نمی‌آید، می‌توانید با مراجعه به قسمت تنظیمات گوشی به پنل نوتفیکیشن رابط کاربری MIUI 11 مراجعه کنید.

 

والپیپرهای داینامیک

رابط کاربری می یو آی 12 /MIUI-12

یکی دیگر از ویژگی‌های جذاب رابط کاربری MIUI 12 وجود والپیپرها و تصاویر پس‌زمینه پویا است. این تصاویر پس‌زمینه تقریبا شبیه والپیپرهای اپلیکیشن Wallpapers گوگل هستند، با این تفاوت که پویایی بیشتری دارند. کاربر می‌تواند از میان تصاویر مختلف، والپیپرهای پویای زمین یا مریخ را انتخاب کرده و از دیدن آنها روی صفحه نمایش خود لذت ببرد. جلوه‌های بصری اضافه شده در MIUI 12 به اندازه‌ای جذاب هستند که هر کاربری را به خود جلب می‌کنند. شیائومی در این رابط کاربری برای آنلاک گوشی و حتی رفتن از صفحه لاک اسکرین به هوم اسکرین، انمیشین‌های زیبایی را نمایش می‌دهد.

 

ویژگی App Drawer

رابط کاربری می یو آی 12 /MIUI-12

یکی از انتقاداتی که همواره به رابط کاربری MIUI وارد بود، عدم حضور یک App Drawer است. با گذشت زمان شرکت‌های سازنده چینی یکی یکی به اضافه کردن App Drawer به رابط کاربری دستگاه‌هایشان ترغیب شدند و کمپانی شیائومی نیز از این سیر تکامل عقب نماند و در دوازدهمین نسخه از رابط کاربری MIUI، ویژگی App Drawer را به دستگاه‌های خود آورد. برای فعالسازی این ویژگی کافی است به مسیر Settings -> Home screen -> Home screen بروید.

طراحی App Drawer خیلی شبیه به پوکو لانچر است و همانند آن دسته‌بندی اپلیکیشن‌ها به صورت اتوماتیک انجام می‌شود. علاوه براین در قسمت بالای App Drawer، اپلیکیشن‌های پیشنهادی و در قسمت پایین آن نوار جستجو مشاهده می‌شود. همچنین می‌توان شفافیت تصویر پس‌زمینه و دسته‌بندی شخصی برنامه‌ها را در این قسمت انجام داد.

 

انیمیشن های زیبا

MIUI 12/ رابط کاربری miui 12 برای mi9t

مجمومه انیمیشن‌های اضافه شده به رابط کاربری MIUI 12 شیائومی، طراحی زیبا و جذابی دارند. در نسخه دوازدهم رابط کاربری می یو آی شیائومی با هر بار بستن یک برنامه و بازگشت به صفحه هوم اسکرین، انیمیشن‌های جدیدی نمایش داده می‌شوند. طراحی این انیمیشن‌ها مدرن و حرفه‌ای است و ظاهر این رابط کاربری را بیش از پیش جذاب و تعاملی‌تر کرده است.

بخش مدیریت حافظه در تنظیمات گوشی نیز نظیر یک استوانه نمایش داده می‌شود که با دیسک‌های رنگی پر شده است. هر دیسک نمایانگر آیتم‌های مختلف است که حافظه گوشی را اشغال کرده‌اند. به همین ترتیب میزان شارژ باتری نیز به صورت داینامیکی نمایش داده می‌شود و نمودارهای مربوط به میزان مصرف باتری نیز به صورت انیمیشنی طراحی شده‌اند.

 

ژست های حرکتی بر پایه اندروید 10

MIUI-12/ رابط کاربری miui 12 برای mi9t

همچنین بخوانید :

یکی دیگر از ویژگی های رابط کاربری MIUI 12 پشتیبانی و استفاده از ژست‌های حرکتی گوگل برپایه اندروید 10 است. در نتیجه چنانچه کاربر از لبه سمت راست یا چپ گوشی به سمت داخل سوایپ کند به عقب بازمی‌گردد. همچنین برای بازگشت به هوم اسکرین می‌بایست از پایین صفحه نمایش به سمت بالا سوایپ کرد و درنهایت برای دسترسی به نمای کلی برنامه‌های باز شده باید از پایین صفحه نمایش به سمت بالا سوایپ کرد و البته انگشت خود را روی نمایشگر نگه داشت.

همچنین برای آنکه بتوان به سرعت در میان اپلیکیشن‌ها جابه‌جا شد می‌توان در پایین صفحه به سمت راست یا چپ سوایپ کرد. یکی از قابلیت‌های خوب MIUI 12 پشتیبانی از ژست‌های حرکتی متکی بر اندروید 10 است؛ چراکه کاربر در استفاده از آنها سردرگم نشده و به راحتی صرف نظر از مدل گوشی می‌تواند از این ژست‌های حرکتی استفاده کند.

 

پنجره های شناور

MIUI-12/نصب رابط کاربری miui 12

یکی دیگر از ویژگی‌های جدید نسخه دوازدهم رابط کاربری می یو آی شیائومی، پنجره‌های شناور است که پیشتر شاهد حضور آنها در گوشی‌های سامسونگ بودیم. با استفاده از این ویژگی کاربر می‌تواند پنجره اپلیکیشن موردنظر را کوچک کرده و روی صفحه نمایش بیاورد و یا حتی آن را روی اپلیکیشن‌های دیگر نمایش دهد. استفاده از این ویژگی برای مواردی مثل استفاده از ماشین حساب می‌تواند بسیار کاربری باشد. مضاف براینکه کاربر می‌تواند به دلخواه ابعاد پنجره موردنیاز خود را نیز تغییر دهد.

برای فعالسازی این ویژگی کافی است در صفحه نمای کلی اپلیکشن‌های باز شده روی گزینه Floating windows ضربه بزنید تا فهرست برنامه‌هایی که از این ویژگی پشتیبانی می‌کنند برای شما نمایش داده شود. برای بستن پنجره شناور نیز تنها کافی است که اپلیکیشن موردنظر را در صفحه نمای کلی برنامه‌های باز شده، ببندید.

 

حالت تاریک (ِDark Mode)

MIUI-12/نصب رابط کاربری miui 12

همچنین بخوانید :

صفحه تنظیمات حالت تاریک به لطف بهره‌مندی از سیستم فونت جدید و همچنین متن‌های بزرگ‌تر داخل منو بهتر از قبل دیده می‌شود. در سمت چپ تصویر بالا یک گوشی با رابط کاربری MIUI 11 و در سمت راست گوشی مجهز به رابط کاربری MIUI 12 نمایش داده شده است. همانطور که مشاهده می‌کنید در رابط کاربری جدید فونت‌ها در حالت تاریک خواناتر بوده و طراحی کلی مدرن‌تر به نظر می‌رسد.

ویژگی حالت تاریک در رابط کاربری جدید شیائومی MIUI 12 به‌روزرسانی شده و کاربر می‌تواند آندسته از اپلیکیشن‌هایی که به خوبی از این ویژگی پشتیبانی نمی‌کنند را در یک دسته‌بندی مجزا قرار دهد. این در حالی است که گزینه زمانبندی حالت تاریک در این نسخه اضافه شده و همچنین می‌توان از قابلیت تنظیم خودکار کنتراست براساس میزان روشنایی نمایشگر به خوبی بهره جست.

 

سرویس اشتراک گذاری فایل Mi Share

MIUI-12 / رابط کاربری MIUI 12

شیائومی با همکاری دو شرکت ویوو و اوپو سرویس اشتراک گذاری فایل Mi Share را طراحی و راه‌اندازی کرد. این سرویس تقریبا مشابه AirDrop گوشی‌های آیفون است. برای فعالسازی Mi Share می‌بایست در قسمت تنظیمات گوشی به بخش Connection & sharing رفته و سپس روی Mi Share ضربه بزنید. البته می‌توان از پنجره نوتفیکیشن‌ها نیز به این قابلیت دسترسی داشت. با استفاده از سرویس Mi Share می‌توانید فایل‌های موردنظر خود را با دیگر گوشی‌ها و نوت‌بوک‌های شیائومی نظیر سری می نوت‌بوک و ردمی نوت‌بوک به اشتراک بگذارید. نکته مثبت سرویس Mi Share قابلیت استفاده از آن برای دیگر گوشی‌های سری اوپو، ویوو و ریلمی است.

 

فایل منیجر

MIUI-12 / رابط کاربری MIUI 12

فایل منیجر MIUI در رابط کاربری MIUI 12 گوشی شیائومی، ویژگی‌های جدیدی دریافت کرده است. ظاهر جدید فایل منیجر موجب می‌شود که مشاهده فایل‌ها آسانتر شود. علاوه براین نمایش آیکون‌ها در چینش Grid مدرن‌تر از قبل شده‌اند. اما تغییر کلیدی که در این قسمت شاهد هستیم، امکان مرتب کردن فایل‌ها براساس نام، سایز و تاریخ ایجادشان است.

خاطر نشان می‌شود که فایل منیجر نیز دقیقا همانند App Drawer فایل‌ها را به صورت خودکار به دسته‌های مختلف اسناد (Docs)، ویدیوها (Videos)، تصاویر (Images) و موسیقی (Music) تقسیم می‌کند. البته می‌توان با استفاده از ویژگی جستجو در فایل منیجر، فایل موردنظر خود را به آسانی پیدا کرد. فایل منیجر از یک سرور FTP داخلی برای انتقال فایل‌ها نیز پشتیبانی می‌کند.

قابلیت های رابط کاربری MIUI 12 به موارد بالا محدود نمی‌شود. شیائومی در جدیدترین نسخه رابط کاربری خود قابلیت‌هایی نظیر حالت تمرکز (Focus Mode) و سرویس سلامت شیائومی (Xiaomi Health) را به ویژگی های MIUI 12 اضافه کرده است.

 


زمان عرضه رابط کاربری MIUI 12


MIUI-12 / رابط کاربری MIUI 12

در حال حاضر نسخه رابط کاربری MIUI 12 بر پایه اندروید 10 برای استفاده عموم کاربران منتشر شده است. اما نسخه جدید این رابط کاربری بر پایه اندروید 11 هنوز به صورت عمومی عرضه نشده و شیائومی نیز فعلا به صورت رسمی تاریخ انتشار آن را عنوان نکرده است. با این حال به نظر می‌رسد که این کمپانی چینی تا اواخر سال جاری نسخه MIUI 12 برپایه اندروید 11 را برای سری گوشی‌های Mi 10 خود عرضه کند.

درباره لیست گوشی های دریافت کننده رابط کاربری MIUI 12 باید گفت که در حال حاضر شیائومی، آپدیت اندروید 11 را برای 30 گوشی این شرکت در برنامه کاری خود قرار داده است و چنانچه شما هم یکی از کاربران گوشی‌های شیائومی، ردمی یا پوکو در 18 ماه اخیر هستید باید منتظر دریافت این به‌روزرسانی باشید.

MIUI-12 / رابط کاربری MIUI 12

در این نوشتار به بررسی رابط کاربری MIUI 12 و قابلیت‌های آن پرداخته شد. می‌توان گفت شیائومی در طراحی و به‌روزرسانی رابط کاربری MIUI 12 توجه و تمرکز ویژه‌ای روی حریم خصوصی و امنیت کرده است و علاوه بر آن برای طراحی مدرن‌تر المان‌های بصری و انسجام هرچه بیشتر نسخه دوازدهم رابط کاربری MIUI کوشیده است. نظر شما درباره رابط کاربری MIUI 12 چیست؟ آیا شیائومی توانسته با به‌روزرسانی این رابط کاربری نیازها و توقعات کاربران خود را به خوبی پوشش دهد؟

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
دیدگاه کاربران1 دیدگاه
avatar
مینو
.
16 مهر 1399، 12:18
پاسخ
0
1
یه جا خوندم که برای دانلود رابط کاربری miui 12 حدوداً به ۹۰۰ مگابایت حجم اینترنت و فضای خالی تو گوشی نیاز هستش.
avatar
رقیه رنجبری
.
17 مهر 1399، 23:17
پاسخ
0
1
@مینو
بله درسته حجمش حدود 1.1 گیگابایت هستش.
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402