بررسی لپ تاپ Lenovo ThinkPad T14 ؛ اینتل در مقابل AMD

لپ تاپ Lenovo ThinkPad T14/Lenovo-ThinkPad-T14
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

لپ تاپ Lenovo ThinkPad T14 یکی از محصولات شرکت لنوو است که در دو نسخه با دو پردازنده اینتل Coer i7 و AMD Ryzen 7 Pro در بازار عرضه شده است. در ادامه به بررسی این لپ تاپ خواهیم پرداخت.

لنوو کمپانی بنامی در زمینه تولید انواع لپ تاپ و تبلت است که پیش‌تر در یک مقاله اختصاصی به معرفی این برند پرداختیم. لنوو در نمایشگاه CES 2020 سری جدید لپ تاپ های لنوو ThinkPad خود را با پردازنده‌های شرکت AMD معرفی کرد. درواقع لنوو با این حرکت به طرفداران خود این اختیار را داد که بین دو پردازشگر قدرتمند اینتل و AMD، لپ تاپ‌های سری ThinkPad را با پردازنده موردنظر خود انتخاب کنند.

همچنین بخوانید :

سری T لپ تاپ‌های ThinkPad لنوو جزو محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین محصولات این خانواده محسوب می‌شوند. لنوو در سری T بیشتر روی قابلیت حمل و نقل آسانتر، طول عمر بالای شارژ باتری و افزایش درگاه‌ها و پورت‌ها تمرکز کرده است. در این میان سری X لپ‌تاپ‌های ThinkPad به عنوان محصولات حرفه‌ای این شرکت معرفی شده و سری L جزو لپ تاپ‌های اقتصادی و ارزان‌قیمت خانواده Thinkpad محسوب می‌شوند.

در این میان لپ تاپ‌های تینک پد مدل T14 و T14s، به‌روز شده مدل‌های T490 و T490s هستند که لنوو برای سهولت نامگذاری و نجات کاربر از سردرگمی مدل‌ها، اسامی این دو مدل را در نسل جدید تغییر داده است.

Lenovo-ThinkPad-T14.4/مشخصات لپ تاپ تینک پد T14

اگرچه پیش‌تر به صورت اختصاصی به بهترین لپ تاپ‌های لنوو در سال 2020 پرداختیم، اما امروز قصد داریم که لپ تاپ Lenovo ThinkPad T14 را به صورت اختصاصی بررسی کرده و عملکرد آن را با دو پردازنده متفاوت اینتل و AMD با هم مرور کنیم. پیشنهاد می‌شود در ادامه این مقاله با پلازا همراه باشید.

 

بررسی لپ تاپ Lenovo ThinkPad T14

سری T لپ تاپ‌های لنوو ThinkPad در نمایشگاه CES 2020 با پردازنده Ryzen 4000 Pro معرفی شدند. این لپ تاپ‌ها که جزو محصولات تجاری خانواده تینک پدها محسوب می‌شوند علاوه بر پردازنده‌های نسل دهمی اینتل V Pro که در دسته‌های Core i3، دسته Core i5 و Core i7 معرفی می‌شوند با پردازنده Reyzen 4000 pro AMD نیز عرضه شدند و کاربر می‌تواند در انتخاب لپ تاپ خود آزادی عمل بیشتری داشته باشد. در ادامه به بررسی لپ تاپ لنوو ThinkPad T14 خواهیم پرداخت.

مشخصات فنی

اگرچه لپ تاپ ThinkPad T14 لنوو در دو مدل با دو پردازنده مختلف عرضه شده، اما می‌توان گفت که تفاوت اصلی این دو مدل در پردازشگر لپ تاپ، میزان حافظه ذخیره‌سازی، نوع نمایشگر و البته تا اندازه‌ای شارژدهی باتری است. در ادامه جدول مشخصات فنی لپ تاپ لنوو ThinkPad T14 را با هم مرور خواهیم کرد.

مشخصات فنی لپ تاپ ThinkPad T14 لنووبا پردازنده اینتلبا پردازنده AMD
ابعاد17.9*227*329 میلی‌متر17.9*227*329 میلی‌متر
وزن1.46 کیلوگرم1.46 کیلوگرم
پردازنده مرکزیاینتل Core i7AMD Ryzen R7 Pro
پردازنده گرافیکیاینتل UHD GraphicsAMD Radeon Vega Graphics
حافظه رم32 گیگابایت32 گیگابایت
حافظه ذخیره‌سازی2 ترابایت از نوع SSD1 ترابایت از نوع SSD
صفحه نمایش14 اینچ

1440*2560 پیکسل

4K دالبی ویژن HDR، لمسی

14 اینچ

1920*1080 پیکسل

فول HD و از نوع لمسی

اسپیکربا فناوری صدای دالبیبا فناوری صدای دالبی
سیستم عاملویندوز 10 پروویندوز 10 پرو
باتریظرفیت 50 وات ساعت

با 16 ساعت شارژدهی

ظرفیت 50 وات ساعت

با 14 ساعت شارژدهی

 

طراحی

Lenovo-ThinkPad-T14.2/لپ تاپ لنوو ThinkPad T14

از نظر طراحی باید گفت که به سختی می‌توان تفاوتی در ظاهر لنوو تینک پد T14 با نسخه قدیمی‌تر آن یعنی لنوو تیک پد T490 پیدا کرد. با این حال مواد اولیه‌ای که لنوو برای ساخت این لپ تاپ استفاده کرده به آن ظاهری حرفه‌ای بخشیده است. لپ تاپ Lenovo ThinkPad T14 از ترکیب مواد پلاستیک و فایبرگلس در کنار آلیاژ منیزیم ساخته شده است و حدود 1.46 کیلوگرم وزن و 17.9 میلی‌متر ضخامت دارد. از دیگر مشخصات لپ تاپ تینک پد T14 باید به رنگ مشکی و نقره‌ای آن اشاره کرد.

متاسفانه طراحی این لپ تاپ به صورتی است که نمی‌توان در آن را با یک دست باز کرد. اما در عوض حاشیه بزرگ بالای نمایشگر ThinkPad T14 لنوو به اندازه‌ای ضخامت دارد که یک دوربین HD با سیستم تشخیص چهره IR را در کنار یک تینک شاتر (ThinkShutter) در خود جای داده است. در بالای کیبورد دکمه پاور و اسپیکر جایگذاری شده است. گفتنی است که کیبورد این لپ تاپ در هر دو ورژن به صورت بک‌لایت طراحی شده و به دلیل دکمه‌های بزرگ و فیدبک کلیکی که دارند حس خوبی در هنگام تایپ کردن به کاربر منتقل می‌کنند.

در زیر کیبورد یک تاچ‌پد بزرگ و حساس طراحی شده و در کنار آن یک حسگر اثرانگشت قرار دارد که از دقت بالایی برخوردار است. در کنار تمام این موارد وجود دکمه قرمز رنگ یا همان TrackPoint معروف که در اکثر کیبوردهای محصولات تینک پد لنوو دیده می‌شود، در لپ تاپ ThinkPad T14 نیز سبب می‌شود که کاربر کمتر نیاز به یک موس خارجی را احساس کند. این دکمه قرمز زنگ در وسط کیبورد تعبیه شده و برای جابه‌جایی نشانگر ماوس روی صفحه نمایش مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

صفحه نمایش

لپ تاپ Lenovo ThinkPad T14/Lenovo-ThinkPad-T14

نمایشگر لپ تاپ لنوو لپ تاپ تینک پد T14 در هر دو مدل اینتل و AMD در اندازه 14 اینچ است، اما اگر می‌خواهید از نمایشگر 4K دالبی ویژن HDR بهره ببرید باید به مدل اینتل این محصول مراجعه کنید. اگرچه لپ تاپ تجاری لنوو ThinkPad T14 در نسخه اینتل از نمایشگری با رزولوشن 2560 در 1440 پیکسل و روشنایی 500 نیتز پشتیبانی می‌کند، اما در نسخه AMD صفحه نمایش فول HD و با رزولوشن 1920 در 1080 پیکسل بوده و حداکثر میزان روشنایی نمایشگر حدود 500 نیتز است. خاطرنشان می‌شود که هر دو مدل از ویژگی Anti Glare یا همان لایه ضدانعکاس نیز پشتیبانی می‌کنند. همچنین نسبت تصویر در هر دو مدل لپ تاپ تینک پد تی 14 حدود 16:9 بوده و زاویه دیدی عالی دارد.

این در حالی است که کیفیت تصاویر به لطف کنتراست و میزان روشنایی مطلوب از وضوح قابل قبولی برخوردار هستند، اما برای آن‌دسته از افراد که در زمینه ویرایش تصاویر فعالیت داشته و به دنبال ثبت تصاویری با دقت رنگ بالا هستند ترجیحا مدل 4K پیشنهاد می‌شود. لنوو این لپ تاپ را با نمایشگر Low-power نیز ساخته است که اگر به دنبال یک محصول با مصرف شارژ باتری کمتر هستید، انتخاب این نوع نمایشگر توصیه می‌شود.

 

پورت ها

Lenovo-ThinkPad-T14.5/مشخصات لپ تاپ Lenovo ThinkPad T14

همچنین بخوانید :

لپ تاپ Lenovo ThinkPad T14 در هر دو مدل اینتل و AMD از پورت‌های بسیاری پشتیبانی می‌کند. اما می‌توان گفت مهم‌ترین تفاوت عدم وجود پورت تاندربولت 3 در نسخه AMD است که البته این پورت با یک درگاه USB-C استاندارد جایگزین شده است. پس در نظر داشته باشید چنانچه تمایل دارید که در لپ تاپ خود درگاه تاندربولت 3 داشته باشید، باید حتما از ورژن اینتل تینک پد T14 لنوو استفاده کنید. این در حالی است که در نسخه AMD از پورت HDMI 2.0 و در ورژن اینتل این لپ تاپ پورت HDMI 1.4 پشتیبانی می‌شود. به غیر از این دو تفاوت در هر دو ورژن پورت USB 3.1، پورت USB-C، پورت شبکه و درگاه کارت حافظه MicroSD دیده می‌شود.

از نظر ارتباطات باید گفت که لپ تاپ Lenovo ThinkPad T14 در هر دو ورژن اینتل و AMD از فناوری WiFi 6، بلوتوث 5.0 و اینترنت LTE-A پشتیبانی کرده و البته در نسخه اینتل پشتیبانی از فناوری NFC نیز دیده می‌شود.

 

اسپیکر

از دیگر مشخصات لپ تاپ Lenovo ThinkPad T14 باید به اسپیکرهای این محصول اشاره داشت. اسپیکرهای دوتایی و 1 واتی به کار رفته در این لپ تاپ به خوبی از پس پخش صدای باکیفیت در ولوم بالا برآمده و باس قابل قبولی دارد.

همچنین بخوانید :

خاطرنشان می‌شود که در ولوم بالا به سختی می‌توان نویز و انحراف صدا را از این لپ تاپ شنید. لپ تاپ Lenovo ThinkPad T14 مجهز به اسپیکرهایی با فناوری دالبی است و کیفیت صدای معقولی دارند. با این حال کیفیت صدای پخش شده از لپ تاپ ThinkPad T14 لنوو در حد و اندازه مدل X1 Carbon با اسپیکر چهارتایی با باس قوی‌تر نیست. در هر حال می‌توان برای تماشای ویدیو و یا بازی و یا انجام یک تله‌کنفرانس به خوبی روی تینک پد T14 لنوو حساب باز کرد.

 

پردازنده و عملکرد

intel-vs-AMD / اینتل در مقابل AMD

در هر دو مدل اینتل و AMD لپ تاپ Lenovo ThinkPad T14 رم به صورت آن‌بورد است و اگرچه رم این لپ تاپ در هر دو نسخه حدود 32 گیگابایت است، اما با یک اسلات رمی که لنوو برای این محصول درنظر گرفته می‌توان میزان رم آن را تا 48 گیگابایت ارتقا داد. این در حالی است که لنوو برای ورژن AMD لپ تاپ Lenovo ThinkPad T14 حدود یک ترابایت حافظه ذخیره‌سازی از نوع SSD در نظر گرفته است که این مقدار در نسخه اینتل به 2 ترابایت می‌رسد.

در مورد پردازنده مرکزی این لپ تاپ باید گفت که لپ تاپ تینک پد تی 14 لنوو در مدل اینتل از نسل دهم پردازنده‌های این شرکت یعنی اینتل Core i7-10510U که یک پردازنده با 4 هسته و 8 رشته پردازشی است، بهره می‌برد. در حالی که در نسخه AMD شاهد حضور نسل سوم پردازنده قدرتمند AMD یعنی Ryzen 7 Pro با هشت هسته و 16 رشته پردازشی هستیم.

لپ تاپ لنوو لپ تاپ تینک پد تی 14/Lenovo-ThinkPad-T14.6

با این حال در تست‌ها و بنچمارک‌های انجام شده تقریبا تفاوت خاصی در سرعت پردازش کارهای سبک و تست تک رشته‌ای دیده نمی‌شود و به میزان خیلی ناچیزی اینتل از AMD پیشی می‌گیرد. اما در پردازش‌های چند رشته‌ای تفاوت و برتری محسوس پردازنده AMD Ryzen 7 Pro با هشت هسته و 16 رشته پردازشی دیده می‌شود. این برتری AMD در پردازش‌های چند رشته‌ای خیلی دور از انتظار نیست؛ چرا که تقریبا همگان بر این موضوع واقفند که استفاده از 8 هسته عملکرد بهتری نسبت به 4 هسته دارد.

این در حالی است که در بحث قدرت پردازش گرافیکی و انجام کارهایی سنگین نظیر ویرایش ویدیوها، نسخه AMD با بهره‌گیری از پردازنده گرافیکی AMD Radeon™ Vega، پردازنده گرافیکی اینتل UHD Graphics را شکست می‌دهد. البته لنوو لپ تاپ تینک پد T14 نسخه اینتل خود را با پردازنده گرافیکی NVIDIA GeForce Mx330 نیز عرضه کرده که با قیمت بالاتر در بازار موجود است.

این لپ تاپ از ویژگی استندبای مدرن (Modern Standby) پشتیبانی کرده و قادر است در عرض یک ثانیه روشن شده و در ثانیه دوم به اینترنت متصل گردد. همچنین با وجود ویژگی Wake on Voice کاربر قادر خواهد بود که با باز کردن لپ تاپ و صدا کردن او از تینک پد T14 لنوو بخواهد که روشن شود. علاوه براین وجود کلیدهای F9-F11 به کاربر این امکان را می‌دهد که خیلی آسان تماس‌های کنفرانس خود را مدیریت کرده، به آنها جواب دهد و یا آنها را قطع کند. خاطرنشان می‌شود که لپ تاپ Lenovo ThinkPad T14 سیستم عامل ویندوز 10 پرو را اجرا می‌کند.

 

باتری

Lenovo-ThinkPad-T14.3/لپ تاپ لنوو لپ تاپ تینک پد T14

باتری تینک پد T14 لنوو در هر دو ورژن اینتل و AMD سه سلولی و حدود 50 وات ساعت ظرفیت داشته و به خوبی از پس شارژ محصول تا 15-16 ساعت برآمده است. درواقع لپ تاپ لنوو ThinkPad T14 مدل اینتل با روشنایی 60 درصد و در حالت Better Performance توانست حدود 16 ساعت و نیم روشن مانده و کارهای روتین روزانه را انجام دهد. این در حالی است که نسخه AMD با همین میزان روشنایی و در حالت آزمایش مشابه حدود 14 ساعت و 43 دقیقه شارژ خود را حفظ کرده است. خاطر نشان می‌شود که لنوو هر دو محصول را با شارژر سریع 65 واتی روانه بازار کرده که قادر است در عرض یک ساعت لپ تاپ را حدود 80 درصد شارژ کند.

احتمالا این مطالب رو هم دوست داشته باشید
thumbnail
معرفی انواع لوازم جانبی لپ تاپ + قیمت در بازار
عباد رمضان زاده28 خرداد 1399 20:00

قیمت

قیمت لپ تاپ Lenovo ThinkPad T14 در نسخه اینتل حدود 1400 دلار و در نسخه AMD حدود 1300 دلار است. در نتیجه به نظر می‌رسد اگر از عدم پشتیبانی از درگاه تاندربولت 3 در نسخه AMD این لپ تاپ فاکتور گرفته شود، با توجه به قیمت مناسب‌تر و البته پردازش بهتر در کارهای سنگین انتخاب نسخه AMD لپ تاپ Lenovo ThinkPad T14 در مقایسه با ورژن اینتل آن می‌تواند انتخابی شایسته و معقول باشد.

لپ تاپ Lenovo ThinkPad T14/Lenovo-ThinkPad-T14

در این نوشتار به مشخصات لپ تاپ تینک پد T14 لنوو و عملکرد آن با دو پردازنده اینتل Core i7 و AMD Ryzen 7 Pro پرداخته شد. اگرچه این لپ تاپ در پردازش‌های تک‌رشته‌ای با پردازنده اینتل موفق‌تر عمل می‌کند، اما در انجام کارهای گرافیکی و مهندسی سنگین پردازنده Ryzen 7 Pro بهتر جواب می‌دهد. با این حال لنوو با ارائه این محصول در قالب دو نسخه با دو پردازنده متفاوت کاملا دست کاربر را در انتخاب باز گذاشته و به او این اجازه را می‌دهد که با بررسی عملکرد و البته با توجه به نوع نیاز خود بهترین نسخه از لپ تاپ Lenovo ThinkPad T14 را انتخاب کند. در پایان پیشنهاد می‌شود در صورتی که برای لپ تاپ خود به کیف لپ تاپ یا کوله لپ تاپ نیاز دارید، به فروشگاه اینترنتی پلازا مراجعه کنید.

856x482 (0x0)
69.43 KB
{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
دیدگاه کاربران3 دیدگاه
avatar
محدثه
.
27 آبان 1399، 00:26
پاسخ
0
0
بنظر میرسه لپ تاپ لنوو لپ تاپ تینک پد تی 14 لپ تاپ قوی ای باشه
avatar
مرضیه
.
26 آبان 1399، 12:24
پاسخ
0
0
لپ تاپ لنوو لپ تاپ تینک پد تی 14 عالیه
avatar
وحید
.
26 آبان 1399، 11:52
پاسخ
0
0
لپ تاپ لنوو لپ تاپ تینک پد تی 14 هستش و من نوع اینتلش رو بیشتر ترجیح میدم
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402