پخش سریال شرم را متوقف کنید! / شکایت سازمان نظام مهندسی از سریال شرم

داستان سریال شرم / بازیگران سریال شرم / تیزر سریال شرم
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

سریال تلویزیونی شرم آخرین حضور مرحوم سیروس گرجستانی است که از سه شنبه 4 آذر در کنداکتور تلویزیون قرار گرفت. اما این روزها حاشیه‌های این سریال خیلی بیشتر از متن آن شده است.

سریال شرم جدیدترین اثر احمد کاوری است که به نظر می‌رسد به کارگردان مورد اعتماد صدا و سیما تبدیل شده است. چندی پیش سعید فرهادی نویسنده این سریال، در صفحه اینستاگرام خود گلایه‌های دردناکی درباره تحریف و تغییر قصه‌ی این سریال کرد. به تازگی سازمان نظام مهندسی تهران هم به دلیل اشتباهات عجیب و غریب در آن، خواستار توقف پخش سریال شرم شد. در ادامه با متن این بیانیه و نامه اعتراضی سعید فرهادی همراه ما باشید.

فهرست:

شکایت سازمان نظام مهندسی تهران از سریال شرم

به نقل از خبرگزاری برنا، سعید سعیدیان رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران در نامه‌ای به رئیس سازمان صداوسیما خواستار توقف پخش سریال شرم شد. او دلیل این خواسته خود را تخریب قشر شریف مهندسان ساختمان کشور دانست و افزود:

با نگاهی گذرا به شبکه‌های مجازی، مجموعه‌ای از خطاهای مستمر و شاهکارهای فاحش مهندسی در قسمت‌های نمایش داده شده سریال «شرم» نظیر استفاده از نقشه یک سازه بتنی برای بررسی وضعیت یک سازه فولادی، گفتن ستون اصلی سازه به مهاربند، اندازه گیری مهاربند سازه با کولیس، سنجش مقاومت ستون با کولیس و ماشین حساب… مشهود و دستمایه سخره سازندگان کم اطلاع سریال مذکور است.

سعیدیان در انتها از رئیس سازمان صدا و سیما درخواست کرد پخش این سریال متوقف شود:

تقاضا داریم دستور فرمایید صدا و سیما ضمن توقف سریال سطحی «شرم» و جبران مافات از این پس در ساخت و نمایش برنامه‌های رادیو و تلویزیونی جایگاه مهندسان و مشاغل خدمت رسان جامعه را لحاظ فرمایند.

اعتراض نویسنده سریال شرم به تحریف داستان

سعید فرهادی که به گفته خودش، حدود 3 سال از عمرش را برای نوشتن داستان سریال شرم صرف کرده به تازگی در صفحه اینستاگرام خود به تحریف و تغییر داستان اعتراض کرد. او در اینستاگرام خود از مردم خواست اگر برای شعور خود ارزش قائل‌اند این سریال را تماشا نکنند و نوشت:

«شرم»ی که این روزها از آنتن صداوسیما در حال پخش است! نزدیک به سه سال تمام وقت و انرژی و جسم و جانت را صرف تحقیقات بر روی جزئیات می‌کنی و بارها کلمه به کلمه فیلمنامه را محک می‌زنی تا از هر نظر موی لای درزش نرود و چیزی از منطق، جذابیت و اصول زیبایی‌شناختی کم نگذاشته باشی؛ تا سریالی بسازی در خور شان و شعور مخاطب اما ناگهان سروکله کارگردانی دست نشانده پیدا می‌شود؛ مهم نیست چه قدر کارنابلد و بی دغدغه مهم این است که «خودی» باشد تا زورش به تمام اصول اخلاقی، حرفه‌ای و حقوقی بچربد! نام سریالت را به «شرم» تغییر می دهند و تولید را شروع می کنند. هشت ماه در بی خبری مطلق به سر می بری؛ حتی نه یک پیامک ساده از میان چهل پنجاه نفر عواملی که به به و چه چه شان برای فیلمنامه مدام به گوشت می رسد! شاید هم فکر می کنند بهتر است سر راه مال باخته آفتابی نشویم! ای کاش از نامی که بر سریالشان گذاشته‌اند، ذره ای در وجودشان یافت می شد.

تیزر سریال شرم را در زیر تماشا کنید:

فرهادی درباره تحریف شدن داستان سریال شرم نوشت:

با سریالی مواجه می شوی که نه می شناسی اش از فرط تحریف و قلع و قمع و به بیراهه رفتن، نه حتی تحمل دیدنش را داری از فرط بی منطقی، بی هنری، سخیف بودن و کم فروشی که در لحظه لحظه اش موج می‌زند؛ از تولید و کارگردانی و بازیگری و فیلمبرداری بگیر تا موسیقی و طراحی صحنه و لباس. دیگران احتمال ویران شدن آینده کاری ات، به محاق رفتن طلب هایت از صداوسیما را و هجمه دروغ ها، افطراها و تخطئه هایی که به سویت روانه خواهند کرد را، و البته تلخ تر از همه شنیدن نشدن در این بلبشوی رسانه ای و خبری را به یاد می آورند. اما آینده و سرمایه زندگی تو را هنر و قلمت تضمین می کند، نه باج دهی به بی هنران!

فرهادی در انتها از مخاطبان خواست این سریال را تماشا نکنند:

با قاطعیت درخواست می کنی نامت به عنوان نویسنده از تیتراژ سریال حذف شود تا لااقل مهر تاییدی بر این محصول ناسالم نباشی و در صف آن ها که منتقدشان هستی قرار نگیری. ولی باز هم اعتنایی نمی شود. پس تنها کاری که می توانی بکنی این است: از محتوایی که در حال پخش است تبری بجویی و به هر کسی که صدایت را می شنود توصیه کنی اگر برای فهم و شعور خود و اطرافیانش احترام قایل است پای تماشای چنین آثار پایمال شده ای ننشینند.

داستان سریال شرم

سریال شرم یکی از آثار مهم تلویزیون است که مدیران و عوامل تمام تلاش خود را کرده‌اند تا این سریال را به کنداکتور پاییزی سیما برسانند و اکنون این سریال آماده پخش شده است. سریال شرم احمد کاوری در دو مقطع زمانی روایت می‌شود. بطوریکه قسمت های ابتدایی این مجموعه در اواخر دهه هشتاد می‌گذرد و قسمت‌های پایانی به زمان حال و سال 99 برمی‌گردد. هنوز خلاصه داستان مشخصی درباره شرم منتشر نشده است، اما آنطور که تیزر سریال شرم نشان می‌دهد این مجموعه اثری ملودرام و عاشقانه با رگه‌های معمایی است.

طبق اطلاعاتی که در چند ماه گذشته از این مجموعه به بیرون درز کرده است ظاهرا مهم‌ترین شخصیت های سریال شرم را ابوالفضل پورعرب و فاطمه گودرزی برعهده دارند و سه کاراکتر جوان سریال را هم الهام طهموری، نیما نادری و میلاد میرزایی بازی کرده‌اند. الهام طهموری دومین همکاری خود را با احمد کاوری، کارگردان سریال شرم ؛ تجربه می‌کند. این بازیگر جوان، در سریال «وارش» به کارگردانی کاوری هم یکی از نقش‌های اصلی را برعهده داشت.

زمان پخش سریال شرم / نقد و بررسی سریال شرم/ شخصیت های سریال شرم

طهموری در این سریال ایفاگر نقش پوران دختر فاطمه گودرزی و محور اصلی اتفاقات پیش‌برنده داستان است. از دیگر نکات جذاب این سریال، می توان به حضور بازیگران قدیمی، باسابقه و نوستالژیک عرصه تصویر در آن اشاره کرد. علاوه بر پورعرب و گودرزی، اردلان شجاع کاوه، سید مهرداد ضیایی و فریبا متخصص از دیگر بازیگران سریال شرم محسوب می‌شوند. همچنین مرحوم سیروس گرجستانی هم آخرین روزهای هنری خود را در این سریال سپری کرده است.

این بازیگر که در میانه سریال بصورت ناگهانی دارفانی را وداع گفت، با نظر کارگردان و عوامل سازنده نقش خود را به رفیق دیرینش سیاوش طهمورث سپرد. طهمورث و مرحوم گرجستانی سابقه همکاری‌های زیادی با یکدیگر داشتند و تقدیر اینگونه رقم خورد که باقیمانده نقش مرحوم سیروس گرجستانی را دوست قدیمی‌اش در سریال شرم بازی کند.

امیرپوروزیری در گفتگویی با تسنیم، درباره درگذشت ناگهانی مرحوم سیروس گرجستانی و جایگزینی و تغییرات نقش این بازیگر در مجموعه شرم گفته است:

«وقتی خبر فوت آقای گرجستانی را شنیدیم قاعده کار این است که ندانی باید چه کار کنی و چطور ادامه بدهی. ما مجبور بودیم ادامه دهیم و فکر کنیم چطور پیش برویم.. بیش از 200 دقیقه با سیروس گرجستانی ضبط کرده بودیم و این لحظات بسیار لذت‌بخش بودند. بسیاری به ما می‌گفتند عاقبت فیلم چه می‌شود و بدون حضور ایشان چه می‌کنید و ما گفتیم حضور ایشان خیلی برای ما مهم است. نشستیم و فکر کردیم گزینه‌های مختلف پیشروی ما بود که ترجیح دادیم نقش حذف نشود.»

دانلود سریال شرم / معرفی سریال شرم/ سریال شرم احمد کاوری

تهیه‌کننده شرم درباره نحوه انتخاب سیاوش طهمورث هم اضافه کرده:

بعد از اینکه تصمیم گرفتیم نقش حذف نشود، به سراغ ایده‌های دیگر رفتیم مثل بدلسازی و شبیه‌سازی که چند پلان گرفتیم اما واقعیت این بود که ما به بازیگر حرفه‌ای برای پیش بردن این نقش و داستان مربوط به کاراکتر نیاز داشتیم. خواستیم با بیننده صادق باشیم بنابراین به سراغ گزینه‌ای در حد و اندازه‌های گرجستانی برویم و سیاوش طهمورث انتخاب شد. جالب است که سیروس گرجستانی در تئاتر بسیار درخشان “معرکه در معرکه” به نویسندگی طهمورث و داود میرباقری و البته کارگردانی خود طهمورث بازی کرده بود. به همین خاطر به سراغ او رفتیم.

بازیگران سریال شرم

در این قسمت به معرفی بازیگران اصلی سریال شرم پرداخته‌ایم.

ابوالفضل پورعرب

سریال شرم ایرانی / کارگردان سریال شرم / بازیگران سریال شرم ایرانی

  • سن: 59 سال
  • آثار مطرح: عروس، مردی شبیه باران، دست‌های آلوده، غریبانه، نیش، چند می‌گیری گریه کنی، تنهاترین سردار، همراز، زیر زمین، یک وجب خاک، وضعیت سفید و شهرزاد

ابوالفضل پورعرب که خیلی‌ها او را سوپراستار بلامنازع دهه هفتاد می‌دانند، بعد از مدت‌ها دوری از تلویزیون حالا در سریال شرم احمد کاوری نقش اصلی را برعهده دارد. آخرین حضور تلویزیونی پورعرب مربوط به برنامه دورهمی و آخرین سریالی که از این بازیگر روی آنتن تلویزیون رفته، سریال «روزهای بی‌قراری» است که موفقیت چندانی به دست نیاورد. این بازیگر در سال 90 در مجموعه وضعیت سفید به کارگردانی سعید نعمت‌الله بازی کرده بود که یکی از بهترین سریال‌های تلویزیون محسوب می‌شود و بارها از شبکه‌های مختلف سیما بازپخش شده است.

ابوالفضل پورعرب کارش را با بازی در فیلم درخشان و به یادماندنی «عروس» به کارگردانی بهروز افخمی شروع کرد و در دهه هفتاد سه بار نامزد سیمرغ  و یک بار برنده سیمرغ بلورین شد. پورعرب که در اواسط تصویربرداری سریال وضعیت سفید متوجه شد با یک تومور مغزی دست و پنجه نرم می‌کند، در ده سال گذشته با گذراندن درمان‌ها مختلف و سه بار عمل جراحی توانست سلامتی خود را بازیابد و دوباره به عرصه هنر برگردد.

فاطمه گودرزی

داستان سریال شرم / بازیگران سریال شرم / تیزر سریال شرم

  • سن: 57 سال
  • آثار مطرح: آیینه، رعنا، دردسر والدین، ترانه مادری، فاصله‌ها، پرستاران، نفس، مهاجران، جنگ نفت‌کش‌ها، ازدواج صورتی و دست‌های خالی

فاطمه گودرزی بانوی بازیگری که بیشتر با بازی در سریال‌های تلویزیونی شناخته می‌شود دیگر نقش اصلی سریال شرم را برعهده دارد و بنا به گفته کارگردان، تلاش کرده بازی متفاوتی از خود به نمایش بگذارد. گودرزی در سال‌های اخیر در تلویزیون پرکار بوده است و آخرین حضورش به دو سال گذشته و سریال «لحظه گرگ و میش» برمی‌گردد. گودرزی علاوه بر شرم، سریال ایل‌دا به کارگردانی راما قویدل را هم آماده پخش دارد.

فاطمه گودرزی کار خود را در عرصه تصویر با سریال معروف آیینه آغاز کرد و بعد از یکی دو مجموعه تلویزیونی، وارد سینما شد و دردهه هفتاد بیشتر در فیلم‌های سینمایی ایفای نقش کرد. او برای بازی در فیلم سینمایی غزال برنده سیمرغ بلورین شد و علاوه بر آن دو بار دیگر هم در میان نامزد‌های دریافت جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم فجر قرار گرفت. گودرزی در تلویزیون با سریال «دردسر والدین» و در نقش مقابل مهران مدیری در یاد مردم ایران مانده است، اما سریال‌های موفق و جذاب دیگری نیز در کارنامه دارد. باید دید این بازیگر باسابقه در سریال شرم چگونه ایفای نقش کرده است.

مرحوم سیروس گرجستانی

زمان پخش سریال شرم / نقد و بررسی سریال شرم/ شخصیت های سریال شرم

  • سن: درگذشت در 12 تیرماه 99 (در 76 سالگی)
  • آثار مطرح: تیغ و ابریشم، زرد قناری، شکار خاموش، آدم‌برفی، مسافر ری، ناردون، نهنگ عنبر، قانون مورفی، سگ‌بند، متهم گریخت، شاهگوش، روزگار خوش حبیب آقا، زن بابا، دندون طلا، نوار زرد و شهریار

مرحوم سیروس گرجستانی که در اواسط فیلمبرداری سریال شرم دارفانی را وداع گفت و جامعه هنر را در بهت و حیرت فرود برد، یکی از برترین بازیگران تئاتر، سینما و تلویزیون بود که بیشتر مردم او را با نقش‌های کمدی تلویزیونی‌اش می‌شناختند. بطور قطع ماندگارترین کاراکتری که سیروس گرجستانی آن را به بهترین شکل خلق کرده بود، کاراکتر هاشم‌اقا در سریال متهم گریخت رضا عطاران بود که بارها از شبکه آی‌فیلم و شبکه‌های دیگر بازپخش شده است.

مرحوم گرجستانی قبل از سریال شرم در سریال شاهرگ به کارگردانی سید جلال دهقانی اشکذری حضوری نسبتا کوتاه داشت، اما در سریال شرم یکی از نقش‌های اصلی را بازی می‌کرد و در حدود 200 دقیقه از بازی او در این سریال ضبط شده بود. به همین دلیل فوت ناگهانی این بازیگر محبوب سینما و تلویزیون، گروه سازنده را بر آن داشت تا سراغ سیاوش طهمورث دیگر بازیگر باسابقه تئاتر بروند  و با گریمی مشابه سیروس گرجستانی سرنوشت این کاراکتر را به اتمام برسانند.

اردلان شجاع کاوه

سریال شرم ایرانی / کارگردان سریال شرم / بازیگران سریال شرم ایرانی

  • سن: 58 سال
  • آثار مطرح: عملیات کرکوک، دادستان، دایره سرخ، یوسف پیامبر، مردان آنجلس، چارخونه، صاحبدلان، کلانتر و عمارت پدری

اردلان شجاع کاوه از قدیمی‌ترین بازیگران سینما و تلویزیون است که سال‌هاست خبری از او نیست و بسیار سخت‌گیر شده و در آثار تصویری حضور پیدا نمی‌کند. حال باید دید سریال شرم ایرانی تا چه اندازه او را تحت تاثیر خود قرار داده که حاضر شده است بعد از مدت‌ها به دنیای بازیگری برگردد. اردلان شجاع کاوه در سال 1364 کار خود را با فیلم سینمایی بایکوت اثر محسن مخملباف آغاز کرد و در طول چهار سال در چهار فیلم سینمایی نقش‌آفرینی کرد.

سپس به تلویزیون آمد و در سریال ده قسمتی اکبر خواجویی با عنوان «هشت بهشت» بازی کرد تا فعالیت در تلویزیون را هم تجربه کند. آخرین حضور اردلان شجاع کاوه در تلویزیون به سریال قفسی برای پرواز در سال 89 برمی‌گردد و نزدیک به ده سال است که این بازیگر در تلویزیون حضور نداشته است.

نسیم ادبی

دانلود سریال شرم / معرفی سریال شرم/ سریال شرم احمد کاوری

  • سن: 44 سال
  • آثار مطرح: شهرزاد، گلشیفته، دیوار به دیوار، خوب بد جلف، دوران عاشقی، خانه دختر، معمای شاه و برادر جان

نسیم ادبی دیگر بازیگر مطرحی است که در سریال شرم شبکه سه سیما نقش‌آفرینی کرده و یکی از کاراکترهای خاکستری این سریال محسوب می‌شود. ادبی سال‌هاست در تئاتر بازیگری، نویسندگی و کارگردانی می‌کند، اما شروع چهره شدن او به سریال شهرزاد برمی‌گردد. نسیم ادبی درحالیکه در شهرزاد نقش خواهر نسبتا حسود و بدجنس ترانه علیدوستی را بازی می‌کرد، در سریال طنز گلشیفته هم باایفای کاراکتر بامزه خواهر محمد بحرانی توانمندی خود در بازیگری را به رخ همه کشید و روز به روز در آثار سینمایی و تلویزیونی بیشتری ایفای نقش کرد.

ادبی با وجو سابقه غنی تئاتری و سریال2های موفق تلویزیونی، هنوز آنطور که باید و شاید در سینما به حقش نرسیده است و می‌توان گفن سینمای ایران یک شاه‌نقش به او بدهکار است. حال باید دید آیا حضورش در سریال شرم منجر به درخشش بیشتر در سینما برای این بازیگر خواهد شد یا خیر!

آشا محرابی

آشا محرابی

  • سن: 47 سال
  • آثار مطرح: مرگ تدریجی یک رویا، آشپزباشی، ساختمان 85، قلب یخی، مهمانان ویژه، همه چیز آنجاست، هشت و نیم دقیقه، از رئیس جمهور پاداش نگیرید و عشق و خیانت

آشا محرابی دختر فریدون محرابی بازیگر قدیمی و باسابقه تئاتر، سینما و تلویزیون است که در سال‌های گذشته به دلایل شخصی کم‌کارتر شده است و اغلب در آثار کمدی ایفای نقش می‌کرد. محرابی چندی پیش سریال موچین را در شبکه نمایش خانگی داشت که اثری ضعیف بود و با انتقادات بسیاری رو به رو شد. این بازیگر با اینکه کارش را در تلویزیون با سریال آیینه آغاز کرده بود، اما با دو سریال مرگ تدریجی یک رویا و قلب یخی شناخته شد.

او در دو فصل اول قلب یخی به کارگردانی محمدحسین لطیفی کاراکتر متفاوت ستاره را بازی می‌کرد و با این نقش به شهرت و محبوبیت رسید. آشا محرابی پس از قلب یخی، در آثار موفقی چون مهمانان ویژه، همه چیز آنجاست و هشت و نیم دقیقه حضور داشت و امیدوار است بعد از مدت‌ها با سریال شرم دوباره به اوج برگردد.

 

دانلود سریال شرم / معرفی سریال شرم/ سریال شرم احمد کاوری

سایر بازیگرانی که در این اثر ایفای نقش کرده‌اند عبارتند از:

  • فریبا متخصص
  • سیاوش طهمورث
  • الهام طهموری
  • میلاد میرزایی
  • نیما نادری
  • سید مهرداد ضیایی
  • و  …

زمان پخش سریال شرم / نقد و بررسی سریال شرم/ شخصیت های سریال شرم

کلام آخر

پخش سریال جدید احمد کاوری از امشب از شبکه سوم سیما آغاز می‌شود  و هنوز مشخص نیست که سریال شرم چند قسمت است، اما به محض پخش در همین صفحه اطلاع رسانی خواهد شد. همچنین پس از پایان سریال می‌توانید نقد و بررسی سریال شرم در پلازا بخوانید. شما همچنین می‌توانید نظرات خود را درباره سریال شرم در همین صفحه منتشر کنید. به محض انتشار، دانلود سریال شرم برای شما مخاطبان پلازا ممکن خواهد بود و می‌توانید در صورت از دست دادن این مجموعه در حین پخش، قسمت‌هایی را که تماشا نکرده‌اید از پلازا دانلود و تماشا کنید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
دیدگاه کاربران2 دیدگاه
avatar
راضیه رحمانی
.
05 آذر 1399، 02:47
پاسخ
0
0
زمان پخش سریال شرم کی هست؟ از کدام شبکه پخش میشه؟ این سریال تکرار هم داره؟
avatar
علی
.
03 آذر 1399، 11:03
پاسخ
0
0
سریال شرم کی پخش میشود
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402