معرفی بهترین خواننده های راک ایرانی ؛ از کوروش یغمایی تا گروه بمرانی

بهترین خوانندگان راک ایران
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

موسیقی راک در سراسر دنیا مخاطبان بسیار زیادی دارد. سال‌ها است که این سبک به موسیقی ایران هم راه یافته و آهنگ‌های خواننده های راک ایرانی نیز طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند. در این مقاله از پلازا با تعدادی از بهترین خوانندگان راک ایرانی آشنا خواهید شد.

در میان سبک‌های موسیقی، موسیقی راک از پرطرفدارترین‌ها به شمار می‌آید. راک یا راک اند رول که در اواخر دهه 1940 میلادی در ایالات متحده شکل گرفته، به تدریج به سراسر دنیا راه پیدا کرده است. این سبک پس از مدتی در شاخه‌های متفاوتی از قبیل پاپ-‌راک، هارد-راک، سافت-راک، آلترنتیو-راک و چندین شاخه دیگر گسترش داده شد. گیتار الکتریک، درامز، گیتار بیس، پیانو و کیبورد سازهای اصلی موسیقی راک هستند. از مشهورترین گروه‌های غیر ایرانی راک می‌توان به پینک فلوید (Pink Floyd)، ایگلز (Eagles)، بیتلز (Beatles) و لینکین پارک (Linkin Park) اشاره کرد.

موسیقی ایران هم در تولید آثاری به سبک راک از سایر کشورها عقب نمانده است و خواننده های راک ایرانی نیز محبوبیت و طرفداران خود را در این عرصه دارند. در سال‌های پیش از انقلاب اسلامی، موسیقی راک در ایران با خوانندگانی نظیر کوروش یغمایی، حبیب محبیان (حبیب)، فریدون فروغی و فرهاد مهراد، شروع به کار کرد. در حال حاضر هم خوانندگان متعددی مشغول به کار در این زمینه هستند. موسیقی راک ایرانی، سبکی است که با تلفیق اشعار و لحن‌های ایرانی با آهنگسازی به سبک راک غربی در ایران ابداع شده است. به علاوه، آثار خوانندگان بسیاری هم به سبک‌های اصلی راک مانند پاپ-راک ساخته شده است. در ادامه، به معرفی و بررسی بهترین خوانندگان راک ایرانی می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

فهرست مطالب:

بهترین خواننده های راک ایران

در این بخش، با بهترین خوانندگان راک ایرانی آشنا می‌شویم و توضیح جامعی از زندگی و فعالیت آن‌ها را به شما ارائه می‌کنیم.

1. کوروش یغمایی

بهترین خواننده راک ایران

  • آلبوم‌ها: گل یخ (1352)، سیب نقره‌ای (1375)، ماه و پلنگ، کابوس، تفنگ دسته نقره، بازگشت از لبه پرتگاه

کوروش یغمایی در سال 1325 و در شهر شاهرود متولد شده است. او آهنگساز، خواننده، تنظیم‌کننده و نوازنده گیتار الکتریک است. امروزه ساز اصلی او گیتار است، اما اولین سازی که نواختن آن را در کودکی فرا گرفته، سنتور بوده است. او با تشکیل و سرپرستی گروه راک رایچرز به صورت حرفه‌ای وارد دنیای موسیقی شد. در آن سال‌ها به دلیل سبک خاص گیتار نواختنش و مهارتی که داشت، لقب پنجه طلایی به او داده بودند. پس از مدتی، ترانه گل یخ را خواند و این ترانه علاوه بر این که در ایران با استقبال خیلی خوبی مواجه شد، به دلیل داشتن فاکتورهای استاندارد بین‌المللی، در سایر کشورها هم پخش شد و به عنوان اولین موسیقی ایران که پا به عرصه جهانی گذاشته بود، طرفداران زیادی پیدا کرد.

کوروش یغمایی، پس از انقلاب برای 17 سال ممنوع‌الکار شد. تا این که در سال 1375 و با آلبوم سیب نقره‌ای به دنیای موسیقی بازگشت. در سال1388، یک شرکت تهیه موسیقی به نام Now Again، آلبومی به نام زنجیر خودت را بباف (Forge Your Chain) را منتشر کرد که در آن، 15 قطعه راک درخشان و قدیمی مربوط به سال‌های 1968 تا 1974 را از خواننده‌هایی در سراسر دنیا جمع‌آوری کرده بود. قطعه حجم خالی از کوروش یغمایی نه تنها یک اثر از خواننده های راک ایرانی بلکه به عنوان تنها اثر خاورمیانه‌ای در این آلبوم منتشر شد.

کوروش یغمایی با معرفی گروه‌های راک مانند رولینگ استونز و بیتلز به مردم ایران و نیز تاثیرگذاری بر سبک خوانندگی سایر خوانندگان راک ایرانی، سهم به سزایی در ظهور و گسترش موسیقی راک در ایران دارد. به همین علت، از او به عنوان پدر راک ایران نیز یاد می‌شود.

2. فرهاد مهراد

خواننده راک ایرانی

  • آلبوم‌ها: خواب در بیداری (1373)، برف (1377)

فرهاد مهراد معروف به فرهاد، خواننده، آهنگساز و نوازنده ایرانی، در سال 1322 و در تهران متولد شد. او از کودکی، به موسیقی علاقمند شده بود و برای فراگیری نواختن ویلن‌سل هم در کودکی تلاش کرد، اما در این زمینه چندان موفق نبود. بعد از گذشت چند سال، با کمک دوستان ارمنی‌ خود، علاقه‌ای که در کودکی به موسیقی داشت را دنبال کرد و به صورت خودآموز و بدون استاد، نوازندگی گیتار و پیانو را فراگرفت. پس از مدتی گروه موسیقی کوچکی را با دوستانش تشکیل داد و تشکیل این گروه، سرآغاز فعالیت حرفه‌ای او در دنیای موسیقی بود. با بازخوانی ترانه‌های خوانندگان معروف راک مانند الویس پریسلی، ری چارلز و گروه بیتلز، شهرت و محبوبیت بسیار خوبی کسب کرد. او به خوبی به زبان‌های دیگر مسلط بود و همین موضوع هم باعث شده بود تا با بازخوانی ترانه‌های خارجی، حتی در میان غیرفارسی‌زبانان هم طرفدارانی داشته باشد.

او در سال 1348 اولین آهنگ خود را با نام مرد تنها منتشر کرد. پس از مدتی، فرهاد به خواندن ترانه‌های اجتماعی و انتقادی شهرت یافت. او کارهای خود را با وسواس زیادی انتخاب می‌کرد و همین هم باعث شد تا از سال 1348 تا 1358 که آغاز ممنوع‌الکاری او بود، تنها 14 آهنگ را منتشر کند. او در زمان انقلاب هم ترانه انقلابی وحدت را خوانده بود. تا زمان انقلاب داخل و خارج ایران کنسرت‌های متعددی داشت، اما در سال 1358 ممنوع‌الکار شد. در سال 1373، اولین آلبوم خود را با نام خواب در بیداری با ترانه‌های فارسی و انگلیسی منتشر کرد و این آلبوم به اولین آلبوم راک انگلیسی ایران تبدیل شد. فرهاد مهراد یکی از بهترین خواننده های راک ایرانی در 9 شهریور 1381 به علت بیماری درگذشت.

3. حبیب محبیان (حبیب)

گروه راک ایرانی

  • آلبوم‌ها: مرد تنهای شب (1356)، بت (1357)، آفتاب مهتاب (1363)، همراز (1367)، عروس فرنگی (1368)، خورشید خانم (1369)، صفر (1373)، کویر باور (1378)، خانه کوچک (1381)، جوونی (1383) و ایران بانو (1387)

از دیگر خوانندگان موسیقی راک ایرانی می‌توان حبیب محبیان را نام برد. حبیب محبیان که بیشتر با نام حبیب شناخته می‌شود در 4 مهر 1326 در شمیران تهران متولد شده است. او آهنگساز، خواننده، ترانه‌سرا و نوازنده گیتار به خصوص گیتار دوازده سیمی بود. حبیب از ال به ساز گیتار علاقه داشت. گروه بیتلز در دوران نوجوانی او تشکیل شد و همین موضوع باعث علاقه بیشتر حبیب به موسیقی شد. او زیر نظر مرتضی حنانه به فراگیری آهنگسازی مشغول شد. حبیب به دلیل ممنوع‌الکاری در سال 1362 ایران را ترک کرد و در سال 1364 در لس آنجاس آمریکا ساکن شد. او در سال 1388 با نوشتن نامه‌ای به محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهور وقت، خواستار بازگشتش به ایران شد که با درخواست او تحت شرایطی خاص موافقت شد و حبیب به همراه خانواده‌اش به ایران بازگشت.

حبیب محبیان، در ژانرهای پاپ، راک و کانتری فعالیت داشته است. او در دهه 1350 هجری شمسی با آلبوم مرد تنهای شب به شهرت رسید. حبیب به خاطر استفاده از گیتار دوازده سیمی و آهنگسازی به سبک موسیقی راک غربی، به عنوان هنرمنی متفاوت در موسیقی پاپ و راک ایرانی شناخته شد. او با هنرمندانی چون لیلا کسری، مسعود فردمنش، همایون هوشیارنژاد، سعید قائم مقامی، بیژن سمندر، پاکسیما زکی‌پور، سیوش قمیشی، منوچهر چشم‌آذر، ناصر چشم‌آذر و اروین خاکچیان همکاری داشته است. سرانجام حبیب محبیان در 21 خرداد 1395به علت ایست قلبی در رامسر درگذشت.

4. مهراد هیدن

خوانندگان موسیقی راک ایرانی

  • آلبوم‌ها: زاخارنامه(1391)، بزرگ 2 (1394)، شخصی (1395)، تونل (1396)، یکسین (1396) و صفر (1397)

مهراد هیدن یکی از معروف‌ترین خواننده های سبک راک ایرانی است. مهراد مستوفی‌راد که با نام مهراد هیدن شناخته می‌شود در 24 آذر 1363 در تهران متولد شده است. او آهنگساز، خواننده و نوازنده گیتار و پیانو بوده و فعالیت خود را از سال 1382 آغاز کرده است. او بیشتر در سبک راک، رپ و هیپ هاپ فعالیت داشته و در اوایل به وجود آمدن سبک رپ فارسی فعالیت هنری خود را آغاز کرده است. مهراد هیدن از دوران کودکی یادگیری پیانو را فرا گرفته و در دوران راهنمایی نیز وارد سبک راک شد و پس از آن کم‌کم کار خود را در سبک رپ فارسی شروع کرد. مهراد هیدن درحال حاضر در انگلستان زندگی کرده و به ایران رفت و آمد دارد.

مهراد هیدن به همراه سامان ویلسون گروه زدبازی را تشکیل دادند و آهنگ تابستون کوتاهه را ساختند که این آهنگ به عنوان یکی از بهترین آهنگ‌های رپ فارسی در زمان خود شناخته شد. پس از مدتی سامان ویلسون گروه را ترک کرد اما مهراد هیدن به همراه باقی اعضا به فعالیت خود ادامه دادند و آلبوم زاخارنامه را به عنوان یکی از بهترین آلبوم‌های رپ فارسی منتشر کردند. اگرچه گروه زدبازی پس از 12 سال دیسبند شد و اکنون اعضای آن به صورت انفرادی فعالیت می‌کنند. آلبوم صفر مهراد هیدن به سبک الکترونیک راک و سینماتیک است. او علاوه بر زدبازی با هیچکس، عرفان پایدار، آرش دارا، تارا صالحی و آرش راسخ نیز همکاری داشته است.

5. کاوه یغمایی

بهترین خواننده های راک ایران

  • آلبوم‌ها: مترسک (1382)، سکوت سرد (1386)، منشور (1395)

او متولد 1347 در تهران و فرزند کوروش یغمایی است. کاوه یغمایی خواننده، نوازنده، آهنگساز و تنظیم‌کننده است که در سن 10 سالگی و با نواختن پیانو در مدرسه موسیقی تهران، وارد دنیای موسیقی شد. او تحت تاثیر حرفه پدرش، با نواختن گیتار آکوستیک و گیتار الکتریک آشنا شده بود. در هنرستان عالی موسیقی پسران، فلوت را به عنوان ساز تخصصی خود فرا گرفت و با ورود به دانشگاه در سال 1373، فعالیت حرفه‌ای خود را آغاز کرد. در سال 1382، اولین آلبوم خود را با نام مترسک منتشر کرد که سیروان خسروی، خواننده مشهور کشورمان هم برای این آلبوم نوازندگی می‌کرد. کاوه یغمایی هم‌اکنون گیتار الکتریک و کیبورد را به عنوان ساز تخصصی خود می‌نوازد و از بهترین خوانندگان راک ایران به شمار می‌رود.

6. رضا یزدانی

گروه های راک ایرانی

  • آلبوم‌ها: شهر دل (1379)، پرنده بی پرنده (1382)، هیس (1385)، ساعت 25 شب (1389)، ساعت فراموشی (1390)، خاطرات مبهم (1391)، ساعتا خوابن (1392)، سلول شخصی (1393)، نوستالژی (1394)، دوئل در آینه (1395)، درهم (1396)، دیوونه‌خونه مجازی (1398)

رضا یزدانی خواننده، نوازنده، آهنگساز و بازیگر، در سال 1352 در تهران متولد شد. سرآغاز فعالیت حرفه‌ای او از سال 1377، با خوانندگی و نوازندگی در تئاتر بوده است. او اولین آلبوم خود را در سال 1382 با نام شهر دل منتشر کرد و پس از آن، شهرت و محبوبیت بسیاری میان طرفداران سبک راک در ایران پیدا کرد. رضا یزدانی تا به حال 4 جایزه بهترین تیتراژ فیلم و سریال جشن حافظ را از آن خود کرده است. همچنین آلبوم دوئل در آیینه نیز عنوان بهترین آلبوم پاپ-راک در جشن سالانه موسیقی ما در سال 1395 را کسب کرده است. رضا یزدانی علاوه بر فعالیت در حیطه موسیقی، در سینما و تئاتر هم فعال بوده و تا به حال در چندین فیلم و سریال حضور داشته است.

7. محسن چاووشی

پدر راک ایران

  • آلبوم‌ها: نفرین (1383)، خودکشی ممنوع (1384)، متاسفم (1385)، سنتوری (1368 تا 1390)، حریص (1389)، من و ما (1393)، پاروی بی‌قایق (1393)، بی‌نام (1398) و واحد (1402)

محسن چاووشی در 8 مرداد 1358 در خرمشهر متولد شده است. او آهنگساز، خواننده، ترانه‌سرای ایرانی است. او اصالتا کردتبار است. محسن چاووشی فرزند ششم خانواده است و دو خواهر و سه برادر دارد. او در سال 1388 با اسپاکو یوسفی ازدواج کرده و در سال 1392 صاحب فرزندی به نام زانکو شده است. او پس از دریافت فوق دیپلم رشته حسابداری و به اتمام رساندن دوره خدمت سربازی، فعالیت خود را در زمینه موسیقی در سال 1383 با آلبوم نفرین آغاز کرده است. تک آهنگ کجایی او که برای سریال شهرزاد آن را خوانده بود، بسیار معروف شد و نقش زیادی در محبوبیت محسن چاووشی داشته است.

محسن چاووشی در سبک‌های مخالف موسیقی از جمله پاپ، راک، دنس پاپ، فانک راک و کلاسیک فعالیت دارد. او تا کنون کنسرت و اجرای زنده برگزار نکرده اما دو ترانه زخم زبون و خاکستر را به صورت زنده اجرا و ضبط کرده است. محسن چاووشی علاوه بر آلبوم‌های فروان، در آثار سینمایی و تلویزیونی بسیاری نیز خوانندگی کرده است.

8. کاوه آفاق

خواننده های راک جدید ایرانی

  • آلبوم‌ها: استرس (1388، همراه گروه The Ways)، با قرص‌ها می‌رقصد (1394)، شال (1397)، لوتوس (1397)

کاوه آفاق خواننده راک فارسی و انگلیسی، آهنگساز، ترانه‌سرا و تنظیم‌کننده موسیقی راک، در سال 1362 متولد شد. او به طور تخصصی به نواختن گیتار الکتریک می‌پردازد. شروع علاقه او به موسیقی راک، در 15 سالگی و با نواختن گیتار الکتریک اتفاق افتاد و پس از آن از 17 سالگی به ترانه‌سرایی و آهنگسازی پرداخت. در ادامه مسیرش، با خوانندگی و آهنگسازی برای تئاترها و فیلم‌ها، شهرت بیشتری پیدا کرد. او با گروه‌های پارت، کاویان و The Ways همکاری کرده و فعالیت او در گروه The Ways که آن را در سال 1384 تشکیل داده بود، تا سال 1390 ادامه یافت. پس از آن، کاوه آفاق به صورت انفرادی فعالیت خود را ادامه می‌دهد. کاوه آفاق علاوه بر فعالیت در حیطه موسیقی، به نقاشی هم می‌پردازد و بازیگری تئاتر را هم در سابقه کاری خود دارد.

9. سیروان خسروی

خواننده های سبک راک ایرانی

  • آلبوم‌ها: تو خیال کردی بری (1384)، ساعت 9 (1388)، جاده رویاها (1389)، آنپلاگد (1395)، مونولوگ (1399)

سیروان خسروی از دیگر خوانندگان راک ایرانی بوده که در سال 1361 در تهران متولد شده است. او به خوانندگی در سبک پاپ، راک و موسیقی الکترونیک، تنظیم موسیقی و آهنگسازی می‌پردازد. او از 16 سالگی و زیر نظر کاوه یغمایی فعالیت در زمینه موسیقی را در سبک راک و با نوازندگی کیبورد آغاز کرده است. او با نوازندگی کیبورد در کنسرت‌های کاوه یغمایی در سال‌های 79 و 80 و نیز حضور در جریان ضبط آلبوم مترسک او، به صورت حرفه‌ای وارد دنیای موسیقی شد و در سال 1384، اولین آلبوم خود را با نام تو خیال کردی بری منتشر کرد.

اولین کنسرت آنپلاگد در ایران، توسط سیروان خسروی و در سال 1394 اجرا شده است. او با سبک منحصر به فردی که در ترانه‌های خود دنبال می‌کند، از مجبوب‌ترین خوانندگان کشورمان محسوب می‌شود. همچنین ترانه‌های نه نرو و ساعت 9 این خواننده در جدول موسیقی رادیویی هلندی Funx رتبه اول را کسب کرده‌اند.

10. رستاک حلاج (رستاک)

بهترین گروه های راک ایرانی

  • آلبوم‌ها: پاییز سال بعد

رستاک حلاج خواننده راک ایرانی در سال 1362 در تهران متولد شد. او که به نام رستاک شهرت بیشتری دارد، خواننده پاپ و راک، ترانه‌سرا، آهنگساز و نوازنده است. موسیقی برای رستاک در 12 سالگی و با نوازندگی گیتار آغاز شد و با ورود به دانشگاه، موسیقی را به صورت آکادمیک آموخت. اولین حضور حرفه‌ای او در دنیای موسیقی در 19 سالگی و با همکاری با علیرضا عصار در تولید ترانه یک اتفاق تلخ صورت گرفت. اما پس از آن، به صورت انفرادی فعالیت خود را ادامه داد و اولین و تنها آلبوم خود را نیز در سال 1394 و با نام پاییز سال بعد منتشر کرد. رستاک از پرطرفدارترین خوانندگان راک ایران است.

11. رامین سید امامی (کینگ رام)

بهترین خواننده راک ایران

  • آلبوم‌ها: آواز گرگ‌ها (1390)، کرکس (1393)، تا هزار و نمی‌دونم چند (1396)

رامین سید امامی که با نام هنری کینگ رام شهرت دارد، در سال 1360 در بوشهر متولد شد. ابتدا، خواننده اصلی گروه موسیقی راک هایپرنوا بود، اما پس از مدتی با جدایی از هایپرنوا، به صورت مستقل به فعالیت خود ادامه داد. او اولین آلبوم خود را در سال 2011 (1390) با عنوان آواز گرگ‌ها منتشر کرد. کینگ رام با انتشار اولین ترانه فارسی خود به نام شکارچی (The Hunter) در این آلبوم، طرفداران بسیاری در میان فارسی‌زبانان برای خود دست و پا کرد.

آلبوم بعدی او با نام کرکس هم تلفیقی از ترانه‌های فارسی و انگلیسی بود. انتشار آلبوم تا هزار و نمی‌دونم چند در ایران در سال 1396 نیز با استقبال بسیار خوبی مواجه شد. تئاتر اسکارلت دهه شصت به کارگردانی سجاد افشاریان، بهانه‌ای شد تا کینگ رام برای اولین بار تعدادی از ترانه‌های خود را به صورت زنده در ایران اجرا کند.

همچنین بخوانید :

12. نوید اربابیان

خواننده راک ایرانی

  • آلبوم‌ها: خط خنده‌ش

نوید اربابیان متولد سال 1364 در مشهد است. او از خواننده های راک جدید ایرانی بوده که به آهنگسازی و نوازندگی هم مشغول است. در حالی که ساز تخصصی او گیتار بیس است، گیتار کلاسیک و الکتریک هم می‌نوازد. نوید اربابیان تا کنون همکاری‌های متعددی با خوانندگان و موسیقی‌دان‌های سبک‌های راک و موسیقی تلفیقی ایرانی داشته است. اولین آلبوم رسمی او به نام خط خنده‌ش در سال 1395 و با حضور نوازندگان مطرح راک ایرانی، منتشر شد. اربابیان درباره این آلبوم می‌گوید:

“من از عنوان «فولک‌راک» برای این آلبوم استفاده می‌کنم و البته دو گونه تعریف از فولک‌راک وجود دارد. یکی تلفیق مستقیم موسیقی نواحی با موسیقی راک است و دیگری سبک و سیاق گروه‌هایی همچون جترو تال، نیل یانگ و… است که فقط ردپایی از موسیقی نواحی در آن شنیده می‌شود. ما سعی کردیم در این آلبوم بخشی از موسیقی فولکلوریک خودمان را حفظ کنیم و قطعات مثل خودمان صدا بدهد و از سازهایی همچون عود، سه‌تار و فلوت چوبی هم استفاده کردیم.”

بهترین گروه های راک ایرانی

در ادامه مقاله بهترین خواننده های راک ایرانی، به معرفی و بررسی گروه‌هایی که در این سبک فعالیت دارند می‌پردازیم.

1. گروه اوهام (گروه شهرام شعرباف)

گروه راک ایرانی

  • آلبوم‌ها: نهال حیرت (1378)، حافظ عاشق است (1381)، آلوده (1384)، ایهام (1388)، این خرقه بینداز (1392)
  • اعضای گروه: شهرام شعرباف (آواز، گیتار، کیبورد)، احسان ایزدخواه (گیتار الکتریک)، سامان وندادی (تار، سه‌تار، کمانچه، دف)، پویا شمالی (گیتار بیس)، روزبه قلی‌پور (درامز)، نیما رمضان (گیتار)

گروه راک ایرانی اوهام در سال 1378 و توسط شهرام شعرباف، بابک ریاحی‌پور و شاهرخ ایزدخواه تشکیل شد. ترانه‌های این گروه تلفیقی از سبک راک و موسیقی ایرانی است و از اشعار شاعرانی مانند حافظ و مولانا در آن‌ها استفاده شده است. فعالیت این گروه با همکاری اعضای تشکیل‌دهنده آن تنها تا سال 1382 طول کشید و شهرام شعرباف با اعضای جدیدی به فعالیت در قالب گروه اوهام ادامه داد.

گروه اوهام در سال 2006 (1385) در جشنواره میان کهکشانی موسیقی ایرانی در هلند نیز حضور داشته است. سرانجام این گروه فعالیت رسمی و قانونی خود در ایران را در سال 1391 و تحت عنوان گروه شهرام شعرباف آغاز کرد و در همان سال هم اولین کنسرت خود را در تهران برای طرفداران ایرانی‌اش برگزار کرد. اولین آلبوم قانونی این گروه در سال 1392 با نام این خرقه بینداز منتشر شده است.

2. گروه خاک

خوانندگان موسیقی راک ایرانی

  • آلبوم‌ها: عاشقم باش، بن‌بست اندیشه و آغاز
  • اعضای گروه: خدایار بهمنی (عضو پیشین)، شهریار خاتم (خواننده و گیتاریست)، افشین طهماسبی (کی‌بورد و گیتار) و نئو استفانو (باس)

گروه خاک از گروه های راک ایرانی بوده که اولین آلبومشان به نام عاشقم باش را در سال 1999 (1378) منتشر کردند. این گروه در ابتدا متشکل از شهریار خاتم، افشین طهماسبی، خدایار بهمنی و نئو استفانو بود اما پس از مدتی خدایار بهمنی گروه را ترک کرد. گروه خاک در ژانرهای راک، پاپ و آلترناتیو فعالیت داشتند و گیتار الکتریک، گیتار بیس و درام سازهای اصلی این گروه است.

3. گروه کیوسک (گروه آرش سبحانی)

بهترین خواننده های راک ایران

  • آلبوم‌ها: آدم معمولی (1384)، عشق سرعت (1386)، باغ وحش جهانی (1387)، نتیجه مذاکرات (1390)، تشکیلات موازی (1391)، زنگ بزن آژانس (1393)، وضعیت نارنجی (1394)، استریو تال تقدیم می‌کند (1395) و پایان شیرین (1400)
  • اعضای گروه: اردلان پایوار (عضو پیشین)، تارا کمانگر (عضو پیشین)، محمد تالانی (عضو پیشین)، آرش سبحانی (آهنگساز، ترانه‌سرا، خواننده و گیتار الکتریک)، علی کمالی (گیتار بیس) و شهروز مولایی (درامز)

گروه کیوسک از دیگر گروه های راک ایرانی است که فعالیت خود را از سال 1384 آغاز کرده است. گروه کیوسک در ژانر راک، بلوزو آلترناتیو راک فعالیت داشته و گیتار الکتریک، گیتار بیس، درام و ویولن سازهای اصلی این گروه است. گروه کیوسک بیشتر ترانه‌های انتقادی و اجتماعی را در قالب آهنگ و موسیقی ارائه می‌دهند. در سال 1387 این گروه کنسرتی مشترک با محسن نامجو در شهر سان فرانسیسکو اجرا کردند. این گروه آلبوم های بسیاری تا کنون منتشر کرده است که نام آن‌ها را در بالا می‌توانید مشاهده کنید.

4. گروه آنتی کاریزما (گروه شاهین نجفی)

گروه های راک ایرانی

  • آلبوم‌ها: سال خون (1389)، هیچ هیچ هیچ (1390)، ترامادول (1392)، 1414 (1393)، جنس سوم (1397)، چل (1398) و سیگما (1401)
  • اعضای گروه: شاهین نجفی (خواننده، آهنکساز، ترانه‌سرا و گیتاریست)، بابک خزایی (تنظیم‌کننده، نوازنده گیتار، پیانو، تار و درامز)، آرمین مستعد ( نوازنده گیتار بیس) و پژمان افشاری (نوازنده درامز)

گروه آنتی کاریزما یک گروه راک و رپ ایرانی است که توسط شاهین نجفی در سال 1389 تشکیل شد و به صورت رسمی شروع به کار کرد. این گروه در ژانر راک، بلوز و رپ فعالیت می‌کند. شاهین نجفی به همراه آنتی کاریزما برای اولین بار در بزرگترینفستیوال رپ فارسی در سه شهر استکهلم، گوتنبرگ و مالمو در کشور سوئد در سال 1389 اجرا کرد که اجرای آن‌ها مورد استقبال قرار گرفت.

5. گروه بمرانی

پدر راک ایران

  • آلبوم‌ها: آسمان زرد و خورشید آبی (1388)، جوراب‌های لخت (1389)، اتوبوس قرمز (1393)، مخرج مشترک (1394)، گذشتن و رفتن پیوسته (1395)، سیزده چهل (1397)، احتمالا قهرمانی در کار نیست (1398)
  • اعضا: بهزاد عمرانی (خواننده، گیتار)، مانی مزکی (ساز دهنی)، جهانیار قربانی (گیتار الکتریک)، آرش عمرانی (پیانو، کیبورد، آکاردئون)، کیارش عمرانی (گیتار بیس، گیتار الکتریک)، سالار اصغری (درامز)

گروه بمرانی فعالیت خود را در سال 1387 با خواندن و نوازندگی در کافه‌ها و خیریه‌ها، آغاز کرد. سبک موسیقی این گروه تلفیقی از موسیقی راک، بلوز و کانتری است. سجاد افشاریان با همکاری با گروه بمرانی در تئاتر صد سال پیش از تنهایی ما، باعث شد تا این گروه، شهرت بیشتری پیدا کند و در سال 1392، لقب پرکارترین آهنگساز تئاتر از سوی اداره نمایش به گروه بمرانی داده شد. اتوبوس قرمز اولین آلبوم رسمی آن‌ها در سال 1393 و با استفاده از اشعار علی‌اصغر سیدآبادی برای کودکان تولید و منتشر شد. بمرانی سابقه تولید موسیقی برای فیلم‌ و مستند و همچنین تولید ترانه‌هایی برای برنامه تلویزیونی خندوانه را نیز داشته است.

کلام آخر

ممنون از اینکه تا پایان این مطلب همراه ما بودید. موسیقی راک که در سراسر دنیا طرفداران بسیاری دارد، سال‌هاست که در ایران هم به عنوان یکی از سبک‌های اصلی موسیقی به کار برده می‌شود. خوانندگان راک ایرانی، از بیش از 50 سال قبل، در حال فعالیت و تولید آثاری در این زمینه هستند. در این مقاله تعدادی از بهترین خواننده های راک ایرانی را به شما معرفی کردیم. اگر از طرفداران پر و پا قرص راک ایرانی هستید، احتمالا پیش از این هم با این خوانندگان آشنا بوده‌اید. خواننده های راک ایرانی مورد علاقه شما کدام هستند؟ آهنگ‌های مورد علاقه شما در این سبک از کدام خواننده های راک ایرانی است؟ به نظر شما بهترین خواننده راک ایران چه کسی است؟ نظرات و پیشنهادات خود را در قسمت دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
دیدگاه کاربران4 دیدگاه
avatar
Hirsa
.
02 تیر 1402، 23:31
پاسخ
4
3
هیدن بهترین راکستار ایرانه اضافه کنید
avatar
Parnian
.
03 خرداد 1402، 06:20
پاسخ
0
8
از شنبه کو؟
avatar
Alireza
.
31 تیر 1401، 15:34
پاسخ
0
2
جای crows in the rain در ابتدای لیست خالیه
avatar
علی
.
05 خرداد 1401، 11:58
پاسخ
5
10
مهراد هیدن :))))
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402