بیوگرافی ساموئل ال جکسون به مناسبت تولد 72 سالگی او + ویدیوی مصاحبه او

ساموئل ال جکسون
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

ساموئل ال جکسون بازیگر و تهیه کننده آمریکایی است که به سبب بازی‌های بی‌نظیر خود در بسیاری از پرفروش‌ترین فیلم‌های هالیوود مشهور است. در این مقاله به زندگینامه ساموئل ال جکسون می‌پردازیم.

ساموئل ال جکسون (Samuel L. Jackson) بازیگر و تهیه کننده مشهور آمریکایی است که در طول دوران حرفه‌ای بیش از 30 ساله خود در بیش از 100 فیلم ایفای نقش کرده است و بارها نامزد و برنده جوایز مختلف شده است. این بازیگر سختکوش هالیوودی در اوایل دهه 90 میلادی توانست با بازی در فیلم‌هایی مانند «رفقای خوب» و «پاتریوت» به شهرت برسد و پس از آن با ایفای نقش در فیلم‌هایی نظیر «جان سخت» و «شکست ناپذیر» به ستاره فیلم های اکشن هالیوود تبدیل شد. در ادامه به بیوگرافی ساموئل ال جکسون و 7 فیلم از برترین فیلمهای ساموئل ال جکسون نگاهی خواهیم داشت. با پلازا همراه باشید.

آنچه در ادامه می‌خوانید:

بیوگرافی ساموئل ال جکسون

ساموئل ال جکسون در 21 دسامبر 1948 (30 آذر 1327) در  واشنگتن متولد شد. جکسون به همراه مادرش الیزابت هریت و مادربزرگش در شهر چاتانوگا واقع در ایالت تنسی دوران کودکی خود را سپری کرد و این درحالی است که پدر وی، روی هنری جکسون، به دور از خانواده در کانزاس‌سیتی ایالت میزوری زندگی می‌کرد که بعدها بر اثر اعتیاد به الکل درگذشت. ساموئل در زندگی خود تنها دو بار این شانس را داشت تا پدرش را ملاقات کند.

ساموئل ال جکسون و همسرش

همچنین بخوانید :

جالب است بدانید که ال جکسون فعالیت‌های هنری خود را از کودکی و با نواختن شیپور فرانسوی بین سال‌های سوم و دوازدهم دبستان شروع کرد. در طول دوران تحصیل، ساموئل ال جکسون در چندین مدرسه مختلف که تفکیک نژادی می‌شدند تحصیل کرد و سرانجام موفق شد در دبیرستان ریورساید چاتانوگا فارغ‌التحصیل شود. بعد از فارغ‌التحصیلی در دبیرستان، ساموئل جوان برای تحصیل در رشته زیست شناسی دریایی به کالج مورهاوس واقع در آتلانتا، در مرکز ایالت جورجیا رفت؛ اما بعد از اینکه به دلیل کسب نمره بیشتر به یک گروه بازیگری محلی پیوست، به بازیگری علاقمند شد و تصمیم گرفت مسیر زندگی خود را تغییر دهد.

ساموئل ال جکسون در سال 1980 با لاتانیا ریچاردسون (LaTanya Richardson) ازدواج کرد که این ازدواج تاکنون پابرجا مانده و حاصل آن دختری به نام زویی است.

شروع فعالیت حرفه ای

قد ساموئل ال جکسون

بعد از فارغ‌التحصیلی در سال 1972 از کالج مورهاوس، ساموئل ال جکسون حرفه خود را به عنوان بازیگر آغاز کرد. وی بعد از کالج به همراه لاتانیا ریچاردسون به کمپانی تئاتر تصویر سیاه (Black Image Theatre Company) ملحق شد. ال جکسون در کنار همسر آینده خود به سراسر کشور سفر می‌کرد و این دو نمایش‌هایی اجتماعی سیاسی با چاشنی طنز، خشم و شوخ طبعی را به مخاطبان اکثرا سفید پوست خود ارائه می‌کردند. در سال 1976، ال جکسون و ریچاردسون به نیویورک رفتند تا زندگی حرفه‌ای خود را به عنوان بازیگر دنبال کنند و به صورت حرفه‌اتر در این عرصه به فعالیت بپردازند.

همچنین بخوانید :

در سال 1981، هنگامی که جکسون درحال کار بر روی نمایش A Soldier’s Play به کارگردانی چارلز فولر بود، با مورگان فریمن (Morgan Freeman) و اسپایک لی (Spike Lee) آشنا شد و یک رابطه دوستانه با آن‌ها ایجاد کرد. این دوستی در موفقیت ال جکسون بسیار تاثیرگذار بود و این بازیگر آمریکایی سرانجام در دهه 80 و 90 میلادی توانست بعد از بازی در فیلم‌های Do the Right Thing، فیلم Mo’ Better Blues و Jungle Fever که هر سه آن‌ها ساخته اسپایک لی هستند، خود را به هالیوود معرفی کند.

به شهرت رسیدن

ساموئل ال جکسون و جان تراولتا

ساموئل ال جکسون با آغاز دهه نود میلادی حالا یک بازیگر شناخته شده به حساب می‌آمد، اما شاید بتوان گفت که مهم‌ترین اتفاق دوران حرفه‌ای وی در سال 1994 و با بازی در فیلم Pulp Fiction به کارگردانی کوئنتین تارانتینو رقم خورد. ال جکسون در این فیلم نقش یک قاتل حرفه‌ای را برعهده داشت و با بازی هیجان‌انگیز خود تماشاگران را وجد آورد.

همچنین بخوانید :

بعد از تجربه موفق فیلم Pulp Fiction، ساموئل ال جکسون با تکیه بر استعداد و سخت کوشی خود در بسیاری از فیلم‌های پرفروش هالیوود نظیر زمانی برای کشتن، بوسه طولانی شب بخیر، شکست ناپذیر، جان سخت، سری فیلم‌های مارول و غیره توانست خود را به عنوان یک سوپراستار بین‌المللی به دنیای سینما معرفی کند.

مهمترین افتخارات و جوایز

ساموئل ال جکسون چند سال دارد

ساموئل ال جکسون در طول دوران حرفه‌ای خود بارها برای دریافت جوایز معتبر نامزد شده و موفق شده است جوایز مختلفی را نیز برنده شود. از مهم‌ترین افتخارات و جوایز ساموئل ال جکسون می‌توان به نامزدی برای جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مرد و دریافت جایزه ایندیپندنت اسپیریت برای بهترین بازیگر نقش اول مرد به واسطه ایفای نقش در فیلم داستان عامه پسند اشاره کرد. ال جکسون همچنین در طول دوران حرفه‌ای خود یک جایزه بلک ریل، یک جایزه بفتا، یک جایزه ایندیپندنت اسپیریت دیگر، یک جایزه ام‌تی‌وی و چهار جایزه ایمیج را نیز برده و چهار بار نیز نامزد دریافت جایزه گلدن گلوپ شده است.

بهترین فیلم های سینمایی ساموئل ال جکسون

با اینکه فیلم‌های فوق‌العاده و به یاد ماندنی ساموئل ال جکسون فهرست بلند بالایی را تشکیل می‌دهند، اما در ادامه تنها 7 فیلم از این بازیگر را معرفی می‌کنیم. جدولی از محبوب‌ترین فیلم های سینمایی ساموئل ال جکسون در زیر آورده شده است.

فیلمسال
با هم برای چند روز1972
ادی مورفی بی تجربه1987
جن گیر 31990
پارک ژوراسیک1993
پاپ فیکشن (داستان عامه پسند)1995
یک هشت هفت1997
جنگ ستارگان: قسمت اول1999
جنگ ستارگان: قسمت دوم2002
نابودگر 32003
جنگ ستاگران: قسمت سوم2005
جنگ ستارگان: جنگ‌های کلون2008
مردان سول2008
مرد آهنی 22010
انتقام‌جویان2012
جنگوی زنجیرگسسته2012
کاپیتان آمریکا: سرباز زمستان2014
هشت نفرت‌انگیز2015
شفت2019

فیلم Unbreakable – آسیب ناپذیر

آسیب ناپذیر / فیلم ساموئل ال جکسون

  • سال ساخت: 2000
  • کارگردان: ام نایت شیامالان
  • امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: 7.3
  • ژانر: درام – رازآلود – علمی تخیلی
  • سایر بازیگران: بروس ویلیس و رابین رایت
  • مدت زمان: دو ساعت و 29 دقیقه
همچنین بخوانید :

در فیلم آسیب ناپذیر بار دیگر شاهد همکاری بورس ویلیس و ساموئل ال جکسون خواهیم بود. بروس ویلیس در این فیلم نقش دیوید دان را بازی می‌کند که هیچ چیزی نمی‌تواند به او آسیب بزند و از هر اتفاق و حادثه‌ای جان سالم به در می‌برد؛ اما در مقابل شخصیت الیجاه پرایس با بازی ال جکسون به مرد شیشه‌ای شهرت دارد که با کوچکترین فشار یا ضربه‌ای استخوان‌های وی می‌شکنند. حوادث فیلم به گونه‌ای رقم می‌خورند که مرد آسیب ناپذیر و مرد شیشه‌ای با یک دیگر ملاقات می‌کنند و اتفاقات جالبی برای آن‌ها رخ می‌دهد. فیلم شکست ناپذیر 13 بار برای دریافت جوایز مختلف نامزد شده و موفق شده است 2 عنوان را به خودش اختصاص دهد.

فیلم A Time to Kill – زمانی برای کشتن

زمانی برای کشتن / فیلم های سینمایی ساموئل ال جکسون

  • سال ساخت: 1996
  • کارگردان: جوئل شوماخر
  • امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: 7.5
  • ژانر: جنایی – درام – دلهره آور
  • سایر بازیگران: متیو مک‌کانهی، ساندرا بولاک و کیفر ساترلند
  • مدت زمان: دو ساعت و 29 دقیقه

ساموئل ال جکسون در فیلم زمانی برای کشتن یا همان A Time to Kill که در سال 1996 به کارگردانی جوئل شوماخر ساخته شده است نقش مردی سیاهپوست به نام کارل لی هیلی را بازی می‌کند. کارل لی هیلی به اتهام به قتل رساندن دو مرد سفید پوست وابسته به گروه‌های نژادپرستی که به دختر 10 ساله‌اش تجاوز کرده‌اند دادگاهی شده است و وکیلی شجاع به همراه دستیارش وظیفه دفاع از وی را بر عهده گرفته‌اند. فیلم زمانی برای کشتن یک بار برای جایزه گلدن گلوب و 11 بار نیز برای دریافت جوایز دیگر نامزد شده و 7 بار برنده جوایز معتبر مختلف سینمایی شده است.

فیلم Die Hard with a Vengeance – جان سخت 3 

جان سخت / فیلمهای ساموئل ال جکسون

  • سال ساخت: 1995
  • کارگردان: جان مک تیرنان
  • امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: 7.6
  • ژانر: اکشن – ماجراجویی – هیجان انگیز
  • سایر بازیگران: بروس ویلیس و جرمی آیرونز
  • مدت زمان: دو ساعت و 8 دقیقه
همچنین بخوانید :

تا سال 1995 بروس ویلیس و ساموئل ال جکسون در 2 فیلم با یکدیگر همبازی بوده‌اند، اما در هیچ صحنه‌ای در کنار یکدیگر دیده نشدند؛ مسئله‌ای که در فیلم جان سخت 3 تغییر کرد. ال جکسون در این فیلم نقش مغازه داری به نام زئوس کارور را بازی می‌کند که وظیفه آن همراهی شخصیت اصلی داستان، یعنی جان مک کلین با بازی بروس ویلیس برای مقابله با خطراتی است که شهر نیویورک را تهدید می‌کنند.

فیلم Captain America: The Winter Soldier – کاپیتان آمریکا: سرباز زمستانی 

کاپیتان آمریکا / زندگینامه ساموئل ال جکسون

  • سال ساخت: 2014
  • کارگردان: آنتونی روسو و جو روسو
  • امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: 7.7
  • ژانر: اکشن – ماجراجویی – علمی تخیلی
  • سایر بازیگران: کریس ایوانز و اسکارلت جوهانسون
  • مدت زمان: دو ساعت و 16 دقیقه

کاراکتر نیک فوری در سری فیلم‌های مارول یکی از پرطرفدارترین نقش‌آفرینی‌های ال جکسون به حساب می‌آید. اما اگر این کاراکتر را در بهترین حالت خود می‌خواهید ببینید، باید به سراغ فیلم کاپیتان آمریکا: سرباز زمستانی بروید. نیک فوری که یک مامور شیلد بوده و مسئول دور هم جمع کردن گروه انتقام جویان است، زمانی که کاپیتان آمریکا در تلاش است خود را با دنیای امروزی وقف دهد به کمک وی می‌آید. نیک فوری به همراه کاپیتان آمریکا و دوستانش در تلاش هستند تا با یک قاتل که مثل کاپیتان آمریکا از گذشته آمده و سرباز زمستانی نام دارد مقابله کنند. فیلم کاپیتان آمریکا: سرباز زمستانی 5 جایزه مختلف سینمایی را به خود اختصاص داده و 50 بار برای دریافت جوایز مختلف نامزد شده که یکی از آن‌ها مربوط به جایزه اسکار است.

فیلم The Hateful Eight – هشت نفرت انگیز

بیوگرافی ساموئل ال جکسون

  • سال ساخت: 2015
  • کارگردان: کوئنتین تارانتینو
  • امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: 7.8
  • ژانر: جنایی – درام – رازآلود
  • سایر بازیگران: کرت راسل و جنیفر جیسن لی
  • مدت زمان: دو ساعت و 48 دقیقه
همچنین بخوانید :

یکی دیگر از فیلم‌هایی که می‌توان آن را در فهرست بهترین فیلمهای ساموئل ال جکسون قرار داد فیلم هشت نفرت انگیز است. این فیلم ساموئل ال جکسون که زمان آن مربوط به دوران بعد از جنگ داخلی آمریکا می‌شود، در سال 2015 با نویسندگی و کارگردانی کوئنتین تارانتینو ساخته شده است. ال جکسون در هشت نفرت انگیز نقش یک جایزه بگیر به نام سرگرد مارکوس وارن را بازی می‌کند که با هدف نجات از زمستان کشنده ایالت وایومینگ برای مدتی در خوابگاهی اقامت می‌کند که از قبل افراد تبهکار در آن اقامت دارند. فیلم هشت نفرت انگیز برنده یک اسکار و 40 جایزه مهم دیگر بوده و 115 بار نیز نامزد دریافت جوایز مختلف شده است.

فیلم Django Unchained – جنگوی زنجیرگسسته 

ساموئل ال جکسون چند سال داشت

همچنین بخوانید :
  • سال ساخت: 2012
  • کارگردان: کوئنتین تارانتینو
  • امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: 8.4
  • ژانر: جنایی – درام – وسترن
  • سایر بازیگران: جیمی فوکس، کریستف والتز و لئوناردو دی کاپریو
  • مدت زمان: دو ساعت و 45 دقیقه

بدون شک ساموئل ال جکسون یکی از به یاد ماندنی‌ترین نقش‌های دوران حرفه‌ای خود را در فیلم Django Unchained بازی کرده است. در این فیلم جنگو بعد از آزادی از بردگی به دنبال آزادی همسر خود می‌رود که در خانه کالوین کندی به بردگی گرفته شده است. ال جکسون در این فیلم نقش استفان، پیشخدمت سیاهپوست بی‌رحم خانه آقای کندی را بر عهده دارد که همانند سفید پوست‌ها به سیاه‌ها سخت می‌گیرد و از عذاب دادن آن‌ها لذت می‌برد. فیلم Django Unchained برنده 2 جایزه اسکار و 57 جایزه دیگر شده و همچنین 155 بار برای دریافت جوایز مختلف نامزد شده است.

فیلم Pulp Fiction – داستان عامه پسند

فیلم ساموئل ال جکسون

  • سال ساخت: 1994
  • کارگردان: کوئنتین تارانتینو
  • امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: 8.9
  • ژانر: جنایی – درام
  • سایر بازیگران: بروس ویلیس، جان تراولتا و اوما تورمن
  • مدت زمان: دو ساعت و 34 دقیقه

داستان عامه پسند شاهکاری از کوئنتین تارانتینو است که ساموئل ال جکسون به عنوان یکی از کاراکترهای اصلی آن ایفای نقش می‌کند. داستان این فیلم به صورت غیر خطی پیش رفته و به 7 شکل مختلف و 3 داستان اصلی روایت می‌شود. ال جکسون در این فیلم نقش آدم کشی به نام جولز وینفلد را به عنوان نقش اصلی داستان سوم فیلم بازی می‌کند که دستور دارد تا به همراه همکار خود پول سرقت شده از رئیسش را از سارقان پس گرفته و به وی بازگرداند. فیلم داستان عامه پسند 74 بار برای جوایز مختلف نامزد شده است و موفق شده 68 جایزه و در صدر آن‌ها یک جایزه اسکار را به خود اختصاص دهد.

زندگینامه ساموئل ال جکسون

با اینکه می‌توان از زندگینامه هنرمند بزرگی مثل ساموئل ال جکسون چندین مقاله نوشت، اما در این مطلب تلاش شد تا خلاصه‌ای از زندگی حرفه‌ای و شخصی وی ارائه شود و همچنین بهترین فیلم های سینمایی ساموئل ال جکسون نیز خدمت شما معرفی شد. اگر شما نیز یکی از طرفداران این بازیگر مشهور و توانا هستید، می‌توانید دیدگاه خود را در مورد او در بخش نظرات با ما و سایر همراهان پلازا به اشتراک بگذارید.

منتخب کاربران
{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402