راهنمای سفر به قشم ؛ جاذبه های دیدنی و غذاهای قشم

راهنمای جامع سفر به قشم
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

جزیره قشم در خلیج فارس، از پرطرفدارترین مناطق جنوبی ایران برای مسافرت است. اگر قصد سفر به قشم را دارید، در این راهنمای سفر به قشم پلازا اطلاعاتی درباره این جزیره را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

جزیره قشم یکی از مکان‌هایی است که سالانه میزبان توریست‌های فراوانی از سراسر ایران است. طبیعت بی‌نظیر قشم و جاذبه‌های شگفت‌انگیز آن و نیز اهالی مهمان‌نواز و خونگرمی که دارد، تنها بخشی از دلایل متعددی است که باعث می‌شود به سختی بتوانید از این منطقه فوق‌العاده دل بکنید. قطعا تجربه سفر به قشم برای شما، یک تجربه به‌یادماندنی خواهد بود. راهنمای سفر به قشم پلازا، با معرفی جزیره قشم، به شما کمک می‌کند تا انتخاب‌های بهتری در طول تجربه سفر خود داشته باشید. با راهنمای جامع سفر به قشم همراه ما باشید.

تجربه سفر به قشم

آنچه در ادامه می‌خوانید:

قشم دقیقا کجای ایران واقع شده است؟

راهنمای جامع سفر به قشم

قشم، بزرگ‌ترین جزیره ایران و خلیج‌فارس، در استان هرمزگان و در دهانه تنگه هرمز قرار گرفته است. این جزیره با طول سراسری 120 کیلومتر، 2.5 برابر کشورهای بحرین و سنگاپور وسعت دارد و بزرگ‌ترین جزیره غیر مستقل جهان نیز به شمار می‌رود. بندرعباس، نزدیک‌ترین بندر به جزیره قشم است و با فاصله 20 کیلومتر، در شمال جزیره قرار دارد. همچنین قشم از شمال شرقی با جزیره هرمز، از شرق با لارک و از جنوب با جزیره هنگام  همسایه است.

شهرستان قشم 3 شهر قشم، سوزا و درگهان را شامل می‌شود و شهر قشم که در شرقی‌ترین قسمت جزیره قرار گرفته، به علت مجاورت با تنگه هرمز از موقعیت مهمی برخوردار است و به همین علت هم رونق و جمعیت بیشتری دارد.

مناسب ترین زمان سفر به قشم

مناسب ترین زمان سفر به قشم

آب و هوای قشم به طور کلی گرم و مرطوب است. اما بیشترین دما در طول سال را از اواسط تیر تا اواسط شهریور ماه تجربه می‌کند و برای سفر به قشم در تابستان، باید مقاومت خیلی زیادی در برابر گرما داشته باشید تا بتوانید از سفر خود لذت ببرید!

از طرفی در دی و بهمن، مساعدترین آب و هوا را دارد و در واقع این دو ماه، سردترین ماه‌های سال برای جزیره قشم محسوب می‌شوند. به طور متوسط، در طول سال دمای قشم میان 16 تا 46 درجه سانتی‌گراد متغیر است. به علاوه، این منطقه از مناطق کم‌بارش ایران نیز به شمار می‌رود. طبیعتا مناسب ترین زمان سفر به قشم را باید از میان روزهایی انتخاب کرد که دما و رطوبت جزیره به کم‌ترین میزان ممکن رسیده باشد. می‌توان گفت بهترین فصل سفر به قشم و اکثر نواحی جنوبی کشور، اواخر پاییز تا اواسط زمستان است.

به صرفه ترین راه سفر به قشم

سفر به قشم در ایام کرونا

همچنین بخوانید :

اولین چیزی که بعد از فکر سفر به قشم به ذهن می‌رسد، سفر به قشم با تور است. ارزان‌قیمت‌ترین تور قشم را می‌توانید در فصل تابستان و روزهای آخر اسفند پیدا کنید. اما از آنجا که بهترین زمان سفر به قشم پاییز و زمستان است، قیمت تورها هم در این فصل‌ها افزایش پیدا می‌کند. تورهای لحظه‌ آخری هم گزینه‌های به صرفه‌ای محسوب می‌شوند. اکثر تورها سفر هوایی را در برنامه دارند. اما اگر برنامه‌ریزی شخصی برای سفر را به تابعیت از تورها ترجیح می‌دهید، بهتر است سراغ گزینه‌های بعدی بروید. در راهنمای سفر به قشم سایر گزینه‌ها را هم مورد بررسی قرار می‌دهیم:

سفر هوایی

آسان‌ترین راه، سفر به قشم با هواپیما است، به خصوص که قشم از فرودگاه مجهزی نیز در جنوب جزیره برخوردار است. حدود یک ساعت زمان می‌برد تا بتوانید خود را با ماشین، از فرودگاه به مرکز قشم برسانید. قیمت بلیت هواپیما نیز با توجه به فصل سفر و ساعت پرواز و روز انتخابی در هفته، متغیر خواهد بود.

سفر زمینی

سفر به قشم با ماشین شخصی

همچنین بخوانید :

سفر به قشم به صورت زمینی هم طرفداران بسیاری دارد. اگر به دنبال راهی برای کاهش هزینه سفر به قشم هستید، سفر به قشم زمینی گزینه مناسبی برای شما خواهد بود. اگر سفر به قشم با قطار را انتخاب کنید، می‌توانید تا بندرعباس را با قطار طی کنید و سپس، با قایق‌ها و شناورهای مسافربری ظرف زمانی کمتر از یک ساعت، از بندرعباس به قشم بروید.

با وجود این که در جزیره قشم امکان اجاره خودرو وجود دارد، اما بعضی افراد هم ترجیح می‌دهند سفر به قشم با خودرو شخصی را امتحان کنند. برای این کار، باید ابتدا با ماشین شخصی خود به بندرعباس بروید و سپس خود را به بندر پل برسانید. لندینگ کرافت‌ها در بندر پل منتظر شما هستند تا شما را با خودرو شخصی‌تان از طریق دریا به قشم برسانند. فاصله بندر پل تا قشم کمتر از نیم ساعت است.

بهترین زمان سفر به قشم

پیش از این گفتیم که سفر به قشم از بندرعباس با قایق‌ها و شناورها صورت می‌گیرد. سفر به قشم از کیش نیز به صورت دریایی ممکن خواهد بود، با این تفاوت که مسیر طولانی‌تری را در پیش خواهید داشت و می‌توانید سفر به قشم با کشتی را تجربه کنید. اگر قصد سفر به قشم از اهواز را داشته باشید هم می‌توانید از راه زمینی و یا هوایی مسیر سفر خود را طی کنید.

جاذبه های قشم

طبیعت چشم‌نواز و بی‌نظیر و جاذبه‌های تاریخی قشم، شهرت زیادی را برای این جزیره به ارمغان آورده‌اند. در این بخش از راهنمای سفر به قشم، با تعدادی از جاذبه‌های جزیره قشم آشنا می‌شوید:

دره ستارگان

بهترین فصل سفر به قشم

یکی از پرآوازه‌ترین و عجیب‌ترین دیدنی‌های قشم، دره ستارگان است. صخره‌ها و کوه‌هایی که در نزدیکی هم قرار دارند و به مرور زمان و با فرایندهای طبیعی مانند فرسایش بر اثر باد و باران شکل عجیبی به خود گرفته‌اند، منطقه وسیعی را تشکیل داده‌اند که دره ستارگان نام گرفته است. دلیل نام‌گذاری این قسمت به دره ستارگان، به گفته بومیان این است که این منطقه ابتدا یک کوه بزرگ بوده و به علت برخورد یک جرم آسمانی به این شکل درآمده است. از ویژگی‌هایی که این محدوده را مرموزتر کرده، صدای عجیبی است که از عبور باد از میان صخره‌ها به وجود می‌آید.

کوه نمکی و غار نمکدان

بهترین زمان سفر به قشم

کوه نمکی و غار نمکدان که در جنوب غربی جزیره واقع شده، یک ساختار بزرگ نمکی است که به مرور زمان از انباشته شدن رسوبات چشمه‌های آب شور به صورت طبیعی به این شکل در آمده است. مرتفع‌ترین قسمت کوه نمکی نزدیک 400 متر ارتفاع دارد و غاری هم در دل کوه به وجود آمده که بزرگ‌ترین غار نمکی جهان محسوب می‌شود.

دره یا تنگه چاه کوه

سفر به قشم در ایام کرونا

تنگه چاه‌کوه که بخشی از ژئوپارک قشم محسوب می‌شود، یک اثر دیدنی طبیعی است که طی سال‌های طولانی از فرسایش سنگ‌های رسوبی با باد و باران به این شکل درآمده است. این تنگه بین دو کوه قرار گرفته و چاه‌هایی که در طول تنگه وجود دارند، باعث شده تا به این محدوده تنگه چاه‌کوه گفته شود.

غار خُربَس

به صرفه ترین راه سفر به قشم

غار خربس که در شرق قشم واقع شده، یک اثر عجیب است که با کمک انسان و طبیعت ساخته شده است. بخشی از این غار به صورت طبیعی ایجاد شده و بخشی از آن را انسان‌ها با توجه به نیازی که داشتند به این شکل در آورده‌اند. گفته‌های متفاوتی درباره کاربری این غار وجود دارد: برخی معتقدند قدمت این سازه به حکومت مادها برمی‌گردد و برای محافظت و دیده‌بانی مورد استفاده بوده و برخی می‌گویند زمانی از آن به عنوان پناهگاه استفاده می‌شد.

هزینه سفر به قشم

اما عده‌ای هم معتقدند این غار کاربرد مذهبی داشته اما میان آن‌ها هم اختلافاتی است. عده‌ای از آن به عنوان یک عبادتگاه قدیمی یاد می‌کنند و برخی می‌گویند زرتشتیان منطقه از این غار برای نگهداری از استخوان‌های مردگان خود استفاده می‌کردند. به هرحال، پیشنهاد می‌کنیم بازدید از این اثر تماشایی را حتما در برنامه خود قرار دهید!

جنگل حرا

سفر به قشم در تابستان

جنگل حرا از دیدنی‌های طبیعت زیبای قشم است که پوشش گیاهی و جانوری منحصر به فردی دارد. عمق آب این قسمت در حالت جزر حدود یک و نیم متر است و از آنجا که درختان 3 تا 6 متر ارتفاع دارند، هنگام جزر می‌توانید حتی ریشه‌های درختان را نیز روی سطح آب مشاهده کنید! اما در حالت مد، درختان به طور کلی به زیر آب فرو می‌روند! هر 6 ساعت یک ‌بار این پدیده تکرار می‌شود. شرایط آب‌وهوایی مساعد این محدوده باعث شده تا گونه‌های جانوری و گیاهی خاصی را پرورش دهد و در فصل‌های سرد سال نیز می‌توانید پرندگان مهاجر را در جنگل حرا ببینید.

جزایر ناز

سفر به قشم با خودرو شخصی

جزایر ناز از دو جزیره تشکیل شده که در فاصله نسبتا کمی از ساحل قشم قرار گرفته‌اند. هنگام جزر کامل، این دو جزیره صخره‌ای و مرتفع، با یک راه باریک به ساحل قشم متصل می‌شوند و شما می‌توانید حتی به صورت پیاده هم این مسیر را طی کنید. اما زمان مد کامل، این باریکه کاملا به زیر آب می‌رود و جزایر ناز از ساحل قشم جدا می‌شوند. لارک و تنگه هرمز از جزایر ناز دیده می‌شوند و از جذابیت‌های این قسمت، امکان استفاده از تفریح‌های هوایی مانند پاراگلایدر و کایت بورد و تفریح‌های آبی مانند غواصی است.

قلعه پرتغالی ها

سفر به قشم زمینی

می‌توان گفت قلعه‌های پرتغالی در مناطق جنوبی ایران تنها اثری است که از زمان سلطه پرتغالی‌ها بر خلیج ‌فارس باقی مانده است. قلعه‌هایی که در قشم، هرمز و چابهار هستند نیز از جاذبه‌های گردشگری این مناطق به شمار می‌روند. قلعه پرتغالی‌ها در قشم بیش از 500 سال قدمت دارد و در زمان صفویان به تصرف ایران در آمده است. بازدید از این اثر تاریخی زیبا را از دست ندهید!

بندر لافت

سفر به قشم با کشتی

بندر یا روستای لافت یکی از بخش‌های جزیره قشم است که به علت وجود جنگل‌های حرا و نیز بافت معماری خاصی که دارد، شهرت زیادی پیدا کرده است. اولین نکته‌ای که در این بندر توجه شما را جلب می‌کند، وجود بادگیر در معماری خانه‌هاست. بر خلاف این که اکثر ما فکر می‌کنیم بادگیر نماد شهر یزد است و تنها در یزد یافت می‌شود، با سفر به لافت متوجه می‌شویم که تقریبا در تمام خانه‌هایی که بافت قدیمی را حفظ کرده‌اند، بادگیرها به چشم می‌خورند. چاه‌هایی موسوم به چاه‌های تلا نیز در لافت وجود دارند که در گذشته آب شیرین در آن‌ها نگهداری می‌شده است.

جزیره هنگام

سفر به قشم در پاییز

جزیره‌های هرمز و هنگام که در همسایگی قشم واقع شده‌اند، از محبوب‌ترین مقصدهای مسافران در جنوب کشور هستند. پیشنهاد می‌کنیم اگر به قشم سفر کردید، از هنگام و هرمز هم دیدن کنید.

از ویژگی‌هایی که جزیره هنگام به آن مشهور است، دلفین‌هایی هستند که در نزدیکی ساحل جزیره زندگی می‌کنند و می‌توانید به تماشای آن‌ها بروید. امکان استفاده از تفریحات آبی نیز در هنگام وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به غواصی و قایق‌سواری و ماهی‌گیری اشاره کرد. اگر به هنگام سفر کردید، بازدید از بازار سنتی هنگام را فراموش نکنید!

جزیره هرمز

سفر به قشم و هرمز

آنچه هرمز را از سایر مناطق جنوبی متمایز می‌کند، خاک سرخ‌رنگ آن است. قلعه پرتغالی‌های هرمز، دره‌های رنگین‌کمان و مجسمه‌ها، غارهای دریایی، فرش خاکی قرمز و چندین جاذبه دیگر، جزیره هرمز را به یکی از زیباترین جزایر خلیج ‌فارس تبدیل کرده است. اگر قصد سفر به قشم و هرمز را داشته باشید، می‌توانید با کشتی‌ها یا قایق‌های مسافربری فاصله 50 دقیقه‌ای قشم تا هرمز را طی کنید.

غذاها و سوغات قشم

از سری جذابیت‌های شهرهای مختلف ایران، غذاهای خوش‌طعم و خوش‌رنگ و بویی است که می‌توانید در هر نقطه‌ای از کشور آن‌ها را بیابید. راهنمای سفر به قشم به شما کمک می‌کند تا با تعدادی از بهترین خوراکی‌های قشم آشنا شوید:

  • قلیه ماهی و قلیه میگو: اولین غذایی که بعد از شنیدن نام مناطق جنوبی به ذهن‌مان می‌رسد، قلیه ماهی و قلیه میگو است. این دو غذای محلی که مواد اصلی آن (به غیر از ماهی و میگو) را سبزی‌ و تمبر هندی تشکیل می‌دهند، از لذیذترین و پرطرفدارترین غذاهای جنوبی هستند که اغلب با برنج سرو می‌شوند.

غذاهای قشم

  • مهیاوه: این غذا از غذاهای محلی استان هرمزگان است. از ماهی‌های کوچک مانند ساردین و مخلوطی از جو و خردل به دست می‌آید که آن را با نان می‌خورند. مهیاوه از آن دست خوراکی‌هایی است که حتما باید آن را طی سفر به قشم امتحان کنید!
  • کلمبا: کلمبا یا حلیم ماهی یکی دیگر از غذاهای محلی قشم و به طور کلی جنوب ایران است که در پخت آن از ماهی، گندم، سبزی و ادویه استفاده شده است.

غذاهای محلی قشم

  • عنکاس: از غذاهای محلی هرمزگان است که به صورت کباب یا خوراک طبخ می‌شود. مواد اصلی آن را ماهی عنکاس، خرما و ادویه‌های مخصوص تشکیل می‌دهند.

تجربه سفر به قشم

  • نان تموشی: این نان را می‌توانید به عنوان سوغات نیز با خود به شهرتان ببرید. اگر در پخت نان از ادویه استفاده نشده باشد، برای صبحانه بسیار مناسب است. اما برخی هم نان تموشی را با ادویه تهیه می‌کنند و با انواع غذاها از آن استفاده می‌کنند.
  • رنگینک: از خوراکی‌های قشم که می‌توانید سوغات ببرید. این شیرینی خوش‌طعم از آرد، خرما و مغز گردو تهیه می‌شود. این دسر یا شیرینی را می‌توانید در اکثر مناطق جنوبی کشور بیابید.

خوراکی های قشم

از دیگر خوردنی‌هایی که سوغات قشم محسوب می‌شوند، انواع نان‌های محلی و خرما نیز هستند. اما می‌توانید صنایع دستی جنوبی مانند شلوارهای نواردوزی و زیورآلاتی که با استفاده از صدف ساخته شده‌اند را نیز در فهرست سوغاتی‌های خود قرار دهید.

سوغات قشم / سفر به قشم با تور

مراکز خرید قشم

دلیل دیگری که مسافران زیادی را به جزیره قشم جذب می‌کند، مراکز خرید و قیمت‌های نسبتا پایین پوشاک در این منطقه است. مراکز خرید سیتی سنتر، ستاره، خلیج‌ فارس و پردیس از معروف‌ترین و بهترین مراکز خرید در شهر قشم هستند. به علاوه، بازارهای شهر درگهان که در غرب شهر قشم قرار گرفته نیز شهرت خوبی دارند. از بهترین مراکز خرید درگهان نیز می‌توان بازار دریا، زمرد و دو دلفین را نام برد. بازارهای سنتی و قدیمی قشم نیز طرفداران خاص خود را دارند.

بهترین هتل های قشم

از آنجا که صنعت گردشگری در اقتصاد قشم نقش مهمی را ایفا می‌کند، هتل‌های مجهز و لوکسی نیز در این جزیره ساخته شده‌اند. در این بخش از راهنمای سفر به قشم، بهترین هتل‌های قشم را به شما معرفی می‌کنیم.

راهنمای سفر به قشم

لیست بهترین هتل های قشم

نام هتلآدرسویژگی‌ها
هتل ارمقشم، بلوار آزادگان، روبه‌روی اداره شیلاتمجموعه ورزشی، دسترسی آسان به مراکز خرید
هتل آویناقشم، بلوار باهنرتجهیزات لوکس
هتل آرتاقشم، بلوار شهید بهشتی، میدان امام قلی خانسالن ورزشی، دسترسی آسان به مراکز خرید
بوتیک هتل ایرمانقشم، نخل زرین، خیابان پژوهش، نبش خیابان پیامدسترسی آسان به مراکز خرید
هتل ساحل طلاییقشم، جاده ساحلی جنوبی، جنب زیارتگاه شاه شهیدتفریحات آبی، فاصله کم با مرکز قشم
هتل آتامانقشم، میدان حافظ، به سمت میدان امام قلی خان، بلوار گلستان، جنب درمانگاه تامین اجتماعیتجهیزات لوکس، دسترسی آسان به مراکز خرید

بهترین فصل سفر به قشم

در راهنمای سفر به قشم پلازا، برخی از ویژگی‌های این جزیره توریستی را به شما معرفی کردیم تا به صرفه ترین راه سفر به قشم را آسان‌تر انتخاب کنید. اگر قصد سفر به قشم را داشته باشید، این مقاله به شما کمک خواهد کرد تا با مقصد خود بیشتر آشنا شوید. اگر پیش از این هم در فکر مسافرت به قشم نبوده‌اید، امیدواریم با خواندن این مقاله نسبت به بازدید از این جزیره بی‌نظیر خلیج ‌فارس، اشتیاق بیشتری پیدا کرده باشید! نظر شما درباره این راهنمای سفر به قشم چیست؟ آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ در قسمت نظرات همراه ما باشید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402