هدفون هوشمند چیست و چه فرقی با هدفون های معمولی دارد؟

Hearables / هدفون هوشمند
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

هدفون هوشمند یکی از جدیدترین گجت‌های دنیای فناوری است که می‌تواند کاربردی فراتر از گوش دادن به موسیقی داشته باشد. در این مقاله به انواع هدفون هوشمند می‌پردازیم. در بین مدل های هدفون هوشمند کدام بهترین است؟

همچنین بخوانید :

چندین سال پیش بود که هدفون‌ها تنها می‌توانستند به یک درگاه AUX متصل شده و موسیقی پخش کنند. کمی بعدتر هدفون‌های بی‌سیم وارد بازار شدند. هدفون‌هایی که در ابتدا از نظر کیفیت صدا به پای مدل‌های سیمی نمی‌رسیدند اما کم کم توانستند این اختلاف بین کیفیت صدا را به حداقل برسانند و امروزه به یکی از گجت‌های کاربردی و محبوب نزد کاربران تبدیل شوند.

اکنون به نظر می‌رسد نوبت به مدل های هدفون هوشمند رسیده تا جای پای خود را در بازار محکم کنند. اما تفاوت هدفون های هوشمند با هدفون های معمولی چیست و آیا در آینده این هدفون‌ها حرف اول را در این بازار رقابتی خواهند زد؟ برای پاسخ به این سوالات در این مقاله همراه پلازا باشید.

آنچه در ادامه می‌خوانید:

هدفون هوشمند چیست؟

هدفون های هوشمند که به آن‌ها ایرباد هوشمند یا Hearables نیز گفته می‌شود محصولات تقریبا جدیدی در دنیای فناوری هستند. آن‌ها هدفون‌های پیشرفته‌ای هستند که در طراحی و ساخت آن‌ها از جدیدترین فناوری‌های روز استفاده شده و به همین دلیل پخش موسیقی تنها یکی از قابلیت‌های آن‌هاست.

هدفون‌های هوشمند علاوه بر پخش موسیقی می‌توانند به عنوان یک ردیاب برای فعالیت‌های ورزشی، دستیار صوتی، ترجمه همزمان زبان‌های خارجی، تحت نظر قرار دادن علایم حیاتی کاربر و بهبود شنوایی او کاربرد داشته باشند. بیشتر این هدفون‌ها از نوع بی‌سیم هستند و می‌توانند با هر دستگاهی که دارای بلوتوث باشد جفت شوند.

ویژگی های هدفون هوشمند

با توجه به اینکه انواع هدفون هوشمند به تازگی وارد بازار شدند فهرست ویژگی‌ها و قابلیت‌های آن‌ها مانند گوشی‌های هوشمند یکسان نیست؛ چرا که این محصولات پتانسیل بسیاری زیادی دارند و با پیشرفت فناوری و استفاده از قابلیت‌های متنوع به محصولات کامل‌تری تبدیل می‌شوند. از همین رو بسیاری از کمپانی‌ها هنوز در حال تصمیم گیری برای استفاده از ویژگی‌های مختلف در این نوع محصولات خود هستند.

Hearables / انواع هدفون هوشمند

شرکت‌هایی که از قدیم هدفون‌های معمولی را تولید می‌کردند ویژگی‌های بیومتریک را به هدفون‌های جدید خود اضافه کردند، در حالی که کمپانی‌هایی که بیشتر بر ساخت و طراحی سمعک و گوشی‌هایی که به بهبود شنوایی افراد کمک می‌کنند تمرکز داشتند سعی کردند محصولاتشان را با گوشی‌های هوشمند هماهنگ کرده تا کنترل بیشتری به کاربر بدهند.

به طور کلی برخی از ویژگی‌هایی که تا به امروز در این هدفون‌ها مورد استفاده قرار گرفته یا در آینده احتمال استفاده از آن‌ها وجود دارد عبارتند از:

امکان شارژ بدون نیاز به منبع برق

از آنجایی که هدفون‌های هوشمند به ندرت با مشکل کمبود شارژ مواجه می‌شوند یکی از بهترین گجت‌ها برای مسافرت به حساب می‌آیند. بیشتر ایربادهای بلوتوثی با کیفیت موجود در بازار دارای یک منبع ذخیره شارژ هستند که مانند یک پاوربانک برای هندزفری عمل می‌کند. برای مثال هدفون MOMENTUM True Wireless 2 سنهایزر با کمک محفظه شارژ خود می‌تواند تا 28 ساعت انرژی مورد نیاز گوشی‌ها را تامین کند.

همچنین بخوانید :

ردیابی دقیق علایم حیاتی

این ویژگی را بیشتر در ساعت‌های هوشمند اپل یا سامسونگ می‌بینیم، اما امکان استفاده از آن در ایربادها نیز وجود دارد تا کاربران بتوانند به طور منظم ضربان قلب، دمای بدن، فشار خون، سطح اکسیژن خون، نوار قلب و… را زیر نظر داشته باشند.

شنوایی افزوده

شرکت‌هایی مثل Doppler Labs در حال کار بر روی فناوری‌هایی برای استفاده در مدل های هدفون هوشمند هستند که نه تنها می‌تواند به شنوایی افراد کمک کند، بلکه آن را از سطح عادی نیز فراتر ببرد. البته چنین فناوری هنوز سال‌ها تا ورود به بازار فاصله دارد.

ترجمه همزمان

یکی دیگر از ویژگی‌های جذابی که می‌توان در انواع هدفون هوشمند مورد استفاده قرار داد قابلیت ترجمه همزمان است. گروهی از هدفون‌ها دارای این قابلیت هستند، اما این ویژگی هنوز به طور کامل فراگیر نشده است.

Hearables /مدل های هدفون هوشمند

هدفون هوشمند شما می‌تواند با کمک یک میکروفون صدای طرف مقابل را دریافت کند و سپس ترجمه آن را به صورت نوشتاری در گوشی به شما نشان دهد.

فیلتر یا تقویت صدا

این ویژگی شباهت زیادی به فناوری واقعیت مجازی دارد. با کمک آن شما می‌توانید برخی از صداهای به خصوص را فیلتر کنید و برخی دیگر از صداها را با بلندی بیشتری دریافت کنید. در جریان نمایشگاه CES در سال 2017 شایعه شده بود که نسخه‌های آینده هدفون هوشمند و بی سیم Dash Pro به این قابلیت مجهز خواهند شد.

انواع هدفون هوشمند

تا به امروز مدل های هدفون هوشمند در 3 دسته مختلف تولید و وارد بازار شدند. سمعک‌ها، آمپ‌های شخصی و هدفون‌ها و ایربادها مانند مدل های مختلف هدفون هوشمند سامسونگ و اپل.

کاربرد هوش مصنوعی به کار رفته در هدفون هوشمند

امروزه شرکت‌های مختلفی مانند سامسونگ و اپل ایربادهای بی‌سیم خود را در مدل‌های گوناگون روانه بازار کردند که علاوه بر پخش موسیقی می‌توانند فعالیت‌های ورزشی کاربر را ردیابی کنند، در جهت‌یابی مسیر به او کمک کنند، به صورت هوشمند با مخاطبین تماس برقرار کنند و حتی در نقش یک کنترل از راه دور ظاهر شوند. در سال‌های آینده نیز با پیشرفت هوش مصنوعی باید شاهد مدل‌های مختلف هدفون هوشمند شیائومی، اپل یا سامسونگ باشیم که نه فقط برای گوش دادن به موسیقی، بلکه برای کنترل و مدیریت سایر ابزارهای هوشمند ما ساخته شدند.

هدفون های هوشمند با چه قیمتی به فروش می رسند؟

همانطور که حدس زدید از جمله فرق هدفون های هوشمند با هدفون های معمولی قیمت بسیار بیشتر آن‌ها است. از آنجایی که این محصولات از فناوری‌های پیشرفته‌تر استفاده می‌کنند پیش از خرید هدفون هوشمند حتما باید قیمت بالای آن‌ها را نیز مدنظر داشته باشید. این هدفون‌ها از قیمت پایه 100 دلار برای مدل‌های ساده‌تر شروع می‌شوند و مدل‌های پیشرفته‌تر نیز با قیمت 400 دلار یا بیشتر به فروش می‌رسند.

برای مثال قیمت هدفون‌ هوشمند اپل ایرپادز پرو با ویژگی‌هایی مثل حذف صدای اضافی، مقاومت در برابر آب و پشتیبانی از دستیار صوتی 250 دلار است، در حالی که Nuheara IQbuds2 MAX که از آن به عنوان پیشرفته‌ترین ایرباد در جهان یاد می‌شود با کنترل‌های لمسی، حذف صدای اضافی هیبرید، تنظیم خودکار صدا بر اساس سلیقه هر کاربر با قیمت نزدیک به 400 دلار به فروش می‌رسد.

Hearables / هدفون هوشمند چیست

بیشتر هدفون‌های بی‌سیم با هدف ارائه بهترین تجربه از موسیقی روانه بازار شدند، اما اکنون با عرضه انواع هدفون هوشمند، مانند هدفون هوشمند اپل که ظاهرا در این دسته‌بندی پیشرو خواهد بود، باید علاوه بر کیفیت صدای بسیار خوب منتظر فناوری‌های جدید و کاربردی دیگری نیز باشیم. هدفون‌هایی که با کمک سنسورهای پیشرفته خود می‌توانند فعالیت بدنی ما را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند، به عنوان یک ریموت کنترل برای گجت‌های هوشمند اطراف ما عمل کنند و همچنین به کسانی که مشکل شنوایی دارند بیش از پیش کمک کنند.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402