پیام رسان سیگنال چیست؟ چطور از واتساپ به سیگنال مهاجرت کنیم؟

signal / پیام رسان سیگنال / نرم افزار سیگنال
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

پیام رسان سیگنال این روزها به شدت مورد توجه قرار گرفته است. اما آیا نرم افزار سیگنال می‌تواند جایگزین واتساپ شود؟ اصلا اپلیکیشن سیگنال چیست و چه امکاناتی دارد؟

واتساپ را رها کنید و به سیگنال بپیوندید. این کاری است که برخی کاربران در سال 2021 و پس از آن که واتساپ سیاست حریم خصوصی خود را با هدف به اشتراک گذاری اطلاعات بیشتر با فیسبوک بروزرسانی کرد در حال تبلیغ و انجام آن هستند. در حقیقت تعداد کاربرانی که با دانلود Signal از واتساپ به این برنامه مهاجرت کردند آنقدر زیاد بود که سرورهای سیگنال به مشکل برخوردند و نتوانستند پیامک‌های تایید کد ثبت نام را به موقع به کاربران ارسال کنند. به همین ترتیب پیام رسان سیگنال در ایران نیز به محبوبیت روز افزونی دست پیدا کرده است.

در ویدیوی زیر می‌توانید با «نحوه استفاده از پیامرسان سیگنال» آشنا شوید.

افزون بر این ایلان ماسک نیز به تازگی در صفحه توییتر خود از دنبال کنندگانش خواسته واتساپ را رها و به سیگنال ملحق شوند. اما پیام رسان سیگنال ساخت کجاست و چه امکاناتی دارد؟ مهمتر از همه نحوه مهاجرت از واتساپ به سیگنال چگونه است؟ برای پاسخ به این سوالات همراه پلازا باشید.

آنچه در ادامه می‌خوانید:

سیگنال چیست؟

سیگنال یک برنامه پیام‌رسان است که تمرکز اصلی آن بر حفظ حریم خصوصی کاربران معطوف است. این پیام‌رسان از سال 2014 کار خود را آغاز کرد و از آن زمان تا کنون علاوه بر ایلان ماسک، ادوارد اسنودن، جک دورسی و حتی بنیان‌گذار اسبق واتساپ برایان اکتون نیز از این پیام‌رسان حمایت کردند. همچنین بر اساس گزارشات از اعضای لشکر 82 هوابرد ارتش آمریکا نیز پیش از آنکه در ژانویه سال 2020 به منطقه خاورمیانه اعزام شوند خواسته شده بود اپلیکیشن سیگنال را در گوشی‌های خود نصب و از آن‌ برای برقراری ارتباط استفاده کنند.

نرم افزار سیگنال با شعار «به حریم خصوصی سلام کنید» فعالیت می‌کند و در همین راستا درست مانند واتساپ از سرویس رمزگذاری سرتاسری استفاده می‌کند. در حقیقت واتساپ از پروتکل رمزگذاری سیگنال برای این کار بهره می‌برد، اما اپلیکیشن سیگنال برخلاف واتساپ به فیسبوک تعلق ندارد. این پیام‌رسان توسط بنیاد سیگنال و شرکت پیام‌رسان سیگنال پشتیبانی می‌شود. طراح و سازنده اصلی پیام رسان سیگنال ماکسی مارلین‌اسپایک رمزنگار آمریکایی است. او در حال حاضر به عنوان مدیرعامل سیگنال فعالیت می‌کند.

signal / نرم افزار سیگنال / اپلیکیشن سیگنال

ساخت هسته اولیه سیگنال به سال 2010 برمی‌گردد. زمانی که یک شرکت به نام Whisper Systems دو برنامه اندرویدی را منتشر کرد. یکی از آن‌ها TextSecure بود و پیام‌های متنی را رمزنگاری می‌کرد و دیگری RedPhone که همین کار را برای تماس‌های صوتی انجام می‌داد. این شرکت در سال 2011 توسط توییتر خریداری و این دو برنامه به عنوان برنامه‌های متن باز رایگان عرضه شدند. ماکسی مارلین‌اسپایک نیز یکی از بنیانگذاران Whisper Systems بود که در سال 2013 از توییتر جدا شد و یک استارت‌آپ جدید تحت عنوان Open Whisper Systems را ایجاد کرد. او در این استارت آپ به توسعه TextSecure و RedPhone ادامه داد و در سال 2014 این دو را در یک برنامه جدید با نام سیگنال ادغام کرد.

احتمالا این مطالب رو هم دوست داشته باشید
thumbnail
بهترین پیام رسان های داخلی و خارجی جایگزین تلگرام
تیم پلازا24 مرداد 1402 11:30
thumbnail
امن ترین پیام رسان دنیا ؛ کدام برنامه چت بیشترین امنیت ...
تیم پلازا28 مهر 1401 15:30

بنیاد سیگنال نیز توسط بنیان‌گذار واتساپ برایان اکتون و مارلین‌اسپایک تشکیل شده است. اکتون این بنیاد را در سال 2018 و پس از آن که واتساپ را ترک کرد ایجاد نمود و تا به امروز نزدیک به 50 میلیون دلار در این پیام‌رسان سرمایه‌گذاری کرده است.

آیا برای استفاده از پیام رسان سیگنال باید هزینه کنیم؟ ویژگی های این برنامه چیست؟

سیگنال مسنجر به طور کاملا رایگان در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. سیگنال به کاربران این امکان را می‌دهد تا به صورت متنی، صوتی و تصویری با دوستان خود ارتباط برقرار کنند و تصاویر یا فایل‌های ویدیویی و یا لینک‌ها را با آن‌ها به اشتراک بگذارند؛ درست مانند سایر برنامه‌های پیام‌رسان. همچنین شما می‌توانید در این پیام رسان گروه‌هایی با تعداد عضو حداکثر 150 نفر ایجاد کنید.

در پیام رسان Signal اگر شما گروهی بسازید نمی‌توانید افراد را به دلخواه به گروه اضافه کنید و باید یک لینک دعوت برایشان ارسال کنید و آن‌ها در صورت تمایل می‌توانند با قبول کردن این درخواست عضویت، به گروه شما افزوده شوند. درست برخلاف واتساپ که یک نفر از مخاطبینتان می‌تواند شما را به دلخواه به هر گروهی که خواست اضافه کند. همچنین در این پیام رسان چیزی تحت عنوان کانال های پیام رسان سیگنال وجود ندارد و برخلاف تلگرام در سیگنال خبری از کانال نیست.

signal / نرم افزار سیگنال / اپلیکیشن سیگنال

همچنین در نرم افزار پیام رسان سیگنال شما می‌توانید به صورت تک تک به پیام‌ها پاسخ دهید، اموجی ارسال کنید و حتی یک پیام به خصوص را در یک گروه برای همه اعضا پاک کنید. ویژگی‌هایی که در بسیاری از برنامه‌های پیام رسان از جمله واتساپ نیز وجود دارد. افزون بر این پیام‌های مخفی شونده از دیگر ویژگی‌های سیگنال مسنجر هستند. شما می‌توانید در هر کدام از چت‌ها از این نوع پیام‌ها ارسال و به دلخواه خودتان آن را جوری تنظیم کنید که پس از 5 ثانیه یا حتی یک هفته به طور خودکار حذف شوند.

اما همانطور که پیشتر گفتیم گذشته از این امکانات پیام رسان سیگنال، مهمترین ویژگی آن حفظ حریم خصوصی کاربران است. این برنامه نه تنها از سیستم رمزنگاری سرتاسری استفاده می‌کند، بلکه حداقل اطلاعات را هم از کاربران جمع آوری می‌کند، آن هم بدون محدود کردن ویژگی‌ها.

آیا می توانیم از پیام رسان سیگنال در کامپیوتر، لپ تاپ و آیپد هم استفاده کنیم؟

بله می‌توانید با دانلود برنامه پیام رسان سیگنال مسنجر در این پلتفرم‌ها از نرم افزار سیگنال در کامپیوتر و آیپد نیز استفاده و حساب خود را با این دستگاه‌ها لینک کنید. اما تاریخچه چت‌های شما به دستگاه جدید منتقل نمی‌شود. برای مثال اگر از اپلیکیشن سیگنال در گوشی استفاده می‌کردید و حالا آن را بر روی کامپیوتر نصب می‌کنید فقط چت‌های جدید روی کامپیوتر ظاهر می‌شوند و چت‌های قبلی تنها در گوشی قابل دسترسی خواهند بود؛ زیرا آن‌ها در حافظه گوشی ذخیره می‌شوند.

اما به دنبال پیام رسان سیگنال تحت وب نگردید؛ چرا که سازندگان این برنامه اعلام کردند فعلا برنامه‌ای برای ارائه نسخه تحت وب برنامه خود ندارند. این کار ممکن است مشکلات امنیتی را برای این پیام‌رسان به وجود بیاورد؛ چرا که امنیت نسخه تحت وب از دیگر پلتفرم‌ها پایین‌تر است.

آیا می توانیم از چت های خود در پیام رسان سیگنال در گوگل درایو یا آی کلاود پشتیبان تهیه کنیم؟

خیر. برخلاف واتساپ چنین امکانی در سیگنال مسنجر وجود ندارد. بنابراین اگر به گوشی خود دسترسی نداشته باشید یا گوشی دچار مشکل شود و مجبور شوید سیگنال را در یک گوشی جدید نصب کنید، تمام چت‌های قبلی را از دست خواهید داد. سیگنال می‌گوید تمامی اطلاعات از قبیل پیام‌های متنی و صوتی و تصاویر و ویدیوها تنها در گوشی شما ذخیره خواهند شد و نه در سرورهای این شرکت.

signal / سیگنال چیست

اگر گوشی قبلی خود را در دسترس داشته باشید می‌توانید اطلاعات را به گوشی جدید منتقل کنید، اما اگر گوشی کار نکند یا اطلاعات روی آن پاک شود یا شماره تلفنتان را عوض کنید دیگر نمی‌توانید به اطلاعات قبلی دسترسی پیدا کنید.

آیا پیام رسان سیگنال فیلتر است؟

اپلیکیشن سیگنال تا چندین سال پیش در ایران فیلتر بود، اما در حال حاضر و فعلا به نظر می‌رسد برای استفاده از آن نیازی به فیلتر شکن نیست.

ویژگی های مختص به حریم خصوصی پیام رسان Signal

نرم افزار پیام رسان سیگنال در زمینه حریم خصوصی ویژگی‌های متنوع زیادی دارد. برای مثال در تنظیمات حریم خصوصی سیگنال مسنجر گزینه‌ای تحت عنوان Relay Calls وجود دارد که با فعال کردن آن تماس شما با طرف مقابل ابتدا از یکی از سرورهای سیگنال عبور می‌کند تا به این ترتیب فردی که با او در حال مکالمه هستید نتواند آدرس IP شما را پیدا کند. اما به گفته خود سیگنال فعال کردن این گزینه کیفیت تماس را پایین می‌آورد و البته برای همه هم کاربردی نیست.

همچنین بخوانید :

یکی دیگر از ویژگی‌های سیگنال قابلیت خاموش کردن رسیدهای خواندن پیام است تا به این ترتیب طرف مقابل نتواند ببیند شما در چه ساعتی پیام او را مشاهده کردید. همچنین یک قابلیت دیگر نیز برای خاموش کردن اعلان وضعیت در حال تایپ وجود دارد تا دیگران نتوانند ببینند شما در حال تایپ هستید. همچنین برخلاف واتساپ در اپلیکیشن سیگنال از قابلیتی مثل گذاشتن استاتوس خبری نیست.

signal / سیگنال مسنجر

افزون بر این یکی دیگر از امکانات پیام رسان سیگنال قابلیت خاموش کردن پیش‌نمایش وب سایت‌ها از لینک‌هایی است که در پیام‌ها ارسال می‌شود. همچنین شما می‌توانید از طریق یک PIN از حساب خود محافظت کنید. از دیگر ویژگی‌های حریم خصوصی سیگنال امکان استفاده از قفل دستگاه به عنوان قفل برنامه است. به این ترتیب شما با استفاده از تاچ آیدی، تشخیص چهره، اثر انگشت یا رمز عبوری که برای گوشی تعریف کردید می‌توانید به برنامه هم دسترسی پیدا کنید.

امنیت پیام رسان سیگنال

اگر به برچسب سطح محافظت حریم خصوصی اپلیکیشن سیگنال در اپ استور نگاه کنید می‌بینید تنها داده‌ای که این پیام‌رسان جمع آوری می‌کند اطلاعات تماس یا همان شماره تلفن است. آن طور که در سیاست حریم خصوصی سیگنال آورده شده این پیام‌رسان به گونه‌ای طراحی شده که هرگز هیچ گونه اطلاعات حساس و خصوصی را از کاربران جمع آوری نکند. تمامی پیام‌های این پیام‌رسان به صورت سرتاسری رمزگذاری شدند؛ به این معنی که هیچکس حتی خود سیگنال نمی‌تواند به آن‌ها دسترسی داشته باشد.

سیگنال در بخش بعدی سیاست حریم خصوصی خود می‌گوید مهمترین اطلاعاتی که از کاربران جمع آوری می‌کند اطلاعات حساب است؛ این یعنی شماره تلفنی که در ابتدا با استفاده از آن حساب سیگنال خود را باز کردید. سیگنال می‌گوید سایر اطلاعات مثل نام پروفایل و تصویر آن به صورت سرتاسری رمزگذاری می‌شوند. سیگنال همچنین برخی اطلاعات فنی اضافی مثل توکن‌ها، کلیدها و غیره را که برای ارسال پیام‌ها و ایجاد تماس میان کاربران حیاتی هستند را در سرورهای خود ذخیره می‌کند.

signal / پیام رسان Signal / نرم افزار سیگنال

پیام رسان سیگنال پیام‌های شما یا هرگونه اطلاعاتی در مورد تماس‌های صوتی و تصویری شما را در سرورهای خود ذخیره نمی‌کند. تنها یک استثنا وجود دارد و آن هم ذخیره موقتی پیام‌های رمزنگاری شده در سرور است. آن هم فقط در صورتی که دستگاه مقصد به اینترنت متصل نباشد. به غیر از این تمام تاریخچه پیام‌های کاربران در دستگاه‌های خود آن‌ها ذخیره خواهد شد.

نرم افزار سیگنال همچنین می‌گوید قادر نیست پیام‌های شما چه متنی و چه تصویری و صوتی را رمزگشایی و به محتوای آن‌ها دسترسی پیدا کند. آن‌ها همچنین اعلام کردند در صورتی که بخواهند می‌توانند ببینند کدام یک از مخاطبین شما عضو سیگنال هستند، ولی به گفته آن‌ها از این بخش از اطلاعات مربوط به مخاطبین کاربران به خوبی محافظت می‌شود.

در کنار این موارد نرم افزار سیگنال می‌گوید برای ارائه برخی خدمات ممکن است برخی اطلاعات را با برنامه‌ها و سرویس‌های متفرقه به اشتراک بگذارد. برای مثال سرویس‌هایی که کد تایید ثبت نام را به کاربر ارسال می‌کنند. آن‌ها همچنین اعلام کردند اگر کاربری سایر برنامه‌ها مثل یوتیوب، اسپاتیفای و گیفی را به سیگنال متصل کند سیاست حریم خصوصی آن برنامه‌ها شامل خدماتی که از آن‌ها دریافت می‌کنید خواهد شد و نه سیاست حریم خصوصی سیگنال.

برای حذف اکانت در سیگنال کاربران اندروید ابتدا باید به پروفایل خود و مسیر Advanced > Delete account بروند. در اینجا شماره تلفنتان را وارد و بعد گزینه Delete account را انتخاب کنید. کاربران iOS فقط کافی است پس از مراجعه به پروفایل و مسیر Advanced > Delete Account گزینه Proceed را لمس کنند.

چطور از واتساپ به سیگنال مهاجرت کنیم؟

پیش از اینکه اطلاعاتتان را از واتساپ به اپلیکیشن سیگنال منتقل کنید باید حساب کاربری خود در این پیام‌رسان را ایجاد کنید. برای دانلود سیگنال مسنجر می‌توانید به گوگل ‌پلی یا اپ استور مراجعه و آن را به صورت رایگان دریافت کنید. پس از نصب برنامه تنها باید شماره تلفن خودتان را وارد و سپس یک رمز عبور برای برنامه تعریف کنید. همچنین به منظور دانلود پیام رسان سیگنال برای کامپیوتر می‌توانید به این لینک مراجعه کنید. البته نکته مهم این است که برای نصب سیگنال در دسکتاپ ابتدا باید آن را در گوشی نصب کرده باشید.

برای آن که اعضای گروه‌هایی که در واتساپ در آن‌ها عضو بودید را به یک گروه جدید در سیگنال منتقل کنید می‌توانید قدم‌های زیر را دنبال کنید:

ابتدا سیگنال را در گوشی خود باز و سپس بر روی سه نقطه عمودی بالای سمت راست صفحه کلیک کنید. در پنجره بعدی New group را انتخاب کنید.

signal / نرم افزار پیام رسان سیگنال

برای ایجاد یک گروه جدید حداقل به یک مخاطب دیگر نیاز دارید. یک نفر را انتخاب و سپس علامت پیکان را لمس کنید. در قسمت بعد نام گروه را وارد و بعد با انتخاب Create گروه را ایجاد کنید.

signal / دانلود سیگنال مسنجر / اپلیکیشن سیگنال

حالا در پنجره گروه دوباره بر روی سه نقطه بالای سمت راست صفحه کلیک کنید، سپس Group settings را انتخاب و بعد گزینه Group link را در حالت On قرار دهید.

signal / سیگنال مسنجر / اپلیکیشن سیگنال

در ادامه Share را انتخاب کنید و سپس آدرس URL گروه خود را کپی و آن را در گروه واتساپ قرار دهید تا دیگران بتوانند به گروه جدید در سیگنال بپیوندند.

signal / دانلود برنامه پیام رسان سیگنال مسنجر

با توجه به رسوایی‌های پی ‌در ‌پی فیسبوک در زمینه حریم خصوصی طی چند سال گذشته، اکنون و با تغییر سیاست حریم خصوصی واتساپ به نظر می‌رسد از این پس کمتر کسی تمایلی به استفاده از این برنامه داشته باشد. در میان تمام برنامه‌ها در حال حاضر پیام رسان سیگنال بیشتر از همه به حریم خصوصی کاربران احترام می‌گذارد و با توجه به امکانات متنوعی که دارد جایگزین خوبی برای واتساپ خواهد بود.
{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402