تفاوت فرکانس وای فای 5g با 2.4g چیست؟ کدام بهتر است؟

ghz چیست
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

حالا که بحث اینترنت و وای فای 5g و خریدن یک مودم خوب داغه، باید ببینیم اصلا این 5G یا همان 5 گیگا هرتز چیست و چه تفاوتی با 2.4 گیگاهرتز دارد؟

حتما اعداد 2.4 یا 5 گیگاهرتز رو، روی بسته بندی‌های مودم‌ها و روترها و اکسس پوینت‌های وای فای دیدین. بعضی از عزیزان که همه چی رو خیلی دو دو تا چهارتا، بررسی می‌کنن، چون 5 از 2.4 بزرگتره، معتقدن وای فای 5g بهتره و سراغ اون میرن. بعد که هزینه کردن و دستگاه رو متصل کردن، ناگهان متوجه میشن که با مودم باستانی خودشون، توی زیرزمین هم سیگنال داشتن و این مودم جدیدی که تهیه کردن، نهایتا تا نرسیده به ورودی حموم، سیگنال دهی می‌کند.

و همین موضوع موجبات تکدر خاطر این عزیزان رو فراهم آورده و شروع می‌کنن به مبارزات کامنتی در فروشگاه‌های اینترنتی که مودم‌های جدید همه آشغال هستن و این توطئه ی کثیف شرکت‌های خارجی هست که کالای ضعیف به ما بفروشن و هموطن بیا تحریم کن. اما واقعا تفاوت وای فای 5 گیگاهرتزی با 2.4 گیگاهرتزی چیه و چطوری می‌تونیم از اونها بهتر استفاده کنیم؟

گیگا هرتز چیست؟

گیگاهرتز چیست

قبل از اینکه به سراغ تفاوت‌های بین وای فای 5g با 2.4 گیگاهرتزی بریم، ببینیم اصلا این گیگاهرتزی که همه جا می‌شنویم چیه؟ هرتز که درواقع برگرفته از نام فیزیکدان آلمانی هانریش رودولف هرتز هست تعداد تکرار هرچیزی در یک ثانیه رو به ما می‌گه. حالا گیگاهرتز چی هست؟ 1 میلیون هرتز می‌شه یک گیگاهرتز که با GHz نشون داده می‌شه. پس ازین به بعد هرکس پرسید ghz چیست؟ شما با افتخار سرتو بگیر بالا بگو گیگاهرتز. ولی اگر پرسید خوب یعنی چی؟ یا فرار کن یا بیا ادامه مطلبو بخون تا بفهمیم چی هست این وای فای 5G .

در مورد اینکه وای فای 5G چی هست؟ 5 گیگاهرتز در واقع یعنی سرعت انتقال داده 5 گیگاهرتزه. و وای فای 2.4 گیگاهرتزی یعنی سرعت اینترنت 2.4 گیگاهرتز هست. خوب تا اینجا دیدیم که سرعت وای فای 5 گیگاهرتز بیشتر از 2.4 GHZ هست. اما خوب چی باعث میشه که گاهی وای فای 2.4 بهتر کار می‌کنه؟ حضورم به خدمتتون که هرچقدر سرعت بالاتر بره دامنه پوشش دهی کمتر می‌شه و هرچقدر سرعت کمتر، پس دامنه پوشش دهی بیشتر. یکجورایی رابطه عکس دارن. چراشو هم می‌تونید به فیزیک دبیرستان سر بزنید.

باند یا کانال مودم چیست؟

فرکانس وای فای مودم

باند مودم یا کانال مودم در واقع پهنای طیفی هست. که در آن فرستنده یا گیرنده سیگنال خودشو تو اون مشخص می‌کنه. از اون طرف 802.11 یک استاندارد جهانی هست که فرکانس باندها را به چند کانال تقسیم می‌کنه. مثلا باند 2.4 گیگاهرتز رو به 14 تا کانال تقسیم می‌کنه. وای فای میتونه از هر کدوم از این کانالا استفاده کنه. ولی چیزی که باید در نظر بگیرید اینه که مودم واقعا نمی‌تونه از همه این 11 تا کانال استفاده کنه. چرا؟ چونکه کانالا با هم تداخل دارند. پس مودم فقط از یک سری چنل‌های مشخص می‌تونه استفاده کنه.

البته هر کشوریم بنا به سیاست‌های خودش دسترسی به این کانالا رو آزاد میزاره. یا hdk;i محدود میکنه به یه تعداد کانال. مثلا ژاپن میتونه از هر 14 تا کانالش استفاده کنه.

حالا که مفهوم باند یا کانال مودم رو متوجه شدید. اینو هم بدونید که دسترسی مودم وای فای 5G با وای فای 2.4 گیگاهرتزی فرق داره. که این  تفاوت باند 2.4 با 5 رو در ادامه توضیح میدیم و مزیت‌ها و معایبشونم میگیم. وای فای 2.4 GHz کلا 11 تا کانال داره که همانطور که گفتین هم فقط از تعدادی از این کانال‌های میتونه استفاده کنه. اما باند فرکانسی 5 گیگاهرتز تعداد کانال‌های قابل استفاده بیشتری را در اختیار مودم قرار میده.

باند فرکانسی 5GHz با اینکه سرعت خفنی داره ولی نمیتونه از در و دیوار و سقف‌ها عبور کنه و به همسایه برسه! یعنی محدوده کوچیکتری رو پوشش میده. یعنی یک جورایی کیفیت رو فدای کمیت نمیکنه.

وای فای 5G بهتر است یا وای فای 2.4G؟

اولین نکته‌ای که قبلا در موضوعات دیگه هم در موردش صحبت کردم اینه که عدد بزرگتر لزوما به معنی بهتر بودن نیست و یا حداقل به معنی بهتر بودن در تمامی زمینه‌ها نیست. فرکانس 5GHz مزیت‌هایی داره و در کنارش محدودیت‌هایی هم داره. در نتیجه روش درست استفاده ازش، اینه که تا جای ممکن از مزیت‌هاش استفاده کنیم و مشکلات مربوط به محدودیت‌هاش رو هم کاهش بدیم. فرکانس 2.4GHz خیلی شایع هست. حالا نمی‌دونم اصلا به این موضوع میشه گفت “شایع” یا نه :) ولی بهرحال خیلی زیاد و در وسایل مختلف ازش استفاده میشه. از تلفن‌های بی سیم خونگی، تا مایکروفر و… و از همه مهمتر، مودم های در و همسایه که معمولا 2.4GHz هستند.

همین شلوغی فرکانسی، باعث میشه که وای فای شما نتونه به خوبی عمل کنه و حتی اگه بخواین کانال وای فای تون رو تغییر بدین هم، کانال خالی و خلوتی پیدا نکنین. 5GHz این مشکل رو نداره. یعنی نه با وسایل خونگی تداخل پیدا می‌کنه و نه با همسایگان محترم. پس تا اینجای کار، در صورتیکه توی محیطی هستین که مورد هجوم وای فای‌ها قرار گرفتین، فرکانس 5GHz ممکنه مشکل رو برطرف کنه.

سرعت وای فای 5G

تفاوت فرکانس 2.4 و 5

موضوع بعدی سرعت ارتباط هست. 5GHz در این مورد هم برنده هست. البته برای دسترسی به حداکثر سرعت، لازمه که تمامی قطعات یه مسیر کاری، از سرعت بالا پشتیبانی کنن تا شما به اون سرعت دسترسی داشته باشین. در مورد وای فای هم قضیه همینه. سریعترین استاندارد رایج در وای فای 802.11ac هست. پس برای دسترسی به بالاترین سرعت، لازمه که مودم 5GHz باشه و از استاندارد 802.11ac پشتیبانی کند.

اگر از تقویت کننده و… هم بین راه استفاده می‌کنین، اون هم این استاندارد رو داشته باشه و در نهایت، گوشی یا لپ تاپ و… هم به عنوان دستگاه نهایی، همینطوری باشه. اگه یکی از دستگاه‌های شما توی مسیر انتقال اطلاعات، سرعت پایین تری داشته باشه، بقیه دستگاه‌ها مجبورن با سرعت پایین تر کار کنن. قطعات کامپیوتری برخلاف انسان‌ها، خیلی مراعات حال همو می‌کنن. پس اگه مودم 5GHz با استاندارد 802.11ac تهیه کرده باشین و گوشی‌تون هم از 5GHz و 802.11ac پشتیبانی کنه، از لحاظ تئوری شما باید سرعت انتقال اطلاعات بالایی داشته باشین و در این حالت، 5GHz بر 2.4Ghz پیروز است.

مودم وای فای 5g

تغییر فرکانس مودم از 2.4 به 5

فراموش نکنیم که همه ی گوشی‌ها و لپ تاپ‌ها و تبلت‌ها و… از باند 5 گیگاهرتز پشتیبانی نمی‌کنن و قبل از تهیه کردن مودم جدید، سازگاری وسایل خودتون و بچه‌های همسایه با باند 5 گیگاهرتز رو بررسی کنین.

البته لازم به ذکر نیست که سرعت وای فای شما لزوما ارتباطی به سرعت اینترنت شما نداره. چون مورد مشاهده شده، آخرین تجهیزات روز جهان رو خریده و نصب کرده که سرعت اینترنتش بالا بره، بعد سرویس اینترنتی که ازش استفاده میکرده 1 مگابیت اقتصادی بوده است.

در این حالت، مثلا تماشا کردن ویدئو از لپ تاپ روی موبایل با سرعت بالا انجام میشه، چون سرعت وای فای بالاست، ولی اینترنت همچنان همانی که بود، خواهد بود، چون مودم هرچقدرم خفن باشه، نمی‌تونه تماس بگیره با سرویس دهنده‌ی اینترنت و بگه: جان من، یه خرده اون شیر اینترنت رو باز کن، من آبروم رفت.

تفاوت باند 2.4 با 5

تفاوت باند 2.4 با 5

مساله بعدی که توی تفاوت فرکانس 2.4 و 5 وجود داره، برد وای فای هست. متاسفانه وای فای 5GHz علی رغم تمامی محاسن و سجایای تکنولوژیک، در این مورد چندان درخشان عمل نمی کنه که خب این چیزی از ارزش‌های بچه های ما کم نمی‌کنه. البته کارشناسان مشغول بهینه سازی این موضوع هستن که دیگه همه چی تمومش بکنن. ولی فعلا و بر اساس چیزهایی که تو بازار ایران در رده‌ی خونگی گیر میاد، فرکانس 5GHz از لحاظ برد مفید و قدرت عبور از در و دیوار و سقف و کف و… به نسبت 2.4GHz ضعیف تر هست.

البته موضوع بالا نسبت به سایر مسایل گفته شده است. چون به طور کلی نمیشه گفت که شما هر دستگاه 2.4GHz ای رو بیاری، بردش از هر دستگاه 5GHz ای بیشتره، چون مثلا ممکنه اون دستگاه 2.4GHz خسته و بازنشسته باشه. یا آنتن ضعیف‌تری داشته باشه و خیلی مسائل دیگه. ولی به طور کلی، اینطوری هست.

انتخاب بین 5 گیگاهرتز و 2.4 گیگارهرتز

وای فای دو بانده چیست

خب حالا که معلوم شد تفاوت 2.4 و 5 گیگاهرتز چی هست، بهتره بریم سراغ اینکه چطوری نهایت سواستفاده رو از تکنولوژی بکنیم :) خوشبختانه، در حال حاضر بیشترین مودم 5GHz ای که توی بازار موجود هستن از باند 2.4GHz هم پشتیبانی می‌کنن. اما یه موضوعی هست که باید بهش توجه کرد. بعضی از این دستگاه‌ها فقط می‌تونن توی یکی از این باندها کار کنن. یعنی شما باید انتخاب کنین که باند 2.4 رو می‌خواین یا باند 5 رو.

بعضی دیگه از دستگاه‌ها هستن که می‌تونن همزمان توی هر دو باند کار کنن (dual-band). یعنی قابلیت پشتیبانی از دو نوع وای فای 5 و 2.4 گیگاهرتز رو داره. بعضی دستگاه های دیگه هم هستن که نه تنها همزمان روی باندهای 2.4 و 5 کار می کنن، یه باند 5 اضافه هم دارن(tri-band). این دستگاه ها به درد کسانی می خورن که پهنای باند زیادی لازم دارن، مثلا هفت نفر توی خونه هستن و همه شون می خوان به طور همزمان روی گوشی یا تبلت خودشون، فیلم ها و سریال های فرهنگی و مجازی رو که به طور قانونی خریداری کردن و روی کامپیوتر ذخیره کردن، تماشا کنن :)

اگه مودم یا روتر شما 2.4 هست که خب هیچی، همینی که هست دیگه، من چیکارش کنم؟ :) اگه مودم دو بانده‌ای دارین که نمی‌تونه همزمان توی هر دو باندش کار کنه، باید یه تصمیم سخت بگیرین. کدوم بیشتر به درد شما می‌خوره؟ سرعت بیشتر لازم دارین یا برد بیشتر؟ محیط اطراف‌تون پر از سیگنال وای فای هست و می‌خواین تداخل رو کم کنین؟ به طور کلی باند 5 امکان تداخل کمتری داره و سرعتش بیشتره، ولی باند 2.4 برد بیشتری داره و از در و دیوار راحت تر عبور می‌کنه. پس باید انتخاب کنین که کدوم‌شون بیشتر توی محیط شما جواب میده.

تغییر فرکانس مودم از 2.4 به 5

اگه مودم یا روتری دارین که توی هردو باند به طور همزمان فعالیت می‌کنه، معمولا می‌تونین از مزایای هردوی این باندها استفاده کنین. یعنی چکار کنیم؟ یعنی بیایین بسته به نیازتون فرکانس وای فای مودم رو تغییر بدین. مثلا دستگاه‌هایی که احتیاج به سرعت بیشتری دارن رو به باند 5 متصل کنین و دستگاه‌های قدیمی تر یا اونایی که دورتر هستن رو به باند 2.4 وصل کنین. اگه توی فواصل نزدیک دچار قطعی می‌شین، ممکنه دلیلش تداخل فرکانسی باند 2.4  باشه، در نتیجه امتحان کردن باند 5 ضرری نداره. اگه تقویت کننده‌ی بی سیمی دارین که قدیمی هست، می تونین از باند 2.4 برای اون استفاده کنین و برد رو بازم افزایش بدین.

به طور کلی دو راه وجود داره که میتونید تغییر قدرت سیگنال به 5 گیگاهرتز را انجام بدین:

روش اول

تنظیم فرکانس مودم روی 5ghz

  1. روش اول راه اندازی وای فای 5g اینه که وارد تنظیمات کاربری مودم بشید. بسته به روتری که استفاده می‌کنید دو بخش برای فرکانس‌های 2.4GHz و 5GHz وجود دارد. به عنوان مثال در مودم‌های TP-Link که بیشترین مودم وایرلس مورد استفاده است، روی wireless کلیک کنید.
  2. در منوی باز شده در بخش wireless settings، جمله 2.4Ghz wireless Network رو می‌بینید.
  3. تیک جلوی آن را غیر فعال کنید.

بدین ترتیب و با غیرفعال کردن سیگنال 2.4 گیگاهرتز، مودم تنها فرکانس‌های وای فای 5 گیگاهرتزی را ارسال می‌کند.

اما اگر مودمی دارین که فقط و فقط از فرکانس‌های 2.4 گیگاهرتزی استفاده می‌کنه اونوقت باید از روش دوم استفاده کنید.

روش دوم

تفاوت دو فرکانس وایرلس 2.4GHz و 5GHz

روش دوم برای اینکه بتونید تغییر فرکانس مودم تی پی لینک از 2.4 به 5 داشته باشید، این هست که بیایید از یک شبکه دومی استفاده کنید. مراحل زیر را انجام بدین:

  1. از طریق مرورگر وارد تنظیمات کاربری روتر بشین. بسته به روتری که دارید، دو بخش برای فرکانس‌های 2.4 و 5 G وجود داره.
  2. در منوی سمت چپ روی کلمه wireless کلیک کنید.
  3. در منوی سمت راست دو کانال 2.4 و 5 گیگاهرتز را می بینید.
  4. در قسمت (Wireless Network Name (SSID مربوط به فرکانس 2.4 گیگاهرتز اسم شبکه 1 را بگذارید و در بخش 5 گیگاهرتز اسم شبکه 2 را بنویسید.

بدین ترتیب دو شبکه مجزا دارید که هر موقع خواستین می‌تونید به شبکه‌ای که می‌خوایین تغییرش بدین.

خلاصه حالا با دونستن ویژگی‌های مثبت هرکدوم از باندهای وای فای 5g و 2.4g و داشتن یه دستگاه دوبانده و استفاده ترکیبی از اونا، می‌شه زندگی بی سیم رو اندکی شیرین تر کرد.

 

 

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
دیدگاه کاربران3 دیدگاه
avatar
محمد حسین
.
01 تیر 1401، 14:36
پاسخ
0
6
سلام لحن نوشته خیلی جالب بود ممنون ادم جذب میشه بیشتر بخونه 😅😁🌺
avatar
Mokhtar Rebel
.
08 مرداد 1400، 23:21
پاسخ
0
0
دمت گرم خیلی مطلب آموزنده و مفیدی بود. من چون توی خرید کردن وسواس دارم عادت ندارم چیزی رو بدون تحقیق بخرم. میخوام مودم بگیرم این مطلب خیلی کمکم کرد تا انتخاب بهتری بتونم داشته باشم با این توضیحات برای کسی که میخواد با کابل به مودم وصل شه دیگه 2.4ghz, 5ghz فرقی نداره! درسته؟ولی برای اینکه بهترین سرعت رو از خود اینترنت بگیرم چه مودمی خوبه؟ بعضی مودم ها vdsl هم دارن
avatar
Megan
.
22 فروردین 1399، 01:54
پاسخ
0
1
سلام خسته نباشید... یک سوالی داشتم در مورد Dual Band مثلا ما میتونیم تمام گوشی ها تبلت هارو به 2.4 وصل کنیم و مثلا کامپیوتر که واسه دانلود فایل اینا بیشتر استفاده میشه به 5Ghz وصل کنیم ؟ و مورد دوم اینکه مثلا وقتی شما Wifi گوشی رو روشن کنی واسه مودم دو تا اسم میاد ؟ یکی 2.4 و یکی 5 Ghz ؟ آیا میشه اسم هرکدوم از این هارو عوض کرد ؟ مثلا 2.4 رو بزاریم Rog و 5 Ghz رو بزارم Msi ممنون میشم جواب بدید !
avatar
علیرضا
.
08 اردیبهشت 1399، 21:53
پاسخ
0
2
@Megan
سلام بله وقتی وا فای رو روشن میکنین دو تا اسم میاد اسم هر کدوم رو هم میتونین به دلخواه عوض کنین فقط مسئله این است که اون دستگاهی رو که دارین آیا از 5g میتونه ساتفاده کنه یعنی ساپورت میکنه مثلا ما تو خانواده تمام اعضا گوشیشون فقط 2.4g ساپورت میکرد و اسم 5g نمیومد براشون ولی گوشی من دو تاشم ساپورت میکرد ولی اکثر لبتاب ها فقط از 2.4 استفاده میکنن
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402